Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Denken jullie wel eens na..

+12
Floor
Polly
SuperGrover
Mariposa
girli
Isis
Lady4
Merai
Cow
Pannetoet
TGR
Carra
16 plaatsers

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Denken jullie wel eens na.. Empty Denken jullie wel eens na..

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 22:17

..over zaken als uitbuiting van mensen, kinderarbeid, bio-industrie etc? Het 'altijd meer willen' imago wat wij als maatschappij hebben waar andere mensen en dieren onder moeten lijden? Koop jij fairtrade producten of eet je biologische producten?

Ik heb de reeks van Blood, sweat & luxuries gevolgd op BNN en ondanks dat ik wel wist dat veel mensen uitgebuit werden voor luxeproducten in onze maatschappij, wist ik niet dat het zó erg was. Ben er echt van geschrokken en koop bepaalde producten bewust niet meer. Wat voor beeld geven we onze kinderen op deze manier wel niet mee..

Wie denkt daar ook wel eens over na? En zijn hier mensen die meedoen met bijv Foster parents plan?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Denken jullie wel eens na.. Empty Re: Denken jullie wel eens na..

Bericht  Carra za 5 feb 2011 - 22:23

Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet heel erg bezig houdt. Natuurlijk weet ik het, en zie ik soms dingen op tv en dat trek ik me heus wel aan. Maar vervolgens doe ik er niet veel mee in mijn dagelijks leven.

Ik koop vrijwel nooit biologische producten en bij kleding let ik er ook niet op. Ik geef niet aan goede doelen behalve als ze bij me voor de deur staan.

Erg eigenlijk...

Welke producten koop jij nu bewust niet meer Liva?
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 22:25

Ik denk er wel regelmatig over na, maar ik doe er verder niets mee. Best raar eigenlijk.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 22:42

Ik koop sowieso geen Chiquita bananen meer omdat daar zowat kinderarbeid aan te pas komt. Ook geen vlees dat niet biologisch is. Ik eet zelf eigenlijk zo goed als geen vlees meer omdat ik het totaal niet eens ben met de gedachte dat dieren hier in de bio industrie zo behandeld worden omdat wij zo nodig een stukje vlees op tafel willen. Als mijn vriend een keer vlees wil koop ik het biologisch.

Maar het is toch eigenlijk raar dat we daar eigenlijk zo weinig over nadenken? Ik doe er zelf ook nog aan mee, koop bijv kleding bij de H&M. Maar het is eigenlijk wel absurt te noemen dat mensen zo op zichzelf gericht zijn qua genot en luxe, terwijl mensen aan de andere kant van de wereld keihard moeten werken om
alleen maar te kunnen eten. En dan is het niet zozeer de fabriek die er wat aan kan doen, maar de tussenstappen tot hier zeg maar. In het programma wat ik volgde was de laatste keer een vrouw die haar eigen kind nauwelijks zag omdat ze haar gezin moest onderhouden met werk 7 uur verderop. Haar kind herkende haar niet eens. Toen brak
mijn hart wel. Ik moet er niet aan denken dat mijn zoon mij niet zou herkennen, dat is toch hel voor een moeder?

Het is eigenlijk gek te noemen dat wij zo kunnen leven omdat ons woehoe toevallig hier in NL stond.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 22:44

Haha, woehoe = wieg smile Autocorrectie telefoon smile

Gast
Gast

Bericht  TGR za 5 feb 2011 - 22:51

Bedankt voor mijn onderschrift Liva Very Happy

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 23:00

Hahaha muts Very Happy Ik kon het niet meer aanpassen via mijn telefoon. Er komen soms echt te rare combinaties uit Laughing

Gast
Gast

Bericht  TGR za 5 feb 2011 - 23:00

Liva schreef:Hahaha muts Very Happy Ik kon het niet meer aanpassen via mijn telefoon. Er komen soms echt te rare combinaties uit Laughing

Jij tikt vaker woehoe dan wieg?

TGR
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 23:03

Nee Laughing Maar bij de Iphone heb je dat. Die maakt er soms echt te gekke woorden van en dan heb je het niet eens zelf ingevoerd smile

Gast
Gast

Bericht  TGR za 5 feb 2011 - 23:12

http://damnyouautocorrect.com/ laughcry

TGR
Kletskop
Kletskop

Bericht  Pannetoet za 5 feb 2011 - 23:15

Liva schreef:
Ik heb de reeks van Blood, sweat & luxuries gevolgd op BNN

Ik heb daar één aflevering van gezien! Over de indische rijstvelden en een slachterij... ik denk dat ik alle afleveringen maar eens ga terugkijken - op de één of andere manier vind ik dat heel interessant om te zien!

Maar goed...hou ik mij ermee bezig? In zekere zin wel omdat het gewoon schokkend is maar ik doe er verder weinig mee eerlijk gezegd, eigenlijk best erg
Pannetoet
Pannetoet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2192
Punten : 2318
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Cow za 5 feb 2011 - 23:18

Leuke site TGR, lag me blauw hier!! Very Happy
Cow
Cow
Prater
Prater

Aantal berichten : 1066
Punten : 1080
Registratiedatum : 10-12-10

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 23:42

Die serie ken ik ook ja, vond 't best wel indruk maken, maar om eerlijk te zijn doe ik er verder weinig mee. Ik kan ook niet heel veel doen; ik heb niet 't geld om 'fulltime' over te stappen op fairtrade en bovendien; de spullen die ik koop, zijn volgens mij niet met kinderarbeid oid gemaakt.

Ik heb wel ooit 's de keuze gehad of ik Nike sneakers wilde of K-Swiss en Nike liet destijs de ballen en sommige schoenen nog maken door kinderen, dus toen heb ik wel gekozen voor K-Swiss. (Ik weet 't, heel klein stom iets, maar ik was toen 13 en toen vond ik 't belangrijk dat ik wel m'n mooie schoenen droeg maar niet door kindjes gemaakt...)

Gast
Gast

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 23:43

TGR schreef:http://damnyouautocorrect.com/ laughcry

Hahahaha zo grappig Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Merai za 5 feb 2011 - 23:43

Inderdaad een leuke site TGR!

On topic: Ik ben me er wel van bewust maar heb het nog niet echt in mijn gewoontes opgenomen. Wel 'hebben' we een foster parents/plan kind.
Merai
Merai
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4765
Punten : 5075

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 23:45

Ja maar Trisha, door de kleine dingen verander je het toch ook? Juist goed van je

Gast
Gast

Bericht  Gast za 5 feb 2011 - 23:48

Merai schreef:Inderdaad een leuke site TGR!

On topic: Ik ben me er wel van bewust maar heb het nog niet echt in mijn gewoontes opgenomen. Wel 'hebben' we een foster parents/plan kind.

Ja? Waar doe je dat? En hoe gaat dat in zijn werk? Ik denk er ook over. Niet alleen voor dat kind maar ook om mijn kind bewust te maken van het verschil in de wereld. Mijn ouders hadden dit vroeger ook en ik heb daar zelf veel van opgestoken. Die jongen heeft gelukkig een opleiding kunnen volgen door onze bijdrage.

Gast
Gast

Bericht  Lady4 za 5 feb 2011 - 23:53

Ik zou best biologische vlees willen eten, graag zelfs, want waarschijnlijk smaakt het ook nog beter. Maar daar het nog steeds 2 keer zo duur is dan 'gewoon' vlees, pas ik daarvoor. Vlees is al zo duur, laat staan dat ik ook nog bijna het dubbele moet gaan betalen.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  Pannetoet za 5 feb 2011 - 23:55

Lady4 schreef:...Vlees is al zo duur, laat staan dat ik ook nog bijna het dubbele moet gaan betalen.

+1
Pannetoet
Pannetoet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2192
Punten : 2318

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 0:00

Liva schreef:
TGR schreef:http://damnyouautocorrect.com/ laughcry

Hahahaha zo grappig Very Happy
Echt TE grappig Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 0:06

Dat komt niet omdat biologisch vlees zo duur is, dat komt omdat gewoon vlees veel te goedkoop is. Boeren moeten alles zo goedkoop mogelijk houden omdat de consument weigert om meer te betalen. Wat er dus voor zorgt dat er niet goed voor dieren gezorgd wordt. Dat varkens zonder verdoving gecastreerd worden, dat koeien rondlopen met ontstekingen en bloedarmoede. Ja, ik pas daarvoor hoor. Een stuk vlees wat in de supermarkt bestaat uit meer dan wat jij later op je bord hebt liggen. Plus dat het ook nog eens volgespoten wordt met hormonen, het is maar net wat je lekker vindt smile

Gast
Gast

Bericht  Isis zo 6 feb 2011 - 0:11

Ik ben me er van bewust en ik pas mijn levenswijze er een beetje aan aan. Enkel biologisch vlees maar vooral vleesvervangers, koop regelmatig fairtrade producten of streekproducten, let op verpakkingen (zo min mogelijk papiertjes errond), koop vaak tweedehands (ik vind het leuk om te snuffelen én ik vind het zonde om al die goede kledij, meubels,... gewoon weg te gooien).

Wat kledij betreft, koop ik vaak gewoon bij H&M en dat soort ketens. Ik weet dat er kinderarbeid aan te pas komt maar ik heb nog geen waardig (en vooral goedkoop) alternatief gevonden. Behalve dan tweedehandskledij of vintage.

Ik heb hem niet gelezen maar blijkbaar is het boek erg goed: 'vlees eten' van Safran Foer. Gaat over de vleesindustrie.

Verder doneer ik maandelijks aan oxfam en amnesty international. Ik heb ook mijn stages gedaan in ngo's, dus ik ben over het algemeen wel vrij goed op de hoogte van de Noord/Zuid tegenstellingen. Ook dat vind ik belangrijk, een basiskennis over de Noord/Zuid problematiek en ik zou het goed vinden om dat verplicht in het lessenpakket van het onderwijs te steken.
Isis
Isis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 338
Punten : 363
Registratiedatum : 25-12-10

Bericht  Lady4 zo 6 feb 2011 - 0:14

Liva schreef:Dat komt niet omdat biologisch vlees zo duur is, dat komt omdat gewoon vlees veel te goedkoop is. Boeren moeten alles zo goedkoop mogelijk houden omdat de consument weigert om meer te betalen. Wat er dus voor zorgt dat er niet goed voor dieren gezorgd wordt. Dat varkens zonder verdoving gecastreerd worden, dat koeien rondlopen met ontstekingen en bloedarmoede. Ja, ik pas daarvoor hoor. Een stuk vlees wat in de supermarkt bestaat uit meer dan wat jij later op je bord hebt liggen. Plus dat het ook nog eens volgespoten wordt met hormonen, het is maar net wat je lekker vindt Denken jullie wel eens na.. 561177
En dat vind ik ook supergoed van jou.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  Gast zo 6 feb 2011 - 0:19

Van huis uit heb ik wel veel dingen meegekregen hierover. Mijn moeder is er vooral actief in. Die mailt zelfs de H&M om er achter te komen of er kinderarbeid aan te pas komt bij het maken van de kleding smile. Met de AH heeft ze ook contact gehad ivm de eigen merk chocola.

Zelf probeer ik een afweging te maken. Chiquita bananen probeer ik eigenlijk niet te kopen want ik heb in Guatamala zelf gezien en gehoord hoe het proces eruit ziet. Maar helaas zijn er niet altijd alternatieven (ben voor veel fruit allergisch) en heb ik ook niet heel veel tijd om dan naar een andere supermarkt te gaan.

Vlees probeer ik ook biologisch te kopen of gewoon niet. Ik heb ooit eens gehoord dat we het biologische vlees niet moeten zien als duur. Het is de normale prijs voor vlees. De prijs van gewoon vlees is gewoon absurd laag maar daar is wel een reden voor.

Maar goed, ik heb ook maar een beperkt budget dus ik kan niet alles biologisch kopen dus ik probeer daar voor mezelf een afweging in te maken.

Gast
Gast

Bericht  Merai zo 6 feb 2011 - 0:23

Liva schreef:
Merai schreef:Inderdaad een leuke site TGR!

Ja? Waar doe je dat? En hoe gaat dat in zijn werk? Ik denk er ook over. Niet alleen voor dat kind maar ook om mijn kind bewust te maken van het verschil in de wereld. Mijn ouders hadden dit vroeger ook en ik heb daar zelf veel van opgestoken. Die jongen heeft gelukkig een opleiding kunnen volgen door onze bijdrage.

Dat gaat via Plan Nederland, dat is de nieuwe naam van foster parents. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn vriend dit al deed voor we elkaar kenden dus ik weet niet precies hoe het in zijn werk gaat met aanmelden etc.. Nu betalen we elke maand een bedrag en krijgen af en toe foto's of tekeningen opgestuurd. Ik weet nog dat mijn basisschool vroeger ook een aantal foster parents kinderen had en dat heeft me zeker bewuster gemaakt. Ik denk dan ook dat het voor je kind ook goed is!
Merai
Merai
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4765
Punten : 5075

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: