Het grote kleine prematuren/dysmaturen topic!
+26
Caroow
May
Elin
Snoes
Printje
mickey
Jasmine
June
Rush
loesje
Kat1980
Charles
Bloempjuh23
Slakje
LindaK
Lejow
_Lana_
Snack a Jack
Monsters&co
MamaDaan
Roodkapje
joyce0606
peach
*Troela*
studiebol
Pompoen
30 plaatsers
Pagina 4 van 11
Pagina 4 van 11 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11
Re: Het grote kleine prematuren/dysmaturen topic!
PinkCoelho schreef:Ik blijf zeggen, als je echt dingen wilt weten, gewoon ook voor je eigen geruststelling maar soms ook omdat je twijfelt over bepaalde dingen of bv omdat een kindje gevoeliger is voor luchtweginfecties ofzo, vraag het dossier op. Dat is niet makkelijk, is pijnlijk om te lezen, maar helpt vaak toch voor de verwerking. Je kunt ook altijd nog een gesprek aanvragen met de betrokken gyneacoloog/verpleegkundigen/eventuele neonatoloog of kinderarts, om vragen te stellen of verduidelijking te krijgen.
Wij gaven dat alle moeders als advies mee, 'kom over een half jaar/jaar nog eens praten'
Ik vind dit echt heel fijn om te horen.
Wij hebben veel gehad aan het ziekenhuis. De gynaecoloog is meerdere keren komen praten en heeft op het hart gedrukt dat we altijd mochten komen praten.
Vanwege de heftige bevalling.
Ook is de maatschappelijk werker langsgeweest.
Sowieso heb je nog een nacontrole natuurlijk, maar dan is het nog zo vers.
En ik heb er nooit moeite mee gehad.
Nu een jaar later heb ik er niet echt moeite mee, maar het heeft toch wel heeeeel ve indruk gemaakt, die periode. En nu heb ik wel eens dingen, waarvan ik niet eens meer weet hoe het gegaan is.
Ik denk er nog best vaak aan.
En niet op een nare manier hoor, maar omdat er zoveel gebeurde.
Ik ga toch eens bellen en heb toevallig net een enquete gehad over hoe de nacontrole op Neonatologie was. Dus dan zal ik dat wel aangeven.
Niet quoten trouwens.
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
Doen hoor meid! Het heeft mij echt geholpen, kon er weer een stuk mee afsluiten.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
*weg*
Dit is mijn zoontje een dag later en dit is naar mijn idee Cpap.
Lejow: Lief, dank je, ik denk dat ik dat maar eens ga doen.
Het is niet dat ik een naar gevoel heb hoor over die tijd en ik heb het ook echt wel verwerkt, maar het gaat in die tijd zo langs je heen. Fijn dat het jou geholpen heeft!
@Pompoen, wat goed!! Het kan nu ineens snel gaan hoor!!
Dit is mijn zoontje een dag later en dit is naar mijn idee Cpap.
Lejow: Lief, dank je, ik denk dat ik dat maar eens ga doen.
Het is niet dat ik een naar gevoel heb hoor over die tijd en ik heb het ook echt wel verwerkt, maar het gaat in die tijd zo langs je heen. Fijn dat het jou geholpen heeft!
@Pompoen, wat goed!! Het kan nu ineens snel gaan hoor!!
Laatst aangepast door _Lana_ op zo 31 maa 2013 - 9:41; in totaal 1 keer bewerkt
_Lana_- Ratel
Lejow schreef:Pompoen, dat gaat inderdaad in heel snel tempo! Het gaat inderdaad met zijn gewicht mee.
Ze krijgen ongeveer 150 cc per kilo lichaamsgewicht (tenminste, dat is het minimum waar ze naar toe willen).
Weet dat het bij B soms ook per dag meer was!
Dat hij op 7 voedingen zit is al heel knap! En dat hij het nu zo goed drinkt, geeft aan dat hij het ook goed kan hebben!
Dat is dan per dag? Hij krijgt 7x50 cc=350 cc per dag, dat klopt wel aardig denk ik, hij weegt nu 2210 gram als ik het goed heb onthouden! Wel handig om te weten hoe dat werkt, ik snapte het al niet helemaal, maar ja hij groeit natuurlijk ook gewoon ondertussen. Hij begint al een klein beetje vet te krijgen, iets bollere wangetjes en iets dikkere vingertjes en iets meer vet op zijn romp. Zijn beentjes zijn nog steeds spillebeentjes maar hij zit iets minder los in zijn velletje.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Ooh ik kan echt niet wachten tot ik mijn kleine man mee naar huis kan nemen! Hij ligt nu al 11 dagen in het ziekenhuis.
Sommige van jullie hebben kindjes die veel langer in het ziekenhuis hebben gelegen...pff hoe houd je dat vol?! Kan me ook voorstellen dat heen en weer reizen en kolven nog veel zwaarder is als het einde nog niet echt in zicht is.
Ik denk trouwens wel dat het in het begin thuis ook nog pittig kan worden, tenslotte is het dan om de 3 uur voeden, soms aanleggen, daarna nog een flesje en dan nog kolven. Ik hoop dat hij het gauw snapt en ook aan de borst wil gaan drinken zodat ik van het hele kolfgelazer af ben of grotendeels af ben.
Sommige van jullie hebben kindjes die veel langer in het ziekenhuis hebben gelegen...pff hoe houd je dat vol?! Kan me ook voorstellen dat heen en weer reizen en kolven nog veel zwaarder is als het einde nog niet echt in zicht is.
Ik denk trouwens wel dat het in het begin thuis ook nog pittig kan worden, tenslotte is het dan om de 3 uur voeden, soms aanleggen, daarna nog een flesje en dan nog kolven. Ik hoop dat hij het gauw snapt en ook aan de borst wil gaan drinken zodat ik van het hele kolfgelazer af ben of grotendeels af ben.
Pompoen- Lady Post-a-lot
studiebol schreef:Lana, snap dat je het een verdrietige foto vind.
Ik heb ook foto's dat ik het zo zielig vind, overal zit dan wel een slangetje, in je neus, in je pols aan je voet en monitor stickers op dat kleine lijfje.. bah!
Ja bah, die kleine lijfjes volgeplakt. En dan dat kleine infuusje, wat wel eens opnieuw geprikt moest worden.
Dan liep ik even weg sneu.
_Lana_- Ratel
_Lana_ schreef:studiebol schreef:Lana, snap dat je het een verdrietige foto vind.
Ik heb ook foto's dat ik het zo zielig vind, overal zit dan wel een slangetje, in je neus, in je pols aan je voet en monitor stickers op dat kleine lijfje.. bah!
Ja bah, die kleine lijfjes volgeplakt. En dan dat kleine infuusje, wat wel eens opnieuw geprikt moest worden.
Ik vond de sonde inbrengen al niet leuk, een infuusje lijkt me nog naarder, vooral omdat het bij mezelf altijd zo verschrikkelijk pijn doet, dat wil ik niet voor mijn kleine man. Goddank hoeft hij dat ook niet. Die sonde was trouwens wel zielig, ze probeerde het andere neusgat, maar daar zit een soort blokkade, dus hij kwam er gewoon niet door en uiteindelijk was hij zo hard aan het brullen dat toen ze hem weer in het ene neusgat deed hij door zijn mond er uit kwam. Daarna bleef hij maar niezen en hoesten. Niezen doet hij sowieso regelmatig, maar goed ik denk dat ik ook zou niezen met zo'n ding in mijn neus.
Kijk, zo lag hij er bij toen hij onder de lamp moest. Eigenlijk nog best relaxed gelukkig:
Laatst aangepast door Pompoen op zo 31 maa 2013 - 9:28; in totaal 1 keer bewerkt
Pompoen- Lady Post-a-lot
Wat doet ie het goed Pompoen! Het zal best pittig zijn thuis maar ik hield zoveel tijd over doordat ik niet meer 5 keer per dag op en neer hoefde naar het ziekenhuis, bij C.iske dan.
Grappig was dat C.iske op een gegeven moment zijn sonde eruit trok en ineens al zijn flesjes zelf ging drinken.
Bij J.anneman trof ik op een gegeven moment zijn sonde in zijn bedje aan en ik was als de dood dat hij teruggeplaatst moest worden (een keer bijgeweest bij C.iske en dat vergeet ik nooit meer), maar hij ging het ook ineens helemaal zelf doen. Dat schijnt vaker voor e komen, dat ze hun sonde er zelf uittrekken om vervolgens alle voedingen zelf te drinken.
Grappig was dat C.iske op een gegeven moment zijn sonde eruit trok en ineens al zijn flesjes zelf ging drinken.
Bij J.anneman trof ik op een gegeven moment zijn sonde in zijn bedje aan en ik was als de dood dat hij teruggeplaatst moest worden (een keer bijgeweest bij C.iske en dat vergeet ik nooit meer), maar hij ging het ook ineens helemaal zelf doen. Dat schijnt vaker voor e komen, dat ze hun sonde er zelf uittrekken om vervolgens alle voedingen zelf te drinken.
Gast- Gast
Pompoen schreef:_Lana_ schreef:Ik vind het wel gek, want bij ons hielden ze helemaal geen boekje bij. We hadden wel regelmatig een gesprek met de arts over hoe het ging, maar niet heel inhoudelijk.
Ik kan nergens even teruglezen en dat vind ik wel heel jammer.
Wij hebben zelf een schriftje meegenomen, ik schrijf er zelf dingen in en af en toe schrijft een verpleegkundige er wat in. Maar dat is ook niet echt heel diepgaand. Dat vind ik wel jammer, ik wil het liefst alles weten en alles teruglezen, maar het zijn hele lieve stukjes die ze er in zetten dus dat is wel superieur. Daarom houd ik het nu zelf ook zo goed mogelijk bij, ook op aanraden van Lejow trouwens. Ik merk dat het goed is dat ik dingen heb opgeschreven want ik ben het meeste nu al weer kwijt. Ik heb alleen op een paar eerste dagen vrij weinig staan want daarvan heb ik door het ziek zijn nog wel een beetje weinig van mee gekregen.
Wel echt heel jammer dat je dat helemaal niet hebt, dan moet je alles zo uit je geheugen halen en dat word steeds lastiger met de tijd denk ik. Misschien kun je alsnog dingen opschrijven en terugzoeken? Ik heb heel veel informatie uit de mailtjes en whatsappjes die ik de eerste dagen heb gestuurd aan mensen, daardoor kon ik nog dingen terugzoeken.
Lejow en ik zijn bijna tegelijk bevallen, dus die tip heb ik helaas niet gehad ;-).
Ik heb wel opgeschreven wanneer ze zelf gingen drinken, wanneer ze naar een ander kamertje gingen en van de monitor af, bijvoorbeeld.
Maar zo weet ik ook niet hoeveel ze afgevallen zijn in het begin, klein voorbeeldje.
Aan de andere kant was die tijd zo hectisch, dat ik ook niet echt tijd had om een eigen dagboekje bij te houden.
En heel veel dingen weet ik nog wel hoor, behalve het medische.
Dat alleen in grote lijnen.
Jouw zoontje gaat echt super zeg, wat een kanjer! Nog even en je hebt hem thuis . Bij ons moesten ze 3 dagen goed drinken en geen terugvallen hebben en dan mochten ze mee naar huis.
_Lana_- Ratel
Zo heb ik een foto van C.iske, een uur na de bevalling, met dat grote infuus in zijn handje en een traan in zijn ooghoek. Dat vind ik zo'n zielige foto. Zo klein nog en dan al pijn en verdriet.
Gast- Gast
Bij C.iske lag er trouwens een map bij zijn bedje waarin verpleegkundige overdrachten werden geschreven. Daar kon ik elke dag in kijken en lezen hè de nacht was gegaan. De map heb ik gekopieerd bij ontslag, vonden ze wel wat vreemd maar het mocht wel.
Gast- Gast
Pompoen schreef:_Lana_ schreef:studiebol schreef:Lana, snap dat je het een verdrietige foto vind.
Ik vond de sonde inbrengen al niet leuk, een infuusje lijkt me nog naarder, vooral omdat het bij mezelf altijd zo verschrikkelijk pijn doet, dat wil ik niet voor mijn kleine man. Goddank hoeft hij dat ook niet. Die sonde was trouwens wel zielig, ze probeerde het andere neusgat, maar daar zit een soort blokkade, dus hij kwam er gewoon niet door en uiteindelijk was hij zo hard aan het brullen dat toen ze hem weer in het ene neusgat deed hij door zijn mond er uit kwam. Daarna bleef hij maar niezen en hoesten. Niezen doet hij sowieso regelmatig, maar goed ik denk dat ik ook zou niezen met zo'n ding in mijn neus.
Kijk, zo lag hij er bij toen hij onder de lamp moest. Eigenlijk nog best relaxed gelukkig:
Hè bah, dat klinkt ook naar zeg!!
Die lamp vinden ze volgens mij wel prima die kleintjes.
Mijn dochter heeft er ook onder gelegen en toen hadden ze haar een klein strandjurkje aan gedaan, haha, alsof ze lag te zonnen/relaxen.
Daarna snel weer uitgedaan hoor .
_Lana_- Ratel
@Lana, hij moet al zijn voedingen zelf drinken, dat is 1 voorwaarde, maar de andere is dat hij van de monitor af moet zijn natuurlijk en daar is hij nog niet helemaal aan toe. Hij heeft geloof ik vooral 's nachts dips, ik geloof dat hij zeker nog wel 2 of 3 dips per 24 uur heeft in zowel hartstlag als saturatie. Hij moet 72 uur alarmvrij zijn voor hij van de monitor af mag!
Pompoen- Lady Post-a-lot
Sunprincess schreef:Bij C.iske lag er trouwens een map bij zijn bedje waarin verpleegkundige overdrachten werden geschreven. Daar kon ik elke dag in kijken en lezen hè de nacht was gegaan. De map heb ik gekopieerd bij ontslag, vonden ze wel wat vreemd maar het mocht wel.
Ik zit daar ook regelmatig in te kijken, ik wist bijvoorbeeld ook niet dat hij de eerste dagen nog maar zo weinig voeding kreeg. Verder word ik er ook niet écht veel wijzer op, moet ik misschien nog eens even wat beter op studeren, nu kan ik er nog makkelijk bij natuurlijk!
Pompoen- Lady Post-a-lot
Pompoen schreef:@Lana, hij moet al zijn voedingen zelf drinken, dat is 1 voorwaarde, maar de andere is dat hij van de monitor af moet zijn natuurlijk en daar is hij nog niet helemaal aan toe. Hij heeft geloof ik vooral 's nachts dips, ik geloof dat hij zeker nog wel 2 of 3 dips per 24 uur heeft in zowel hartstlag als saturatie. Hij moet 72 uur alarmvrij zijn voor hij van de monitor af mag!
Ja dat is het belangrijkste natuurlijk! Ik wist niet dat hij nog dips heeft.
Nou eerst daar naar toe leven dus!
Maar dit is al een stukje vooruit!
2,5 dag na de geboorte kwam zoon ook weer in het streekziekenhuis en daar hebben ze nooit een dip gehad.
Dochter sowieso nooit, gelukkig.
Ik schrok altijd wel hoor als het ergens anders begon te piepen.
_Lana_- Ratel
Ik vond de lamp ook zielig, vooral omdat hij niet toegedekt lag en steeds stuipjes had.
Gast- Gast
Ik schrok eigenlijk nooit van die piepjes tot hij ineens twee keer afging bij L. en hij dus hartslagdalingen had. Ik had het eerder nooit gezien. Op zich zie je aan hemzelf niks, alleen aan de monitor die dan dus enorm begint te piepen. Ik dacht dat ik daar niet zo van zou schrikken, maar ik vond dat echt naar en heb er ook wel slecht van geslapen, terwijl ik op zich wist dat hij ze nog had. Gek eigenlijk, ik denk dat het gewoon reëler werd of zo.
Pompoen- Lady Post-a-lot
Zo voor mij is het kolftijd en dan bedtijd!
Pompoen- Lady Post-a-lot
:
Ik ben nav dit topic weer eens foto's gaan kijken. Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ze zo klein waren.
De bovenste is J.anneman en de onderste C.iske
Ik ben nav dit topic weer eens foto's gaan kijken. Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ze zo klein waren.
De bovenste is J.anneman en de onderste C.iske
Gast- Gast
Wauw, ze zijn daar echt een heel stuk 'dikker' dan L. zeg!
*Weg*
*Weg*
Laatst aangepast door Pompoen op ma 1 apr 2013 - 0:37; in totaal 1 keer bewerkt
Pompoen- Lady Post-a-lot
Pompoen schreef:Wauw, ze zijn daar echt een heel stuk 'dikker' dan L. zeg!
Het scheelt scheelt ook wel een paar honderd gram. C. Was 2430 en J. 2710. Ze hadden een mooi geboortegewicht.
Gast- Gast
Oh ja, dat scheelt zeker wel, dat had ik inderdaad op de afdeling ook al gezien. Dan vind ik iets een 'grote' baby maar dan is het hummeltje inderdaad ook maar 2500 gram of zo... Hij is ook gewoon echt een lang mager mannetje. Qua lengte zullen ze misschien niet zo veel verschillen, dus dan zijn jouw mannen daar inderdaad ook gewoon echt kleine hummeltjes.
Pompoen- Lady Post-a-lot
Ik ben nog steeds verbaasd over die 72 uur Pompoen! Ik vond 48 uur al zo achterlijk lang grrr..
En Lana, dat soort dingen staan allemaal in het dossier!!
En die piepjes... B heeft de eerste week op de IC gelegen, daar ging er echt om de haverklap een af. Was het niet die van B dan was het wel een ander kindje. Was er de eerste dagen ook echt enorm van onder de indruk. Uiteindelijk leerde ik dat apparaat kennen en wist ik precies wanneer het echte nood was, en wanneer er (bijna) niets aan de hand was, of het apparaat gewoon wat op hol sloeg.
B heeft ook even onder de lamp gelegen trouwens, in het LUMC lag ze echt onder de lamp. In het SFG lag ze op een dekentje (billy blanket heette dat geloof ik), dat dat soort licht gaf!
En Lana, dat soort dingen staan allemaal in het dossier!!
En die piepjes... B heeft de eerste week op de IC gelegen, daar ging er echt om de haverklap een af. Was het niet die van B dan was het wel een ander kindje. Was er de eerste dagen ook echt enorm van onder de indruk. Uiteindelijk leerde ik dat apparaat kennen en wist ik precies wanneer het echte nood was, en wanneer er (bijna) niets aan de hand was, of het apparaat gewoon wat op hol sloeg.
B heeft ook even onder de lamp gelegen trouwens, in het LUMC lag ze echt onder de lamp. In het SFG lag ze op een dekentje (billy blanket heette dat geloof ik), dat dat soort licht gaf!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
C.iske was na 3 weken 45 cm ongeveer.
Van J.anneman weet ik het ff niet uit mijn hoofd. Volgens mij was hij à een week rond de 45 cm.
Van J.anneman weet ik het ff niet uit mijn hoofd. Volgens mij was hij à een week rond de 45 cm.
Gast- Gast
Best zielig eigenlijk, mijn nichtje werd 3 weken later geboren en dat was gewoon een flinke baby. Die is voor ons dus nooit klein geweest. Dat vonden we echt een bulletje.
Gast- Gast
Pagina 4 van 11 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11
Soortgelijke onderwerpen
» Grote zus & Kleine Zus T-Shirts
» Kleine of grote geluksmomenten van de dag!
» Kleine baby's, grote zorgen
» Het grote POCH topic!
» Het grote nachtouder topic
» Kleine of grote geluksmomenten van de dag!
» Kleine baby's, grote zorgen
» Het grote POCH topic!
» Het grote nachtouder topic
Pagina 4 van 11
Permissies van dit forum: