Rapley of niet, voor- en nadelen?
+35
Floor
Vixen
Flower_L
maiadebij
Luce
M@niek
Darius
Caulfield
Sterrin_
Caroow
SDL
Shopaholic
Steep
Pien
Susan
Charles
Laced
_Lana_
SarahKey
studiebol
Highway
Nana
Twellie
Happydobby
Supertalentje
Tania
Puggle
CCC
Liadan
Sanne
Aimee
Filoria
Lejow
Linda
Muppetje
39 plaatsers
Pagina 6 van 6
Pagina 6 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Re: Rapley of niet, voor- en nadelen?
Caroow schreef:Ik beloof mijn vriend altijd dat hij bij de KFC mag eten als we naar de Ikea gaan, dan wil hij wel mee
Het kokhalzen, is dat alleen vervelend om te zien of ook echt heel vervelend voor baby?
Mijn man mag Zweedse ballen!
Mijn dochter heeft niet super veel gekokhalsd. Dat kokhalzen is juist goed, dat voorkomt dat ze zich verslikken. Een baby heeft z'n kokhalsreflex aan het begin nog helemaal op het puntje van z'n tong. Daarom zie je ook vaak dat babies het het eten weer naar buiten duwen als ze vroeg worden bijgevoed.
Dat reflex gaat steeds verder naar achter. Kind heeft daar geen last van. Tenzij je zelf panisch gaat lopen doen, maar dan heeft het meer last van jou.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Ik las "Mijn man heeft zweedse ballen"
Bedankt voor de uitleg, en Linda, ik hoop dat je nog steeds actief bent op het forum tegen de tijd dat zoon een half jaar is, dan moet het vast goed komen met eten hier.
Bedankt voor de uitleg, en Linda, ik hoop dat je nog steeds actief bent op het forum tegen de tijd dat zoon een half jaar is, dan moet het vast goed komen met eten hier.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
We gaan bijna tegelijk beginnen met bijvoeden, dus dat zal wel goed komen!
Linda- Ratel
Dat kokhalzen valt wel mee vond ik, is meer een reactie en N. steekt haar vingers ook weleens in tever in haar mond... Ze heeft er weinig last van volgens mij, kokhalzen werd hier al snel minder trouwens.
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Hier begonnen met groentepotjes. Bij de oudste ook. Dus alleen avondeten uit een potje. Wilde bij beiden beginnen met Rapley, maar uiteindelijk kwam er niks in de mond maar smeten ze het allebei gewoon meteen op de grond. Ik doe ongeveer potjes tot ze een maand of 8 zijn, dan eventjes prakken en dan gewoon normaal geven. Als ze eenmaal met de pot mee eten, geef ik ze ook gewoon zo veel mogelijk wat wij ook eten. Mijn oudste lust nu ook vrijwel alles. Inclusief dingen als haring en olijven bijv.
Fruit doe ik wel vers, maar ook wel eerst prakken/pureren en dan langzamerhand steeds grotere stukken. Boterham gewoon in de hand en dingen als een soepstengel ook.
Werkt perfect hier.
Ik vind Rapley een hartstikke leuk idee hoor, maar ik doe het hier wat geleidelijker allemaal.
Fruit doe ik wel vers, maar ook wel eerst prakken/pureren en dan langzamerhand steeds grotere stukken. Boterham gewoon in de hand en dingen als een soepstengel ook.
Werkt perfect hier.
Ik vind Rapley een hartstikke leuk idee hoor, maar ik doe het hier wat geleidelijker allemaal.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Stofzuiger schreef:Geen idee, hier hebben ze er een handje van om een vinger in hun keel te steken om het kokhalzen op te wekken dus blijkbaar vinden ze het niet ergCaroow schreef:Het kokhalzen, is dat alleen vervelend om te zien of ook echt heel vervelend voor baby?
Kokhalzen is een natuurlijke reactie. Kan helemaal geen kwaad. Zeggen ze, ik vind het zelf soms ook nog wel eng
En die vingertjes in de keel haha heel herkenbaar. Bij S in zijn mond past best een halve boterham én een vinger. En vervolgens blijven kokhalzen tot ik zijn vingertje uit zijn mond haal.
Voordeel van rapley vind ik ook dat ze gaan eten wanneer ze hier aan toe zijn. Je kindje heeft de regie en bepaald. Ik vind het belangrijk dat ze door voelen, proeven en spelen kennis maken met eten (smaak, textuur etc) en dit op hun eigen thempo doen. J heeft bijvoeding dmv rapley gehad, ze kokhalsde af en toe wel maar vond dit volgens mij zelf niet vervelend. Het volgende stuk eten ging snel haar mond weer in.
Tot 1 jaar is het ook echt BIJvoeding en heeft het geen bv of fles te vervangen, dus als het even duurt voor ze ook echt iets binnen krijgen dan is dat helemaal niet erg.
Tot 1 jaar is het ook echt BIJvoeding en heeft het geen bv of fles te vervangen, dus als het even duurt voor ze ook echt iets binnen krijgen dan is dat helemaal niet erg.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Mijn dochter begon vlak voor haar eerste verjaardag pas echt noemenswaardig te eten. Zij was een trage leerling. Gelukkig heeft ze het goed ingehaald.
Linda- Ratel
J was echt een natuurtalentje, die at de eerste week al een wortel op. Happen, kauwen, slikken, alsof ze nooit anders had gedaan!
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
maiadebij schreef:J was echt een natuurtalentje, die at de eerste week al een wortel op. Happen, kauwen, slikken, alsof ze nooit anders had gedaan!
Zo ging dat hier ook, na een week hapte ze echt al stukken af, kauwde een paar keer en slikte het door. Van de wortels deed ze soms zulke grote happen dat ik er al naast stond om het uit haar mond te vissen, maar mevrouw kauwde paar keer en weg was de wortel.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Even up. Had het leuk in gedachten, maar j denkt er anders over. Hij werkt alles naar buiten, wat niet gepureerd is. Heb vd week namelijk een tomaat gepureerd als test, en dat ging redelijk. Er bleef meer in de mond dan eruit kwam, in tegenstelling tot stukjes.
Bij hem zit het reflex duidelijk nog voor op de tong, want hij steekt ook de tong uit met kokhalzen...en dan ligt er vaak alleen iets op zijn voortong. Sowieso is het geen natuurtalent met eten, ook het gepureerde krijgt hij niet makkelijk weg
Weet even niet wat 'wijsheid' is. Langzaam opbouwen...pureren, prakken, raspen, stukjes en ten slotte uit de hand. Of blijven proberen, wat waarschijnlijk betekent dat hij nog weken geen echte bijvoeding krijgt.
Bij hem zit het reflex duidelijk nog voor op de tong, want hij steekt ook de tong uit met kokhalzen...en dan ligt er vaak alleen iets op zijn voortong. Sowieso is het geen natuurtalent met eten, ook het gepureerde krijgt hij niet makkelijk weg
Weet even niet wat 'wijsheid' is. Langzaam opbouwen...pureren, prakken, raspen, stukjes en ten slotte uit de hand. Of blijven proberen, wat waarschijnlijk betekent dat hij nog weken geen echte bijvoeding krijgt.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Stopt hij het wel zelf in de mond, of stoppen jullie het erin? En bij rapley gaan de meeste kinderen pas rond het eerste jaar noemenswaardig eten, dus wat dat betreft is het niet erg als hij het nog niet meteen onder de knie heeft.
Vixen- Prater
- Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13
Het is toch bijvoeding dus niet zo'n ramp als hij er nog weken niks van binnen krijgt.
Ik zou gewoon stukken blijven aanbieden (niet raspen, prakken, pureren), gewoon voor hem neerleggen of in zijn handje geven als hij het niet opgepakt krijgt en dan zelf laten uitvogelen hoe en wat.
Ik zou gewoon stukken blijven aanbieden (niet raspen, prakken, pureren), gewoon voor hem neerleggen of in zijn handje geven als hij het niet opgepakt krijgt en dan zelf laten uitvogelen hoe en wat.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Wij hebben het gedaan zoals floor zegt. Dochter ging met 11 maanden pas echt goed eten. Daarvoor was het meer ontdekken en per ongeluk iets doorslikken.
Dit keer gaan we het anders doen. Ik wil rapley en geprakt gaan combineren.
Dit keer gaan we het anders doen. Ik wil rapley en geprakt gaan combineren.
Linda- Ratel
Ik zou echt zoooo bang zijn dat ze zich zou verslikken. Ik ga het deze keer ook anders doen, R mocht vrij snel zelf eten deze keer gaan we dat eens totaal anders doen en blijf ik N veel lang voeren, das het idee. Mijn moeder blijft er namelijk bij dat dat DE reden is dat R niet goed eet. Dus we gaan maar eens de proef op de som nemen....
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Hihi, denk je dat zelf ook, printje?
Mijn dochter heeft vanaf het begin met haar handen gegeten en ze is altijd een goede eter geweest. Ze proeft en eet alles.
Mijn dochter heeft vanaf het begin met haar handen gegeten en ze is altijd een goede eter geweest. Ze proeft en eet alles.
Linda- Ratel
Printje schreef:Ik zou echt zoooo bang zijn dat ze zich zou verslikken. Ik ga het deze keer ook anders doen, R mocht vrij snel zelf eten deze keer gaan we dat eens totaal anders doen en blijf ik N veel lang voeren, das het idee. Mijn moeder blijft er namelijk bij dat dat DE reden is dat R niet goed eet. Dus we gaan maar eens de proef op de som nemen....
Maar als N. nu wel heel goed blijft eten wil dat natuurlijk nog steeds niet zeggen dat dat de reden was dat R. slecht eet.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Linda schreef:Hihi, denk je dat zelf ook, printje?
Ik betwijfel het maar goed, ze krijgt er niets van wanneer ze gewoon van ons haar eten krijgt dus ik ga dat wel aan die discussie met mijn moeder hahahaha. N kijkt nu al al het eten van ons bord en als je haar niet in de gaten houdt heeft ze het zo te pakken....
Printje- Lady Post-a-lot
Tania schreef:Printje schreef:Ik zou echt zoooo bang zijn dat ze zich zou verslikken. Ik ga het deze keer ook anders doen, R mocht vrij snel zelf eten deze keer gaan we dat eens totaal anders doen en blijf ik N veel lang voeren, das het idee. Mijn moeder blijft er namelijk bij dat dat DE reden is dat R niet goed eet. Dus we gaan maar eens de proef op de som nemen....
Maar als N. nu wel heel goed blijft eten wil dat natuurlijk nog steeds niet zeggen dat dat de reden was dat R. slecht eet.
Volgens mijn moedertje dus wel hahahaha ach ja.
Printje- Lady Post-a-lot
waarom ga je nu ook pureren linda?
j pakt het eten niet zelf. in handje stoppen werkt ook niet, stukjes op de vinger voor zn mond houden (zodat hij zou gaan happen) ook niet.
ik wil best wachten, maar ben ergens bang dat hij dan op den duur kritisch is met smaken, omdat hij dan ouder is. nergens op gebaseerd, maar puur een gevoel.
ik denk dat ik om en om probeer. dag 1 fruit geprakt en groente in stukken aanbieden . dag 2 andersom.
j pakt het eten niet zelf. in handje stoppen werkt ook niet, stukjes op de vinger voor zn mond houden (zodat hij zou gaan happen) ook niet.
ik wil best wachten, maar ben ergens bang dat hij dan op den duur kritisch is met smaken, omdat hij dan ouder is. nergens op gebaseerd, maar puur een gevoel.
ik denk dat ik om en om probeer. dag 1 fruit geprakt en groente in stukken aanbieden . dag 2 andersom.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
T is pas rond het jaar echt noemenswaardig gaan eten, maar lust echt vrijwel alles. Ook dingen als olijven en feta e.d., terwijl die toch een behoorlijk uitgesproken smaak hebben.
Gast- Gast
Flower, omdat zoon 2 dagen per week naar mijn schoonmoeder en moeder gaat en zij rapley niet zien zitten. Ik wil niet dat iemand angstig mijn kind laat eten, want dan gaat het geheid fout.
Daarnaast denk ik dat babies het principe van doorslikken sneller begrijpen als ze ook geprakt voedsel krijgen. Bij mijn dochter duurde het echt heel lang voordat ze echt dingen begon te eten. Ik hoop dat zoon op deze manier iets sneller leert eten.
Maar ik moet het allemaal nog zien. Ieder kind is verschillend en ik moet gewoon kijken wat het beste past.
Tiramisu, leuk is dat he. Mijn dochter lust ook dingen die ik niet lust. Zo is ze echt helemaal wild van olijven, ik hoef dat echt niet.
Daarnaast denk ik dat babies het principe van doorslikken sneller begrijpen als ze ook geprakt voedsel krijgen. Bij mijn dochter duurde het echt heel lang voordat ze echt dingen begon te eten. Ik hoop dat zoon op deze manier iets sneller leert eten.
Maar ik moet het allemaal nog zien. Ieder kind is verschillend en ik moet gewoon kijken wat het beste past.
Tiramisu, leuk is dat he. Mijn dochter lust ook dingen die ik niet lust. Zo is ze echt helemaal wild van olijven, ik hoef dat echt niet.
Linda- Ratel
Ik vind het doodeng. Hij is zo gulzig dat hij alles zover mogelijk in zijn mond duwt. Bij elke keer kokhalzen sta ik al in de aanslag om hem uit de stoel te pakken en proberen de stukken uit zijn mond te vissen.
Hoe gaan jullie hier mee om?
Hoe gaan jullie hier mee om?
Mrs. Jansen- Fluisteraar
- Aantal berichten : 292
Punten : 304
Registratiedatum : 03-03-13
Ik ben niet voor en tegen replay,maar je kunt je als ouder zoveel bedenken wat je wilt doen, maar het kind bepaald toch. Hier wilde ik alles vers maken en was erg druk met alles maken, maar T weigerde vanaf dag 1 alle bijvoeding. Ze wilde het gewoon totaal niet. het maakte niet uit hoe we het gaven. Ze weigerde gewoon. Uiteindelijk gingen we op vakantie en had ik potjes olvarit mee en smullen wat ze deed. Toen zijn we potjes gaan geven. Met 1 jaar kon ze ineens alles vers met de pot mee eten, maar jammer genoeg was dat maar 2 mnd en sindsdien is het weer drama. Ze eet alleen pasta's, pizza, pannenkoek en poffertjes. groente vlees en aardappels weigert ze. Ze eet wel heel goed fruit en brood, dus daar moet ze het maar mee doen. Elke dag bieden we gewoon aan en maken geen strijd.
Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat het dus alle kanten op kan. Je wet niet wat je kind gaat doen.
Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat het dus alle kanten op kan. Je wet niet wat je kind gaat doen.
nillis- Kletskop
- Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10
Hier kregen ze alles in stukken en als t even beter uit kwam een potje maar dat is echt een uitzondering.
Ik vond het echt ideaal.
Mijn zoontje at heel snel al heel goed, dochter die at pas na een jaar beter en nu gaat ze pas echt goed eten ( 15 maanden)
Ik vond het echt ideaal.
Mijn zoontje at heel snel al heel goed, dochter die at pas na een jaar beter en nu gaat ze pas echt goed eten ( 15 maanden)
Pink!- Prater
- Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13
Pagina 6 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Soortgelijke onderwerpen
» Voor- en nadelen borstvoeding
» Campingbedje tips/voor-nadelen
» Ik zou het wel willen, maar durf niet goed (rapley)
» Voor- en nadelen 'zweefparasol'
» Tablet, voor en nadelen
» Campingbedje tips/voor-nadelen
» Ik zou het wel willen, maar durf niet goed (rapley)
» Voor- en nadelen 'zweefparasol'
» Tablet, voor en nadelen
Pagina 6 van 6
Permissies van dit forum: