Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Enorme aardbeving Japan

+27
rapa nui
nina
silly-one
TukTuk
GeKKiE
Caresses
Minx
_Lacey_
M_as
Mida4you
Roza
Sterre
Lavendel
Lynn_
Serena
Zwerver
Inge
Jeanette
Pien
Wennebellah
Suus
loura
Sarah1985
Tullow
RYW
VeryCherry
L!ND@
31 plaatsers

Pagina 5 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Enorme aardbeving Japan - Pagina 5 Empty Re: Enorme aardbeving Japan

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 14:15

Marin schreef:Ik was vanochtend echt vreselijk van slag, trillen en tegen de tranen vechtend, maar met name omdat m'n moeder zei dat het in Japan was gebeurd maar op weg was naar de Amerikaanse westkust. De hele ochtend en middag ben ik zo bezorgd en bang geweest dat het daar ook keihard aan zou komen, over mijn mooie provincie heen. Tuurlijk was het van Japan ook erg, maar Amerika raakte mij natuurlijk keihard. Precies op t moment dat het water Marin binnenstroomde, ben ik de deur uit gegaan, en het even los gelaten. Toen via de lokale kranten daarna gelezen dat het allemaal wel mee viel gelukkig, alleen wat losdrijvende boten. Toen kon ik t weer los laten.

Neemt niet weg dat ik het voor Japan vreselijk vind, maar dit kwam ineens heel dichtbij.

En die man die net vertelde over zijn overleving van 2004 was ook echt zwaar indrukwekkend. Zat met open mond te luisteren.
Heb je daar dierbaren wonen dan?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 14:16

Lavendel schreef:Je noemt nu al een paar keer dat je het vooral zo erg zou vinden als de tsunami de amerikaanse westkust zou raken Marin, en dat snap ik voor jou persoonlijk natuurlijk heel erg maar als er ter wereld een gebied is dat zoiets financieel zou kunnen handelen en qua gebouwen en infrastructuur het aankan is het west amerika wel denk ik.. Dan toch liever die kust dan straatarme delen..

Ja natuurlijk, en dat ben ik ook met je eens (alhoewel je bijvoorbeeld ziet dat na Katrina nu nog altijd hele delen niet weder opgebouwd zijn). De staat California is/was bijvoorbeeld ook failliet, die heeft het denk ik slechter dan Japan. Maar het is inderdaad de persoonlijke band met zo'n gebied wat het dan ineens niet een ver van je bed show maakt, maar het ineens heel concreet maakt. Het is nu totaal meegevallen, maar stel dat zo'n gebied onderloopt, dan denk je aan al die plekken, en al die mensen, wat je zo goed kent, waar je hebt gewoond. Mijn forumnaam is er niet voor niets naar genoemd, het is een plek die me echt diep in het hart raakt.

Maar godzijdank is het daar meegevallen.

Neemt natuurlijk niet weg dat het verschrikkelijk is wat er in Japan is gebeurd en ook daar leef ik mee met de inwoners, de slachtoffers en de nabestaanden. Wat een hel. Maar omdat je dan geen persoonlijke band met het land hebt, staat het toch verder van je af.
Maar jeetje, natuurlijk schrik je van al die vreselijke beelden. Die met dat hondje... echt verschrikkelijk.

Gast
Gast

Bericht  Zwerver vr 11 maa 2011 - 14:18

Ik zie nu pas de beelden! Dan dringt het toch wat beter tot mij door geloof ik :shock:
Zwerver
Zwerver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 14:19

Odilia schreef: Heb je daar dierbaren wonen dan?

Ik heb er zelf gewoond, in een kustprovincie. Dus m'n gastgezin woont daar nog, en genoeg andere mensen die ik ken. en de plek is heel dierbaar. M'n forumnaam is er zelfs naar vernoemd.

Maar goed, gelukkig viel het allemaal heel erg mee. En in Hawaii ook.

Weet iemand nog iets over Indonesie trouwens?

En Australie en Nieuw Zeeland? Mijn moeder en ik zeiden al, wat fijn dat m'n broertje vorig jaar naar Australie en NZ was, en niet dit jaar. Dan hadden we constant in angst gezeten om al die natuurrampen, als ie er nu had gezeten! Hij zat ook steeds net op de plek waar een natuurramp was, alleen dan net een jaar eerder.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 14:22

Marin schreef:
Odilia schreef: Heb je daar dierbaren wonen dan?

Ik heb er zelf gewoond, in een kustprovincie. Dus m'n gastgezin woont daar nog, en genoeg andere mensen die ik ken. en de plek is heel dierbaar. M'n forumnaam is er zelfs naar vernoemd.

Maar goed, gelukkig viel het allemaal heel erg mee. En in Hawaii ook.

Weet iemand nog iets over Indonesie trouwens?

En Australie en Nieuw Zeeland? Mijn moeder en ik zeiden al, wat fijn dat m'n broertje vorig jaar naar Australie en NZ was, en niet dit jaar. Dan hadden we constant in angst gezeten om al die natuurrampen, als ie er nu had gezeten! Hij zat ook steeds net op de plek waar een natuurramp was, alleen dan net een jaar eerder.
En daarom "was t in Japan ook wel erg" maar Amerika veel erger, omdat jij er een keertje bent geweest?

In Australie en NZ is er trouwens niks aan de hand net als in Hawaii waar een vriend van mij zit.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 14:26

Ja gevoelsmatig wel. Dat raakt mij meer. Maar dat neemt niet weg dat het in Japan veel vreselijker is wat daar is gebeurd. Dat lijkt me niet zo gek toch? Het is verschrikkelijk wat er in Japan is gebeurd, heb er natuurlijk geen woorden voor, maar over een week, een maand, een jaar, ben je het toch wel weer een beetje vergeten, hier in Nederland als gemiddelde Nederlander. Hoe erg dat ook eigenlijk is want duizenden levens zijn verwoest daar. Maar zo werkt dat nou eenmaal. Tenzij je iemand persoonlijk kent die getroffen is, dan blijft het je hele leven bij je.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 14:33

Nee dat vind ik niet echt normaal. Ik heb vrienden en familie op verschillende plaatsen in de wereld wonen en ik vind het dan raar dat je het erger vind voor Amerika dan voor Japan. Als je bedenkt wat er in Japan is gebeurd (ramp) en wat er in Amerika is gebeurd (niks, wat boten over de kop geslagen), dan snap ik dat niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 14:37

Ik vind het ook niet erger voor Amerika dan Japan. Er is amper wat gebeurd in Amerika. Maar ik was wel heel bang DAT er wat zou gebeuren. En dan had ik het vreselijk gevonden. Ik ben de hele dag zenuwachtig daar om geweest. Vooral 's ochtends toen er nog niets bekend was over hoe sterk die tsunami de oceaan over zou trekken.

Ik vind dat echt niet gek hoor, als je ergens bekenden hebt zitten. Ik ben blij dat het niet gebeurd is, en vind het verschrikkelijk voor alle duizenden onbekenden in Japan, natuurlijk. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat ik daar bang voor was. Als ik bekenden in Japan had gehad, was ik daar doodsbenauwd voor geweest, kijk naar Pien of Wolletjes bijvoorbeeld vandaag. Natuurlijk ben je dan bang en raakt het je meer en is het ineens een dichter bij je bed show.

Maar zoals ik al zei: Er is amper wat gebeurd daar, dus dat is mooi.

Gast
Gast

Bericht  GeKKiE vr 11 maa 2011 - 20:08

Verschrikkelijk wat er gebeurd is en nog gebeurd!!!
De beelden zijn echt vreselijk om te zien.
Onvoorstelbaar....

Mijn tante is op vakantie in/op Hawaï.
Zij zijn ruim op tijd voorgelicht, hadden hun koffers meteen gepakt.
Op een gegeven moment gingen de sirenes en hebben ze uren met hun huurauto op parkeerplaatsen/in parkeergarages gestaan (hoger gelegen).
Gelukkig viel het allemaal erg mee, maar het duurde alleen lang.
En dat midden in de nacht.
En zij hadden hoorden het nieuws alleen via de radio. Ze zagen geen beelden.
Dus wij hier in Nederland waren beter op de hoogte!
Maar beter dat dan slecht voorbereid en te laat evacueren.

Nu zitten ze weer in hun appartement!
Facebook is wel heel handig op dit soort momenten!
GeKKiE
GeKKiE
Prater
Prater

Aantal berichten : 801
Punten : 840
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 20:25

Gelukkig lijkt het aantal vermisten mee te vallen. Gisteren las ik nog 88.000, nu lees ik een getal van nog onder de 800. Nog 800 teveel, maar gelukkig een heel stuk minder.

Verder is er een man in Californië gedood door de tsunami en is er in een stadje daar voor miljoenen dollar schade anagericht in de haven. Het zette me vanmorgen wel aan het denken, hoe mactig de aarde eigenlijk is en hoe klein wij maar zijn. Het lijkt me ook op te vallen dat dit soort natuurrampen vaker en vaker gebeuren, en dat maakt me ook wel bang. Vroeger was ik altijd ongelofelijk bang voor het vergaan van de aarde, nu heb ik die angst eindelijk opzij gezet, maar dit maakt me altijd wel weer bang.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 20:33

Maple schreef:Het lijkt me ook op te vallen dat dit soort natuurrampen vaker en vaker gebeuren, en dat maakt me ook wel bang. Vroeger was ik altijd ongelofelijk bang voor het vergaan van de aarde, nu heb ik die angst eindelijk opzij gezet, maar dit maakt me altijd wel weer bang.
Ja, mij ook. Ik ben altijd bang om gek gevonden te worden daarom.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk vr 11 maa 2011 - 20:38

Maple schreef:
Caresses schreef:Maple, ik heb het juist net andersom (waarom weet ik niet).
Echt?
Ik vind het alsnog erg hoor, maar ik denk dat de werderopbouw in Japan sneller van de grond zal komen, eerlijker en beter zal verlopen en eerder afgerond zal zijn dan in bijvoorbeeld Haïti, Thailand of Indonesië. Ik denk dat dat gevoel bij mij meeweegt. Wat me wél raakt is dat óók een goed ontwikkeld land compleet op z'n gat te krijgen is na een natuurramp. Als je het in een land allemaal voor elkaar lijkt te hebben, lijkt het allemaal zo onverwoestbaar, onaantastbaar, maar het kan in een paar minuten bij wijze van spreken gedaan zijn.

Je kan Haiti echt totaal niet vergelijken met Thailand bijvoorbeeld.. In Thailand (Zal in Indonesië ook wel geweest zijn, maar dat weet ik niet zeker) stonden destijds dezelfde dag nog nadat het water was weggetrokken, mensen de straten alweer op te ruimen en zijn ze begonnen met wederopbouw.. Dat idee kreeg ik in Haiti totaal niet. Zelfde als in Afrika.. Mensen daar houden sneller hun hand op en zullen juist niet zo snel iets uit zichzelf doen, Bij Aziaten zie je juist dat ze gelijk zelf aan de slag gaan en niet afwachten. Natuurlijk hadden ze geld en hulp nodig voor de wederopbouw, maar dat is ook niet zo gek.

OT: Ik vind het echt verschrikkelijk om die beelden te zien, hoeveel wanhoop moeten die mensen voelen.. Verschrikkelijk!
Overigs vind ik Marin's reactie wel echt heel apart.. Natuurlijk kan het zo zijn dat je meer hebt met Amerika, maar daar is niks aan de hand op dit moment, hooguit wat lichte beschadigingen.. Dat dat je meer kan raken dan die vele doden in Japan.. Onbegrijpelijk..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 20:40

Storm schreef:
Maple schreef:Het lijkt me ook op te vallen dat dit soort natuurrampen vaker en vaker gebeuren, en dat maakt me ook wel bang. Vroeger was ik altijd ongelofelijk bang voor het vergaan van de aarde, nu heb ik die angst eindelijk opzij gezet, maar dit maakt me altijd wel weer bang.
Ja, dat heb ik ook. 'Vroeger' werd er altijd beweerd dat de wereld in 2000 zou vergaan, en ik was daar zó ontzettend bang voor dat ik elke oudjaarsavond eind jaren '90, vooral die van 1999 op 2000, met tranen in mijn ogen zat. Vond die jaarwisselingen toen ook helemaal niet leuk, maar heb het nooit laten blijken omdat ik als de dood was dat mensen me recht in m'n gezicht uit zouden lachen.

Gast
Gast

Bericht  silly-one vr 11 maa 2011 - 20:41

Maple schreef:Gelukkig lijkt het aantal vermisten mee te vallen. Gisteren las ik nog 88.000, . Het zette me vanmorgen wel aan het denken, hoe mactig de aarde eigenlijk is en hoe klein wij maar zijn.

Dit is ook het eerste wat er gisteren door mij hoofd schoot. Hoe erg het ook is voor de mensen daar, de natuur wint het toch van de mensen. En wij zijn maar een vingerknip op de aarde als je dat in het bestaan van de aarde gaat omzetten. Terwijl wij toch een hoop 'rotzooi' op de aarde maken.

Ik ben nu wel benieuwd na de afloop met de kerncentrale. Ik hoop dat, dat daar goed gaat aangezien de stralingen nu niet echt gezond zijn, plus dat er nu nog steeds mensen last hebben van de stralingen van de kernbommen uit WOII. En dan heb ik het over de nieuwe generatie.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 20:42

AngelNyn schreef:
Maple schreef:
Echt?
Ik vind het alsnog erg hoor, maar ik denk dat de werderopbouw in Japan sneller van de grond zal komen, eerlijker en beter zal verlopen en eerder afgerond zal zijn dan in bijvoorbeeld Haïti, Thailand of Indonesië. Ik denk dat dat gevoel bij mij meeweegt. Wat me wél raakt is dat óók een goed ontwikkeld land compleet op z'n gat te krijgen is na een natuurramp. Als je het in een land allemaal voor elkaar lijkt te hebben, lijkt het allemaal zo onverwoestbaar, onaantastbaar, maar het kan in een paar minuten bij wijze van spreken gedaan zijn.

Je kan Haiti echt totaal niet vergelijken met Thailand bijvoorbeeld.. In Thailand (Zal in Indonesië ook wel geweest zijn, maar dat weet ik niet zeker) stonden destijds dezelfde dag nog nadat het water was weggetrokken, mensen de straten alweer op te ruimen en zijn ze begonnen met wederopbouw.. Dat idee kreeg ik in Haiti totaal niet. Zelfde als in Afrika.. Mensen daar houden sneller hun hand op en zullen juist niet zo snel iets uit zichzelf doen, Bij Aziaten zie je juist dat ze gelijk zelf aan de slag gaan en niet afwachten. Natuurlijk hadden ze geld en hulp nodig voor de wederopbouw, maar dat is ook niet zo gek.
Ik vind dit echt een beetje reageren zonder je in de materie verdiept te hebben. Haïtianen gingen niet meteen opruimen omdat het veel te gevaarlijk was om je in de puinhopen te begeven. Mensen overnachtten op open stukken vanwege de naschokken en gebouwen die alsnog volledig konden instorten. Met dat in je achterhoofd ga je niet zomaar eventjes de dag erna 'opruimen'.

En handje ophouden? Daar ga ik niet eens op in, want zo'n uitlating maakt me zelfs gewoon boos.

Laatst aangepast door Maple op vr 11 maa 2011 - 20:44; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 20:44

Maple schreef:
Storm schreef:
Ja, dat heb ik ook. 'Vroeger' werd er altijd beweerd dat de wereld in 2000 zou vergaan, en ik was daar zó ontzettend bang voor dat ik elke oudjaarsavond eind jaren '90, vooral die van 1999 op 2000, met tranen in mijn ogen zat. Vond die jaarwisselingen toen ook helemaal niet leuk, maar heb het nooit laten blijken omdat ik als de dood was dat mensen me recht in m'n gezicht uit zouden lachen.
Oooh dat vind ik echt heel zielig haha. Gelukkig is er niets gebeurd in 2000, terwijl ze toen wel zeiden dat de wereld zou vergaan, computers zouden crashen etc.

Ik ben op mijn beurt weer heel erg bang voor 2012. Ik heb er nachten amper van geslapen, ik bleef maar piekeren hoe het zou zijn als op die bewuste dag echt de wereld zou vergaan..nu heb ik dat eindelijk een beetje van me af kunnen zetten maar heb zoals jij nu wel weer een angstig gevoel, door die natuurrampen de laatste tijd. Ik ben bang dat dat een teken ofzo is.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 20:45

Maple schreef:En handje ophouden? Daar ga ik niet eens op in, want zo'n uitlating maakt me zelfs gewoon boos.
Ja eens, hoe durf je zo'n uitspraak te doen zeg?

Gast
Gast

Bericht  TukTuk vr 11 maa 2011 - 20:46

Maple schreef:
AngelNyn schreef:
Maple schreef:
Echt?

Ik vind dit echt ene beetje reageren zonder je in de materie verdiept te hebben. Haïtianen gingen niet meteen opruimen omdat het veel te gevaarlijk wa som je in de puinhopen te begeven. En handje ophouden? Daar ga ik niet eens op in, want zo'n uitlating maakt me zelfs gewoon boos.

Het is algemeen bekend dat er een groot verschil zit met bijvoorbeeld de mentaliteit van de Afrikanen en de Aziaten. Afrikanen wachten meer af, er wordt weinig vanuit hun zelf gedaan, het zijn altijd de hulp organisaties die hun moeten aansporen, in Azië zag je bijvoorbeeld na de tsunami destijds, dat het er daar heel anders aan toe ging.

Ik wil verder niet oordelen over goed of slecht, ik zeg alleen dat je het niet kan vergelijken. In Thailand etc kwam de hulp en wederopbouw veel sneller op gang dan in Haiti, en dat kwam deels ook door de hulp van de bevolking.

En hoe weet jij dat ik me er niet in verdiept heb?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 20:46

Gek genoeg maak ik me over 2012 weer niet zo heel druk, temeer omdat je dat eigenlijk op meerdere manieren kan interpreteren. Ik zie het maar als iets positiefs, er komt een nieuwe, betere tijd aan. Misschien eindelijk eens wereldvrede, zijn al die revoluties in het Midden-Oosten ook niet voor niets geweest :P

Gast
Gast

Bericht  Suus vr 11 maa 2011 - 20:47

AngelNyn schreef:
Overigs vind ik Marin's reactie wel echt heel apart.. Natuurlijk kan het zo zijn dat je meer hebt met Amerika, maar daar is niks aan de hand op dit moment, hooguit wat lichte beschadigingen.. Dat dat je meer kan raken dan die vele doden in Japan.. Onbegrijpelijk..
Ik had niet het idee dat Marin het zo bedoelde. Ze was vooral bang dat er iets zou gebeuren in het gebied van Amerika waar zij gewoond heeft en mensen kent, dat kan ik mij goed voorstellen. Achteraf viel het daar gelukkig mee, ze heeft nergens gezegd dat de lichte beschadigingen daar haar meer doen dan de vele doden in Japan.
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 20:48

AngelNyn schreef:
Het is algemeen bekend dat er een groot verschil zit met bijvoorbeeld de mentaliteit van de Afrikanen en de Aziaten. Afrikanen wachten meer af, er wordt weinig vanuit hun zelf gedaan, het zijn altijd de hulp organisaties die hun moeten aansporen, in Azië zag je bijvoorbeeld na de tsunami destijds, dat het er daar heel anders aan toe ging.

Ik wil verder niet oordelen over goed of slecht, ik zeg alleen dat je het niet kan vergelijken. In Thailand etc kwam de hulp en wederopbouw veel sneller op gang dan in Haiti, en dat kwam deels ook door de hulp van de bevolking.

Omdat jij het over meteen opruimen hebt, en meteen opruimen kon in Haïti vanwege veilligheidsredenen niet. En verder vind ik dit argument er eigenlijk weinig toe doen, ik vind het geen toevoeging of waardevolle reactie op de reactie die ik gaf in dit topic. Want wie beslist dat je rampen niet met elkaar kunt vergelijken? Je kunt álles vergelijken.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk vr 11 maa 2011 - 20:50

Suus schreef:
AngelNyn schreef:
Ik had niet het idee dat Marin het zo bedoelde. Ze was vooral bang dat er iets zou gebeuren in het gebied van Amerika waar zij gewoond heeft en mensen kent, dat kan ik mij goed voorstellen. Achteraf viel het daar gelukkig mee, ze heeft nergens gezegd dat de lichte beschadigingen daar haar meer doen dan de vele doden in Japan.
Nouja dat maakte ik op uit:

Ik was vanochtend echt vreselijk van slag, trillen en tegen de tranen vechtend, maar met name omdat m'n moeder zei dat het in Japan was gebeurd maar op weg was naar de Amerikaanse westkust. De hele ochtend en middag ben ik zo bezorgd en bang geweest dat het daar ook keihard aan zou komen, over mijn mooie provincie heen. Tuurlijk was het van Japan ook erg, maar Amerika raakte mij natuurlijk keihard.

Vond het een beetje over komen van "ja van Japan is erg, maar dat amerika gevaar loopt is veel erger voor mij" smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk vr 11 maa 2011 - 20:53

Maple schreef:
AngelNyn schreef:

Omdat jij het over meteen opruimen hebt, en meteen opruimen kon in Haïti vanwege veilligheidsredenen niet. En verder vind ik dit argument er eigenlijk weinig toe doen, ik vind het geen toevoeging of waardevolle reactie op de reactie die ik gaf in dit topic. Want wie beslist dat je rampen niet met elkaar kunt vergelijken? Je kunt álles vergelijken.

Ik heb het niet over vergelijken van rampen, maar jij had het over de wederopbouw. Je noemde Haiti en Thailand in 1 zin, je vergeleek die dus met elkaar, en ik vertelde alleen dat je die 2 niet kon vergelijken, vanwege wat ik dus al noemde smile

En nee in Haiti kon misschien niet gelijk opgeruimd worden, maar er is nu nog steeds niks gedaan eigenlijk.. En dat zegt ook wel wat.. En dat is gewoon enorm zonde en zielig.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 11 maa 2011 - 20:54

Amerika raakt haar keihard omdat ze daar gewoon veel mee heeft, en met Japan minder. Omdat ze in Amerika en met name in Californië veel mensen kent, en in Japan minder. Ik snap niet zo dat daar over 'gevallen' wordt, want dat haalde ik er meteen wel uit.

Verder heb ik het idee dat je zit te reageren om een discussie van de grond te krijgen. Niet elk topic hoeft een discussie te worden, hoor smile

Gast
Gast

Bericht  Suus vr 11 maa 2011 - 20:56

Maple schreef:Amerika raakt haar keihard omdat ze daar gewoon veel mee heeft, en met Japan minder. Omdat ze in Amerika en met name in Californië veel mensen kent, en in Japan minder. Ik snap niet zo dat daar over 'gevallen' wordt, want dat haalde ik er meteen wel uit.
Dat bedoelde ik te zeggen inderdaad smile
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud