Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Straf op kdv

+20
Linda
Parisienne
Roodkapje
Lejow
widko
Liadan
Mamsie
Snoopy
Teddyaapje
Monte
Evalynn
Supertalentje
Stuiterbal
frolic
tweeling
Susan
Kat1980
Tania
Paper Crown
Flower_L
24 plaatsers

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  tweeling ma 13 feb 2012 - 23:21

Tania schreef:
Rejoy. schreef:
Reva schreef:
Rejoy. schreef:en daarbij vind ik een kind van 1.5 in de hoek wel érg jong.

en edit: als jij niet wilt hebben dat ze hem op deze manier straffen, dan kun je dat toch aangeven? Het is jouw kind, jij betaalt voor de opvang, dan hebben ze zich maar aan jullie regels te houden.

Vind je dat echt serieus? Dat een opvang zich maar aan de regels van de ouders heeft te houden wat betreft straffen?

binnen de perken natuurlijk, maar als jij als ouder heel duidelijk aangeeft dat jij niet wil dat je kind in de hoek of op de gang gezet wordt, dan moet een KDV zich daar maar aan houden. Onze dochter is niet gewend om straf te krijgen, als zij op de gang gezet wordt, dan kan ik je garanderen dat ze in paniek raakt en staan in een hoek snapt ze écht niet hoor. Dan wil ik gewoon dat de leidsters haar moeten corrigeren op die manier waarop wij dat gewend zijn. Dat er andere regels gelden als thuis, prima, kan ik mee leven, maar de manier waarop ze gecorrigeerd wordt bepaal ik.

Dat kan je toch nooit eisen? Er lopen daar nog meer kindjes rond en het lijkt me erg onduidelijk voor alle kindjes als alle kindjes anders behandeld worden (en buiten dat echt onmogelijk voor de leidsters om elke keer als er iets gebeurd anders te reageren). Als je echt zo tegen de manier van straffen bent van het kinderdagverblijf moet je gewoon je kindje er niet naartoe brengen.

+1
tweeling
tweeling
Prater
Prater

Aantal berichten : 1253
Punten : 1426
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  frolic di 14 feb 2012 - 2:38

Bij T op school moeten ze tegen de muur afkoelen ( gewoon met gezicht naar de groep trouwens ) bij T hielp dat geen biet dus doen ze 1 schoen uit als hij heel stout is , dat kan hij echt niet verdragen:lol:

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat er gestraft word , anders is het binnen no time een zooitje ongeregeld .. toch ?

frolic
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 498
Punten : 632
Registratiedatum : 04-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Susan di 14 feb 2012 - 2:40

frolic schreef:dus doen ze 1 schoen uit als hij heel stout is , dat kan hij echt niet verdragen:lol:

Wat een vreemde straf.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  frolic di 14 feb 2012 - 2:46

Susan schreef:
frolic schreef:dus doen ze 1 schoen uit als hij heel stout is , dat kan hij echt niet verdragen:lol:

Wat een vreemde straf.

Ja .. T is behoorlijk moeilijk te corrigeren is nooit echt onder de indruk , van dit wel.

frolic
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 498
Punten : 632
Registratiedatum : 04-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Stuiterbal di 14 feb 2012 - 2:51

Ik werk op een kinderdagverblijf en sta op een baby/dreumes groep. 0-2 jaar.
Straffen komt amper voor bij mij in de groep. Ik corrigeer wel door op oog hoogte te vertellen dat iets niet mag.
Maar echt straffen ?
Dat lijkt me meer voor in de peutergroep.

Het enige wat heel soms en dan echt heel soms voorkomt is dat een kindje naar herhaaldelijk gedrag even op de bank moet zitten.
Hooguit 5 minuten want dan zijn ze toch weer vergeten waarom ze "straf" hebben.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 2:54

frolic schreef:
Susan schreef:
frolic schreef:dus doen ze 1 schoen uit als hij heel stout is , dat kan hij echt niet verdragen:lol:

Wat een vreemde straf.

Ja .. T is behoorlijk moeilijk te corrigeren is nooit echt onder de indruk , van dit wel.
Maar onder de indruk zijn of hem ergens op pakken is toch niet het doel van straffen..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Susan di 14 feb 2012 - 2:54

Het ene kind is meer onder de indruk van straf dan het andere kind, maar ik vind het wel raar om dan echt bewust te gaan zoeken naar iets wat het kind echt heel vervelend vindt. Ik vind wel dat je je als school of kinderdagverblijf gewoon hoort te beperken tot gangbare manieren om een kind te corrigeren en als dat niet werkt, dan misschien kijken wat je naast straffen nog meer kunt doen om iets bij het kind te bereiken.

Sowieso vind ik dat voor alle kinderen dezelfde straf hoort te staan op hetzelfde vergrijp en dat er dan kinderen zijn die die straf niet zo erg vinden, tja, dat is dan maar zo. Je kunt op school ook moeilijk het ene kind 100 strafregels laten schrijven en het andere kind, dat hetzelfde gedaan heeft maar toevallig snel kan schrijven, 20.000 om hetzelfde effect te bereiken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Supertalentje di 14 feb 2012 - 2:57

Betalen is bepalen gaat niet op voor een KVD. Daarnaast, als hij niet in de hoek gezet mag worden, wat dan wel? Wat hadden ze dan moeten doen? Ik vind in de hoek zetten ook niet zo heel erg, ze bezeren hem niet en ik kan me niet voorstellen dat hij hier getraumatiseerd van raakt.

Ik wil trouwens ook het niet-straffen principe toepassen, maar ik realiseer me wel dat ik dat bij anderen niet kan controleren. En op zich krijgen ze er ook niks van als het elders anders gaat denk ik.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  frolic di 14 feb 2012 - 3:02

Ik heb er geen moeite mee als ze zijn schoen uit trekken , het is niet op een nananaa ik heb lekker je schoen manier ..

Hij slaat ook niet volledig op toeren als ze het doen , het maakt gewoon even indruk.

frolic
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 498
Punten : 632
Registratiedatum : 04-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 3:03

Mijn dochter staat op het kinderdagverblijf ook altijd op de bank te springen, dat mag daar namelijk wel in tegenstelling tot thuis smile. Ik heb geen idee eigenlijk hoe ze daar straffen, dat ga ik eens vragen. Ik zou ook niet willen dat ze mijn dochter in de hoek zouden zetten of op de gang, op een bankje zitten zou ik nog acceptabel vinden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Evalynn di 14 feb 2012 - 3:52

Ik snap écht niet waarom er zo veel mensen ineens tegen 'straffen' zijn en het verschrikkelijk vinden als hun kind op de gang of in de hoek moet.

Vroeger werd dat vrijwel altijd zo gedaan, en wij zijn er toch ook niet slechter van geworden?
Evalynn
Evalynn
Prater
Prater

Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Monte di 14 feb 2012 - 3:57

Lissa schreef:Ik snap écht niet waarom er zo veel mensen ineens tegen 'straffen' zijn en het verschrikkelijk vinden als hun kind op de gang of in de hoek moet.

Vroeger werd dat vrijwel altijd zo gedaan, en wij zijn er toch ook niet slechter van geworden?
Ja inderdaad, het lijkt wel een soort trend tegenwoordig. Kijk dat je je kind niet slaat vind ik logisch, maar in de hoek zetten of op de trap e.d. is toch niets mis mee?
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Evalynn di 14 feb 2012 - 4:00

Kennissen van me laten hun kinderen altijd 'afkoelen'. Dat vind ik ook wel een goede. Als ze heel erg vervelend aan het doen zijn (huilen, drammen, schreeuwen, slaan etc) worden ze in het washok gezet voor een paar minuten totdat ze stil zijn. Als ze dan rustig zijn mogen ze er weer uit komen.
Evalynn
Evalynn
Prater
Prater

Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Teddyaapje di 14 feb 2012 - 4:01

Ik moet zeggen dat ik straffen nooit als iets slechts heb gezien (tot bepaalde mate) en dat ik t soms ook wel vreemd vond dat ouders dat zo konden (edit: ik bedoel opvoeden zonder straffen), je bent t straffen als een kindje in jouw ogen iets fout doen gewoon zó gewend. Maar ik ben me aant inlezen over UP en als ik terug denk aan vroeger denk ik dat mijn ouders veel meer met me bereikt hadden, dat de band veel beter was geweest en dat we als gezin gelukkiger waren geweest als ze het op die manier hadden aangepakt.

Hoe makkelijk t is op een kdv om het op deze manier aan te pakken met zoveel kindjes weet ik niet, maar ik heb t idee dat er hier op t kdv best wel een beetje UP wordt toegepast, al weet ik niet of dat bewust is.


Laatst aangepast door Teddyaapje op di 14 feb 2012 - 4:10; in totaal 1 keer bewerkt
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 4:01

Bij ons worden kindjes meerdere malen gewaarschuwd, en als ze niet luisteren gaan we voor ze zitten en leggen we het uit wat ze fout doen. Doen ze het dan nog, dan gaan ze wel in de hoek of even zitten op een stoeltje. Hoelang kindjes blijven staan in de hoek of blijven zitten is afhankelijk van hun leeftijd, het staat zeg maar gelijk aan hun leeftijd, dus een kindje van 1,5 jaar gaat 1,5 minuut in de hoek.

Ik blijf er wel altijd bij, je hebt kindjes die doet het niks en je hebt kindjes die helemaal over de toeren raken. Als dat laatste het geval is, pak ik ze meestal bij me om te troosten en het uit te leggen. Als het eerste het geval is, blijven ze soms wat langer staan. Maar in ieder geval ga ik voor ze zitten zodat ik op ooghoogte zit en leg ik het uit, of vraag of ze weten wat ze gedaan hebben. In alle gevallen, vind ik dat de kindjes sorry moeten zeggen, tegen mij of tegen het kindje die ze geplaagd hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 4:07

Overigens werk ik op een verticale groep, dus kindjes van 0-4, en zeg ik altijd tegen de ouders wat ik gedaan heb en waarom. Als ouders mij zeggen dat ze anders straffen of iets niet willen dan is de klant koning, maar we moeten wel 1 lijn trekken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Susan di 14 feb 2012 - 4:08

Lissa schreef:Ik snap écht niet waarom er zo veel mensen ineens tegen 'straffen' zijn en het verschrikkelijk vinden als hun kind op de gang of in de hoek moet.

Vroeger werd dat vrijwel altijd zo gedaan, en wij zijn er toch ook niet slechter van geworden?

Ik zie dat helemaal niet zo, volgens mij zetten heel veel mensen hun kinderen regelmatig even apart, sinds dat programma van de Supernanny is dat juist een heel gangbare manier. Ik werd vroeger juist nooit op de gang gezet door mijn ouders, dat was meer iets van op school.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Evalynn di 14 feb 2012 - 4:09

Parel schreef:Overigens werk ik op een verticale groep, dus kindjes van 0-4, en zeg ik altijd tegen de ouders wat ik gedaan heb en waarom. Als ouders mij zeggen dat ze anders straffen of iets niet willen dan is de klant koning, maar we moeten wel 1 lijn trekken.
Maar hoe doe je dat dan? Als verschillende ouders andere straffen of andere regels en richtlijnen aangeven voor hun kinderen? Dat kun je toch nooit allemaal bijhouden?

Vind trouwens de manier waarmee jullie straffen wel een goede.
Evalynn
Evalynn
Prater
Prater

Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Evalynn di 14 feb 2012 - 4:09

Susan schreef:
Lissa schreef:Ik snap écht niet waarom er zo veel mensen ineens tegen 'straffen' zijn en het verschrikkelijk vinden als hun kind op de gang of in de hoek moet.

Vroeger werd dat vrijwel altijd zo gedaan, en wij zijn er toch ook niet slechter van geworden?

Ik zie dat helemaal niet zo, volgens mij zetten heel veel mensen hun kinderen regelmatig even apart, sinds dat programma van de Supernanny is dat juist een heel gangbare manier. Ik werd vroeger juist nooit op de gang gezet door mijn ouders, dat was meer iets van op school.
Thuis moest ik ook (bijna) nooit op de gang, maar bij mijn oma bijvoorbeeld wel. Oh en naar mijn kamer gestuurd worden was ook een straf, maar dat vond ik nooit echt heel erg.
Evalynn
Evalynn
Prater
Prater

Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 4:13

Lissa schreef:
Parel schreef:Overigens werk ik op een verticale groep, dus kindjes van 0-4, en zeg ik altijd tegen de ouders wat ik gedaan heb en waarom. Als ouders mij zeggen dat ze anders straffen of iets niet willen dan is de klant koning, maar we moeten wel 1 lijn trekken.
Maar hoe doe je dat dan? Als verschillende ouders andere straffen of andere regels en richtlijnen aangeven voor hun kinderen? Dat kun je toch nooit allemaal bijhouden?

Vind trouwens de manier waarmee jullie straffen wel een goede.

Zolang het binnen de perken blijft, proberen we het te doen. Dat is bijv. ook zo met schema's, wij eten áltijd warm tussen de middag maar als ouders dat niet willen krijgen die kleintjes een boterham.

Je ziet het vaak al vanzelf, sommige kindjes reageren veel heftiger dan andere kindjes.
Zo hebben wij op de bso 2 jongens die echt draken zijn, dat weten de ouders ook, en die hebben het liefste dat we ze heel kort houden en bij wijze van een draai om de oren geven. Nu vind ik dat te ver gaan, vooral bij andermans kind, maar ik pak ze wel wat strenger aan dan de rest.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Susan di 14 feb 2012 - 4:13

Ik zat sowieso veel op mijn kamer, dus ik vond dat ook niet echt een straf.

Dat doet me opeens denken aan een topic op een ander forum waar ouders kinderen hadden met een televisie op hun kamer en zij hadden de regel dat je je niet mocht afzonderen om op je kamer te kijken naar hetzelfde programma als wat er in de huiskamer opstond. Je mocht dus wel op je kamer televisie kijken, maar alleen als dat een ander programma was. Ik vond dat zo'n rare regel.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Snoopy di 14 feb 2012 - 4:33

Op het KDV waar ik werk wordt er zo min mogelijk gestrafd.
Ik waarschuw ik kindjes eerst of neem ze apart om uit te leggen dat iets niet mag. Werkt dat niet dan is het afhankelijk van de situatie. Soms zijn ze met z'n allen heel druk en haal ik de drukste eruit om daar iets anders mee te gaan doen. Als het duidelijk 1 kindjes dan gaat hij/zij op de bank of in de box. Bank haal ik ze na een minuutje weer af als ze rustig zijn, in de box vinden ze vaak rust en na een minuutje zitten ze rustig te spelen.
Als ze aan tafel druk en vervelend zijn dan draaien we nog wel eens de stoel weg.

Dit is overigens alleen als ze aan het klieren zijn. Als ze een ander kindje pijn doen dan leg ik uit dat het niet mag en moeten ze sorry zeggen of een kusje geven, daarna is het gelijk klaar.

Voor op de bank springen of staan krijgen ze niet echt straf, ik laat ze netjes op de billen zitten, doen ze dit, meestal na meerdere malen, niet doen, dan haal ik ze gewoon van de bank af en mogen ze daar niet meer op spelen. Dat is al straf genoeg voor ze. Net als bij ruzie maken om speelgoed, dan neem ik het af en speelt eventjes niemand er mee.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 4:51

toevallig had ik het er van de week met een vriendin over dat op een kleinschalig KDV werkt. Zij hanteren volledig de wensen van de ouders. Zij hebben elk half jaar een gesprek met de ouders om weer up-to-date te zijn van hun visie en mening. Zij hebben ook ouders die hun kinderen AP/UP opvoeden en dat hanteren zij gewoon. Als ouders gewend zijn om hun kind op een strafstoel te zetten, dan doen zij dat ook. En zo vind ik eerlijk gezegd dat het hoort. Jij krijgt betaald om goed voor andermans kinderen te zorgen, eigenlijk vind ik dan gewoon dat het hoort om de manier van opvoeden van de ouders te volgen. Ik snap heus wel dat sommige dingen onwerkbaar zijn en dat er bijvoorbeeld vaste tijden zijn waarop de boterham gegeten wordt, maar met dingen als straffen bijvoorbeeld vind ik echt dat het KDV daar de ouders in horen te volgen. Helemaal als ouders voor een 'afwijkende' vorm kiezen is daar goed en meestal weloverwogen over nagedacht en doen ouders het niet op die manier zonder reden.

Het zorgt daar helemaal niet voor onduidelijkheid, kinderen zijn juist heel erg gewend aan wat er gebeurd, omdat dit thuis ook zo gaat.



edit: en straffen en belonen is volgens mij helemaal geen 'hype'. Je doet dit ook niet zonder dat je je hier goed in verdiept hebt en snapt wat de bedoeling ervan is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Susan di 14 feb 2012 - 4:56

Het lijkt mij voor kinderen erg onduidelijk omdat zij ook zien hoe een ander kind wordt gecorrigeerd. Stel dat de ene ouder opvoedt zonder straf en de andere ouder met straf en ook nog eens flink streng, dan is het raar als kind A iets doet en daar vanaf komt met een uitleg waarom het niet mag en dat kind B vervolgens voor exact hetzelfde flink wordt aangepakt. Ik kan me heel goed voorstellen dat veel kinderdagverblijven hier dus niet toe bereid zijn, ongeacht het feit dat ouders er genoeg voor betalen. Ik kan me ook voorstellen dat er kinderdagverblijven zijn die zeggen dat als je volledige controle wil houden, je dan maar op zoek moet gaan naar een kinderdagverblijf (of gastoudergezin) met gelijkgestemden óf zelf thuis moet blijven.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Supertalentje di 14 feb 2012 - 4:57

Rejoy. schreef:toevallig had ik het er van de week met een vriendin over dat op een kleinschalig KDV werkt. Zij hanteren volledig de wensen van de ouders. Zij hebben elk half jaar een gesprek met de ouders om weer up-to-date te zijn van hun visie en mening. Zij hebben ook ouders die hun kinderen AP/UP opvoeden en dat hanteren zij gewoon. Als ouders gewend zijn om hun kind op een strafstoel te zetten, dan doen zij dat ook. En zo vind ik eerlijk gezegd dat het hoort. Jij krijgt betaald om goed voor andermans kinderen te zorgen, eigenlijk vind ik dan gewoon dat het hoort om de manier van opvoeden van de ouders te volgen. Ik snap heus wel dat sommige dingen onwerkbaar zijn en dat er bijvoorbeeld vaste tijden zijn waarop de boterham gegeten wordt, maar met dingen als straffen bijvoorbeeld vind ik echt dat het KDV daar de ouders in horen te volgen. Helemaal als ouders voor een 'afwijkende' vorm kiezen is daar goed en meestal weloverwogen over nagedacht en doen ouders het niet op die manier zonder reden.

Het zorgt daar helemaal niet voor onduidelijkheid, kinderen zijn juist heel erg gewend aan wat er gebeurd, omdat dit thuis ook zo gaat.

Maar hiermee impliceer je dat er niet goed voor kinderen gezorgd worden als ze bv een keer in de hoek moeten staan ipv wat de ouder zou doen.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 2 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum