Het grote kleine prematuren/dysmaturen topic!
+26
Caroow
May
Elin
Snoes
Printje
mickey
Jasmine
June
Rush
loesje
Kat1980
Charles
Bloempjuh23
Slakje
LindaK
Lejow
_Lana_
Snack a Jack
Monsters&co
MamaDaan
Roodkapje
joyce0606
peach
*Troela*
studiebol
Pompoen
30 plaatsers
Pagina 2 van 11
Pagina 2 van 11 • 1, 2, 3, ... 9, 10, 11
Re: Het grote kleine prematuren/dysmaturen topic!
MamaDaan schreef:Met hoeveel weken werd je kindje geboren? 35 weken
Waarom ben je te vroeg bevallen? Onbekend, vliezen braken en weeen zijn spontaan begonnen, achteraf hadden ze het over een verhoogde hartslag, maar daar is tijdens de zwangerschap nooit over gesproken.
Hoe zwaar was je kindje? 2500 gram, dus goed op gewicht, ook veel vocht, dus zakte nog flink terug in gewicht. Hij was na 3 weken pas op zijn geboortegewicht.
Was je kindje ook dysmatuur?
Wat voor start had je kindje? Welke problemen? Welke juist niet? Hij had een wat moeilijke start omdat ik pethidine had gehad en hij daardoor erg suf ter wereld kwam. Ze hebben hem moeten ''bijblazen'', weet eigenlijk niet zo goed wat ze daarmee bedoelen. Hij heeft nog een hele tijd aan de monitor moeten liggen omdat hij saturatiedips had tot 70%. Hij vergat soms te ademen.
Wanneer mocht je kindje naar huis? Na 16 dagen ziekenhuis
Hoe gaat het nu? Heel goed, hij heeft er niks aan overgehouden, we hebben geen controles meer bij de kinderarts.
Bijblazen wil zeggen dat ze zo'n maskertje op het gezicht krijgen met zo'n ballonnetje eraan, waar ze dan in knijpen, dat er wat lucht in de longetjes geblazen wordt.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Met hoeveel weken werd je kindje geboren?
Met 33 weken.
Waarom ben je te vroeg bevallen?
Waarschijnlijk door de GBS bacterie. Maar of die er al zat of is gekomen door de langdurig gebroken vliezen is niet duidelijk.
Mijn vliezen zijn met 32 weken een paar dagen gebroken en toen ik koorts kreeg, bleek dat ik die bacterie had.
Hoe zwaar was je kindje?
Dochter was 1700 gram en zoon 2200 gram.
Dat weet ik eigenlijk niet.
Wat voor start had je kindje? Welke problemen? Welke juist niet?
Dochter kwam als eerste en had een goede start. Nooit geen problemen geweest. Daarna wilde zoon er niet uit. Dus veel geprobeerd, navelstreng zat over zijn hoofd, dus die hebben ze geprobeerd los te krijgen en een aantal keer de vacuümpomp. Uiteindelijk met spoed naar de ok gereden en binnen 10 minuten was hij eruit. Hele slechte start, hij ademde niet. Uiteindelijk stabiel, maar een paar uur later toch overgebracht naar een ander ziekenhuis, omdat zijn longen niet goed gerijpt waren. Een paar dagen later zag ik hem pas echt, toen hij terugkwam.
Een paar keer een hersenecho gehad, maar het zag er prima uit.
Het gaat nu heeeeel goed met hem. En ook met dochter.
Wanneer mocht je kindje naar huis?
Na 3 weken, dus met 36 weken zwangerschap. Mijn man had gordelroos, dus mocht het ziekenhuis niet meer in. En het ging zo goed met ze.
Hoe gaat het nu?
Het gaat echt heel erg goed met beiden. Ze ontwikkelen zich ook heel erg goed.
Niets te klagen.
Sterkte Pompoen en geniet ondanks alles van je mooie mannetje.
Oja en niet quoten.
Met 33 weken.
Waarom ben je te vroeg bevallen?
Waarschijnlijk door de GBS bacterie. Maar of die er al zat of is gekomen door de langdurig gebroken vliezen is niet duidelijk.
Mijn vliezen zijn met 32 weken een paar dagen gebroken en toen ik koorts kreeg, bleek dat ik die bacterie had.
Hoe zwaar was je kindje?
Dochter was 1700 gram en zoon 2200 gram.
Dat weet ik eigenlijk niet.
Wat voor start had je kindje? Welke problemen? Welke juist niet?
Dochter kwam als eerste en had een goede start. Nooit geen problemen geweest. Daarna wilde zoon er niet uit. Dus veel geprobeerd, navelstreng zat over zijn hoofd, dus die hebben ze geprobeerd los te krijgen en een aantal keer de vacuümpomp. Uiteindelijk met spoed naar de ok gereden en binnen 10 minuten was hij eruit. Hele slechte start, hij ademde niet. Uiteindelijk stabiel, maar een paar uur later toch overgebracht naar een ander ziekenhuis, omdat zijn longen niet goed gerijpt waren. Een paar dagen later zag ik hem pas echt, toen hij terugkwam.
Een paar keer een hersenecho gehad, maar het zag er prima uit.
Het gaat nu heeeeel goed met hem. En ook met dochter.
Wanneer mocht je kindje naar huis?
Na 3 weken, dus met 36 weken zwangerschap. Mijn man had gordelroos, dus mocht het ziekenhuis niet meer in. En het ging zo goed met ze.
Hoe gaat het nu?
Het gaat echt heel erg goed met beiden. Ze ontwikkelen zich ook heel erg goed.
Niets te klagen.
Sterkte Pompoen en geniet ondanks alles van je mooie mannetje.
Oja en niet quoten.
Laatst aangepast door _Lana_ op zo 31 maa 2013 - 5:08; in totaal 2 keer bewerkt
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
studiebol schreef:Lejow, ze had een slangetje in haar neus, cipap dacht ik dacht ze het noemde. Moet ik het ff goed nazoeken maar dat ligt boven en ik zit net lekker op de bank.
Cpap is een maskertje op de neus, dat continu zuurstof blaast om de ademprikkel te stimuleren.
Als ze iets had wat echt haar neus in ging, denk ik dat het volledige beademing geweest is.
Zal even twee fotos in de spoiler zetten (omdat het best heftige foto's zijn). Had ze het eerste, of het tweede?
- Spoiler:
Lejow- Lady Post-a-lot
Jaaaa ik heb mini J van Roodkapje gezien . En dat ziekenhuis.. breek me de bek niet open!
@Allemaal, was het om je kindje mee naar huis te nemen? Moest je nog op allerlei dingen extra goed letten? Hebben jullie borstvoeding gegeven/gekolfd? Hoe hebben jullie het gedaan met kraamvisite?
Het was zooooo fijn!!! Eindelijk waren WIJ de ouders die met een volle maxi cosi naar huis mochten. Jee, ik voelde me echt zo trots!!! Wij hoefden nergens op te letten. Ja de vanzelfsprekende dingen wel natuurlijk, dus niet meteen mee naar een grote groep mensen, niet met een dikke snotneus boven haar gezicht gaan hangen enz.
Ik heb 3 weken gekolfd, maar na 3 weken had ik nog een productie van lik mn ***, ik had met mezelf afgesproken dat ik het zou proberen. Als het zou lukken, prima, zo niet, dan wilde ik geen medicijnen en dingen, dan zou ik er gewoon mee stoppen.
Toen ik er nog amper wat uitkreeg (100 ml over de hele dag, na 6/7 keer kolven), en B's voeding steeds meer opgehoogd werd kreeg ik als tip dat ik dan maar nog vaker moest gaan kolven.
Nou ik was op dat moment echt blij dat ik uberhaupt het leven had, en al dat heen en weer gereis naar het ziekenhuis, een en al stress.. Toen dus maar besloten om er mee te stoppen! En over gegaan op de fles (of nou ja, toen dus nog sonde).
Er zijn een paar mensen in het ziekenhuis komen kijken. De opa's en oma's, een paar goede vrienden, twee tantes en een nichtje.
Op het kaartje hebben we gezet 'B ligt nu nog in het ziekenhuis, u bent van harte welkom als zij thuis is' (oid).
De eerste week hebben we (op de opa's/oma's na) echt voor ons drietjes gehouden en daarna kwam de kraamvisite!
@Allemaal, was het om je kindje mee naar huis te nemen? Moest je nog op allerlei dingen extra goed letten? Hebben jullie borstvoeding gegeven/gekolfd? Hoe hebben jullie het gedaan met kraamvisite?
Het was zooooo fijn!!! Eindelijk waren WIJ de ouders die met een volle maxi cosi naar huis mochten. Jee, ik voelde me echt zo trots!!! Wij hoefden nergens op te letten. Ja de vanzelfsprekende dingen wel natuurlijk, dus niet meteen mee naar een grote groep mensen, niet met een dikke snotneus boven haar gezicht gaan hangen enz.
Ik heb 3 weken gekolfd, maar na 3 weken had ik nog een productie van lik mn ***, ik had met mezelf afgesproken dat ik het zou proberen. Als het zou lukken, prima, zo niet, dan wilde ik geen medicijnen en dingen, dan zou ik er gewoon mee stoppen.
Toen ik er nog amper wat uitkreeg (100 ml over de hele dag, na 6/7 keer kolven), en B's voeding steeds meer opgehoogd werd kreeg ik als tip dat ik dan maar nog vaker moest gaan kolven.
Nou ik was op dat moment echt blij dat ik uberhaupt het leven had, en al dat heen en weer gereis naar het ziekenhuis, een en al stress.. Toen dus maar besloten om er mee te stoppen! En over gegaan op de fles (of nou ja, toen dus nog sonde).
Er zijn een paar mensen in het ziekenhuis komen kijken. De opa's en oma's, een paar goede vrienden, twee tantes en een nichtje.
Op het kaartje hebben we gezet 'B ligt nu nog in het ziekenhuis, u bent van harte welkom als zij thuis is' (oid).
De eerste week hebben we (op de opa's/oma's na) echt voor ons drietjes gehouden en daarna kwam de kraamvisite!
Lejow- Lady Post-a-lot
@Allemaal, hoe was het om je kindje mee naar huis te nemen? Moest je nog op allerlei dingen extra goed letten? Hebben jullie borstvoeding gegeven/gekolfd? Hoe hebben jullie het gedaan met kraamvisite?
Ik heb zelf nog 6 dagen na de bevalling in het ziekenhuis gelegen en af en toe kwamen er vriendinnen of familie die dicht bij me staan, langs. Die nam ik dan mee baar neonatologie om te kijken.
De eerste tijd heb ik gekolfd, omdat ze zo klein waren, hadden ze nog niet zo'n zuigkracht in het begin. Daarna is dat helemaal goed gekomen.
In de eerste week dat we thuis waren, kwam er alleen familie en daarna had mijn man 4 weken vrij en hebben we heeeel veel visite gehad. Ik vond het heerlijk.
Maar als je nog heel moe bent, zoals jij, dan zou ik dat zeker nog beperken.
Goed om jezelf denken en gewoon doe hoe jij het wil. Je kunt als mensen bellen ook alvast een datum prikken voor een paar weken later bijvoorbeeld.
Ik heb zelf nog 6 dagen na de bevalling in het ziekenhuis gelegen en af en toe kwamen er vriendinnen of familie die dicht bij me staan, langs. Die nam ik dan mee baar neonatologie om te kijken.
De eerste tijd heb ik gekolfd, omdat ze zo klein waren, hadden ze nog niet zo'n zuigkracht in het begin. Daarna is dat helemaal goed gekomen.
In de eerste week dat we thuis waren, kwam er alleen familie en daarna had mijn man 4 weken vrij en hebben we heeeel veel visite gehad. Ik vond het heerlijk.
Maar als je nog heel moe bent, zoals jij, dan zou ik dat zeker nog beperken.
Goed om jezelf denken en gewoon doe hoe jij het wil. Je kunt als mensen bellen ook alvast een datum prikken voor een paar weken later bijvoorbeeld.
_Lana_- Ratel
Ja vlak voor de geboorte, ze geloofden niet dat ik weeen had dus dachten dat ze met een gerust hart nog pethidine konden geven.Pompoen schreef:@Mamadaan: Met bijblazen bedoelen ze volgens mij dat ze extra zuurstof bij het gezichtje leggen, als ze dan ademen krijgen ze daardoor net wat meer zuurstof binnen. Ze worden dan dus niet beademd maar krijgen wel een beetje extra hulp. L. had trouwens gewoon wat extra zuurstof in de couveuse, dat werd dus de couveuse ingeblazen en als hij dus inademde ademde hij lucht in waar wat meer zuurstof in zat dan normaal om het hem makkelijker te maken.
Ik heb ook Pethidine gehad 10 minuten voor zijn geboorte, ik heb eigenlijk niet gehoord dat hij daar last van gehad heeft. Ik weet alleen dat ze het niet meer geven als je meer dan 8 cm ontsluiting hebt. Ik had 6 cm toen ik het kreeg en 10 minuten later dus 10 cm en persdrang. Maar had jij dan ook vlak voor de geboorte nog pethidine gehad?
MamaDaan- Fluisteraar
- Aantal berichten : 486
Punten : 494
Registratiedatum : 29-01-12
Lejow, wat op jou geplaatste foto's staat had ze niet. Ik ga kijken of ik een foto kan vinden.
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Ben benieuwd Stuudje!
Lejow- Lady Post-a-lot
weg
Heb me zelf ff weggebloemd, haha maar dit had ze in de nacht. Deze foto is rond 2 uur snachts gemaakt, en ze is om 10 voor 12 geboren. Dit is dan idd de beademing, maar dan moet ik toch is na lezen hoe het precies zit. Dit had ze de volgende ochtend niet meer, toen kon ze het goed zelf.
Heb me zelf ff weggebloemd, haha maar dit had ze in de nacht. Deze foto is rond 2 uur snachts gemaakt, en ze is om 10 voor 12 geboren. Dit is dan idd de beademing, maar dan moet ik toch is na lezen hoe het precies zit. Dit had ze de volgende ochtend niet meer, toen kon ze het goed zelf.
Laatst aangepast door studiebol op zo 31 maa 2013 - 9:08; in totaal 1 keer bewerkt
studiebol- Ratel
Lejow schreef:Ben benieuwd Stuudje!
Nou ja zie foto! Maar heb toch het boekje er ff bij gezocht wat de verpleegkundige bij hielden. En daar staat in dat ze geholpen moest worden met de ademhaling daarom had ze sprietjes in haar neus, cpap.
Dus toch cpap maar wel anders dan jij liet zien.
studiebol- Ratel
Dat is Low Flow volgens mij, ook wel snorretje genoemd. De stap na CPAP, blaast volgens mij wat zuurstof de neus in (wat je in het ziekenhuis wel eens vaker ziet bij mensen, of bij mensen die in een scootmobiel zitten, met van die zuurstoftanks achterop).
Dat andere slangetje haar neus in is de sonde volgens mij?
Lejow- Lady Post-a-lot
Oh, we antwoordden tegelijk.
Ja inderdaad, ik ken dit wel uit het SFG, maar dan genoemd zoals ik hier boven schreef.
Ach hoe het verder ook heet, fijn dat ze het zo snel al niet meer nodig had.
Ja inderdaad, ik ken dit wel uit het SFG, maar dan genoemd zoals ik hier boven schreef.
Ach hoe het verder ook heet, fijn dat ze het zo snel al niet meer nodig had.
Lejow- Lady Post-a-lot
fTLejow schreef:Dat is Low Flow volgens mij, ook wel snorretje genoemd. De stap na CPAP, blaast volgens mij wat zuurstof de neus in (wat je in het ziekenhuis wel eens vaker ziet bij mensen, of bij mensen die in een scootmobiel zitten, met van die zuurstoftanks achterop).
klopt volgens mij, saturatie oppeppen doen ze hiermee. Heeft.Juul ook.gehad maar heb ik niet gezien. In de tijd dat ze er net was tot ze de definitieve couv in ging.
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Haha idd, boeiend hoe het heet. Ze had het een paar uurtjes nodig en toen gelukkig niet meer.
Yep dat kleine slangetje is de sonde.
Yep dat kleine slangetje is de sonde.
studiebol- Ratel
*weg*
En wat is dit dan Lejow? Zo gek dat ik sommige dingen echt niet weet.
Dit is mijn zoontje hoe ik hem 2 minuten gezien heb, om afscheid te nemen, toen hij opgehaald werd.
Ik laat 'm niet lang staan, want ik vind het een hele verdrietige foto en kan er niet goed naar kijken. Hij is ook heel dik van het vocht.
Maar woog maar 2200 gram.
En wat is dit dan Lejow? Zo gek dat ik sommige dingen echt niet weet.
Dit is mijn zoontje hoe ik hem 2 minuten gezien heb, om afscheid te nemen, toen hij opgehaald werd.
Ik laat 'm niet lang staan, want ik vind het een hele verdrietige foto en kan er niet goed naar kijken. Hij is ook heel dik van het vocht.
Maar woog maar 2200 gram.
Laatst aangepast door _Lana_ op zo 31 maa 2013 - 9:18; in totaal 1 keer bewerkt
_Lana_- Ratel
Volgens mij is dit Cpap, ik kan het bij zijn neusje niet goed zien.
Maar dat is een maskertje wat met die elastiekjes om zijn hoofdje vast zit.
Maar dat is een maskertje wat met die elastiekjes om zijn hoofdje vast zit.
Lejow- Lady Post-a-lot
Lana, snap dat je het een verdrietige foto vind.
Ik heb ook foto's dat ik het zo zielig vind, overal zit dan wel een slangetje, in je neus, in je pols aan je voet en monitor stickers op dat kleine lijfje.. bah!
Ik heb ook foto's dat ik het zo zielig vind, overal zit dan wel een slangetje, in je neus, in je pols aan je voet en monitor stickers op dat kleine lijfje.. bah!
studiebol- Ratel
PinkCoelho schreef:Dat is volledige beademing Lana...
toch wel?
Lejow- Lady Post-a-lot
Zou niet elk ziekenhuis gewoon een andere benaming hebben? Want eigenlijk is het wel raar dat ze het bij mij cpap noemen, dat altijd tegen ons gezegd hebben en het in alle papieren staat. Maar jullie er hele andere namen voor hebben?
studiebol- Ratel
Ik vind het wel gek, want bij ons hielden ze helemaal geen boekje bij. We hadden wel regelmatig een gesprek met de arts over hoe het ging, maar niet heel inhoudelijk.
Ik kan nergens even teruglezen en dat vind ik wel heel jammer.
_Lana_- Ratel
@Roodkapje, dankjewel! Hij heet L.ucas en het is het mooiste kindje op aarde !
@Lejow, lijkt me ontzettend frustrerend om je productie niet op gang te krijgen terwijl je hard je best doet! Ik heb wat dat betreft niks te klagen hoor, ik kolf 80-160 cc per keer nu en dat wordt tot nu toe ook steeds een beetje meer. Kolfde jij vaak? Ik moet 6x per 24 uur kolven dus ik kolf nu om 8.00 uur, 11.00 uur, 14.00 uur, 17.00 uur, 20.00 uur en om 23.00 uur. Ik moet zeggen dat ik er af en toe wel een beetje genoeg van heb. Op zich vind ik het kolven zelf niet zo erg, maar de tijden en de logistiek vind ik wel vervelend. Maar ik ben vast van plan door te zetten, ik heb een hartstikke goede productie, hij groeit er goed van en ik wil ontzettend graag dat de borstvoeding slaagt. Ik vind het heerlijk als hij bij mij aan de borst drinkt, al is het vaak niet meer dan een slok en is het meeste wat hij gedronken heeft 10 cc (hij zit nu op 50cc per voeding).
Ik ben trouwens supertrots op hem, hij heeft vandaag de voeding van 5 uur, 8 uur, 11 uur en de voeding van 20.00 uur zelf gedronken, deels uit de borst en grotendeels uit de fles. Ik heb even niet gevraagd wat hij bij de voeding van 14 uur en 17 uur heeft gedaan. Maar dit gaat zo met sprongen vooruit!! Hij heeft die flesjes ook allemaal helemaal leeg gedronken!!
@Lejow, lijkt me ontzettend frustrerend om je productie niet op gang te krijgen terwijl je hard je best doet! Ik heb wat dat betreft niks te klagen hoor, ik kolf 80-160 cc per keer nu en dat wordt tot nu toe ook steeds een beetje meer. Kolfde jij vaak? Ik moet 6x per 24 uur kolven dus ik kolf nu om 8.00 uur, 11.00 uur, 14.00 uur, 17.00 uur, 20.00 uur en om 23.00 uur. Ik moet zeggen dat ik er af en toe wel een beetje genoeg van heb. Op zich vind ik het kolven zelf niet zo erg, maar de tijden en de logistiek vind ik wel vervelend. Maar ik ben vast van plan door te zetten, ik heb een hartstikke goede productie, hij groeit er goed van en ik wil ontzettend graag dat de borstvoeding slaagt. Ik vind het heerlijk als hij bij mij aan de borst drinkt, al is het vaak niet meer dan een slok en is het meeste wat hij gedronken heeft 10 cc (hij zit nu op 50cc per voeding).
Ik ben trouwens supertrots op hem, hij heeft vandaag de voeding van 5 uur, 8 uur, 11 uur en de voeding van 20.00 uur zelf gedronken, deels uit de borst en grotendeels uit de fles. Ik heb even niet gevraagd wat hij bij de voeding van 14 uur en 17 uur heeft gedaan. Maar dit gaat zo met sprongen vooruit!! Hij heeft die flesjes ook allemaal helemaal leeg gedronken!!
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
studiebol schreef:Zou niet elk ziekenhuis gewoon een andere benaming hebben? Want eigenlijk is het wel raar dat ze het bij mij cpap noemen, dat altijd tegen ons gezegd hebben en het in alle papieren staat. Maar jullie er hele andere namen voor hebben?
Ja kan best, er is zoveel anders overal... Namen, protocollen..
PinkCoelho weet er wel veel vanaf!
Lejow- Lady Post-a-lot
Ja.
Ook, haar zoontje is hiermee vervoerd. Vervoer met CPAP is niet echt gebruikelijk, te instabiel. (mocht je nog twijfelen, want het is idd niet heel goed zichtbaar)
Nare foto idd Lana, gelukkig is het met je zoontje nu allemaal wel weer goed...
Ook, haar zoontje is hiermee vervoerd. Vervoer met CPAP is niet echt gebruikelijk, te instabiel. (mocht je nog twijfelen, want het is idd niet heel goed zichtbaar)
Nare foto idd Lana, gelukkig is het met je zoontje nu allemaal wel weer goed...
Gast- Gast
_Lana_ schreef:Ik vind het wel gek, want bij ons hielden ze helemaal geen boekje bij. We hadden wel regelmatig een gesprek met de arts over hoe het ging, maar niet heel inhoudelijk.
Dat is wel zonde, hier hebben de verpleegkundige een schriftje bij gehouden, met hoe het ging, hoeveel ze wogen wat ze dronken, wat ik met ze had gedaan enz. ik denk zo elke dag of om de dag een verhaaltje.
studiebol- Ratel
Pagina 2 van 11 • 1, 2, 3, ... 9, 10, 11
Soortgelijke onderwerpen
» Grote zus & Kleine Zus T-Shirts
» Kleine of grote geluksmomenten van de dag!
» Kleine baby's, grote zorgen
» Het grote POCH topic!
» Het grote nachtouder topic
» Kleine of grote geluksmomenten van de dag!
» Kleine baby's, grote zorgen
» Het grote POCH topic!
» Het grote nachtouder topic
Pagina 2 van 11
Permissies van dit forum: