Afvaltopics en eetstoornissen
+31
Aziraphale
Slakje
June
tienie31
_Lana_
Kowalski
Blond
Paper Crown
litllejoy
Aimee
Rovine
Lavendel
Lady4
Bliss
Jeanette
Antibes
SuperGrover
Kiekeboe
Fortissimo
Punk'd
Minx
Sayuri
Zora
Nyx
Luce
Sea of Trees
Reva
Exogenesis
Alex
mzcharlotte
Catwoman79
35 plaatsers
Pagina 1 van 12
Pagina 1 van 12 • 1, 2, 3 ... 10, 11, 12
Re: Afvaltopics en eetstoornissen
Biechtje schreef:Steeds meer jonge vrouwen krijgen te maken met een eetstoornis. Ik vind daarom dat op een forum met alleen jonge vrouwen en dan met name in het topic Beauty & Mode daar meer rekening mee gehouden zou moeten worden. De 'inspiratie' foto's (soms meisjes met ondergewicht) die worden gebruikt, de tabellen met streefgewichten en de eettips kunnen deze vrouwen, maar ook andere vrouwen op een negatieve manier beïnvloeden.
Ik weet niet op welk forum jij mee kletst, maar hier heb ik bijna nog nooit "anorexia" foto's zien staan. Op dit forum zijn dames te vinden in alle vormen en maten en van alle "soorten" dames zie je foto's voorbijkomen.
Catwoman79- Prater
- Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10
En al die meiden die gewoon een gezond gewicht hebben en hun outfit willen plaatsen, mogen dat maar niet meer?
Ik heb overgewicht, maar vind dat wat je nu schrijft eigenlijk maar onzin.
Ik heb overgewicht, maar vind dat wat je nu schrijft eigenlijk maar onzin.
Gast- Gast
Overigens denk ik dat je beter een topic kunt openen onder je eigen naam of evt een pseudoniem, want ik denk dat hier nog wel eens een interessante discussie uit kon ontstaan.
Gast- Gast
Enerzijds begrijp ik wel wat biechtje bedoelt, maar ik heb nu niet echt verschrikkelijke eettips gezien en ik heb maar één foto gezien waarbij de afbeelding van een meisje van internet mij iets te ver ging (je kon haar ribben zien). Ik denk niet dat biechtje doelt op het "Wat heb je aan vandaag" topic, want anders had ze gezien dat ook ik foto's heb geplaatst en er leuke reacties op heb gekregen..
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Sea of Trees schreef:Waar ik me wel over verbaasde (wat ik las in een topic) dat iemand haar mini mars uitspuugde na een paar hapjes, dat vond ik persoonlijk wel echt een beetje overdreven
Maar jij hebt dan ook geen eetstoornis. Ik snap het wel, eerlijk gezegd. Volgens mij moet je wel redelijk eetgestoord zijn om dat te snappen.
Alex- Ratel
- Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11
Ik begrijp het biechtje over het 'aanstootgevende' dieettopic wel. Het was mij ook opgevallen, maar ik heb besloten er niks van te zeggen.
Ik heb vroeger een periode gekend dat ik veel naar dat soort plaatjes keek en adviezen op volgde van gezond eten (té, als je het mij vraagt, want volgens mij zitten hier meiden die amper de helft van de aanbevolen hoeveelheden per dag binnen krijgen en je al vies aankijken als je over een boterham met kaas begint). Ik kijk met opzet al niet in dit topic, want dan voel ik me een enorme vreetzak. Ik heb geen anorexia, boulimia of wat voor stoornis dan ook, maar het doet kennelijk wel iets met me. Als het mij al iets doet, wat zal het de wat labielere meiden dan wel niet doen...
Jammer dus dat het biechtje wordt afgedaan als aanstellerig, want volgens mij weet je dan niet wat voor enorme schade een dergelijk topic kan aanrichten.
Ik heb vroeger een periode gekend dat ik veel naar dat soort plaatjes keek en adviezen op volgde van gezond eten (té, als je het mij vraagt, want volgens mij zitten hier meiden die amper de helft van de aanbevolen hoeveelheden per dag binnen krijgen en je al vies aankijken als je over een boterham met kaas begint). Ik kijk met opzet al niet in dit topic, want dan voel ik me een enorme vreetzak. Ik heb geen anorexia, boulimia of wat voor stoornis dan ook, maar het doet kennelijk wel iets met me. Als het mij al iets doet, wat zal het de wat labielere meiden dan wel niet doen...
Jammer dus dat het biechtje wordt afgedaan als aanstellerig, want volgens mij weet je dan niet wat voor enorme schade een dergelijk topic kan aanrichten.
Exogenesis- Kletskop
- Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12
Dat kan zij toch dan gewoon onder haar eigen naam posten? Dat scheelt de helft aan 'irritatie' denk ik.
Reva- Prater
- Aantal berichten : 618
Punten : 610
Registratiedatum : 19-03-13
Misschien is diegene bang voor negatieve reacties en wil ze eerst peilen hoe er hierover gedacht wordt.
Exogenesis- Kletskop
Diegene die dat zei heeft naar mijn weten (godzijdank!) geen eetstoornis.Alex schreef:Sea of Trees schreef:Waar ik me wel over verbaasde (wat ik las in een topic) dat iemand haar mini mars uitspuugde na een paar hapjes, dat vond ik persoonlijk wel echt een beetje overdreven
Maar jij hebt dan ook geen eetstoornis. Ik snap het wel, eerlijk gezegd. Volgens mij moet je wel redelijk eetgestoord zijn om dat te snappen.
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Exogenesis schreef:Jammer dus dat het biechtje wordt afgedaan als aanstellerig, want volgens mij weet je dan niet wat voor enorme schade een dergelijk topic kan aanrichten.
Ik vind niet dat ze af wordt gedaan als aanstellerig en volgens mij wordt het ook niet onderkend dat wat er wordt geschreven effect kan hebben.
Ik vind juist dat in het dieet-topic respectvol met elkaar om wordt gegaan. Iedereen heeft daar een andere manier van dieten. Ik vraag me natuurlijk ook weleens af of alle meiden die bezig zijn met kilo's eraf, dat ook echt nodig hebben. Maar als diegene zich daar lekkerder bij voelt en het binnen het gezonde blijft, zie ik het probleem niet. Hetzelfde geldt voor de methodes die worden gebruikt.
Daarbuiten, als je er hier al niet meer met elkaar over zou kunnen praten om zoveel mogelijk rekening te houden met degenen die er gevoeliger voor zijn, waar kan het dan nog wel (en dan doel ik niet direct op jou Exogenesis, maar algemeen). Overigens geldt dat natuurlijk voor een heleboel andere topics.
mzcharlotte- Ratel
Juist het feit dat er meiden aan meedoen die al heel slank zijn en continue met hun gewicht bezig zijn, leidt er toe dat er meiden zijn die zich hier heel naar onder voelen. Natuurlijk kun je dit topic negeren, maar labiele meiden zullen zich er juist door aangetrokken voelen, denk ik. Er staat echt veel inspiratie op. En zoals dat Marsje uitspugen.... Tja, ik voel me er nu BIJNA schuldig over dat ik net een pak Droste chocola naar binnen heb gewerkt.
Ik vind het allemaal niet zo gezond en ik maak me soms zorgen over bepaalde meiden. Zo zonde om je hier zo druk om te maken. Leef! En eet met mate.
Ik vind het allemaal niet zo gezond en ik maak me soms zorgen over bepaalde meiden. Zo zonde om je hier zo druk om te maken. Leef! En eet met mate.
Exogenesis- Kletskop
Over welk topic hebben jullie het nu?
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Mag je alleen afvallen met een zwaar overgewicht dan? Iemand die zich prettiger voelt bij 55 kilo ipv 60 mag daar niets over delen?
Gast- Gast
Afvaltopics en eetstoornissen
Huh, dat is toch niet wat er gezegd wordt?Zus schreef:Mag je alleen afvallen met een zwaar overgewicht dan? Iemand die zich prettiger voelt bij 55 kilo ipv 60 mag daar niets over delen?
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Oh leuk, een apart topic! Ik vind het best een interessante discussie.
Gast- Gast
Ik denk niet dat afvaltopics iemand een eetstoornis aanpraten. Ik vind wel het lichaamsbeeld en het voedingspatroon wat veel afvallers er opna houden bijzonder ongezond. Maar een eetstoornis is toch echt een ziekte die je niet zomaar komt aanwaaien. Je moet er gevoelig voor zijn en dán kan het wel zijn dat dergelijke dingen dat versterken, plus de omstandigheden en je persoonlijkheid, en dán kun je een eetstoornis ontwikkelen. Iemand zonder die gevoeligheid, met een andere persoonlijkheid en met beter omstandigheden kan best meeschrijven in zo'n topic, zonder een eetstoornis te ontwikkelen.
Maar dingen als marsjes uitspugen (niet gelezen, weet niet welk topic) vind ik wel echt heel erg bizar, dan heb je een behoorlijk verneukte kijk op voeding wat mij betreft.
Ik ben bepaald niet slank, ik weeg denk ik 90 kg, maar ik voel me nooit echt gedwongen om af te vallen. Ja, nu zou ik voor het idee wel 5 kg kwijt willen, omdat mijn kleding dan net wat lekkerder zit en ik me wat fitter voel, maar ik heb niet de neiging om te denken 'less is more' als het om eten gaat. Je eet altijd nog gewoon omdat je lijf voeding nodig heeft en eten lekker is, en dat ga ik niet aan de kant zetten omdat ik graag in maatje 36 wil passen. Met mijn maatje 42 ben ik ook heel erg tevreden.
Ik zal ook niet zeggen dat iemand van 60 kg niet mag willen afvallen tot 55 kg, maar als dat je hele leven beheerst en je niets meer kunt eten zonder schuldgevoel en je alles wat je eet onder de loep neemt en slecht in je vel zit vanwege die 60 kg, dan heb je wat mij betreft je prioriteiten niet helemaal op orde en ben je echt niet gezond bezig. Iemand van 60 kg die merkt dat het inmiddels 63 is geworden en even wil opletten zodat het straks niet 68 is, prima toch? Zo voorkom je overgewicht. Maar als dat gepaard gaat met denken dat je een lelijk dik varken bent, dubben over wel of niet een boterham eten als je honger hebt en alleen maar met eten bezig zijn en je slecht voelen als je op 63 kg blijft zitten, dan ben je volgens mij fout bezig.
Maar dingen als marsjes uitspugen (niet gelezen, weet niet welk topic) vind ik wel echt heel erg bizar, dan heb je een behoorlijk verneukte kijk op voeding wat mij betreft.
Ik ben bepaald niet slank, ik weeg denk ik 90 kg, maar ik voel me nooit echt gedwongen om af te vallen. Ja, nu zou ik voor het idee wel 5 kg kwijt willen, omdat mijn kleding dan net wat lekkerder zit en ik me wat fitter voel, maar ik heb niet de neiging om te denken 'less is more' als het om eten gaat. Je eet altijd nog gewoon omdat je lijf voeding nodig heeft en eten lekker is, en dat ga ik niet aan de kant zetten omdat ik graag in maatje 36 wil passen. Met mijn maatje 42 ben ik ook heel erg tevreden.
Ik zal ook niet zeggen dat iemand van 60 kg niet mag willen afvallen tot 55 kg, maar als dat je hele leven beheerst en je niets meer kunt eten zonder schuldgevoel en je alles wat je eet onder de loep neemt en slecht in je vel zit vanwege die 60 kg, dan heb je wat mij betreft je prioriteiten niet helemaal op orde en ben je echt niet gezond bezig. Iemand van 60 kg die merkt dat het inmiddels 63 is geworden en even wil opletten zodat het straks niet 68 is, prima toch? Zo voorkom je overgewicht. Maar als dat gepaard gaat met denken dat je een lelijk dik varken bent, dubben over wel of niet een boterham eten als je honger hebt en alleen maar met eten bezig zijn en je slecht voelen als je op 63 kg blijft zitten, dan ben je volgens mij fout bezig.
Gast- Gast
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de grond van de bewering 'steeds meer vrouwen krijgen een eetstoornis'. Is dat een feit, of is dat een mening?
En wanneer heeft iemand een eetstoornis? Je kunt best een problematische relatie met eten hebben zonder een eetstoornis te hebben.
En wanneer heeft iemand een eetstoornis? Je kunt best een problematische relatie met eten hebben zonder een eetstoornis te hebben.
Gast- Gast
Sea of Trees schreef:Huh, dat is toch niet wat er gezegd wordt?Zus schreef:Mag je alleen afvallen met een zwaar overgewicht dan? Iemand die zich prettiger voelt bij 55 kilo ipv 60 mag daar niets over delen?
Dit; Juist het feit dat er meiden aan meedoen die al heel slank zijn en continue met hun gewicht bezig zijn, leidt er toe dat er meiden zijn die zich hier heel naar onder voelen.
Dan mag je dus niet in zo een topic schrijven omdat iemand anders daar dan een eetstoornis van krijgt...
Gast- Gast
http://www.humanconcern.nl/home/eetstoornis-mv/oorzaken/
Hier een artikel waar ook in staat dat er niet één factor is aan te wijzen voor een eetstoornis. Dus alleen een dieet of alleen een schoonheidsideaal bezorgt je geen eetstoornis.
En het is dus niet waar dat er méér mensen een eetstoornis hebben tegenwoordig, uit onderzoek blijkt dat het aantal ongeveer gelijk blijft, maar dat de leeftijd waarop mensen een eetstoornis ontwikkelen jonger wordt. Dus in plaats van vrouwen van 18 zijn het meer meisjes van 11/12 waaronder het meer voor komt. Maar het totale aantal blijft dus gelijk. Dus de stelling in de openingspost is vooral een gevoel, geen feit.
Hier een artikel waar ook in staat dat er niet één factor is aan te wijzen voor een eetstoornis. Dus alleen een dieet of alleen een schoonheidsideaal bezorgt je geen eetstoornis.
En het is dus niet waar dat er méér mensen een eetstoornis hebben tegenwoordig, uit onderzoek blijkt dat het aantal ongeveer gelijk blijft, maar dat de leeftijd waarop mensen een eetstoornis ontwikkelen jonger wordt. Dus in plaats van vrouwen van 18 zijn het meer meisjes van 11/12 waaronder het meer voor komt. Maar het totale aantal blijft dus gelijk. Dus de stelling in de openingspost is vooral een gevoel, geen feit.
Gast- Gast
Zus schreef:Sea of Trees schreef:Huh, dat is toch niet wat er gezegd wordt?Zus schreef:Mag je alleen afvallen met een zwaar overgewicht dan? Iemand die zich prettiger voelt bij 55 kilo ipv 60 mag daar niets over delen?
Dit; Juist het feit dat er meiden aan meedoen die al heel slank zijn en continue met hun gewicht bezig zijn, leidt er toe dat er meiden zijn die zich hier heel naar onder voelen.
Dan mag je dus niet in zo een topic schrijven omdat iemand anders daar dan een eetstoornis van krijgt...
Dat vind ik onzinnig. Het ligt wel aan de manier waarop. Zoals ik al zei: iemand die altijd 60 kg woog en nu opeens 65 en 5 kg kwijt wil: prima. Als dat op een gezonde manier gebeurt. Maar iemand die altijd al 60 kg weegt en ook altijd al per se 53 kg wil wegen, ondanks dat dat onrealistisch is, en dat op een ongezonde manier doet, en heel erg druk is met haar lijf en voeding op een nare manier, dat heeft denk ik wel invloed.
En dan nog ligt het aan de persoon zelf of het invloed heeft of niet. Ik kan me zelf niet voorstellen dat je je er naar van voelt als iemand anders wil afvallen en dat je jezelf dan te dik voelt, maar dat is meer omdat het mij gewoon niet zo boeit. Als mijn ultraslanke en eigenlijk iets aan de te magere kant vriendin zegt dat ze 3 kg wil afvallen omdat ze is aangekomen (terwijl ik denk 'eindelijk, iets meer vlees eraan mag wel, staat veel beter), dan heb ik niet opeens het gevoel dat ik óók moet afvallen, terwjil ik zeker 20 kg meer weeg. En dan krijg ik er ook nog wel eens een opmerking bij van d'r dat ze er toch eigenlijk wel van uit gaat dat ik enorm zit met mijn gewicht en eigenlijk ook het liefst zou willen afvallen, maar dat het gewoon niet lukt. Tja. Dat is niet het geval, maar als zij dat wil denken... prima hoor.
Gast- Gast
Luce, ik neem aan dat het gaat over het Nieuwe dieet topic, het Winterkilootjes topic, Wat heb je vandaag aan topic en andere afvaltopics.
Ik vind het ook een interessante discussie. Ik vraag me echt af wat het alternatief is als je hier op je woorden zou moeten gaan letten. Buiten de (afval) topics wordt er weinig tot niks over afvallen, mooie lichamen en gewicht gezegd, althans niet dat mij is opgevallen. Ik vind het dan ook moeilijk om in te schatten dat welke dames dan ook er (te) veel mee bezig zijn. Het is allemaal geconcentreerd in 'dedicated' topics en soms is het er dagenlang stil.
Een Marsje uitspugen, ja dat vind ik te ver gaan. Maar volgens mij was dat meer in het kader van het onbewust eten in je mond stoppen en kauwen zonder dat je ervan geniet of het echt nodig hebt en niet in boulimia contexten. Ik begrijp dat je niks kan veranderen aan de opvatting van tekst door lezers en dat er lezers zijn die zich n.a.v. daarvan écht schuldig voelen over het wegstoppen van een zakje chips, een reep chocola, enz. Dan dus nogmaals de vraag; wat is het alternatief?
Als je je zorgen maakt over iemand, kan je dat toch ook uitdrukken?
Ik vind het ook een interessante discussie. Ik vraag me echt af wat het alternatief is als je hier op je woorden zou moeten gaan letten. Buiten de (afval) topics wordt er weinig tot niks over afvallen, mooie lichamen en gewicht gezegd, althans niet dat mij is opgevallen. Ik vind het dan ook moeilijk om in te schatten dat welke dames dan ook er (te) veel mee bezig zijn. Het is allemaal geconcentreerd in 'dedicated' topics en soms is het er dagenlang stil.
Een Marsje uitspugen, ja dat vind ik te ver gaan. Maar volgens mij was dat meer in het kader van het onbewust eten in je mond stoppen en kauwen zonder dat je ervan geniet of het echt nodig hebt en niet in boulimia contexten. Ik begrijp dat je niks kan veranderen aan de opvatting van tekst door lezers en dat er lezers zijn die zich n.a.v. daarvan écht schuldig voelen over het wegstoppen van een zakje chips, een reep chocola, enz. Dan dus nogmaals de vraag; wat is het alternatief?
Als je je zorgen maakt over iemand, kan je dat toch ook uitdrukken?
Laatst aangepast door mzcharlotte op zo 14 apr 2013 - 2:53; in totaal 1 keer bewerkt
mzcharlotte- Ratel
Die indruk krijg ik gewoon niet in dat topic. Een aantal meiden zijn wel veel met gezond leven bezig maar met plezier. Ik zie daar niets verkeerds in.
Edit, ik heb het over het topic Winterkolootjes
Edit, ik heb het over het topic Winterkolootjes
Laatst aangepast door Zus op zo 14 apr 2013 - 2:46; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Zus schreef:Die indruk krijg ik gewoon niet in dat topic. Een aantal meiden zijn wel veel met gezond leven bezig maar met plezier. Ik zie daar niets verkeerds in.
Ik lees er weinig tot geen plezier in, in wat ik lees. Wel een hoop frustratie, jezelf niet leuk vinden, angst en schuldgevoel.
Gast- Gast
Artemis schreef:Zus schreef:Die indruk krijg ik gewoon niet in dat topic. Een aantal meiden zijn wel veel met gezond leven bezig maar met plezier. Ik zie daar niets verkeerds in.
Ik lees er weinig tot geen plezier in, in wat ik lees. Wel een hoop frustratie, jezelf niet leuk vinden, angst en schuldgevoel.
Welk topic?
Gast- Gast
Het enige gevoel wat een topic over diëten of kleding dragen bij mij oproept is jaloezie. Er wordt geen stem aangewakkerd waardoor ik denk dat ik nu opeens ongezond moet gaan afvallen. In het topic 'Winterkilootjes' kijk ik niet, omdat deze meiden allemaal een beetje willen afvallen en ik me daar niet in kan vinden. Maar dat heeft meer met mijn gewicht te maken, dan met hun afvallen. Soms lees ik weleens iets, en dan niet specifiek in één topic in B&M, maar ook in andere pijlers, waarin een rare manier van gezond eten wordt aangegeven. Maar er zijn tegenwoordig ook zoveel verschillende 'gezond' op de markt, dat het niet anders kan dan dat iedereen een bepaalde mening heeft over gezond. Dat kan ik perfect naast me neer leggen.
Ik snap dat, doordat er veel wordt gepraat over eten en diëten, mensen het idee kunnen krijgen dat er eetstoornissen ontstaan, maar daar is echt wel iets meer voor nodig dan een simpele topic over afvallen of over wat een ander aanheeft. Ik denk na het zien van een topic niet "Zo, nu maar geen koek vanavond", want als het in huis is en ik heb er zin in, dan gaat het op. Ik denk weleens "Shit, dat wil ik ook" maar dan moet ik de koek laten staan. Moeilijk, moeilijk.
Ik snap dat, doordat er veel wordt gepraat over eten en diëten, mensen het idee kunnen krijgen dat er eetstoornissen ontstaan, maar daar is echt wel iets meer voor nodig dan een simpele topic over afvallen of over wat een ander aanheeft. Ik denk na het zien van een topic niet "Zo, nu maar geen koek vanavond", want als het in huis is en ik heb er zin in, dan gaat het op. Ik denk weleens "Shit, dat wil ik ook" maar dan moet ik de koek laten staan. Moeilijk, moeilijk.
Nyx- Kletskop
- Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13
Pagina 1 van 12 • 1, 2, 3 ... 10, 11, 12
Pagina 1 van 12
Permissies van dit forum: