Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

+22
Lady4
cynthia864
SnowWhite
Rapunzel
Beachgirl
Queen
Dennenappel
loura
ExpressoB
May
Antibes
Niene
bolus26
Jolanda
Silver
Niekske
litllejoy
Tiana
Minx
xxlisaxx
RioolSpook
PluDan
26 plaatsers

Pagina 4 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  SnowWhite za 10 dec 2011 - 2:16

Ik heb zelf ook al een aantal jaren last van PDS. Door eigenlijk bij te houden wat je eet ben ik erachter gekomen waar ik wel en niet tegen kan. Ook heb ik veel gehad aan een boekje dat ik besteld heb bij bol.com
Daar staan net nog wat handige tips in en andere dingen die PDS kunnen triggeren. Ik moet zeggen dat ik nu geruime tijd geen last meer heb gehad *klopt af*. Maar dat komt dan ook echt omdat ik mij heel goed aan een dieet hou.
Ik hoop dat het in ieder geval zich niet verder ontwikkelt bij mij, aangezien mijn moeder de ziekte van C.rohn heeft. Ik heb dan ook meer kans om het te krijgen.


Laatst aangepast door SnowWhite op wo 14 dec 2011 - 1:49; in totaal 1 keer bewerkt
SnowWhite
SnowWhite
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1948
Punten : 2044
Registratiedatum : 03-12-10
Woonplaats : Omgeving Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  PluDan di 13 dec 2011 - 10:13

Ik heb vanochtend toch nog maar even een bezoekje aan de ha gebracht en word voor de zekerheid doorgestuurd naar de mld arts. Ben benieuwd of er wat uit zal komen. Denk het niet.
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Gast di 13 dec 2011 - 10:30

Wat rot allemaal PluDan, hopelijk komt er iets uit bij de arts

Ik heb na m'n keizersnede ook ineens veel last van mijn darmen en waarschijnlijk is het ook PDS. De ene keer kan ik ontzettend moelijk naar het toilet en is het er droog en de volgende dag is het ineens omgekeerd. Ik heb ook veel buikpijn. Wat evt goed is om op te letten is dat je zo min mogelijk vet eet, oplet met kruiden en zo min mogelijk frisdrank drinkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  PluDan di 13 dec 2011 - 10:53

Is ook heel vervelend.
Mijn buik is nu ook alweer flink aan de gang Sad .
Ik probeer idd al wat meer op het eten te letten, maar het helpt nog niet echt heb ik het idee.
Dikke kans dat het bij mij uiteindelijk ook PDS is hoor. Daar moet je het dan maar mee doen.
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  cynthia864 wo 14 dec 2011 - 21:37

Vraag de huisarts eens om medicijnen? Ik heb er zelf zakjes met poeder gekregen dat je moet oplossen in water. Heet molaxole. Werkt bij mij wel goed!

cynthia864
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 12
Punten : 18
Registratiedatum : 12-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Niene do 15 dec 2011 - 8:07

Heh wat vervelend Pludan!
'hopelijk' komt er iets uit die onderzoeken!

Razz,bij jou ook al Sad balen zeg!

Hier is het momenteel ook weer hopeloos.. Merk dat ik op melk producten erg heftig reageer,dus weer iets op mijn lijstje erbij wat onderzocht moet worden..
Niene
Niene
Prater
Prater

Aantal berichten : 554
Punten : 575
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Gast do 15 dec 2011 - 8:35

Straalt bij jullie de pijn ook uit naar jullie rug?
Ik ben twee jaar geleden naar de ha geweest met klachten als (niet constante) pijn in mijn bovenbuik, uitstralend naar mijn rechterflank en bovenrug. Hij heeft mijn buik toen bevoeld en kwam uit op een prikkelbare darm. Ik moet eigenlihk elke dag rauwkost eten, wat ik niet doe en de klachten zijn er dus nog steeds.
Tijdens mijn zwangerschappen had ik er overigens geen last van.
Herkenbaar?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Minx do 15 dec 2011 - 9:11

Totaal niet,

Die pijn in mijn bovenrug wel maar dat had ik vooral toen ik mijn galblaas nog had. Nu nog wel af en toe last van maar heb niet echt het idee dat dat wat met mijn darmen te maken heeft.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  PluDan vr 16 dec 2011 - 6:45

Kan rugpijn uitstraling naar je rug ook met je darmen te maken hebben dan?
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Gast vr 16 dec 2011 - 8:10

Volgens mijn huisarts en google wel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  PluDan vr 16 dec 2011 - 9:45

En wat betekend dat dan volgens jouw huisarts?
Te maken met pds?
Ik heb hier nl wel last van.
Tis ook heel raar, want het lijkt soms wel als mijn vriend
mijn rug aan het masseren is en op bepaalde plekken drukt, ik het van voren in mijn buik voel zeg maar.
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Gast vr 16 dec 2011 - 9:53

Dat heeft ie niet gezegd maar bij mij straalt de pijn dus vanuit mijn buik uit naar mijn rug en hij zei dat het door pds kwam. Als je googled op pds en rugpijn staat er ook dat meer mensen daar last van hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  PluDan vr 16 dec 2011 - 9:56

Sorry voor de details, maar als jij ontlasting hebt gehad (dat is bij mij echt nooit meer normaal) doet jouw buik dan vaak ook extra zeer daarna?
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 9:59

Dat zou ook weer met die ionkanalen te maken kunnen hebben. Ionkanalen zijn eiwitten in de celmembraan waardoor ionen (geladen deeltjes) kunnen passeren. Op die manier kunnen cellen met elkaar communiceren en het is nuttig in bijv. zenuwcellen bij het doorgeven van signalen, maar ook in spierweefsel in bijv. hart en darmen zijn ze functioneel om te zorgen dat contractie op de juiste manier plaatsvindt.

Nu is er al heel veel bekend over ionkanaalafwijkingen in hartweefsel (ga hier vooral niet naar googlen, want dat zijn erfelijke ernstige hartafwijkingen en is in principe niet relevant voor jullie), maar de afgelopen jaren zijn ze een beetje gaan kijken wat die ionkanalen nou in andere delen van het lichaam voor functie kunnen hebben en of ze betrokken zijn bij PDS (waar al regelmatig genetische verbanden voor zijn aangetoond).

Als het echt iets met minder functionele ionkanalen te maken kan hebben, dan kan het dus ook zo zijn dat de signaaloverdracht van darmen naar neuronen verstoord is en je daardoor pijn waarneemt die er eigenlijk niet echt is. Ook kan het de contractiepatronen verstoren waardoor je ook buikpijn kunt krijgen en verstoppingen of juist diarree (als de ontlasting niet op de juiste wijze wordt verplaatst door de darmen).

Sorry, ik zou nog steeds uitgebreid reageren, maar ik heb het echt mega druk gehad en was het een beetje vergeten haha.. Embarassed
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 10:00

PluDan schreef:Sorry voor de details, maar als jij ontlasting hebt gehad (dat is bij mij echt nooit meer normaal) doet jouw buik dan vaak ook extra zeer daarna?

Dit heb ik helaas zelf. Ik kruip als ik thuis naar de wc ben gegaan het liefst even mijn bed in omdat ik dan een paar minuten echt flink buikpijn heb. Daarna trekt het weer weg. Maar verder heb ik niet echt PDS klachten. Winderigheid hooguit, maar niet stelselmatig buikpijn of vreemde ontlasting.


Laatst aangepast door Antibes op vr 16 dec 2011 - 10:02; in totaal 2 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Gast vr 16 dec 2011 - 10:01

Ligt eraan. Mijn ontlasting is erg wisselend. Als ik verstopt zit, heb ik na ontlasting meer buikpijn. Als het breiig of dun is niet. Het lijkt bij mij ook cyclus gerelateerd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  PluDan vr 16 dec 2011 - 10:02

Maar wat zou je daar dan aan kunnen doen anti bes?
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  PluDan vr 16 dec 2011 - 10:03

En wat heb jij dan antibes? Ook pds?
Of staat dat hier al ergens?

Ik lees het idd al.


Laatst aangepast door PluDan op vr 16 dec 2011 - 10:05; in totaal 1 keer bewerkt
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  PluDan vr 16 dec 2011 - 10:04

Als het bij mij breig of dus is, wat vaak het geval is dan verga ik daarna bijna van de pijn!
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 10:04

Op het moment niets, daarvoor is dit onderzoek allemaal nog te recent. Maar er zijn overeenkomsten (en soms zijn het zelfs precies dezelfde) tussen ionkanalen in hart en darmen en wellicht kunnen ze in de komende jaren grote sprongen gaan makken wat betreft kennis en behandeling.

Het belangrijkste is, het zit niet tussen je oren. Dat willen artsen van het oude stempel nogal eens denken bij onverklaarbare buikpijn. Want zo wordt de diagnose PDS gesteld: darmklachten/buikpijn en via uitsluiting blijft er niets anders over.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 10:05

PluDan schreef:En wat heb jij dan antibes? Ook pds?
Of staat dat hier al ergens?

Nee, niet dat ik weet. Ik ben er nooit mee bij de huisarts beland omdat het mij niet ernstig belemmert. =)
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  PluDan vr 16 dec 2011 - 10:08

Antibes schreef:Op het moment niets, daarvoor is dit onderzoek allemaal nog te recent. Maar er zijn overeenkomsten (en soms zijn het zelfs precies dezelfde) tussen ionkanalen in hart en darmen en wellicht kunnen ze in de komende jaren grote sprongen gaan makken wat betreft kennis en behandeling.

Het belangrijkste is, het zit niet tussen je oren. Dat willen artsen van het oude stempel nogal eens denken bij onverklaarbare buikpijn. Want zo wordt de diagnose PDS gesteld: darmklachten/buikpijn en via uitsluiting blijft er niets anders over.

Dat klopt, ze gooien het heel gemakkelijk op pds, terwijl ze voor de rest niks gedaan hebben...
Hoe kunnen ze dat dan weten?
Sorry, maar moest er niet aan denken als ik altijd zo zou moeten leven hoor Sad .
Klinkt stom, maar fijn iig dat meerdere meiden zich er wel wat in herkennen.
PluDan
PluDan
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Minx vr 16 dec 2011 - 10:23

Bij mij was het door middel van palpatie en het verhaal en toen was het ja is pds kan ik je zakjes voor geven. Kom over een paar maanden maar terug om te evalueren. Nu moet ik binnenkort toch weer naar de HA voor anticonceptie, dus dan nog maar eens vragen.

Nu trouwens ook weer feest. Vanmiddag oliebol gehad was misschien niet zo slim.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Dennenappel za 17 dec 2011 - 8:45

Rugpijn en PDS; mijn huisarts heeft mij vertelt dat onze darmen als het ware aan elastieke banden hangen die bevestigd zijn aan je rug. Wanneer je darmen heftig te keer gaan, wordt er flink aan de banden getrokken waardoor je last van je rug krijgt.

Daarnaast merk ik dat ik mijn buik veel ontlast en daardoor mijn rug extra belast. Hierdoor krijg ik ook meer last, voornamelijk door tillen e.d.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Minx di 27 dec 2011 - 1:35

Hee meiden, hoe gaat het nu bij jullie?? Hier op het moment slecht. De kerstdagen zijn geen pretje geweest qua eten. Dus nu maar weer alles netjes in het gareel zien te krijgen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen? - Pagina 4 Empty Re: Buikpijn ---> prikkelbare darm? Wat te doen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum