Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Straf op kdv

+20
Linda
Parisienne
Roodkapje
Lejow
widko
Liadan
Mamsie
Snoopy
Teddyaapje
Monte
Evalynn
Supertalentje
Stuiterbal
frolic
tweeling
Susan
Kat1980
Tania
Paper Crown
Flower_L
24 plaatsers

Pagina 6 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 2:18

Liadan schreef:Ik zie het maken van foto's en het ophangen van knutselwerkjes niet als beloning, waar zou dat een beloning voor zijn? Ik maak een foto omdat ik het leuk vind om die terug te zien en als herinnering.
En ik hang een knutselwerkje op omdat we het leuk vinden om te kijken naar wat ze gemaakt heeft. En daar kunnen we dan bij stilstaan inderdaad, klinkt heel UP Wink .
Ik snap echt wel waarom er foto's gemaakt worden. Maar een kind dat op de muur heeft getekend, zijn hele bed overhoop heeft gehaald, op de vaatwasser staat op de foto zetten. Dat kan, denk ik, bij een kind wel overkomen als 'wat ik doe of heb gedaan is blijkbaar leuk of grappig'. Het kan een stimulatie zijn tot bepaald gedrag. Dat kind is niet bezig met of het leuk is voor later.

Ik ben heel erg voor werkjes ophangen. Maar dat vind ik ook een vorm van stimulatie en belonen. Je zegt daarmee, misschien zonder woorden, 'goed gedaan', 'erg mooi, knap!'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 2:21

En deze dan ook. Meer in het thema van dit topic.

http://debatop2.ncrv.nl/uitzendinggemist/fragment/wie-voedt-onze-kinderen-op

Ik zie dat het beide alleen korte stukjes zijn en niet de hele uitzending. Even kijken of ik die kan vinden.

Hele uitzending: http://debatop2.ncrv.nl/ncrvgemist/10-12-2011/debat-op-2-wie-voedt-onze-kinderen-op


Laatst aangepast door Smikkell op wo 15 feb 2012 - 2:45; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 2:26

Smikkell schreef:
Liadan schreef:
Ik snap echt wel waarom er foto's gemaakt worden. Maar een kind dat op de muur heeft getekend, zijn hele bed overhoop heeft gehaald, op de vaatwasser staat op de foto zetten. Dat kan, denk ik, bij een kind wel overkomen als 'wat ik doe of heb gedaan is blijkbaar leuk of grappig'. Het kan een stimulatie zijn tot bepaald gedrag. Dat kind is niet bezig met of het leuk is voor later.

Ik ben heel erg voor werkjes ophangen. Maar dat vind ik ook een vorm van stimulatie en belonen. Je zegt daarmee, misschien zonder woorden, 'goed gedaan', 'erg mooi, knap!'.
Of je zegt daarmee: 'je hebt een tekening gemaakt en zo kan iedereen zien wat erop staat'.
En ja, ik zet mijn kinderen ook wel eens op de foto als ze iets hebben gedaan wat eigenlijk niet de bedoeling is, maar ik heb niet het idee dat ik ze beloon voor wat ze doen als ik dan een foto maak.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  JD wo 15 feb 2012 - 2:38

ik werk op een dreumesgroep met allemaal kindjes van rond de anderhalf, en wij corrigeren alle kindjes op dezelfde wijze, hierin maken we geen onderscheid tussen kinderen. Sommige kinderen niet corrigeren omdat ouders dit niet willen, is erg lastig op een kdv. Mochten ouders dit verzoek hebben, dan zal ik ze ook rustig uitleggen waarom niet.

Op de bank/in de hoek zetten heeft hier totaal geen zin, daar zijn ze echt nog te klein voor. Wel zonder ik het betreffende kindje vaak even af van de rest, door hem bijvoorbeeld even aan tafel te zetten ofzo, dit werkt over het algemeen wel goed.

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 4:06

JaneDoe schreef:ik werk op een dreumesgroep met allemaal kindjes van rond de anderhalf, en wij corrigeren alle kindjes op dezelfde wijze, hierin maken we geen onderscheid tussen kinderen. Sommige kinderen niet corrigeren omdat ouders dit niet willen, is erg lastig op een kdv. Mochten ouders dit verzoek hebben, dan zal ik ze ook rustig uitleggen waarom niet.

Op de bank/in de hoek zetten heeft hier totaal geen zin, daar zijn ze echt nog te klein voor. Wel zonder ik het betreffende kindje vaak even af van de rest, door hem bijvoorbeeld even aan tafel te zetten ofzo, dit werkt over het algemeen wel goed.
Wat is het verschil dan met op de bank of in de hoek zetten? Dat ze aan tafel niet weg kunnen? Of ga je dan aan tafel iets met het kindje doen?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 5:36

Voor de Gordon opvoeders. Kiezen jullie ook voor een basisschool die hierbij aanluit, zoals bijvoorbeeld het Montessori onderwijs?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 5:37

Liadan schreef:
JaneDoe schreef:ik werk op een dreumesgroep met allemaal kindjes van rond de anderhalf, en wij corrigeren alle kindjes op dezelfde wijze, hierin maken we geen onderscheid tussen kinderen. Sommige kinderen niet corrigeren omdat ouders dit niet willen, is erg lastig op een kdv. Mochten ouders dit verzoek hebben, dan zal ik ze ook rustig uitleggen waarom niet.

Op de bank/in de hoek zetten heeft hier totaal geen zin, daar zijn ze echt nog te klein voor. Wel zonder ik het betreffende kindje vaak even af van de rest, door hem bijvoorbeeld even aan tafel te zetten ofzo, dit werkt over het algemeen wel goed.
Wat is het verschil dan met op de bank of in de hoek zetten? Dat ze aan tafel niet weg kunnen? Of ga je dan aan tafel iets met het kindje doen?
Ik ben ook wel benieuwd naar het verschil.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 5:46

Smikkell schreef:Voor de Gordon opvoeders. Kiezen jullie ook voor een basisschool die hierbij aanluit, zoals bijvoorbeeld het Montessori onderwijs?
Wij hebben gekozen voor een Jenaplan school, van de scholen in de buurt komt die het dichtst bij onze manier van denken.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Supertalentje wo 15 feb 2012 - 6:03

Liadan schreef:
Smikkell schreef:Voor de Gordon opvoeders. Kiezen jullie ook voor een basisschool die hierbij aanluit, zoals bijvoorbeeld het Montessori onderwijs?
Wij hebben gekozen voor een Jenaplan school, van de scholen in de buurt komt die het dichtst bij onze manier van denken.

Ik heb op een Jenaplanschool gezeten en als dat past bij onze kleine man zal ik daar voor hem ook voor kiezen.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  JD wo 15 feb 2012 - 7:14

Smikkell schreef:
Liadan schreef:
JaneDoe schreef:ik werk op een dreumesgroep met allemaal kindjes van rond de anderhalf, en wij corrigeren alle kindjes op dezelfde wijze, hierin maken we geen onderscheid tussen kinderen. Sommige kinderen niet corrigeren omdat ouders dit niet willen, is erg lastig op een kdv. Mochten ouders dit verzoek hebben, dan zal ik ze ook rustig uitleggen waarom niet.

Op de bank/in de hoek zetten heeft hier totaal geen zin, daar zijn ze echt nog te klein voor. Wel zonder ik het betreffende kindje vaak even af van de rest, door hem bijvoorbeeld even aan tafel te zetten ofzo, dit werkt over het algemeen wel goed.
Wat is het verschil dan met op de bank of in de hoek zetten? Dat ze aan tafel niet weg kunnen? Of ga je dan aan tafel iets met het kindje doen?
Ik ben ook wel benieuwd naar het verschil.

Allebei. Op de bank gaan ze er meteen weer af om te spelen,of om verder te gaan met datgene wat niet mag. Afhankelijk van wat ze hebben gedaan bied ik ze aan tafel een puzzeltje ofzo aan. Als 1 kindje een groepje andere kinderen keer op keer stoort in hun spel door bijv af te pakken o.i.d., dan geeft het de andere kinderen rust als je dit kindje even alleen iets aanbied. Echt boos worden en straffen doe ik weinig bij de dreumesjes.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Teddyaapje wo 15 feb 2012 - 8:06

Roodkapje schreef:

Welk boek lees je ? Ik ben benieuwd:)

Ik ben How2talk2kids aant lezen, komt redelijk overeen met UP, conflicten oplossen door te praten en de mening/ beweegredenen van het kind aan te horen en mee te nemen in hoe het verder af te handelen. Dit in overleg zodat het voor zowel ouder als kind acceptabel is. En dus zonder machtsvertoon en het, door mij vroeger vaak gehoorde 'omdat ík het zeg'.

Op het d&v forum is er een topic over UP en dat ben ik aant doorlezen, veel ervaringen, vragen en antwoorden van andere (ouders) maar ook leraressen ed.

En aan de hand van dat topic heb ik 2 boeken besteld bij bol. com:

Unconditional parenting - Alfi Kohn. Dit boek is in het engels en moet goed onderbouwd zijn. Deze heb ik dus voor mijn vriend gehad, hij is vrij kritisch over UP en stelt mij allerlei vragen die ik niet kan beantwoorden omdat ik er nog niet zoveel vanaf weet. Hij leest dagelijks engels dus dat komt wel goed. Ikzelf ben redelijk in Engels maar ik ben bang dat ik de clue niet helemaal zal begrijpen dus ik heb voor mezelf een Nederlandse versie besteld. Het is niet de vertaling van het boek, maar een beknoptere uitleg. Zo heb ik het tenminste begrepen van een forumster op d&v. Dit boek heet: Opgroeien in vertrouwen - Justine Mol.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 8:09

teddy, ik ben erg benieuwd wat je van opgroeien in vertrouwen vindt. Ik heb 'm ook gelezen en ik kreeg er jeuk van :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 8:10

Rejoy. schreef:teddy, ik ben erg benieuwd wat je van opgroeien in vertrouwen vindt. Ik heb 'm ook gelezen en ik kreeg er jeuk van :P
Ik vond het zelf ook niet zo'n geweldig boek.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Teddyaapje wo 15 feb 2012 - 8:11

Oei...ik ben benieuwd! Hebben jullie het boek van Alfi Kohn toevallig ook gelezen?
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 8:12

Nee die heb ik niet gelezen om dezelfde reden dat jij 'm niet leest. Ik lees dit soort boeken liever in het nederlands.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 8:12

daar ben ik in begonnen, maar nadat ie hier 4 weken ergens in het begin heeft gelegen heb ik 'm weer terug gebracht. In het engels lezen voor de ontspanning kan ik niet, daar moet ik mijn volle aandacht bij hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Straf op kdv - Pagina 6 Empty Re: Straf op kdv

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 6 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum