Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tegen wie zeg je 'u'?

+41
Snoes
Sophiee
Japie
Jezzie
Inge
Caribbeanlover
Melis_je
*Lookie*
Jeanette
hellowkitty
Lejow
mzcharlotte
Marsy28
M-G
RYW
SoGood
SuperGrover
TukTuk
Highway
Shisha
Antibes
Suus
loura
Rouxxxe
Printje
mezzoforte
Marin
Roxi3
Bacio
Caramba
Kowalski
Rush
rapa nui
Mamsie
Bazinga
Polly
Oasis
Parisienne
Caroow
girli
Twellie
45 plaatsers

Pagina 5 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Rush ma 8 okt 2012 - 2:24

Caribbeanlover schreef:
Rush schreef:
Pixie schreef:

Mijn vader zou erg hard moeten lachen als ik zou zeggen 'En wat heeft papa gedaan vandaag?'

Tegen mijn ouders zeg ik gewoon je en jij.
Tegen mijn opa en oma zeg ik u, en dat zeg ik ook tegen (oudere) mensen die ik niet ken.
Maar dat klinkt immers ook voor geen meter. In Friesland is het normaal, met heit en mem dus. Wink

Hoe moet je dat dan zeggen/noemen? Als je aan je moeder vraagt waar je vader is of iets anders wat om hem gaat, dan zeg je toch ''waar is papa of vader?'' alhoewel ik vader zelf niet zou zeggen en ouderwets vind klinken.
Sorry, ik begrijp je vraag even niet. Als je zoiets vraagt dan zeg je inderdaad 'waar is pap(a)'. Maar dat is toch iets anders dan wat wij als voorbeeld noemen en wat Pixie ook zegt. Wink Die zinnen zijn wat meer kak ofzo, haha.

Hmm ik snap nu waar je op doelt. Ik weet niet, ik ben niet Nederlands opgevoed, dus ik zou niet weten hoe het klinkt als je het wel gewend bent. Wink
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Poubelle ma 8 okt 2012 - 4:47

Rush schreef:
Caribbeanlover schreef:
Rush schreef:
Pixie schreef:

Mijn vader zou erg hard moeten lachen als ik zou zeggen 'En wat heeft papa gedaan vandaag?'

Tegen mijn ouders zeg ik gewoon je en jij.
Tegen mijn opa en oma zeg ik u, en dat zeg ik ook tegen (oudere) mensen die ik niet ken.
Maar dat klinkt immers ook voor geen meter. In Friesland is het normaal, met heit en mem dus. Wink

Hoe moet je dat dan zeggen/noemen? Als je aan je moeder vraagt waar je vader is of iets anders wat om hem gaat, dan zeg je toch ''waar is papa of vader?'' alhoewel ik vader zelf niet zou zeggen en ouderwets vind klinken.
Sorry, ik begrijp je vraag even niet. Als je zoiets vraagt dan zeg je inderdaad 'waar is pap(a)'. Maar dat is toch iets anders dan wat wij als voorbeeld noemen en wat Pixie ook zegt. Wink Die zinnen zijn wat meer kak ofzo, haha.

Hmm ik snap nu waar je op doelt. Ik weet niet, ik ben niet Nederlands opgevoed, dus ik zou niet weten hoe het klinkt als je het wel gewend bent. Wink

Ik snap je vraag ook niet. Als ik aan mijn moeder vraag waar m'n vader is zeg ik 'waar is papa'. Maar als m'n vader weggaat zeg ik 'waar ga je heen'. Ik 'vertaalde' de zin van Break of day in het Nederlands, ik weet niets van de Friese taal dus ook niet of dat normaal is om te zeggen daar. Maar in het Nederlands klinkt het niet Wink
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast ma 8 okt 2012 - 8:13

Haha, dat doe ik ook altijd: 'Heeft mem vandaag nog met J. gesproken?' Dat is inderdaad heel normaal in Friesland, maar in net Nederlands klinkt het wat debielerig :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gast ma 8 okt 2012 - 8:19

Ik snap CBL wel, ze leest verkeerd. Jullie bedoelen dat je niet tegen je vader gaat zegen: "en, wat heeft papa gedaan vandaag", terwijl CBL denkt dat jullie die vraag aan je moeder voorleggen, en je dus aan je moeder vraagt wat papa vandaag gedaan heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Caribbeanlover ma 8 okt 2012 - 20:10

Het is niet zo dat ik nooit u zeg, want tegen bejaarden doe ik dat sowieso. Als ik een mail stuur naar een instantie/reisorganisatie ed, dan begin ik altijd met ''geachte mw of dhr'' en ik sluit dan af met ''mvg voornaam en achternaam''.

Echt 9 v/d 10x krijg ik terug als reactie/antwoordt ''beste voornaam''. Ik vind dat echt zo belachelijk! Ik noem hun netjes ''mw en/of dhr'' en dan krijg ik dit terug. Ook hebben ze het dan over ''je'' en ''jij'' en dat terwijl ik het iig netjes houdt en gewoon ''u'' steeds zeg. Dat ik afsluit met mijn voornaam geeft hun toch niet het recht om op die manier te reageren! Dan kunnen ze bij wijze van ook net zo goed zeggen ''hoi voornaam, bedankt voor je mail'' etc dus op zo kinderlijke manier alsof ik 16 ben ofzo.

Als ik dan alsof nog iets terug moet/wil sturen, dan begin ik ook met ''beste'' en ''je''. Ja dag als zij dat zonder toestemming doen nadat ik het doe zoals het hoort dan vind ik dat ik dat ook moet doen.

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Caribbeanlover ma 8 okt 2012 - 20:19

Maple schreef:Ik snap CBL wel, ze leest verkeerd. Jullie bedoelen dat je niet tegen je vader gaat zegen: "en, wat heeft papa gedaan vandaag", terwijl CBL denkt dat jullie die vraag aan je moeder voorleggen, en je dus aan je moeder vraagt wat papa vandaag gedaan heeft.

Dat is juist. Ik zeg altijd papa en nooit vader. Dus dan vraag ik aan mijn moeder als ik bij hun thuis ben en hij is er niet ''waar is papa'', ''waar is vader'' vind ik ouderwets.

Mijn moeder heeft het over de telefoon dan erover wat ze gaat doen en dan zegt ze vaak ''je vader is naar ........'' en ik dan vind ik ''je papa is naar.......'' kinderachtig klinken.

Ze zegt ook vaak zijn voornaam dus ''voornaam is naar...........'' mijn broertje en ik hebben het wel eens over onze ouders en praten dan over ze met hun voornaam. Soms noemen we onze ouders ook wel eens bij de voornaam, maar dat is meer voor de grap alhoewel dat gewoon mag van ze en we hoeven ze echt niet perse papa en mama te noemen.

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Rush ma 8 okt 2012 - 20:20

Maple schreef:Ik snap CBL wel, ze leest verkeerd. Jullie bedoelen dat je niet tegen je vader gaat zegen: "en, wat heeft papa gedaan vandaag", terwijl CBL denkt dat jullie die vraag aan je moeder voorleggen, en je dus aan je moeder vraagt wat papa vandaag gedaan heeft.
Ik snap het nu helemaal niet meer haha. Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 827601
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Lejow ma 8 okt 2012 - 20:25

Caribbeanlover schreef:
Maple schreef:Ik snap CBL wel, ze leest verkeerd. Jullie bedoelen dat je niet tegen je vader gaat zegen: "en, wat heeft papa gedaan vandaag", terwijl CBL denkt dat jullie die vraag aan je moeder voorleggen, en je dus aan je moeder vraagt wat papa vandaag gedaan heeft.

Dat is juist. Ik zeg altijd papa en nooit vader. Dus dan vraag ik aan mijn moeder als ik bij hun thuis ben en hij is er niet ''waar is papa'', ''waar is vader'' vind ik ouderwets.

Mijn moeder heeft het over de telefoon dan erover wat ze gaat doen en dan zegt ze vaak ''je vader is naar ........'' en ik dan vind ik ''je papa is naar.......'' kinderachtig klinken.

Ze zegt ook vaak zijn voornaam dus ''voornaam is naar...........'' mijn broertje en ik hebben het wel eens over onze ouders en praten dan over ze met hun voornaam. Soms noemen we onze ouders ook wel eens bij de voornaam, maar dat is meer voor de grap alhoewel dat gewoon mag van ze en we hoeven ze echt niet perse papa en mama te noemen.

Maar zo bedoelen de Friezen het niet.
Zij bedoelen dat je aan je vader zélf vraagt: en is papa naar de bouwmarkt geweest vandaag? Maar dan op zijn Fries natuurlijk. In het Fries is dat heel normaal, in het NL klinkt dat raar.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Caribbeanlover ma 8 okt 2012 - 20:28

Klinkt in het nl idd raar

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Lejow ma 8 okt 2012 - 20:36

Caribbeanlover schreef:Klinkt in het nl idd raar

'En wat heeft pappiepappie gedaaaaaan vandaaaaag?'
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Caribbeanlover ma 8 okt 2012 - 20:53

Hahaha idd ja, dat zeggen kleine kinderen alleen maar.

Mijn man en zijn zus zeggen pa en ma tegen hun ouders en hebben zonder hun bijzijn ook over pa en ma. Oh ik vind dat ordinair zeg!

Btw, wat betekend die gecorrigeerde leefijd van B.? Wat houd dat in die 5 mnd en nog wat? Ik ben dom.......oeps!

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Lejow ma 8 okt 2012 - 20:54

Huh?? Wat is daar ordinair aan?
Ik zeg ook wel eens tegen een vriendin 'mijn pa ..........'

Zolang je niet zegt 'die ouwe' vind ik er weinig ordinairs aan hoor laughcry
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Roodkapje ma 8 okt 2012 - 21:14

Lejow schreef:Huh?? Wat is daar ordinair aan?
Ik zeg ook wel eens tegen een vriendin 'mijn pa ..........'

Zolang je niet zegt 'die ouwe' vind ik er weinig ordinairs aan hoor laughcry

Die snap ik ook niet helemaal! Niets ordinairs aan toch?

Ik zeg U tegen vreemden en op mijn werk tegen klanten.

Mijn ouders en schoonmoeder noem ik bij hun voornaam of zeg tegen mijn ouders papa of mama. Mijn kinderen noemen hun opa en oma's ook bij hun voornaam, wel vaak eerst opa XXX, of oma XXX. Mijn opa en oma spreken mijn kinderen aan met Opa en oma (Achternaam).
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Lejow ma 8 okt 2012 - 21:16

Roodkapje schreef:
Lejow schreef:Huh?? Wat is daar ordinair aan?
Ik zeg ook wel eens tegen een vriendin 'mijn pa ..........'

Zolang je niet zegt 'die ouwe' vind ik er weinig ordinairs aan hoor laughcry

Die snap ik ook niet helemaal! Niets ordinairs aan toch?

Ik zeg U tegen vreemden en op mijn werk tegen klanten.

Mijn ouders en schoonmoeder noem ik bij hun voornaam of zeg tegen mijn ouders papa of mama. Mijn kinderen noemen hun opa en oma's ook bij hun voornaam, wel vaak eerst opa XXX, of oma XXX. Mijn opa en oma spreken mijn kinderen aan met Opa en oma (Achternaam).

Deze moest ik twee keer lezen, ik dacht waarom noemen jouw opa en oma jouw kids 'opa en oma' laughcry
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Tegen wie zeg je 'u'? - Pagina 5 Empty Re: Tegen wie zeg je 'u'?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 5 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum