Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'U' tegen opa en oma

+28
MAS
Ugly Betty
Shy
Arwyn
Blair
Janelie
Eris
mzcharlotte
Pompoen
Jeanette
Flinder
Flippin' Bitch
minoessepoes
Serena
Silver
Sweety
Mint
Schaapke
Roze Roos
ButterflyEffect
Yzma
Lotus
_DoI
smooch
Caroow
Zora
Susan
SoGood
32 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 1:58

Ik had laatst een gesprek voor school met mijn praktijkopleider. En die was nogal ontdaan omdat er tegenwoordig aan de ouderen wordt gevraagd hoe we ze aan moeten spreken. Met 'jij' of 'u'. Met de voor of achternaam.. Ook was het bij haar nogal raar dat kinderen tegenwoordig tegen hun opa's en oma's ook heen U meer zeggen..

En om eerlijk te zijn, doe ik het ook niet nee. Ik zeg altijd jij/je tegen mijn opa en oma. Ik heb mijn schoonouders en ouders gevraagd of hun er problemen mee hebben dat mijn zoontje jij en je gaat zeggen. Dit vinden ze geen probleem.

Hoe is dat bij jullie?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  SoGood zo 5 dec 2010 - 2:04

Ik spreek mijn opa's en oma's ook gewoon met jij/jou aan. Al zo lang ik me kan herinneren. Ze vinden het niet nodig en ik vind het niet raar, dat betekent toch ook helemaal niet dat ik dan niet meer netjes en beleefd tegen ze ben o.i.d.?

Andere oudere/onbekende mensen spreek ik altijd wel vrij snel aan met 'u'.

Mijn schoonouders spreek ik trouwens altijd met 'u' aan maar meer omdat ze nog nooit gezegd hebben dat ik ze anders aan mag spreken. Ik zie ze zometeen dus ik zal eens vragen hoe dat zit. Very Happy Mijn eventuele toekomstige kinderen gaan mijn (schoon-)ouders denk ik ook niet met 'u' aanspreken.


Laatst aangepast door Sogood op zo 5 dec 2010 - 2:07; in totaal 2 keer bewerkt
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Susan zo 5 dec 2010 - 2:04

Mijn ouders zouden het afschuwelijk vinden om door onze kinderen met u aangesproken te worden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Zora zo 5 dec 2010 - 2:04

Ik zeg u tegen mijn oma's. Tegen mijn schoonoma :p zeg ik het liefst ook u, maar omdat iedereen 'je' zegt, doe ik het vanzelf ook wel eens. Als mensen niet tegen me zeggen dat ik ze mag tutoyeren doe ik standaard u.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 2:11

Ik zeg altijd gewoon Beppe.. Wil beppe dat even doen? Kan beppe even komen? Zo, zeg maar..

Dat zeg ik ook tegen m`n moeder, haha.. En mijn neefjes zeggen dat ook zo tegen mijn moeder..

Ik spreek mensen wel heel snel met u aan.. Maar beter dat ze dan zeggen dat het niet hoeft, dan dat ik direct begin te jij-en..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Caroow zo 5 dec 2010 - 2:13

Tegen mijn oma, en voeger ook tegen opa zei ik altijd "u". En tegen iedereen die een stuk ouder is dat ik ben zeg ik dat ook.
Ik vond het vreselijk dat Sieneke gister bij Ushi&Loesie de hele tijd "je"en "jij" tegen een oudere fan zei. Zo onbeleefd.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Caroow zo 5 dec 2010 - 2:14

_Donnaa schreef:Ik zeg altijd gewoon Beppe.. Wil beppe dat even doen? Kan beppe even komen? Zo, zeg maar..

Dat zeg ik ook tegen m`n moeder, haha.. En mijn neefjes zeggen dat ook zo tegen mijn moeder..

Ik spreek mensen wel heel snel met u aan.. Maar beter dat ze dan zeggen dat het niet hoeft, dan dat ik direct begin te jij-en..

Zeg je Beppe tegen je moeder? Dat is toch gewoon Mem Very Happy
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 2:16

Ik heb altijd je en jij gezegd tegen mijn opa en oma. Tegen mijn schoonouders zeg ik ook je. Alleen tegen onbekenden zeg ik u, en tegen mijn baas :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 2:16

Caroow schreef:
_Donnaa schreef:Ik zeg altijd gewoon Beppe.. Wil beppe dat even doen? Kan beppe even komen? Zo, zeg maar..

Dat zeg ik ook tegen m`n moeder, haha.. En mijn neefjes zeggen dat ook zo tegen mijn moeder..

Ik spreek mensen wel heel snel met u aan.. Maar beter dat ze dan zeggen dat het niet hoeft, dan dat ik direct begin te jij-en..

Zeg je Beppe tegen je moeder? Dat is toch gewoon Mem Very Happy
Hahaha.. Ja dan vervang ik beppe voor mem.. Om haar te pesten zeg ik wel eens beppe trouwens! angel

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 2:17

Ik zeg nooit u tegen bekenden, kennissen of familie. Alleen onbekende oudere mensen.

Ik zou niet weten waarom ik (ouderen die) bekenden van mij (zijn) met u aan zou spreken. confused

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 2:17

Mijn oude oppas is trouwens Fries en als kind zei ik dus ook automatisch Pake en Beppe tegen haar ouders. Maar ik dacht toen dat ze gewoon zo heetten Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 2:23

Caroow schreef:Tegen mijn oma, en voeger ook tegen opa zei ik altijd "u". En tegen iedereen die een stuk ouder is dat ik ben zeg ik dat ook.
Ik vond het vreselijk dat Sieneke gister bij Ushi&Loesie de hele tijd "je"en "jij" tegen een oudere fan zei. Zo onbeleefd.

Tegen onbekenden vind ik het ook niet netjes om steeds 'jij' en 'je' te zeggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  smooch zo 5 dec 2010 - 2:24

Ik heb geleerd om tegen iedereen u te zeggen, en dat doe ik nog steeds. Tenzij mensen zelf aangeven dat ik ze gewoon met je/jij mag aanspreken doe ik dat.

Dus ik spreek mijn opa en oma aan met u, zie of spreek ze trouwens heel erg weinig omdat ze in Suriname wonen.
smooch
smooch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2385
Punten : 2453
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  _DoI zo 5 dec 2010 - 2:56

Ik spreek mijn oma met jou/jij aan. Ze vindt het verschrikkelijk als ik steeds 'u' zeg.
_DoI
_DoI
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 417
Punten : 435
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Zweden

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Lotus zo 5 dec 2010 - 2:59

Ik heb mijn grootouders nooit met u aangesproken. Ik zeg eigenlijk alleen u tegen onbekenden en tegen de ouderen waar ik vrijwilligerswerk doe.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Yzma zo 5 dec 2010 - 3:04

Vroeger moest ik alle ouderen en dus ook mijn opa en oma met u aanspreken. Nu je en jij ik tegen mijn oma. Bij mijn opa gebruik ik u en jij door elkaar.
Yzma
Yzma
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 371
Punten : 392
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 3:09

Bij oudere mensen gebruik ik altijd U, bij mijn oma gebruikten we altijd jij en je, maar oma was ook pas 42 toen ik geboren werd en 39 toen mijn broer geboren werd. Ze vond 't dus ook nooit geweldig leuk als we u en oma zeiden....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  ButterflyEffect zo 5 dec 2010 - 4:03

Mijn oma vindt het verschrikkelijk als ik u zeg.. en nog een paar 'ouderen' die ik ken hebben liever dat ik jij zeg.
Ik ben sowieso slecht in dit soort dingen peilen dus ik begin met u en dan laten ze het zelf wel weten als ze dat liever anders willen
ButterflyEffect
ButterflyEffect
Prater
Prater

Aantal berichten : 945
Punten : 1075
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 5:59

Ik zeg altijd "je" en "jij" tegen mijn oma en opa, en ik heb ook nooit u gezegd. dat hoefde ik ook niet.
Mocht ik een kind of kinderen krijgen, dan wil ik ook dat ze dat doen. Het voelt voor mij afstandelijk om u tegen eigen familie te zeggen, maar dat is persoonlijk.

Tegen onbekenden moeten ze dan wel u zeggen, dat doe ik zelf ook met ouderen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 6:38

Ik zeg altijd U tegen mijn oma. Dat zit er van kleins af aan in en dat gaat er niet uit. Tegen onbekenden en oudere mensen zeg ik ook U.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Roze Roos zo 5 dec 2010 - 6:53

Ik zeg altijd je/jij tegen mijn oma. Spreek oudere of onbekende mensen wel aan met u, maar al snel niet meer.
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 7:52

Mijn oma is 'u'. Zo heb ik dat geleerd en ik vind het ook niet meer dan normaal. Dat is mijn manier om te laten zien dat ik haar hoog acht; de rest van de familie doet dat ook en ik zou het mijn kinderen ook aanleren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Susan zo 5 dec 2010 - 7:59

Gloria schreef: ik zou het mijn kinderen ook aanleren.
Stel dat bijvoorbeeld je schoonouders het helemaal niet fijn vinden om met u te worden aangesproken, wat doe je dan? De aangesprokene bepaalt normaal gesproken toch.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gast zo 5 dec 2010 - 8:03

Ja, ik heb eigenlijk geen flauw idee wat ik dan zou doen. Ik zou enerzijds niets mis vinden met de wens van de schoonouders, maar anderzijds wil je je kind iets aanleren. Wat je dan voorrang geeft... ik heb er nog geen ervaring mee smile.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Schaapke zo 5 dec 2010 - 8:17

smooch schreef:Ik heb geleerd om tegen iedereen u te zeggen, en dat doe ik nog steeds. Tenzij mensen zelf aangeven dat ik ze gewoon met je/jij mag aanspreken doe ik dat.

Dus ik spreek mijn opa en oma aan met u, zie of spreek ze trouwens heel erg weinig omdat ze in Suriname wonen.

Hier sluit ik me bij aan! Behalve dat min opa en oma in Suriname wonen, overigens Wink

Schaapke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1088
Punten : 1191
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'U' tegen opa en oma Empty Re: 'U' tegen opa en oma

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum