Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

+61
Rebecca
Esperanza
Queen
Emma_
Rovine
Liz
Ibbeltje
Coco
Bay
lovina
SuperGrover
Leine
Kiwi86
Minx
Starla
_Femme
Hannah
Ploen
Inge
aniet
Mint
IndianRose
Zeester
Didi
Euphoria
Pancake
Roza
claudiaveronique
luenca
Lavendel
Isis
Nathalie
Jules
bolus26
Feline
Mysterious
Pannetoet
Stoplicht
Rosa
Caresses
Amie
NoorA
Verona
minoessepoes
Le Chat Noir
jena
Caro
SaS
Jay
Poeke
SoGood
Ugly Betty
ekiaam87
Arwyn
Monte
Ella
Blond
Sweety
Lise_E
Zonnetje
Julia
65 plaatsers

Pagina 14 van 32 Vorige  1 ... 8 ... 13, 14, 15 ... 23 ... 32  Volgende

Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast ma 14 feb 2011 - 1:25

Wat vreemd dat jullie dat allemaal hebben! Ik had nergens last van. Misschien is je lichaam de afvalstoffen aan het afstoten ofzo? Het lijkt me nog steeds gezond Darcy, wat is is er mis met puur eten, ipv bewerkt voedsel smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast ma 14 feb 2011 - 3:14

Jen_ schreef:Wat vreemd dat jullie dat allemaal hebben! Ik had nergens last van. Misschien is je lichaam de afvalstoffen aan het afstoten ofzo? Het lijkt me nog steeds gezond Darcy, wat is is er mis met puur eten, ipv bewerkt voedsel smile

Er is niks mee mis, ik vind ook dat er heel goede dnigen in dit topic staan, zeker (ik heb het boek niet gelezen, even voor de duidelijkheid). Maar ik vind rigoureus je eetpatroon omgooien (zoals ik hier sommige zien doen) niet zo'n goed plan. Misschien kun je het beter rustig introduceren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast ma 14 feb 2011 - 10:10

Darcy schreef:
Jen_ schreef:Wat vreemd dat jullie dat allemaal hebben! Ik had nergens last van. Misschien is je lichaam de afvalstoffen aan het afstoten ofzo? Het lijkt me nog steeds gezond Darcy, wat is is er mis met puur eten, ipv bewerkt voedsel smile

Er is niks mee mis, ik vind ook dat er heel goede dnigen in dit topic staan, zeker (ik heb het boek niet gelezen, even voor de duidelijkheid). Maar ik vind rigoureus je eetpatroon omgooien (zoals ik hier sommige zien doen) niet zo'n goed plan. Misschien kun je het beter rustig introduceren.

Er zit wel logica in wat je zegt hoor, maar ik zie niet hoe? Gezond voedsel combineren met een eierkoek? Dit bedoel ik niet lullig hoor, of sarcastisch, is een oprechte vraag Very Happy Ik vind het namelijk niet zo rigoreus eigenlijk, je brood vervangen voor zuurdesem, je pasta vervangen door volkoren en noten en fruit eten ipv ontbijtkoek/sultana. Even kort door de bocht dan he.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast ma 14 feb 2011 - 20:53

Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie dan hier dat mensen naar de natuurwinkel gaan en een hele lijst halen en zo. Ik snap wel dat je dat doet in je enthousiasme (dat ken ik zelf ook :P) maar ik denk dan niet dat het goed is om ALLES meteen te gaan vervangen. Ik denk dat het best heftig is als je brood in 1 keer uit je eetgewoonten schrapt. Bij mij is dat tenminste een groot deel van mijn dagelijkse kost. Ik ben zelf momenteel ook gezonder en bewuster aan het eten, maar mijn darmen reageren echt enorm snel op veranderingen dus ik ga niet meteen heel mijn eetpatroon omgooien. Brood verdraag ik goed, dan ga ik dat niet schrappen (in ieder geval niet in 1 keer). Maar goed, ik weet het niet hoor, ik probeer een oorzaak te vinden voor dat zij zich niet lekker voelen. Ik kan me voorstellen dat je lichaam reageert op veranderingen qua eten, hopelijk is het van tijdelijke aard voor jullie smile

(en ik snap nog steeds niet zo goed wat er zo slecht is aan brood, zoals meerdere mensen in dit topic Wink)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast ma 14 feb 2011 - 21:29

Darcy schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie dan hier dat mensen naar de natuurwinkel gaan en een hele lijst halen en zo. Ik snap wel dat je dat doet in je enthousiasme (dat ken ik zelf ook :P) maar ik denk dan niet dat het goed is om ALLES meteen te gaan vervangen. Ik denk dat het best heftig is als je brood in 1 keer uit je eetgewoonten schrapt. Bij mij is dat tenminste een groot deel van mijn dagelijkse kost. Ik ben zelf momenteel ook gezonder en bewuster aan het eten, maar mijn darmen reageren echt enorm snel op veranderingen dus ik ga niet meteen heel mijn eetpatroon omgooien. Brood verdraag ik goed, dan ga ik dat niet schrappen (in ieder geval niet in 1 keer). Maar goed, ik weet het niet hoor, ik probeer een oorzaak te vinden voor dat zij zich niet lekker voelen. Ik kan me voorstellen dat je lichaam reageert op veranderingen qua eten, hopelijk is het van tijdelijke aard voor jullie smile

(en ik snap nog steeds niet zo goed wat er zo slecht is aan brood, zoals meerdere mensen in dit topic Wink)

Hier ben ik het ook wel mee eens. Vooral omdat ik echt heel weinig lust, en nu misschien wel nog minder eet Embarassed .. Ik moet echt heel erg goed opletten dat ik genoeg binnenkrijg, en ik mocht van mijn ouders ook absoluut niet een rechtstreekse veganist worden (dat is mijn plan ook niet haha, en ik luister niet altijd naar wat mijn ouders zeggen, maar ik weet diep van binnen dat ze gelijk hebben als het op mijn eten aankomt). Doordat ik geen sla, tomaat, komkommer, parprika, hummus etc. eet, moet ik hiervoor nog steeds gezonde vervangers zoeken dat is er volgens mij echt bijna niet. Dus sla ik wel eens maaltijden over (zo slecht) omdat ik ook niet voor ongezonde tussendoortjes wil kiezen.

misschien is dat wel de reden dat ik het niet helemaal vol hou (op het vlees na).. Het is voor mij zo eentonig. Ik wissel dan volkorenbrood af met zuurdesem.. maar verder eet ik alleen of roomboter of ei op mijn brood.., smiddags eet ik dan af en toe biologische soep met volkorencrackers (zonder toevoegingen).. maarja dat kan ik niet iedere dag eten.. Pff ik heb het zo zwaarrr hahaha.

Maar goed, ik moet gewoon mijn draai beter vinden. Ik ben ook echt veel aan het proeven zoals tomaten en sla, maar ik krijg het gewoon niet weg. (heb het nu al zeker 5x geprobeerd, en sla gaat dan nog wel, is net koude andijvie, maar tomaten.. brrrr)

Het avondeten hou ik trouwens wel erg goed vol. Want groentes (die even warm zijn gemaakt haha) vind ik echt heel erg lekker. Verder wissel ik aardappeltjes af met volkoren pasta en donkere rijst. En ik eet wel vleesvervangers..

Dit zit er trouwens in:

Pittig gekruide falafel op basis van kikkererwten (albertheijn)
38% kikkererwten, wat, ui, paprika, plantaardige olie, paneermeel, aardappelzetmeel, rijstzetmeel, zout, kruiden, knoflookpoeder, gist, maltrodextrine?, dextrose?, uienpoeder en aroma's (vitamine b en ijzer)

Valess met sate
42% melk, 19% satesaus, water, pinda, suiker, gekonfijte gember, aardappelzetmeel, tomaat, azijn, kruiden specerijen, ui, zuurteregelaar (citroenzuuer en melkzuur) Huhmz nu komen er termen waarvan ik denk "ongezond"
kaliumlactaat, natriumpolyfosfaat, ascorbinezuur, verdikkingsmiddel, calciummalginaat, methylecellulose, diactylwijsteenzuurvetzuurglycerolester... (iemand een idee? hahaha)

Die valess klinkt een stuk ongezonder :P


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast ma 14 feb 2011 - 22:36

Ik ga dat van het brood wat je niet meer mag, eens scannen en hier plaatsen, want kan het zelf niet goed uitleggen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast ma 14 feb 2011 - 22:46

Jen_ schreef:Ik ga dat van het brood wat je niet meer mag, eens scannen en hier plaatsen, want kan het zelf niet goed uitleggen!

Thanks, ik ben echt benieuwd smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 8:21

Ik denk dat Darcy misschien wel gelijk heeft, dat de veranderingen heftig kunnen zijn. Alleen eet ik nog wel brood maar in plaats van tarwebrood eet ik nu zuurdesem. Ook eet ik nog pindakaas maar dan die uit de natuurwinkel zonder toevoegingen, verder eet ik meer fruit/groente en geen snoep/chips meer. Ik eet nog wel vlees, ik vind dat veeeel te lekker om te laten staan. In plaats van gewoon vlees, eet ik nu biologisch vlees als ik het kan betalen en anders haal ik het van de slager. Verder drink ik geen frisdrank enzo meer. Dus ik denk niet dat het slecht is voor mijn lichaam. Wel merk ik dat mijn stoelgang van slecht naar dramatisch is gegaan, 1 keer in de 3 dagen is de laatste weken veel. Daar snap ik dus niks van! Wie had daar ook last van?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 9:12

Geen last van. Ik schijt als een geit. Maarre, lijnzaadolie?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 9:33

Darcy schreef:
Jen_ schreef:Ik ga dat van het brood wat je niet meer mag, eens scannen en hier plaatsen, want kan het zelf niet goed uitleggen!

Thanks, ik ben echt benieuwd smile

Ben het niet vergeten, maar ben moe! (haha net hardgelopen) maar zal het niet vergeten en het deze week nog plaatsen. Of neem het boek morgen mee en dan stiekum scannen, hoef ik het niet helemaal over te typen nerd

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 10:46

Reva schreef:Geen last van. Ik schijt als een geit. Maarre, lijnzaadolie?

Iedere ochtend 2 eetlepels door mn groentesap maar het werkt voor geen meter (tot nu toe dan Wink)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  minoessepoes di 15 feb 2011 - 21:11

En zo ben ik ook nog steeds benieuwd waarom melk voor de kalfjes is, kaas is ook slecht maar yoghurt mag wel? Waarom yoghurt wel?

Punk'd: Kan je als afwisseling geen geprakte banaan op je brood doen?

En lust je ook geen wortel, bleekselderij of reepje paprika bijvoorbeeld, want dat zou je ook tussendoor kunnen knabbelen, of lust je helemaal geen koude groenten?
En anders af en toe als lunch een soepje (zelf groentebouillon maken, in porties invriezen en dan kan je er tomaat bij doen voor tomatensoep (je lust het warm wel toch?) of extra groenten voor groentesoep en dan een kaal sneetje zuurdesem om erin te dopen, of een handje volkoren pasta erin, dat vult voldoende. Of tomatensoep (van de groentenbouillon) een beetje zoet maken met verse gember en dan een handje zilvervliesrijst toevoegen en wat taugé e.d., dan heb je Chinese tomatensoep. Dan heb je voor niet teveel geld verschillende soorten soep.
Of een tosti maken van zuurdesembrood maar dan niet met kaas ertussen maar met plakjes tomaat bijvoorbeeld, dan is het warm en smaakt het heel anders.

En zelf kruidenboter maken van roomboter moet toch ook mogen, gewoon lekker wat knoflook en verse kruiden er door roeren, dat kan je ook invriezen en smaakt al weer heel anders als een saaie boterham met gewone roomboter (lijkt me ook lekker in combinatie met die "tosti" met tomaat).

En rauwe spinazie? Lust je dat wel? Gewoon aanmaken met een beetje olijfolie en citroensap en wat walnoten erdoor en misschien kan je ook croutons maken van zuurdesembrood (geen idee of dat lekker is, met gewoon brood doe ik dat een minuut of 20 in de oven met wat knoflook, olijfolie en een klein beetje zout, die kan je in een afgesloten bakje wel een week bewaren).

Ik heb het boek niet gelezen, dus ik weet niet of dit goede opties zijn, maar lijkt me wel toch?
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:41

Brood

Houd het bij rogge- en zuurdesembrood. Andere volkorenvarianten zijn ook goed maar probeer tarwebrood zoveel mogelijk te vermijden. Tarwe is wat veel mensen dat opgeblazen middenrif geeft en werkt bovendien verslavend. Je eet al snel veel meer dan je van een stuk roggebrood zou hebben gedaan. Wil je vóór vrijdag in je nieuwe outfit passen, streep brood dan even helemaal van je boodschappenlijst. Zuurdesem is er tegenwoordig in zoveel soorten en maten dat het geen probleem moet zijn om een broodsoort van zuurdesem te vinden die jij lekker vindt. Tip: bewaar roggebrood vanwege z’n hoge vochtgehalte op een koele en donkere plek. De koelkast is ideaal.

Waarom zuurdesem superieur is

Overal krijg je het advies dt je vooral volkoren producten en –granen moet eten omdat dit zo gezond is. Op zich een goede raad, ware het niet dat volkoren- en meergranentarwebrood vol zit met fytaten. Fytaten zijn antinurieten die mineralen aan zich binden waardoor deze vervolgens slecht kunnen worden opgenomen.
Het gevolg is dat mensen die veel volkorenbrood eten (en denken gezond bezig te zijn) juist minder zink, ijzer en/of een calcium en magnesuim binnenkrijgen. Deze mineralen zijn uiterst belangrijk voor het lichaam. Zink is essentieel voor een sterk imuunsysteem en gezonde voorplantingsorganen, ijzer is onmisbaar voor een goed energieniveau en calcium en magnesium reguleren je bloeddruk en helpen je tanden en botten sterk te houden. Kies dus vaker voor bruine rijst (of een andere natuurlijke graan) in plaats van een bewerkt product als brood.

Ambachtelijk

Volkoren granen zijn van oorsprong juist heel goed voor ons. Volkorenbrood zou dit dus ook moeten zijn. Brood werd vroeger echter op een ambachelijke manier gebakken, een proces dat veel tijd in beslag nam (een ruime week) Dit was voldoende tijd om het natuurlijk enzymproces de kans te geven de fytaten af te breken. Tegenwoordig echter, wordt door de druk van hogere winstmarges en productieaantallen brood letterlijk in een handomdraai gemaakt. Niets geen lange rijstijden of goed weken om de fytaten in granen af te breken. Kies voor de variatie (en voor je eigen welzijn) vaker voor de volgende alternatieven:

-Zuurdesembrood. Zuurdesem breekt fytaten af en heeft bovendien een veel langer rijsproces dan ander brood.
-Brood van gekiemde granen. Tijdens het kiemproces wordt een enzym gevormd dat in staat is de fytaten af te breken. Gekiemd brood is verkrijgbaar in de betere natuurwinkels.
-Doe-het-zelf. Wanneer je zelf je brood maakt, kun je automatisch voor een langere rijstijd zorgen. Rijstijden langer dan vier uur zijn hierbij aan te raden.
-Speltbrood. Bevat 40% minder fytaten dan tarwebrood.
-Bruinbrood. Bevat wederom minder fytaten dan volkorenbrood.
-Zilvervliesrijst of bruine basmatirijst. De beste oplossing is ook hier weer zo dicht mogelijk bij de natuur, bij de oorspronkelijke graan, te blijven. Eet je koolhydraten gewoon in onbewerkte toestand zoals in rijst of boekwijt en quinoa (pseudogranen) en alle mineralen en vitaminen gewoon bewaard.



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:42

Tadaaa! Wat er werk zeg, moest alles toch overtypen omdat ik niet hoe je een PDF hier neer zet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast di 15 feb 2011 - 21:46

Bedankt voor het overtypen Jen!!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 2:22

Ik vind het wel moeilijk om dit vol te houden. Voor mij is het wel degelijk een drastische omschakeling. Kijk, als je alleen thuis zit en weinig onderneemt, dan kan ik me voorstellen dat het makkelijk vol te houden is. Maar als je een actief leven hebt dan vergt het al een stuk meer voorbereiding, en die voorbereiding vergt dat je er veel over na moet denken, moet plannen etc. Ik merk aan mezelf dat het dan al bijna een obsessie begint te worden! Ik ben in mijn hoofd dan zoveel met eten bezig... Vooral als ik met mijn vriend samen boodschappen doe is het lastig. En ik haal voor hem natuurlijk ook dingen in huis, die ik zelf ook lekker vind, zoals stokbrood, kaas, een keer biefstuk of gehakt met kruiden, etc, etc. de normale dingen dus eigenlijk...

Daarnaast nog de etentjes met vrienden, ik vind het al zo lief als iemand voor me kookt, dan ga ik niet zeggen: nee ik eet geen witte rijst. Wel eet ik dan een stuk minder witte rijst en juist meer van de groenten etc. Ik blijf er ook wel op letten dat ik meer noten eet, een stuk minder melk en koffie (1 per dag), en meer groenten, vis stomen, dat soort dingen. Maar alles helemaal 100% volgens Amber doen dat zou me echt te zwaar vallen...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 2:40

Noa schreef:Ik vind het wel moeilijk om dit vol te houden. Voor mij is het wel degelijk een drastische omschakeling. Kijk, als je alleen thuis zit en weinig onderneemt, dan kan ik me voorstellen dat het makkelijk vol te houden is. Maar als je een actief leven hebt dan vergt het al een stuk meer voorbereiding, en die voorbereiding vergt dat je er veel over na moet denken, moet plannen etc. Ik merk aan mezelf dat het dan al bijna een obsessie begint te worden! Ik ben in mijn hoofd dan zoveel met eten bezig... Vooral als ik met mijn vriend samen boodschappen doe is het lastig. En ik haal voor hem natuurlijk ook dingen in huis, die ik zelf ook lekker vind, zoals stokbrood, kaas, een keer biefstuk of gehakt met kruiden, etc, etc. de normale dingen dus eigenlijk...

Daarnaast nog de etentjes met vrienden, ik vind het al zo lief als iemand voor me kookt, dan ga ik niet zeggen: nee ik eet geen witte rijst. Wel eet ik dan een stuk minder witte rijst en juist meer van de groenten etc. Ik blijf er ook wel op letten dat ik meer noten eet, een stuk minder melk en koffie (1 per dag), en meer groenten, vis stomen, dat soort dingen. Maar alles helemaal 100% volgens Amber doen dat zou me echt te zwaar vallen...

Haha denk jij dat ik alleen thuis zit en weinig onderneem? Ik heb ook gewoon een baan hoor en een sociaal leven Wink Ik vind het zelf echt niet moeilijk mijn eetpatroon om te gooien. En de witte rijst eet ik wel gewoon mee als ik ergens eet. Mijn dingen bereid ik 's avonds voor, voor de volgende werkdag. Voor mijn vriend haal ik ook hele andere dingen, maar nee heb er echt geen moeite mee. Maar dat kan per persoon verschillen natuurlijk.

En ik eet ook wel eens chips/chocola/patat hoor. Dat zegt Amber toch ook? Het hoeft niet 100%, juist niet, als de basis (80%) maar goed zit!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 2:55

Jen_ schreef:Brood

Houd het bij rogge- en zuurdesembrood. Andere volkorenvarianten zijn ook goed maar probeer tarwebrood zoveel mogelijk te vermijden. Tarwe is wat veel mensen dat opgeblazen middenrif geeft en werkt bovendien verslavend. Je eet al snel veel meer dan je van een stuk roggebrood zou hebben gedaan. Wil je vóór vrijdag in je nieuwe outfit passen, streep brood dan even helemaal van je boodschappenlijst. Zuurdesem is er tegenwoordig in zoveel soorten en maten dat het geen probleem moet zijn om een broodsoort van zuurdesem te vinden die jij lekker vindt. Tip: bewaar roggebrood vanwege z’n hoge vochtgehalte op een koele en donkere plek. De koelkast is ideaal.

Waarom zuurdesem superieur is

Overal krijg je het advies dt je vooral volkoren producten en –granen moet eten omdat dit zo gezond is. Op zich een goede raad, ware het niet dat volkoren- en meergranentarwebrood vol zit met fytaten. Fytaten zijn antinurieten die mineralen aan zich binden waardoor deze vervolgens slecht kunnen worden opgenomen.
Het gevolg is dat mensen die veel volkorenbrood eten (en denken gezond bezig te zijn) juist minder zink, ijzer en/of een calcium en magnesuim binnenkrijgen. Deze mineralen zijn uiterst belangrijk voor het lichaam. Zink is essentieel voor een sterk imuunsysteem en gezonde voorplantingsorganen, ijzer is onmisbaar voor een goed energieniveau en calcium en magnesium reguleren je bloeddruk en helpen je tanden en botten sterk te houden. Kies dus vaker voor bruine rijst (of een andere natuurlijke graan) in plaats van een bewerkt product als brood.

Ambachtelijk

Volkoren granen zijn van oorsprong juist heel goed voor ons. Volkorenbrood zou dit dus ook moeten zijn. Brood werd vroeger echter op een ambachelijke manier gebakken, een proces dat veel tijd in beslag nam (een ruime week) Dit was voldoende tijd om het natuurlijk enzymproces de kans te geven de fytaten af te breken. Tegenwoordig echter, wordt door de druk van hogere winstmarges en productieaantallen brood letterlijk in een handomdraai gemaakt. Niets geen lange rijstijden of goed weken om de fytaten in granen af te breken. Kies voor de variatie (en voor je eigen welzijn) vaker voor de volgende alternatieven:

-Zuurdesembrood. Zuurdesem breekt fytaten af en heeft bovendien een veel langer rijsproces dan ander brood.
-Brood van gekiemde granen. Tijdens het kiemproces wordt een enzym gevormd dat in staat is de fytaten af te breken. Gekiemd brood is verkrijgbaar in de betere natuurwinkels.
-Doe-het-zelf. Wanneer je zelf je brood maakt, kun je automatisch voor een langere rijstijd zorgen. Rijstijden langer dan vier uur zijn hierbij aan te raden.
-Speltbrood. Bevat 40% minder fytaten dan tarwebrood.
-Bruinbrood. Bevat wederom minder fytaten dan volkorenbrood.
-Zilvervliesrijst of bruine basmatirijst. De beste oplossing is ook hier weer zo dicht mogelijk bij de natuur, bij de oorspronkelijke graan, te blijven. Eet je koolhydraten gewoon in onbewerkte toestand zoals in rijst of boekwijt en quinoa (pseudogranen) en alle mineralen en vitaminen gewoon bewaard.



Nou ik heb dus net ALLE bakkers hier in het dorp gehad maar ik vind het echt heel lastig. Bij bijvoorbeeld bakker bart hebben ze wel oberlander (zuurdesem) maar dat is zo'n luchtig brood dat daar wel toevoegingen bij zitten denk ik. Bij de ah hebben ze ook oberlander maar daar zitten toevoegingen (e-nummers) in. Bij de natuurwinkel hadden ze desembrood maar daar zit tarwe in! En tarwe is dus niet goed, dus ik vind het zo ingewikkeld. Heb nu maar besloten om zelf een speltbrood te gaan bakken, dan weet ik tenminste zeker dat ik geen tarwe eet. Maar waar halen jullie je brood/roggebrood? Want aan roggebrood worden tarwezemelen toegevoegd, is dat dan ook niet goed?

Ik moet zeggen dat ik het ook heel lastig vindt om alles aan te passen, met name als ik inderdaad op mijn werk/school ben. Wat ik doe is crackers met roomboter smeren en dan mijn beleg apart meenemen (bijvoorbeeld een eitje of hummus) verder neem ik fruit mee en bijvoorbeeld wortels. Dan is het misschien wel iets minder gevarieerd maar gezonder dan ik normaal at. Ik eet zelf ook geen pasta oid s middags want dat vind ik gewoon niet lekker. Ik eet 's avonds warm, maar ik eet bijvoorbeeld geen aardappels meer. Gelukkig doet mijn vriend met (bijna) alles mee. Hij eet ook geen brood meer maar nog wel kaas bijvoorbeeld. Met avondeten etc. eet hij gewoon met mij mee. Dus wat dat betreft heb ik geluk Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 4:47

denk ik goed bezig te zijn met mijn zuurdesem van ah, wordt ik even wakker geschud. Emulgatoren zitten er in gatverrr hahaha.. Toch handig dit topic

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 4:50

minoessepoes schreef:En zo ben ik ook nog steeds benieuwd waarom melk voor de kalfjes is, kaas is ook slecht maar yoghurt mag wel? Waarom yoghurt wel?

Punk'd: Kan je als afwisseling geen geprakte banaan op je brood doen?

En lust je ook geen wortel, bleekselderij of reepje paprika bijvoorbeeld, want dat zou je ook tussendoor kunnen knabbelen, of lust je helemaal geen koude groenten?
En anders af en toe als lunch een soepje (zelf groentebouillon maken, in porties invriezen en dan kan je er tomaat bij doen voor tomatensoep (je lust het warm wel toch?) of extra groenten voor groentesoep en dan een kaal sneetje zuurdesem om erin te dopen, of een handje volkoren pasta erin, dat vult voldoende. Of tomatensoep (van de groentenbouillon) een beetje zoet maken met verse gember en dan een handje zilvervliesrijst toevoegen en wat taugé e.d., dan heb je Chinese tomatensoep. Dan heb je voor niet teveel geld verschillende soorten soep.
Of een tosti maken van zuurdesembrood maar dan niet met kaas ertussen maar met plakjes tomaat bijvoorbeeld, dan is het warm en smaakt het heel anders.

En zelf kruidenboter maken van roomboter moet toch ook mogen, gewoon lekker wat knoflook en verse kruiden er door roeren, dat kan je ook invriezen en smaakt al weer heel anders als een saaie boterham met gewone roomboter (lijkt me ook lekker in combinatie met die "tosti" met tomaat).

En rauwe spinazie? Lust je dat wel? Gewoon aanmaken met een beetje olijfolie en citroensap en wat walnoten erdoor en misschien kan je ook croutons maken van zuurdesembrood (geen idee of dat lekker is, met gewoon brood doe ik dat een minuut of 20 in de oven met wat knoflook, olijfolie en een klein beetje zout, die kan je in een afgesloten bakje wel een week bewaren).

Ik heb het boek niet gelezen, dus ik weet niet of dit goede opties zijn, maar lijkt me wel toch?

Echt heeel bedankt voor je vele opties, maar het zijn (natuurlijk bij meer weer haha) niet echt opties. Ik heb alles wat ik niet lekker vind even vet gemaakt.. my god het lijkt net of ik echt niets lust maar ik lust bijv wel:

alles warm
wortelen (die lust ik ook koud)
sperziebonen
bloemkool
spinazie
andijvie
snijbonen
erwten
zuurkool
rodekool

maarja dat gooi je niet op je brood toch hahah Evil or Very Mad (haha ik wordt zo moe van mezelf)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 4:52

appeltje schreef:
Nou ik heb dus net ALLE bakkers hier in het dorp gehad maar ik vind het echt heel lastig. Bij bijvoorbeeld bakker bart hebben ze wel oberlander (zuurdesem) maar dat is zo'n luchtig brood dat daar wel toevoegingen bij zitten denk ik. Bij de ah hebben ze ook oberlander maar daar zitten toevoegingen (e-nummers) in. Bij de natuurwinkel hadden ze desembrood maar daar zit tarwe in! En tarwe is dus niet goed, dus ik vind het zo ingewikkeld. Heb nu maar besloten om zelf een speltbrood te gaan bakken, dan weet ik tenminste zeker dat ik geen tarwe eet. Maar waar halen jullie je brood/roggebrood? Want aan roggebrood worden tarwezemelen toegevoegd, is dat dan ook niet goed?

Ik moet zeggen dat ik het ook heel lastig vindt om alles aan te passen, met name als ik inderdaad op mijn werk/school ben. Wat ik doe is crackers met roomboter smeren en dan mijn beleg apart meenemen (bijvoorbeeld een eitje of hummus) verder neem ik fruit mee en bijvoorbeeld wortels. Dan is het misschien wel iets minder gevarieerd maar gezonder dan ik normaal at. Ik eet zelf ook geen pasta oid s middags want dat vind ik gewoon niet lekker. Ik eet 's avonds warm, maar ik eet bijvoorbeeld geen aardappels meer. Gelukkig doet mijn vriend met (bijna) alles mee. Hij eet ook geen brood meer maar nog wel kaas bijvoorbeeld. Met avondeten etc. eet hij gewoon met mij mee. Dus wat dat betreft heb ik geluk Wink

Aardappelen mag toch gewoon? Of haal ik het nou in de war met het boekje waar ik de halve regels ook van volg? (skinny bitch?)

Misschien werkt voor mij de combie gewoon niet, en moet ik 1 boek kiezen :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 5:05

Aardappels mag!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 5:07

Jen_ schreef:Aardappels mag!

Ja aardappels mag, maar dan geen gebakken maar gekookte bijvoorbeeld. Maar gekookte aardappels vind ik echt niet lekker dus die skip ik uit mijnmaaltijden en mis ik ook niet..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  minoessepoes wo 16 feb 2011 - 5:17

Punk'd schreef:
minoessepoes schreef:

Echt heeel bedankt voor je vele opties, maar het zijn (natuurlijk bij meer weer haha) niet echt opties. Ik heb alles wat ik niet lekker vind even vet gemaakt.. my god het lijkt net of ik echt niets lust maar ik lust bijv wel:

alles warm
wortelen (die lust ik ook koud)
sperziebonen
bloemkool
spinazie
andijvie
snijbonen
erwten
zuurkool
rodekool

maarja dat gooi je niet op je brood toch hahah Evil or Very Mad (haha ik wordt zo moe van mezelf)
Hahah nee dan blijft er niet veel meer over dan de geprakte banaan! Nou ja en de soepjes maar de Chinese ook weer niet. Wel lastig inderdaad haha.

Ow en ik blijf benieuwd, weet iemand hoe het zit met die yoghurt?
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gast wo 16 feb 2011 - 5:29

appeltje schreef:
Jen_ schreef:Aardappels mag!

Ja aardappels mag, maar dan geen gebakken maar gekookte bijvoorbeeld. Maar gekookte aardappels vind ik echt niet lekker dus die skip ik uit mijnmaaltijden en mis ik ook niet..

Hoezo niet bakken? Ik heb gewoon biologische aardappel geschild en ik bak ze dan in een iniminibeetje roomboter of olijfolie... Of soms zelfs in niets, we hebben een goede anti aanbaklaag :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - Pagina 14 Empty Re: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 14 van 32 Vorige  1 ... 8 ... 13, 14, 15 ... 23 ... 32  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum