Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rapley of niet, voor- en nadelen?

+35
Floor
Vixen
Flower_L
maiadebij
Luce
M@niek
Darius
Caulfield
Sterrin_
Caroow
SDL
Shopaholic
Steep
Pien
Susan
Charles
Laced
_Lana_
SarahKey
studiebol
Highway
Nana
Twellie
Happydobby
Supertalentje
Tania
Puggle
CCC
Liadan
Sanne
Aimee
Filoria
Lejow
Linda
Muppetje
39 plaatsers

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Gast wo 19 dec 2012 - 21:08

Ik moest wel even over de drempel heen, maar vind rapley ideaal. Kan nu zelf ook warm eten terwijl hun eten, als je ze moet voeren zit je zelf iedere keer aan een koude hap.

O, de zooi is een enorme min, ze voeren de denkbeeldige eendjes onder hun stoel vol enthousiasme, doen met handen vol spinazie/ banaan of wat dan ook nog even schuilen/ kiekeboe met de gordijnen die helaas precies achter de kinderstoelen hangen, zijn niet meer schoon te krijgen Cry

Maar ach, aan de voorkant hebben ze al een keer aan de gordijnen gehangen met schuilen/ kiekeboe, gordijnrails komt nu uit het plafond. En alle plinten halen ze eraf enz. Tegen de tijd dat ze groter zijn renoveren we de boel wel laughcry


Laatst aangepast door Stofzuiger op wo 19 dec 2012 - 21:12; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Charles wo 19 dec 2012 - 21:09

Iedereen zijn ding he, happydobby en consort (naam even vergeten). Ook al ben je het er niet mee eens, je hoeft er niet zo neerbuigend op te reageren.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Linda wo 19 dec 2012 - 21:29

Sanne schreef:Met gepureerd eten kun je kinderen inderdaad ook aan verschillende smaken laten wennen door het niet te mengen, dat verschilt dan niet met Rapley. Wel zit er een verschil in structuur, want bij gepureerd heb je altijd een gladde puree (of met nog wat stukjes erin), maar dat is toch echt anders dan de structuur van een wortel, broccoli, avocado. En ik vind fijn aan Rapley dat een kindje al zo snel leert kauwen en de mondmotoriek ontwikkelt.

Wat de hoeveelheid betreft, als ik H. stukjes fruit geef met een lepel, kan ze ook prima aangeven dat ze genoeg heeft, daarvoor hoef je niet per se Rapley te doen. Ik vind de combinatie van zelf doen en eten van een lepel wel fijn. Het is toch wel handig dat H. nu ook van een lepeltje kan eten, want bij visite vind ik het niet netjes als H. de boel eronder smeert omdat ik zo nodig vind dat ze à la Rapley mag eten.

Je kan met gepureerd eten kinderen inderdaad ook aan verschillende smaken laten wennen. Maar toch is het anders dan hele stukken. Een appel in stukken smaakt anders dan appelmoes. Een gekookte aardappel in stukken smaakt anders dan aardappelpuree. En zo is dat eigenlijk met alles. De smaak blijft het meest puur als het in stukken is ipv gepureerd.

Wat betreft de hoeveelheid werkt het bij rapley toch echt anders dan wanneer je gepureerd eten geeft en het voert. Het enige wat een baby hoeft te doen wanneer het gevoerd wordt, is z'n mond te openen, naar binnen te laten glijden en door te slikken.
Het duurt even voordat je hersenen een signaal afgeven dat het lichaam vol zit. Bij gepureerd eten is de kans groot dat wanneer de baby zijn mond niet meer open wil doen, dat het dan toch al een aantal happen teveel op heeft. Puur vanwege de verwerkingstijd.
Bij rapley heeft het stukken eten op z'n bord, moet hij kiezen wat tie pakt, naar z'n mond brengen, kijken wat de gunstigste manier is om in z'n mond te doen, kauwen en doorslikken. Daar gaat veel meer tijd overheen, de hersenen hebben tijd zat om dat signaal op tijd af te geven.

Je zou het zelfs uit kunnen testen. Neem een bepaalde hoeveelheid gepureerd eten (bijv wortel). Weeg af hoeveel het is en voer je kind het met een lepel. Laat je kind bepalen wanneer het vol zit.
Geef de andere dag dezelfde hoeveelheid, maar dan gestoomde wortels. Laat je kind het eten en laat het zelf aangeven wanneer het vol zit.
Je zal zien dat het waarschijnlijk een mindere hoeveelheid heeft gegeten dan bij het gepureerde eten.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Tania wo 19 dec 2012 - 21:32

SarahKey schreef:Ik ben voor rapley. Alles zo gezond mogelijk. Potjes geven wij niet, behalve soms eens een potje fruit als we weggaan. Al komt dat ook niet vaak voor, want ik stop dan eerder een banaan in mijn tas.

Voordelen: je kind eet stukjes eten ipv alles gepureerd. Ook leert hij het eten herkennen. En het is gezond want je kookt alles vers. Motoriek stimuleer je ook, vooral bij erwtjes Laughing
Nadelen: ik vind het soms eng als hij half stikt en flink loopt te kokhalzen.

In het begin pureerden we het eten wel en dat deden we steeds grover en later prakken. Nu geven we hem gewoon stukken fruit en groenten. Brood doe ik dubbel en snijd ik 1 keer doormidden. Of er moet vleeswaren op zitten dat doe ik wel in stukjes. S eet met de pot mee en tot nu toe gaat alles er goed in. Ik verbaas me er soms over dat hij bepaalde soort eten zo weg krijgt. Tagliatelle en spaghetti slurpt hij zo naar binnen. Wij vinden het elke avond weer geweldig om hem te zien eten.

Maar dat is toch niet bijvoeden volgens Rapley. Zo deden wij het ook en volgens mij heel veel mensen die bijvoeding geven op de "gewone" manier.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Susan wo 19 dec 2012 - 21:32

Laced schreef:

Als dit voor Puggle goed voelt, dan moet ze dat toch lekker doen? Altijd maar dat gezeik over potjes vanuit dezelfde personen.

Inderdaad!!
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Puggle wo 19 dec 2012 - 21:40

Happydobby schreef:
Laced schreef:
SarahKey schreef:
Happydobby schreef:
Puggle schreef:Ik ga volgende week met fruit beginnen en ga gewoon met een potje banaan beginnen. Ik vind dat rapley niks. wil op den duur wel zelf fruit gaan prakken of iets denk ik.

Potje banaan Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 2441965372

Vreselijk, een verse banaan is met je vork zo glad geprakt hoor.




Nou inderdaad. En ik zou sowieso niet als eerste vast voeding een potje geven. Banaan zou ik ook mee wachten vooral als je een kleintje hebt wat al moeilijk poept. Wij zijn als eerste met groenten begonnen. Worteltjes, broccoli, sperciebonen, zoete aardappel etc. Pas 2 weken later begonnen we met fruit.

Als dit voor Puggle goed voelt, dan moet ze dat toch lekker doen? Altijd maar dat gezeik over potjes vanuit dezelfde personen.


Ik ben niet tegen potjes maar die banaan hadden wij gekregen bij een babydoos en die lijkt niet op verse banaan, meer op geel behangplaksel met een chemisch banaan smaakje. Ik heb het M niet gegeven.

Wie zegt dat ik die banaan zoals jullie uit een doos ga geven? Die heb ik niet eens. En misschien prak ik wel een banaan en misschien wel niet.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Liadan wo 19 dec 2012 - 21:40

Tania schreef:
SarahKey schreef:
In het begin pureerden we het eten wel en dat deden we steeds grover en later prakken.

Maar dat is toch niet bijvoeden volgens Rapley. Zo deden wij het ook en volgens mij heel veel mensen die bijvoeding geven op de "gewone" manier.
Inderdaad, volgens mij doen de meeste mensen het zo. Bij bijvoeden volgens rapley bied je je kind vanaf dat je start met bijvoeding het eten in stukken aan.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Pien wo 19 dec 2012 - 21:42

Wat kunnen mensen toch altijd ongevraagd kritiek leveren zeg!! Je kunt er donder opzeggen dat in een topic als deze of over bijv flesvoeding altijd wel iemand bekritiseerd word vanwege haar keuze... Jammer!!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Muppetje wo 19 dec 2012 - 21:43

Susan schreef:
Laced schreef:

Als dit voor Puggle goed voelt, dan moet ze dat toch lekker doen? Altijd maar dat gezeik over potjes vanuit dezelfde personen.

Inderdaad!!

Eens! Laten we alsjeblieft iedereen in hun waarde laten! Ik vroeg om meningen en ervaringen, dit hoeft geen aanleiding te zijn voor kritiek op Puggle

En allemaal bedankt voor de meningen! Ik denk dat ik het wel wil proberen. Heeft iemand hier het boek en of kookboek van Rapley, is dat een aanrader?

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Liadan wo 19 dec 2012 - 21:46

Ik heb van het boek van borst tot boterham, maar vind het niet veel toegevoegde waarde hebben. Het voedselintroductieschema en meer informatie staat ook op borstvoeding.com en ik vond het bijvoedingsforum handig voor informatie en vragen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Linda wo 19 dec 2012 - 21:47

Muppetje, ik heb het boek van borst tot boterham van Stefan kleintjes. Is opzich best een redelijk boek, maar alle informatie is ook op bv.com te vinden.

Als je voor rapley kiest, dan moet je niet (veel) eerder al met bijvoeding beginnen dan 6 maanden. Wil je dat wel graag, dan is gepureerd eten beter.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Linda wo 19 dec 2012 - 21:47

Haha, dat wat liadan zegt dus. smile

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Susan wo 19 dec 2012 - 21:48

Er zijn ook meerdere soorten potjes, dat de ene chemisch smaakt wil niet zeggen dat dat voor allemaal geldt. Er zijn ook biologische potjes bijvoorbeeld.

Ik snap het best dat mensen zoveel mogelijk zelf willen maken, maar ik vind het wel irritant dat er vaak zo superieur over wordt gedaan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Happydobby wo 19 dec 2012 - 21:50

@muppet, misschien heb je hier wat aan, het is kort en bondig een uitleg. (wel engels)

http://www.rapleyweaning.com/assets/blwleaflet.pdf

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Muppetje wo 19 dec 2012 - 21:50

Linda schreef:Muppetje, ik heb het boek van borat tot boterham van Stefan kleintjes. Is opzich best een redelijk boek, maar alle informatie is ook op bv.com te vinden.

Als je voor rapley kiest, dan moet je niet (veel) eerder al met bijvoeding beginnen dan 6 maanden. Wil je dat wel graag, dan is gepureerd eten beter.

Nee hoor, was ik ook zeker zeker niet van plan. Sowiezo niet, wat ik ook kies... Ik ben er over aan het denken sinds mijn neefje hier heeft gelogeerd, die is ook bijgevoed via Rapley. Als ik een boek zou kopen zou ik het engelse kookboek van Rapley zelf willen

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Linda wo 19 dec 2012 - 21:50

Er zijn misschien 2 van dat soort opmerkingen gemaakt. De rest van het topic staat vol met ervaringen en goede tips. Lees dan over die opmerkingen heen en kijk naar de rest wat geschreven is en wel goed bedoelt is.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Sanne wo 19 dec 2012 - 21:50

Muppetje, ik gebruik het voedselintroductieschema opp borstvoeding.com als richtlijn wanneer ik welke voeding geef. Ik heb geen boek aangeschaft. In het begin heb ik een aantal keer hier een topic geopend over en dan krijg je toch altijd een aantal fijne antwoorden van forummers die ook Rapley hebben gegeven, dat vond ik fijner dan een boek.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Liadan wo 19 dec 2012 - 21:51

Susan schreef:Er zijn ook meerdere soorten potjes, dat de ene chemisch smaakt wil niet zeggen dat dat voor allemaal geldt. Er zijn ook biologische potjes bijvoorbeeld.

Ik snap het best dat mensen zoveel mogelijk zelf willen maken, maar ik vind het wel irritant dat er vaak zo superieur over wordt gedaan.
Inderdaad, ik geef op mijn werk vaak potjes groente, sommige zijn net snot en andere zou ik ook wel lusten.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Susan wo 19 dec 2012 - 21:51

Linda schreef:Er zijn misschien 2 van dat soort opmerkingen gemaakt. De rest van het topic staat vol met ervaringen en goede tips. Lees dan over die opmerkingen heen en kijk naar de rest wat geschreven is en wel goed bedoelt is.

Het gaat niet alleen om dit topic, ik erger me daar al veel langer aan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Linda wo 19 dec 2012 - 21:52

Muppetje schreef:
Linda schreef:Muppetje, ik heb het boek van borat tot boterham van Stefan kleintjes. Is opzich best een redelijk boek, maar alle informatie is ook op bv.com te vinden.

Als je voor rapley kiest, dan moet je niet (veel) eerder al met bijvoeding beginnen dan 6 maanden. Wil je dat wel graag, dan is gepureerd eten beter.

Nee hoor, was ik ook zeker zeker niet van plan. Sowiezo niet, wat ik ook kies... Ik ben er over aan het denken sinds mijn neefje hier heeft gelogeerd, die is ook bijgevoed via Rapley. Als ik een boek zou kopen zou ik het engelse kookboek van Rapley zelf willen

Ik zou eerst eens lekker op internet struinen. Zeker als je het niet vervelend vind om Engels te lezen, dan is er echt een schat aan info te vinden. En het is gratis ook.

Ik vond de rapley filmpjes op YouTube zo leuk om te zien, haha.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Linda wo 19 dec 2012 - 21:54

Susan schreef:
Linda schreef:Er zijn misschien 2 van dat soort opmerkingen gemaakt. De rest van het topic staat vol met ervaringen en goede tips. Lees dan over die opmerkingen heen en kijk naar de rest wat geschreven is en wel goed bedoelt is.

Het gaat niet alleen om dit topic, ik erger me daar al veel langer aan.

Ja, kennelijk blijft dat een bron van irritatie waar niet tegen op te boksen valt.
Ik irriteer me dan weer aan mensen die alleen dat in zo'n soort topic komen zeggen en verder geen bijdrage leveren aan de vraag van de TO.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Susan wo 19 dec 2012 - 21:56

Nou, fijn dat je dat even duidelijk hebt gemaakt dan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Gast wo 19 dec 2012 - 21:58

Waarom wil je graag een kookboek van rapley? Ik vond het voordeel juist dat ik niet apart hoefde te koken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Linda wo 19 dec 2012 - 22:01

Susan schreef:Nou, fijn dat je dat even duidelijk hebt gemaakt dan.

Ja, sorry hoor. Ik vind het gewoon zonde dat dit soort topics altijd uit lopen op zo'n discussie. Echt zonde van alle verhalen van iedereen die wel gewoon een bijdrage willen leveren.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Muppetje wo 19 dec 2012 - 22:05

Rejoy. schreef:Waarom wil je graag een kookboek van rapley? Ik vond het voordeel juist dat ik niet apart hoefde te koken.

Heel suf, maar vaak heb ik weinig inspiratie en mijn man ook niet, het schijnen recepten te zijn voor het hele gezin. Eten wij ook nog eens iets anders Wink

Ok, nu klinkt het net alsof ik elke dag hetzelfde eet, zo erg is het ook weer niet hoor smile laughcry

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley of niet, voor- en nadelen?  - Pagina 2 Empty Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum