Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

ADHD ( net ontdekt)

+9
Susan
Sjaantje
TukTuk
Filoria
Sterre
Tazz
Roze Roos
Ugly Betty
Angel
13 plaatsers

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Curious za 16 jul 2011 - 10:08

.


Laatst aangepast door Curious op zo 17 jul 2011 - 9:31; in totaal 1 keer bewerkt
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Susan za 16 jul 2011 - 10:18

Filoria schreef:Als je het zelf al aan zag komen is dat niet zo gek.

Als ik het stempel ADD had gekregen had het me minder gedaan, ik ben nu vooral verbaasd dat het ADHD is. Omdat ik zelf ook dat vooroordeel had dat ADHD'ers altijd van die stuiterballen zijn. En zo zie ik mezelf niet.

Wat heb jij eigenlijk Susan, of wil je dat hier liever niet zeggen?

ADHD en angststoornis.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  TukTuk za 16 jul 2011 - 10:19

Hmm ik lees overigs nu net op de website van Psyq over autorijden etc.. En dat je dus aan moet geven als je een rijbewijs aan vraagt, als je ADHD hebt en ritalin slikt.. En dat je dus ook speciaal gekeurd wordt..
Weet iemand hoe het zit als je je rijbewijs al hebt en daarna pas de diagnose krijgt?? Niet zoveel zin om om de zoveel tijd gekeurd te moeten worden, mocht straks blijken dat ik ADD/ADHD heb..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Curious za 16 jul 2011 - 10:59

Je hoeft het tussentijds niet te melden. Als je een nieuw rijbewijs aanvraagt kun je dat doen en heb je geloof ik een medisch telefoon gesprek met iemand van t cbr. Die geven dan advies en t kan zijn dat je een tijdelijk rijbewijs krijgt ipv voor tien jaar geloof ik. Je hoeft iig geen nieuw examen te doen, hoogstens een test om te kijken hoe t gaat, en dit wordt individueel bekeken.

Volgens mij heb ik dit pas ergens gelezen. Geldt namelijk ook voor antidepressiva en andere rijvaardigheid beïnvloeding medicijnen
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  TukTuk za 16 jul 2011 - 11:16

Curious schreef:Je hoeft het tussentijds niet te melden. Als je een nieuw rijbewijs aanvraagt kun je dat doen en heb je geloof ik een medisch telefoon gesprek met iemand van t cbr. Die geven dan advies en t kan zijn dat je een tijdelijk rijbewijs krijgt ipv voor tien jaar geloof ik. Je hoeft iig geen nieuw examen te doen, hoogstens een test om te kijken hoe t gaat, en dit wordt individueel bekeken.

Volgens mij heb ik dit pas ergens gelezen. Geldt namelijk ook voor antidepressiva en andere rijvaardigheid beïnvloeding medicijnen

Oh gelukkig! Heb pas een jaar mn rijbewijs dus hoef voorlopic niet te verlengen:) en ook eerst maar de diagnose afwachten uiteraard, maar wilde toch weten hoe het nou zat.. Als t veel pronlemen zou opleveren zou ik toch gaan afwegen of de eventuele positieve voordelen van een diagnose zouden opwegen tegen de nadelen. Bedankt voor je reactie! Had wel gezocht op google maar kon het niet vinden!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Filoria zo 17 jul 2011 - 9:20

Susan: dat had ik niet achter jou gezocht. Hoe lang is het geleden dat je die diagnose hebt gekregen, en heb je er nog steeds (veel) last van?

AngelNyn: he grappig van dat rijbewijs, dat wist ik niet. Hoe gaat het ondertussen met de medicijnen trouwens? Nog altijd zo'n slechte eetlust? Lijkt me vervelend Sad

Curious: fijn dat jij en je vriend op één lijn zitten wat kinderen betreft. Wat je suggereert over elkaar aanvullen klopt bij ons wel ja: mijn man is goed in consequent zijn, ik ben juist meer van het leuke creatieve dingen doen met Tomas. (ik las ergens anders trouwens dat James een vriend heeft die ook ADHD heeft, pfff dat lijkt me best heftig!)

Ben ook benieuwd naar de groepen, zal natuurlijk verslag doen hier smile Maar lijkt individuele therapie je niet ook heel fijn, omdat je dan wat specifieker naar jouw persoonlijke klachten kunt kijken?

En over werk: je klinkt enthousiast over je baan zeg. Kun je dit werk niet gewoon minder uren per week doen?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Gast zo 17 jul 2011 - 9:33

Susan schreef:Het deed mij destijds eigenlijk niet zoveel dat ik een stempel kreeg, is dat heel raar?
Nee, waarom zou dat raar zijn?

Ik heb dan wel geen ADHD maar ik ben hooggevoelig. Ik was wel heel opgelucht toen ik deze 'stempel' kreeg, eindelijk had ik het gevoel begrepen te worden en dat er meer mensen zijn 'zoals ik'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Filoria zo 17 jul 2011 - 9:37

Oja en bij PsyQ betrekken ze je partner/familie ook bij de behandeling inderdaad. Al vanaf de eerste afspraak werd me op het hart gedrukt dat ik naar alle afspraken mensen mee mag nemen als ik wil.

Bij de groepstherapie is het de bedoeling dat je alleen komt, maar bij de laatste sessie mag je partner (of vader of moeder of wie dan ook) mee. Dan wordt er gepraat over hoe het is om te leven met iemand met AD(H)D en kunnen de partners ook lekker ervaringen uitwisselen.

Ik zou dat zelf heel leuk vinden als ik mijn man was, maar hij is nooit zo kletserig bij vreemden, en al helemaal niet in groepen... dus ik denk niet dat het een groot succes wordt. Maar hij wil het wel proberen zegt hij.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Curious zo 17 jul 2011 - 9:40

.


Laatst aangepast door Curious op zo 17 jul 2011 - 10:47; in totaal 1 keer bewerkt
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Curious zo 17 jul 2011 - 9:42

Storm schreef:
Ik heb dan wel geen ADHD maar ik ben hooggevoelig. Ik was wel heel opgelucht toen ik deze 'stempel' kreeg, eindelijk had ik het gevoel begrepen te worden en dat er meer mensen zijn 'zoals ik'.

Ik dacht het al, na jou opmerking/compliment van vanmiddag naar mij, hihi.
Heb je daar op zo'n (of erna) meeting 'last' van, als er veel mensen samen zijn?
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Gast zo 17 jul 2011 - 9:45

Curious schreef:
Storm schreef:
Ik heb dan wel geen ADHD maar ik ben hooggevoelig. Ik was wel heel opgelucht toen ik deze 'stempel' kreeg, eindelijk had ik het gevoel begrepen te worden en dat er meer mensen zijn 'zoals ik'.

Ik dacht het al, na jou opmerking/compliment van vanmiddag naar mij, hihi.
Heb je daar op zo'n (of erna) meeting 'last' van, als er veel mensen samen zijn?
Hahaha wat heeft mijn compliment naar jou er mee te maken dan? Very Happy
Ik heb tegenwoordig goed geleerd om me af te sluiten voor indrukken, dat kon ik eerst niet en dan kreeg ik regelmatig een paniekaanval of werd ik 'licht in mijn hoofd'. Nu ben ik alleen na zo'n middag enorm moe, maar even bijslapen en dan kan ik er weer tegenaan!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Curious zo 17 jul 2011 - 9:53

.


Laatst aangepast door Curious op di 27 sep 2011 - 1:37; in totaal 1 keer bewerkt
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Gast zo 17 jul 2011 - 9:57

Hmm ja daar heb je wel gelijk in, de meeste hooggevoelige mensen kunnen door iemand heen kijken zeg maar, en dat kan ik ook heel goed. Ik kijk niet alleen naar uiterlijk maar ik scan meteen alles, voel alles, zie alles. Soms heel vermoeiend. Maar daarom vind ik jou ook een prachtvrouw ook om te zien!
Maar goed, het afsluiten: dat is een beetje vanzelf gegaan denk ik, ik heb het niet bewust gedaan. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat zo is gekomen dat ik me kan afsluiten voor indrukken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Susan zo 17 jul 2011 - 10:02

@Filoria, ik heb de diagnose al zo'n 10 jaar geleden gekregen. Soms heb ik er wel last van, we zitten nu best in een pittige tijd en ik heb veel de neiging om erg te piekeren en veel te veel na te denken. Dat maakt het wel eens extra zwaar.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Gast zo 17 jul 2011 - 10:03

Storm schreef:
Susan schreef:Het deed mij destijds eigenlijk niet zoveel dat ik een stempel kreeg, is dat heel raar?
Nee, waarom zou dat raar zijn?

Ik heb dan wel geen ADHD maar ik ben hooggevoelig. Ik was wel heel opgelucht toen ik deze 'stempel' kreeg, eindelijk had ik het gevoel begrepen te worden en dat er meer mensen zijn 'zoals ik'.

AD(H)D en hooggevoeligheid overlappen elkaar over het algemeen ook. Ik vraag me soms ook af of je het niet gewoon hetzelfde kan noemen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Gast zo 17 jul 2011 - 10:05

Het lijkt idd wel heel veel op elkaar he James? Maar toch zijn er wel verschillen, mijn vriend heeft ADHD en die heeft toch wel andere kernmerken dan hooggevoeligheid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Curious zo 17 jul 2011 - 10:06

Inderdaad, dat is wat ik bedoel. Dat is ook wat ik aan je merkte vanmiddag, ik vind dat heel bijzonder!
Wel heel fijn dat je geleerd hebt je af te sluiten, dat is een stuk makkelijker leven!
Mocht je ooit tips hebben, ik hoor ze graag smile
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Curious zo 17 jul 2011 - 10:07

welke verschillen zie jij bij je vriend?
En heeft dat denk je echt te maken met het feit dat hij adhd heeft, of kan het ook zijn omdat hij man is?
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Gast zo 17 jul 2011 - 10:10

Curious schreef:Inderdaad, dat is wat ik bedoel. Dat is ook wat ik aan je merkte vanmiddag, ik vind dat heel bijzonder!
Wel heel fijn dat je geleerd hebt je af te sluiten, dat is een stuk makkelijker leven!
Mocht je ooit tips hebben, ik hoor ze graag smile
Haha, is goed. Heb jij zelf het vermoeden dat je hoogsensitief bent dan?
Ik heb hier thuis een boek van Susan Marletta-Hart liggen, ' leven met hooggevoeligheid'. Dat boek heeft me enorm geholpen met het accepteren van en het leren omgaan met mijn hooggevoeligheid. Je mag het wel lenen als je wil!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Gast zo 17 jul 2011 - 10:10

Curious schreef:welke verschillen zie jij bij je vriend?
En heeft dat denk je echt te maken met het feit dat hij adhd heeft, of kan het ook zijn omdat hij man is?
Hyperfocus, dat ken ik bijvoorbeeld niet. Hij wel. Hij is ook erg verslavingsgevoelig, en druk, hij zoekt de prikkels juist op, ik vermijd ze liever.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Filoria zo 17 jul 2011 - 10:12

Susan: Dat lijkt me lastig, dat je extra gaat piekeren als je het zwaar hebt. Nu ik erover nadenk is dat ook wel herkenbaar, maar gelukkig heb ik nooit iets heel ergs meegemaakt en kon ik het piekeren altijd wel in de hand houden.
Jeetje jij lijkt me best wel een sterke vrouw eigenlijk. Je moet veel ballen in de lucht houden zo te lezen.

Curious: ik reageer later als ik er aan denk, moet nu echt naar bed. Maar wat je schrijft over gesprekken op feestjes kunnen volgen: WAUW. Dat wil ik ook.

Over hooggevoeligheid: als je hooggevoelig bent kun je ook heel gevoelig zijn voor licht en geluid toch? Dat je helemaal van slag kunt raken door een mooi kunstwerk, of dat je gek kunt worden van vervelende muziek of een auto-alarm? Dat heb ik totaal niet.
Ik heb dan wel weer dat ik vrij gevoelig ben voor emoties van anderen, ookal ken ik ze niet.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Curious zo 17 jul 2011 - 10:20

.


Laatst aangepast door Curious op di 27 sep 2011 - 1:39; in totaal 1 keer bewerkt
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  CCC di 19 jul 2011 - 3:37

*


Laatst aangepast door chococupcake op do 21 jul 2011 - 19:59; in totaal 1 keer bewerkt

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Filoria di 19 jul 2011 - 9:35

Chococupcake: wat fijn dat je nu wat meer duidelijkheid hebt over wat er met je aan de hand is, en dat er een behandelplan is opgesteld. Heb je er een goed gevoel over?

Ik heb zelf twee keer een burn-out gehad, die zijn toen vastgesteld door een eerstelijnspsycholoog. Allebei die psychologen hebben er niet zelf aan gedacht dat de burn-outs te maken zouden kunnen hebben AD(H)D.

Nu ik weet dat ik ADHD heb, lees ik overal dat ADHD'ers vaak burn-outs krijgen.

Maar in ieder geval heb ik toen ook cognitieve gedragstherapie gehad en dat heeft me erg geholpen. Niet zozeer in het inzicht krijgen in mijn gedachtengangen, maar wel met het aanpakken van negatieve gedachten. (Bij cognitieve gedragstherapie leer je stil te staan bij je gedachten, wat de gevolgen van die gedachten zijn, en leer je positiever te denken).

Ik ben blij dat ik nu een behandeling ga krijgen waarbij er dieper wordt ingegaan op de oorzaak van de chaos in mijn hoofd. Ik hoop dat ik stressvolle situaties dan leer vermijden, zodat ik dat trucje van positief denken (van de cognitieve gedragstherapie) minder nodig heb. Maar het is fijn om het achter de hand te hebben.

Wat balen van je werksituatie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal eromheen niet helemaal volg Embarassed Maar ik hoop dat je een oplossing vindt! Is er voldoende werk te vinden in jouw sector?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  CCC di 19 jul 2011 - 10:07

*


Laatst aangepast door chococupcake op do 21 jul 2011 - 19:59; in totaal 1 keer bewerkt

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADHD ( net ontdekt) - Pagina 3 Empty Re: ADHD ( net ontdekt)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum