Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

+9
Jazzlyn
Floor
Mamsie
SarahKey
Mute_
Supertalentje
Parel
Star007
Aimee
13 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Aimee wo 17 okt 2012 - 19:48

Luuk heeft tot 8 maanden borstvoeding gekregen en tot dan ook nog steeds 1 late avondvoeding en 1 nachtvoeding. Nu krijgt hij flesvoeding, en wordt standaard nog om 22.30 en om 1.30 wakker. Hij wil dan echt een fles, zonder fles is hij ook in slaap te krijgen, maar is dan echt wel ruim een half uur aan het huilen (ik troost hem dan wel en probeer hem in slaap te wiebelen). In principe vind ik het geen probleem om hem een fles te geven, maar hij drinkt dan vaak maar kleine beetjes max. 50 tot 75cc en dat vind ik toch ook wel een beetje zonde van mijn eigen nachtrust (met bv vond ik de kleine beetjes niet erg, maar viel ik zelf weer sneller in slaap na een voeding). Ik heb ook zelf het idee dat het niet echt met dorst/honger te maken heeft, maar dat het een structuur/ritme dingetje is geworden dat hij áltijd precies op die tijden wakker wordt.
Zo had hij bijvoorbeeld gister:
8.00 170cc
13.00 150 cc
19.30 180 cc
En toen wilde hij dus om 22.30 weer? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wel de flessen geven? Of is het een ritme ding, en moet hij gewoon leren weer zelf in slaap te vallen?
Ik ben geen voorstander van pap geven voor het slapen, dus dat zou ik dan ook liever niet gaan doen.



Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Star007 wo 17 okt 2012 - 19:50

Ik denk dat het gewoon echt in zijn ritme zit, die flessen. Ik denk dat je er even doorheen moet, om dat ritme te doorbreken. Al kan ik me voorstellen dat je s'nachts makkelijker denkt 'hier heb je een fles!'
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Parel wo 17 okt 2012 - 19:57

Ik vind het al heel knap hoe je het doet! Ik had allang pap gegeven, al is het 1x om te proberen of je het ritme dan doorbreekt, dan weet je iig zeker dat hij geen honger heeft als hij wakker wordt.

Er wordt altijd gezegd, troosten in bed, niet uit bed halen. Speen erin, aai over zijn bol, wellicht muziekje aan en zelf even tegen laten sputteren? Als je dit blijft herhalen en gewoon weer weggaat steeds, doorbreek je het misschien wel. Bedoel niet dat je hem alleen moet laten huilen, maar wel laten weten dat hij moet gaan slapen (praten op z'n ogilvies). Desnoods op je knieën ernaast en sssssssst-en. Helpt hier. Zou zeker geen fles aanbieden om 1.30 uur, dan hoort hij gewoon te slapen, klaar.
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Parel wo 17 okt 2012 - 19:57

Ook eens met star trouwens, dat worden wel een paar tegensputter-nachten denk ik!
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Supertalentje wo 17 okt 2012 - 20:05

Eens met Parel. En ik zou eerst de voeding van 2.30 er af halen en dan pas die avondfles. Hier ook een aai over zn bol, als hij steeds opnieuw ging huilen dan bleef ik ernaast zitten, anders blijf je lopen en ik denk dat ie het fijn vond want dan viel hij sneller in slaap.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Mute_ wo 17 okt 2012 - 21:54

Wie zegt dat Parel? Dat je moet troosten in het bedje? Heb er echt nog nooit van gehoord, eerlijk gezegd Hoe zouden jullie dit aanpakken? 561177.

OT: hier hebben we hetzelfde gehad met de overgang van de avondfles. Die dronk ze amper en dan kwam ze alsnog om 23.00 uur en midden in de nacht. Nu, een paar weekjes later heeft ze haar draai gevonden geloof ik en drinkt ze 's avonds zo'n 120 cc (nog niet veel) en slaapt ze de hele nacht weer. Ik heb er zelf nooit rekening mee gehouden dat zij ook wat last kon hebben van die overgang. Misschien moet je hem wat tijd geven om te wennen? Ik haal mijn dochter trouwens wel altijd uit haar bedje als ze overstuur is. Dan doe ik de 'sterrenlamp' aan en sus ik haar wat. Als ze rustig wordt leg ik haar terug en doe ik het muziekje aan en dan valt ze meestal wel weer in slaap.

En kan je misschien zorgen dat hij meer melk krijgt in de middag? Dus ipv 13.00 uur - 19.30 naar 15.00 uur 19.30 ofzo?
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  SarahKey wo 17 okt 2012 - 22:11

troosten in het bedje heb ik ook gehoord op het cb. Vanaf het begin hebben we dit zo gedaan (naja niet he héle begin toen hij nog heel klein was) en dit werkt heel goed bij ons. Hij had snel door dat je 's nachts hoort te slapen.
Als hij nu wakker word 's nachts, om de speen, dan zeggen we niets als we bij hem zijn. We stoppen de speen erin, hem weer even toedekken, knuffel erbij en we gaan weer. Er gaat geen licht aan (tenzij de speen weer ergens ligt waar we hem zo niet kunnen voelen Laughing) we praten niet tegen hem, we maken het gewoon niet gezellig. Maar hij slaapt wel meteen weer in.

Aimee: heeft hij een speen en een favo knuffel? Als hij 's nachts komt zou ik eerst zijn speen geven en zijn knuffel. Vertellen dat hij moet gaan slapen en dat je morgen weer met hem gaat spelen oid. Ik zou ook eerst proberen om de nachtfles eraf te krijgen. De avondfles kan daarna wel. Succes!
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Mute_ wo 17 okt 2012 - 22:14

Het CB heeft dat hier nooit gezegd, vandaar dat ik er nog nooit van gehoord heb dus. Dan nog zou ik het niet zo doen. Maar L. van Aimee is ook niet zozeer 'gezellig' 's nachts toch? Hij heeft gewoon honger. En met de bv 'mocht' hij die honger hebben en nu met een fles niet. Ik kan mij wel voorstellen dat hij daar een beetje van in de war raakt.
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  SarahKey wo 17 okt 2012 - 22:25

Tuurlijk raakt zo'n kleintje in de war. Dat is echt een voordeel van bv, je mag het altijd geven er zit geen max aan.

Overdag doe ik dit ook zo. De oma's niet Laughing Met als resultaat dat ze telkens naar boven mogen lopen. S dan de grootste lol heeft want 'daar is ze weer!' en vervolgens gewoon niet wil slapen. Ik zou ook niet slapen als oma gek met je doet als je in bed ligt Laughing Terwijl wij er geen 'problemen' mee hebben.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Aimee wo 17 okt 2012 - 23:32

Mute_ schreef:Het CB heeft dat hier nooit gezegd, vandaar dat ik er nog nooit van gehoord heb dus. Dan nog zou ik het niet zo doen. Maar L. van Aimee is ook niet zozeer 'gezellig' 's nachts toch? Hij heeft gewoon honger. En met de bv 'mocht' hij die honger hebben en nu met een fles niet. Ik kan mij wel voorstellen dat hij daar een beetje van in de war raakt.

Nouja, ik vraag me dus af of hij echt honger heeft, of dat dit gewoon een ritme is wat hij zichzelf heeft aangeleerd. Als hij om 19.30 nog 180cc op heeft, kan hij toch niet om 22.30 alweer honger hebben? Dan zou hij toch overdag ook om de 3 uur honger moeten hebben?

Ik snap ook echt wel dat hij daar van in de war raakt, daarom krijgt hij ook nog 1x een voeding (of 's avonds laat of 's nachts), maar ik ben ook bang dat we het op deze manier zelf in stand houden.

Luuk heeft eigenlijk nooit heel goed geslapen, hij word sowieso nog meerdere momenten per nacht wakker, maar om 22.30 en 1.30 zijn dus de tijden waarop hij echt een voeding eist. Hij gaat uiteindelijk wel slapen, maar dat duurt wel even(100x zijn speen geven, wiegen, muziekje aan). Ik maak er echt geen gezellig onderonsje van (dat kan ik ook niet meer opbrengen na 9 maanden zo slecht slapen), maar omdat hij echt compleet overstuur raakt (overstrekken, echt heel verdrietig huilen) haal ik hem er wel even uit om het een beetje te doorbreken.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Mamsie wo 17 okt 2012 - 23:46

Waarom ben je tegen pap? Niet dat dat het probleem zal oplossen maar ik vroeg het me af?
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Floor wo 17 okt 2012 - 23:52

Waarom wil je hem geen pap geven? zo maar een vraag.
tja ik zou hem dan wel de fles geven als hij wakker is op die tijden, maar dat ben ik met onze zoon.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Mute_ wo 17 okt 2012 - 23:59

Aimee schreef:
Mute_ schreef:Het CB heeft dat hier nooit gezegd, vandaar dat ik er nog nooit van gehoord heb dus. Dan nog zou ik het niet zo doen. Maar L. van Aimee is ook niet zozeer 'gezellig' 's nachts toch? Hij heeft gewoon honger. En met de bv 'mocht' hij die honger hebben en nu met een fles niet. Ik kan mij wel voorstellen dat hij daar een beetje van in de war raakt.

Nouja, ik vraag me dus af of hij echt honger heeft, of dat dit gewoon een ritme is wat hij zichzelf heeft aangeleerd. Als hij om 19.30 nog 180cc op heeft, kan hij toch niet om 22.30 alweer honger hebben? Dan zou hij toch overdag ook om de 3 uur honger moeten hebben?

Ik snap ook echt wel dat hij daar van in de war raakt, daarom krijgt hij ook nog 1x een voeding (of 's avonds laat of 's nachts), maar ik ben ook bang dat we het op deze manier zelf in stand houden.

Luuk heeft eigenlijk nooit heel goed geslapen, hij word sowieso nog meerdere momenten per nacht wakker, maar om 22.30 en 1.30 zijn dus de tijden waarop hij echt een voeding eist. Hij gaat uiteindelijk wel slapen, maar dat duurt wel even(100x zijn speen geven, wiegen, muziekje aan). Ik maak er echt geen gezellig onderonsje van (dat kan ik ook niet meer opbrengen na 9 maanden zo slecht slapen), maar omdat hij echt compleet overstuur raakt (overstrekken, echt heel verdrietig huilen) haal ik hem er wel even uit om het een beetje te doorbreken.

Waarom?

Ik denk dat je het misschien gewoon nog heel even moet aankijken. Hier duurde de overgang misschien een weekje of 3 en nu slaapt ze door op de fles 's avonds(wel met een scheut rijstebloem erdoor trouwens). Als hij geen honger heeft zal ik het wel eens een uurtje proberen. Dan zou ik idd geen fles geven om hem weer in slaap te krijgen.
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Jazzlyn do 18 okt 2012 - 0:15

Ons beiden zoontje hebben dit gedaan, wel op veel jongere leeftijd. Melden voor een fles en dan vervolgens maar een slokje drinken. Maar daarna blijven spoken. Het heeft hier een week geduurd en het was inderdaad ritme! De oudste heeft een week op mama geslapen bij mij in bed. En daar sliep hij wel zonder maar te vragen om voeding. De jongste pakte het veel sneller op, 3 dagen. En ja dat waren 3 piepnachten. Daarna waren we er vanaf en was hij ook een veel blijere baby, want hij had geen honger en kreeg juist vreselijk veel last van de extra voeding.
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  maiadebij do 18 okt 2012 - 1:07

SarahKey schreef:Tuurlijk raakt zo'n kleintje in de war. Dat is echt een voordeel van bv, je mag het altijd geven er zit geen max aan.

Bij ons is het ook zo'n groot voordeel dat J met haar 25 maanden nog steeds 2x per nacht komt drunken ik zit er ook over te denken dit op de een of andere manier eruit proberen te halen, geen idee hoe. Mijn melk loopt ook flink terug door de zwangerschap dus ik hoop heel stiekem dat ze zelf besluit dat het toch geen zin heeft om mama te roepen....

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Linda do 18 okt 2012 - 1:11

maiadebij schreef:
SarahKey schreef:Tuurlijk raakt zo'n kleintje in de war. Dat is echt een voordeel van bv, je mag het altijd geven er zit geen max aan.

Bij ons is het ook zo'n groot voordeel dat J met haar 25 maanden nog steeds 2x per nacht komt drunken ik zit er ook over te denken dit op de een of andere manier eruit proberen te halen, geen idee hoe. Mijn melk loopt ook flink terug door de zwangerschap dus ik hoop heel stiekem dat ze zelf besluit dat het toch geen zin heeft om mama te roepen....

Maia, ik was de nachtvoedingen ook zat. Ik ben toen in het weekend af en toe eens een nacht weggegaan. Toen had ze door dat ze ook best zonder bv kon 's nachts.
Nu komt ze af en toe nog 1 keer, maar meestal niet.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  maiadebij do 18 okt 2012 - 3:37

Dat is ook nog een tip Linda, thnx! Al is ze nu gewoon ook (net als mama) grieperig, dus voor haar een reden om vaker te komen. Ik hoop dat als ze beter is we het wat kunnen afbouwen. Nu is het voor mij ook dubbel zo zwaar omdat ik ook niet lekker ben.
Als we allemaal weer beter zijn ga ik maar eens een plan van aanpak bedenken. J is nogal gebrand op de tietie's dus die zal zich niet zonder slag of stoot gewonnen geven Hoe zouden jullie dit aanpakken? 1578173417

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Linda do 18 okt 2012 - 3:46

Voor ziek zijn maak ik ook altijd een uitzondering, dat is al vervelend genoeg. En fijn als ze daar troost uit kunnen halen. Wel vervelend als je zelf ook ziek bent, dat was hier laatst ook zo.

Wat hier ook hielp, een beetje jokken. Rolling Eyes
Zodra dochter wakker werd 's nachts ging ik voordat ze me zag op een andere kamer liggen. Man haalde haar dan op en nam haar mee ons bed in. Dan zag ze dat ik er niet was en dan ging ze na wat mopperen (soms wat stennis) toch slapen.
Ik denk dat deze dingen geholpen hebben om haar van die structurele nachtvoedingen te halen, want het was echt een gewoonte voor haar geworden.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Fiwen do 18 okt 2012 - 5:16

Ik zou hem gewoon een fles geven als hij wakker wordt maar ik heb daar nooit moeilijk over gedaan (en doe dat nog steeds niet). J wordt nog steeds structureel wakker 's nachts en kruipt dan bij ons in bed. Als ze meteen in slaap valt is dat prima, als ze blijft woelen en draaien dan vraag ik of ze nog een fles wil en dat wil ze dan eigenlijk altijd. Die drinkt ze dan de ene keer wel en de andere keer niet leeg maar gaat daarna nagenoeg altijd lekker weer slapen. Ze heeft er dan blijkbaar behoefte aan en waarom zou ik haar dat dan niet geven... (met 8 maanden had ze nog structureel een late en een nachtvoeding)

Maar dat is mijn mening en mijn/onze manier van opvoeden en ik weer dat dit niet 'gebruikelijk' is. Heb daar ook al flink wat discussies met het CB over gehad. Ook over niet uit bed halen als ze huilt en in bed troosten, ik vind dat de grootste onzin.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  _Lana_ do 18 okt 2012 - 7:52

Ik zou toch zeggen door de zure appel heenbijten. Zo wordt het ook in stand gehouden. Kijk het is geen minibaby meer en als hij overdag goed eet, kan hij echt niet zo'n honger hebben. En dat blijkt ook wel, want hij drinkt ook heel weinig.
Doordat hij dan 's nachts niet meer drinkt, drinkt hij overdag ook meer en heeft hij 's nachts geen honger meer ( snap je 'm nog? haha ).
Dus wel troosten als hij wakker wordt, maar elke keer weer weggaan daarna. Dan geeft hij zich vast over aan zijn slaap.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  _Lana_ do 18 okt 2012 - 7:56

Fiwen: Maar denk je niet dat het structureel wakker worden en de fles juist verband houdt met elkaar?
Ik denk het namelijk wel. Een kind van die leeftijd hoeft toch helemaal geen nachtvoeding meer te krijgen?
Dit is niet vervelend bedoeld hoor, want ik begrijp heel goed dat dit jullie manier van opvoeden is.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  _Lana_ do 18 okt 2012 - 7:57

Ja als ze ziek zij of er is iets, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Fiwen do 18 okt 2012 - 20:50

@lana ze krijgt het ook niet iedere nacht, alleen als ze wakker wordt en niet meer in slaa kan vallen met alleen troosten en knuffelen.
En het doorslapen heeft bij haar veel meer te maken met hoe veel ze naar de oppas moet en mij moet missen en ze heeft mij 's nachts dan nodig. De zekerheid dat ik niet (weer) weg ben en die zekerheid wil ik haar ook geven. In de zomer toen ik fulltime thuis was sliep ze praktisch elke nacht door. Nu ik 6 weken heel onregelmatig en veel weg ben geweest voor stage is het weer 'drama'.
Heel vervelend voor mijn nachtrust maar nog veel vervelender voor haar dat ze blijkbaar onzeker en bang is of mama er wel is. Zo'n kind laat ik niet huilen omdat ze 2 is en nou eenmaal door zou moeten slapen in haar eigen bed.
En ik vind 8 maanden nog veel te jong om een soort van slaaptraining te gaan doen omdat hij s nachts wakker wordt. Eigenlijk ben ik sowieso tegen slaaptraining en geloof ik dat een kind niet wakker wordt om papa en mama te pesten maar dat er dan iets aan de hand is waar op gereageerd moet worden. Hetzelfde als dat een kind in mijn ogen niet zonder reden huilt, aandacht vragen is ook een reden en een belangrijke behoefte.
Daarnaast is het hier absoluut niet zo dat als ze 's nachts nog een fles krijgt dat ze dan overdag minder eet. Het is een extraatje dat ze soms nodig heeft, ik heb de ene dag ook meer honger dan de andere en als ik 's nachts wakker wordt en dorst/honger heb ga ik ook wat eten of drinken.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Empty Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum