Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Denken jullie wel eens na..

+12
Floor
Polly
SuperGrover
Mariposa
girli
Isis
Lady4
Merai
Cow
Pannetoet
TGR
Carra
16 plaatsers

Pagina 4 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Denken jullie wel eens na.. - Pagina 4 Empty Re: Denken jullie wel eens na..

Bericht  SuperGrover zo 6 feb 2011 - 5:57

Toch blijf ik dat raar vinden. Dat je een soortgenoot, waarvan je weet hoe emoties werken omdat je ze zelf ervaart, minder goed kunt peilen dan een dier, waarvan je eigenlijk vrij weinig weet. Je weet niet wat ze denken, wat ze voelen, omdat ze dat niet kunnen uitdrukken. Van de zielige hondenblik en het nederige gedrag na een fout van honden is bewezen dat die door de mens zijn aangeleerd (het dier wordt beloond voor dat gedrag). Dat zegt niks over de gevoelens van de hond, maar wij als mens interpreteren ze als de onze. Wat mijns inziens gewoon een foute interpretatie is. Ik denk dat het logischer is dat honden de wereld en emoties anders ervaren dan mensen, dan dat ze ze hetzelfde ervaren.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 6:02

.

Laatst aangepast door Tesita op zo 5 jun 2011 - 4:48; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 6:38

Misschien raar maar ik weet alleen hoe mijn emoties werken, niet hoe de jouwe werken.
Wat mijn grootste verdriet zou zijn , kan voor een ander de normaalste zaak van de wereld zijn.
Mensen zijn onbetrouwbaar en niet te peilen. De menselijke geest zit zo complex in elkaar, dat ik mijn emoties niet kan vergelijken met die van een ander.

Dierenleed is wat dat betreft veel beter meetbaar. Een hond die tot bloedens aan toe wordt geschopt, heeft pijn. Een koe levend aan de vleeshaak ook enz.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 6 feb 2011 - 6:40

Een mens dat wordt geschopt heeft ook pijn. Een mens aan een vleeshaak ook. smile
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 6:51

SuperGrover schreef:Een mens dat wordt geschopt heeft ook pijn. Een mens aan een vleeshaak ook. smile

Dat wel en dat is erg. Maar dan heeft de mens nog de capaciteit om de pijn op een bepaalde manier uit te schakelen. De mens kan zijn eigen emoties en pijnbeleving ook nog beïnvloeden.
Plus dat mens weet wat er gebeurd en vaak een verklaring heeft voor de pijn.

(Kleine) kinderen hebben dat overigens weer minder dan volwassenen en kinderleed kan me dan wel weer aangrijpen.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 6:57

Ik weet niet of ik de pijn kan beinvloeden als ik aan een vleeshaak hang hoor :P

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 6 feb 2011 - 7:00

Is natuurlijk de vraag of, mocht je aan een vleeshaak hangen, het besef waarom je aan een vleeshaak hangt de pijn erger of minder erg maakt.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:02

SuperGrover schreef:Is natuurlijk de vraag of, mocht je aan een vleeshaak hangen, het besef waarom je aan een vleeshaak hangt de pijn erger of minder erg maakt.

Maar hoe vaak hangen er mensen aan een vleeshaak voor bijv. kledingproductie?

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 6 feb 2011 - 7:09

Voor kledingproductie niet. Maar hoe vaak zie je koeien gedwongen in de prostitutie werken? Dus die opmerking sloeg volgens mij nauwelijks op de discussie.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:17

Supergrover, ik heb toevallig net een onderzoek gelezen waar men dieren aangeleerde hulpeloosheid heeft zien krijgen, waarbij dieren depressief werden omdat ze in een situatie zaten waar ze niks aan konden doen. Dat onderzoek is al heel wat jaren terug gedaan. Lijkt me genoeg zeggen. Het is puur arrogantie van de mens om te zeggen dat dieren geen echte emoties ervaren.

Ik kan trouwens niet zeggen wat ik belangrijker vind.. Ik vind elk leven in principe even waardevol dus ik snap sunprincess eigenlijk wel.

Laatst aangepast door Liva op zo 6 feb 2011 - 7:22; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:21

SuperGrover schreef:Toch blijf ik dat raar vinden. Dat je een soortgenoot, waarvan je weet hoe emoties werken omdat je ze zelf ervaart, minder goed kunt peilen dan een dier, waarvan je eigenlijk vrij weinig weet. Je weet niet wat ze denken, wat ze voelen, omdat ze dat niet kunnen uitdrukken. Van de zielige hondenblik en het nederige gedrag na een fout van honden is bewezen dat die door de mens zijn aangeleerd (het dier wordt beloond voor dat gedrag). Dat zegt niks over de gevoelens van de hond, maar wij als mens interpreteren ze als de onze. Wat mijns inziens gewoon een foute interpretatie is. Ik denk dat het logischer is dat honden de wereld en emoties anders ervaren dan mensen, dan dat ze ze hetzelfde ervaren.

Wat denk je? Dat de mens heel anders werkt? Waarom vertonen wij bepaald gedrag dan? Toch ook omdat dat ons aangeleerd is? Waarom eten wij vlees? Puur omdat wij geleerd hebben dat dat normaal is. Waarom gedragen wij ons zoals wij ons gedragen? Omdat dat volgens de sociale norm is, omdat wij goedkeuring willen van andere mensen om ons heen. Wat dat betreft liggen dieren en mensen helemaal niet zo ver uit elkaar als je denkt hoor.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:24

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat mensen die bijv. gedwongen in de prostitutie werken, weten waarom dat is en het vaak kunnen relativeren en nog het beste ervan maken.
Door hun gevoelens uit te schakelen.
Dieren hebben die mogelijkheid niet het overkomt ze, ze kunnen er niet voor vluchten, niets.....

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:25

Alias schreef:Tot op bepaalde hoogte hou ik me er wel mee bezig. Ik koop vrijwel altijd biologisch vlees, maar de andere producten niet altijd biologisch. Meestal geef ik wel geld bij een collecte en ik loop zelf ook één keer per jaar collecte. Ook steun ik elke maand 2 goede doelen. Ik koop geen dingen waarvan ik weet dat er bijv kinderarbeid achter zit, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar ook niet heel veel in verdiept heb, dus het zou best wel kunnen voorkomen dat ik iets koop waar wel iets "fouts" achter zit...
Edit: bij eieren let ik er ook wel op dat ik vrije uitloop eieren koop trouwens.

Ja ik ook wat betreft de eieren. Heb laatst bij geloof ik 'de keuringsdienst van waren' gezien hoe die kippen leven. Toch een behoorlijk stuk beter dan bio-industrie eitjes.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:26

Darcy schreef:Ja, ik ben sinds kort aan het lezen over de bio-industrie. Het heeft me zwaar geschokt. Ik ben nu mijn keuzes wat betreft vleeseten aan het heroverwegen.

Wat heb je bijv gelezen ?

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:28

Ik snap wel dat je het op een bepaalde manier zieliger vind voor dieren omdat die vaak geen eigen wil hebben, de mens dwingt hen er vaker toe. Maar aan de andere kant begrijp ik het ook weer niet, menselijk leed vind ik ook afschuwelijk. Net zo afschuwelijk. Het lijkt me erg moeilijk om leed te vergelijken, wat precies erger is. Er zijn ook genoeg situaties waar mensen worden gedwongen en waar ze ook geen keuze hebben omdat ze anders worden gedood.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:29

Liva schreef:
Darcy schreef:Ja, ik ben sinds kort aan het lezen over de bio-industrie. Het heeft me zwaar geschokt. Ik ben nu mijn keuzes wat betreft vleeseten aan het heroverwegen.

Wat heb je bijv gelezen ?

Dieren eten van Jonathan Safran Foer.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:29

Alias schreef:Ik vraag me nu trouwens wel af hoe je er achter kunt komen wat wel en niet verantwoord is. Zijn er bijv naast de echte fair-trade labels ook (huis)merken die producten verkopen waar geen kinderarbeid e.d. aan te pas is gekomen? En bijvoorbeeld de producten van Aldi/Lidl, en fruit/groente die daar in de schappen ligt... weet iemand dit?

Aldi heeft bijvoorbeeld vrije uitloop eieren. Ze hebben ook een hele tijd biologische producten gehad, tenminste hier wel. Verder gewoon logisch nadenken. Het vlees dat je bij de Aldi koopt is goedkoop, té goedkoop om biologisch te zijn. Bij andere supermarkten over het algemeen sowieso. Biologisch vlees heeft altijd een merk.

Volgens mij komt kinderarbeid ook meer voor bij luxeartikelen zoals sneakers, mp3spelers en dat soort zooi. Maar daar wil ik me nog wat meer in gaan verdiepen.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:30

Oh even iets in het verlengde, weet iemand hier bij welke supermarkt ze biologische kip hebben? Kan het bij de Dirk niet vinden.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:31

Darcy schreef:Ik heb er over gelezen en het is echt afschuwelijk, ik heb me nooit gerealiseerd hoe dat gaat. Als je je verdiept in de bio-industrie kun je niet meer zonder eraan te denken voor het vleesschap staan. Ik kreeg er de rillingen van. En ik weet nog niet zeker of ik 100 procent vegetariër ga worden, ik wil me er sowieso nog verder in gaan verdiepen, maar ik neig er wel heel erg naar. Ik vind het trouwens ook erg interessant dat het ook veel duurzamer schijnt te zijn als veel mensen vegetariër worden.

Edit: over de emoties, daar durf ik niks over te zeggen. Ik ging puur even in op het pijn voelen.

Het is ook duurzamer. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor jezelf. Je hebt geen vlees nodig. De vitaminen die in vlees zitten, zitten in genoeg andere producten. Gewoon wat meer kaas eten, af en toe wat noten etc. Ik eet al een hele tijd geen vlees meer en ik zit lichamelijk prima in orde wat dat betreft.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:32

Darcy schreef:Oh even iets in het verlengde, weet iemand hier bij welke supermarkt ze biologische kip hebben? Kan het bij de Dirk niet vinden.

AH

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:32

Ah dank je! Ga ik daar even kijken. smile Ik at vandaag trouwens een (mijn eerste hahah) vegaburger, lekker is dat zeg!

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:35

Darcy schreef:Ik snap wel dat je het op een bepaalde manier zieliger vind voor dieren omdat die vaak geen eigen wil hebben, de mens dwingt hen er vaker toe. Maar aan de andere kant begrijp ik het ook weer niet, menselijk leed vind ik ook afschuwelijk. Net zo afschuwelijk. Het lijkt me erg moeilijk om leed te vergelijken, wat precies erger is. Er zijn ook genoeg situaties waar mensen worden gedwongen en waar ze ook geen keuze hebben omdat ze anders worden gedood.

Ik wil het ook helemaal niet vergelijken.
Ik ben persoonlijk alleen meer met dierenleed bezig.
Mensenleed is afschuwelijk maar dierenleed raakt mij gewoon heel erg.
Ik kan niet goed benoemen waarom en vandaar uit zei ik ik dat het misschien is omdat mensen meer ivloed hebben op hun leven dan dieren.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:36

Ik heb nog nooit een vegaburger geprobeerd eigenlijk haha. Ik vind dat dus niks. Ik bedoel: ik kies ervoor geen vlees te eten, dus dan hoef ik ook niet zo'n suffe vervanger :P Ik doe gewoon altijd of champigons bij mijn eten bijv of andere lekkere dingen. Ik mis vlees echt niet. En als het voor mijn neus ligt, kan ik het niet meer als gewoon stukje vlees zien.
Maar het is dus wel lekker?

Hier op het industrieterrein heb je ook zo'n varkensslachterij trouwens. Je hoort die biggen gewoon wel eens gillen als je er langs fietst. Nou, ik vind dat zo erg he. En alleen omdat wij zo nodig een stukje vlees willen hebben bij ons avondeten.. Ik ben iemand die echt niet tegen dat soort onrecht kan eigenlijk. Altijd al gehad.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:37

Ja ik denk dat mensen gewoon soms wel onderwerpen hebben waar ze ontzettend fel over zijn (niet dat ik jou per se fel vind in deze discussie) en dat je dat misschien niet per se kunt onderbouwen waaróm dat nou zo is. Voor jou is het nou eenmaal zo. Dan begrijp ik wel dat je gewoon heftig reageert op zoiets als dierenleed en dat dat dan in vergelijking met bijvoorbeeld nieuws over oorlogen of iets anders, meer binnenkomt bij je. Heb ik het zo een beetje goed verwoord?

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 7:39

Liva schreef:Ik heb nog nooit een vegaburger geprobeerd eigenlijk haha. Ik vind dat dus niks. Ik bedoel: ik kies ervoor geen vlees te eten, dus dan hoef ik ook niet zo'n suffe vervanger :P Ik doe gewoon altijd of champigons bij mijn eten bijv of andere lekkere dingen. Ik mis vlees echt niet. En als het voor mijn neus ligt, kan ik het niet meer als gewoon stukje vlees zien.
Maar het is dus wel lekker?

Ja ik vind het lekker! Ik wilde het eens proberen, het heeft veel smaak smile Niet dat ik nou verwacht had dat het vies was haha maar het smaakt ook gewoon naar vlees. Dus misschien wel een oplossing voor mensen die de smaak van vlees niet willen missen maar wel vegetarisch (of meer vegetarisch) willen eten.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 4 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: