Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

prestatiemaatschappij?

+13
xxjojootjexx
Wennes
Printje
snoezel
Smaragdje
Teddyaapje
Tania
meisjesmama
PapillonRose
loesje
Mamsie
RYW
Susan
17 plaatsers

Pagina 7 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

prestatiemaatschappij? - Pagina 7 Empty Re: prestatiemaatschappij?

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 10:43

Susan, nogmaals ik vind het zo ontzettend fijn om te lezen dat Esra van die grote sprongen vooruit maakt, echt geweldig om te horen. Ik duim heel hard voor jullie mee dat hij zo goed vooruit blijft gaan.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Parisienne vr 13 mei 2011 - 10:44

Susan schreef:
Parisienne schreef:Susan, even uit interesse: hoever is E. nu met zijn woordenschat? En waar ligt het gemiddelde? Zo heb ik een beetje een beeld van de situatie waar jullie in zitten. Als je het vertellen wil natuurlijk.. anders moet je het eerlijk zeggen!

Ik weet niet waar het gemiddelde ligt, ik schat dat Ezra nu zo rond de 85 a 90 woorden kan zeggen waarvan hij er zo'n 35 heel regelmatig gebruikt. De lijst groeit momenteel behoorlijk snel, ik moet 'm momenteel meerdere keren per dag bijwerken.

Oke. Maar echt verbaal communiceren kan je dus niet echt met hem, als ik het goed begrijp? Dat lijkt mij ook het meest moeilijke en snap dat je dat erg kan missen. Hoop voor jullie dat het snel de betere kant op gaat.. een goed teken dat de lijst nu snel groeit lijkt mij?!

Edit: lees net dat hij dus met sprongen vooruit gaat. Fijn zeg! Hoop dat het zo goed blijft gaan.

Laatst aangepast door Parisienne op vr 13 mei 2011 - 10:44; in totaal 1 keer bewerkt
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Susan vr 13 mei 2011 - 10:44

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:38; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Susan vr 13 mei 2011 - 10:46

*

Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 10:47

Wat bijzonder zeg dat verhaal van de pop, mooi idee zit erachter en zo te lezen heeft het echt effect. Printje, ik heb al meer van je gelezen hier op het forum maar volgens mij ben jij echt een professionele juf met een zeer open en allerte blik.

Gast
Gast

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 10:49

Dat wist ik niet Susan. Als je op WWW.handpop.nl kijkt zie je de poppen die ik gebruik.

Parisienne dit zou ook heel goed thuis bruikbaar zijn
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  RYW vr 13 mei 2011 - 10:50

Mama_van2 schreef:Parisienne, vervelend zijn deze opmerkingen hé. Ik heb ook al meerdere keren gehoord van verschillende mensen die je dan bijvoorbeeld tegen komt van vroeger o.d. je kent het wel die dan vragen of ze dit of dat al kan etc. en als antwoord moet ik dan geven dat ze dat nog niet kan en ik leg het kort een beetje uit dat ze dus die hersenafwijking heeft en epilepsie en dan krijg ik als antwoord terug richting M.ara ' ooow dus jij bent een zorgen kindje, komt wel goed met jou hé je bent gewoon een beetje lui' Tja inderdaad ....... Rolling Eyes

Een beetje lui????

Zijn die mensen gek ofzo?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Parisienne vr 13 mei 2011 - 10:50

Mama_van2 schreef:Parisienne, vervelend zijn deze opmerkingen hé. Ik heb ook al meerdere keren gehoord van verschillende mensen die je dan bijvoorbeeld tegen komt van vroeger o.d. je kent het wel die dan vragen of ze dit of dat al kan etc. en als antwoord moet ik dan geven dat ze dat nog niet kan en ik leg het kort een beetje uit dat ze dus die hersenafwijking heeft en epilepsie en dan krijg ik als antwoord terug richting M.ara ' ooow dus jij bent een zorgen kindje, komt wel goed met jou hé je bent gewoon een beetje lui' Tja inderdaad ....... Rolling Eyes

Vreselijk, die opmerking tegenover jou en M.ara. Ze moesten eens weten wat er allemaal achter zit ....

Ik heb nu echt goed gezien (mede dankzij dit forum en de verhalen van alle moeders en moeders met kindjes met een afwijking, een achterstand, etc.) dat je gewoon niet zo snel moet oordelen en uit moet kijken met dergelijke opmerkingen. Je kan iemand er zo'n pijn mee doen, zeker in het geval van jullie betreffende M.ara! Het is altijd zo makkelijk gezegd.. "Je bent gewoon een beetje lui!"

Mensen denken het allemaal beter te weten wat betreft de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.. irritant! Wink
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Parisienne vr 13 mei 2011 - 10:52

Printje schreef:Dat wist ik niet Susan. Als je op WWW.handpop.nl kijkt zie je de poppen die ik gebruik.

Parisienne dit zou ook heel goed thuis bruikbaar zijn

Ik ga het onthouden. Niet dat het nodig is hoor, maar het is altijd handig het in je achterhoofd te houden. Alle manieren om kinderen iets te leren zijn altijd uit te proberen (mocht het ooit nodig zijn).
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 10:52

Mama_van2 schreef:Wat bijzonder zeg dat verhaal van de pop, mooi idee zit erachter en zo te lezen heeft het echt effect. Printje, ik heb al meer van je gelezen hier op het forum maar volgens mij ben jij echt een professionele juf met een zeer open en allerte blik.

Dank je wel! Ik vind het ook zo ontzettend belangrijk om naar mijn kleuters te kijken als 28 verschillende kinderen. Die allemaal op een andere manier leren, begeleiding nodig hebben en zich ontwikkelen. Daar maak ik me dan ook echt hard voor om dat voor ze te bereiken.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan vr 13 mei 2011 - 10:53

*

Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Parisienne vr 13 mei 2011 - 10:55

Susan schreef:
Parisienne schreef:

Oke. Maar echt verbaal communiceren kan je dus niet echt met hem, als ik het goed begrijp? Dat lijkt mij ook het meest moeilijke en snap dat je dat erg kan missen. Hoop voor jullie dat het snel de betere kant op gaat.. een goed teken dat de lijst nu snel groeit lijkt mij?!

Edit: lees net dat hij dus met sprongen vooruit gaat. Fijn zeg! Hoop dat het zo goed blijft gaan.

Nog niet zo goed nee, maar er wordt wel steeds meer mogelijk, bijvoorbeeld liedjes zingen en dan een woordje weglaten dat hij dan aanvult, of soms dieren aanwijzen die hij benoemt. Hij is ook wel eigenwijs, doet niet snel iets op commando. Hij weet bijvoorbeeld heel goed wat een paard is en kan ook heel goed een paard benoemen, maar soms vertikt hij het gewoon, dat is wel lastig. We moeten altijd een beetje zoeken naar een manier om hem te stimuleren zonder hem het gevoel te geven dat hij wordt gepusht.

Lijkt me wel lastig, zoeken naar de juiste manier zonder dat hij het gevoel heeft te 'moeten'. Zoals ik het nu lees vind ik dat jullie het hartstikke goed doen.. het vergt veel geduld en energie lijkt mij (en dan doel ik op jullie als ouders, niet alleen op E. zelf natuurlijk). Goed om te horen dat hij nu ineens zo'n stuk vooruit gaat!

Meiden.. ik ga naar bed. Was weer even een interessant topic zo laat op de avond, hahah! Genoeg 'stof' om over na te denken als ik vannacht weer met een wakker meisje zit (want tsja.. die van mij slaapt NOG niet door! Wink)
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Susan vr 13 mei 2011 - 10:56

*

Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan vr 13 mei 2011 - 10:57

*

Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 10:59

Ja er staan echt gave poppen tussen. Dit is ook ontwikkeld door mensen die er echt verstand van hebben. Ik heb zelf ook een cursus gevolgd over hoe je met zo,n pop om moet gaan.

Maar meiden ook ik ga nu echt mijn bedje in. Weltrusten allemaal
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  RYW vr 13 mei 2011 - 11:02

Parisienne schreef:

Vreselijk, die opmerking tegenover jou en M.ara. Ze moesten eens weten wat er allemaal achter zit ....

Mensen denken het allemaal beter te weten wat betreft de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.. irritant! Wink

Wat ik vooral zo erg vind is dat ze wel weten wat er achter zit in fit geval... Ze had al verteld over M.ara's problematiek en dit was de reactie daarop. Dan ben je dus gewoon niet wijs, als je dit weet en dan zoiets zegt.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  RYW vr 13 mei 2011 - 11:03

Pfff, al die niet doorslapende kinderen, dan doen jullie echt wat fout hoor, want dit kan natuurlijk niet Wink
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 11:09

Nu kan ik er wel om lachen, ze zijn echt niet goed wijs maar op dat moment moest ik echt even een paar keer slikken. Je wil gewoon niet meemaken want mensen allemaal tegen je zeggen in dit soort situatie's, we zijn soms met stomheid geslagen vooral omdat je vaak uitlegd wat er aan de hand is en dan nog krijg je de meest vreemde en pijnlijke opmerkingen die echt nergens over gaan. Het ergste is het nog als deze opmerkingen van je meeste naaste (schoon familie) komt maar goed je moet het er maar mee doen Wink

Printje, dat merk ik echt aan je manier van schrijven over je vak. Je merkt dat je echt weet waar je over praat en hoe je passie hiervoor is, echt mooi om te lezen. De ouders van de kinderen uit je klas mogen blij met zo'n juf als jou zijn.

En die site met die poppen, wat ontzettend gaaf zeg ! Dat ga ik echt onthouden voor M.ara.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 11:10

RYW schreef:Pfff, al die niet doorslapende kinderen, dan doen jullie echt wat fout hoor, want dit kan natuurlijk niet Wink

Zeker niet ! Voeden jullie je kinderen wel op of niet ? Die van mij komt tenminste niet meer iedere nacht alleen nog maar om de nacht om bij mama te drinken maar dat doet ze niet uit gewoonte hoor Laughing

En nu ga ik ook slapen, weltrusten.

Gast
Gast

Bericht  xxjojootjexx vr 13 mei 2011 - 18:06

Goed topic dit dames!

@Mamavan2: Haha, echt om de nacht? Lekker ding is het ook.

@Minneke: Neuh met Tristan gaat het nog niet lekker. De ene dag gaat het super, slaapt hij goed en zonder problemen. De andere dag is het alleen maar huilen, amper slapen en heel boos zijn. Zo zijn ook de nachten heel divers. Hij wordt meestal om de 2-3 uur wakker, soms slaapt hij wat langer. Gisteravond zat ik ook te wachten tot hij wakker werd(altijd tussen 22 en 23), sliep hij in één keer van 20 tot 4.30. Geen touw aan vast te knopen dus.
Hij heeft nu al 3x oorontsteking gehad, is altijd nog steeds enorm verkouden en benauwd op zijn borstje.
De osteopaat dacht dat hij Tristan 2-3 keer wilde zien, maandag de 2e keer, dus we wachten het af.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 19:02

Printje schreef:
Dromertje schreef:
Ik ben bang dat die prestatiedrang doorslaat op mijn dochter. Niet alleen door ons, maar ook door de omgeving. Als ze straks in groep 1 zit, moet ze al een cito-toets maken, dat kan toch niet goed zijn voor een kind. Zo'n kind moet dan al presteren en dat voelen ze ook. Zouden we daar niet een heleboel faalangstige kindjes mee kweken?

en is het echt zo slecht als je kind wat onder de maat scoort, of komt dat ook wel goed?

Ik ben kleuterjuf en onze kleuters krijgen in groep 1 idd ook een toets. maar ik moet je echt zeggen dat kinderen dat echt niet in de gaten hebben, ik vertel ze altijd dat we een leuk boekje gaan maken. Het zijn de OUDERS die er een hoop gedoe omheen maken en hun kinderen knetterzenuwachtig maken. Daarom vertellen wij nooit van te voren wanneer de toets weer komt, kidneren vinden in een klein groepje werken met de juf alleen maar leuk maar het zijn echt de ouders die er zo moeilijk om doen. Kinderen voelen absoluut niet dat het een prestatiewerkje is. Mijn kinderen scoren trouwens ook precies wat ik zelf denk dus een toets is voor mij niets meer dan een bevestiging.

Wel is het voor jou misschien een tip om je dochter naar bijv een Jenaplanschool te brengen, daar zijn ze vaak een stuk minder prestatiegericht bezig dan op een 'reguliere' school. Er zitten echt veel verschillen in, in de manier waarop deze genoemde scholen naar onderwijs kijken. Wij als Jenaplanschool stellen dat er nog zoveel meer vaardigheden zijn die kinderen moeten opdoen zoals samenwerken, zelfstandigheid bevorderen, samen spelen etc etc. Dat gebeurd natuurlijk ook op andere scholen maar vaak wel in vele mindere mate.

als er hier nou een jenaplan in de buurt had gezeten.. Hier zit alleen regulier onderwijs en als je naar een jenaplan o.i.d. wilt, dan zit je toch zo 30 tot 40 km verderop te kijken.
Wel goed om te lezen dat jullie op die manier met de toetsen om gaan. Het zijn inderdaad de ouders die er een hoop drukte omheen maken, vervolgens zijn het de kleuters die wakker liggen en zich druk maken. Hopelijk gaan ze er straks op de school van mijn dochter ook zo mee om.

en nu ga ik de rest van de reacties even lezen Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 19:44

en dit is mijn bijdrage op de rest van de reacties:

@ minneke: ik ben het met je eens dat uit een kind gehaald moet worden wat erin zit, maar ik kan je zo twee voorbeelden noemen van kinderen die ik tijdens mijn 10-weken stage heb gezien die al meerdere jaren in therapie waren, altijd rond dezelfde scores aan het schommelen waren, met hun leeftijd dus wel meegroeiden, maar meer dan dat ook niet. Het straalde van die kinderen af dat ze niet hoogbegaafd waren en ook van de ouders was het duidelijk dat ze niet hoog geschoold waren. Dan vraag ik me af of je van die kinderen wel kunt verwachten dat ze meer richting het gemiddelde gaan scoren, of dat je op een gegeven moment tevreden moet zijn met wat je bereikt hebt, of een IQ-test moet gaan doen om te kijken of er uberhaupt wel meer in zit. Ik heb stage gelopen in een vrije vestiging. Als hulpverlener moet je de ouder daarin begeleiden dat er niet meer in zit op den duur. Een IQ-test doen (wat overigens groter klinkt dan het is vind ik), vind ik daar een goed voorbeeld van. Als het op een IQ-test 70 scoort, mag je nooit verwachten dat een kind op de TBQ of ZQ wel 110 scoort.

@ Parisienne: grappig dat je dat zitten en boos worden als ze op de buik ligt aan haalt, dat is precies mijn Y. Die kan ook perfect zitten, maar gilt moord en brand als ze op haar buik ligt of terecht komt! Ik vind je visie over die winkel met vaardigheden die ze eruit pikken interessant. Zo is het natuurlijk ook, kinderen kunnen niet alles tegelijk leren, dat kunnen wij ook niet, wij kunnen ons ook niet op tig verschillende dingen richten en alles tegelijkertijd goed leren.

@ Printje: je komt op mij ook over als een professionele juf! Volgens mij ben jij een hele goede/leuke juf voor je kleuters!

@ Susan: fantastisch om te lezen dat zijn woordenschat zo enorm groeit! Volgens mij durf je het zelf af en toe niet te geloven, maar ik vind het echt geweldig om te lezen wat jullie samen allemaal bereiken!

@ Mama_van2: Voor jou ook petje af hoor, ook voor je instelling. Ik vind het echt knap dat je op deze manier naar M.ara kunt kijken. Het lijkt me heel moeilijk om je regelmatig zorgen te moeten maken over de ontwikkeling van je kind, ik vind het knap dat je er op deze manier mee om kunt gaan, echt!

@ RYW: och jee, ja, inderdaad Y nu nog niet dooslaapt móet wel een voorbode zijn voor een mislukte carriere straks nerd

Verder weet ik niet zo goed wat ik van zo’n cito moet vinden. Aan de ene kant goed om te kunnen zien waarop kinderen uitvallen, maar aan de andere kant staat het hele idee van moeten toetsen op kleuterleeftijd me behoorlijk tegen. Ik vind het af en toe zo lastig dat je kind aan allerlei eisen moet voldoen, tussen de lijntjes moet passen. In mijn eerste post vroeg ik ook al: stel dat het kind niet helemaal volgens het gemiddelde scoort: hoe erg is dat? Moet er direct allerlei interventie aan te pas komen en vooral: is dat voor kinderen wel goed?

Gast
Gast

Bericht  Parisienne vr 13 mei 2011 - 20:09

@ Dromertje: volgens mij zijn er aardig wat gelijkenissen tussen Y. en N., merk dat de laatste tijd steeds meer. Eigenwijze meisjes hebben we toch.. met een duidelijk eigen willetje! Wink Toen ik dat ene artikel las verklaarde het ook meteen een hoop voor mij. Het is inderdaad zo.. ze kunnen niet alles tegelijk leren. Daarom vond ik het op deze manier wel leuk en duidelijk omschreven. Zo heb je er al gelijk een beeld bij hoe het nou in elkaar kan zitten op het gebied van ontwikkelingen. Ik zie N. overigens al helemaal staan in haar winkeltje: "Kruipen? Mwaa.. die laat ik nog maar even liggen, daar kan ik mama nog even lekker mee 'pesten' door lekker eigenwijs te zijn en te laten merken dat NIET op mijn buik wil! :P Praten is veel interessanter, net als dansen, 'zingen' en zwaaien. Ja, die neem ik deze keer mee!" Hahah!

Wat betreft die cito: ik weet ook niet goed wat ik daarvan moet vinden. Het is aan de ene kant wel goed om te weten 'hoe ver' je kindje is en waar eventueel extra aandacht aan besteed zou kunnen worden. Echter vind ik dat kleuters ook moeten kunnen kleuteren. Leren en 'verplicht' werkjes maken kan altijd nog. Lastig, maar we hebben er toch eigenlijk niks over te zeggen.

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 20:33

Gatverdamme, hoe halen mensen het in hun botte hoofd om zo'n opmerking te maken. Ik vind dat echt ontzettend respectloos en ik kan daar zelfs al verdrietig van worden. Laat staan jij als moeder van Mara.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 20:44

Zo daar zijn we weer. Volgens mij ben ik een goede moeder want M.ara heeft van 20.00 tot 08.30 geslapen zonder een voeding :P (Grapje !)

Ach ja die opmerkingen ik kan er een boek over schrijven eerst trok ik mezelf al die dingen wel aan en heb ik er eens een sarcastische blog over geschreven op M.ara haar website en daar kreeg ik in mijn inbox toch wel grappige reactie's op van dezelfde mensen. Het is gewoonweg vervelend als mensen steeds opnieuw aan je vragen waarom ze alles nog niet kan en of het niet eens tijd gaat worden ? Tja misschien gaat M.ara helemaal wel nooit lopen/kruipen/rollen en blijkt misschien over een tijdje dat M.ara haar hersenafwijking meer in het centrum van autisme zit dan gedacht en moeten we denken aan nog meer begeleiding. We weten nu al dat M.ara naar een medische creche zal gaan en dat ze niet hier op de basisschool zal meekomen met de rest van de kinderen. Allemaal heel vervelend maar M.ara is M.ara en wij hebben voor haar gekozen met of zonder beperkingen en als je zo denkt kan ik beter die opmerkingen van me af laten glijden.

Het is wel moeilijk dat kinderen tegenwoordig zo tussen de lijntjes moeten functioneren. Zodra kinderen dit niet doen lijkt het wel of er een hele poppenkast word open getrokken aan begeleiding en krijgt een kind al snel een stempel opgedrukt terwijl dit misschien wel helemaal niet nodig is. Net zoals ik in diot topic las dat een kindje van 13 maanden bij de logopedie loopt voor het eten en dat daar dan al wordt gezegd dat hij een spraak achterstand heeft omdat hij nog geen (was het 5 ? ) woordjes kent. Kom op zeg het kind is pas net 1 jaar geworden.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 7 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: