Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'Langzame student moet betalen'

+17
luisa
TukTuk
Atelier Madame
Rovine
SuperGrover
Kabouter
sonly
Minx
Happydobby
Marie
Lavendel
Lotus
Antibes
Susan
Mint
Serena
girli
21 plaatsers

Pagina 4 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

'Langzame student moet betalen' - Pagina 4 Empty Re: 'Langzame student moet betalen'

Bericht  SuperGrover di 5 jul 2011 - 23:17

Fauve schreef:Maar dat werd volgens mij niet gezegd SuperGrover, dat het een kwestie is van puur studiekeuze, wel dat het onderdeel is van... Ik ken trouwens genoeg mensen "die maar wat kiezen".
Nee, dat bedoel ik ook niet te zeggen. Ik bedoel te zeggen dat hier te makkelijk gedacht wordt over studiekeuze. Dus als mensen uitloop hebben omdat ze een verkeerde studie gekozen hebben, dan hadden ze er maar beter over na moeten denken. Je kunt je helemaal suf denken over een studie, dan nog weet je niet hoe het je gaat bevallen, tot je het echt doet. Het niveau van de studie, de manier van aanbieden, de betrokkkenheid van docenten, de onderwerpen die in de colleges behandeld worden, dat weet je pas als je de studie gekozen hebt.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Langzame student moet betalen' - Pagina 4 Empty Re: 'Langzame student moet betalen'

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:18

SuperGrover schreef:
Fauve schreef:Maar dat werd volgens mij niet gezegd SuperGrover, dat het een kwestie is van puur studiekeuze, wel dat het onderdeel is van... Ik ken trouwens genoeg mensen "die maar wat kiezen".
Nee, dat bedoel ik ook niet te zeggen. Ik bedoel te zeggen dat hier te makkelijk gedacht wordt over studiekeuze. Dus als mensen uitloop hebben omdat ze een verkeerde studie gekozen hebben, dan hadden ze er maar beter over na moeten denken. Je kunt je helemaal suf denken over een studie, dan nog weet je niet hoe het je gaat bevallen, tot je het echt doet. Het niveau van de studie, de manier van aanbieden, de betrokkkenheid van docenten, de onderwerpen die in de colleges behandeld worden, dat weet je pas als je de studie gekozen hebt.

Ik vind dat je gelijk hebt Studiegrover!

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:19

Over de pre-master:

Wie een pre-master wil volgen, moet dat van de regering in de 'uitlooptijd' van zijn bachelorfase doen. Anders kost zo'n schakelprogramma 1.500 euro extra.

http://uk.webhosting.rug.nl/dezeweek.php?inhoud=http://uk.webhosting.rug.nl/wordpress/blog/2011/07/06/schakelaar-betaalt-langstudeerboete/

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:20

Ik ben het er volledig mee eens dat je dat pas weet als je in de collegebanken zit, maar ik kreeg dat gevoel niet van dit topic. Het is onderdeel van... om je te verdiepen in de studie die je wilt doen. Zoals ik al zei, ik ken genoeg mensen die daar helemaal niet over hebben nagedacht, dan krijg je natuurlijk wel sneller uitval. Dat is niet DE oorzaak van alle langstudeerders, maar het is wel onderdeel van.

Gast
Gast

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 23:23

Fauve schreef:Ik ben het er volledig mee eens dat je dat pas weet als je in de collegebanken zit, maar ik kreeg dat gevoel niet van dit topic. Het is onderdeel van... om je te verdiepen in de studie die je wilt doen. Zoals ik al zei, ik ken genoeg mensen die daar helemaal niet over hebben nagedacht, dan krijg je natuurlijk wel sneller uitval. Dat is niet DE oorzaak van alle langstudeerders, maar het is wel onderdeel van.

Inderdaad, bijvooreeld enig idee hoeveel uitgelote mensen weigeren om een plan B te hebben? Die gewoon iets gaan doen, om het jaar te overbruggen naar de volgende loting.. En pas na 3x uitgeloot te zijn bedenken dat ze wellicht iets anders moeten doen?

Of VWOers die nog neit weten wat ze leuk vinden, maja, na je diploma hoor je te studeren dus "dan ga ik maar *** doen.."
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  girli di 5 jul 2011 - 23:27

Ik vind het jammer dat in deze regeling alle studenten worden getroffen en niet alleen de studenten die alles veroorzaken. Er zijn genoeg mensen die wel serieus nadenken over hun keuze en serieus tijd steken in het halen van tentamens.

Bovendien stoort het mij (heel kinderachtig) dat de mensen die dit bedacht hebben, zelf 7+ jaar gestudeerd hebben.

En idd, waar kenniseconomie? Alles wordt gedaan om het studeren te bemoeilijken onder het mom van de bezuinigingen.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:27

Antibes schreef:

Of VWOers die nog neit weten wat ze leuk vinden, maja, na je diploma hoor je te studeren dus "dan ga ik maar *** doen.."

Dit ligt natuurlijk ook deels aan hoe de school omgaat met studieloopbaanbegeleiding, sommige scholen doen hier praktisch niets aan en je moet het zelf maar uitzoeken!

Gast
Gast

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 23:30

SunnyScience schreef:
Antibes schreef:

Dit ligt natuurlijk ook deels aan hoe de school omgaat met studieloopbaanbegeleiding, sommige scholen doen hier praktisch niets aan en je moet het zelf maar uitzoeken!

Uiteraard, maar je kunt ook een hoop zelf uitzoeken. Er zijn brochures en meeloopdagen etc. genoeg. Ik heb het idee dat het ook vooral samenhangt met eigenlijk een te jonge leeftijd om zo'n grote keuze te maken. Ik hoor namelijk van heel veel mensen dat ze het inderdaad ook nog niet echt wisten, maar ook dat ze er eigenlijk niet zo serieus mee bezig waren en de mogelijkheden vanuit school daardoor niet optimaal benutten.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:32

Als ik kijk naar mijn eigen VWO-examenklas, dan lopen er maar zo'n 9/49 op dit moment een studie afgerond (na 5 jaar). Dit vind ik echt enorm weinig, blijkbaar is het niet zo makkelijk... een goede studiekeuze en alles in 1 keer halen.

Gast
Gast

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 23:33

SunnyScience schreef:Als ik kijk naar mijn eigen VWO-examenklas, dan lopen er maar zo'n 9/49 op dit moment een studie afgerond (na 5 jaar). Dit vind ik echt enorm weinig, blijkbaar is het niet zo makkelijk... een goede studiekeuze en alles in 1 keer halen.

Daarom mag je er ook 7 jaar overdoen, ik hoop toch dat het over een jaar of 2 een stuk beter is gesteld met je klas! Very Happy

Edit: ga nu uit van research masters trouwens..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:35

Antibes schreef:
SunnyScience schreef:Als ik kijk naar mijn eigen VWO-examenklas, dan lopen er maar zo'n 9/49 op dit moment een studie afgerond (na 5 jaar). Dit vind ik echt enorm weinig, blijkbaar is het niet zo makkelijk... een goede studiekeuze en alles in 1 keer halen.

Daarom mag je er ook 7 jaar overdoen, ik hoop toch dat het over een jaar of 2 een stuk beter is gesteld met je klas! Very Happy

Bètamasters zijn altijd 2 jaar he!

Gast
Gast

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 23:37

SunnyScience schreef:
Antibes schreef:

Bètamasters zijn altijd 2 jaar he!

Daarom zet ik die edit erbij. =) Zoals ik al zei, ik ben zelf ook een beta, dus dat weet ik. Ook bij niet-beta opleidingen zijn research masters van twee jaar. Vandaar dat ik het er even bij zette.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:39

Ben blij dat ik komend jaar ga afstuderen, haha. Mijn vriend daarintegen... laughcry

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:40

_Leaf_ schreef:Ben blij dat ik komend jaar ga afstuderen, haha. Mijn vriend daarintegen... laughcry

Ik "mag" nog een masterjaar verspelen, maar dat doe ik maar niet. Ik heb vanaf oktober als geen studiefinanciering meer Sad

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:48

Ik vind dat niet puur de verantwoording van de middelbare school. Oh je zei deels, sorry :P

Gast
Gast

Bericht  Atelier Madame di 5 jul 2011 - 23:50

van mijn vriendengroep, examenjaar 2006 zijn er ook pas 3 van de 11 klaar Very Happy
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:53

Atelier Madame schreef:van mijn vriendengroep, examenjaar 2006 zijn er ook pas 3 van de 11 klaar Very Happy

Ik kom ook uit 2006 smile

Gast
Gast

Bericht  Antibes wo 6 jul 2011 - 0:43

Ik had van 2005 moeten zijn (ben een mislukt geval haha), maar de meesten zijn wel klaar nu eigenlijk. Of ze zijn met tweede masters etc. bezig.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  sonly wo 6 jul 2011 - 1:15

Fairytale schreef:
sonly schreef:"Een jaar inschrijving (iedere 30 september telt mee voor een jaar) aan een HBO of doctoraalopleiding (vanaf 1991) telt ook volledig mee.."

als dat zo is ben ik ook de l*l... Heb ooit (2004 ofzo) 5 weken hbo-v gedaan en was dus ingeschreven en heb nu bij m'n huidige hbo opleiding een half jaar studie vertraging.. Dat is bij elkaar dus 6 keer ingeschreven gestaan op 30 september... (terwijl ik alles bij elkaar opgeteld dan 4 jaar en 7,5 maand bezig ben geweest..)

maar dat is een half jaar. Iemand hierboven zei al dat je wanneer je ergens halverwege klaar bent een deel van die 3000 euro terug krijgt.

Ik ben net klaar voor de regeling in gaat. Maar die 3000 euro zou ik er voor over gehad hebben het is veel geld inderdaad. Vond mijn eerste opleiding niet leuk. Ben daar toen gestopt. Vervolgens een andere opleiding gaan doen daar gestopt met mijn stage en daardoor een half jaar vertraging. Heb ik volledig zelf voor gekozen. Ik ben geen excellent student. Heb van de 9 theorie toetsen er 4 meerdere keren moeten doen. Maar toch ik had het er voor over gehad. Die 3000 euro is niet leuk maar in de meeste gevallen niet onoverkomelijk.

Alleen heb ik dan geen jaar uitloop gehad, maar in totaal 7,5 maand uitloop (waarvan een half jaar bij m'n huidige studie, alleen ben ik dan 6 keer ingeschreven op 30 september) en zou ik in dit geval wel moeten betalen.. en dat vind ik dan niet echt fair...
Ik denk dat er wel oplossingen zijn om 1500/3000 euro te betalen voor mij, maar door zo'n kromme wet en 1 foute keuze op m'n 17e zou me dat dan 1500/3000 gaan kosten...
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  TukTuk wo 6 jul 2011 - 5:55

Weet iemand toevallig of het ook geldt als je in het buitenland een opleiding volgt, maar wel NL stufi ontvangt?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  luisa wo 6 jul 2011 - 6:37

Ik vind het wel goed eigenlijk hoor. Het is toch van de gekke dat sommige een jaar of 10 over een studie doen. Grote deel van de kosten hiervan betaald de staat immers.

Maar antibes (geloof ik) waar heb je het vandaan dat dit in strijd met de grondwet zou zijn? Daar kan ik me niks bij voorstellen.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  TukTuk wo 6 jul 2011 - 6:42

luisa schreef:Ik vind het wel goed eigenlijk hoor. Het is toch van de gekke dat sommige een jaar of 10 over een studie doen. Grote deel van de kosten hiervan betaald de staat immers.

Maar antibes (geloof ik) waar heb je het vandaan dat dit in strijd met de grondwet zou zijn? Daar kan ik me niks bij voorstellen.

Ik vind nogal een verschil zitten tussen 10 jaar en 5 jaar.. zeker als er met totaal niks rekening wordt gehouden, ziekte, zwangerschap, buitenlandse stage etc. Plus dat ik vind dat ze je zeker 1x de kans moeten geven om te wisselen van studie..

Plus dat ze het gewoon niet met terug werkende kracht moeten laten ingaan.. Zeg dan gewoon, studenten die 1 september beginnen, die tellen mee voor die regeling en iedereen die nu studeert niet.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Antibes wo 6 jul 2011 - 6:43

luisa schreef:Ik vind het wel goed eigenlijk hoor. Het is toch van de gekke dat sommige een jaar of 10 over een studie doen. Grote deel van de kosten hiervan betaald de staat immers.

Niet de invoering op zich, maar het "veranderen van de spelregels tijdens het spelen". Oftewel, ze zouden het alleen mogen doen voor studenten die vanaf nu BEGINNEN met studeren.

Tijdje terug van de studentenvakbonden foldertjes enzo dat ze protest aan ging tegen. Het schijnt niet te mogen iig.

Maar ik kan me echt niet voorstellen dat een kabinet dat "vergeet", dus ik verwacht dat er wel een of andere lus zit waardoor ze het toch met terugwerkende kracht mogen uitvoeren.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  luisa wo 6 jul 2011 - 6:54

Aaah met terugwerkende kracht. Zit niet in Nederland en krijg nieuws niet zo goed mee, maar snap het nu (en het stiekem ook niet alles hier gelezen). In het strafrecht mag dit niet idd, maar het gaat hier om een bestuursrechtelijke maatregel. Zou kunnen hoor dat het uberhaupt niet mag, we zullen het zien.

Terugwerkende kracht vind ik opzich ook niet nodig nee. En Angellyn, ik noemde 10 jaar omdat ik toevallig 2 vrienden heb die inmiddels in het 10e studiejaar beland zijn, is idd vrij extreem. Maar neemt niet weg dat ik het met de regel eens ben. Ook volgens nieuwe regel kan je dus 5 jaar over een studie doen waar 4 jaar voor staat toch. Dat vind ik niet teveel gevraagd hoor.

edit: mag je zowel boetevrij een jaar extra master als bachelor doen? Want dan kan je dus 6 jaar doen over een uni studie, 4 jaar bachelor en 2 master, dan lijkt me toch royaal zat.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  Zora wo 6 jul 2011 - 7:09

Ik snap er geen fluit van met al die info en veranderingen ineens Very Happy heb ik een probleem als ik een nieuwe opleiding (+master) wil gaan volgen als ik mijn vorige ba en ma gewoon zonder problemen heb afgerond?
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 4 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: