Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zeg eens eerlijk!

+50
Lejow
Pandora
maiadebij
Teddyaapje
Roodkapje
kwak
Diese
PapillonRose
M@niek
LDJ
Phileine
piene1983
Le Chat Noir
Roza
RiLiJu
*Lookie*
ellibre
nillis
Flip Fluitketel
Merai
RYW
Viva
Caulfield
-Ieniemienie-
Urban Naked
Liadan
Clapperdie
Amber-
Puggle
Jasmine
Sophiee
Muppetje
Paper Crown
Bruintje Beer
studiebol
Thunder
CCC
Jilke
Bolleke
Ugly Betty
Makamba
Océane
Purpleflower
Lindsya
Tiara
Floor
Parisienne
Tania
SarahKey
Annie24
54 plaatsers

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Le Chat Noir za 3 maa 2012 - 3:09

Jolicious schreef:
RYW schreef:
Puggle schreef:
Urban Naked schreef:Ik ben vrij direct gestopt met roken toen ik wist dat ik zwanger was. Wijn drink ik af en toe, maximaal 2 glazen per maand. Zo heel af en toe kan ik daar erg van genieten. Ik ben bijna 35 weken zwanger.

Dus nu drink je dus nog wel alcohol? Voel je je dan niet schuldig of rot als je dat glas leeg drinkt? Ik kan me niet voorstellen dat je daar nu echt blij van word.

Dit vond ik wel een mooi voorbeeld, Jo. En ook over vrouwen zien roken op straat, en er over oordelen zonder ook maar iets over die vrouwen te weten.

Vind je dit echt zo aanvallend dan? Ik vind het hartstikke meevallen.

Daarnaast, waarom mogen mensen het niet niet oké vinden om te roken en drinken tijdens de zwangerschap? Zeker als er al lang en breed aangetoond is wat voor effect dit kan hebben op je ongeboren kind.
Natuurlijk weet je niet waarom iemand een sigaret rookt tijdens een zwangerschap, maar ik kan me dus wél voorstellen dat mensen daar pissig om worden.

+1
Le Chat Noir
Le Chat Noir
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1367
Registratiedatum : 30-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 3:45

Minneke schreef:Ter aanvulling:

Bij dit soort topics is het altijd wachten tot iemand zo eerlijk is om toe te geven dat zij wél af en toe een glaasje drinkt/sigaret rookt. Vervolgens mag iedereen daar dan bovenop springen en haar veroordelen.

Lekker makkelijk scoren dus.

Ik heb dit topic echt niet geopend met het idee, 'mensen ik heb zin om te rellen'

Tja veel mensen vallen over roken, drinken maar in deze pijler krijg ik af en toe het geval dat als je een keer over de scheef heen gaat dat je meteen een schlechte moeder bent. Dus vandaar ook mijn vraag waar ligt de grens, wat kan wel en wat kan geen kwaad.

Dat voorbeeld wat ik noemde van het meisje wat 22 weken zwanger was en rustig door rookte vertelde mij dat ze 5 jaar bezig was voor een kindje en 30 kilo was afgevallen. En uhm ze is nu nog stevig. Ik weet dat roken je stofwisseling versneld, misschien blijft dat mens daarom wel rookt of heeft ze een stofwisselingziekte waarbij je erg snel aankom. Geen idee. Goed is het zeker niet, maar het is en blijft de keuze van de persoon zelf en jij kan wel hoog en laag spingen wat je er van vindt maar daar schiet je toch niks mee op.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  piene1983 za 3 maa 2012 - 4:07

Alweer een hele poos niet gereageerd maar nu toch maar weer eens wel.

In mijn eigen situatie rook en drink ik helemaal niet. Roken deed ik sowieso al nooit en drinken deed ik wel ( heel graag zelfs) maar doe ik nu ook niet meer. De week voor ik erachter kwam dat ik zwanger ( toen was ik 5 weken zwanger) was heb ik nog bij een etentje behoorlijk veel gedronken, die ochtend had ik namelijk een negatieve test in handen dus ik was overtuigd van het feit dat ik ongesteld zou worden. Sindsdien smaakt het me ook niet meer maar mis ik het soms toch wel, een heerlijk glas goede rode wijn op een luie zaterdagavond op de bank...

In andermans situaties vind ik blijven roken tijdens de zwangerschap altijd een heel moeilijk punt. Roken is voor jou als volwassene al zo slecht, laat staan hoe dat zou zijn voor je ongeboren kindje. Vanuit de colleges over neurologie heb ik begrepen dat stresshormonen ook defecten aan kunnen brengen, toch zou de aanmaak van het stresshormoon voor een relatief gezien korte periode plaatsvinden dan wanneer men kijkt naar een aanstaande moeder die de hele zwangerschap rookt. Stoppen met roken voordat je zwanger raakt zou in alle gevallen natuurlijk het beste zijn, in mijn omgeving zie ik echt hoe moeilijk dit is maar het kan wel. "Wat als je niet weet dat je zwanger bent?" In iedere situatie is een "Wat als" aan te wijzen dus ook hierin, het gaat hier om bewuste keuzes. Mijn moeder en mijn schoonmoeder hebben beiden stevig gerookt tijdens alle zwangerschappen, mijn schoonzussen ook. Behalve dat mijn nichtjes echte monsters zijn en ik mijn broertje echt wel kan schieten af en toe mankeren wij echt niets. Lucky? Ik neem het risico niet...

Een zwangere die een glas alcohol drinkt, daar heb ik aanzienlijk minder moeite mee. Goed is het niet, je geeft je pasgeboren kindje tenslotte ook geen slokje van je whiskey dus waarom zou je je ongeboren kindje er wel mee confronteren? Toch vind ik dit minder storend en kan ik hierbij de keuze ook echt begrijpen, een glaasje is iets anders dan een hele fles natuurlijk.

Oordelend gezien, een zwangere die rookt vind ik eigenlijk not done. Een zwangere met een glaasje wijn, minder moeite mee.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Phileine za 3 maa 2012 - 4:12

Ik rook en drink niet meer, dus dat wordt sowieso geen probleem, mocht ik zwanger worden. Als ik zwanger zou zijn en ik zou op dat moment wel roken/ drinken, dan zou ik er meteen mee stoppen. Ik zou dat niet kunnen, iets nuttigen waarvan ik weet dat het schade kan aanrichten bij het kind.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  LDJ za 3 maa 2012 - 4:24

Ik had afgelopen maandagavond onverwachts een positieve test in handen.
Vorig weekend heb ik nog een wijntje gedronken en ik heb gewoon gerookt.
Toen ik er maandagavond achter kwam dat ik zwanger ben heb ik nog 1 sigaret gerookt
en dat was de laatste. Ik ben van plan om niet meer te roken en geen drank te drinken.
Daarvoor is mij dit wondertje te mooi en ik zou er niet aan moeten denken als het mis
zou gaan omdat ik perse door moest roken of drinken.
LDJ
LDJ
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2369
Punten : 2673
Registratiedatum : 02-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  M@niek za 3 maa 2012 - 5:04

Nou bespring mij dan maar! Want ja ik heb met oud&nieuw een glaasje champagne op en ik heb een broodje filet american op.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Thunder za 3 maa 2012 - 6:32

Mijn situatie was toendertijd natuurlijk ook heel anders dan bij mijn tweede. Ik zou met plezier mijn verhaal vertellen, maar begrepen wordt het waarschijnlijk toch niet. Gelukkig ben ik gezegend mrt een gezonde oudste zoon. Daarentegen is mijn tweede geboren met een afwijking, terwijl ik daar alles voor heb gelaten. Toeval, domme pech? Noem het maar. Het was veel 'logischer' geweest als mijn oudste wat mankeerde ipv mijn jongste.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Tania za 3 maa 2012 - 6:37

Iedereen moet zelf weten wat ze doen tijdens de zwangerschap maar ik lees nu twee keer een voorbeeld van kindjes die gezond geboren zijn ondanks het roken maar dat weet je natuurlijk nooit zeker nu. De gevolgen van roken tijdens de zwangerschap kunnen ook pas op latere leeftijd duidelijk worden al denk je daar tegen die tijd waarschijnlijk niet meer aan.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  PapillonRose za 3 maa 2012 - 6:54

Ik heb tijdens de zwangerschap niet gerookt en geen alcohol gedronken. Maar voor mij was het ook niet lastig. Roken heb ik gedaan, maar daar was ik al jaren mee gestopt toen ik zwanger was. Drinken heb ik ook af en toe gedaan in het verleden, maar ook daar was ik toen al klaar mee. Voor mij dus niet lastig om dit te laten.

Persoonlijk vind ik het trouwens niet meer dan normaal om alles te laten staan wat mogelijk slecht is voor je kindje. Ik weet dat niet elke situatie hetzelfde is, en het is niet aan mij om anderen te veroordelen. Maar als ik puur naar mezelf kijk, zou ik het naar mezelf toe niet kunnen rechtvaardigen als ik iets zou nemen wat mogelijk schadelijk is. Zo heb ik ook netjes de filet laten staan, voorverpakte gerookte vis, softijs, aparte kaasjes.. En laat ik daar toevallig wel allemaal groot fan van zijn! Natuurlijk baalde ik ook wel eens, bijvoorbeeld met hitte in de zomer en geen softijsje kunnen nemen. Het is alleen allemaal zo ontzettend tijdelijk, dat ik er geen problemen mee had.

Het lijkt me trouwens wel lastig om te stoppen met iets waar je verslaafd aan bent. Of dat nu alcohol, koffie, sigaretten of iets anders is, het lijkt me lastig om in een klap te moeten stoppen. Aan de andere kant is een zwangerschap meestal gepland (voor zover dat kan) en kan iemand zich daar al op voorbereiden.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Parisienne za 3 maa 2012 - 7:25

Ik heb altijd gezegd toen ik nog 'fulltime' rookte dat ik zou stoppen als ik zwanger wilde worden. Ik ben ongepland zwanger geraakt en hier met 7 weken achter gekomen. De eerste 7 weken heb ik dus gerookt en ook wel eens wat gedronken. Toen ik zwanger bleek te zijn heb ik het roken in een paar dagen afgebouwd en mijn verdere zwangerschap niet gerookt.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Diese za 3 maa 2012 - 9:23

Ik (en mijn vriend) ben een paar maanden voordat we met IVF startten gestopt met roken en drinken (ik wist dat ik met IVF zwanger moest worden, dus we waren niet bezig met kinderen krijgen op de natuurlijke manier). Tijdens de zwangerschap niet meer gerookt en ook niet gemist, terwijl ik bijna een pakje per dag rookte!

Wijntjes heb ik wel enorm gemist. Ik heb met feestjes en warme zomeravonden wijn zonder alcohol gedronken voor het idee. Best lekker, niet van die zoete troep (tip voor de zwangeren onder ons: is van het merk Light, verkrijgbaar in Rood rose en wit, te koop bij de Plus). Toen we op visite waren bij vrienden heb ik een kwart glaasje wijn gehad. Mijn vriendin die huisarts is zei dat een paar slokjes af en toe dit geen kwaad kon, zij deed dat ook sporadisch tijdens de zwangerschap. Maar het smaakte me echt niet door het schuldgevoel!
Diese
Diese
Prater
Prater

Aantal berichten : 615
Punten : 679
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  kwak za 3 maa 2012 - 9:27

ik heb nog nooit gerookt, ook drink ik zelden en heb ik dat tijdens de zwangerschap niet gedaan.

Ik vind het knap van mensen die heel veel roken en tijdens een zwangerschap in 1x stoppen.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 9:29

Ik ben beide keren ket allebei gestopt bij de positieve test. Dat was bij 4-5 weken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Roodkapje za 3 maa 2012 - 9:46

Ik rook sowieso niet en drinken doe ik zo goed als nooit de laatste jaren omdat ik of zwanger ben, of borstvoeding geef Wink

Wel heb ik deze zwangerschap 1x biefstuk gegeten (heel goed doorbakken) vorige week bij de Argentijn.

Ik begrijp mensen die drinken / roken ook niet zo goed. Ik zag afgelopen zomer een vrouw bij ons op vakantie hoogzwanger rondlopen die wel een half pakje per dag rookte. Ik raakte met haar een de praat en ze zei dat ze al de helft was geminderd! Goed natuurlijk, maar nog steeds een half pakje te veel. Die zei ook dat de arts dit al heel goed vond en ze zo minder stress had. Liever 2/3 weken stress lijkt me.. maar goed... Vergeet niet dat die mensen het eerste wat ze doen als ze bevallen zijn het ziekenhuis uitrennen om een sigaret op te steken ( zo 1 had ik naast me liggen toen ik opgenomen was met gebroken vliezen). Ook is dan de drang om minder te roken waarsch direct weer weg, want het kind krijgt het niet direct binnen en dan roken ze maar met het keukenraam open of buiten met de achterdeur open etc...
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 9:48

Ja, of met in hun ene hand een sigaret, en de andere de kinderwagen. Dat vind ik er écht niet uitzien.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 9:51

Ik wil eerlijk gezegd wel weten waarom het slechter is om te stoppen dan om door te roken. Ja, door de stress, maar stress kun je niet voorkomen toch? Rook komt regelrecht in de placenta terecht, en stress voor zover ik weet niet.


Laatst aangepast door Zelda op za 3 maa 2012 - 10:04; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Roodkapje za 3 maa 2012 - 9:58

Pippa schreef:Ja, of met in hun ene hand een sigaret, en de andere de kinderwagen. Dat vind ik er écht niet uitzien.

Vreselijk!! Ik vind dat zo niet kunnen! Dan kies je over de gezondheid van je kind... en niet in positieve zin!

Mijn zusje was rookte behoorlijk veel.. was onverwacht zwanger... in 1 x gestopt met roken.. even 2/3 weken doorzetten, nicotine uit je lijf.. Nog jong 18 jr en na de bevalling is ze niet meer gaan roken! Ik heb daar wel respect voor ..
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 9:58

Heel goed van haar! En nu met baby rookt ze ook niet?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Roodkapje za 3 maa 2012 - 10:00

Pippa schreef:Heel goed van haar! En nu met baby rookt ze ook niet?

Nee nooit meer ! En haar baby is inmiddels 19 mnd dus dat zit wel goed:)
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 10:01

Ik ben ook meteen gestopt idd....was 20 jaar, had maar pas een relatie en woonde in een studentenwoning. Rookte als een ketter en dronk 2/3 keer in de week. Na de positieve test heb ik geen sigaret meer aangeraakt. Na de zwangerschap weer wel overigens ;-)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 10:02

ik vraag me werkelijk af hoe erg de stress is voor zo'n ongeboren baby, levert door blijven roken in sommige gevallen écht minder schade op dan de kortdurende stress van het stoppen?

en hierbij kijk ik inderdaad met name naar de welzijn van de baby en niet zozeer naar die van de moeder, omdat de baby het meeste schade zal ondervinden van rook/drinkgedrag.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 10:03

Stoppen met wat voor verslaving dan ook, brengt een aardige lichamelijke en geestelijke reactie teweeg.
Als je bedenkt dat een nicotine verslaving vergelijkbaar is met een heroïne verslaving, is het dus een behoorlijke afkick. Heroïneverslaafde zwangeren kicken ook alleen af onder begeleiding. Methadon afbouw is ook alleen onder begeleiding.
Ik denk dat een nicotineverslaving vaak onderschat wordt en zo ook de afkick.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 10:05

wat is dat voor reactie dan SP, wat gebeurt er in het lichaam en dan met name: wat gebeurt er in het lichaam dat schadelijk is voor de baby? Ik weet echt helemaal niks van verslavingen en afkicken, dus ik ben oprecht benieuwd naar risico's van het afkickproces en de stress in vergelijking tot het door blijven roken/drinken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Puggle za 3 maa 2012 - 10:07

Le Chat Noir schreef:
Jolicious schreef:
RYW schreef:
Puggle schreef:
Urban Naked schreef:Ik ben vrij direct gestopt met roken toen ik wist dat ik zwanger was. Wijn drink ik af en toe, maximaal 2 glazen per maand. Zo heel af en toe kan ik daar erg van genieten. Ik ben bijna 35 weken zwanger.

Dus nu drink je dus nog wel alcohol? Voel je je dan niet schuldig of rot als je dat glas leeg drinkt? Ik kan me niet voorstellen dat je daar nu echt blij van word.

Dit vond ik wel een mooi voorbeeld, Jo. En ook over vrouwen zien roken op straat, en er over oordelen zonder ook maar iets over die vrouwen te weten.

Vind je dit echt zo aanvallend dan? Ik vind het hartstikke meevallen.

Daarnaast, waarom mogen mensen het niet niet oké vinden om te roken en drinken

tijdens de zwangerschap? Zeker als er al lang en breed aangetoond is wat voor effect dit kan hebben op je ongeboren kind.
Natuurlijk weet je niet waarom iemand een sigaret rookt tijdens een zwangerschap, maar ik kan me dus wél voorstellen dat mensen daar pissig om worden.

+1

Volgens mij viel het echt wel mee wat ik zei. Ik zeg zoiezo nooit iets over iemand.
Die opmerking was dan ook niet aanvallend bedoeld maar ik was gewoon erg verbaasd vandaar.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gast za 3 maa 2012 - 10:08

en daarbij: als je als moeder door blijft roken/drinken dan breng je in feite een verslaafd kindje ter wereld, die zal dus na de geboorte ook af moeten kicken. Is dat voor zo'n jonge baby, met mogelijk al schade door het rook/drinkgedrag van de moeder niet dubbelop zo zwaar?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zeg eens eerlijk! - Pagina 5 Empty Re: Zeg eens eerlijk!

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum