Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rebounds ADHD-medicatie

3 plaatsers

Ga naar beneden

Rebounds ADHD-medicatie Empty Rebounds ADHD-medicatie

Bericht  Gast vr 10 jun 2011 - 7:09

Kan er iemand me meer vertellen over rebounds bij ADHD-medicatie? Hoe kan je ze voorkomen en hoe lang duurt het voor je lichaam er een beetje aan gewend is en minder heftig reageert?
Mijn zusje heeft ADHD en slikt sinds een tijdje Concerta. Bij de hoogste dosering (54 mg geloof ik?) waren haar rebounds veel te heftig, maar de dosering daar onder is weer niet sterk genoeg.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rebounds ADHD-medicatie Empty Re: Rebounds ADHD-medicatie

Bericht  Sterre ma 13 jun 2011 - 1:39

Ik slik hetzelfde middel, maar dan een lagere dosering (36 mg). Het duurde wel 1 a 2 maanden voordat ik er volledig aan was gewend. In het begin kreeg ik aan het eind van de middag een onwijs gejaagd gevoel, alsof ik veel te veel koffie had gedronken. Dat is dus na een tijdje over gegaan gelukkig.

Hoe lang slikt ze de hogere dosis al?

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rebounds ADHD-medicatie Empty Re: Rebounds ADHD-medicatie

Bericht  Susan ma 13 jun 2011 - 2:19

Ik zou het als ik haar was bespreken met haar behandelend arts, misschien is Concerta gewoon niet het meest geschikte middel voor haar. Er zijn meerdere medicijnen voor mensen met ADHD.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rebounds ADHD-medicatie Empty Re: Rebounds ADHD-medicatie

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 5:20

Sterre: Die hogere dosering heeft ze niet zo lang geslikt, omdat dat veel te heftig was. Nu zit ze weer op 36 mg, maar dat is niet voldoende voor haar.

Susan: Ze staat onder begeleiding van een psychiater w.b. haar medicatie en ze zit nog in de uitprobeerfase, maar ze lijkt totaal niet goed in haar vel te zitten, daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen met rebounds, wat voor klachten die hebben en of dat er bijhoort.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rebounds ADHD-medicatie Empty Re: Rebounds ADHD-medicatie

Bericht  miede di 21 jun 2011 - 7:48

Een rebound houdt over het algemeen in dat wanneer je medicatie is uitgewerkt de klachten dubbel zo sterk terug komen bijvoorbeeld chaos of drukte in je hoofd. Ik heb zelf Concerta gebruikt en weet dat deze medicijnen ongeveer 9 uur werken, dat betekend dat je rebound aan het eind van de dag is wanneer je ze in de ochtend inneemt.
Je hebt bijvoorbeeld ook medicatie die langer werkzaam is, waarbij je rebound dus in je slaap is en er in principe niks van hoeft te merken.
Ook heeft ieder medicijn bijwerkingen, voornamelijk wanneer je net begonnen bent of net overgestapt bent naar een andere dosis, dit duurt bij de meeste medicijnen toch wel zo rond de 6 weken! (helaas).. Houden de klachten daarna aan of zijn ze te erg, dan is dit misschien niet het juiste medicijn. Nou is het ook nog zo dat wanneer je de medicijnen niet goed inneemt, bijvoorbeeld onregelmatig of op een lege maag, de bijwerkingen ook aanhouden en je er erg veel last van kan hebben. Als je een dag bent vergeten kan het al zo zijn dat je ontwenningsverschijnselen krijgt... Dus ja een heel gedoe, maar ik heb me laten vertellen dat er tig soorten medicijnen zijn, dus van tevoren even goed informeren wat de veel voorkomende bijwerkingen zijn en hoe lang ze aan kunnen houden. SUCCES!

miede
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 1
Punten : 1
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rebounds ADHD-medicatie Empty Re: Rebounds ADHD-medicatie

Bericht  Gast di 21 jun 2011 - 8:31

Ik heb er ook vreselijke last van, eigenlijk de reden waarom ik niet meer slik, op momenten na waarin ik het echt nodig heb.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rebounds ADHD-medicatie Empty Re: Rebounds ADHD-medicatie

Bericht  Gast di 21 jun 2011 - 8:34

Ik denk dat ze echt niet zonder kan, dus het is afwachten wanneer het allemaal een beetje stabiel wordt. Volgens mij gaat het al iets beter. Is ook wel logisch dat je lijf er aan moet wennen natuurlijk, het is best heftig spul.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rebounds ADHD-medicatie Empty Re: Rebounds ADHD-medicatie

Bericht  Sterre di 21 jun 2011 - 19:38

Ik moet nu zelf experimenteren met af en toe een dagje niet nemen, om te kijken wat de medicatie nou echt doet bij mij. Maar men, als ik niet meer elke dag trouw de medicatie neem krijg ik ook veel ergere rebounds op dagen dat ik ze wel slik. Zo zie je maar dat het echt gewenning is van je lichaam. Ook heb ik er nog genoeg profijt van, dus ik ga voorlopig er mee door.

Voor je zusje zal het ook even doorzetten zijn. Voor mezelf kan ik zeggen dat ik na twee maanden echt bijna niks meer merkte van de rebounds.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rebounds ADHD-medicatie Empty Re: Rebounds ADHD-medicatie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum