Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Borstvoeding/ Flesvoeding

+21
Linda
SarahKey
maiadebij
RiLiJu
Annie24
Novalee
snoezel
Admin
Tania
Lavendel
Liadan
Happydobby
Lejow
Susan
Supertalentje
truestar
joyce0606
Rouge
ExpressoB
Sjirafje
Printje
25 plaatsers

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Lejow wo 2 nov 2011 - 6:25

Megara schreef:
Lejow schreef:
Megara schreef:Vlesvoeding?

Juf printje toch :P :P

Het is een gesplitst topic zo te zien? Dus eh juf de moderator gok ik. :P

Ohw sorry, dat had ik niet gezien Very Happy
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Susan wo 2 nov 2011 - 6:27

Supertalentje schreef:

Haha! Ik weet het niet, ik leefde 'vroeger' niet, maar volgens mijn moeder wordt er tegenwoordig anders omgegaan met bv geven. Alsof het nu alleen maar weggelegd zou zijn voor een kleine groep vrouwen, de supermama's, terwijl dat 'vroeger' volgens haar helemaal niet zo was, toen gaf je gewoon borstvoeding.

Edit: Ja, juf Snoepy ;-)

Vreemde redenering. Vrouwen die geen borstvoeding geven bepalen dat in de meeste gevallen toch zelf, dat is toch niet zo omdat ze niet zijn geselecteerd voor de incrowd van supermama's?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 6:27

Ik zie reacties uit twee topics hier samen in één topic staan. Hu???

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Supertalentje wo 2 nov 2011 - 6:33

Susan schreef:
Supertalentje schreef:

Haha! Ik weet het niet, ik leefde 'vroeger' niet, maar volgens mijn moeder wordt er tegenwoordig anders omgegaan met bv geven. Alsof het nu alleen maar weggelegd zou zijn voor een kleine groep vrouwen, de supermama's, terwijl dat 'vroeger' volgens haar helemaal niet zo was, toen gaf je gewoon borstvoeding.

Edit: Ja, juf Snoepy ;-)

Vreemde redenering. Vrouwen die geen borstvoeding geven bepalen dat in de meeste gevallen toch zelf, dat is toch niet zo omdat ze niet zijn geselecteerd voor de incrowd van supermama's?

Nee, dat klopt. Maar statistisch gezien kan maar 3% van de vrouwen fysiek geen borstvoeding geven, terwijl er nu veel meer vrouwen zijn die zeggen het niet te kunnen. (mijn mama heeft trouwens geen vreemde redeneringen, alleen een dochter die ze niet zo goed kan uitleggen blijkbaar Very Happy )

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 6:39

Supertalentje schreef:
Susan schreef:
Supertalentje schreef:

Haha! Ik weet het niet, ik leefde 'vroeger' niet, maar volgens mijn moeder wordt er tegenwoordig anders omgegaan met bv geven. Alsof het nu alleen maar weggelegd zou zijn voor een kleine groep vrouwen, de supermama's, terwijl dat 'vroeger' volgens haar helemaal niet zo was, toen gaf je gewoon borstvoeding.

Edit: Ja, juf Snoepy ;-)

Vreemde redenering. Vrouwen die geen borstvoeding geven bepalen dat in de meeste gevallen toch zelf, dat is toch niet zo omdat ze niet zijn geselecteerd voor de incrowd van supermama's?

Nee, dat klopt. Maar statistisch gezien kan maar 3% van de vrouwen fysiek geen borstvoeding geven, terwijl er nu veel meer vrouwen zijn die zeggen het niet te kunnen. (mijn mama heeft trouwens geen vreemde redeneringen, alleen een dochter die ze niet zo goed kan uitleggen blijkbaar Very Happy )

maar dat wil niet zeggen dat het bij die overige 97% appeltje eitje is en een geval van borst in de mond en drinken maar en volgens mij vergeet je dat een beetje. Er is een héle grote groep moeders die het heel graag willen, maar door onzekerheid, slechte voorlichting, slechte begeleiding of fysieke problemen het niet lukken. Je denkt wel heel makkelijk over borstvoeding geven.

Daarnaast bestaat inderdaad een groep moeders die het niet willen proberen en dat snap ik zelf ook niet. Ik zie borstvoeding juist niet als intensief of ingewikkeld, lijkt me juist héél erg makkelijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 6:41

Wie heeft dit topic gemaakt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Happydobby wo 2 nov 2011 - 6:43

Rejoy. schreef:
Supertalentje schreef:
Susan schreef:
Supertalentje schreef:

Haha! Ik weet het niet, ik leefde 'vroeger' niet, maar volgens mijn moeder wordt er tegenwoordig anders omgegaan met bv geven. Alsof het nu alleen maar weggelegd zou zijn voor een kleine groep vrouwen, de supermama's, terwijl dat 'vroeger' volgens haar helemaal niet zo was, toen gaf je gewoon borstvoeding.

Edit: Ja, juf Snoepy ;-)

Vreemde redenering. Vrouwen die geen borstvoeding geven bepalen dat in de meeste gevallen toch zelf, dat is toch niet zo omdat ze niet zijn geselecteerd voor de incrowd van supermama's?

Nee, dat klopt. Maar statistisch gezien kan maar 3% van de vrouwen fysiek geen borstvoeding geven, terwijl er nu veel meer vrouwen zijn die zeggen het niet te kunnen. (mijn mama heeft trouwens geen vreemde redeneringen, alleen een dochter die ze niet zo goed kan uitleggen blijkbaar Very Happy )

maar dat wil niet zeggen dat het bij die overige 97% appeltje eitje is en een geval van borst in de mond en drinken maar en volgens mij vergeet je dat een beetje. Er is een héle grote groep moeders die het heel graag willen, maar door onzekerheid, slechte voorlichting, slechte begeleiding of fysieke problemen het niet lukken. Je denkt wel heel makkelijk over borstvoeding geven.

Daarnaast bestaat inderdaad een groep moeders die het niet willen proberen en dat snap ik zelf ook niet. Ik zie borstvoeding juist niet als intensief of ingewikkeld, lijkt me juist héél erg makkelijk.

Mijn schoonmoeder vond dat, ik wilde een cursus borstvoeding geven volgen, zegt ze... Dat hadden we vroeger niet en toen lukte het ook. Nou makkelijk ging het zeker niet.

Maar hiep hiep hoera, al 5 weken drinkt hij aan de borst en heb nu pas het vertrouwen dat het zeker wel 6 maanden of langer gaat lukken.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Liadan wo 2 nov 2011 - 6:45

Happydobby, wat fijn dat M. al 5 weken aan de borst drinkt!

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Happydobby wo 2 nov 2011 - 6:47

Liadan schreef:Happydobby, wat fijn dat M. al 5 weken aan de borst drinkt!

Ja dank je, ben er zelf ook blij mee, geen geklungel met flessen en schepjes tellen, of kolven. hij hoeft niet te wachten, heerlijk. En als hij gedronken heeft ligt hij rustig nog een poos na te genieten op mijn borst.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 6:51

Smikkell schreef:Wie heeft dit topic gemaakt?
Het is uitgesplitst van het buikjes topic omdat we daar offtoic gingen. Dus de mods... ?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Liadan wo 2 nov 2011 - 6:53

ProudMama schreef:
Smikkell schreef:Wie heeft dit topic gemaakt?
Het is uitgesplitst van het buikjes topic omdat we daar offtoic gingen. Dus de mods... ?
Volgens het moderator topic heeft Admin het gesplitst Laughing .

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Lavendel wo 2 nov 2011 - 7:03

Arden schreef:

Ik ben alleen allergisch voor "FV is net zo goed als BV" dus dan ga ik wel steigeren Wink

Maar in hoeverre is bv eigenlijk echt beter dan fv dan? In bedoel qua statistieken van verschillen in lengte/gewicht/allergieen/intelligentie/weet ik het? Ik heb namelijk niet het idee dat die er echt zijn dus in die zin is FV toch wel even goed als BV? Ik snap de argumenten van 'ja maar bv is natuurlijk dus automatisch het beste' niet echt als daar geen echt overtuigend 'bewijs' voor is.

Nu heb ik niet eens een kind maar ik vind wel dat vrouwen die FV geven het zwaar te verduren hebben vaak, alsof ze hun kind vergif voeren.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 7:08

ProudMama schreef:
Smikkell schreef:Wie heeft dit topic gemaakt?
Het is uitgesplitst van het buikjes topic omdat we daar offtopic gingen. Dus de mods... ?
Ow, dat snap ik het. IK herkende posts uit het buikjestopic, en de post van ExpressoB uit een ander topic, en ik volgde het even niet meer. Maar de post van ExpressoB wás dus uit het buikjestopic. Bedankt, heb ik het ook weer helder.

De topictitel blijft uhh.. Sja. laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Susan wo 2 nov 2011 - 7:25

Lavendel schreef:

Nu heb ik niet eens een kind maar ik vind wel dat vrouwen die FV geven het zwaar te verduren hebben vaak, alsof ze hun kind vergif voeren.

Ik vind juist dat je vaak heel voorzichtig moet zijn met wat je over flesvoeding zegt, terwijl over borstvoeding veel harder wordt geoordeeld, bijvoorbeeld als je langer voedt dan gemiddeld. Alsof flesvoedingsmoeders een soort underdogpositie hebben en borstvoedingsmoeders zichzelf per definitie al superieur voelen of zo.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Happydobby wo 2 nov 2011 - 7:45

Lavendel schreef:
Nu heb ik niet eens een kind maar ik vind wel dat vrouwen die FV geven het zwaar te verduren hebben vaak, alsof ze hun kind vergif voeren.

De verschillen.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/inhoud/algemeen1.html

Je kan borstvoeding ook niet namaken. En kunstvoeding worden baby's ook groot van idd. Maar er zitten stoffen in borstvoeding die geen fabriek kan namaken.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Tania wo 2 nov 2011 - 7:49

Susan schreef:
Lavendel schreef:

Nu heb ik niet eens een kind maar ik vind wel dat vrouwen die FV geven het zwaar te verduren hebben vaak, alsof ze hun kind vergif voeren.

Ik vind juist dat je vaak heel voorzichtig moet zijn met wat je over flesvoeding zegt, terwijl over borstvoeding veel harder wordt geoordeeld, bijvoorbeeld als je langer voedt dan gemiddeld. Alsof flesvoedingsmoeders een soort underdogpositie hebben en borstvoedingsmoeders zichzelf per definitie al superieur voelen of zo.

Vind je dit in het algemeen of vooral op internet?
Ik kom dit namelijk vooral op fora tegen. IRL heb ik echt nog nooit met iemand een discussie gehad over flesvoeding/borstvoeding.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 7:51

Susan schreef:
Lavendel schreef:

Nu heb ik niet eens een kind maar ik vind wel dat vrouwen die FV geven het zwaar te verduren hebben vaak, alsof ze hun kind vergif voeren.

Ik vind juist dat je vaak heel voorzichtig moet zijn met wat je over flesvoeding zegt, terwijl over borstvoeding veel harder wordt geoordeeld, bijvoorbeeld als je langer voedt dan gemiddeld. Alsof flesvoedingsmoeders een soort underdogpositie hebben en borstvoedingsmoeders zichzelf per definitie al superieur voelen of zo.

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar ik denk dat veel BV-moeders (waaronder ikzelf destijds!), zichzelf ook wel enigszins profileren op een superieure manier. Ik ben daardoor bijvoorbeeld best afgeknapt op dat 'andere' forum. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat FV-moeders zich snel in de verdediging gedrukt voelen.

Ik blijf het overigens moeilijk te begrijpen vinden dat zoveel moeders BV niet willen proberen. Maar ik kan me er nu makkelijker bij neerleggen dát ze er zijn Wink. Ieder zijn eigen keuze, ook wat BV/FV betreft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Admin wo 2 nov 2011 - 8:16

Smikkell schreef:Wie heeft dit topic gemaakt?

Ik en ik zit me nu heel hard te schamen haha! Maar ach, probeerde het even snel te doen (terwijl ik bij mijn ouders zat) na gewerkt te hebben van 7 tm 5 dus ik heb, vind ik zelf, een excuus haha. Oh wat erg Very Happy.

Ik heb het topic gesplitst van het andere topic waarin dit offtopic ging. Alleen is de eerste post weggevallen dus heb ik die als quote in de eerste reactie gezet.
Admin
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 624
Punten : 1492
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 8:21

Admin schreef:
Smikkell schreef:Wie heeft dit topic gemaakt?

Ik en ik zit me nu heel hard te schamen haha! Maar ach, probeerde het even snel te doen (terwijl ik bij mijn ouders zat) na gewerkt te hebben van 7 tm 5 dus ik heb, vind ik zelf, een excuus haha. Oh wat erg Very Happy.

Ik heb het topic gesplitst van het andere topic waarin dit offtopic ging. Alleen is de eerste post weggevallen dus heb ik die als quote in de eerste reactie gezet.
Had gewoon de smoes: 'Niet google- baar' erin gegooit joh Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 8:24

ProudMama schreef:
Admin schreef:
Smikkell schreef:Wie heeft dit topic gemaakt?

Ik en ik zit me nu heel hard te schamen haha! Maar ach, probeerde het even snel te doen (terwijl ik bij mijn ouders zat) na gewerkt te hebben van 7 tm 5 dus ik heb, vind ik zelf, een excuus haha. Oh wat erg Very Happy.

Ik heb het topic gesplitst van het andere topic waarin dit offtopic ging. Alleen is de eerste post weggevallen dus heb ik die als quote in de eerste reactie gezet.
Had gewoon de smoes: 'Niet google- baar' erin gegooit joh Laughing
Ben jij zwanger???????????????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Lavendel wo 2 nov 2011 - 8:24

Happydobby schreef:
Lavendel schreef:
Nu heb ik niet eens een kind maar ik vind wel dat vrouwen die FV geven het zwaar te verduren hebben vaak, alsof ze hun kind vergif voeren.

De verschillen.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/inhoud/algemeen1.html

Je kan borstvoeding ook niet namaken. En kunstvoeding worden baby's ook groot van idd. Maar er zitten stoffen in borstvoeding die geen fabriek kan namaken.

Ik snap zeker dat er verschillen in de voeding zit. Dat is natuurlijk niet volledig na te maken. Maar zijn er ook verschillen wat betreft de kinderen? Of worden ze even lang/ goed qua gewicht/slim/ allergie vrij/etc en zijn er dus eigenlijk geen verschillen in hoe goed de voeding is?
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 8:25

en ik denk ook dat veel moeders teleurgesteld zijn dat de BV niet gelukt is en dat misschien als falen voelen. Dan komt zoiets extra hard aan en geeft die moeders misschien het gevoel zich te moeten verdedigen? Ik vind het ook wel meevallen met hoe IRL flesvoedingsmoeders het te verduren krijgen, hier zie ik vooral dat er begrip is voor FV en je eerder uitzondering bent al je BV geeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 8:26

Smikkell schreef:
ProudMama schreef:
Admin schreef:
Smikkell schreef:Wie heeft dit topic gemaakt?

Ik en ik zit me nu heel hard te schamen haha! Maar ach, probeerde het even snel te doen (terwijl ik bij mijn ouders zat) na gewerkt te hebben van 7 tm 5 dus ik heb, vind ik zelf, een excuus haha. Oh wat erg Very Happy.

Ik heb het topic gesplitst van het andere topic waarin dit offtopic ging. Alleen is de eerste post weggevallen dus heb ik die als quote in de eerste reactie gezet.
Had gewoon de smoes: 'Niet google- baar' erin gegooit joh Laughing
Ben jij zwanger???????????????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Oeps... :shock:

Morgen toch maar testen inderdaad!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 8:32

Ik ben ook begonnen met borstvoeding geven,3 weken mun dochter aan de borst gehad...wel d.m.v een tepelhoedje.
Echter bleek mijn dochtertje niet goed te groeien op de borstvoeding, te weinig voedingstoffen in mijn moedermelk.
Ook daarbij gekolfd,ik was constant om de 2 uur aan het voeden en kolven.
Doordat mijn dochtertje niet goed groeide en ik 3 x borstonsteking heb gehad,(waar ik nu net van af ben )en mijn dochter is nu 10 weken,zijn wij overgegaan op flesvoeding.
En ik moet zeggen,ik voel me nu veel beter in mijn vel en geniet nu met volle teugen van het moederschap.
Ik vind dat iemand zelf mag bepalen,wat hij wil.
Alle kindjes worden groot,ik wilde ook dolgraag maar het kon niet anders dan dat ik fv moest gaan geven.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  snoezel wo 2 nov 2011 - 8:37

Ik denk dat niemand er niet mee eens is dat borstvoeding an sich gezonder is qua voedingsstoffen dan flesvoeding. De keuze om borstvoeding wel of niet te geven gaat alleen niet over dat stukje alleen.

Mijns insziens is het belangrijkste dat de soort voeding bij de moeder en het kindje moet passen. Een mama die doodongelukkig is omdat het allemaal één en al ellende is, met kloven en andere narigheid.. Is dat echt zo gezond voor een kind? Mijns insziens zeker niet.. Dit geldt ook voor mama's die bv helemaal niet zien zitten... Iedereen moet lekker doen wat bij hen past en zich zeker niet schuldig laten gaan voelen omdat dat dan misschien flesvoeding is... Het belangrijkste is dat de mama, en daarmee het kind, zich prettig voelt, dat is zoveel beter voor zo'n kindje...
Mijn visie in ieder geval smile



Laatst aangepast door snoezel op wo 2 nov 2011 - 8:38; in totaal 1 keer bewerkt
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoeding/ Flesvoeding - Pagina 2 Empty Re: Borstvoeding/ Flesvoeding

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum