Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

luisteren en straf....

+10
Flower_L
Teddyaapje
maiadebij
Roodkapje
Susan
Pussycat
Darius
Annemie
Annie24
duckie
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty luisteren en straf....

Bericht  duckie zo 29 jan 2012 - 8:16

vanaf wanneer gaat/kan een kindje echt luisteren en snappen als iets echt niet mag? ik loop soms de hele dag te roepen "nee mag niet" of "niet doen"maar soms heb ik het idee dat ik voor jan joker loop te roepen dus ik vraag me af wanneer kindjes echt gaan snappen dat iets niet mag ofzo en vanaf wannneer je kindjes straf geeft?

en geven jullie een tik(je) over de vingers?
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Gast zo 29 jan 2012 - 8:19

is het niet gewoon zo dat ze niet meer onder de indruk is van het woordje 'nee' of 'mag niet'?

Meestal haal ik haar gewoon weg bij datgene wat niet mag met een korte uitleg (kom maar, straks gaat het kapot) en meestal accepteert ze dat 'zomaar'. Als we dan een keertje 'nee' zeggen is ze daar wel van onder de indruk en stopt dan ook echt met wat ze aan het doen is (heel fijn als ze het oortje van je hete theeglas vast heeft, waarvan je dacht dat hij ver genoeg op de hoge tafel stond).

Oh: en een tik over de vingers krijt ze hier echt niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Annie24 zo 29 jan 2012 - 8:21

Y. is jonger dan jouw dochtertje, maar die weet dondersgoed wat hij wel en niet mag. Hier is meestal alleen 'nee' zeggen op een strengere toon voldoende. Soms is hij eigenwijs en moet ik het 3x zeggen ofzo, maar ook dan luistert hij netjes.
Wat ik trouwens wel doe is er uitleg bij geven.

vb: als hij aan de hete thee wil zitten zeg ik bv 'Nee, Y. dat mag niet, want dat is heet en dat doet pijn'. Na een paar keer uitleggen maak ik het korter, bv 'Nee, Y. hete thee doet pijn'. En nu zeg ik inmiddels bij thee alleen nog maar Nee en dan lijkt hij me te snappen want hij trekt z'n handje dan terug en gaat iets anders doen.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Annemie zo 29 jan 2012 - 8:21

Volgens mij had ik ergens gehoord dat ze vanaf ongeveer 15 maanden gaan snappen wat wel en niet mag.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Gast zo 29 jan 2012 - 8:22

Nee, hier geen tik op de vingers.
Als ze iets echt heel stouts doet, dan gaat ze in de kinderstoel.

Ik blijf wel consequent nee zeggen als iets niet mag.
En ik leg ook uit waarom dat niet mag.
Meestal is het al genoeg als ik haar ergens mee af probeer te leiden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Darius zo 29 jan 2012 - 8:25

Op deze leeftijd moet je wel even actief zijn met nee zeggen en dan meteen opstaan en je kind weghalen en iets anders te doen geven. maar het is echt met een half jaartje voorbij hoor, als ze 1,5 zijn, (een maand eerder vaak alwel) luisteren ze al veel beter.

Tik over de vinger geven we niet. ik pak Laurens wel eens bij zijn kin (gewoon zachtjes hoor) om duidelijk nog eens 'nee' te zeggen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  duckie zo 29 jan 2012 - 8:27

hier een voorbeeld: haar stoeltje staat naast de bank en dan klimt ze elke keer op dr stoel op de rugleuning en dan zo op de bank en ik blijf nee zeggen maar ze blijft het elke keer weer proberen.... en dan heeft ze grootse lol

met andere dingen gaat het meestal wel goed want dan kijkt e al of we het wel zien en gaat ze zelf al boos kijken of dan wijst ze er alleen naar dus het is niet met alles zo maar dat klimmen daar werkt het niet mee.... maar ja dat kan natuurlijk ook een fase zijn want ze klimt overal op Rolling Eyes
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Pussycat zo 29 jan 2012 - 8:27

Annemie schreef:Volgens mij had ik ergens gehoord dat ze vanaf ongeveer 15 maanden gaan snappen wat wel en niet mag.

Dan pas? Nou volgens mij snapt mijn dochter het woordje nee sinds een paar maanden zeker al héél erg goed haha.
Zo gauw als ze kon kruipen en ze kwam ergens aan wat niet mag zei ik nee en dan kreeg ik gelijk een pruillip of ze kroop weg bij datgene waar ze niet aan mocht komen. (of het was mijn toon dat kan ook, maar ik maakte mijn punt;) )

En nu als ik nee zeg dan moet ik het soms vaker zeggen of ik moet haar ergens anders neerzetten of haar aandacht afleiden, maar meestal reageert ze al bij nee.
En als papa nee zegt dan is het gelijk huilen Laughing hij heeft ook zo'n harde stem dat is dan zo zielig.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Susan zo 29 jan 2012 - 8:28

Als Yrsa iets niet mag dan haal ik haar gewoon weg en dan zeg ik dat het niet mag. Op de gang zetten hoeft bij haar eigenlijk nooit. Als ze in bad aan het klieren is dan krijgt ze twee waarschuwingen en daarna gaat ze meteen uit bad en naar bed.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Annemie zo 29 jan 2012 - 8:29

Pussycat schreef:
Annemie schreef:Volgens mij had ik ergens gehoord dat ze vanaf ongeveer 15 maanden gaan snappen wat wel en niet mag.

Dan pas? Nou volgens mij snapt mijn dochter het woordje nee sinds een paar maanden zeker al héél erg goed haha.
Zo gauw als ze kon kruipen en ze kwam ergens aan wat niet mag zei ik nee en dan kreeg ik gelijk een pruillip of ze kroop weg bij datgene waar ze niet aan mocht komen. (of het was mijn toon dat kan ook, maar ik maakte mijn punt;) )

En nu als ik nee zeg dan moet ik het soms vaker zeggen of ik moet haar ergens anders neerzetten of haar aandacht afleiden, maar meestal reageert ze al bij nee.
En als papa nee zegt dan is het gelijk huilen Laughing hij heeft ook zo'n harde stem dat is dan zo zielig.

Dat dacht ik, maar blijkbaar niet dus, haha, dan was mijn zoontje gewoon laat met luisteren, haha.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Darius zo 29 jan 2012 - 8:29

duckie schreef:hier een voorbeeld: haar stoeltje staat naast de bank en dan klimt ze elke keer op dr stoel op de rugleuning en dan zo op de bank en ik blijf nee zeggen maar ze blijft het elke keer weer proberen.... en dan heeft ze grootse lol

met andere dingen gaat het meestal wel goed want dan kijkt e al of we het wel zien en gaat ze zelf al boos kijken of dan wijst ze er alleen naar dus het is niet met alles zo maar dat klimmen daar werkt het niet mee.... maar ja dat kan natuurlijk ook een fase zijn want ze klimt overal op Rolling Eyes

nou, toch juist knap en inventief van haar?? ik zou haar gewoon lekker haar gang laten gaan en zorgen dat ze niet al te hard kan vallen, of in ieder geval niet gemeen kan vallen met haar hoofd op de punt van de tafel ofzo. Vallen doen ze allemaal toch wel een keer.

En anders de stoel een andere plek geven.

Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Susan zo 29 jan 2012 - 8:30

Klimmen mogen ze hier wel zolang het veilig is zowel voor hen als voor hetgeen waar ze op klimmen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Roodkapje zo 29 jan 2012 - 8:35

Hier waarschuwen we 2 x.. Bij 3x niet luisteren is het nadenken op de gang. Ze mogen terugkomen na het aantal minuten dat ze oud zijn... en in het kort uitleggen waarom ze op de gang zaten en wat ze hadden moeten doen... Dan doen wij in het kort een resumé ..Als laatst vragen we: begrijp je het? Dat antwoorden ze dan met Ja, papa of Ja, mama...

Tikken waar dan ook doen we niet aan.

Bij O. is het soms nog wat lastiger, hij is 15 mnd. Eerst 2x Nee ( dat werkt al vaak bij die kleintjes) het is nog niet voorgekomen want het is een lieverdje, maar anders zal hij toch een minuutje op de gang moeten.. Hij kan natuurlijk niet uitleggen wat hij verkeerd doet.. maar wij leggen het dan kinderlijk uit...
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Susan zo 29 jan 2012 - 8:37

Ezra gaat 1 minuut op de gang, dan vertellen we hem bij het op de gang zetten waarom hij daar staat en bij het terugkeren nog een keer wat hij niet mag en we helpen hem om iets anders te gaan doen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Annie24 zo 29 jan 2012 - 8:54

duckie schreef:hier een voorbeeld: haar stoeltje staat naast de bank en dan klimt ze elke keer op dr stoel op de rugleuning en dan zo op de bank en ik blijf nee zeggen maar ze blijft het elke keer weer proberen.... en dan heeft ze grootse lol

met andere dingen gaat het meestal wel goed want dan kijkt e al of we het wel zien en gaat ze zelf al boos kijken of dan wijst ze er alleen naar dus het is niet met alles zo maar dat klimmen daar werkt het niet mee.... maar ja dat kan natuurlijk ook een fase zijn want ze klimt overal op Rolling Eyes

Ik denk dat dat klimmen idd een fase is. Y. doet dat sinds vorige week ook, hele dagen door tot ik er knettergek van word. Sta ik in de keuken hoor ik de hond blaffen (die ligt altijd op de bank) heeft meneertje weer eens iets tegen de bank aangezet en is op de bank geklommen.

Gister heeft hij voor zijn verjaardag de toet toet autogarage gehad. Die staat nu dus boven op zijn kamertje, want dat bleek ook erg handig te zijn om te gebruiken zodat hij op de bank kon klimmen Twisted Evil
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Gast zo 29 jan 2012 - 8:55

Je kindje is pas 1 jaar en 1 maand, die is nog volop de wereld aan het ontdekken...dan ga je toch niet nu al straffen?

Een tik heb ik nog nooit gegeven, niet van plan ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  duckie zo 29 jan 2012 - 8:57

ik moet idd ook echt uitkijken waar ik wat neer zet want mw klimt overal op ja...
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Susan zo 29 jan 2012 - 8:58

Dan moet je inderdaad gewoon je spullen strategisch neerzetten, dus op zo'n manier dat ze niet van het een op het andere kan klimmen. Voor de rest gewoon goed opletten, maar dat moet je toch wel op die leeftijd.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Gast zo 29 jan 2012 - 9:02

En dat 'nee, mag niet' zeggen blijf je nog wel even doen, ook als ze oud genoeg is om wel te luisteren. Op deze leeftijd roep je het nog voor Jan Joker maar op den duur heeft het echt wel effect, het vergt gewoon geduld en tijd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Susan zo 29 jan 2012 - 9:04

Zelda schreef:En dat 'nee, mag niet' zeggen blijf je nog wel even doen, ook als ze oud genoeg is om wel te luisteren. Op deze leeftijd roep je het nog voor Jan Joker maar op den duur heeft het echt wel effect, het vergt gewoon geduld en tijd.

Ja, precies, en dan nog: als het nog niet blijft hangen dan is het gewoon niet anders, dan kun je ook weinig anders dan accepteren dat je nee moet zeggen. Je kunt sommige dingen ook niet afdwingen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Gast zo 29 jan 2012 - 9:06

Susan schreef:
Zelda schreef:En dat 'nee, mag niet' zeggen blijf je nog wel even doen, ook als ze oud genoeg is om wel te luisteren. Op deze leeftijd roep je het nog voor Jan Joker maar op den duur heeft het echt wel effect, het vergt gewoon geduld en tijd.

Ja, precies, en dan nog: als het nog niet blijft hangen dan is het gewoon niet anders, dan kun je ook weinig anders dan accepteren dat je nee moet zeggen. Je kunt sommige dingen ook niet afdwingen.
Nee inderdaad, soms is het niet anders.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Gast zo 29 jan 2012 - 9:08

Ik leg uit waarom het geen goed idee is wat ze op dat moment aan het doen is (en wat niet mag). Gelijk leid ik haar dan met iets anders af. Wanneer dat niet werkt, zeg ik streng 'nee'. Zo werkt het eigenlijk bijna altijd, wanneer ze zich echt verschrikkelijk zou gedragen, gaat ze op de mat. Een tik geven of andere fysieke straffen doe ik niet aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  maiadebij zo 29 jan 2012 - 9:24

J is ook enorm ondernemend! Mijn Moeder was aan het oppassen toen ze even naar boven ging de wasmand bovenzetten, toen ze terug kwam was J op de triptrap stoel geklommen en hing al met 1 been in de zitting, mijn moeder schrok zich een ongeluk!!

Maar even OT: ik zeg haar wat ze niet mag (ze staat bijv de halve dag met haar hoofd in de koelkast opzoek naar iets om te eten, eetmonster) en haal haar weg bij wat ze niet mag. Meestal gooit ze zich dan gillend achterover dus enig uitleg lukt dan niet ivm het volume van haar gegil. Als ze wat gekalmeerd is gaan we samen iets anders doen. Straffen krijgt ze niet en een tik krijgt ze al helemaal niet.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Teddyaapje zo 29 jan 2012 - 9:47

Ik merk dat door te zeggen wat T. juist wel moet doen beter werkt als zeggen dat iets niet mag. Als hij een keukenkastje opentrekt zeg ik; 'doe het kastje maar weer dicht' ipv. 'nee, je mag de kast niet openmaken', ook helpen alternatieven 'ik weet dat je het leuk vindt om op de stoel te klimmen maar mama vindt dat gevaarlijk (hier kunnen ze later ook niet over in discussie gaan omdat je zegt dat jíj dat vindt, en niet dat dat zo is), maar als je wilt mag je op ....klimmen' (een kussen op de grond oid).

Ik ben het boek 'how 2 talk 2 kids' aant lezen. T is allemaal heel erg voor de hand liggend maar er zijn zoveel dingen die je uit automatisme gewoon anders doet. Ik ben mezelf aant 'trainen' de tips van het boek te gebruiken maar betrap mezelf regelmatig, het gaat soms zo vanzelf. Ik vind het boek echt een aanrader.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Teddyaapje zo 29 jan 2012 - 9:49

En ohja...blijf consequent in wat wel en niet mag. Als het 3x niet mag en de 4e keer wel dan weet ze ook niet waar ze aan toe is. Maak hierover ook afspraken met je vriend/ man, het werkt beter als beide dezelfde regels handhaven.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

luisteren en straf.... Empty Re: luisteren en straf....

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum