Denken jullie wel eens na..
+12
Floor
Polly
SuperGrover
Mariposa
girli
Isis
Lady4
Merai
Cow
Pannetoet
TGR
Carra
16 plaatsers
Pagina 5 van 6
Pagina 5 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Re: Denken jullie wel eens na..
Sunprincess schreef:Darcy schreef:Ik snap wel dat je het op een bepaalde manier zieliger vind voor dieren omdat die vaak geen eigen wil hebben, de mens dwingt hen er vaker toe. Maar aan de andere kant begrijp ik het ook weer niet, menselijk leed vind ik ook afschuwelijk. Net zo afschuwelijk. Het lijkt me erg moeilijk om leed te vergelijken, wat precies erger is. Er zijn ook genoeg situaties waar mensen worden gedwongen en waar ze ook geen keuze hebben omdat ze anders worden gedood.
Ik wil het ook helemaal niet vergelijken.
Ik ben persoonlijk alleen meer met dierenleed bezig.
Mensenleed is afschuwelijk maar dierenleed raakt mij gewoon heel erg.
Ik kan niet goed benoemen waarom en vandaar uit zei ik ik dat het misschien is omdat mensen meer ivloed hebben op hun leven dan dieren.
Dat is net zo logisch als dat een ander meer geraakt wordt door mensenleed. Het ene is niet beter dan het andere. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dierenleed erger vindt. Mijn moeder is opvanggezin voor honden uit andere landen. Nou, die beesten worden toch ook een partij mishandeld daar, echt zo naar.. Mijn moeder zegt ook: ik vind dierenleed veel erger. Waarom? Omdat zij ziet hoe mensen de keuze maken om dieren zo te mishandelen. Dieren die niks kunnen doen en ook niks hebben gedaan om mishandeld te worden. Die beesten komen soms binnen daar in het asiel met de halsband in hun vel gegroeid. Vreselijk, zijn gewoon geen woorden voor.
Gast- Gast
Had je mijn post nog gezien over dat boek Liva? Iemand nog een andere goede boekentip voor mij?
Gast- Gast
Darcy schreef:Liva schreef:Ik heb nog nooit een vegaburger geprobeerd eigenlijk haha. Ik vind dat dus niks. Ik bedoel: ik kies ervoor geen vlees te eten, dus dan hoef ik ook niet zo'n suffe vervanger Ik doe gewoon altijd of champigons bij mijn eten bijv of andere lekkere dingen. Ik mis vlees echt niet. En als het voor mijn neus ligt, kan ik het niet meer als gewoon stukje vlees zien.
Maar het is dus wel lekker?
Ja ik vind het lekker! Ik wilde het eens proberen, het heeft veel smaak Niet dat ik nou verwacht had dat het vies was haha maar het smaakt ook gewoon naar vlees. Dus misschien wel een oplossing voor mensen die de smaak van vlees niet willen missen maar wel vegetarisch (of meer vegetarisch) willen eten.
Nou ben ik toch wel nieuwsgierig. Misschien dat ik van de week eens zo'n ding proef, alleen maar om te weten waar het dan naar smaakt. Waar was het uit gemaakt, weet je dat?
Gast- Gast
Ik zie 'm , Darcy! Heb je 'm in de winkel gekocht of bij bol.com bijv?
Gast- Gast
Liva schreef:Ik zie 'm , Darcy! Heb je 'm in de winkel gekocht of bij bol.com bijv?
Ik heb 'm gehaald in de bieb haha. Maar hij is vrij nieuw geloof ik. Ik las altijd JSF's romans al, dit is het eerste non-fictie boek dat ik van hem las maar ik raad het iedereen aan. Hij laat ook wel echt iedereen aan het woord, dus mensen uit slachterijen, bio industrie boeren, mensen van peta, boeren die het juist anders willen, etc.
Ik ga even op de verpakking van de burger kijken voor je
Gast- Gast
Dit is de link (dat was iets makkelijker dan het overschrijven haha ):
http://www.vivera.com/product/vega/vivera-burgers/
http://www.vivera.com/product/vega/vivera-burgers/
Gast- Gast
Darcy schreef:Ja ik denk dat mensen gewoon soms wel onderwerpen hebben waar ze ontzettend fel over zijn (niet dat ik jou per se fel vind in deze discussie) en dat je dat misschien niet per se kunt onderbouwen waaróm dat nou zo is. Voor jou is het nou eenmaal zo. Dan begrijp ik wel dat je gewoon heftig reageert op zoiets als dierenleed en dat dat dan in vergelijking met bijvoorbeeld nieuws over oorlogen of iets anders, meer binnenkomt bij je. Heb ik het zo een beetje goed verwoord?
Ja, zoiets ja
Gast- Gast
Darcy schreef:Ah dank je! Ga ik daar even kijken. Ik at vandaag trouwens een (mijn eerste hahah) vegaburger, lekker is dat zeg!
Het is heel lekker!!! Sinds mijn thuis geen vlees meer eet, haal ik dus ook echt geen vlees meer in huis maar ik krijg wel eens vleeseters over de vloer en die schotel ik dus ook gewoon vleesvervangers voor. Ze vinden het stuk voor stuk erg lekker!
Gast- Gast
Liva schreef:Alias schreef:Ik vraag me nu trouwens wel af hoe je er achter kunt komen wat wel en niet verantwoord is. Zijn er bijv naast de echte fair-trade labels ook (huis)merken die producten verkopen waar geen kinderarbeid e.d. aan te pas is gekomen? En bijvoorbeeld de producten van Aldi/Lidl, en fruit/groente die daar in de schappen ligt... weet iemand dit?
Aldi heeft bijvoorbeeld vrije uitloop eieren. Ze hebben ook een hele tijd biologische producten gehad, tenminste hier wel. Verder gewoon logisch nadenken. Het vlees dat je bij de Aldi koopt is goedkoop, té goedkoop om biologisch te zijn. Bij andere supermarkten over het algemeen sowieso. Biologisch vlees heeft altijd een merk.
Volgens mij komt kinderarbeid ook meer voor bij luxeartikelen zoals sneakers, mp3spelers en dat soort zooi. Maar daar wil ik me nog wat meer in gaan verdiepen.
De vrije uitloop eieren van Aldi, die ken ik inderdaad. Ik koop geen vlees bij Aldi, maar biologisch vlees bij Albert Heijn of bij de biologische slager. Maar wat betreft de producten zoals fruit, groente, koffie, thee, koeken en dat soort dingen, daarbij heb ik geen idee over hoe ik kan weten of dit op een eerlijke manier geproduceerd is, zonder kinderarbeid enz.
Ook veel kleding wordt misschien nog wel gemaakt door kinderen en inderdaad bij luxeartikelen zoals jij noemt.
Overigens let ik dus wel op met dierlijke producten en koop ik proefdiervrije cosmetica. Daar heb ik me wel in verdiept, maar van producten die met kinderarbeid e.d. te maken hebben weet ik maar bar weinig. Gek eigenlijk...
Alias- Prater
- Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 02-12-10
Sunprincess schreef:Darcy schreef:Ah dank je! Ga ik daar even kijken. Ik at vandaag trouwens een (mijn eerste hahah) vegaburger, lekker is dat zeg!
Het is heel lekker!!! Sinds mijn thuis geen vlees meer eet, haal ik dus ook echt geen vlees meer in huis maar ik krijg wel eens vleeseters over de vloer en die schotel ik dus ook gewoon vleesvervangers voor. Ze vinden het stuk voor stuk erg lekker!
De meeste vleesvervangers vind ik ook erg lekker, vooral die van Valess en Quorn.
Alias- Prater
Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat de meeste kleding wel gemaakt wordt door kinderhandjes. Weet je, je kunt niet alles voorkomen, maar mensen mogen wat mij betreft best eens wat bewuster worden. Wat ik hier soms lees vind ik best wel schokkend. Mensen die het geen ene reet boeit wat ze op hun bord hebben liggen, waar het vandaan komt. Dat dieren zo beroerd behandeld worden zodat zij een stukje vlees hebben op hun bord 's avonds. Dat vind ik erg en schokkend. Dat mensen liever hun ogen sluiten voor bepaalde zaken dan een klein beetje moeite steken in het bewust eten. Want zo moeilijk is het niet om ipv van een Chiquita banaan een Max Havelaar banaan te kopen.
Mijn vriend zei vanmiddag ook dat het eigenlijk best wel onnatuurlijk is dat alle groenten en fruit het hele jaar door gekocht kan worden. Dat wordt geteeld door broeikassen met veel CO2 uitstoot. Vroeger was het normaal dat je in de winter boerenkool at en dat er in de zomer alleen maar aardbeien waren bij wijze van spreken. Het is een typisch voorbeeld van de mentaliteit die in deze maatschappij heerst.
Mijn vriend zei vanmiddag ook dat het eigenlijk best wel onnatuurlijk is dat alle groenten en fruit het hele jaar door gekocht kan worden. Dat wordt geteeld door broeikassen met veel CO2 uitstoot. Vroeger was het normaal dat je in de winter boerenkool at en dat er in de zomer alleen maar aardbeien waren bij wijze van spreken. Het is een typisch voorbeeld van de mentaliteit die in deze maatschappij heerst.
Gast- Gast
Ik vind ook dat mensen bewuster mogen worden, een paar weken geleden wist ik zelf trouwens ook niet hoe erg het was.
Gast- Gast
Liva schreef:Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat de meeste kleding wel gemaakt wordt door kinderhandjes. Weet je, je kunt niet alles voorkomen, maar mensen mogen wat mij betreft best eens wat bewuster worden. Wat ik hier soms lees vind ik best wel schokkend. Mensen die het geen ene reet boeit wat ze op hun bord hebben liggen, waar het vandaan komt. Dat dieren zo beroerd behandeld worden zodat zij een stukje vlees hebben op hun bord 's avonds. Dat vind ik erg en schokkend. Dat mensen liever hun ogen sluiten voor bepaalde zaken dan een klein beetje moeite steken in het bewust eten. Want zo moeilijk is het niet om ipv van een Chiquita banaan een Max Havelaar banaan te kopen.
Dit ben ik helemaal met je eens. Ik kan er ook niet goed tegen als mensen een houding hebben dat het ze niet interesseert, het te moeilijk is om bewust te eten, en voorál als ze denken dat het toch niet uitmaakt wat ze zelf doen want het is nou eenmaal zo en het geen verschil zou maken als ze zelf andere keuzes zouden maken.
Naar mijn idee zal er nooit wat veranderen als mensen maar met de massa mee blijven lopen en niet voor zichzelf willen nadenken en dus geen verschil durven maken.
Alias- Prater
Ik heb er onlangs een heel boek over gelezen, waarin allerlei experimenten staan, zowel experimenten die suggereren dat dieren wel emoties ervaren, als experimenten die het tegendeel zeer aannemelijk maken. Het is nou eenmaal niet bewezen, en dat is mijns inziens ook niet iets waarover te moeten discussiëren. Misschien is het programma Labyrint over dit onderwerp leuk om terug te kijken, mocht het je interesseren. Het heeft niks met arrogantie te maken, je kunt nou eenmaal niet iets glashard beweren dat niet bewezen is.Liva schreef:Wat denk je? Dat de mens heel anders werkt? Waarom vertonen wij bepaald gedrag dan? Toch ook omdat dat ons aangeleerd is? Waarom eten wij vlees? Puur omdat wij geleerd hebben dat dat normaal is. Waarom gedragen wij ons zoals wij ons gedragen? Omdat dat volgens de sociale norm is, omdat wij goedkeuring willen van andere mensen om ons heen. Wat dat betreft liggen dieren en mensen helemaal niet zo ver uit elkaar als je denkt hoor.SuperGrover schreef:
Supergrover, ik heb toevallig net een onderzoek gelezen waar men dieren aangeleerde hulpeloosheid heeft zien krijgen, waarbij dieren depressief werden omdat ze in een situatie zaten waar ze niks aan konden doen. Dat onderzoek is al heel wat jaren terug gedaan. Lijkt me genoeg zeggen. Het is puur arrogantie van de mens om te zeggen dat dieren geen echte emoties ervaren.
Ik kan trouwens niet zeggen wat ik belangrijker vind.. Ik vind elk leven in principe even waardevol dus ik snap sunprincess eigenlijk wel.
Ik denk dat het menselijk brein heel anders werkt dan die van dieren, ja. Het is een feit dat het brein van dieren er ook anders uitziet dan die van mensen, dus het zou raar zijn als het exact hetzelfde werkt. Er zijn hersengebieden die bij mensen véél meer ontwikkeld zijn dan bij dieren, zoals er ook hersengebieden bij dieren zijn die veel meer ontwikkeld zijn dan de onze.
Maar, nogmaals, dat zegt niks over mijn persoonlijke mening. Je impliceert een beetje dat ik een dierenbeul ben, die het geen moer uitmaakt of beesten lijden of niet, want ze zijn ondergeschikt. Nee, dat is absoluut niet mijn mening, daarom eet ik ook bijna geen vlees meer. Ik vind het lijden van dieren verschrikkelijk. Het enige punt was dat ik mij niet kan voorstellen dat iemand mensenleed niet veel kan schelen, terwijl diegene dierenleed wél verschrikkelijk vind. Je weet hoe erg jij onder iets lijdt, niet hoe erg een koe onder iets lijdt. Dat was mijn punt. Dus probeer mij alsjeblieft niet dingen in de schoenen te schuiven die ik niet vind.
Oh en trouwens, ik bedoel het niet rot, misschien jij ook wel niet, maar typen geeft altijd een beetje gebrek aan intonatie.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Dat is voor mij nog steeds normaal haha.. Ik wist tot december 2010 niet dat je in de winter ook aardbeien kon kopen..Liva schreef:
Gast- Gast
Ik denk er niet over na. Als ik het zie op tv is het wel schokkend. Maar ja, het gebeurd toch wel.
Gast- Gast
Dolcis_ schreef:Ik denk er niet over na. Als ik het zie op tv is het wel schokkend. Maar ja, het gebeurd toch wel.
Als elk persoon 1 iemand beïnvloed, dan is dat al resultaat. En als die ene persoon dan weer iemand anders beïnvloed... etc
Gast- Gast
Ik zou echt geen boerenkool in de zomer willen
SuperGrover- Ratel
SuperGrover schreef:Ik zou echt geen boerenkool in de zomer willen
Zou mij echt niet uitmaken Lekker !
Gast- Gast
Dolcis_ schreef:Ik denk er niet over na. Als ik het zie op tv is het wel schokkend. Maar ja, het gebeurd toch wel.
Geen persoonlijke aanval naar jou, maar ik vind dat een beetje egocentrisch. 'Het gebeurt toch, dus ik doe er lekker aan mee'.
Je keurt dus goed dat het überhaupt gebeurt! Als alle mensen zo denken dan gebeurt het inderdaad!
Ik wil niet zeggen dat je vegetariër moet worden, alleen maar biologische producten moet kopen etc. maar iedereen kan er op z'n minst eens over nadenken en dan beslissen of hij/zij het de moeite waard vindt om wat aan te doen.
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
Ik houd me er gewoon nooit mee bezig. Ben wel bereid om spullen of kleertjes van ons zoontje te doneren aan van die weeshuizen. Maar verder ben ik er niet mee bezig. Ik heb ook niet het idee dat ik er wel wat aan kan doen.
Wat dat betreft zou ik er bewuster mee om kunnen gaan door me er verder in te verdiepen. Maar voor nu trekt het mijn aandacht niet zo.
Ik ben dan misschien ook wel egocentrisch bezig..
Wat dat betreft zou ik er bewuster mee om kunnen gaan door me er verder in te verdiepen. Maar voor nu trekt het mijn aandacht niet zo.
Ik ben dan misschien ook wel egocentrisch bezig..
Gast- Gast
_Donnaa schreef:Dat is voor mij nog steeds normaal haha.. Ik wist tot december 2010 niet dat je in de winter ook aardbeien kon kopen..Liva schreef:
Ik hou me ook over het algemeen aan de seizoensgroente.
Boerenkool is het lekkerst als de vorst erover heen is geweest dus dat eet ik in de winter. Zelfde geldt voor spuitjes.
Aardbeien zijn in de zomer het lekkerst en aan bloemkool zit geen smaak in de winter.
Gast- Gast
Maar, stel je voor: het is 30 graden, je komt net thuis van een dag aan het strand, eet lekker buiten aan de tuintafel met de parasol erboven... En dan komt een pan boerenkool op tafel. Nou nee, bedankt
SuperGrover- Ratel
SuperGrover schreef:
Ik heb er onlangs een heel boek over gelezen, waarin allerlei experimenten staan, zowel experimenten die suggereren dat dieren wel emoties ervaren, als experimenten die het tegendeel zeer aannemelijk maken. Het is nou eenmaal niet bewezen, en dat is mijns inziens ook niet iets waarover te moeten discussiëren. Misschien is het programma Labyrint over dit onderwerp leuk om terug te kijken, mocht het je interesseren. Het heeft niks met arrogantie te maken, je kunt nou eenmaal niet iets glashard beweren dat niet bewezen is.
Precies, zolang je niet kan bewijzen dat het er niet is, kan je er ook niet van zeggen dat het er niet is. Ik zie het aan mijn eigen dieren, ik zie het aan onderzoeken. Ik geloof er niet in dat dieren geen emoties hebben, het lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat wij als enige in deze wereld emoties zouden ervaren. Dat is net zoiets als zeggen dat wij als enige in dit heelal bestaan. Dat is gewoon puur arrogantie van de mens.
Ik denk dat het menselijk brein heel anders werkt dan die van dieren, ja. Het is een feit dat het brein van dieren er ook anders uitziet dan die van mensen, dus het zou raar zijn als het exact hetzelfde werkt. Er zijn hersengebieden die bij mensen véél meer ontwikkeld zijn dan bij dieren, zoals er ook hersengebieden bij dieren zijn die veel meer ontwikkeld zijn dan de onze.
Het kan anders werken, maar dat zegt niks over het ervaren van emoties.
Maar, nogmaals, dat zegt niks over mijn persoonlijke mening. Je impliceert een beetje dat ik een dierenbeul ben, die het geen moer uitmaakt of beesten lijden of niet, want ze zijn ondergeschikt. Nee, dat is absoluut niet mijn mening, daarom eet ik ook bijna geen vlees meer. Ik vind het lijden van dieren verschrikkelijk. Het enige punt was dat ik mij niet kan voorstellen dat iemand mensenleed niet veel kan schelen, terwijl diegene dierenleed wél verschrikkelijk vind. Je weet hoe erg jij onder iets lijdt, niet hoe erg een koe onder iets lijdt. Dat was mijn punt. Dus probeer mij alsjeblieft niet dingen in de schoenen te schuiven die ik niet vind.
Ik ben het spoor even bijster. Ik impliceer nergens dat jij een dierenbeul bent..? En je laatste zin snap ik ook niet helemaal geloof ik
Oh en trouwens, ik bedoel het niet rot, misschien jij ook wel niet, maar typen geeft altijd een beetje gebrek aan intonatie.
Dat blijkt, want ik snap niet zo goed waar je het in je laatste stukje over hebt
Gast- Gast
Pagina 5 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Soortgelijke onderwerpen
» Wat denken jullie?
» Denken jullie dit weleens?
» Wat denken jullie hiervan?
» Wat denken jullie hier van?
» Wat denken jullie zou dit wat zijn?
» Denken jullie dit weleens?
» Wat denken jullie hiervan?
» Wat denken jullie hier van?
» Wat denken jullie zou dit wat zijn?