Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

+20
Sweety
Minx
Alias
SoGood
Susan
Carra
Zwoesj
nisavi
Joli86
mzcharlotte
Suus
Prosecco
RYW
Zora
TukTuk
Caresses
kimz
Roze Roos
Catwoman79
Caro
24 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Caro za 15 jan 2011 - 22:05

Ok. Ik ben erachter gekomen dat mijn man heeft gelogen tegen mij. Niet om iets heel grootst maar daarom snap ik het juist niet. Hij zei dat hij afgelopen donderdag een nieuwjaarborrel had van het werk. ik vond het vanaf moment een al een beetje een vag verhaal, maar hij heeft vaker borrels van werk en ok: vooruit. Maar iets zei me dat het niet helemaal in orde was. Ik heb er verder geen groot iets van gemaakt maar ik had hem donderdag overdag aan de telefoon en toen ik hem iets vroeg over die borrel (hij was aan het werk) stond hij opeens op en moest naar de printer lopen.

Nou ja, allemaal maar hele kleine alarmbelletjes gingen af en ik kan ook wel uit nature snel iets achter dingen zoeken. Maar het bleef me niet lekker zitten, vraag me niet waarom, gewoon een gevoel.

Dus nu heb ik werkelijk het ondenkbare gedaan en in zijn telefoon gekeken. Heel fout, voel me ook een achterlijk wijf daardoor maar het bleek wel dat het verhaal inderdaad niet klopte. Hij was met een oude schoolvriendin gaan eten. De sms'jes zijn puur vriendschappelijk en ik geloof echt wel dat er niks is gebeurd maar waarom zoiets verzwijgen? Ik maak er echt nul problemen van als hj zoiets doet... Hij gaat zijn gang maar, maar waarom zoiets verzwijgen?

Dus nu wil ik het aan hem vragen maar is dat een goed idee? Ik dacht altijdndat eerlijkheid en openheid ons ding was, maar blijkbaar niet. Hoe kaart ik dit aan? Want hij wordt geheid boos als ik hem vertel dat ik in zijn telefoonnheb gekeken?

Andersom zou me dat geen donder uitmaken want ik heb niks te verbergen.. Ik heb ook nog nooit de drang gevoeld dat bij hem te doen, behalve ooit in het begin van de relatie, 9 jaar geleden toen ik net uit een relatie kwam waarin ik bedrogen werd...

Advies? Tips?
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Catwoman79 za 15 jan 2011 - 22:10

Ik denk dat je toch het beste op hem af kunt stappen en het gesprek met hem kunt aangaan.
Vraag het hem gewoon op de man af. Probeer het gesprek neutraal te houden en niet gelijk verwijtend.
Na een relatie van 9 jaar moet die openheid toch kunnen ??
Ik ben nu 14 jaar bij mijn man, maar denk wel dat ik hem er gewoon op aanspreek.
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het noorden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Gast za 15 jan 2011 - 22:13

Ik zou nog een keer over de borrel beginnen. Hoe was t? Wie waren er nog meer? Was t gezellig? Blijven doorvragen, als ie dan vraagt waarom t je zo interesseert kan je zeggen dat je t eigenlijk niet echt lekker zit en een gek gevoel erbij hebt. Ben je wel echt naar die borrel geweest? Dan kan je m testen hoe lang hij t volhoudt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Caro za 15 jan 2011 - 22:18

Veer schreef:Ik zou nog een keer over de borrel beginnen. Hoe was t? Wie waren er nog meer? Was t gezellig? Blijven doorvragen, als ie dan vraagt waarom t je zo interesseert kan je zeggen dat je t eigenlijk niet echt lekker zit en een gek gevoel erbij hebt. Ben je wel echt naar die borrel geweest? Dan kan je m testen hoe lang hij t volhoudt.

Dit was ook eigenlijk mijn idee. Het voelt gewoon raar, mijn man waarvan ik werkelijk dacht dat hij niet loog, zoiets stoms verborgen moet houden. Het is trouwens wel een oude jeugdliefde maar dat boeit me ook niet zoveel.

Dank voor de antwoorden trouwens!
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Roze Roos za 15 jan 2011 - 22:21

Ik sluit mij volledig bij Veer aan! Volg je intuïtie!
Roze Roos
Roze Roos
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  kimz za 15 jan 2011 - 22:23

Ik zou ook zoveel mogelijk naar zijn avond vragen. Misschien ken je mensen van zijn werk? 'waren die en die er ook?' Inderdaad kijken hoe lang hij het volhoud. Als hij het lang uithoud gewoon vragen waarom hij liegt. Uitleggen dat je er een slecht gevoel bij hebt en dat je het niet gelooft. Als hij dan nóg liegt vertellen dat je in zijn telefoon hebt gekeken.
kimz
kimz
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 69
Punten : 72
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Caresses za 15 jan 2011 - 22:23

Dat is wel een goede van veer inderdaad.
En hem ook duidelijk maken dat hij om zoiets echt niet hoeft te liegen omdat jij het geen probleem vind dat hij gaat eten met haar.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  TukTuk za 15 jan 2011 - 22:24

Ik zou het juist wel direct vragen.. Zo van "Ja het zat me toch niet lekker van die nieuwjaars borrel, en nu ben ik er achter komen dat je met een oude schoolvriendin bent gaan eten.. Waarom hebje dat niet eerlijk verteld?"

Daarna kan je altijd nog uitleggen dat je in zijn telefoon hebt gekeken en het zo te weten bent gekomen.. Denk dat doorvragen over de borrel geen nut heeft.. Dan geef je hem alleen maar tijd om met smoesjes te komen, en als je direct bent, kom je tenminste ook niet "achterbaks" over. (ff tussenaanhalingstekens, bedoel het meer van, als je via omwegen dingen probeerd te bereiken, daar zijn mannen vaak niet zo blij mee Wink)
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  kimz za 15 jan 2011 - 22:26

Toch zie ik het meer als een kans voor hem om tóch nog de waarheid te vertellen 'uit zichzelf'. Ik zou gewoon heel erg hopen dat hij dat doet.
kimz
kimz
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 69
Punten : 72
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Zora za 15 jan 2011 - 22:28

Ik kan me voorstellen dat hij het niet heeft verteld omdat hij je niet nodeloos ongerust of jaloers wilde maken. Natuurlijk is het altijd beter om eerlijk te zijn, maar ik heb ook wel eens zo'n situatie waarvan ik weet dat mijn vriend vragen krijgt of jaloers wordt (om niks) en omdat ik dat vervelend zou vinden voor hem, verzwijg ik ook wel eens iets. Maar goed, eigenlijk nooit zoiets, meer heel kleine dingetjes (dat ik een ex zag lopen ofzo :p). Kan het niet zijn dat hij je niet ongerust wilde maken?

In ieder geval, ik zou het gewoon aankaarten. Je klinkt heel rustig en objectief in je post, dus dat kun je aan hem ook prima zo overbrengen volgens mij.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  RYW za 15 jan 2011 - 22:31

Ik ben het eens met AngelNyn, ik zou hem ook eerlijk zeggen wat ik weet en hem vragen waarom hij niet eerlijk is geweest. Als jij nou weer liegt/achterhoudt dat je dit weet, dan ben je ook niet eerlijk bezig. Daarbij vind ik niet dat hij nog een 'kans' verdient om alsnog zijn leugen op te biechten.

Ik vind het wel raar, eigenlijk. Waarom vindt hij het gerechtvaardigd/noodzakelijk om hierover te liegen tegen je? Je komt niet over als iemand die er een enorm drama van maakt, van het eten met een oude schoolvriendin an sich, bedoel ik. Waarom dan de leugen?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Gast za 15 jan 2011 - 22:31

Ik denk dat als je doorvraagt hij het gewoon toegeeft. Hij klinkt niet als iemand die blijft volhouden aan de leugen. Dan is t gezegd, even erover kletsen en kunnen jullie rustig verder.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Prosecco za 15 jan 2011 - 22:33

Ik zou gewoon vragen: was het gezellig donderdag met Gerda? En dan zeggen dat je niet begrijpt waarom hij er over gelogen heeft, en dat juist het er over liegen jou wantrouwig maakt. Dat het helemaal geen probleem is om met oude liefdes te gaan eten, maar wel als hij er over liegt.
En ja, dan zul je op moeten biechten dat je in zijn telefoon gekeken hebt, maar als hij er niet over gelogen had waren er bij jou nooit alarmbellen gaan rinkelen.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Prosecco za 15 jan 2011 - 22:35

Zora schreef:Ik kan me voorstellen dat hij het niet heeft verteld omdat hij je niet nodeloos ongerust of jaloers wilde maken. Natuurlijk is het altijd beter om eerlijk te zijn, maar ik heb ook wel eens zo'n situatie waarvan ik weet dat mijn vriend vragen krijgt of jaloers wordt (om niks) en omdat ik dat vervelend zou vinden voor hem, verzwijg ik ook wel eens iets. Maar goed, eigenlijk nooit zoiets, meer heel kleine dingetjes (dat ik een ex zag lopen ofzo :p). Kan het niet zijn dat hij je niet ongerust wilde maken?

In ieder geval, ik zou het gewoon aankaarten. Je klinkt heel rustig en objectief in je post, dus dat kun je aan hem ook prima zo overbrengen volgens mij.

Dit is niet iets niet vertellen, dit is er keihard over liegen.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  RYW za 15 jan 2011 - 22:35

En trouwens, nattigheid voelen en in de telefoon kijken is niet netjes, maar in mijn ogen zeker minder erg dan dat hij keihard tegen zijn vrouw liegt. Als hij daar werkelijk een probleem van maakt, dan is hij 1) de schuld/aandacht op jou aan het vestigen en 2) compleet verstoken van zelfreflectie en idee van proportie.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Caro za 15 jan 2011 - 22:35

Ik heb geen idee of hij het zou verzwijgen uit bescherming. Ik snap er gewoon geen hout van, waarom over zoiets kleins liegen? En nu natuurlijk gaat mijn hoofd ratelen en denk ik dat hij over meer aan het liegen is. Niet dat dat echt zo hoeft te zijn natuurlijk maar goed: ik kan dan altijd goed doorslaan...

Misschien draaf ik nu door maar sowieso gaan de laatste tijd hele kleine alarmbelletjes af. Ik kan het niet verklaren, het is gewoon een gevoel als hij over iets praat ofzo. Of als we iets over vreemdgaan zien op tv, dan reageert hij nét iets anders dan normaal.

Misschien dat ik spoken zie... Hij slaapt nu nog dus ik heb nog even om er goed over na te denken smile.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Gast za 15 jan 2011 - 22:36

Ik zou het wel ter sprake brengen. Zeggen dat je weet dat hij geen nieuwjaarsborrel had en dat je weet met wie hij is gaan eten.
En vraag hem ook waarom hij denkt dat hij zoiets moet verzwijgen voor je. Waarschijnlijk is zijn verklaring heel logisch en begrijpelijk maar dan heb je het wel ter sprake gebracht en is het probleem uit de lucht. Anders blijf je er toch mee zitten. Tenminste ik zou dat wel hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Caro za 15 jan 2011 - 22:37

RYW schreef:En trouwens, nattigheid voelen en in de telefoon kijken is niet netjes, maar in mijn ogen zeker minder erg dan dat hij keihard tegen zijn vrouw liegt. Als hij daar werkelijk een probleem van maakt, dan is hij 1) de schuld/aandacht op jou aan het vestigen en 2) compleet verstoken van zelfreflectie en idee van proportie.

Is mijn mening ook. Maar betekent niet dat ik er niet tegenop zie überhaupt het gesprek aan te gaan smile.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Gast za 15 jan 2011 - 22:39

Prosecco schreef:Ik zou gewoon vragen: was het gezellig donderdag met Gerda? En dan zeggen dat je niet begrijpt waarom hij er over gelogen heeft, en dat juist het er over liegen jou wantrouwig maakt. Dat het helemaal geen probleem is om met oude liefdes te gaan eten, maar wel als hij er over liegt.
En ja, dan zul je op moeten biechten dat je in zijn telefoon gekeken hebt, maar als hij er niet over gelogen had waren er bij jou nooit alarmbellen gaan rinkelen.

Eens


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  RYW za 15 jan 2011 - 22:40

Veer schreef:Ik denk dat als je doorvraagt hij het gewoon toegeeft. Hij klinkt niet als iemand die blijft volhouden aan de leugen. Dan is t gezegd, even erover kletsen en kunnen jullie rustig verder.

Ik zou dan niet zo rustig verder kunnen, eerlijk gezegd. Ik zou dan bevestiging hebben dat hij dus liegt en pas eerlijk is als ik nattigheid voel en doorvraag. Maar hoe zit het dan met de keren dat ik geen nattigheid viel en niet doorvraag? Is hij dan wel elke keer eerlijk? Bovendien verzwijg ik dan weer dat ik in zijn telefoon heb gekeken en de waarheid al wist, en moet ik daar weer mee rond blijven lopen. En misschien ben ik dan nog wel vaker geneigd te controleren, omdat het nu ook 'correcte info' heeft opgeleverd...
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  RYW za 15 jan 2011 - 22:52

Ik snap heel goed dat je hier enorm tegenop ziet. Je moet hem confronteren met een leugen, en zelf in iets mindere mate met de billen bloot over die telefoon. Maar je hebt nu al alarmbellen, kriebels en een rotgevoel...

Vind je het echt wel oké, dat etentje? Vind je het echt wel liegen over iets kleins, zoals je zei in de OP? Want ik lees nu dat je meer momenten van wantrouwen hebt, terwijl je dat niet constant gehad hebt in je relatie. En dan betrap je hem nu ook nog op een leugen. Ik snap je rotgevoel wel hoor.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Zora za 15 jan 2011 - 23:04

Prosecco schreef:
Zora schreef:Ik kan me voorstellen dat hij het niet heeft verteld omdat hij je niet nodeloos ongerust of jaloers wilde maken. Natuurlijk is het altijd beter om eerlijk te zijn, maar ik heb ook wel eens zo'n situatie waarvan ik weet dat mijn vriend vragen krijgt of jaloers wordt (om niks) en omdat ik dat vervelend zou vinden voor hem, verzwijg ik ook wel eens iets. Maar goed, eigenlijk nooit zoiets, meer heel kleine dingetjes (dat ik een ex zag lopen ofzo :p). Kan het niet zijn dat hij je niet ongerust wilde maken?

In ieder geval, ik zou het gewoon aankaarten. Je klinkt heel rustig en objectief in je post, dus dat kun je aan hem ook prima zo overbrengen volgens mij.

Dit is niet iets niet vertellen, dit is er keihard over liegen.

Ja klopt inderdaad. Dit is liegen, maar ik bedoel meer zijn eventuele beweegredenen te relativeren.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Gast za 15 jan 2011 - 23:15

vruchtenhagel schreef:Ik zou het wel ter sprake brengen. Zeggen dat je weet dat hij geen nieuwjaarsborrel had en dat je weet met wie hij is gaan eten.
En vraag hem ook waarom hij denkt dat hij zoiets moet verzwijgen voor je. Waarschijnlijk is zijn verklaring heel logisch en begrijpelijk maar dan heb je het wel ter sprake gebracht en is het probleem uit de lucht. Anders blijf je er toch mee zitten. Tenminste ik zou dat wel hebben.

Hier ben ik het mee eens.

Oh en ook eens met Zora.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Caro za 15 jan 2011 - 23:19

RYW schreef:Ik snap heel goed dat je hier enorm tegenop ziet. Je moet hem confronteren met een leugen, en zelf in iets mindere mate met de billen bloot over die telefoon. Maar je hebt nu al alarmbellen, kriebels en een rotgevoel...

Vind je het echt wel oké, dat etentje? Vind je het echt wel liegen over iets kleins, zoals je zei in de OP? Want ik lees nu dat je meer momenten van wantrouwen hebt, terwijl je dat niet constant gehad hebt in je relatie. En dan betrap je hem nu ook nog op een leugen. Ik snap je rotgevoel wel hoor.

Ik sta er gewoon van te kijken dat hij heeft gelogen. En nee, dat wantrouwen en die kleine alarmbelletjes zijn iets van de laatste tijd dus dat heb ik inderdaad niet altijd gehad. Laat ik het zo stellen: ik denk dat ik dat etentje an sich prima kan verdragen. Zeker als ik verder nul vermoedens heb dat er iets anders speelt dan zie ik in een etentje met een oude vriendin niks raars. Ook al heb ik altd het vermoeden gehad dat zij dat ene meisje is waar hij altijd nog een soort van gevoelens voor zou houden. Maar dat betekent niet dat je diegene maar uit je leven moet houden.

Nu is het zo dat ik wat andere tekens niet meer kan negeren en is dit het eerste dat ik echt kan bewijzen. Dit heb ik gezien, dit heb ik gelezen en dus zit het niet meer alleen in mijn hoofd. Dus ik vermoed dat er meer speelt en dat ik het daarom zwaarder oppak.

Want een etentje met een oude vriendin zie ik niks kwaads in, dus alleen daarom liegen zie ik de noodzaak niet van in.

Het is ingewikkeld en ik baal ervan. Ik ben heel slecht in confrontaties maar dit kan ik niet uit de weg gaan.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Gast za 15 jan 2011 - 23:30

Er lijkt me wel wat meer aan de hand te zijn dan een etentje met een vriendin eigenlijk. Geen kerel die alleen dáárover zou liegen, hij moet een reden hebben om erover te liegen, dus is er meer aan de hand, in mijn ogen.

Ik zou ook gewoon zeggen dat je weet dat hij geen borrel had, en dat je je afvraagt waarom hij erover liegt. Als hij gaat draaien en jou de schuld geven omdat je in zijn telefoon hebt gekeken, dan moet je daar niet op ingaan. Gewoon zelf zo weinig mogelijk praten. Dus zeggen wat je weet en hém laten praten, niet teveel vragen stellen, niet teveel zeggen, laat hém maar praten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken?  Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum