Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tegen wie zeg je 'u'?

+41
Snoes
Sophiee
Japie
Jezzie
Inge
Caribbeanlover
Melis_je
*Lookie*
Jeanette
hellowkitty
Lejow
mzcharlotte
Marsy28
M-G
RYW
SoGood
SuperGrover
TukTuk
Highway
Shisha
Antibes
Suus
loura
Rouxxxe
Printje
mezzoforte
Marin
Roxi3
Bacio
Caramba
Kowalski
Rush
rapa nui
Mamsie
Bazinga
Polly
Oasis
Parisienne
Caroow
girli
Twellie
45 plaatsers

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Bacio za 6 okt 2012 - 3:34

Marsy28 schreef:Maar wacht even Bacio, je woont WEL in Nederland en ongeacht of jij er wel of geen problemen mee hebt, vind ik het naar de ander toe wel echt onbeleefd.
Dat kan, ik vind dat dus niet.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Lejow za 6 okt 2012 - 3:41

Rood schreef:Ik ben 29 en word ook regelmatig met 'u' aangesproken. Dat vind ik fijn, vooral wanneer degene die tegen me praat beduidend jonger is dan ik. Ik moet echt m'n juf-modus onderdrukken wanneer 17-jarige caissières tegen een seniore persoon 'jij-t'.

Whahaha ik las dit als 'senwoare' en ik dacht echt WTF is DAT nou weer..
Tot ik de zin nog eens goed las, en zag dat het gewoon se-ni-ore, is hahahaha laughcry

Ik zeg u tegen mensen die ik niet en beduidend ouder zijn.
En tegen mijn ooms en tantes en opa en oma's ook.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 5:03

Ik zeg u tegen mijn opa en oma, op mijn werk (niet tegen collega's, maar wel tegen ieder ander waar ik mee te maken heb), tegen oudere mensen, en in formele situaties.

Toen ik voor de klas stond wilde ik ook met u aangesproken worden. Althans, ik liet altijd aan de kinderen merken dat ik dat prettig vond en dat deden ze dan ook. Ik ben misschien ouderwets, maar ik vind dat nog altijd een vorm van respect en een manier om aan te geven dat je geen gelijke bent, wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. Wat dat betreft ben ik het dan ook helemaal met Marsy eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 6:22

Ik noem mensen eigenlijk altijd u, of ik moet iemand goed kennen, weten dat ik mag tutoyeren, of iemand van mijn eigen leeftijd of jonger. Mijn opa & oma noem ik ook u, de generaal manager van mijn werk ook. Ik vind dat netjes & beleefd, zo heb ik het vroeger ook geleerd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 6:50

Tegen ouderen en in een formele situatie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 8:42

Punk'd schreef:Ik zie gewoon echt geen verschil in..(als je het op dezelfde toonhoogte/stemgeluid whatever zegt)..

Wil je er misschien een tasje bij?

Wilt u er misschien een tasje bij?

Ik dus wel. Over het laatste zou ik nooit vallen. Over het eerste in sommige gevallen wel. Ik ken je niet, dus waarom zeg je jij? Dan nog maakt toon enzo een hoop uit hoor, maar de kans dat mensen over versie 1 vallen is gewoon veel groter dan dat ze over versie 2 vallen. Dus waarom het risico nemen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 8:42

Bacio schreef:
Eucalypta schreef:
Bacio schreef:Ik spreek niemand met "u" aan. Niet in sollicitatiegesprekken, niet in de winkel, nergens.

Lekkere binnenkomer. Onbeleefd ook.
Jij vindt dat onbeleefd. Ik spreek 75% van de dag Engels, dus dan hoef je er niet over na te denken. Verder vind ik het erg ouderwets, niemand gebruikt "u" in mijn omgeving.

Ik ben 29 en word meestal aangesproken met u door vreemden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 8:46

Bacio schreef:
Marsy28 schreef:Maar wacht even Bacio, je woont WEL in Nederland en ongeacht of jij er wel of geen problemen mee hebt, vind ik het naar de ander toe wel echt onbeleefd.
Dat kan, ik vind dat dus niet.

Maar het gaat er níet om wat jij vindt, het gaat erom hoe degene die je aanspreekt er tegenaan kijkt. EN dat weet je niet, dus zeg je u, anders bestaat de kans dat je iemand beledigd, en waarom zou je dat willen?

De aangesprokene bepaalt hoe hij aangesproken wil worden, niet de aanspreker.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  hellowkitty za 6 okt 2012 - 10:01

Mensen ouder dan ik die ik niet ken.
bepaalde familieleden.
kennissen
hellowkitty
hellowkitty
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 330
Punten : 355
Registratiedatum : 27-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Jeanette za 6 okt 2012 - 11:19

Tegen ouderen en in formele situaties.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Bacio za 6 okt 2012 - 21:10

Eucalypta schreef:
Bacio schreef:
Marsy28 schreef:Maar wacht even Bacio, je woont WEL in Nederland en ongeacht of jij er wel of geen problemen mee hebt, vind ik het naar de ander toe wel echt onbeleefd.
Dat kan, ik vind dat dus niet.

Maar het gaat er níet om wat jij vindt, het gaat erom hoe degene die je aanspreekt er tegenaan kijkt. EN dat weet je niet, dus zeg je u, anders bestaat de kans dat je iemand beledigd, en waarom zou je dat willen?

De aangesprokene bepaalt hoe hij aangesproken wil worden, niet de aanspreker.
Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je zegt en niet degene tegen wie je t zegt. Ik heb ook nog nooit een opmerking erover gehad, dus het zal wel meevallen.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 21:33

Bacio schreef:
Eucalypta schreef:
Bacio schreef:
Marsy28 schreef:Maar wacht even Bacio, je woont WEL in Nederland en ongeacht of jij er wel of geen problemen mee hebt, vind ik het naar de ander toe wel echt onbeleefd.
Dat kan, ik vind dat dus niet.

Maar het gaat er níet om wat jij vindt, het gaat erom hoe degene die je aanspreekt er tegenaan kijkt. EN dat weet je niet, dus zeg je u, anders bestaat de kans dat je iemand beledigd, en waarom zou je dat willen?

De aangesprokene bepaalt hoe hij aangesproken wil worden, niet de aanspreker.
Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je zegt en niet degene tegen wie je t zegt. Ik heb ook nog nooit een opmerking erover gehad, dus het zal wel meevallen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij deze wel met Bacio eens ben.. Ik bepaal zelf wel hoe ik iemand aanspreek of niet.

Maar ik ben ik het er dan ook mee oneens dat je of u iets extra's toevoegd. Ik vind gewoon de hele non verbale houding tig keer belangrijker dan of het woordje u in de zin voorkomt.

Even en lekker zwart/wit voorbeeld:

Cassiere zit ondertussen met een andere cassiere te praten.. Zit aan haar houding dat ze er geen zin in heeft.. Aan het einde vraagt ze wilt u de bon?

Cassiere scant de producten kijkt u ondertussen een keer vriendelijk aan.. Aan het einde vraagt ze.. Wil je het bonnetje?


Of een nog mooiere situatie.. Wat als je samen met je man bij de kassa staat.. En ze zegt.. Willen jullie het bonnetje er nog bij? Wat doe je dan? Voor zover ik weet is er geen U variant in meervoud.


Nee ik voel me veel meer gewaardeerd als iemands lichaamstaal/non verbale commicatie naar mij toe vriendelijk is en dan geeft het woordje u voor mij echt totaal geen toevoeging.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  *Lookie* za 6 okt 2012 - 21:35

Tegen 'ouderen' (vanaf ongeveer 50 jaar), opa's en oma's, in winkels.. ik vind het beleefd om te doen.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Melis_je za 6 okt 2012 - 21:36

Eucalypta schreef:Tegen iedereen die ik niet ken, tenzij het in een informele setting is (feestje ofzo). Maar in winkels, werk, afspraken, altijd u. Tegen directe collega's niet, tegen mensen die ik niet ken van een andere afdeling weer wél.

Ik ook. Ik word ook meestal met u aangesproken. Ik spreek ook al het winkelpersoneel met u aan, ongeacht leeftijd (en misschien is iemand wel ouder, maar ziet hij/zij er jong uit, daar kan je je ook in vergissen).

Punk'd: Het meervoud van u is u, dus tegen meerdere vreemden zeg ik ook u. Vroeger werd er een ander werkwoord voor gebruikt ("Vind u" vs "Vindt u"), maar volgens mij is dat tegenwoordig niet meer nodig. Edit: ik kan de regel trouwens niet vinden, misschien hangt dat 'Vindt' toch van iets anders af. Even doorzoeken.


Laatst aangepast door Melis_je op za 6 okt 2012 - 21:41; in totaal 1 keer bewerkt
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Bacio za 6 okt 2012 - 21:41

Punk'd schreef:
Bacio schreef:
Eucalypta schreef:
Bacio schreef:
Marsy28 schreef:Maar wacht even Bacio, je woont WEL in Nederland en ongeacht of jij er wel of geen problemen mee hebt, vind ik het naar de ander toe wel echt onbeleefd.
Dat kan, ik vind dat dus niet.

Maar het gaat er níet om wat jij vindt, het gaat erom hoe degene die je aanspreekt er tegenaan kijkt. EN dat weet je niet, dus zeg je u, anders bestaat de kans dat je iemand beledigd, en waarom zou je dat willen?

De aangesprokene bepaalt hoe hij aangesproken wil worden, niet de aanspreker.
Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je zegt en niet degene tegen wie je t zegt. Ik heb ook nog nooit een opmerking erover gehad, dus het zal wel meevallen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij deze wel met Bacio eens ben.. Ik bepaal zelf wel hoe ik iemand aanspreek of niet.

Maar ik ben ik het er dan ook mee oneens dat je of u iets extra's toevoegd. Ik vind gewoon de hele non verbale houding tig keer belangrijker dan of het woordje u in de zin voorkomt.

Even en lekker zwart/wit voorbeeld:

Cassiere zit ondertussen met een andere cassiere te praten.. Zit aan haar houding dat ze er geen zin in heeft.. Aan het einde vraagt ze wilt u de bon?

Cassiere scant de producten kijkt u ondertussen een keer vriendelijk aan.. Aan het einde vraagt ze.. Wil je het bonnetje?


Of een nog mooiere situatie.. Wat als je samen met je man bij de kassa staat.. En ze zegt.. Willen jullie het bonnetje er nog bij? Wat doe je dan? Voor zover ik weet is er geen U variant in meervoud.


Nee ik voel me veel meer gewaardeerd als iemands lichaamstaal/non verbale commicatie naar mij toe vriendelijk is en dan geeft het woordje u voor mij echt totaal geen toevoeging.
Helemaal mee eens.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 21:43

Dat de rest van de manier van aanspreken ook veel zegt is waar. Maar toch is het écht niet zo dat je zélf hoort te bepalen hoe je iemand aanspreekt. Je hoort uit te gaan van hoe iemand aangesproken wenst te worden. Dat verzin ik niet, dat is hoe het 'hoort' etiquettetechnisc gezien. En aangezien je niet wéét of iemand het ok vindt als je 'je' zegt, zeg je gewoon u. Want waarom het risico nemen dat iemand zich beledigd voelt? En het is niet aan jou om te bepalen wanneer iemand zich beledigd mag voelen, dat is aan de persoon zelf. Kleine moeite toch, om gewoon beleefd te doen in het algemeen?



Ik vind het zo arrogant om te zeggen 'ik bepaal wat ik zeg, en de ander doet het er maar mee, ik pas me voor niemand aan'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Caramba za 6 okt 2012 - 21:59

Gister was ik met mijn vader in de supermarkt. Mijn vader vroeg of hij zijn pas alvast in het apparaat kon doen, voordat het bedrag er stond. Cassiere zei: ja, je kunt vast je kaart in het apparaat steken. Ik vond dat zo onbeleefd. Ik zei daarom ook hardop u kunt vast. Die cassiere leek jonger dan dat ik ben, en mijn vader is de 60 gepasseerd. Ik vind het dan niet netjes om met je aangesproken te worden.

Ik ben zelf 28 en wordt geregeld met u aangesproken, ik vind dat netjes en als ik mij er niet prettig bij voel zeg ik, zeg maar je i.p.v u, anders voel ik mij zo oud.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  mzcharlotte za 6 okt 2012 - 22:10

Bacio schreef: Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je zegt en niet degene tegen wie je t zegt. Ik heb ook nog nooit een opmerking erover gehad, dus het zal wel meevallen.

Ik zal er zelf ook niet zo snel iets over zeggen, maar in bijvoorbeeld een winkel zou ik er wel het mijne van denken. Ik hecht er wel waarde aan om met u aangesproken te worden.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 22:19

Bacio schreef:
Eucalypta schreef:
Bacio schreef:
Marsy28 schreef:Maar wacht even Bacio, je woont WEL in Nederland en ongeacht of jij er wel of geen problemen mee hebt, vind ik het naar de ander toe wel echt onbeleefd.
Dat kan, ik vind dat dus niet.

Maar het gaat er níet om wat jij vindt, het gaat erom hoe degene die je aanspreekt er tegenaan kijkt. EN dat weet je niet, dus zeg je u, anders bestaat de kans dat je iemand beledigd, en waarom zou je dat willen?

De aangesprokene bepaalt hoe hij aangesproken wil worden, niet de aanspreker.
Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je zegt en niet degene tegen wie je t zegt. Ik heb ook nog nooit een opmerking erover gehad, dus het zal wel meevallen.
Ik vind het respectloos, respect begint in mijn ogen namelijk door mensen die je niet kent, vooral in een formele setting, met 'u' aan te spreken. Als je dan al met 'je' en 'jij' begint, vind ik dat eigenlijk best wel een ernstige vorm van Tokkie-gehalte hebben.

Edit: dat je er nooit op aangesproken bent wil overigens niet zeggen dmensen het meteen ook allemaal maar goed vinden. Niet iedereen durft daar wat van te zeggen. Ik vind dat wel heel makkelijk gedacht van je.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 22:28

Eucalypta schreef:
Punk'd schreef:Ik zie gewoon echt geen verschil in..(als je het op dezelfde toonhoogte/stemgeluid whatever zegt)..

Wil je er misschien een tasje bij?

Wilt u er misschien een tasje bij?

Ik dus wel. Over het laatste zou ik nooit vallen. Over het eerste in sommige gevallen wel. Ik ken je niet, dus waarom zeg je jij? Dan nog maakt toon enzo een hoop uit hoor, maar de kans dat mensen over versie 1 vallen is gewoon veel groter dan dat ze over versie 2 vallen. Dus waarom het risico nemen?

Eens.

Ik had dat gisteren nog, een piepjong meisje bij de drogist sprak me ook meerdere keren met je aan. Ik moest meteen aan dit topic denken.Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 827601

Ik zeg het dus ook tegen ouderen, maar ook tegen winkelmedewerkers, hoe oud ze ook zijn. Dat vind ik gewoon een beleefdheidsvorm.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 22:46

Rood schreef:Tegen ouderen en wanneer ik in een formele situatie zit.

Dit inderdaad maar vaak niet tegen oudere familieleden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  SuperGrover za 6 okt 2012 - 23:36

Dat je er nog nooit wat van gehoord hebt, betekent inderdaad niet dat mensen het niet onbeleefd vinden om getutoyeerd te worden, Bacio. Dat is wel heel naïef gedacht. Dit zijn typisch van die dingen waar iedereen z'n mond over houdt, tot het op een feestje of een forum ineens gaat over dat die kassameisjes van tegenwoordig nooit meer 'u' zeggen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Caribbeanlover zo 7 okt 2012 - 2:04

Eucalypta schreef:Tegen iedereen die ik niet ken, tenzij het in een informele setting is (feestje ofzo). Maar in winkels, werk, afspraken, altijd u. Tegen directe collega's niet, tegen mensen die ik niet ken van een andere afdeling weer wél.



Ik word er zelf enorm kriegel van als ik met 'je' word aangesproken zonder dat dat ik dat zelf aangegeven heb.



Alsof je van te voren gaat zeggen ''eh mocht je mij aanspreken, dan eis ik wel dat je u tegen mij zegt''.

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Caribbeanlover zo 7 okt 2012 - 2:05

Tris schreef:Gasten op mijn werk. (letterlijk, gasten, niet straattaal 'Hee gozers, gasten!', letterlijk; bezoekers, klanten) Duidelijk oudere winkelmedewerkers, mijn buren, de ouders van vrienden/vriendinnen - tenzij ze hebben gezegd dat 't niet hoeft.. Hm eigenlijk elke vreemdeling, die in mijn ogen 30+ is ongeveer.

Dus je zou dat ook tegen mij zeggen dus. Zodra er u tegen me wordt gezegd dan denk ik ''doe normaal zeg gewoon je'' en vaak zeg ik ook ''zeg maar je hoor zo oud ben ik niet''

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Inge zo 7 okt 2012 - 2:06

Caribbeanlover schreef:
Eucalypta schreef:Tegen iedereen die ik niet ken, tenzij het in een informele setting is (feestje ofzo). Maar in winkels, werk, afspraken, altijd u. Tegen directe collega's niet, tegen mensen die ik niet ken van een andere afdeling weer wél.



Ik word er zelf enorm kriegel van als ik met 'je' word aangesproken zonder dat dat ik dat zelf aangegeven heb.



Alsof je van te voren gaat zeggen ''eh mocht je mij aanspreken, dan eis ik wel dat je u tegen mij zegt''.
Of ik snap je verkeerd of jij snapt Euc verkeerd.
Euc bedoeld dat ze zelf wel aangeeft wanneer mensen je mogen zeggen nadat ze haar eerst met u hebben aangesproken.

Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 3 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum