Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tegen wie zeg je 'u'?

+41
Snoes
Sophiee
Japie
Jezzie
Inge
Caribbeanlover
Melis_je
*Lookie*
Jeanette
hellowkitty
Lejow
mzcharlotte
Marsy28
M-G
RYW
SoGood
SuperGrover
TukTuk
Highway
Shisha
Antibes
Suus
loura
Rouxxxe
Printje
mezzoforte
Marin
Roxi3
Bacio
Caramba
Kowalski
Rush
rapa nui
Mamsie
Bazinga
Polly
Oasis
Parisienne
Caroow
girli
Twellie
45 plaatsers

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Suus vr 5 okt 2012 - 21:08

Oh, als mensen zeggen dat ik 'je' mag zeggen, dan doe ik dat gelijk, daar heb ik helemaal geen moeite mee, vind het juist fijn Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 561177
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Shisha vr 5 okt 2012 - 21:18

Tegen onbekende mensen en tegen bewoners op mijn werk.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Highway vr 5 okt 2012 - 21:21

Tegen mensen die ik ouder schat dan mezelf en wie ik niet persoonlijk ken en tegen oudere familieleden.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  TukTuk vr 5 okt 2012 - 21:24

Tegen mensen die ik net ken / niet zo goed ken en die ouder zijn als mij, tegen een groot deel v/d docenten, mijn opa en oma's. Ik begin eigenlijk altijd wel met u als ik iemand leer kennen die ouder is als mij, en vaak zeggen ze zelf dan wel dat ik je moet/mag zeggen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 21:29

Alleen tegen mensen die een stuk ouder zijn dan ik. Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij heel vreemd voelt om tegen een jonge meid van 25 u te zeggen. Als ik haar verder netjes aanspreek zie ik ook niet goed in waarom ik u zou zeggen. Ik associeer u ook echt met oudere mensen en maar weinig met respect.

Ik gok dat ik rond de leeftijd van 45+ wel u ga zeggen. Ligt ook aan de persoon.. Een man in pak van 45 zou ik sneller met u aanspreken dan een man van 45 met een spijkerbroek en t-shirt aan. Ik ga dus heel erg af op het uiterlijk van iemand in zo'n situatie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  SuperGrover vr 5 okt 2012 - 21:29

Tegen iedereen, behalve leeftijdsgenoten, vrienden en familie. In een winkel zeg ik u, aan de telefoon, de ouders van mijn bijlesleerlingen, als ik onbekenden aanspreek op straat om iets te vragen, mijn docenten. Ik vind het heel vreemd dat veel van mijn studiegenoten onze docenten aanspreken met 'je' (afgezien van studentassistenten), aangezien onze hoogleraren bijna allemaal wel over de 50 zijn en daarnaast ook gewoon je docent zijn en dus 'hoger in rang'. Toen ik nog in een winkel werkte, sprak ik ook mijn leidinggevende aan met 'u'.

Ik vind het ook raar en onbeleefd om mensen die je niet kent en die ouder zijn te tutoyeren.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  SoGood vr 5 okt 2012 - 21:41

Inderdaad tegen ouderen en in formele situaties. Tegen mijn opa's en oma's zeg ik wel gewoon jij en jou.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 22:37

Bacio schreef:Ik spreek niemand met "u" aan. Niet in sollicitatiegesprekken, niet in de winkel, nergens.

Lekkere binnenkomer. Onbeleefd ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 22:47

Mamsie schreef:Mensen die echt ouder zijn dan dat ik ben. Ik moet zeggen dat ik het ook wel op gevoel doe.

+1. Als iemand duidelijk een stuk ouder is dan ik, gebruik ik standaard 'u'. Tenzij iemand in het verleden al eens heeft aangegeven dat ik 'je' mag zeggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  RYW vr 5 okt 2012 - 22:57

Eucalypta schreef:Tegen iedereen die ik niet ken, tenzij het in een informele setting is (feestje ofzo). Maar in winkels, werk, afspraken, altijd u. Tegen directe collega's niet, tegen mensen die ik niet ken van een andere afdeling weer wél.



Ik word er zelf enorm kriegel van als ik met 'je' word aangesproken zonder dat dat ik dat zelf aangegeven heb.

Deze, denk ik.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 1:49

Tegen mijn oma, tegen ouderen, als ik aan het werk ben tegen de gasten en als ik tegen iemand praat die ouder is dan ik ben en die ik niet ken. Ik zeg eigenlijk tegen best veel mensen u.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 2:10

Ik zie gewoon echt geen verschil in..(als je het op dezelfde toonhoogte/stemgeluid whatever zegt)..

Wil je er misschien een tasje bij?

Wilt u er misschien een tasje bij?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Bacio za 6 okt 2012 - 2:16

Zeggen mensen weleens "u" tegen jullie?

Ik ben 29 en er is nog nooit iemand geweest die me met "u" heeft aangesproken.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  M-G za 6 okt 2012 - 2:16

Op mijn werk alle klanten, behalve de studenten omdat die een stuk jonger zijn.
Verder iedereen die ik niet ken en verwacht dat ze ouder zijn dan ikzelf.
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Bacio za 6 okt 2012 - 2:17

Eucalypta schreef:
Bacio schreef:Ik spreek niemand met "u" aan. Niet in sollicitatiegesprekken, niet in de winkel, nergens.

Lekkere binnenkomer. Onbeleefd ook.
Jij vindt dat onbeleefd. Ik spreek 75% van de dag Engels, dus dan hoef je er niet over na te denken. Verder vind ik het erg ouderwets, niemand gebruikt "u" in mijn omgeving.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  M-G za 6 okt 2012 - 2:18

Bacio schreef:Zeggen mensen weleens "u" tegen jullie?

Ik ben 29 en er is nog nooit iemand geweest die me met "u" heeft aangesproken.

Ik ben 27 maar wordt regelmatig door onbekenden met u aangesproken.
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 2:32

Tegen (bijna) iedereen die voor mij niet bekend is. Ik vind het zelf niet zo erg om met 'je' aangesproken te worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 2:44

Bacio schreef:Jij vindt dat onbeleefd. Ik spreek 75% van de dag Engels, dus dan hoef je er niet over na te denken. Verder vind ik het erg ouderwets, niemand gebruikt "u" in mijn omgeving.
Ja, maar we wonen in Nederland en daar is 'u' nu eenmaal een beleefdheidsvorm. In het Engels heb je weer andere trucjes waarmee je beleefdheid aangeeft die we in Nederland gebruiken. Elk land heeft daarin z'n eigen gebruiken. Het zal alleen maar tegen je werken in bepaalde situaties. Maar goed, zelf weten hoor.


Laatst aangepast door Rood op za 6 okt 2012 - 2:44; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Marsy28 za 6 okt 2012 - 2:44

Ik spreek 75% van mijn dag ook Engels. Ik vind het een beetje een doelloos argument Bacio, je woont nog steeds in Nederland.
Ik vind dat Nederland langzaamaan alle respect verliest tegenover elkaar. Ja, over 1 kam. Ik heb in zoveel verschillende landen gewoond de afgelopen 10 jaar en elke keer als ik terug kom vind ik Nederland weer een klein beetje meer verloederd. Begrijp me niet verkeerd, Nederlanders vind ik over het algemeen superfijne mensen, met goede humor, fijne directheid en ook een mooi land. Maar als ik alleen al kijk naar het schoolsysteem: als vroeger de kindjes stout waren, werden de ouders gebeld en werd het kindje op juiste wijze gestraft. Nu heb je kindjes die stout zijn en dan mag je daarna ook nog in gesprek met de ouders waarom het kindje welke sanctie heeft opgelegd gekregen en kun je discussies voeren het het stoutzijn van het lievelingetje. De leraren voor de klas hebben het hartstikke zwaar met de kinderen die worden opgevoed met 'we zijn praktisch gelijk'.

Let wel, dit is mijn mening. Ik vind u een vorm van respect. Ik wil ook zo aangesproken worden voor de klas, we zijn geen vrienden van elkaar. Ik spreek mensen in mijn bijbaan in een restaurant aan met u, vind ik netjes. We zijn niet allemaal gelijk en de tolerantie kan ook doorslaan naar de verkeerde kant. Tutoyeren als we gelijke leeftijd zijn, vind ik prima. Maar op het werk of tegenover ouders of mensen in functie, is het altijd u. En ik hoop dat dat in Nederland niet ook compleet verloederd.


Laatst aangepast door Marsy28 op za 6 okt 2012 - 3:01; in totaal 2 keer bewerkt
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 2:48

Ik ben 29 en word ook regelmatig met 'u' aangesproken. Dat vind ik fijn, vooral wanneer degene die tegen me praat beduidend jonger is dan ik. Ik moet echt m'n juf-modus onderdrukken wanneer 17-jarige caissières tegen een seniore persoon 'jij-t'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Bacio za 6 okt 2012 - 3:05

Marsy28 schreef:Ik spreek 75% van mijn dag ook Engels. Ik vind het een beetje een doelloos argument Bacio, je woont nog steeds in Nederland.
Ik vind dat Nederland langzaamaan alle respect verliest tegenover elkaar. Ja, over 1 kam. Ik heb in zoveel verschillende landen gewoond de afgelopen 10 jaar en elke keer als ik terug kom vind ik Nederland weer een klein beetje meer verloederd. Begrijp me niet verkeerd, Nederlanders vind ik over het algemeen superfijne mensen, met goede humor, fijne directheid en ook een mooi land. Maar als ik alleen al kijk naar het schoolsysteem: als vroeger de kindjes stout waren, werden de ouders gebeld en werd het kindje op juiste wijze gestraft. Nu heb je kindjes die stout zijn en dan mag je daarna ook nog in gesprek met de ouders waarom het kindje welke sanctie heeft opgelegd gekregen en kun je discussies voeren het het stoutzijn van het lievelingetje. De leraren voor de klas hebben het hartstikke zwaar met de kinderen die worden opgevoed met 'we zijn praktisch gelijk'.

Let wel, dit is mijn mening. Ik vind u een vorm van respect. Ik wil ook zo aangesproken worden voor de klas, we zijn geen vrienden van elkaar. Ik spreek mensen in mijn bijbaan in een restaurant aan met u, vind ik netjes. We zijn niet allemaal gelijk en de tolerantie kan ook doorslaan naar de verkeerde kant. Tutoyeren als we gelijke leeftijd zijn, vind ik prima. Maar op het werk of tegenover ouders of mensen in functie, is het altijd u. En ik hoop dat dat in Nederland niet ook compleet verloederd.
Een doelloos argument? Argument voor wat? Ik licht alleen toe dat ik dus praktisch alleen in winkels en Nederlands spreek, oftewel op werk en in m'n privé leven is het geen issie. Ik probeer mezelf niet te verdedigen, ik zeg geen u tegen mensen en heb daar geen problemen mee. Anders zou ik het natuurlijk wel zeggen.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Marsy28 za 6 okt 2012 - 3:15

Maar wacht even Bacio, je woont WEL in Nederland en ongeacht of jij er wel of geen problemen mee hebt, vind ik het naar de ander toe wel echt onbeleefd.
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 3:20

Ik zeg u tegen de ouders van mijn vriend en de ouders van vriendinnen.
Verder zeg ik u tegen personeel in winkels en restaurants e.d, tenminste als ze niet heel jong zijn.
Mijn ouders spreek ik dan weer aan met heit en mem.
Dan vraag ik bijvoorbeeld: Heeft mem vandaag nog boodschappen gedaan (maar dan in het Fries, deze aanspreekvorm tegen je ouders is hier heel gebruikelijk).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 3:23

Bacio schreef:Zeggen mensen weleens "u" tegen jullie?

Ik ben 29 en er is nog nooit iemand geweest die me met "u" heeft aangesproken.

Ja, als ik door onbekenden op straat word aangesproken meestal en op mijn werk word ik door klanten ook met u aangesproken. En zo hoort het ook vind ik, tenminste iig in formele situaties, tenzij ik zelf aangeef met je aangesproken te willen worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  mzcharlotte za 6 okt 2012 - 3:32

Ik word regelmatig met u aangesproken. Ik spreek anderen meestal ook met u aan, een aantal uitzonderingen daargelaten.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 2 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum