Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Toeslagpartner en hypotheekrenteaftrek

2 plaatsers

Ga naar beneden

Toeslagpartner en hypotheekrenteaftrek Empty Toeslagpartner en hypotheekrenteaftrek

Bericht  Gast ma 7 nov 2011 - 5:26

Ik woon nu nog alleen, maar over een maand of 4 komt mijn vriend bij me wonen. De hypotheek blijft gewoon op mijn naam staan. Maar zijn we dan wel toeslagpartners? En wat betekent dat voor de hypotheekrenteaftrek?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Toeslagpartner en hypotheekrenteaftrek Empty Re: Toeslagpartner en hypotheekrenteaftrek

Bericht  Gast ma 7 nov 2011 - 5:29

Ja, vanaf het moment dat jullie samen gaan wonen. Of althans, als hij de 24e intrekt in maart, dan is hij vanaf 1 april jouw toeslagpartner.

Volgens mijn adviseur betekent het niets voor de hypotheekrenteaftrek, al is het wel belangrijk om alle wijzigingen door te geven aan de BD.

Gast
Gast

Toeslagpartner en hypotheekrenteaftrek Empty Re: Toeslagpartner en hypotheekrenteaftrek

Bericht  Gast ma 7 nov 2011 - 5:31

Maura schreef:Ja, vanaf het moment dat jullie samen gaan wonen. Of althans, als hij de 24e intrekt in maart, dan is hij vanaf 1 april jouw toeslagpartner.

Volgens mijn adviseur betekent het niets voor de hypotheekrenteaftrek, al is het wel belangrijk om alle wijzigingen door te geven aan de BD.

En weet je ook of ik dan nog belasting terug krijg?
of is dat alleen afhankelijk van de hypotheek?

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 7 nov 2011 - 5:35

Toen ik dit huis kocht verdiende ik minder dan ik in de afgelopen twee jaar heb verdiend. Ik was dan ook bang dat ik ontzettend veel moest terugbetalen, omdat ik dacht dat het gelijk stond aan huurtoeslag. Maar mijn adviseur gaf aan dat alle wijzigingen natuurlijk moeten worden doorgegeven, maar dat de hypotheekrenteaftrek wordt bepaald op basis van de hypotheek. En inderdaad, want het is allemaal goed gekomen met het zogenaamde terugbetalen. smile

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 7 nov 2011 - 5:49

Goed om te weten. Blijft vervelend als je moet terugbetalen (heb ooit 4.500 moeten terugbetalen, omdat ik jaren zorg- en huurtoeslag had gehad waar ik blijkbaar geen recht op had en waar ze 4 jaar later achterkwamen).

Gast
Gast

Bericht  Lejow ma 7 nov 2011 - 5:54

Je kunt wel beide een deel van de hypotheek rente terug vragen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar je kunt een verdeling naar rato maken.
Stel je vriend verdient het meest, 'betaald' dus ook het meeste aan de hypotheek, zijn deel zou je dan op 75% kunnen zetten en de jouwe op 25%
Hier kun je aardig mee spelen en schuiven, en dan kijken wat voor jullie het voordeligst is.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 7 nov 2011 - 5:56

Lejow schreef:Je kunt wel beide een deel van de hypotheek rente terug vragen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar je kunt een verdeling naar rato maken.
Stel je vriend verdient het meest, 'betaald' dus ook het meeste aan de hypotheek, zijn deel zou je dan op 75% kunnen zetten en de jouwe op 25%
Hier kun je aardig mee spelen en schuiven, en dan kijken wat voor jullie het voordeligst is.

Maar kan dat dan ook als de hypotheek volledig op mijn naam staat? We verdienen overigens ongeveer hetzelfde, dus dat maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Gast
Gast

Bericht  Lejow ma 7 nov 2011 - 6:13

Bobbie schreef:
Lejow schreef:Je kunt wel beide een deel van de hypotheek rente terug vragen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar je kunt een verdeling naar rato maken.

Maar kan dat dan ook als de hypotheek volledig op mijn naam staat? We verdienen overigens ongeveer hetzelfde, dus dat maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Oh hmmm dat weet ik eigenlijk niet. Bij ons staat de hypo op beide namen.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  *Lookie* wo 9 nov 2011 - 0:21

Als je bedoelt of je fiscale partners bent voor de belastingdienst (toeslagpartners geldt alleen voor de toeslagen zoals huurtoeslag en zorgtoeslag en niet voor de hypotheekrenteaftrek- daarbij geldt fiscaal partnerschap): dit is per 2011 gewijzigd. Je bent alleen fiscaal partners als je aan een van de voorwaarden voldoet, en die zijn:

•U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.
•U hebt samen een kind.
•U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.
•U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.
•U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.

Als je gehuwd bent of geregistreerd partners, dan ben je ook fiscaal partners trouwens.

Je hypotheekrenteaftrek zal idd niet veranderen want die hangt af van de hoogte van de hypotheekrente die je betaald. Wel kan het voordeel zijn als jullie wel fiscale partners zijn, dat je beide een teruggaaf kan aanvragen en in sommige gevallen krijg je dan meer terug. Dat hangt dan wel weer af van de hoogte van beide inkomens.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  *Lookie* wo 9 nov 2011 - 0:24

Lejow schreef:
Bobbie schreef:

Oh hmmm dat weet ik eigenlijk niet. Bij ons staat de hypo op beide namen.

Nee, dan kan dit niet. Je kunt alleen het deel aftrekken wat op jouw naam staat en wat jij betaalt, met andere woorden:
- staat de hypotheek op beide namen en je betaald elk 50% dan kun je ook ieder 50% aftrekken
- staat de hypotheek op beide namen maar jouw vriend betaald alles dan kan jouw vriend 50% aftrekken en jij niets (dus onvoordelig)
- staat de hypotheek op naam van 1 van beiden dan kan ook alleen die persoon de rente aftrekken, wel 100% uiteraard
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 5:58

Maura schreef:Ja, vanaf het moment dat jullie samen gaan wonen. Of althans, als hij de 24e intrekt in maart, dan is hij vanaf 1 april jouw toeslagpartner.

Maar toeslagspartner en fiscaal partner (hypotheek e.d.) is iets heel anders.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 7:32

Pippa schreef:

Maar toeslagspartner en fiscaal partner (hypotheek e.d.) is iets heel anders.

Correct. En ik reageer dan ook enkel op de vraag van TO.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: