Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Afvaltopics en eetstoornissen

+31
Aziraphale
Slakje
June
tienie31
_Lana_
Kowalski
Blond
Paper Crown
litllejoy
Aimee
Rovine
Lavendel
Lady4
Bliss
Jeanette
Antibes
SuperGrover
Kiekeboe
Fortissimo
Punk'd
Minx
Sayuri
Zora
Nyx
Luce
Sea of Trees
Reva
Exogenesis
Alex
mzcharlotte
Catwoman79
35 plaatsers

Pagina 4 van 12 Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12  Volgende

Ga naar beneden

Afvaltopics en eetstoornissen - Pagina 4 Empty Re: Afvaltopics en eetstoornissen

Bericht  Minx zo 14 apr 2013 - 8:25

Ja daar ben ik het ook mee eens, ontbijten is gewoon heel belangrijk smile
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Afvaltopics en eetstoornissen - Pagina 4 Empty Re: Afvaltopics en eetstoornissen

Bericht  Gast zo 14 apr 2013 - 8:25

Minx schreef:
Nyx schreef:Het zijn beiden geen normale diners. Dit is gewoon ongezond eten. Een gezonde maaltijd bestaat uit iets dat op de schijf van vijf wordt aangegeven en wordt geserveerd op gewone borden. Dit is én veel te weinig, én teveel groenten en dat allemaal op een boterhambordje. De naam boterhambordje is gegeven, omdat er boterhammen op geserveerd kunnen worden voor de lunch.

Dit ben ik dan weer niet met je eens, te veel groenten kan gewoon bijna niet. En die bovenste maaltijd is gewoon een Vega maaltijd met minimaal 3 ons groenten als ik het zo inschat en zo'n 100 gram aardappel. Daarbij pijnboompitten en iets van feta/geitenkaas.
En daarbij zegt 1 maaltijd natuurlijk niets over de rest van de dag

Die onderste maaltijd vind ik wel wat karig. Maar is dit een lunch of een diner?

Maar ik ben dan ook niet voor de schijf van 5.

Dit dus al zou ik persoonlijk niet zonder vlees kunnen dus ligt mijn bord iets voller... Trouwens, hoe zie je dat dit een ontbijtbordje zou moeten zijn?

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 14 apr 2013 - 8:26

Lady, laat je alsjeblieft niet gek maken. Je hebt een prima figuur en er is niks mis met fruit en brood. Prima dat sommigen liever speltbrood eten en kiwi's, maar laat je alsjeblieft niet aanpraten dat bananen en meergranenbrood ongezond zijn. Ik vraag me af of je echt gelukkiger wordt van 3 kilo minder, als dat betekent dat je zoveel met eten bezig moet zijn.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Nyx zo 14 apr 2013 - 8:27

Goed, ik vind het er niet goed uitzien. Daarin hoeven we het niet met elkaar eens te zijn. Dat scheelt.

Ik ben zelf geen voorstander van de schijf van vijf, maar de schijf van vijf is voor mij verantwoordelijker dan alle dieetboeken die momenteel op de markt te verkrijgen zijn. Ik ben opgegroeid met het idee dat brood gezond was en opeens was brood alles behalve gezond. Ik heb van mijn leven nog nooit een Pijnboompit gegeten, maar nu hoorde dat, omdat het heel erg gezond was. Ik moet zeggen dat ik daardoor nog een gestoorder beeld heb gekregen van eten en ik was allang blij dat het forum weer iets van normaal was. En nu komen kleine bordjes met avondeten en is dat opeens goed, omdat het afgemeten is? Of omdat we niet zien wat er over de rest van de dag gegeten wordt?
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Bericht  Rovine zo 14 apr 2013 - 8:28

Overigens werd vroeger 27 als bovengrens voor een gezond BMI gezien. Maar toen hadden er een aantal dieetbobo's een flinke vinger in de pap toen het om dat soort richtlijnen ging. Die konden er flink aan verdienen als mensen zich te dik voelden. Het is dus puur bijgesteld om politieke redenen en daarom vind ik BMI eigenlijk nogal een kul-richtlijn. Zoiets verschilt per persoon en voor bijvoorbeeld veel vrouwen van 40+ is het onmogelijk om erbinnen te blijven.

Ik vind inderdaad regelmatig dat bepaalde dingen als ongezond gezien worden. Ik ben nu flink wat kilo's kwijt met bammetjes pindakaas, bananen, druiven, koolhydraten en weet ik veel wat. Maar ik voel er weinig voor om dat elke keer te gaan bediscussieren. Soms heb ik het idee dat diëten de nieuwe religies zijn.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832

Bericht  Sayuri zo 14 apr 2013 - 8:28

Haha, ik kan van de foto niet zien of het een "boterhambord" (?) of een normaal bord is, hoor. Daarbij maakt het natuurlijk ook uit wat een persoon de rest van de dag eet. Het hoeft niet te weinig te zijn. Voor mij zou het zeker niet te weinig zijn, mijn grotere maaltijden zijn meestal het ontbijt en lunch (= warm) en dan probeer ik 's avonds veel lichter te eten. Veel gezonder en beter voor de nachtrust...
Sayuri
Sayuri
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 336
Punten : 347
Registratiedatum : 18-01-11

Bericht  Lavendel zo 14 apr 2013 - 8:28

Nyx schreef:Goed, ik vind het er niet goed uitzien. Daarin hoeven we het niet met elkaar eens te zijn. Dat scheelt.

Ik ben zelf geen voorstander van de schijf van vijf, maar de schijf van vijf is voor mij verantwoordelijker dan alle dieetboeken die momenteel op de markt te verkrijgen zijn. Ik ben opgegroeid met het idee dat brood gezond was en opeens was brood alles behalve gezond. Ik heb van mijn leven nog nooit een Pijnboompit gegeten, maar nu hoorde dat, omdat het heel erg gezond was. Ik moet zeggen dat ik daardoor nog een gestoorder beeld heb gekregen van eten en ik was allang blij dat het forum weer iets van normaal was. En nu komen kleine bordjes met avondeten en is dat opeens goed, omdat het afgemeten is? Of omdat we niet zien wat er over de rest van de dag gegeten wordt?

Heb je mijn reactie gelezen? Het is een groot bord dus, met normale hoeveelheden.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920

Bericht  mzcharlotte zo 14 apr 2013 - 8:28

Maar wat is er nou zo slecht aan de schijf van vijf?
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519

Bericht  SuperGrover zo 14 apr 2013 - 8:29

Lavendel schreef:
Nyx schreef:Het zijn beiden geen normale diners. Dit is gewoon ongezond eten. Een gezonde maaltijd bestaat uit iets dat op de schijf van vijf wordt aangegeven en wordt geserveerd op gewone borden. Dit is én veel te weinig, én teveel groenten en dat allemaal op een boterhambordje. De naam boterhambordje is gegeven, omdat er boterhammen op geserveerd kunnen worden voor de lunch.

Hoe kom jij er in godsnaam bij dat dit een boterhambordje is? Dit is een groot bord waar een flinke pizza oppast. Daarbij ligt op dat bord een volledige paprika, een flinke zoete aardappel, een halve zak spinazie, pijnboompitten en feta. Dus lul niet zo stom.
Zo wat een heftige reactie op een misverstand.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 14 apr 2013 - 8:29

Dat eerste bordje vind ik trouwens weinig schokkend, ik zie flink wat groenten, volgens mij een zoete aardappel en feta, wat prima als vleesvervanger kan. Maar dat tweede bordje, als ik dagelijks zulk avondeten zou eten, dan ben ik benieuwd welke lunch en ontbijt er tegenover staan. Als je nou luncht met vier bruine boterhammen en ontbijt met twee bruine boterhammen en fruit, dan zou ik het wel kunnen, anders niet.

Gast
Gast

Bericht  Lavendel zo 14 apr 2013 - 8:32

SuperGrover schreef:
Lavendel schreef:

Hoe kom jij er in godsnaam bij dat dit een boterhambordje is? Dit is een groot bord waar een flinke pizza oppast. Daarbij ligt op dat bord een volledige paprika, een flinke zoete aardappel, een halve zak spinazie, pijnboompitten en feta. Dus lul niet zo stom.
Zo wat een heftige reactie op een misverstand.

Ik vind het dan ook bijzonder storend dat mijn eetpatroon met zulke aannames wordt afgedaan als eetgestoord en ongezond. Ik vind dat dom lullen ja. Sorry dan.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Bericht  Nyx zo 14 apr 2013 - 8:32

Wow, zeer zeker een heftige reactie.

Het is dus een fatsoenlijk bord waar een pizza op past, mijn excuses. Of de foto heeft het beeld vertekend of ik zou zoveel zelf op een boterhambordje kunnen plaatsen. En ja, ik heb weleens van een boterhambordje gegeten. (6 stukjes aardappel (van die partjes), 3 roosjes Broccoli en een stukje vlees) En het zou ook nog weleens kunnen dat het me opeens deed denken aan het diner dat Zusje in de tijd van haar afvallen at. Want dat deed ze altijd op een kleiner bordje, zodat ze niet kon overeten.
Hoe dan ook; Het is dus GEEN boterhambordje, maar ik vind het WEL te weinig.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Aimee zo 14 apr 2013 - 8:34

Ik schrijf zelf mee in het dieettopic, maar heb soms ook wel moeite om te blijven zien wat nou gezond is en wat niet. Als ik in het winterkilootjes topic lees zie ik meiden die nog een stuk minder eten, en ook in het dieettopic zelf meiden die koolhydraat arm eten of sonja bakkeren o.i.d. Nou heb ik zelf een verleden met een eetstoornis, waar ik nu de littekens nog wel van voel zeg maar. Als ik lees dat een ander ontbijt met een smoothie van wat yoghurt en 2 stuks fruit, en ik heb 's morgens 2 boterhammen gegeten, dan vraag ik me af of ik niet teveel eet... Maarja, dat is dus niet dat ik een eetprobleem krijg door die topics, maar dat ik het eetprobleem al heb gehad en er daardoor misschien nog wel gevoeliger voor ben. Ik vind het ook nog steeds moeilijk om foto's te plaatsen in het wat draag je vandaag topic, omdat ik nog steeds een vertekent zelfbeeld heb. Dat komt niet door de dunne meiden die ik verder op de foto's zie, maar dat komt gewoon door mezelf.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Lavendel zo 14 apr 2013 - 8:37

Nyx schreef:Wow, zeer zeker een heftige reactie.

Het is dus een fatsoenlijk bord waar een pizza op past, mijn excuses. Of de foto heeft het beeld vertekend of ik zou zoveel zelf op een boterhambordje kunnen plaatsen. En ja, ik heb weleens van een boterhambordje gegeten. (6 stukjes aardappel (van die partjes), 3 roosjes Broccoli en een stukje vlees) En het zou ook nog weleens kunnen dat het me opeens deed denken aan het diner dat Zusje in de tijd van haar afvallen at. Want dat deed ze altijd op een kleiner bordje, zodat ze niet kon overeten.
Hoe dan ook; Het is dus GEEN boterhambordje, maar ik vind het WEL te weinig.

Maar hoezo te weinig? Een zoetachtig aardappel van (geloof ik) 110 gram, 250 gram spinazie, een hele paprika, een grote brok feta en een handje pijnboompitten? Sorry maar dat is echt niet te weinig.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 14 apr 2013 - 8:38

Ik weet nog wel het big diet-topic of hoe het toen heette, het topic waarbinnen ik uiteindelijk 20 kilo afgevallen ben. Niet dat ik die nou wil ophemelen, maar ik hem wel het idee dat het na dat topic ineens in elk ander afvaltopic ineens over shakes, lijnzaad, speltbrood, etc etc ging, en bovenal, hoe minder calorieën, hoe beter. Terwijl wij destijds gewoon prima afvielen met volkorenbrood, fruit en groenten en we ook echt véél op een dag aten.

Gast
Gast

Bericht  Sayuri zo 14 apr 2013 - 8:38

Maar Nyx, hoe kun je het nu te weinig vinden, als je niet weet hoe de rest van de dag eruit ziet? Het totaalbeeld is toch veel belangrijker dan een momentopname van het avondeten? Nogmaals, ik eet bijvoorbeeld warm 's middags en dan 's avonds soms dus niet. Dan kan mijn (pizza-)bord Wink er dus uitzien, zoals die van Lavendel. Is toch niet te weinig?
Sayuri
Sayuri
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Minx zo 14 apr 2013 - 8:39

mzcharlotte schreef:Maar wat is er nou zo slecht aan de schijf van vijf?

Wat in mijn ogen de minpunten van de schijf van 5 zijn:

- te veel zuivel een halve liter per dag vind ik veel
- te veel vlees 100 gram per dag vind ik vrij veel
- 30 gram halvarine, te chemisch kan je lichaam niet zo veel mee
- 200 gram groente zie ik liever als minimaal 200 gram
- 2 stuks fruit zie ik ook liever als minimaal 2 stuks fruit
- verder vallen rijst aardappels pasta en peulvruchten onder 1 categorie zie dat liever opgesplitst
- mis de noten e.d.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Gast zo 14 apr 2013 - 8:39

Ik schreef actief mee in het winterkilootjes topic. Op een gegeven moment voelde ik, en dat is dus mijn interpretatie, dat ik een soort wedstrijdje moest houden met de hoeveelheid eten of kilo's. Ik voelde me echt een dikzak met 8 boterhammen op een dag, 300ml sojayoghurt met 7 eetlepels speltmuesli (gluten en lactose intolerantie) en een flink bord pasta. Daardoor ging ik minderen, wat dus helemaal niet goed is als je 16 uur per week sport en werk heeft waarbij ze lichamelijk actief is. Ik ging alleen maar negatiever over mezelf denken.
Ik lees daar nog wel mee, maar post er (bijna) niet meer in. Heb nog 1 keer een foto geplaatst hoe mijn buik er nu uitzag, omdat ik nu weer oprecht blij kan zijn met mijn lijf met veeeeeeel eten Wink Ik ben wel door het topic minder gaan snoepen, door, met hulp van een sportdietsite, mijn eetpatroon iets te veranderen. Dus nog steeds 8 boterhammen per dag, maar dan meer verspreid en met wat groente/fruit bij de lunch etc.

Ik maak me ook wel 'zorgen' om wat meiden daar, maar ik neem aan dat ze oud en wijs genoeg zijn km te weten wat ze willen en doen!

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 14 apr 2013 - 8:41

Minx schreef:
mzcharlotte schreef:Maar wat is er nou zo slecht aan de schijf van vijf?

Wat in mijn ogen de minpunten van de schijf van 5 zijn:

- te veel zuivel een halve liter per dag vind ik veel
- te veel vlees 100 gram per dag vind ik vrij veel
- 30 gram halvarine, te chemisch kan je lichaam niet zo veel mee
- 200 gram groente zie ik liever als minimaal 200 gram
- 2 stuks fruit zie ik ook liever als minimaal 2 stuks fruit
- verder vallen rijst aardappels pasta en peulvruchten onder 1 categorie zie dat liever opgesplitst
- mis de noten e.d.
Vind jíj, zeg je zelf. Gelukkig is die schijf van 5 samengesteld door een heel team van voedingsdeskundigen. Dit is wel wat ik bedoel en wat mij stoort.

Gast
Gast

Bericht  Lavendel zo 14 apr 2013 - 8:42

Lennox schreef:Ik weet nog wel het big diet-topic of hoe het toen heette, het topic waarbinnen ik uiteindelijk 20 kilo afgevallen ben. Niet dat ik die nou wil ophemelen, maar ik hem wel het idee dat het na dat topic ineens in elk ander afvaltopic ineens over shakes, lijnzaad, speltbrood, etc etc ging, en bovenal, hoe minder calorieën, hoe beter. Terwijl wij destijds gewoon prima afvielen met volkorenbrood, fruit en groenten en we ook echt véél op een dag aten.

Dat is in het winterkilo'tjes topic echt absoluut niet zo. Die meiden daar interesseren zich gewoon voor voor voeding en eten graag biologisch en puur. De meerderheid kijkt echt niet naar calorieën.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Bericht  Sea of Trees zo 14 apr 2013 - 8:44

Eens met Lennox. Ik durf al bijna geen melk meer te drinken omdat er hier wordt gezegd dat het ongezond is (melk is voor kalfjes wordt er gezegd)
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Bericht  Gast zo 14 apr 2013 - 8:44

Lavendel schreef:
Lennox schreef:Ik weet nog wel het big diet-topic of hoe het toen heette, het topic waarbinnen ik uiteindelijk 20 kilo afgevallen ben. Niet dat ik die nou wil ophemelen, maar ik hem wel het idee dat het na dat topic ineens in elk ander afvaltopic ineens over shakes, lijnzaad, speltbrood, etc etc ging, en bovenal, hoe minder calorieën, hoe beter. Terwijl wij destijds gewoon prima afvielen met volkorenbrood, fruit en groenten en we ook echt véél op een dag aten.

Dat is in het winterkilo'tjes topic echt absoluut niet zo. Die meiden daar interesseren zich gewoon voor voor voeding en eten graag biologisch en puur. De meerderheid kijkt echt niet naar calorieën.
Ik zeg ook niet dat jullie calorieën tellen, maar feit is wel dat de maaltijden daar verdraaid weinig calorieën bevatten.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 14 apr 2013 - 8:44

Wat is er precies zo vreselijk verkeerd aan zuivel, los van dat het voor kalfjes is? Wat voor nadelige effecten heeft het op je lichaam? Ik kan me niet voorstellen dat het ernstige effecten heeft, ik geloof niet dat artsen het dan zouden aanraden (ik eet/drink vrij veel zuivel om botontkalking te voorkomen, op aanraden van artsen).
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Sayuri zo 14 apr 2013 - 8:45

@ Jip Ik denk dat die andere meiden geen 16 uur per week sporten hoor, dus inderdaad jij moet gewoon meer eten elke dag.

Ik lees trouwens ook mee in dat topic, maar meer om inspiratie op te doen voor gezonde recepten en ook als ik geen zin heb om te sporten, om mijn motivatie terug te vinden. Ik herken het gevoel van wedstrijdje etc helemaal niet..vind iedereen juist heel erg positief ingesteld, naar zichzelf maar ook naar elkaar. Ik heb ook meer het idee dat ondanks de titel van het topic, het gezond leven veel meer centraal staat dan het afvallen. Maar goed...het is maar waar je oplet, denk ik, als je dat topic leest.
Sayuri
Sayuri
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Nyx zo 14 apr 2013 - 8:46

Sayuri schreef:Maar Nyx, hoe kun je het nu te weinig vinden, als je niet weet hoe de rest van de dag eruit ziet? Het totaalbeeld is toch veel belangrijker dan een momentopname van het avondeten? Nogmaals, ik eet bijvoorbeeld warm 's middags en dan 's avonds soms dus niet. Dan kan mijn (pizza-)bord Wink er dus uitzien, zoals die van Lavendel. Is toch niet te weinig?

Misschien ben ik hierin wel compleet vertekend. Ik kijk naar een bord eten en vind het te weinig en ga ervan uit dat de rest van de dag dan ook karig moet zijn. Dat is mijn eigen fout, dat geef ik toe.

Ik heb vroeger wel een eetstoornis gehad en als één iets weinig was, dan was het de hele dag karig. Maar het kan hier goed zijn dat er een goedgevulde lunch is genuttigd en dat daarom de avondmaaltijd lichter is.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 4 van 12 Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: