Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen!
+9
Femmem
Xanna
miss22
Reeza
Cheesegirl
girli
Marin
Rush
TukTuk
13 plaatsers
Pagina 3 van 5
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen!
Kun je zorgtoeslag naderhand aanvragen eigenlijk? Of moet het gelijk? Want als ik nu beslis om het aan te zetten en in november ga trouwen, moet ik het weer terugbetalen...
Gast- Gast
Pippa schreef:Kun je zorgtoeslag naderhand aanvragen eigenlijk? Of moet het gelijk? Want als ik nu beslis om het aan te zetten en in november ga trouwen, moet ik het weer terugbetalen...
Maar je bent dan pas toeslagpartners vanaf november, dus je volgens mij kan je nu gewoon zorgtoeslag aanvragen en dan in oktober ofzo doorgeven dat je vanaf november een toeslagpartner hebt, en dan wordt je toeslag berekend waar je recht op hebt.
Edit, heb het even opgezocht:
Ik ga trouwen of samenwonen
Deze wijziging is van belang voor al uw toeslagen.
Ik woon al samen en ga trouwen of word geregistreerde partner
Gaat u trouwen of wordt u geregistreerde partner, maar woonde u al samen? En krijgt u samen toeslag als toeslagpartners? Dan hoeft u niets aan ons door te geven.
Ik ga samenwonen met of zonder samenlevingscontract
Geef deze wijziging altijd aan ons door. Wij krijgen dit namelijk niet van uw gemeente door.
Ik ga trouwen of word geregistreerde partner
Dit hoeft u niet aan ons door te geven. Geef deze wijziging wel altijd aan uw gemeente door. De gemeente geeft dit vervolgens weer aan ons door.
Ik ga verhuizen omdat ik ga trouwen of samenwonen
Dit hoeft u niet aan ons door te geven. Geef deze wijziging wel altijd aan uw gemeente door. De gemeente geeft dit vervolgens weer aan ons door
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/aanvragen_en_wijzigen/wijzigingen_doorgeven/wijzigingen_2013/gezin_en_huishouden/ik_ga_trouwen_of_samenwonen/ik_ga_trouwen_of_samenwonen
Laatst aangepast door AngelNyn op do 6 dec 2012 - 8:35; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
AngelNyn schreef:Pippa schreef:Kun je zorgtoeslag naderhand aanvragen eigenlijk? Of moet het gelijk? Want als ik nu beslis om het aan te zetten en in november ga trouwen, moet ik het weer terugbetalen...
Maar je bent dan pas toeslagpartners vanaf november, dus je volgens mij kan je nu gewoon zorgtoeslag aanvragen en dan in oktober ofzo doorgeven dat je vanaf november een toeslagpartner hebt, en dan wordt je toeslag berekend waar je recht op hebt.
Dan moet je alleen uitkijken dat je niet achteraf opgeeft dat je fiscale partners bent geweest over 2013, want dan ben je evengoed het zaadje.
Gast- Gast
Ja maar je bent over een heel jaar fiscaal partner op zo'n moment las ik, dus dat betekent dat ik ook geen recht heb op die toeslagen op dat moment.
Gast- Gast
Pippa schreef:Ja maar je bent over een heel jaar fiscaal partner op zo'n moment las ik, dus dat betekent dat ik ook geen recht heb op die toeslagen op dat moment.
U bent getrouwd of geregistreerd partner
-Bent u het hele jaar getrouwd of geregistreerd partners? Dan bent u het hele jaar fiscale partners.
-Trouwt u tijdens het jaar? Dan bent u vanaf de trouwdatum fiscale partners.
-Bent u tijdens het jaar getrouwd en woonde u daarvoor al met uw partner samen? En staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u op hetzelfde adres staat ingeschreven.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2012/fiscaal_partnerschap_2012/wanneer_bent_u_fiscale_partners/wanneer_begint_uw_fiscaal_partnerschap
Laatst aangepast door AngelNyn op do 6 dec 2012 - 8:41; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk- Ratel
Pippa schreef:Ja maar je bent over een heel jaar fiscaal partner op zo'n moment las ik, dus dat betekent dat ik ook geen recht heb op die toeslagen op dat moment.
Ja dat is dus een beetje het zure er van..
Gast- Gast
Dit klopt toch niet meer? Iemand die samenwoont in 2013 is nu niet per sé meer toeslagpartner.AngelNyn schreef:Pippa schreef:Kun je zorgtoeslag naderhand aanvragen eigenlijk? Of moet het gelijk? Want als ik nu beslis om het aan te zetten en in november ga trouwen, moet ik het weer terugbetalen...
Gaat u trouwen of wordt u geregistreerde partner, maar woonde u al samen? En krijgt u samen toeslag als toeslagpartners? Dan hoeft u niets aan ons door te geven.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/aanvragen_en_wijzigen/wijzigingen_doorgeven/wijzigingen_2013/gezin_en_huishouden/ik_ga_trouwen_of_samenwonen/ik_ga_trouwen_of_samenwonen
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Dat klopt, gewoon samenwonen is niet meer een reden om toeslagpartner van elkaar te zijn, daar gaat dit topic ook over.
Gast- Gast
girli schreef:Dit klopt toch niet meer? Iemand die samenwoont in 2013 is nu niet per sé meer toeslagpartner.AngelNyn schreef:Pippa schreef:Kun je zorgtoeslag naderhand aanvragen eigenlijk? Of moet het gelijk? Want als ik nu beslis om het aan te zetten en in november ga trouwen, moet ik het weer terugbetalen...
Dat is waar, maar dit is de info zoals nu nog op de site van de BD staat
TukTuk- Ratel
Zazou schreef:Pippa schreef:Ja maar je bent over een heel jaar fiscaal partner op zo'n moment las ik, dus dat betekent dat ik ook geen recht heb op die toeslagen op dat moment.
Ja dat is dus een beetje het zure er van..
Overigs lees ik verderop op de site wel weer dit:
Niet hele jaar fiscale partners
Als u een deel van het jaar 1 fiscale partner had, kunt u ervoor kiezen om voor het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd. In dat geval kunt u bepaalde inkomsten en aftrekposten in de aangifte verdelen zoals u dat wilt. U geeft deze keuze aan in de aangifte. Uw fiscale partner moet dan uw aangifte ook ondertekenen. Als u al eerder een verzoek of wijziging voorlopige aanslag hebt aangevraagd waarin u samen koos voor fiscaal partnerschap, kunt u uw keuze in uw aangifte nog wijzigen.
Kiest u niet samen voor fiscaal partnerschap voor het hele jaar? Dan geeft ieder voor het hele jaar alleen zijn eigen inkomsten en aftrekposten aan in de aangifte. Dus ook voor de tijd dat u fiscale partners was.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2012/fiscaal_partnerschap_2012/niet_hele_jaar_fiscale_partners
TukTuk- Ratel
Volgens mij las ik ergens anders dat dat ook veranderd vanaf 2013 en dat je de keuze niet meer zelf kunt maken. Maar dat kan ik helaas niet zo snel terug vinden.
Gast- Gast
Gehuwd of ongehuwd fiscale partners zijn
Als gehuwden bent u fiscale partners vanaf het moment dat u samenwoont en in het GBA bent geregistreerd. Ook als u gedurende 2012/2013 trouwt.
Dus de vlieger gaat niet op om het zelf te beslissen.
Als gehuwden bent u fiscale partners vanaf het moment dat u samenwoont en in het GBA bent geregistreerd. Ook als u gedurende 2012/2013 trouwt.
Gast- Gast
Pippa schreef:Gehuwd of ongehuwd fiscale partners zijn
Oh balen dat dat nu ook veranderd!
TukTuk- Ratel
In de beschikking die ik ontvangen heb, is het bedrag al aangepast dat wij geen toeslagpartners meer van elkaar zijn. Dit heeft de belastingdienst bij ons dus wel zelf aangepast.
Cheesegirl- Ratel
- Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10
Cheesegirl schreef:In de beschikking die ik ontvangen heb, is het bedrag al aangepast dat wij geen toeslagpartners meer van elkaar zijn. Dit heeft de belastingdienst bij ons dus wel zelf aangepast.
Bij ons is het niet veranderd Heb net even gekeken online en we staan nog steeds als toeslagpartners voor 2013.
TukTuk- Ratel
AngelNyn schreef:Cheesegirl schreef:In de beschikking die ik ontvangen heb, is het bedrag al aangepast dat wij geen toeslagpartners meer van elkaar zijn. Dit heeft de belastingdienst bij ons dus wel zelf aangepast.
Bij ons is het niet veranderd Heb net even gekeken online en we staan nog steeds als toeslagpartners voor 2013.
Hebben jullie gezamenlijk aangifte gedaan?
Gast- Gast
Als ik inlog bij DigiD en kijk bij het overzicht van 2012 staan onze namen er samen en als ik kijk bij 2013 staat alleen mijn naam er.Zazou schreef:AngelNyn schreef:Cheesegirl schreef:In de beschikking die ik ontvangen heb, is het bedrag al aangepast dat wij geen toeslagpartners meer van elkaar zijn. Dit heeft de belastingdienst bij ons dus wel zelf aangepast.
Wij hebben niet gezamenlijk aangifte gedaan, zijn ook niet geregistreerd oid.
Cheesegirl- Ratel
- Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10
Zazou schreef:AngelNyn schreef:Cheesegirl schreef:In de beschikking die ik ontvangen heb, is het bedrag al aangepast dat wij geen toeslagpartners meer van elkaar zijn. Dit heeft de belastingdienst bij ons dus wel zelf aangepast.
Nee, kon ook niet want we zijn geen fiscaal partners.
TukTuk- Ratel
Mijn totaalbedrag op 2013 staat op 163, lijkt me nogal veel voor mij alleen.
Ik kan wel aangeven dat iemand mijn huis uit is, lijkt me ook niet de bedoeling. Ik wacht het nog wel even af.
Ik kan wel aangeven dat iemand mijn huis uit is, lijkt me ook niet de bedoeling. Ik wacht het nog wel even af.
girli- Ratel
Ik ga in 2013 meer zorgtoeslag krijgen, dan ik aan verzekering ga betalen. Dat lijkt me ook niet helemaal te kloppen.
163 euro? Staat er een partner bij op? Want het klinkt als een bedrag voor twee personen.
163 euro? Staat er een partner bij op? Want het klinkt als een bedrag voor twee personen.
Gast- Gast
Ja, klopt. Het duurde even voor ik het had gevonden, maar mijn toeslagpartner staat er nog bij.
girli- Ratel
Mijn vriend en ik hebben geen samenlevingscontract staa alleen samen op dit adres ingeschreven. Dus wij zijn geen toeslagpartners meer ad ik het goed begrijp.
Wel zijn we huisgenoten dus voor de huurtoeslag wordt wel naar beide inkomens gekeken. Maar naar zorgtoeslag dus alleen je eigen inkomen, super Chill krijg ik mooi 88 euro ipv niets!
Wel zijn we huisgenoten dus voor de huurtoeslag wordt wel naar beide inkomens gekeken. Maar naar zorgtoeslag dus alleen je eigen inkomen, super Chill krijg ik mooi 88 euro ipv niets!
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Ik heb trouwens net even de BD dienst gebeld.. Die man zelf wist volgens mij niet eens van die nieuwe regels, want hij vond het raar dat ik dacht dat ik geen toeslagpartner meer zou hebben vanaf 2013.. Wilde hij samen toch nog even dat hulp dingetje doorlopen om te kijken of ik écht geen toeslagpartner zou hebben, want "het is toch wel heeel uitzonderlijk dat mensen ineens geen toeslagpartner meer zijn hoor!" Ja jullie veranderen de regels, die heb ik niet bedacht
Nou er kwam uiteraard uit dat in geen toeslagpartner heb meer vanaf 2013, dus hij besloot me maar even door te verbinden met een collega.
Zij wist mij te vertellen dat ze in het systeem nog geen knop hadden om dat om te zetten , en dat ze nu hard werken om die beschikkingen terug te draaien, en kan daar binnenkort dan bericht over verwachten. Ze hebben nog wel een extra notitie gemaakt dat mijn sofinummer iig mee genomen moest worden in het systeem.
Aankomende uitbetaling zal nog gezamelijk zijn, (die is wel al voor januari maar ze kunnen het niet meer aanpassen voor die tijd), en dan zou het daarna wel goed moeten gaan. Ik wordt er nog over teruggebeld.
Nou er kwam uiteraard uit dat in geen toeslagpartner heb meer vanaf 2013, dus hij besloot me maar even door te verbinden met een collega.
Zij wist mij te vertellen dat ze in het systeem nog geen knop hadden om dat om te zetten , en dat ze nu hard werken om die beschikkingen terug te draaien, en kan daar binnenkort dan bericht over verwachten. Ze hebben nog wel een extra notitie gemaakt dat mijn sofinummer iig mee genomen moest worden in het systeem.
Aankomende uitbetaling zal nog gezamelijk zijn, (die is wel al voor januari maar ze kunnen het niet meer aanpassen voor die tijd), en dan zou het daarna wel goed moeten gaan. Ik wordt er nog over teruggebeld.
TukTuk- Ratel
Ik moet bekennen dat ik het er niet begrijpelijker op vind worden. Snap wel dat ze de regels ombuigen naar de standaard van tegenwoordig, maar dan nog.
Gast- Gast
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Toeslagpartner
» Toeslagpartner en hypotheekrenteaftrek
» Zorgverzekering! pfff wat een veranderingen.
» Ik ga samenwonen!
» Samenwonen
» Toeslagpartner en hypotheekrenteaftrek
» Zorgverzekering! pfff wat een veranderingen.
» Ik ga samenwonen!
» Samenwonen
Pagina 3 van 5
Permissies van dit forum: