Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

+19
chemgirl
ExpressoB
marjoleinnn
rianne287
Flower_L
Darius
Droopy28
Dennenappel
Pompoen
Minx
candy
Silver
Roodtomaatje
Kabouter
bolus26
minoessepoes
PapillonRose
SnowWhite
Stoplicht
23 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Stoplicht zo 19 dec 2010 - 6:42

Op het vorige forum waren er meerdere meiden met PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) en ik hoop dat er een hoop meegegaan zijn naar het nieuwe forum waardoor wellicht antwoord kan worden gegeven op mijn vraag:

Ik ben al jaren bekend met PDS en het gaat, waarschijnlijk bij zoals bij vele, met ups en downs...In het begin kon ik een vinger leggen op welke voedingsproducten ik reageerde en hield ik daar ook rekening mee, maar inmiddels kan ik juist weer tegen heel veel producten en ging het tot voor kort eigenlijk vrij goed met mij. Tot een paar weken terug...Ik kreeg weer krampen, een zeurderig gevoel in mijn darmstreek, bezocht meerdere malen per dag het toilet voor een grote boodschap ( sorry! ), etc. In eerste instantie dacht ik dat het kwam door de koffie die ik dronk dus die begon ik links te laten liggen, maar inmiddels ben ik 3 weken verder en heb ik nog steeds elke dag krampen, een zeurderig gevoel en zit ik op sommige dagen meer dan 6 keer per 24uur op het toilet voor de grote boodschap...
Natuurlijk ben ik voor mezelf gaan napluizen of ik goed eet en aan de hand van de adviezen die ik kreeg en op internet vind, kan ik zeggen dat ik goed eet voor een PDS-patient, maar wat nu? Ik durf amper ergens naar toe te gaan omdat ik dan al vrees heb dat ik daar nog meer last zal krijgen, voel ik me niet happy in mijn lichaam door de klachten en is het belasting in mijn werk...Zouden jullie naar de huisarts gaan en vragen of die iets voor me kan betekenen of hebben jullie nog adviezen voor me?

Ik hoor het wel..

Groetjes, Krista

Stoplicht
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 121
Punten : 172
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast zo 19 dec 2010 - 6:47

Ik zou willen dat ik een gouden tip voor je had maar die heb ik helaas niet. Bij mij gaat het ook met ups en downs, soms is alles onder controle en andere periodes moet ik tot 10x per dag naar de WC voor een grote boodschap..

Langs de huisarts gaan kan nooit kwaad in elk geval!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  SnowWhite zo 19 dec 2010 - 6:55

Hier nog iemand die met PDS kampt. Ook ik heb niet de gouden tip voor je! De ups en downs zijn hier ook duidelijk aanwezig, en als ik op het ene moment roep dat het goed gaat, heb ik de volgende dag al spijt dat ik dat heb geroepen Wink

Tegenwoordig drink ik biologische halfvolle melk, hier reageer ik vele malen beter op dan normale halfvolle melk. Maar het blijft toch altijd maar afwachten hoe een bepaald product valt.

Een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad, misschien dat hij de gouden tip heeft?

SnowWhite
SnowWhite
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1948
Punten : 2044
Registratiedatum : 03-12-10
Woonplaats : Omgeving Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  PapillonRose zo 19 dec 2010 - 7:07

Hier nog iemand met PDS. Ook ik heb helaas de gouden tip niet voor je, ben ook erg bekend met de ups en downs en helaas heb ik het wondermiddel nog niet ontdekt. De huisarts kan wellicht toch iets voor je betekenen, zou ik zeker proberen als ik jou was. Mijn huisarts heeft me geholpen waar mogelijk en ook ben ik bij een MDL-terechtgekomen maar aan PDS is natuurlijk ook weer niet zo gek veel te doen. Ik ben uiteindelijk, na vele soorten medicatie, dieetmaatregelen en alternatieve therapieen uitgekomen op het gebruik van antidepressiva. Lijkt misschien een radicale maatregel, maar ik heb er persoonlijk nog best veel baat bij. De klachten zijn niet zomaar weg, maar met name de pijnklachten verdraag ik nu beter omdat het doorgeven van pijnprikkels minder goed gaat hierdoor (zoiets is me tenminste verteld en met die pillen gaat het beter dan zonder, terwijl ik echt niet depri ben ofzo). Succes in elk geval, ik herken je klachten maar al te goed helaas!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast zo 19 dec 2010 - 22:03

Heb je momenteel veel stress?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  minoessepoes zo 19 dec 2010 - 22:11

Mijn vriend heeft het ook, ooit overgehouden aan een bacteriële infectie in Zuid Afrika. Hij is er mee bij de huisarts geweest en moest toen een eet en drink dagboek bijhouden maar het werd niet duidelijk waar het door kwam. De huisarts vertelde toen dat het gewoon zijn zwakke plek is dat als zijn weerstand wat lager is hij meteen last van zijn darmen krijgt of als hij veel stress heeft inderdaad. Kan het niet zoiets zijn bij jouw?
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast zo 19 dec 2010 - 22:20

minoessepoes schreef:Mijn vriend heeft het ook, ooit overgehouden aan een bacteriële infectie in Zuid Afrika. Hij is er mee bij de huisarts geweest en moest toen een eet en drink dagboek bijhouden maar het werd niet duidelijk waar het door kwam. De huisarts vertelde toen dat het gewoon zijn zwakke plek is dat als zijn weerstand wat lager is hij meteen last van zijn darmen krijgt of als hij veel stress heeft inderdaad. Kan het niet zoiets zijn bij jouw?

Dit heb ik ook, bij mij kan slecht eten het wel versterken maar het is voornamelijk stress.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  bolus26 zo 19 dec 2010 - 22:29

bij mij wordt het ook erger bij stress of te gekruid eten.Maar goed de ene keer kan ik er wel tegen en de andere keer niet.
tis balen! mijn ervaring met de husiarts is dat je alleen iets krijgt wat de klachten even bestrijd en dat het daarna weer gewoon terug komt.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast zo 19 dec 2010 - 22:32

Kom zij weer aan hoor, maar heb je al eens aan een homeopaat gedacht?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Kabouter zo 19 dec 2010 - 22:58

bolus26 schreef:bij mij wordt het ook erger bij stress of te gekruid eten.Maar goed de ene keer kan ik er wel tegen en de andere keer niet.
tis balen! mijn ervaring met de husiarts is dat je alleen iets krijgt wat de klachten even bestrijd en dat het daarna weer gewoon terug komt.

Hier bij mij precies hetzelfde. Gisteren wezen uit eten (te gekruid) en vannacht weer erg veel last van mijn darmen en winderigheid. Voel me nu nog steeds een beetje bluh..en dat ik er dan ook nog eens stress bij heb, maakt het er niet beter op.

Naar een homeopaat gaan is inderdaad ook wel een idee.
Kabouter
Kabouter
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2031
Punten : 2123
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast ma 20 dec 2010 - 1:40

Ik heb een hele poos probiotica geslikt, gehaald bij de natuurwinkel. Dit hielp heel goed bij mij.
De huisarts gaf mij als advies om in perioden dat ik last heb van pds geen zuivelproducten te gebruiken, omdat je daar vaak als eerste intolerant voor wordt bij darmproblemen.
De laatste maanden gaat het eigenlijk redelijk, heb er alleen nog veel last van na het eten van pittig eten, zoals Mexicaans, dus dat eet ik gewoon niet meer smile!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Roodtomaatje ma 20 dec 2010 - 6:50

Sinds augustus heb ik gekozen voor een andere eetstijl, en sindsdien gaat het bij mij super goed!
Eigenlijk gewoon geen klachten meer, goede stoelgang en zit eindelijk weer lekker in mijn vel.
Natuurlijk blijven er producten die ik moet mijden, maar zoals het nu gaat kan ik er wel mee leven Very Happy
Oh en ik ben er behoorlijk mee afgevallen, dat is ook wel een leuke extra!

Voor geinteresseerden: ik heb het boek grip op koolhydraten gelezen van Yvonne Lemmers, naar aanleiding van goede ervaringen van anderen met pds en deze eetstijl. Maar bij mij blijkt het dus ook echt een succes te zijn! Very Happy
Roodtomaatje
Roodtomaatje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 329
Punten : 394
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Stoplicht wo 22 dec 2010 - 0:10

Vandaag maar eens langs de huisarts geweest...

Hij vond dat het toch wel vervelend dat ik dagelijks met krampen, een zeurderige buikpijn loop en zo vaak naar het toilet moet en dat al 2, 3 weken lang...Na even mijn dossier bekeken te hebben, zag hij dat ik in 2005 meerdere darmonderzoeken heb gehad, na meermaals met darmklachten bij hem geweest te zijn.
De huisarts heeft mij nu een vezelrijk oplospoeder ( Metamucil ) voorgeschreven, welke ik 2 maal daags ( max. 3 maal daags ) moet gebruiken. Wanneer ik volgende week dan nog steeds met dezelfde klachten loop, wat hij niet verwacht, word ik doorgestuurd naar het ziekenhuis voor verder onderzoek...
Bij PDS heb je volgens mijn huisarts wel ups and downs, maar niet zo heftig en langdurend als ik nu heb terwijl je wel qua voeding goed eet, geen spanning of stress hebt, enz.

Ik ben dus blij even langs de huisarts geweest te zijn en hoop dat ik baat heb bij Metamucil.

Stoplicht
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 121
Punten : 172
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Silver wo 22 dec 2010 - 0:19

Ik heb ook PDS, en het ging een poos goed toen ik bij de diëtiste liep. Ik slik nu pro-biotica maar ik heb nu juist het tegenover gestelde, ik kan in geen dagen normaal naar het toilet ik word er knettergek en euhm niet echt "gezellig" van. Probeer na te gaan wat je veranderd hebt, sinds je weer die klachten hebt, en probeer dan datgene even tijdelijk te stoppen. Of houd een eetdagboek bij, en eet/drink elke keer wat anders wat je ook in je goeie periode at/dronk. Snap je het nog? :P
Bij mij is de reden voornamelijk stress, ik zit zelf helemaal in knoei. En daar reageren mijn darmen nu ook op. Dus een echte gouden tip heb ik niet, maar mocht je echt niet weten hoe en wat, kan een bezoek aan de huisarts geen kwaad... succes!
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  candy di 4 jan 2011 - 9:28

Probeer gewoon eens om 's morgens en 's avonds een beker magere yoghurt te eten. Werkt net zo goed als die dure activa enzo. Is goed voor de darmflora.
candy
candy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 19
Punten : 35
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 9:45

Krijg je niet teveel vezels binnen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Silver wo 5 jan 2011 - 8:31

Ik heb nu buikgriep, eet niet tot nauwlijks, en mijn ontlasting patroon is normaal?! :shock:
Het is gewoon zooooo vaag.... Zijn er meer die dit herkennen?
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 9:36

Ik heb ook PDS en ben laatst weer naar de huisarts geweest. Ik heb ook de Metamucil zakjes gekregen en ben daar in de kerstvakantie mee begonnen. Ik had wel het idee dat mijn darmen wat rustiger werden, dus ze rommelen wat minder maar de 'buikpijn aanvallen' dus de hevige krampen die blijven gewoon. In de vakantie heb ik daar geen last van, omdat ik dan helemaal geen last heb van spanningen, maar zodra ik weer naar school of stage moet (vooral school) dat krijg ik hele erge krampen.. Vaak is dit al onderweg, in de trein of bus (waar dus geen toiletten zijn) waardoor het zweet me soms uitbreekt. Als ik een presentatie moet geven of iets wat ik spannend vind dan heb ik ook zo'n buikpijn, dat ik vaak niet weet waar ik het moet vinden. Ik moet dan soms wel 4 keer in een korte tijd (soms drie uren) naar de wc..

Voor de spanningen heb ik dus een antidepressiva voor geschreven gekregen. Volgens mijn arts een vrij onschuldige die wel vaker voor dit soort klachten worden voorgeschreven maar toen ik me ging verdiepen in de bijsluiter schrok ik best wel van de bijwerkingen. Ik heb dus besloten om daar niet mee te beginnen omdat het gebruik van zulke medicijnen me toch wel tegenstaat. Ik ga binnenkort een afspraak met de homeopaat maken. Misschien dat ik dan de oorzaak vind van mijn vele zenuwen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Silver wo 5 jan 2011 - 9:44

Wel mooi dat je ook echt merkt dat die metamucil zakjes helpen. Kan je niet proberen jezelf tot rust te krijgen?
Dan zal je ook wel merken dat die spanning van je darmen afnemen. Het kan, hoeft niet allemaal zo te gaan.

Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 9:47

BurnedFlower schreef:Wel mooi dat je ook echt merkt dat die metamucil zakjes helpen. Kan je niet proberen jezelf tot rust te krijgen?
Dan zal je ook wel merken dat die spanning van je darmen afnemen. Het kan, hoeft niet allemaal zo te gaan.


Ja, ik probeer het echt, maar ik heb er gewoon geen controle over.. Ik heb het afgelopen jaar ook best wel een stressvol jaar gehad, dus misschien speelt dat mee. Ik heb er alleen geen goed gevoel over om er een medicijn in te stoppen die je emoties afstompen (want dat is het eigenlijk). Misschien kan ook nog eens kijken naar een Bach bloesem. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast vr 8 jun 2012 - 6:36

Even dit topic uppen.
Weet iemand hoe je PDS kunt herkennen? Of hoe ze die diagnose stellen?
Ik heb echt chronisch last van mijn darmen, in sommige periodes meer dan anderen. Ik zou echt niet weten hoe het komt of wat ik er aan kan doen. Als ik weet dat het PDS is kan ik me daar wat meer in gaan verdiepen, maar ik zou dus niet weten hoe die diagnose wordt gesteld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Silver vr 8 jun 2012 - 6:54

Bij mij hebben ze een colonscopie uitgevoerd, hierbij konden ze zien dat er geen ernstige aandoeningen in mijn darmen zeten. Verder je stoelgang bijhouden, en klachten omschrijven.
Jij zegt dat je chronisch last van je darmen hebt, hoe weet je dat het chronisch is? Is dat al eens bevestigd? Een huisarts of mdl arts kan zulke uitspraken doen, of bevestigen.
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gast vr 8 jun 2012 - 6:58

Chronisch was meer bedoeld als dat ik altijd last van mn darmen heb. Of dat echt medisch gezien ook 'chronisch' is weet ik niet. Ik heb echt een hekel aan naar de dokter gaan en wil al helemaal geen onderzoek ofzo pale

Ik zal eens proberen een tijd heel gezond en regelmatig te eten en daarnaast mijn klachten bijhouden. Hopelijk komt er dan iets naar voren. Het zou prima kunnen dat ik ergens allergisch voor ben. Ik heb ook eczeem en dat kan ook samenhangen met een allergie voor bepaald voedsel, maar ik ben daar nooit op getest.
Iemand tips voor wat goed eten is?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Silver vr 8 jun 2012 - 7:11

Weet je ook waar het eczeem van komt? Door bijv chocola?
Ik heb zelf last van continue verstopping e.d. Dus in mijn geval is veel vezels, goed water drinken, weinig sausjes, weinig kruiden, weinig suikers en vetten het beste. En niet te vergeten veel bewegen.
En als je dus veel last hebt van diarree weet ik niet wat je dan het beste eraan kan doen..
Sterkte ermee...
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Minx vr 8 jun 2012 - 7:14

bij mij was het heel makkelijk, even kijken wat voelen en dan boem diagnose ok dit is pds. vervolgens was het ja ik kan je doorsturen komen ze op dezelfde conclusie uit.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom ) Empty Re: PDS ( Prikkelbare Darm Syndroom )

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum