Afvaltopics en eetstoornissen
+31
Aziraphale
Slakje
June
tienie31
_Lana_
Kowalski
Blond
Paper Crown
litllejoy
Aimee
Rovine
Lavendel
Lady4
Bliss
Jeanette
Antibes
SuperGrover
Kiekeboe
Fortissimo
Punk'd
Minx
Sayuri
Zora
Nyx
Luce
Sea of Trees
Reva
Exogenesis
Alex
mzcharlotte
Catwoman79
35 plaatsers
Pagina 5 van 12
Pagina 5 van 12 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12
Re: Afvaltopics en eetstoornissen
Jip83 schreef:Ik schreef actief mee in het winterkilootjes topic. Op een gegeven moment voelde ik, en dat is dus mijn interpretatie, dat ik een soort wedstrijdje moest houden met de hoeveelheid eten of kilo's. Ik voelde me echt een dikzak met 8 boterhammen op een dag, 300ml sojayoghurt met 7 eetlepels speltmuesli (gluten en lactose intolerantie) en een flink bord pasta. Daardoor ging ik minderen, wat dus helemaal niet goed is als je 16 uur per week sport en werk heeft waarbij ze lichamelijk actief is. Ik ging alleen maar negatiever over mezelf denken.
Ik lees daar nog wel mee, maar post er (bijna) niet meer in. Heb nog 1 keer een foto geplaatst hoe mijn buik er nu uitzag, omdat ik nu weer oprecht blij kan zijn met mijn lijf met veeeeeeel eten Ik ben wel door het topic minder gaan snoepen, door, met hulp van een sportdietsite, mijn eetpatroon iets te veranderen. Dus nog steeds 8 boterhammen per dag, maar dan meer verspreid en met wat groente/fruit bij de lunch etc.
Ik maak me ook wel 'zorgen' om wat meiden daar, maar ik neem aan dat ze oud en wijs genoeg zijn km te weten wat ze willen en doen!
Ik snap dat het voor jou lastig is maar jij bent zo veel actiever dan ik ben, ik zit 8u per dag stil en sport vooral in het weekend. Ik kan dus geen 8 boterhammen per dag eten, maar jij wel! Jij hebt het echt nodig. Daarom kun je eetpatronen ook zo lastig vergelijken, iedereen heeft iets anders nodig.
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10
Oké ik zie wel wat je bedoelt (ook via google wat gelezen) Minx, maar ik vind het best jammer dat het meteen als slecht wordt afgedaan. --> De schijf van vijf bedoel ik.
Ik heb van mijn leven niet zoveel gegeten op een dag en ik val wel af. Ik doe toch waarschijnlijk wel wat goeds Of eigenlijk WW.
Ik heb van mijn leven niet zoveel gegeten op een dag en ik val wel af. Ik doe toch waarschijnlijk wel wat goeds Of eigenlijk WW.
Laatst aangepast door mzcharlotte op zo 14 apr 2013 - 8:49; in totaal 1 keer bewerkt
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Sayuri schreef:@ Jip Ik denk dat die andere meiden geen 16 uur per week sporten hoor, dus inderdaad jij moet gewoon meer eten elke dag.
Doen ze ook niet, maar doordat ik onzeker ben over vanalles en nog wat en vooral mezelf, trok ik me dingen persoonlijk aan. En dat is wat ik er van maakte, nu ik er van buitenaf naar kijk en mezelf beter voel, zie ik ook wel dat het niet zo is.
Gast- Gast
Lennox schreef:Vind jíj, zeg je zelf. Gelukkig is die schijf van 5 samengesteld door een heel team van voedingsdeskundigen. Dit is wel wat ik bedoel en wat mij stoort.Minx schreef:mzcharlotte schreef:Maar wat is er nou zo slecht aan de schijf van vijf?
Wat in mijn ogen de minpunten van de schijf van 5 zijn:
- te veel zuivel een halve liter per dag vind ik veel
- te veel vlees 100 gram per dag vind ik vrij veel
- 30 gram halvarine, te chemisch kan je lichaam niet zo veel mee
- 200 gram groente zie ik liever als minimaal 200 gram
- 2 stuks fruit zie ik ook liever als minimaal 2 stuks fruit
- verder vallen rijst aardappels pasta en peulvruchten onder 1 categorie zie dat liever opgesplitst
- mis de noten e.d.
Daarom zeg ik het er ook bij dat dat in mijn ogen de minpunten zijn
En wat ik er nog bij vergeet te zeggen is dat ik vind dat de voedingsindustrie te veel invloed heeft op het voedingscentrum. Het is maar net welke stroming je volgt. En heb gewoon gemerkt dat mijn lichaam daar beter op reageert. Dus waarom zou ik dat negeren.
Wat ik wel geleerd heb is dat alle lichamen verschillend reageren. Dus voor de 1 kan het ene goed werken en bij de ander niet. Zelf ben ik dus geen fan van het voedingscentrum omdat ik vind dat er te veel bewerkte producten als goede voeding word gezien en we bang gemaakt worden voor natuurlijke producten die toevallig wat meer calorieën of goede vetten bevatten.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Lennox schreef:Ik weet nog wel het big diet-topic of hoe het toen heette, het topic waarbinnen ik uiteindelijk 20 kilo afgevallen ben. Niet dat ik die nou wil ophemelen, maar ik hem wel het idee dat het na dat topic ineens in elk ander afvaltopic ineens over shakes, lijnzaad, speltbrood, etc etc ging, en bovenal, hoe minder calorieën, hoe beter. Terwijl wij destijds gewoon prima afvielen met volkorenbrood, fruit en groenten en we ook echt véél op een dag aten.
Ik denk dat je nu wel een beetje overdrijft, want in het dieet topic van nu worden helemaal geen eetlijstjes geplaatst en gaat het ook echt niet over zo weinig mogelijk calorieen. Juist als er eetlijstjes worden geplaatst met heel weinig eten, wordt er altijd feedback gegeven dat er beter wat meer gegeten kan worden.
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Maar Jip, jij doet in mijn ogen aan topsport en dan heb je ook die hoeveelheden eten gewoon nodig. Ik zit de hele dag met mijn ass op een bureaustoel, trek op een goede dag misschien een sprintje naar de trein als ik laat ben en sport maar 1 of 2 x een uurtje per week. Dat is niet te vergelijken hoor! Fijn dat je er niet meer vervelend over voelt, nergens voor nodig
Ik vind de reacties van Minx heel fijn en nuancerend in dit topic. En ik snap de felle reactie van Lavendel ook wel. Het is gewoon een bord vol met goed eten, een beetje bizar dat dat opeens als haast anorectisch wordt neergezet zonder te weten wat ze de rest van de dag eet.
Ik vind de reacties van Minx heel fijn en nuancerend in dit topic. En ik snap de felle reactie van Lavendel ook wel. Het is gewoon een bord vol met goed eten, een beetje bizar dat dat opeens als haast anorectisch wordt neergezet zonder te weten wat ze de rest van de dag eet.
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Jip83 schreef:Sayuri schreef:@ Jip Ik denk dat die andere meiden geen 16 uur per week sporten hoor, dus inderdaad jij moet gewoon meer eten elke dag.
Doen ze ook niet, maar doordat ik onzeker ben over vanalles en nog wat en vooral mezelf, trok ik me dingen persoonlijk aan. En dat is wat ik er van maakte, nu ik er van buitenaf naar kijk en mezelf beter voel, zie ik ook wel dat het niet zo is.
Goed zo! Heb dat trouwens ook wel gemerkt in je manier van posten dat je goed (of toch in elk geval beter) in je vel zit! Ik zie het zelfs aan je kleding, haha, alsof je meer durft te experimenteren, het is hipper dan eerst, vind ik
Sayuri- Fluisteraar
- Aantal berichten : 336
Punten : 347
Registratiedatum : 18-01-11
Ah wat jammer zeg, dat er nu vrij negatief over dat topic wordt gedacht. Ik spreek even voor mezelf, ik ontbijt met 2 boterhammen, eet nootjes en een stuk fruit als tussendoortje. Als lunch een maaltijdsalade of weer 2 boterhammen met avocado of zalm of hutenkase. Tussendoor weer een stuk fruit of een gekookt eitje of een rijstwafel met amandelpasta. Avondeten is vaak vegetarisch met aardappels/rijst/groenten. Volgens mij eet ik niet te weinig en vind het erg leuk om recepten en tips uit te wisselen in dat topic. En iedereen moet zelf zijn verstand en verantwoordelijkheid nemen om te kijken wel eetpatroon bij je past. Logisch dat Jip veel meer moet eten dan in, dat heeft ze nodig want ze sport véél meer dan ik. Het is dan ook totaalnniet logisch en nodig je schuldig te voelen over de hoeveelheid eten dat je eet.
Laatst aangepast door Carrie op zo 14 apr 2013 - 9:05; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Ik zal voor de gein eens opschrijven waar ik 20 kilo mee afgevallen ben. Een doorsnee dag zag er bij mij als volgt uit:
Ontbijt: 2-3 volkorencrackers met slankie smeerkaas en één of twee stuks fruit
Tussendoor: twee cracottes of rijstwafels met slankie smeerkaas
Lunch: drie volkorenboterhammen met beleg als magere kaas, filet american, vruchtenhagel, appelstroop, rookvlees, kipfilet, noem maar op, en daarbij een beker vifit oid
Tussendoor: twee stuks fruit en daarna een evergreen of sultana (dat is dus zo iets waar hier heel verbolgen op gereageerd werd, die evergreen/sultana)
Avondeten: flinke portie groenten, wat aardappels, rijst of pasta en een stukje vlees
Tussendoor: handje Japanse mix, fruit, snack a Jack, maar meestal ook gewoon niks.
En het was nou niet zo dat ik voor die tijd veel meer at dan dit. Ik at alleen hele andere dingen en veel onregelmatiger. Samen met de diëtiste ben ik hiertoe gekomen, en voor mij persoonlijk is dit ook de enige juiste manier van afvallen. Doordat ik zoveel vezels binnen kreeg via de volkorenproducten en het groente en fruit, ging m'n stoelgang ook ineens als een tierelier, waardoor ik voor mijn gevoel nog lekkerder in m'n vel kwam te zitten, ook. Niks geen opgeblazen gevoel meer, wat ik voor die tijd wel geregeld had.
Ontbijt: 2-3 volkorencrackers met slankie smeerkaas en één of twee stuks fruit
Tussendoor: twee cracottes of rijstwafels met slankie smeerkaas
Lunch: drie volkorenboterhammen met beleg als magere kaas, filet american, vruchtenhagel, appelstroop, rookvlees, kipfilet, noem maar op, en daarbij een beker vifit oid
Tussendoor: twee stuks fruit en daarna een evergreen of sultana (dat is dus zo iets waar hier heel verbolgen op gereageerd werd, die evergreen/sultana)
Avondeten: flinke portie groenten, wat aardappels, rijst of pasta en een stukje vlees
Tussendoor: handje Japanse mix, fruit, snack a Jack, maar meestal ook gewoon niks.
En het was nou niet zo dat ik voor die tijd veel meer at dan dit. Ik at alleen hele andere dingen en veel onregelmatiger. Samen met de diëtiste ben ik hiertoe gekomen, en voor mij persoonlijk is dit ook de enige juiste manier van afvallen. Doordat ik zoveel vezels binnen kreeg via de volkorenproducten en het groente en fruit, ging m'n stoelgang ook ineens als een tierelier, waardoor ik voor mijn gevoel nog lekkerder in m'n vel kwam te zitten, ook. Niks geen opgeblazen gevoel meer, wat ik voor die tijd wel geregeld had.
Gast- Gast
Nee dat is ook niet logisch, maar wel als je jezelf niet fijn voelt. En ik wilde toch iets kwijt voor het sporten, omdat dat zoveel scheelt met hardlopen. Uiteindelijk dus eye-opener gehad.
Ik kan me dus wel voorstellen dat er meelezers zijn die op ideeën worden gebracht.
Ik kan me dus wel voorstellen dat er meelezers zijn die op ideeën worden gebracht.
Gast- Gast
Ik heb me niet echt verdiept in de geldstromen van het Voedingscentrum, dus ik weet daar weinig van. Als het is zoals je het beschrijft, lijkt het me geen goede zaak, ik vind dat het Voedingscentrum onafhankelijk moet zijn. Maar Amber Albarda geeft ook geen objectieve informatie. Zij (en alle andere dieetgoeroes) hebben er baat bij dat hun boeken verkocht worden, want dat brengt geld in het laatje. Een boek met als inhoud 'gebruik je hersencellen eens, eet gevarieerd en niet teveel en beweeg voldoende' verkoopt niet, je moet wat bijzonderheden toevoegen aan common sense. Dat is niet per se erg, ik geloof best dat speltbrood gezond is, en zolang het werkt is het in principe prima. Maar ik vind het toch gek dat er kritiek is op het Voedingscentrum dat niet onafhankelijk en objectief zou zijn, terwijl dat ook voor al die andere methodes geldt. Iedereen moet doen waar diegene zich goed bij voelt, maar ik vind het jammer dat dat gepaard lijkt te gaan met het afkeuren van andere methodes. Er is niet een manier van gezond eten.Minx schreef:
En wat ik er nog bij vergeet te zeggen is dat ik vind dat de voedingsindustrie te veel invloed heeft op het voedingscentrum. Het is maar net welke stroming je volgt. En heb gewoon gemerkt dat mijn lichaam daar beter op reageert. Dus waarom zou ik dat negeren.
Wat ik wel geleerd heb is dat alle lichamen verschillend reageren. Dus voor de 1 kan het ene goed werken en bij de ander niet. Zelf ben ik dus geen fan van het voedingscentrum omdat ik vind dat er te veel bewerkte producten als goede voeding word gezien en we bang gemaakt worden voor natuurlijke producten die toevallig wat meer calorieën of goede vetten bevatten.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Maar zo anders is dat toch niet dan wat ik eet Lennox? Jij at meer crackers, ik meer zuurdesembrood. Ik kies voor dezem omdat dat mij meer vult. Ik kan wel 4 volkorenboterhammen eten en nog trek hebben. Dat heb ik met desem niet, daarom kies ik daarvoor. En Sultana hoef ik inderdaad niet omdat daar veel suiker inzit. Eet ik liever wat noten, en een stuk fruit.
Gast- Gast
Dat ben ik ook met je eens, er is niet 1 goede manier. Heb net ff geteld er staan hier van 10 verschillende schrijvers dieetboeken. Haha best schokkend als je het zo bedenkt, maar als ik eerlijk ben kan ik me het meeste vinden in de stroming van amber e.d. Het is met name goed filteren. Moet ook zeggen dat het echt een hobby van mij is om dit soort dingen uit te zoeken.
Met name Unilever heeft een grote vinger in de pap. Ook bijvoorbeeld het hele vinkjes systeem. Bedrijven moeten jaarlijks een behoorlijk bedrag betalen willen ze een vinkje krijgen. Voor grote bedrijven makkelijk maar voor de kleine zo ongeveer onmogelijk. Wat je dan dus krijgt is dat mensen gaan denken ja er staat een vinkje op dus dat zal wel goed zijn. Terwijl dit dus in feite niet het beste product hoeft te zijn. En zo zijn er heel veel dingen die aangegeven worden door het voedingscentrum waaruit blijkt dat ze niet volledig onafhankelijk zijn.
Met name Unilever heeft een grote vinger in de pap. Ook bijvoorbeeld het hele vinkjes systeem. Bedrijven moeten jaarlijks een behoorlijk bedrag betalen willen ze een vinkje krijgen. Voor grote bedrijven makkelijk maar voor de kleine zo ongeveer onmogelijk. Wat je dan dus krijgt is dat mensen gaan denken ja er staat een vinkje op dus dat zal wel goed zijn. Terwijl dit dus in feite niet het beste product hoeft te zijn. En zo zijn er heel veel dingen die aangegeven worden door het voedingscentrum waaruit blijkt dat ze niet volledig onafhankelijk zijn.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Maar Lavendel, nu zeg je hier dat je goed en genoeg eet en helemaal niet zo veel beweegt, terwijl je je in t andere topic regelmatig afvraagt of je niet minder moet gaan eten en je voor mijn gevoel continu vergelijkt met mensen die nóg minder eten. Ik zie bij jou wel het soort 'strijd' waar Jip het over heeft, van wie eet het minst? Ik vind het soms een beetje eng worden.
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Ik denk dat het voor iedereen verschilt wat gezond is en wat niet.
Ik doe het niet goed op zuivel en koolhydraten, dat merk ik aan mijn lijf, dus dat probeer ik weinig te eten. Zuivel is in die zin niet slecht, maar het punt is dat veel mensen zuivel niet zo heel goed verdragen. En dan kun je er wel veel van drinken, maar als je lijf die calcium niet zo goed opneemt is het niet zo zinnig. De een kan er beter tegen dan de ander. Feitelijk is het niet zo natuurlijk om melk te drinken, het heeft ook niet zo heel erg veel meerwaarde, calcium uit andere producten wordt veel beter opgenomen dan uit zuivel. Maar het is ook niet per definitie slecht of ongezond (al vraag ik me wel eens af hoe goed onze nederlandse zuivel nog is, qua industrie, maar dat is een andere discussie).
De hoeveelheden op dat bordje vind ik echt neit weinig. Zeker die met feta is gewoon een gezonde maaltijd als ik het zo bekijk. Vroeger waren de borden een stuk kleiner, omdat mensen minder aten. Dus afmeten naar de grootte van het bordje is niet zo zinnig, die borden zijn tegenwoordig groter omdat we tegenwoordig meer eten. Dus een kleiner bordje is helemaal niet ongezonder. Feitelijk is je maag zo groot als je vuist, als je meer eet dan dat eet je eigenlijk teveel in één keer, want dan rek je je maag op. Een normale portie is dus niet een dinerbord vol.
Wel heb je meer voeding nodig dan 3x zo'n klein bordje op een dag, dus zo'n avondmaaltijd kan prima, als je verder ook voldoende binnenkrijgt.
En verder is het denk ik gewoon luisteren naar je lijf. Ik reageer echt niet goed op veel suikers, dus dat moet ik beperken. Koolhydraten in de vorm van brood doet ongeveer hetzelfde met mijn lijf, ik krijg last van mijn darmen en voel me niet lekker, word er moe van. Bij speltbrood of iets dergelijks heb ik dat al minder. Dus ontbijt ik met fruit, noten en yoghurt, of iets in die geest. Omdat dat voor mij werkt. Maar als een ander 3 boterhammen met kaas wil eten, ook prima.
Ik hou niet van vlees, dus dat eet ik niet zoveel. Ik hou ook niet van aardappels, daar doe ik het ook niet goed op. En ik merk dat speltpaste veel beter valt dan gewone pasta, dus eet ik dat liever. Maar een ander zal weer beter reageren op meer eiwitten (vlees bijv.) of juist wel op koolhydraten. Iedereen is een ander type, en je moet zelf uitvinden wat werkt. En dat aan een ander opleggen heeft niet zoveel zin.
Je kunt wel stellen dat iemand die dagelijks maar 800 calorieen binnenkrijgt door een bakje yoghurt, beetje fruit, wat groente en wat vlees, dat die te weinig binnenkrijgt. Je hebt gewoon meer nodig om de motor te laten draaien. Maar aan één foto van een bordje eten kun je dat niet afmeten.
Ik doe het niet goed op zuivel en koolhydraten, dat merk ik aan mijn lijf, dus dat probeer ik weinig te eten. Zuivel is in die zin niet slecht, maar het punt is dat veel mensen zuivel niet zo heel goed verdragen. En dan kun je er wel veel van drinken, maar als je lijf die calcium niet zo goed opneemt is het niet zo zinnig. De een kan er beter tegen dan de ander. Feitelijk is het niet zo natuurlijk om melk te drinken, het heeft ook niet zo heel erg veel meerwaarde, calcium uit andere producten wordt veel beter opgenomen dan uit zuivel. Maar het is ook niet per definitie slecht of ongezond (al vraag ik me wel eens af hoe goed onze nederlandse zuivel nog is, qua industrie, maar dat is een andere discussie).
De hoeveelheden op dat bordje vind ik echt neit weinig. Zeker die met feta is gewoon een gezonde maaltijd als ik het zo bekijk. Vroeger waren de borden een stuk kleiner, omdat mensen minder aten. Dus afmeten naar de grootte van het bordje is niet zo zinnig, die borden zijn tegenwoordig groter omdat we tegenwoordig meer eten. Dus een kleiner bordje is helemaal niet ongezonder. Feitelijk is je maag zo groot als je vuist, als je meer eet dan dat eet je eigenlijk teveel in één keer, want dan rek je je maag op. Een normale portie is dus niet een dinerbord vol.
Wel heb je meer voeding nodig dan 3x zo'n klein bordje op een dag, dus zo'n avondmaaltijd kan prima, als je verder ook voldoende binnenkrijgt.
En verder is het denk ik gewoon luisteren naar je lijf. Ik reageer echt niet goed op veel suikers, dus dat moet ik beperken. Koolhydraten in de vorm van brood doet ongeveer hetzelfde met mijn lijf, ik krijg last van mijn darmen en voel me niet lekker, word er moe van. Bij speltbrood of iets dergelijks heb ik dat al minder. Dus ontbijt ik met fruit, noten en yoghurt, of iets in die geest. Omdat dat voor mij werkt. Maar als een ander 3 boterhammen met kaas wil eten, ook prima.
Ik hou niet van vlees, dus dat eet ik niet zoveel. Ik hou ook niet van aardappels, daar doe ik het ook niet goed op. En ik merk dat speltpaste veel beter valt dan gewone pasta, dus eet ik dat liever. Maar een ander zal weer beter reageren op meer eiwitten (vlees bijv.) of juist wel op koolhydraten. Iedereen is een ander type, en je moet zelf uitvinden wat werkt. En dat aan een ander opleggen heeft niet zoveel zin.
Je kunt wel stellen dat iemand die dagelijks maar 800 calorieen binnenkrijgt door een bakje yoghurt, beetje fruit, wat groente en wat vlees, dat die te weinig binnenkrijgt. Je hebt gewoon meer nodig om de motor te laten draaien. Maar aan één foto van een bordje eten kun je dat niet afmeten.
Gast- Gast
Oh, en ik ben het wel eens met Minx, de invloed van de commercie op het voedingscentrum is levensgroot, dus die geloof ik gewoon niet. Het is geen onafhankelijk orgaan, ze worden gesponsord en zolang ze nog producten van unilever aanprijzen als 'product van het jaar' en 'ik kies bewust' dan neem ik dat absoluut niet serieus.
Zo is ook de hele melkmythe in de wereld gekomen, er was een melkoverschot, dus heeft men een reclamecampagne bedacht om meer melk te verkopen, en dat merk je nu nog. Melk is niet per defintie ongezond, maar wel een stuk minder nuttig dan gedacht en voor veel mensen helemaal niet zo gezond. Je hebt een bepaald enzym nodig om melk goed te verteren, en niet iedereen heeft dat enzym van nature, dus niet iedereen reageert goed op melk. Daar hoef je nog niet eens lactose intolerant voor te zijn trouwens. Maar je merkt het wel aan je lijf. Als ik een glas melk drink na de warme maaltijd kan ik rechstreeks naar het toilet, want dan komt alles er direct weer uit. Yoghurt gaat dan wel weer goed. Maar het is gewoon een kwestie van uitvinden op elke cominaties je lijf het beste draait, en dat volhouden. En zoals gezegd, voor de één is dat aardappels groente vlees en volkorenbrood, voor een ander is dat anders.
Zo is ook de hele melkmythe in de wereld gekomen, er was een melkoverschot, dus heeft men een reclamecampagne bedacht om meer melk te verkopen, en dat merk je nu nog. Melk is niet per defintie ongezond, maar wel een stuk minder nuttig dan gedacht en voor veel mensen helemaal niet zo gezond. Je hebt een bepaald enzym nodig om melk goed te verteren, en niet iedereen heeft dat enzym van nature, dus niet iedereen reageert goed op melk. Daar hoef je nog niet eens lactose intolerant voor te zijn trouwens. Maar je merkt het wel aan je lijf. Als ik een glas melk drink na de warme maaltijd kan ik rechstreeks naar het toilet, want dan komt alles er direct weer uit. Yoghurt gaat dan wel weer goed. Maar het is gewoon een kwestie van uitvinden op elke cominaties je lijf het beste draait, en dat volhouden. En zoals gezegd, voor de één is dat aardappels groente vlees en volkorenbrood, voor een ander is dat anders.
Gast- Gast
Ik ben het wel eens met Bliss. Ik schrijf graag mee in het winterkilotjes topic en vind het fijn om tips en recepten uit te wisselen maar het topic baart me ergens ook wel een beetje zorgen. Er zijn posts die ik echt vol verbazing lees en ik ben bang dat sommigen misschien een beetje doorslaan.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Ik vind het wel jammer dat er nu best wel grove aannames worden gemaakt aan de kant van de mensen die vinden dat de meiden in het winterkilootjes topic ongezond bezig zijn. En andersom dat Lavendel er zo heftig op reageert, maar eigenlijk snap ik dat ook wel weer als mensen je af doen als eetgestoord en anarectisch.
Ik ben van mening dat iedereen zijn eigen leef en eetpatroon heeft waar hij of zij zich prettig bij voelt en ik denk dat dat voor iedereen anders kan zijn. Dat hoeft het een nog niet slechter te maken dan het ander. Carrie maakt een weloverwogen keus voor speltbrood, lavendel doet het goed op vooral groentes (en eet daar een heleboel lekkere dingen bij), jip eet 8 boterhammen, anderen doen Weight watchers of Cambridge en zweren daarbij. Helemaal prima en ieder zijn ding maar ik vind het echt ver gaan wat sommige mensen zeggen terwijl ze niet genoeg informatie hebben om die mening op te baseren.
Ik ben van mening dat iedereen zijn eigen leef en eetpatroon heeft waar hij of zij zich prettig bij voelt en ik denk dat dat voor iedereen anders kan zijn. Dat hoeft het een nog niet slechter te maken dan het ander. Carrie maakt een weloverwogen keus voor speltbrood, lavendel doet het goed op vooral groentes (en eet daar een heleboel lekkere dingen bij), jip eet 8 boterhammen, anderen doen Weight watchers of Cambridge en zweren daarbij. Helemaal prima en ieder zijn ding maar ik vind het echt ver gaan wat sommige mensen zeggen terwijl ze niet genoeg informatie hebben om die mening op te baseren.
Gast- Gast
En ik snap trouwens ook niet zo Goed dat áls je dan vindt dat er mensen doorslaan, dat je er pas over begint als iemand anders dat doet. Zeg het dan gewoon meteen, maak het bespreekbaar, uit je zorgen. Stuur iemand desnoods een pm.
Gast- Gast
Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje flauw om altijd als er ook maar iets van kritiek (in welke context, in welk topic, op welke manier dan ook) geleverd wordt, het erop te gooien "dat je niet alle informatie hebt, dat reacties geen volledig beeld geven, etc. etc.". Dan mag er dus nooit meer iets gezegd worden van wieofwatdanook..
Ik vind het serieus nog erger dat er hier bij de desbetreffende meiden nog niet eens enigszins vage herkenning is. Ik zou een "ja, klopt wel, eigenlijk ben ik best een pietlut in mijn eten en ik weet dat ik meer zou moeten eten, maar hier voel ik me gewoon beter bij" al heeeeel anders (beter, nuchterder) ervaren dan dit halstallig volhouden dat dit ECHT ECHT de meest gezonde manier van leven is (voor haar, dat dan nog net wel). Juist daardoor heb ik het idee dat er een stukje realiteit mist eigenlijk. Niet eens zozeer door wat er gegeten wordt, en wat er aan eetlijstjes langskomt. Maar juist wat je tussen de regels door leest aan advies aan een ander (misschien moet je geen fruit eten bij je ontbijt, want die suikers krijg je later weer honger van), waarmee elkaar steeds nét iets gezondere/extremere gewoontes worden aangepraat.
Ook wat hierboven gezegd werd over onafhankelijkheid van dieet-adviezen kan ik me goed in vinden. En helemaaaal in de "net iets meer dan common sense, anders is het geen boek"-problematiek. Ik heb het idee dat juist die meer extreme puntjes (in principe is vers en onbewerkt eten natuurlijk hartstikke goed voor je) uit zo'n boek het meest aangehangen worden. Waarom moet alles zo extreem? Waarom niet "gewoon gezond" eten, maar 80% bij de biowinkel met speldt, amandelpasta en ongebrande, niet gezuiverde, weetikveelwat rietsuiker (maar niet teveel natuurlijk)?
Ik vind het serieus nog erger dat er hier bij de desbetreffende meiden nog niet eens enigszins vage herkenning is. Ik zou een "ja, klopt wel, eigenlijk ben ik best een pietlut in mijn eten en ik weet dat ik meer zou moeten eten, maar hier voel ik me gewoon beter bij" al heeeeel anders (beter, nuchterder) ervaren dan dit halstallig volhouden dat dit ECHT ECHT de meest gezonde manier van leven is (voor haar, dat dan nog net wel). Juist daardoor heb ik het idee dat er een stukje realiteit mist eigenlijk. Niet eens zozeer door wat er gegeten wordt, en wat er aan eetlijstjes langskomt. Maar juist wat je tussen de regels door leest aan advies aan een ander (misschien moet je geen fruit eten bij je ontbijt, want die suikers krijg je later weer honger van), waarmee elkaar steeds nét iets gezondere/extremere gewoontes worden aangepraat.
Ook wat hierboven gezegd werd over onafhankelijkheid van dieet-adviezen kan ik me goed in vinden. En helemaaaal in de "net iets meer dan common sense, anders is het geen boek"-problematiek. Ik heb het idee dat juist die meer extreme puntjes (in principe is vers en onbewerkt eten natuurlijk hartstikke goed voor je) uit zo'n boek het meest aangehangen worden. Waarom moet alles zo extreem? Waarom niet "gewoon gezond" eten, maar 80% bij de biowinkel met speldt, amandelpasta en ongebrande, niet gezuiverde, weetikveelwat rietsuiker (maar niet teveel natuurlijk)?
Laatst aangepast door Antibes op zo 14 apr 2013 - 10:26; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Harrison schreef:En ik snap trouwens ook niet zo Goed dat áls je dan vindt dat er mensen doorslaan, dat je er pas over begint als iemand anders dat doet. Zeg het dan gewoon meteen, maak het bespreekbaar, uit je zorgen. Stuur iemand desnoods een pm.
Dat vind ik eigenlijk heel normaal. Ik lees ook wel eens mee, mij valt het ook wel eens op, maar ik maak me er niet druk genoeg over om een willekeurige forummer daarop aan te spreken of te PMen. Dat vind ik echt véél te ver gaan. Als het dan toevallig in de vorm van een topic ter sprake komt en iets is mij ook al eerder opgevallen en er ontstaat een discussie, dan is het opeens een hele andere manier van iets bespreken. Vind dat echt niet raar hoor. Dat gebeurt toch in het dagelijks leven zo ontzettend vaak? Dat je iets ziet/waarneemt/opslaat en laat gaan en dat iemand anders dan eens zegt van "goh, is het jou wel eens opgevallen dat...?" en dat daar dan op gereageerd wordt?
Antibes- Ratel
Huh? Maar als ik het fijn vind zo puur mogelijk te eten is het toch logisch dat ik dat eten bij de natuurwinkel koop? Ik snap 'm ff niet. Dat mag toch? Waarom neemt iemand daar aanstoot aan?
Gast- Gast
Haha ja dat snap ik ook wel weer antibes. Maar ik zeg dat omdat ik dan denk ja.. Je moest eens weten wat ik allemaal eet :p. Dat meen ik oprecht. Ik kan me goed voorstellen dat er nu een beeld van mij bestaat dat ik marsjes uitspuug en alleen maar sla eet, als je alleen maar in het winterkilootjes topic leest, want daar schrijf ik op de dagen dat ik weer eens een poging ga doen niet alleen maar ongezond te eten. Maar in een ander topic schrijf ik bijvoorbeeld ook dat ik 's nachts KFC eet met m'n vriend in bed en met paastoernooi alleen maar frituur en bier heb gegeten en gedronken.
En eigenlijk zou ik me hier helemaal niet druk om moeten maken juist omdat ik weet dat mijn eetpatroon echt niet op die van een anarexia patiënt lijkt.
En eigenlijk zou ik me hier helemaal niet druk om moeten maken juist omdat ik weet dat mijn eetpatroon echt niet op die van een anarexia patiënt lijkt.
Gast- Gast
ik vind dat een hele andere manier van verwoorden dan zeggen dat je reacties veel te ver vind gaan en het eng vind. Als ik daadwerkelijk zo over iemand zou denken zou me dat zorgen baren en zou ik er zeker wat van zeggen. Als het je echt allemaal niet zoveel uitmaakt moet je je er dan nu in deze discussie ook niet druk om kunnen maken denk ik dan.Antibes schreef:Harrison schreef:En ik snap trouwens ook niet zo Goed dat áls je dan vindt dat er mensen doorslaan, dat je er pas over begint als iemand anders dat doet. Zeg het dan gewoon meteen, maak het bespreekbaar, uit je zorgen. Stuur iemand desnoods een pm.
Dat vind ik eigenlijk heel normaal. Ik lees ook wel eens mee, mij valt het ook wel eens op, maar ik maak me er niet druk genoeg over om een willekeurige forummer daarop aan te spreken of te PMen. Dat vind ik echt véél te ver gaan. Als het dan toevallig in de vorm van een topic ter sprake komt en iets is mij ook al eerder opgevallen en er ontstaat een discussie, dan is het opeens een hele andere manier van iets bespreken. Vind dat echt niet raar hoor. Dat gebeurt toch in het dagelijks leven zo ontzettend vaak? Dat je iets ziet/waarneemt/opslaat en laat gaan en dat iemand anders dan eens zegt van "goh, is het jou wel eens opgevallen dat...?" en dat daar dan op gereageerd wordt?
Gast- Gast
Carrie schreef:Huh? Maar als ik het fijn vind zo puur mogelijk te eten is het toch logisch dat ik dat eten bij de natuurwinkel koop? Ik snap 'm ff niet. Dat mag toch? Waarom neemt iemand daar aanstoot aan?
Tuurlijk mag dat. Maar als je als buitenstaander het topic leest, komt echt een heeeel groot deel van de voeding bij de natuurwinkel vandaan en zit in zo'n beetje alles (wat las ik laatst, bouillonblokjes met E-nummers, ook weer slecht) E-nummers of bewerkte suikers of weet ik wat en kun je bijna niets uit de supermarkt (afgezien van de versafdeling) "gezond" noemen. Ik snap echt niet dat jullie zelf die houding niet herkennen, wel deels omdat je daar natuurlijk in groeit en het steeds normaler wordt om producten te gaan eten/kopen die de massa nauwelijks kent, maar ik heb nou ook niet het idee dat het alle forummers die het hier opvalt zo gek zijn en zelf dingen invullen. Hoe objectief ik er ook naar kijk, ik blijf gewoon de boodschap zien van "geen E-nummers, geen gewoon brood, veeeeeeeeel vetten, etc." waarvan ik denk, ok, waar komt het vandaan? En prima, maar waarom wordt het zo klakkeloos opgevolgd?
Denk dat het verder geen probleem is hoor. Want als jullie het allemaal in het topic met elkaar eens zijn dat E-nummers slecht voor je zijn, dan trek je daar niet echt anderen in mee. En ik hoop dat de mensen die hun wenkbrauwen optrekken bij het topic, zich er ook niet door laten beinvloeden (want het is niet heel slecht - afgezien van dat jullie wel weinig eten - maar het is zeer zeker niet de enige of beste manier van eten) en het gewoon weer lekker wegklikken.
Laatst aangepast door Antibes op zo 14 apr 2013 - 10:35; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes- Ratel
Pagina 5 van 12 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12
Pagina 5 van 12
Permissies van dit forum: