Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

+80
xxDila
silly-one
Oasis
Xanna
Stokstaartje
-Ieniemienie-
Pompoen
Sweet Sylvana
Fayebella
Lady1984
Rouxxxe
Evalynn
Theeleut
Winegum
Monte
TukTuk
Carmen_
PrimaBella
Reeza
Charles
Lady Starstruck
SuperGrover
SoGood
Shisha
Sanne
Mint
Ella
Mamsie
Starla
Merai
ThinkPink
Linda
Slakje
loura
mezzoforte
SarahKey
SuzieQ
Susan
Exogenesis
Atelier Madame
Bosjesvrouw
Toet
bolus26
Inge
Alex
Caroow
Snirp
Zonnetje
Katrien
Ooh La La!
Pussycat
Happinaz
love
Japie
Mizz_S
Snoes
Sterrin_
Carra
Tania
smooch
Caramba
Elliot
Sneeuwvlok
Océane
Marin
Lavendel
Silver
Manderijn
Parisienne
Femmem
Rush
Ayla
Antibes
Mari
Fortissimo
Blond
Sterre
Aziraphale
Minx
M@niek
84 plaatsers

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Fayebella ma 17 dec 2012 - 7:50

Mijn ouders hebben wel veel betaald, maar niet alles. Omdat zij vonden dat wij (mijn zus en ik) ook moesten leren om te sparen en dat we ook wel mochten investeren in onze eigen toekomst.
Wel heb ik vanaf mijn 13de elke zaterdag gewerkt, omdat mijn ouders ook vonden, dat dat erbij hoorde en waar moest ik anders van sparen?

Verder hebben mijn ouders het niet altijd even breed gehad toen wij klein waren. Maar ze hebben wel altijd voor ons gespaard.
Ik heb het volgende gekregen van mijn ouders:
- x bedrag toen ik 18 werd, dat alleen uitgegeven mocht worden aan "goede" ideeën. Dus bijvoorbeeld het rijbewijs, voor het huis (in de toekomst), studie ed.
- De 1ste 4 jaar van mijn opleiding na de middelbare school.
- 1 x een examen voor het rijbewijs
- Huur van mijn kamer tijdens mijn studie
- Verzekering tijdens mijn studie (ik mocht wel de zorgtoeslag zelf houden).
- En verder ben ik wel regelmatig door mijn moeder verwend met allerlei dingen (kleding, geld voor boodschappen ed.)
Fayebella
Fayebella
Prater
Prater

Aantal berichten : 863
Punten : 902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 7:59

AngelNyn schreef:
Antibes schreef:Ik vind dat eerlijk gezegd eerder oneerlijk van je ouders dan van DUO. Als je ouders jou financieel zouden kunnen ondersteunen, vind ik niet dat de overheid dat zou hoeven doen.

Je kan moeilijk je ouders verplichten om je studie te betalen?
En het gevolg is wel dat je als student de dupe er van bent. Het zou ergens ook wel een beetje raar zijn als je op jezelf woont, dat je ouders nog mee betalen aan je studie.. En ik vind het dus ook raar dat DUO nog naar het inkomen van je ouders blijft kijken zodra je op jezelf woont.

Dat vind ik dus niet. Heel plat gezegt wilde zij kinderen op de wereld zetten en goed terecht brengen. Dan zullen ze daar ook in moeten investeren. Mijn ouders zouden mij nooit opzadelen met een dikke lening terwijl zij het zouden kunnen betalen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  TukTuk ma 17 dec 2012 - 8:22

Punk'd schreef:
AngelNyn schreef:
Antibes schreef:Ik vind dat eerlijk gezegd eerder oneerlijk van je ouders dan van DUO. Als je ouders jou financieel zouden kunnen ondersteunen, vind ik niet dat de overheid dat zou hoeven doen.

Je kan moeilijk je ouders verplichten om je studie te betalen?
En het gevolg is wel dat je als student de dupe er van bent. Het zou ergens ook wel een beetje raar zijn als je op jezelf woont, dat je ouders nog mee betalen aan je studie.. En ik vind het dus ook raar dat DUO nog naar het inkomen van je ouders blijft kijken zodra je op jezelf woont.

Dat vind ik dus niet. Heel plat gezegt wilde zij kinderen op de wereld zetten en goed terecht brengen. Dan zullen ze daar ook in moeten investeren. Mijn ouders zouden mij nooit opzadelen met een dikke lening terwijl zij het zouden kunnen betalen.

Als ik niet met mijn eerste studie gestopt was om te gaan reizen hadden ze die ook wel verder betaald. Maar toen ik stopte is dus wel gelijk gezegd dat ik een eventuele andere studie, of studieschuld zelf zou moeten betalen.
Ik heb na het reizen nog ruim een jaar gewerkt, en toen besloten deze studie te gaan doen. Tja ik neem m'n ouders niks kwalijk. Ik had kunnen kunnen blijven werken bijvoorbeeld.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 8:22

Je ouders zijn volgens de wet ook eigenlijk gewoon verplicht om bij te dragen aan je ontwikkeling cq. studie waar ze kunnen.
Ik vind er ook helemaal niks raars aan dat als je ouders het kunnen betalen ze het moeten doen. Je wilt toch dat je kinderen zich kunnen ontwikkelen? Mijn ouders gaan liever een keer minder op vakantie dan dat ik dik moet lenen.
Ik vind er ook verder helemaal geen pedagogisch verantwoord aspect aan zitten: wij kunnen het betalen, jij niet, maar je zoekt het toch maar lekker uit?

Nogmaals, als het niet kan, dan kan het niet, maar als het wel kan, waarom dan niet?

Ik heb trouwens oprecht veel bewondering voor mensen die het zonder bijdrage van de ouders het allemaal weten te betalen en ook nog wat overhouden voor leuke dingen. Mijn vriend moet alles zelf betalen en ik ben echt mega trots op hem hoe hij het allemaal maar redt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  TukTuk ma 17 dec 2012 - 8:34

Harrison schreef:Je ouders zijn volgens de wet ook eigenlijk gewoon verplicht om bij te dragen aan je ontwikkeling cq. studie waar ze kunnen.
Ik vind er ook helemaal niks raars aan dat als je ouders het kunnen betalen ze het moeten doen. Je wilt toch dat je kinderen zich kunnen ontwikkelen? Mijn ouders gaan liever een keer minder op vakantie dan dat ik dik moet lenen.
Ik vind er ook verder helemaal geen pedagogisch verantwoord aspect aan zitten: wij kunnen het betalen, jij niet, maar je zoekt het toch maar lekker uit?

Nogmaals, als het niet kan, dan kan het niet, maar als het wel kan, waarom dan niet?

Ik heb trouwens oprecht veel bewondering voor mensen die het zonder bijdrage van de ouders het allemaal weten te betalen en ook nog wat overhouden voor leuke dingen. Mijn vriend moet alles zelf betalen en ik ben echt mega trots op hem hoe hij het allemaal maar redt.

Tot welke leeftijd?

Je moet ook leren om op je eigen benen te staan, ik ben 24, ik zou ook niet eens willen dat mijn ouders mijn studie zouden betalen bijvoorbeeld. Ze hebben mij de kans gegeven, ze hebben van mijn eerste studie alles betaald, maar ik besloot zelf na 1,5 jaar te stoppen. Ik ben vervolgens op mijn 21e weer gaan studeren, en in diezelfde periode gaan samenwonen. Ik vind er ook niks raars aan om het zelf te moeten betalen. Ik baal alleen wel van het feit dat het bij DUO zo raar geregeld is.
Tja ik heb straks een studieschuld van rond de 30.000 euro, maarja dat zie ik dan wel weer. Het is dat of geen studie doen, en dan is de keuze toch wel wat gemakkelijker gemaakt.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 8:46

Tot 21 jaar bestaat er een onderhoudsplicht. Vanaf 21 jaar wanneer ouders financieel in staat zijn om hun kind financieel te ondersteunen zodat het binnen een redelijke termijn de studie af kan maken, dan behoren zij dit te doen. Wanneer ouders dit zelfs nadrukkelijk hebben toegezegd, dan kan een kind dat zelfs eisen.

Maar als jij niet gestopt zou zijn zou je ook minstens nog 2,5 jaar studeren neem ik aan.. Dan is het toch gek dat ze er opeens mee stoppen? Alleen omdat het niet meteen de juiste studie bleek te zijn? Tuurlijk moet je op je eigen benen kunnen staan, maar dat kan ik ook wel? Ik heb altijd gewerkt en ik weet wat alles kost, maar ik had niet kunnen doen wat ik heb gedaan als ik alles zelf had moeten betalen en daar ben ik mijn ouders heel dankbaar voor.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  TukTuk ma 17 dec 2012 - 8:51

Harrison schreef:Tot 21 jaar bestaat er een onderhoudsplicht. Vanaf 21 jaar wanneer ouders financieel in staat zijn om hun kind financieel te ondersteunen zodat het binnen een redelijke termijn de studie af kan maken, dan behoren zij dit te doen. Wanneer ouders dit zelfs nadrukkelijk hebben toegezegd, dan kan een kind dat zelfs eisen.

Maar als jij niet gestopt zou zijn zou je ook minstens nog 2,5 jaar studeren neem ik aan.. Dan is het toch gek dat ze er opeens mee stoppen? Alleen omdat het niet meteen de juiste studie bleek te zijn? Tuurlijk moet je op je eigen benen kunnen staan, maar dat kan ik ook wel? Ik heb altijd gewerkt en ik weet wat alles kost, maar ik had niet kunnen doen wat ik heb gedaan als ik alles zelf had moeten betalen en daar ben ik mijn ouders heel dankbaar voor.

Klopt, maar ik besloot dus wel te stoppen en dat waren dus wel de "gevolgen" smile
En het was niet eens zo zeer dat het niet de juiste studie bleek te zijn (Op dat moment tenminste niet, daar kwam ik na het reizen pas achter), maar dat ik eerst dus liever die reis wilde maken.
Ik heb in de periode voor en na de reis een behoorlijk goed betaalde baan gehad, zeker voor mijn leeftijd, dus ik vind het ook echt niet raar dat ze niet meer mee betalen.
Maar ik ben ook gewoon niet anders gewend, rijbewijs etc hebben ze ook niet betaald, heb ik zelf voor gewerkt, net als mijn auto etc. Ik ben ook wel "trots" dat ik het allemaal zelf doe. Als het nodig is kan ik wel altijd bij mijn ouders terecht om geld te lenen bijvoorbeeld.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 8:57

En toch heb je straks een studieschuld van 30.000 euro?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  TukTuk ma 17 dec 2012 - 9:03

Harrison schreef:En toch heb je straks een studieschuld van 30.000 euro?

Ja ik kan moeilijk 30.000 euro bij mijn ouders lenen N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 561177 Bij DUO heb ik tenminste nog de kans dat een deel kwijtgescholden wordt indien ik niet voldoende verdien straks. Daarbij zou ik echt niet zo'n grote schuld willen hebben bij mijn ouders, ik heb al een kleine schuld bij ze vanwege onze verhuizing die totaal onverwachts plaats moest vinden en dat vind ik kut genoeg.

En de periode dat ik gewerkt heb was helaas te kort om even zoveel geld bij elkaar te sparen om nu mijn volledige studie en alles te betalen. Ik heb daar het eerste jaar op kunnen "teren" en heb toen ook niet hoeven werken, maar toen bleek ik ineens geen recht te hebben op de aanvullende beurs, dus kon een jaar aanvullende beurs gaan terug betalen, dus krijg nu alleen basisbeurs, werk op zaterdag er bij maar moet helaas wel volledig bijlenen er naast.


Laatst aangepast door AngelNyn op ma 17 dec 2012 - 9:06; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 9:04

Je bent het als ouders niet verplicht, vind ik.


Laatst aangepast door Pippa op do 20 dec 2012 - 1:07; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 9:06

AngelNyn schreef:
Harrison schreef:En toch heb je straks een studieschuld van 30.000 euro?

Ja ik kan moeilijk 30.000 euro bij mijn ouders lenen smile Bij DUO heb ik tenminste nog de kans dat een deel kwijtgescholden wordt indien ik niet voldoende verdien straks. Daarbij zou ik echt niet zo'n grote schuld willen hebben bij mijn ouders, ik heb al een kleine schuld bij ze vanwege onze verhuizing die totaal onverwachts plaats moest vinden en dat vind ik kut genoeg.
Ik doelde meer op het feit dat je zegt dat je alles zelf doet, want dat is dan dus niet zo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  TukTuk ma 17 dec 2012 - 9:09

Harrison schreef:
AngelNyn schreef:
Harrison schreef:En toch heb je straks een studieschuld van 30.000 euro?

Ja ik kan moeilijk 30.000 euro bij mijn ouders lenen N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 561177 Bij DUO heb ik tenminste nog de kans dat een deel kwijtgescholden wordt indien ik niet voldoende verdien straks. Daarbij zou ik echt niet zo'n grote schuld willen hebben bij mijn ouders, ik heb al een kleine schuld bij ze vanwege onze verhuizing die totaal onverwachts plaats moest vinden en dat vind ik kut genoeg.
Ik doelde meer op het feit dat je zegt dat je alles zelf doet, want dat is dan dus niet zo.

Nouja in feite wel, die schuld moet ik straks terug betalen. Dat is toch anders dan je handje ophouden bij je ouders smile
Ik werk naast mijn studie, maar daarmee red ik het niet, dus ik moet wel lenen. Dat is een bewuste keuze geweest omdat ik deze opleiding zo graag wilde doen. Ik zorg er zélf voor dat mijn rekeningen iedere maand betaald worden, en tja daarvoor moet ik helaas wel een studieschuld aangaan, maar dat vind ik echt niet te vergelijken met wanneer ouders alles voor je betalen. Want dan merk je er later helemaal niks van, ik ben straks nog 15 jaar aan het af betalen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 9:13

AngelNyn schreef:

Nouja in feite wel, die schuld moet ik straks terug betalen. Dat is toch anders dan je handje ophouden bij je ouders smile
Ik werk naast mijn studie, maar daarmee red ik het niet, dus ik moet wel lenen. Dat is een bewuste keuze geweest omdat ik deze opleiding zo graag wilde doen. Ik zorg er zélf voor dat mijn rekeningen iedere maand betaald worden, en tja daarvoor moet ik helaas wel een studieschuld aangaan, maar dat vind ik echt niet te vergelijken met wanneer ouders alles voor je betalen. Want dan merk je er later helemaal niks van, ik ben straks nog 15 jaar aan het af betalen.
Je zegt net zelf dat je hoopt dat er een deel wordt kwijtgescholden omdat je niet genoeg verdient. Dan hou je niet je handje op bij je ouders maar gewoon bij heel belastingbetalend Nederland?


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  TukTuk ma 17 dec 2012 - 9:17

Harrison schreef:
AngelNyn schreef:

Nouja in feite wel, die schuld moet ik straks terug betalen. Dat is toch anders dan je handje ophouden bij je ouders N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 561177
Ik werk naast mijn studie, maar daarmee red ik het niet, dus ik moet wel lenen. Dat is een bewuste keuze geweest omdat ik deze opleiding zo graag wilde doen. Ik zorg er zélf voor dat mijn rekeningen iedere maand betaald worden, en tja daarvoor moet ik helaas wel een studieschuld aangaan, maar dat vind ik echt niet te vergelijken met wanneer ouders alles voor je betalen. Want dan merk je er later helemaal niks van, ik ben straks nog 15 jaar aan het af betalen.
Je zegt net zelf dat je hoopt dat er een deel wordt kwijtgescholden omdat je niet genoeg verdient. Dan hou je niet je handje op bij je ouders maar gewoon bij heel belastingbetalend Nederland?


Wow dat is helemaal niet wat ik gezegd heb. Ik zeg dat wanneer ik een schuld van 30.000 euro bij mijn ouders zou aangaan, ik dit ook volledig terug zou moeten betalen, (voor mijn eigen gevoel) ook al zou ik om wat voor reden straks niet genoeg verdienen (Waar ik niet van uit ga). Bij een schuld bij DUO wordt er gekeken naar je draagkracht wat betreft terug betalen, mocht ik dan niet in de mogelijkheid zijn om alles terug te betalen, dán wordt het kwijtgescholden. Ik ga er van uit dat ik het volledig kan afbetalen straks na mijn studie, ik heb namelijk geen intenties om kinderen te krijgen en jaren thuis te blijven of parttime te werken bijvoorbeeld. Maar bij een schuld bij mijn ouders zou ik me dus heel erg ongemakkelijk voelen als ik het niet zou kunnen terug betalen, of niet snel genoeg.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 9:27

Oke, dan vatte ik het totaal anders op wat je zei.

Als ik later de studie van mijn kinderen kan bekostigen dan zal ik dat ook zeker doen. Dat betekent niet dat kinderen de waarde van geld niet hoeven te leren maar je kind hoeft niet altijd alles maar zelf te doen als je ze ook kunt helpen. Dat vind ik dan en ik zou het er met liefde voor over hebben als ik het kan missen. Ik vind ook dat je gewoon moet werken voor je geld en ik zal echt niet gezellig nog een extra maandelijkse toelage gaan betalen zodat er helemaal niet meer gewerkt hoeft te worden. Maar als ik mijn kind kan stimuleren en ondersteunen in het studeren en daarmee er ook voor kan zorgen dat er nog een beetje onbezorgd geleefd kan worden dan doe ik dat. Op eigen benen staan kan daarna nog hopelijk een jaar of 60.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  TukTuk ma 17 dec 2012 - 9:33

Harrison schreef:Oke, dan vatte ik het totaal anders op wat je zei.

Als ik later de studie van mijn kinderen kan bekostigen dan zal ik dat ook zeker doen. Dat betekent niet dat kinderen de waarde van geld niet hoeven te leren maar je kind hoeft niet altijd alles maar zelf te doen als je ze ook kunt helpen. Dat vind ik dan en ik zou het er met liefde voor over hebben als ik het kan missen. Ik vind ook dat je gewoon moet werken voor je geld en ik zal echt niet gezellig nog een extra maandelijkse toelage gaan betalen zodat er helemaal niet meer gewerkt hoeft te worden. Maar als ik mijn kind kan stimuleren en ondersteunen in het studeren en daarmee er ook voor kan zorgen dat er nog een beetje onbezorgd geleefd kan worden dan doe ik dat. Op eigen benen staan kan daarna nog hopelijk een jaar of 60.


Geen probleem N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 561177 Ik leen iig nu ook zeker niet met het idee "Och dat wordt toch straks kwijtgescholden", want die regels zijn enorm streng en dat gebeurd alleen als je inkomen écht te laag is, en dat is ook alleen maar goed dat die regels zo zijn. Ik hoop iig dat het niet nodig zal zijn.

Als ik later in de mogelijkheid zou zijn om de studie te bekostigen van mijn kinderen (Als ik die ooit zou krijgen), dan zou ik dat ook zeker wel doen hoor, want makkelijk is het nu zeker niet. Zou het eigenlijk op dezelfde manier als jij doen, het ze zeker niet te makkelijk maken, maar iets meer ademruimte zou erg fijn zijn. Dingen als rijbewijs zou ik ze wel zelf laten betalen.


Laatst aangepast door AngelNyn op ma 17 dec 2012 - 9:35; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 9:34

Pippa schreef:Mijn ouders hadden het gemakkelijk kunnen betalen, maar vinden dat we ook voor onszelf moeten kunnen zorgen en hebben ons alles zelf laten betalen qua studie dus! Dat betekent ook dat ik een schuld van 10.000 heb bij de IB groep die ik aan het afbetalen ben, mijn vriend idem dito. Tja, dat hoort gewoon bij het leven zulke dingen. Ik wil mijn kinderen later hetzelfde leren, ik kan heel goed met geld omgaan, weet wat wel & niet kan en heb voor mijn eigen studie gezorgd. Je bent het als ouders niet verplicht, vind ik.
Ja je leert daar wel meer van. Bij mij kwam het zo makkelijk aanwaaien. Ik heb zelfs nog bijgeleend om nog meer te kunnen shoppen. Dacht als puber dat ook dat wel weer makkelijk een keer aan kwam waaien ofzo. En nu terug betalen elke maand aan ibg:(

Maar je bent het als ouders idd niet verplicht. Maar ik vind wel dat als je het kan missen, dat je het je kinderen ook wel makkelijk(er) mag maken. Maar niet zo als bij mij dus, want dan leer je niet met geld omgaan.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 9:36

Ja, dat vind ik ook wel hoor Elodie. Ik ken genoeg studenten die hun studie betaald krijgen door hun ouders en vervolgens lenen om zich te bezatten. Dat heb ik gewoon zelf betaald :P.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 9:37

Elodie schreef:
Pippa schreef:Mijn ouders hadden het gemakkelijk kunnen betalen, maar vinden dat we ook voor onszelf moeten kunnen zorgen en hebben ons alles zelf laten betalen qua studie dus! Dat betekent ook dat ik een schuld van 10.000 heb bij de IB groep die ik aan het afbetalen ben, mijn vriend idem dito. Tja, dat hoort gewoon bij het leven zulke dingen. Ik wil mijn kinderen later hetzelfde leren, ik kan heel goed met geld omgaan, weet wat wel & niet kan en heb voor mijn eigen studie gezorgd. Je bent het als ouders niet verplicht, vind ik.
Ja je leert daar wel meer van. Bij mij kwam het zo makkelijk aanwaaien. Ik heb zelfs nog bijgeleend om nog meer te kunnen shoppen. Dacht als puber dat ook dat wel weer makkelijk een keer aan kwam waaien ofzo. En nu terug betalen elke maand aan ibg:(

Maar je bent het als ouders idd niet verplicht. Maar ik vind wel dat als je het kan missen, dat je het je kinderen ook wel makkelijk(er) mag maken. Maar niet zo als bij mij dus, want dan leer je niet met geld omgaan.


O ik vind wel dat je een kind kan/mag helpen op momenten dat het nodig is, maar verder inderdaad ook zelfstandig laten worden op zo'n moment, als het kan. Ik zie namelijk hoe het ook anders kan, bij mijn zus, die continu extra bij leent, ook bij mijn ouders, omdat ze niet op de juiste manier met haar geld om gaat/ weet te gaan, en dat vind ik gewoon zonde. Nu weet jij het wel, hoe het moet, maar je hebt het wel jezelf moeten leren dus uiteindelijk? En IBG betalen is nooit leuk, het kost mij 70 euro per maand, helaas.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 9:44

Ik heb het inderdaad mezelf moeten leren. Maar ben wel dankbaar voor wat ik allemaal heb gehad. Ook toen ik alleen met L was, terwijl ik het helemaal niet heel krap had. M'n pa nam uit zichzelf haast alle luiers en lekker wasmiddel mee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 9:45

Wel lief van jouw vader! Yes

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Sweet Sylvana ma 17 dec 2012 - 12:30

Harrison schreef:Je ouders zijn volgens de wet ook eigenlijk gewoon verplicht om bij te dragen aan je ontwikkeling cq. studie waar ze kunnen.
Ik vind er ook helemaal niks raars aan dat als je ouders het kunnen betalen ze het moeten doen. Je wilt toch dat je kinderen zich kunnen ontwikkelen? Mijn ouders gaan liever een keer minder op vakantie dan dat ik dik moet lenen.
Ik vind er ook verder helemaal geen pedagogisch verantwoord aspect aan zitten: wij kunnen het betalen, jij niet, maar je zoekt het toch maar lekker uit?

Nogmaals, als het niet kan, dan kan het niet, maar als het wel kan, waarom dan niet?

Ik heb trouwens oprecht veel bewondering voor mensen die het zonder bijdrage van de ouders het allemaal weten te betalen en ook nog wat overhouden voor leuke dingen. Mijn vriend moet alles zelf betalen en ik ben echt mega trots op hem hoe hij het allemaal maar redt.

Ik ben het hier mee eens! Waarom zou je het je eigen kind moeilijk maken? Je kunt kinderen ook op een andere manier leren om met geld om te gaan.

Sweet Sylvana
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 213
Punten : 241
Registratiedatum : 04-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Pompoen ma 17 dec 2012 - 17:50

Als mijn ouders mijn studie niet betaald hadden, plus overige bijdragen, had ik niet eens kunnen studeren. Ik heb namelijk nooit genoeg energie gehad om ernaast te werken en zelfs een studie afronden kostte me meer tijd daardoor. Ik vind het eigenlijk best vreemd dat ouders niet aan de ontwikkeling van hun kind willen bijdragen terwijl ze het wel zouden kunnen. Ik denk echt dat de ontwikkeling in een studie belangrijker is dan de ontwikkeling van t leren met geld omgaan en op eigen benen staan. Volgens mij kun je dat prima op andere manieren leren, bovendien moet je meestal sowieso leren op eigen benen te staan als je gaat werken dus dat is eigenlijk een les voor later. Daarnaast kun je ook leren op eigen benen te staan door op kamers te gaan bijvoorbeeld.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  -Ieniemienie- wo 19 dec 2012 - 0:12

Mijn studie, vervoer naar school, kleedgeld, en mijn rijbewijs (omdat ik niet rookte)
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Ergens in Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Stokstaartje wo 19 dec 2012 - 1:31

Ik moest alles zelf betalen. Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn moeder heeft minimumloon en had het zelf hard nodig en mijn vader had 2 banen en presteerde het om zich alsnog in de schulden te werken. Hij vond de leuke dingen voor zichzelf belangrijker en op een gegeven moment werd de ene lening afgesloten om de andere af te lossen confused Ik werkte naast mijn opleiding om alles te kunnen bekostigen.

Ik moest zelfs kostgeld betalen, op zich niets mis mee aan de ene kant maar wel als je vervolgens zelf nog weer achter de boodschappen aan moet omdat hij de helft vergeten is te kopen en alsnog zelf geld uit moet geven aan boodschappen. Vervolgens zegt ie tegen mijn schoonzus ik kan beter zonder stokstaartje gaan want dan ben ik veel goedkoper uit.... :O Ja logisch als je maar de helft mee neemt.

Ik zal het later zeker anders doen met mijn kinderen (als ik gezegend ben om ze te mogen krijgen angel )
Stokstaartje
Stokstaartje
Prater
Prater

Aantal berichten : 524
Punten : 536
Registratiedatum : 16-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald? - Pagina 5 Empty Re: N.a.v. Wat hebben jouw ouders vroeger voor je betaald?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum