Ik heb de Green Card Lottery gewonnen (Amerika emigratie)
+47
nina
Tullow
Vancity_girl
mosio
Aziraphale
Zwoesj
Sarah1985
Melis_je
Zininzon
luisa
SuperGrover
Jordana
Lejow
Inge
Alias
studiebol
Champagne
Ilargi
klavertje
Caro
TNMN
_Lacey_
Susan
Carra
Dutchman83
BJA
bolus26
Blond
Polly
SnowWhite
Sterre
Highway
Jente10
Phileine
Chocolate Cookie
NoorA
Verde
Zora
SoezieQ
Suus
TukTuk
Jeanette
Lady4
mzcharlotte
Mermaid
Sjaantje
Fearie
51 plaatsers
Pagina 4 van 7
Pagina 4 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Re: Ik heb de Green Card Lottery gewonnen (Amerika emigratie)
Dank je Luisa voor je uitgebreide reactie. Wat vervelend dat jij waarschijnlijk toch weer terug naar NL moet keren. Dat had je waarschijnlijk niet voor ogen toen je daar heen ging, vol goede hoop. Helaas kan het zo lopen inderdaad. Het leven kan keihard zijn. zeker in een land als Amerika waar sowieso al veel werkeloosheid is, is het eigenlijk een slechte tijd om er heen te emigreren. Daar ben ik me natuurlijk van bewust. Nou ligt het ook heel erg aan de regio waar je heen gaat, dus daar zal ik me zeker in verdiepen. Om te mogen lesgeven, zou ik een extra scholing moeten doen wat vanuit de staat geregeld wordt. Over het algemeen verdien je als leraar zo'n 2 tot 3 x meer dan wat je in Nederland verdient. Ook dit verschilt per regio/staat, maar over 't algemeen is het zo slecht nog niet. En ik zou zeker in het begin genoegen nemen met alles wat ik maar kan krijgen, zo werkt dat nou eenmaal. Het is dan wel the American Dream, maar dat is niet perse een rooskleurige droom, waarin alles maar zo lukt. Ik weet dat ik niet moet verwachten dat ik direct een groot huis heb, topbaan en leuke vent. Het is keihard werken in Amerika. Gelukkig maak ik me daar geen illusies van en ik heb zelf ook ervaren in m'n gastgezin hoe het is om geen geld voor eten te hebben. Maar, het is natuurlijk ook een buitenkans, en een echt grote droom. Ik denk dat ik daar zo gelukkig zou kunnen worden! Dat zou ik vast ook hier kunnen worden uiteindelijk, maar nu krijg ik deze kans, en dit is echt een gift uit de hemel zou je wel kunnen stellen!
Gast- Gast
Marin schreef:Dank je Luisa voor je uitgebreide reactie. Wat vervelend dat jij waarschijnlijk toch weer terug naar NL moet keren. Dat had je waarschijnlijk niet voor ogen toen je daar heen ging, vol goede hoop. Helaas kan het zo lopen inderdaad. Het leven kan keihard zijn. zeker in een land als Amerika waar sowieso al veel werkeloosheid is, is het eigenlijk een slechte tijd om er heen te emigreren. Daar ben ik me natuurlijk van bewust. Nou ligt het ook heel erg aan de regio waar je heen gaat, dus daar zal ik me zeker in verdiepen. Om te mogen lesgeven, zou ik een extra scholing moeten doen wat vanuit de staat geregeld wordt. Over het algemeen verdien je als leraar zo'n 2 tot 3 x meer dan wat je in Nederland verdient. Ook dit verschilt per regio/staat, maar over 't algemeen is het zo slecht nog niet. En ik zou zeker in het begin genoegen nemen met alles wat ik maar kan krijgen, zo werkt dat nou eenmaal. Het is dan wel the American Dream, maar dat is niet perse een rooskleurige droom, waarin alles maar zo lukt. Ik weet dat ik niet moet verwachten dat ik direct een groot huis heb, topbaan en leuke vent. Het is keihard werken in Amerika. Gelukkig maak ik me daar geen illusies van en ik heb zelf ook ervaren in m'n gastgezin hoe het is om geen geld voor eten te hebben. Maar, het is natuurlijk ook een buitenkans, en een echt grote droom. Ik denk dat ik daar zo gelukkig zou kunnen worden! Dat zou ik vast ook hier kunnen worden uiteindelijk, maar nu krijg ik deze kans, en dit is echt een gift uit de hemel zou je wel kunnen stellen!
En hier gaat het uiteindelijk om. Ik ben zelf ook van mening dat je het gewoon moet proberen, het is duidelijk dat je weet waar je aan begint (ook aan hoe hard en moeilijk het kan zijn). En ja ik kom nu terug en ik baal ervan dat ik weer opnieuw moet beginnen, MAAR heb wel 2 geweldige jaren gehad en daar gaat het uiteindelijk om.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Precies, dat is ook heel veel waard! Daar doe je het uiteindelijk toch ook om, om de ervaring?! Een emigratie klinkt ook zo definitief, en in feite ga je daar wel heen met het idee om er een nieuw leven op te bouwen, maar niemand verplicht je daar te blijven als je echt doodongelukkig bent, of het allemaal niet redt.
Gast- Gast
Zolang je niet emigreert met het idee dat het gras groener is aan de andere kant, kun je voor veel dingen een oplossing vinden. Ik ben heel blij voor je dat je nu de kans krijgt om naar de US te verhuizen, want dat is gewoon een heel moeilijk land om binnen te komen.
Ik heb zelf ook altijd willen emigreren en ik maak me echt niet de illusie dat het gemakkelijk is, ik weet hoe moeilijk het is om iedere keer opnieuw te moeten beginnen. Maar het idee dat je er heel gelukkig KAN worden is inderdaad waar het om draait. Ik zie mijzelf gewoon niet gelukkig worden als ik in Nederland zou blijven. Ik vind het heel fijn om thuis op vakantie te gaan, maar ik hoef er gewoon niet te wonen. Mijn familie is er overigens ook wel aan gewend ondertussen, dat ik nu gewoon meestal weg ben, en dat ik uiteindelijk hopelijk op een paar uurtjes vliegen ga wonen. Jij hebt ook altijd zo'n toekomstdroom gehad, en nu krijg je ook nog de kans! En zeker op het moment waar je nu bent in je leven is dit toch geweldig?! Ik ben echt heel blij voor je! :-)
Ik heb zelf ook altijd willen emigreren en ik maak me echt niet de illusie dat het gemakkelijk is, ik weet hoe moeilijk het is om iedere keer opnieuw te moeten beginnen. Maar het idee dat je er heel gelukkig KAN worden is inderdaad waar het om draait. Ik zie mijzelf gewoon niet gelukkig worden als ik in Nederland zou blijven. Ik vind het heel fijn om thuis op vakantie te gaan, maar ik hoef er gewoon niet te wonen. Mijn familie is er overigens ook wel aan gewend ondertussen, dat ik nu gewoon meestal weg ben, en dat ik uiteindelijk hopelijk op een paar uurtjes vliegen ga wonen. Jij hebt ook altijd zo'n toekomstdroom gehad, en nu krijg je ook nog de kans! En zeker op het moment waar je nu bent in je leven is dit toch geweldig?! Ik ben echt heel blij voor je! :-)
Polly- Kletskop
- Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10
Volgens mij moet je het gewoon doen!!
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
Polly schreef:Zolang je niet emigreert met het idee dat het gras groener is aan de andere kant, kun je voor veel dingen een oplossing vinden. Ik ben heel blij voor je dat je nu de kans krijgt om naar de US te verhuizen, want dat is gewoon een heel moeilijk land om binnen te komen.
Wat een goede post Polly! Jij begrijpt 't ook helemaal Super, thanks
Ik vind het natuurlijk ook heel lastig. En wat mijn probleem is: Ik zit altijd 'vast' tussen twee werelden. Ik denk echt dat ik een soort gefragmenteerde identiteit heb, en zal op beide plekken misschien niet 100% gelukkig zijn, maar beide plekken maken wel deel uit van mijn identiteit en mijn geluk. Ik heb het op zich erg naar m'n zin hier in Nederland, en los van mijn mentale staat nu en dat het allemaal zo is misgelopen met mijn werk, sta ik nog altijd achter de beslissing dat ik op dat moment terug naar NL ben gegaan. Maar ik had me niet ingeschreven voor de loterij, als ik niet ergens toch meer wilde, naar Amerika wilde. Het is echt ongelooflijk dat ik deze kans krijg!
Gast- Gast
Wat een fantastische kans! Natuurlijk ga je het doen! Je hebt eeuwig spijt als je het niet doet.
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt
Gast- Gast
woow lijkt me super voor jou zeg. Lijkt me echt een onwijs moeilijke keuze
Sarah1985- Ratel
- Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10
Razz_ schreef:Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt
Dat gevoel krijg ik ook ja Echt ontzettend gaaf Marin!
Zwoesj- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10
Zwoesj schreef:Razz_ schreef:Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt
Dat gevoel krijg ik ook ja Echt ontzettend gaaf Marin!
Ja
Het is ook niet echt een keuze, dit doe je! Volgens mij zou ik inderdaad eeuwig spijt hebben als ik het niet zou aangrijpen. En trouwens, ik heb me niet voor niets ingeschreven hiervoor in oktober. Ik heb me toen nog wel echt bewust afgevraagd of ik hier aan mee moest doen, omdat ik het niet over m'n hart zou verkrijgen mocht ik winnen en ik niet zou gaan. Hoe klein die kans ook was, ik ben er altijd serieus mee om gegaan. En zie hier
Natuurlijk komen er heel veel narigheden bij kijken en is het ook echt niet makkelijk, maar vooralsnog ben ik thrilled! Het is echt heel erg onwerkelijk. ik kan het ook niet goed omschrijven, en hoop niet dat jullie denken van 'ja ja nou weten we het wel', maar het is echt heel onwerkelijk en ik ben gewoon echt al de hele dag aan het trillen en alsof ik constant een red bull peak heb. Het is echt een heel bizar gevoel. Veel en veel bizarder dan toen ik aan Cambridge was toegelaten, daar was ik helemaal niet zo extatisch over.
Ik heb echt wel een beetje het gevoel van ja dit is het. dit is m'n kans, op mijn leven, om mijn leven weer op te pakken en er van te maken wat ik wil. Het is gewoon niet te bevatten. Het is echt een geschenk uit de hemel.
Gast- Gast
Gefelicteerd, ik hoop dat het je gaat lukken!
Gast- Gast
Nu proberen om alles zo snel mogelijk klaar te maken, zodat er without a doubt een vliegticket naar Amerika voor je geboekt kan worden. Heb je, nu je de eerste euforie voorbij bent, al een idee hoe je alles gaat opzetten?
Zwoesj- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10
Wat Polly zegt ben ik het helemaal mee eens! Ik ben 2 jaar geleden ook geemigreerd, eigenlijk toch wel met het idee dat het gras groener was etc., en dat ik met mijn neus in de boter zou vallen, maar dat is mij helaas vies tegen gevallen. Nu had ik het geluk dat ik hier een huisje had en een studie waar ik aan kon beginnen, maar bijvoorbeeld een baan zoeken en vrienden maken was vele malen moeilijker dan ik had verwacht. Dus het is goed dat je voor ogen hebt dat het ook slecht kan aflopen. Niet dat ik bedoel dat je je daardoor moet laten tegen houden, absoluut niet (ik denk zelf dat ik geen moment zou twijfelen en het zeker zou doen), zolang je het maar in je achterhoofd houdt. Maar zo te lezen doe je dat wel dus ik heb niets gezegt
Ik ben echt benieuwd hoe dit allemaal afloopt en ben echt super blij voor je
Ik ben echt benieuwd hoe dit allemaal afloopt en ben echt super blij voor je
TNMN- Kletskop
- Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Zwoesj schreef:Nu proberen om alles zo snel mogelijk klaar te maken, zodat er without a doubt een vliegticket naar Amerika voor je geboekt kan worden. Heb je, nu je de eerste euforie voorbij bent, al een idee hoe je alles gaat opzetten?
Het werkt in principe zo:
- Ik moet binnen nu en een maand de formulieren van de KCC (= center wat het regelt) downloaden, invullen en opsturen.
- Diploma's etcetera moeten gekopieerd en vertaald worden (nou zijn mijn meeste dingen in 't Engels, dus no problemo)
- Geboorte certificaat moet worden aangevraagd
- Bankafschriften e.d. verzamelen
- Medische keuring bij een speciale dokter hier voor.
- Ik krijg een datum voor een interview op het Amerikaanse consulaat in Amsterdam opgestuurd
- Dat interview bijwonen en alles presenteren. Je krijgt direct te horen of je wordt toegelaten (maar eigenlijk is dat altijd wel het geval, ik heb nog nooit gelezen van iemand die geweigerd werd. Alleen financieen blijf ik spannend vinden, maar ik ken ook iemand die met slechts 2000 dollar en een zak kleren is vertrokken)
- Je krijgt dan een tijdelijke greencard mee, en je moet het een keer activeren in de USA (dus een kort tripje daar heen, valt handig te combineren met uitzoeken of je echt op een bepaalde plek wilt wonen en eventuele huisbezoeken of sollicitatiegesprekken, al zijn die laatste twee vaak beter te regelen als je er eenmaal zit)
- Verhuizing regelen, eventuele dingen over laten schepen.
- Gaan met de banaan.
Ik maak me hier verder allemaal niet zo'n zorgen over. Ik heb wel vaker internationale verhuizingen gedaan en dat stresst me niet zodanig.
Ik ga binnenkort op m'n Amerika forum een topic openen waarin mensen mij kunnen helpen met tips geven over waar precies ik me zal vestigen, want ik heb wel een aantal vage ideeen, maar dit moet natuurlijk veel concreter worden in de loop van de tijd. En verder veel daar over lezen natuurlijk. Ik ben op zich redelijk op de hoogte van wat het allemaal inhoudt en hoe je succesvol een leven daar start, en wat er bij komt kijken, dus dat moet ook wel goedkomen. Het is zeker in het begin echt aanpoten. Maar het valt wel goed te doen.
Maar echt concrete plannen heb ik natuurlijk nog niet, ook niet met hoe ik het hier allemaal achter ga laten enzo. Dat is allemaal nog te vers.
Ik zat net al als grapje te denken: Eigenlijk zou ik op 14 augustus 2012 moeten verhuizen, want dan is het exact 10 jaar geleden dat ik voor mijn highschoolyear daar heen ging. Maar augustus is best laat, zeker met mijn lage case nummer. Maar het idee is leuk
Gast- Gast
Marin, ik kan me je gevoel helemaal voorstellen! Het is gewoon super spannend en ondanks dat het een moeilijke keuze is, is het goed dat je de keuze al hebt gemaakt. Dat papierwerk komt allemaal wel in orde, dus er is geen twijfel over mogelijk; je gaat gewoon weg! Ik heb er ook het volste vertrouwen in dat het je gaat lukken.
TNMN, hoe is het ondertussen met jou? Voel je je helemaal op je plaats daar?
Polly- Kletskop
Polly schreef:
Ik weerkaats de vraag even naar jou Polly! Naar jou ben ik ook benieuwd en heb ik veel te lang niet gesproken!
Gast- Gast
Ik denk dat je wel mee hebt zitten dat je een beetje een einzelganger bent (of dat leuk vindt) en toch makkelijk contact maakt. Volgens mij ben je dan al een heel eind. Geld is best maakbaar, zeker als je geen kinderen hebt en heel flexibel bent in waar je bereid bent te wonen/werken. Ja, ik zie het wel goedkomen.
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Marin schreef:Polly schreef:
Ik weerkaats de vraag even naar jou Polly! Naar jou ben ik ook benieuwd en heb ik veel te lang niet gesproken!
---
Ik haal dit zo wel weer weg
Laatst aangepast door Polly op zo 1 mei 2011 - 9:52; in totaal 1 keer bewerkt
Polly- Kletskop
Melis_je schreef:Ik denk dat je wel mee hebt zitten dat je een beetje een einzelganger bent (of dat leuk vindt) en toch makkelijk contact maakt. Volgens mij ben je dan al een heel eind. Geld is best maakbaar, zeker als je geen kinderen hebt en heel flexibel bent in waar je bereid bent te wonen/werken. Ja, ik zie het wel goedkomen.
Dit dacht ik ook al inderdaad. Je kan goed alleen zijn én je bent sociaal, en je hoeft alleen maar voor jezelf te zorgen. Ik maak me geen zorgen om jou, en als zelfs die idioten uit 'Ik Vertrek' het redden... Dan moet dit zéker goedkomen
Polly- Kletskop
Melis_je schreef:Ik denk dat je wel mee hebt zitten dat je een beetje een einzelganger bent (of dat leuk vindt) en toch makkelijk contact maakt. Volgens mij ben je dan al een heel eind. Geld is best maakbaar, zeker als je geen kinderen hebt en heel flexibel bent in waar je bereid bent te wonen/werken. Ja, ik zie het wel goedkomen.
Haha wat lief. En ik denk dat je echt wel gelijk hebt. Ik ben eigenlijk best wel gewend om mensen achter me te laten, en kan dat redelijk goed loslaten. Nou vind ik het echt heel naar om bijvoorbeeld mijn kleine zusje achter te laten, maar achter laten klink zo zwaar, en bovendien had ik ongeveer een half jaar geleden een epifanie, waarin ik ineens dacht: Ja maar zij weet niet beter! Zolang zij leeft, woon ik al praktisch altijd in het buitenland, en is zij gewend om me niet vaak te zien. Die gedachte maakt het voor mij zo veel draagbaarder.
En heel hard gezegd geef ik toch het meeste om m'n familie. Vriendinnen mis ik zeker ook wanneer ik in het buitenland ben, maar ik ben eigenlijk ZO gewend aan contact via internet met hen, en het grootste deel woont nu ook aan de andere kant van het land/andere landen, dus zo anders is dat niet. Al zal het vast wel meer verwateren wanneer je echt emigreert, maar het is geen onoverkomelijk verdriet voor me. Betekent niet dat ik niet om m'n vriendinnen geef, maar ik ben er wel losser in geworden door mijn eerdere ervaringen.
Daarbij ben ik inderdaad best sociaal wanneer ik wil. Ik maak vrij makkelijk contact. Ik ben niet altijd even goed in contact onderhouden, maar het oppervlakkige maken vind ik niet moeilijk (wel heel vervelend af en toe, dat wel). Eigenlijk ben ik daarin al heel Amerikaans, denk dat dat wel deels komt door mijn tijd daar.
Gast- Gast
Marin, wat geweldig voor je!!
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Wat ontzettend gaaf voor je.
Ik snap je twijfels helemaal het zijn ook niet zomaar maars waar je goed over na moet denken.
Maar ik denk dat je diep in je hart de beslissing al genomen hebt. En vaak als je er zelf zo achterstaat komt het met al die "hobbels" ook wel goed. Vooral omdat jij er wel heel nuchter tegenover staat en je weet wat voor valkuilen je te wachten staat.
Ik wil je heel veel succes wensen met je beslissing en geniet er vooral ook van
Ik snap je twijfels helemaal het zijn ook niet zomaar maars waar je goed over na moet denken.
Maar ik denk dat je diep in je hart de beslissing al genomen hebt. En vaak als je er zelf zo achterstaat komt het met al die "hobbels" ook wel goed. Vooral omdat jij er wel heel nuchter tegenover staat en je weet wat voor valkuilen je te wachten staat.
Ik wil je heel veel succes wensen met je beslissing en geniet er vooral ook van
mosio- Fluisteraar
- Aantal berichten : 241
Punten : 252
Registratiedatum : 02-12-10
Wat gaaf, gefeliciteerd!! Heb niet heel veel meer toe te voegen aan wat er allemaal al gezegd is.
Over het missen/achterlaten van je familie. Ik mis mijn familie hier enorm, zeker nu we een kindje hebben. Toch is het contact op de een of andere manier intenser geworden sinds ik hier woon. Als er familie op bezoek is geniet ik daar enorm van. Veel meer dan toen ik nog in Nederland woonde en elke week op de koffie ging bij mn ouders. Het contact is anders geworden, maar nog steeds heel goed. ( misschien wel beter) Met skype en een webcam kom je een heel eind. Mijn ouders hebben zelfs onze huwelijksvoltrekking via de webcam gezien. Dat was wel vreemd maar juist ook wel weer heel speciaal dat ze er toch bij waren. ( we hebben last minute besloten te gaan trouwen toen er een kleine op komst was) Wat ik wil zeggen is dat je tegenwoordig niet veel meer hoeft te missen van elkaars leven ook al woon je ver van elkaar.
En zoals al vaker gezegd niemand bind je daar vast, als je terug wil kan dat altijd.
Heel veel succes met alles regelen en voor alles is wel een oplossing te vinden ( huis,geld etc)
Over het missen/achterlaten van je familie. Ik mis mijn familie hier enorm, zeker nu we een kindje hebben. Toch is het contact op de een of andere manier intenser geworden sinds ik hier woon. Als er familie op bezoek is geniet ik daar enorm van. Veel meer dan toen ik nog in Nederland woonde en elke week op de koffie ging bij mn ouders. Het contact is anders geworden, maar nog steeds heel goed. ( misschien wel beter) Met skype en een webcam kom je een heel eind. Mijn ouders hebben zelfs onze huwelijksvoltrekking via de webcam gezien. Dat was wel vreemd maar juist ook wel weer heel speciaal dat ze er toch bij waren. ( we hebben last minute besloten te gaan trouwen toen er een kleine op komst was) Wat ik wil zeggen is dat je tegenwoordig niet veel meer hoeft te missen van elkaars leven ook al woon je ver van elkaar.
En zoals al vaker gezegd niemand bind je daar vast, als je terug wil kan dat altijd.
Heel veel succes met alles regelen en voor alles is wel een oplossing te vinden ( huis,geld etc)
Vancity_girl- Prater
- Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Marin schreef:Dutchman, ben je wel eens in California geweest? Waar in die regio zou je heen willen, want dat is nog een gigantisch gebied. Ik heb zelf ook een beetje moeite met de conservatieve republikeinen en dat vond ik heerlijk in California, ik woonde daar echt in een hippie stadje met een hele open sfeer. Maar het hangt er voor mij echt vanaf hoeveel geld ik kan binnenhalen, en ik vind het zelf zonde om binnen twee maanden blut te zijn. Onderschat niet hoe duur het leven daar is, en er is ook veel werkeloosheid. Maar goed, zoiets blijft je eigen beslissing en iedereen heeft z'n eigen prioriteiten. ik kan je t.z.t. wel helpen aan de weblog en contact met een jonge jongen van het Amerika forum die de DV 2011 had gewonnen en in Cali is begonnen.
Momenteel woon en werk ik dus al in Nieuw Zeeland. Ik was hier op een working Holiday visum naartoe gekomen. Ik weet dat ze dus zo'n 3000 Dollar geloof ik. Naja goed, die voorwaarden kun je googlen op holiday visa New Zealand...in ieder geval zullen ze in de US denk ik ook ergens iets van 5-10 K willen zien in Dollars....
Zit te denken, misschien wel leuk om naar New York te vliegen. Een gare bak te kopen en dan de Route 66 te doen, zie ik meteen even wat meer van de States :-)
Cali...here I come!!!
Dutchman83- Zwijger
- Aantal berichten : 6
Punten : 6
Registratiedatum : 30-04-11
Pagina 4 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Soortgelijke onderwerpen
» Green Choice
» Credit card
» Welke credit card?
» Michael Clarke Duncan (Green Mile) overleden
» Green Mile-acteur (51) trouwt 16-jarig meisje