Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Niet met geld om kunnen gaan........

+15
TNMN
Lejow
Moezie
SuperGrover
rapa nui
Susan
Arwyn
Atelier Madame
Zonnetje
Spring
Sterre
Melis_je
Caroow
Dikkie Dik
Puk
19 plaatsers

Pagina 1 van 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Puk ma 2 mei 2011 - 21:05

Wie herkent dit?

Ik sta voor de klas in het basisonderwijs en heb toch een redelijk goed loon. Mijn vriend heeft een soortgelijk salaris, beide storten we maandelijks evenveel geld naar de gezamenlijke rekening. Het geld wat op onze eigen rekeningen blijft staan, is voor ons zelf.

Mijn vriend kan gewoon elke maand sparen van zijn eigen loon, ik dus niet. Ik maak alles op, soms sta ik zelfs dik in het rood. Ik ga ook veel vaker leuke dingen doen met vriendinnen. Winkelen, uit eten, naar de bios, cafeetje etc. Nu is het zelfs zo dat mijn geld op is, en ik krijg pas eind mei weer loon(+vakantiegeld). Dit is toch niet normaal? Ik heb me al zo vaak voorgenomen om rustiger aan te doen met mijn geld, maar het lukt me maar niet! Frustrerend? Ja! Enorm!

Hebben jullie budgettips?
Puk
Puk
Prater
Prater

Aantal berichten : 572
Punten : 765
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:09

Minderen met winkelen en uit eten gaan, dat scheelt echt gigantisch..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:10

Maar dat zijn dus niet je vasten lasten etc? Want dat gaat van de rekening die jullie samen hebben als ik t goed begrijp, toch? Tja, minder aan 'onzin' uitgeven dan, haha. Film huren ipv bios, thuis een wijntje ipv terras, etc etc.


Maar ik sta ook open voor budgettips. Kom prima rond en koop te veel, maar zou wel meer willen sparen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:10

Als je spullen koopt zoals kleding, jezelf de vraag stellen: Heb ik dit écht nodig? Werkt bij mij!

Edit: Wat je ook kunt doen is het sparen zelf al een vaste last maken. Dat je een bepaald bedrag bij het begin van de maand wegzet op je spaarrekening. Zo kun je ook een bedrag bepalen voor de leuke dingen. Dit geld kun je contact opnemen, dat doe ik ook met het boodschappen geld. Zo heb je veel meer overzicht dan wanneer je pint in een winkel.



Laatst aangepast door Brennuss op ma 2 mei 2011 - 21:13; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:11

Reva schreef:Maar dat zijn dus niet je vasten lasten etc? Want dat gaat van de rekening die jullie samen hebben als ik t goed begrijp, toch? Tja, minder aan 'onzin' uitgeven dan, haha. Film huren ipv bios, thuis een wijntje ipv terras, etc etc.


Maar ik sta ook open voor budgettips. Kom prima rond en koop te veel, maar zou wel meer willen sparen.

Filmpje downloaden. Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Dikkie Dik ma 2 mei 2011 - 21:11

Pffttt lastig.
Verder ook niet herkenbaar. Had wel zo'n ex. Die stond standaard 1000 euro in het rood.

Maak je uitgaven inzichtelijk: hou een kasboekje bij, waar geef je geld aan uit, waar kan je dus op bezuinigen. Heel belangrijk: bye bye pinpas. Hou je aan een vast gepind bedrag per week. Misschien kan je vriend helpen. Dat hij je zakgeld geeft per week. Hij bewaart dan dus ook je pinpas.
Vervelend, maar anders gaat het nooit veranderen.

Veel vriendinnen van mij hebben dit ook zo gedaan. En dat hielp ze binnen een half jaar uit de toestanden.

Suc6!
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Aantal berichten : 642
Punten : 706
Registratiedatum : 04-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:14

Ik kan heel streng voor mezelf zijn als 't aankomt op m'n inkomen en uitgaves; ik heb vaste lasten die betaal ik direct en beschouw sparen gewoon als een vaste last. Weg = weg, op = op. Wat over is, kan ik tot in den treure uitgeven, maar als 't daarna op is, houdt 't wel op.

Verder werk ik met 'potjes', enveloppen eigenlijk. Ik reserveer elke maand/week een bepaald bedrag voor dingen; kleding, cadeautjes, uit eten, bioscoop etc. Als de envelop leeg is, is 't op en kan ik niet gaan winkelen, jammer dan. Soms laat ik 't bewust zitten, zodat ik de keer daarop bijv nog ff luxer uit eten kan gaan.

Tips... Tja, leer nee zeggen. 't Is geen ramp als je niet uit eten kan, maar samen thuis kookt en gewoon lekker Hollands de bon van de boodschappen split. Sterker nog; ga ook samen boodschappen doen en maak daar samen met vriendinnen al lol van. Organiseer een picknick op 't strand of ergens in een bos en maak dáár je uitje van etc..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Caroow ma 2 mei 2011 - 21:17

Mijn vriend is ook een stuk beter met geld, hoewel ik af en toe ook met mijn dikke kont op mijn geld zit smile Wat bij mij werkt:

*Geld op spaarrekening van vriend parkeren, dan kan ik er niet bij
*Geld wat per maand op mag in 4 enveloppen stoppen en mijn pinpas niet meer meenemen (Of door mijn vriend laten bewaken)
*Opschrijven waar het geld heen gaat, als ik al die onzin uitgaven bij elkaar ziet doet dat echt pijn aan mijn portemonnee
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Melis_je ma 2 mei 2011 - 21:19

Berekenen wat je overhoudt na je vaste lasten/boodschappen, daar een bedrag van sparen en wat er overblijft uitgeven. Dus je volgorde veranderen; niet kijken of er wat overblijft, maar éérst sparen.

En wat er overblijft door vier delen en iedere week één enveloppe meenemen. Wil je een cadeautje kopen, dan zul je in week één moeten sparen. Ik denk dat voor veel mensen een maand een te lange, onoverzichtelijke periode is.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Puk ma 2 mei 2011 - 21:19

Dit zijn allemaal al goede tips! Ik vind de tip van opschrijven waar ik mijn geld aan uitgeef vooral een hele goede:) Is wel even een eye opener denk ik.
Puk
Puk
Prater
Prater

Aantal berichten : 572
Punten : 765
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Sterre ma 2 mei 2011 - 21:24

Ik herken het wel een beetje. Nu gaat het nog prima, nu kan ik en doen/kopen wat ik wil en sparen en mijn vaste lasten betalen, maar over een paar maanden hebben we een hypotheek en naast dat de vaste lasten dan wat omhoog gaan in vergelijking, krijg ik dan door omstandigheden ook wat minder binnen. Ik heb gisteren op een rij gezet wat er in de toekomst binnenkomt en wat er uit gaan, het wordt echt krapper. Maar toch moet het makkelijk lukken.

Bij mij zit het in de kosten van een keertje lunchen, treinkaartjes naar vriend(inn)en, uit eten, terrasjes en kleding die ik misschien niet echt nodig heb. Daar ga ik dus een beetje op letten!

Verder zijn de tips die Melis_je gaf ook goed, éérst sparen en daarna pas bepalen wat van het overige bedrag je waaraan uit mag geven.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:30

Dikkie Dik schreef: Heel belangrijk: bye bye pinpas. Hou je aan een vast gepind bedrag per week.
En dat werkt echt niet voor iedereen.. Bij mij werkt het andersom, geld op zak vliegt weg, geld op de pinpas niet..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:32

_Donnaa schreef:
Dikkie Dik schreef: Heel belangrijk: bye bye pinpas. Hou je aan een vast gepind bedrag per week.
En dat werkt echt niet voor iedereen.. Bij mij werkt het andersom, geld op zak vliegt weg, geld op de pinpas niet..

Niets werkt automatisch 't zelfde voor iedereen :P Zo snap ik nog steeds niet hoe mijn broer zijn geld uitgeeft en álle tips die ik ken, heb ik gegeven en nóg gaat 't mis.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:32

Sommige mensen leren het gewoon nooit Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Spring ma 2 mei 2011 - 21:34

@ Trisha, Misschien een te brutale vraag. Maar wat doe je dan in een envelop voor het winkelen, stappen, uit eten etc?

Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Caroow ma 2 mei 2011 - 21:37

Toen ik nog alleen woonde had ik elke week 25 euro voor boodschappen en leuke dingen. Nu werk ik niet meer met enveloppen, maar ik geef ongeveer 25 euro uit aan leuke dingen, nu zonder boodschappen.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:40

Biancy schreef:@ Trisha, Misschien een te brutale vraag. Maar wat doe je dan in een envelop voor het winkelen, stappen, uit eten etc?


Geld Very Happy

Sorry flauw. Depends; voorlopig heb ik genoeg kleding, maar ik heb wel plannen voor een paar etentjes. Ik verdien op 't moment een kleine 1200 euro per maand, waarvan ik heel veel spaar, waardoor m'n vaste lasten omhoog gaan. Deze maand (mei) mag ik van mezelf even geen kleding kopen, dus dat envelopje blijft leeg gewoon. Ik heb echter wel een paar verjaardagen/cadeaugelegenheden staan, dus daar doe ik 100 euro in. Wat over blijft, blijft er in, want er komt vast nog een verjaardag aan volgende maand Wink Verder ga ik deze maand 2 of 3 keer uit eten, dus daar leg ik voldoende geld voor weg (in mijn geval 150 euro) Dan wil ik nog wat leuke dingen doen deze maand dus daar reserveer ik ook 100 euro voor.. Alles wat over blijft, blijft lekker in 't enveloppie zitten voor de maand erop.

Punt is gewoon streng voor jezelf te zijn, dat is 't moeilijke; zelfdiscpline en prioriteiten stellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:41

Ik gebruik ook envelopjes I love you Die heb ik in de huishoud-agenda geplakt haha Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:43

Brennuss schreef:Ik gebruik ook envelopjes I love you Die heb ik in de huishoud-agenda geplakt haha Very Happy

Ik vind 't ideaal Very Happy Ik doe er ook de boodschappenlijstjes en boodschappenBONNETJES bij, da's ook een eyeopener! De bonnetjes zijn vaak véél langer dan de lijstjes namelijk Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:45

Om eerlijk te zijn snap ik gewoon domweg niet zo goed hoe iemand het voor elkaar krijgt om na maximaal 2 wk al door zijn/haar salaris heen te zijn. Het is puur een kwestie van strenger voor jezelf zijn en dan hoeft dat omslachtige gedoe met enveloppen en weet ik veel wat nog meer geheel niet. Dat kan natuurlijk wel als je daardoor meer overzicht behoudt, maar dan blijft het nog steeds een kwestie van af en toe nee kunnen zeggen tegen anderen en een goede verdeling maken per envelopje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 21:48

Trisha schreef:
Brennuss schreef:Ik gebruik ook envelopjes I love you Die heb ik in de huishoud-agenda geplakt haha Very Happy

Ik vind 't ideaal Very Happy Ik doe er ook de boodschappenlijstjes en boodschappenBONNETJES bij, da's ook een eyeopener! De bonnetjes zijn vaak véél langer dan de lijstjes namelijk Very Happy

Hahaha, jaaa! De bonnetjes doe ik in een ander envelopjes Very Happy En ik hou me altijd aan m'n lijstjes, dat dan wel weer Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Zonnetje ma 2 mei 2011 - 21:50

Wat mijn budgettip is, is om acties in de gaten te houden. Je kunt dan goedkoper dagjes weg gaan, naar de bios of uit eten. Restaurants en eetcafes hebben vaak een bepaalde dag waarop je bijv. voor een x bedrag tapas of spareribs kunt eten. Of je neemt het dagmenu. Er zijn ook eetcafes waar je het tweede menu voor de helft van de prijs of gratis krijgt als je voor een bepaalde tijd bestelt. Zo kun je toch mee uit eten, maar kost het je minder.
Je kunt ook voorstellen om bij iemand thuis te eten en dan bijv. zelf tapas te maken, te gourmetten of te barbecuen. Goedkoper en ook gezellig.

Dagjes weg kunnen ook goedkoper door bijv via een Kruidvat-, AH- of Blokker-actie voor 12,50 euro een treinkaartje te kopen. Verder spaar ik bij Optimel vaak voor een tweede sauna-entree gratis. Mijn vriend weet vaak niet wat hij voor zijn verjaardag of met sinterklaas moet vragen en krijgt regelmatig bioscoopbonnen. Dat scheelt ook weer. Je kunt ook zelf een flesje drinken en wat te snoepen meenemen naar de bioscoop. Allemaal kleine dingen die schelen.

Ik ben vaak gemotiveerder om te sparen als ik weet waarvoor ik spaar. Ik weet niet of jij iets speciaals hebt waar je voor spaart, maar als je dat voor ogen houdt, stijgt je motivatie om te sparen misschien.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Atelier Madame ma 2 mei 2011 - 22:42

Sowieso het feit dat je rood kan staan is al een slecht begin. Dat zou ik eerst eens stopzetten! Of alleen nog de mogelijkheid om rood te staan voor automatische incasso's. Dan word je sowieso gedwongen om je aan je inkomen te houden.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Puk ma 2 mei 2011 - 23:01

Guattari schreef:Om eerlijk te zijn snap ik gewoon domweg niet zo goed hoe iemand het voor elkaar krijgt om na maximaal 2 wk al door zijn/haar salaris heen te zijn. Het is puur een kwestie van strenger voor jezelf zijn en dan hoeft dat omslachtige gedoe met enveloppen en weet ik veel wat nog meer geheel niet. Dat kan natuurlijk wel als je daardoor meer overzicht behoudt, maar dan blijft het nog steeds een kwestie van af en toe nee kunnen zeggen tegen anderen en een goede verdeling maken per envelopje.

Om eerlijk te zijn snap ik gewoon domweg niet dat jij niet snapt dat niet iedereen zo'n ijzeren discipline heeft. Ik open toch niet voor niets dit topic? Als het allemaal zo makkelijk was, waren er ook vast niet zoveel reacties.

Verder: Bedankt voor alle tips, echt superfijn! Ik ga vanavond met mijn vriend om de tafel om mijn vaste lasten op een rij te zetten en een plan te maken. Kijken of hij me op de een of andere manier kan en wil helpen. En ik ga zeker opschrijven wat ik uitgeef.
Puk
Puk
Prater
Prater

Aantal berichten : 572
Punten : 765
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Spring ma 2 mei 2011 - 23:10

Oke Trisha, bedankt.

Ik geef ook vrij makkelijk geld uit aan bijv. kleding voor mezelf terwijl ik het niet nodig heb.
Ik koop niet snel dure kleding. Geef meestal iets van max 25 euro voor een kledingstuk uit. Broeken niet mee gerekend. Vooral omdat ik de kleding niet nodig heb wil ik er niet te veel geld aan uitgeven. Vind het ook een leuk iets om voor weinig geld veel te shoppen Very Happy

Verder geven wij makkelijk geld uit aan eten halen terwijl we de koelkast en kelder vol hebben staan.
Ook drinken wij veel sapjes en frisdrank. Daar gaat ook een hoop geld in zitten wat onnodig is.

Maar goed, nu ik dit typ hebben we in de planning om straks even het centrum in te gaan haha.

Ik denk dat je vooral moet kijken waaraan je het uit geeft. Of bedenk een doel wat je met het geld wilt doen wat je nu niet wilt uitgeven. Dan is het misschien gemakkelijker om zuiniger aan te doen?
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet met geld om kunnen gaan........ Empty Re: Niet met geld om kunnen gaan........

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum