Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen!

+9
Femmem
Xanna
miss22
Reeza
Cheesegirl
girli
Marin
Rush
TukTuk
13 plaatsers

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen! Empty Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen!

Bericht  TukTuk wo 5 dec 2012 - 22:07

Ik kon het andere topic niet meer vinden, dus ik plaats maar even een nieuw topic omdat het voor veel mensen van toepassing zal gaan zijn. Vanaf 2013 ben je GEEN toeslagpartners meer als je samenwoont namelijk! Geen idee of je zelf die verandering moet doorgeven of dat de BD dat automatisch doet, maar misschien toch handig om voor iedereen te weten:

Wie is uw toeslagpartner?

Hebt u een echtgenoot of een geregistreerde partner? Dan is die persoon uw toeslagpartner. Staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven? Dan telt uw toeslagpartner niet mee voor de huurtoeslag.

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerd partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn.

U moet aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw huisgenoten heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.

Met ingang van 2013 is het dus niet meer voldoende om alleen maar samen te wonen. Ook bent u niet automatisch elkaars toeslagpartner als u dat in 2012 wel was

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/hoogte_van_mijn_toeslag/partner/partner
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen! Empty Re: Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen!

Bericht  Rush wo 5 dec 2012 - 22:09

Wauw, dus samen een huishouden runnen (wat al een vage regel was) is er dus niet meer! Very Happy
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen! Empty Re: Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen!

Bericht  Marin wo 5 dec 2012 - 22:11

Dus als ik het goed begrijp, zijn m'n vriend en ik dan geen toeslagpartners dus, want we voldoen niet aan dat lijstje. Dat is in sommige gevallen toch juist gunstig?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast wo 5 dec 2012 - 22:14

Betekent dat dan dat je meer toeslag krijgt vanaf 2013?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 5 dec 2012 - 22:14

Volgens mij is dat idd soms juist gunstig smile

Gast
Gast

Bericht  girli wo 5 dec 2012 - 22:17

Volgens mij gaat de huurtoeslag dan voor ons omlaag. Hij is nu gebaseerd op twee inkomens en straks nog maar op één. Bij twee inkomens mag je een hoger inkomen hebben dan bij één inkomen en mijn vriend verdient het meest, dus zal wel omlaag gaan.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Rush wo 5 dec 2012 - 22:17

Ja, zeer gunstig in sommige gevallen! Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen! 3079029344
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TukTuk wo 5 dec 2012 - 22:18

Zelda schreef:Betekent dat dan dat je meer toeslag krijgt vanaf 2013?

Ja volgens mij wel wat betreft zorgtoeslag smile Wij zouden als we wel toeslagpartners waren 132 euro krijgen totaal, en nu krijgen we 88 euro per persoon. Voor de huurtoeslag lijkt er niks te veranderen, want er kan maar 1 persoon huurtoeslag aanvragen per adres, en dat bedrag zou even hoog zijn wanneer we wel toeslagpartners waren.

Laatst aangepast door AngelNyn op wo 5 dec 2012 - 22:20; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk wo 5 dec 2012 - 22:20

girli schreef:Volgens mij gaat de huurtoeslag dan voor ons omlaag. Hij is nu gebaseerd op twee inkomens en straks nog maar op één. Bij twee inkomens mag je een hoger inkomen hebben dan bij één inkomen en mijn vriend verdient het meest, dus zal wel omlaag gaan.

Heb je al een proefberekening gedaan? Want je moet je partner als medebewoner opgeven en dan ook zijn inkomen. In ons geval gaat er wat betreft huurtoeslag niks veranderen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Rush wo 5 dec 2012 - 22:20

Wauw, lekkere verhoging van de toeslag naar €88.

Very Happy
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  girli wo 5 dec 2012 - 22:20

Je kunt al een proefberekening maken op www.toeslagen.nl !
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Gast wo 5 dec 2012 - 22:21

AngelNyn schreef:
Zelda schreef:Betekent dat dan dat je meer toeslag krijgt vanaf 2013?

Ja volgens mij wel wat betreft zorgtoeslag smile Wij zouden als we wel toeslagpartners waren 132 euro krijgen totaal, en nu krijgen we 88 euro per persoon. Voor de huurtoeslag lijkt er niks te veranderen, want er kan maar 1 persoon huurtoeslag aanvragen per adres, en dat bedrag zou even hoog zijn wanneer we wel toeslagpartners waren.
Netjes! smile zeer gunstig voor sommige personen. Voor ons veranderd er volgens mij niks, want we hebben een kind samen.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk wo 5 dec 2012 - 22:22

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Hier de link om het uit te rekenen voor 2013! smile Ik heb om te vergelijken een keer wel toeslagpartners aangevinkt, en een keer niet dan.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Rush wo 5 dec 2012 - 22:22

Ik vind het heel gunstig. Want samen zouden wij namelijk geen zorgtoeslag krijgen en nu krijgt m`n vriend €45 en ik €88. Very Happy
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 5 dec 2012 - 22:22

Snap alleen deze zin niet: Hebt u geen echtgenoot of geregistreerd partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn.

Dus dan kan mijn vriend toch wel toeslagpartner zijn? Zou je het dan speciaal moeten aangeven dat je het niet bent?

Ik verdien weinig omdat ik nog studeer, vriend verdient meer. We zaten net onder de huurtoeslaggrens dit jaar, maar komend jaar zitten wij daar overheen. Dus als ik de huurtoeslag op mijn naam laat zetten, krijgen we het alsnog? Lijkt mij zo raar!

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 5 dec 2012 - 22:25

Dan heb ik misschien ook weer recht op zorgtoeslag smile
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TukTuk wo 5 dec 2012 - 22:25

Peachy schreef:Snap alleen deze zin niet: Hebt u geen echtgenoot of geregistreerd partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn.

Dus dan kan mijn vriend toch wel toeslagpartner zijn? Zou je het dan speciaal moeten aangeven dat je het niet bent?

Ik verdien weinig omdat ik nog studeer, vriend verdient meer. We zaten net onder de huurtoeslaggrens dit jaar, maar komend jaar zitten wij daar overheen. Dus als ik de huurtoeslag op mijn naam laat zetten, krijgen we het alsnog? Lijkt mij zo raar!

Je moet eventjes verder lezen dan die zin Wink Als je geen echtgenoot hebt en geen geregistreerd partner, moet je aan 1 van de eisen voldoen om TOCH toeslagpartners te zijn.

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerd partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn.

U moet aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:

• U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.

• U hebt samen een kind.

• U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.

• U bent partner voor een pensioenregeling.

• U hebt samen een koopwoning.

• U of 1 van uw huisgenoten heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.

• U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.

En wat betreft je 2de vraag, nee waarschijnlijk niet, want je moet wel het inkomen van je medebewoner opgeven smile Vul even die rekenhulp in, dan zie je het vanzelf!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Rush wo 5 dec 2012 - 22:27

Dat denk ik wel Marin! Fijn toch! Zorgtoeslag is ook nog verhoogd! Very Happy
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 5 dec 2012 - 22:28

Even een blonde vraag, just to be sure: Ik heb een koopwoning, staat alleen op mijn naam, dan zijn mijn vriend en ik geen toeslagpartners, toch?

Gast
Gast

Bericht  TukTuk wo 5 dec 2012 - 22:29

Maple schreef:Even een blonde vraag, just to be sure: Ik heb een koopwoning, staat alleen op mijn naam, dan zijn mijn vriend en ik geen toeslagpartners, toch?

Nee! smile

Voor de mensen die nog twijfelen, hier heb je een hulpje om te kijken wie je toeslagpartner is:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/

Ik kan alleen dus nergens terug vinden om de BD dit automatisch aan gaat passen, of dat je zelf door moet geven dat je geen toeslagpartners meer bent? Ik kan wanneer ik inlog die optie namelijk niet vinden, alleen om door te geven dat je niet meer samenwoont.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Marin wo 5 dec 2012 - 22:32

Rush schreef:Dat denk ik wel Marin! Fijn toch! Zorgtoeslag is ook nog verhoogd! Very Happy

Jippie! Het kutte is wel dat mijn inkomen echt zo versprokkeld is dat ik er echt helemaal niets meer van snap. Dit ga ik dus maar lekker aan m'n accountant over laten.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 5 dec 2012 - 22:32

Goedemorgen Peachy! Dat laatste stukje over het hoofd gezien Laughing.

Gast
Gast

Bericht  Rush wo 5 dec 2012 - 22:33

AN, zou er niet nog een brief over komen?

@Marin, dat zou ik ook doen inderdaad. Scheelt je zelf een hoop rompslomp en stress!
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TukTuk wo 5 dec 2012 - 22:34

Marin schreef:
Rush schreef:Dat denk ik wel Marin! Fijn toch! Zorgtoeslag is ook nog verhoogd! Very Happy

Jippie! Het kutte is wel dat mijn inkomen echt zo versprokkeld is dat ik er echt helemaal niets meer van snap. Dit ga ik dus maar lekker aan m'n accountant over laten.

Je moet gewoon je totale verzamelinkomen opgeven, dus wat je totaal bij elkaar verdiend hebt. Ze maken een schatting naar aanleiding van het vorige jaar, dat kan je zien als je inlogt op www.toeslagen.nl.
Je kan dat inkomen zelf tussendoor ook aanpassen als je meer gaat verdienen bijvoorbeeld en dan wordt je toeslag ook mee aangepast.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Rush wo 5 dec 2012 - 22:35

AngelNyn schreef:
Marin schreef:

Je moet gewoon je totale verzamelinkomen opgeven, dus wat je totaal bij elkaar verdiend hebt. Ze maken een schatting naar aanleiding van het vorige jaar, dat kan je zien als je inlogt op www.toeslagen.nl.
Je kan dat inkomen zelf tussendoor ook aanpassen als je meer gaat verdienen bijvoorbeeld en dan wordt je toeslag ook mee aangepast.
Ohja, het gaat idd niet over belastingaangifte haha. Ik zat alweer verder te denken.

Ik heb mijn vriend z`n verzamel inkomen een paar duizend hoger gezet dan dat het is zodat hij niets terug hoeft te betalen. Veranderingen toeslagpartner 2013 bij samenwonen! 3079029344 Onder de inlog kan je dat heel makkelijk doen inderdaad!
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: