Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'Langzame student moet betalen'

+17
luisa
TukTuk
Atelier Madame
Rovine
SuperGrover
Kabouter
sonly
Minx
Happydobby
Marie
Lavendel
Lotus
Antibes
Susan
Mint
Serena
girli
21 plaatsers

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

'Langzame student moet betalen' - Pagina 3 Empty Re: 'Langzame student moet betalen'

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 21:55

Antibes schreef:
SunnyScience schreef:

Niet iedereen steekt evenveel tijd in een opleiding, er zijn vast wel mensen die er 40 uur in de week insteken. Daarbij moeten sommige mensen werken om überhaupt hun studie te kunnen bekostigen. Het kan dan ook wel eens gebeuren dat je een vak niet haalt en daardoor wat vertraging hebt of een eerdere studiekeuze niet de juiste was. Op die manier kan je je gewoon niet ergens een jaar veroorloven wat anders te doen.

En bestuur is in theorie deeltijd, maar in de praktijk altijd bijna voltijd.

Daarom zeg ik, dat je dan eventueel dat jaar uitloop door enkele tentamens kunt combineren met bestuur (ik ken meer mensen die dat doen).

En je laatste zin is niet waar, als je bij de CSR gaat ben je wel echt fulltime bezig. Maar ik ken mensen die een deeltijdbestuur bij een vereniging doen of bij de FSR een jaar zitten en er echt maar 15 uur mee bezig zijn.

Je moet gewoon zelf meer uitzoeken wat de opties zijn en wat je je kunt veroorloven. Het is goed te doen, het is niet alsof het nu onmogelijk gemaakt wordt.

Het verschil zit er voornamelijk in welke studie je doet en welke vereniging dus voor de hand ligt om bestuur bij te kunnen doen. Je kan niet echt kiezen voor een deeltijd of voltijd bestuursfunctie.

Ik ben een bèta en bij ons op de universiteit is er behoorlijk wat vertraging onder de studenten. De meeste vakken zijn behoorlijk pittig en je hebt behoorlijk wat inzicht nodig om sommige vakken te halen. Ik ben zelf van mening dat met behoorlijk werken en plannen het allemaal haalbaar is, maar ik ben een uitzondering. Je kan niet alle studenten over 1 kan scheren. Sommige vakken zijn nu eenmaal moeilijk of liggen je niet, maar ze horen wel bij je opleiding!

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

'Langzame student moet betalen' - Pagina 3 Empty Re: 'Langzame student moet betalen'

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 21:59

SunnyScience schreef:

Het verschil zit er voornamelijk in welke studie je doet en welke vereniging dus voor de hand ligt om bestuur bij te kunnen doen. Je kan niet echt kiezen voor een deeltijd of voltijd bestuursfunctie.

Ik ben een bèta en bij ons op de universiteit is er behoorlijk wat vertraging onder de studenten. De meeste vakken zijn behoorlijk pittig en je hebt behoorlijk wat inzicht nodig om sommige vakken te halen. Ik ben zelf van mening dat met behoorlijk werken en plannen het allemaal haalbaar is, maar ik ben een uitzondering. Je kan niet alle studenten over 1 kan scheren. Sommige vakken zijn nu eenmaal moeilijk of liggen je niet, maar ze horen wel bij je opleiding!

Ik ben ook een beta (naja, echte beta's vinden biomedisch geen beta haha), maar ik heb kennissen die op de FSR van de FNWI zitten en daar zeer zeker niet fulltime mee bezig zijn. En daarnaast ben je niet alleen beperkt tot verenigingen die aansluiten bij je opleiding, dat is opnieuw een keuze die je zelf maakt. En die moet je niet de overheid aanrekenen..

Maar zoals ik al eerder zei, ik ben behoorlijk liberaal. Ik zie de problemen die jullie zien ook, maar ik vind dat er een verschil zit tussen in hoeverre de overheid dat moet dragen en in hoeverre je zelf verantwoordelijk bent.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Minx di 5 jul 2011 - 22:04

Antibes ik vind dat je het heel goed verwoord. Zo denk ik er ook over.

Het enige punt wat ik dan minder vind is dat het met terugwerkende kracht werkt. Zo heb je er minder rekening mee kunnen houden. Mocht jij een opleiding hebben die je niet leuk vind weet je dat snel genoeg weet ik uit ervaring. Dan zou je dat jaar kunnen gebruiken om dat extra geld mocht dat eventueel nodig zijn te sparen. Daarbij waar hebben we het over 3000 euro. Als student misschien heel veel maar als je je studie afrond en een baan vind op je niveau dan moet het goed te doen zijn om dat terug te betalen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  girli di 5 jul 2011 - 22:05

Antibes schreef:
girli schreef:Subtiel van je.

Ik ben gestart met mijn P, alleen dat jaar kwam voor mij gewoon te veel op mij af. Aantal vakken niet gehaald, waardoor ik in mijn tweede studiejaar het eerste en tweede jaar heb gecombineerd. Toen alles gehaald van het eerste jaar, op 1 vak na: 1 meerkeuzevraag te veel fout) en dus mijn P niet gehaald. Ik weigerde op mijn P op te geven na al die moeite en heb toen een jaar gewerkt en mij ingeschreven vanaf april tot augustus om dat vak alsnog te halen. Toen P gehaald en gestart in het tweede jaar van het HBO. Daar ben ik nu mee bezig. Twee jaar uni, kwart jaar P gehaald en nu voltijd HBO. Na dit jaar nog 2 jaar. Kom ik uiteindelijk op 5 jaar en een kwart.

Je vertelde heel open dat je zo'n uitloop had en ik vroeg me oprecht af waardoor. Was toch gewoon een normale vraag? Als je het niet had willen vertellen, had ik dat ook geaccepteerd toch.

Maar je moet nu nog 2 jaar? En volgend jaar geldt het dan nog niet? Dan zou het toch 1x 3000 boete zijn? Dat moet te overzien zijn toch?
Ik heb geen probleem met het vertellen van mijn situatie. Je vraag kwam op mij vrij bot over, vandaar mijn reactie.

Ik las net het stuk van Punk'd dat mijn kwart jaar mogelijk niet telt, want het is niet gestart in september. Mijn extra jaren tellen wel, omdat het valt onder de bachelorfase. Dat ik komend schooljaar start in mijn 4e jaar, 1 jaar uitloop en ben ik volgens mij net boetevrij.........

Over het geld: het is 3000 euro boete bovenop het collegegeld, wat tegen die tijd rond de 2000 euro zal zijn. Ik heb geen 5000 euro. Ik leef van mijn studiefinanciering en ik spaar 10 euro per maand. Ik zou niet weten waar ik het vandaan moet halen. Ik heb geen geldboom.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 22:06

Ik vind het prima dat limieten worden gesteld aan hoe lang je mag studeren voor een normaal tarief. Maar het probleem nu is er al voor de mensen die gaan uitlopen. Deze mensen kunnen er weinig meer aan doen en lopen wel tegen het probleem aan.

Een ander probleem is, de juiste studiekeuze maken. Op dit moment denk ik niet dat de middelbare scholen etc. goed zijn ingericht om in eerste instantie goed te beseffen wat de keuze is die je maakt voor je toekomst! Een verkeerde keuze in je eerste studiejaar, is per definitie een jaar vertraging. Dit betekent dat je de rest van je studieloopbaan (bachelor) niet mag uitlopen. Dit geeft een behoorlijke druk op een student, gaat deze hierdoor beter presteren?

Ik ken nu al studiegenoten die denken maar te gaan werken naar hun WO-bachelor. Mensen kiezen misschien nu ook eerder een HBO studie in plaats van een WO studie, vanwege het niveau. Dan maar wat makkelijker een lager diploma en andere dingen er naast doen, dan het risico lopen om uiteindelijk een boete te betalen? Waar gaat het dan heen met de kenniseconomie? Ook zullen er mensen de keuze maken (na een moeizaam VWO/HAVO) om niet te gaan studeren met steeds strenger wordende maatregelen. Ik denk dat de overheid maar beperkt nadenkt over de consequenties die deze maatregel heeft!

Wat ik me nu bedenk, dit is alleen toegepast op HBO/WO, zijn er geen problemen mbt studieduur in het MBO?

Gast
Gast

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 22:08

Hmm, hij was totaal niet bot bedoeld hoor. Het was gewoon puur een vraag, niet ingedekt, geen bijbedoelingen. Maar daardoor wel vrij interpreteerbaar waarschijnlijk. Die 2000 collegegeld had je sowieso moeten betalen, dus die kun je natuurlijk niet meerekenen. Wink

Ik vind het persoonlijk oneerlijker dat je wel 2 jaar mag uitlopen tegen regulier collegegeld, maar niet 2 jaar extra mag studeren via een 2e master als je het zonder uitloop doet. Je mag dus wel 7 jaar studeren en niet als je punten halen, maar niet 7 jaar studeren en wél alles goed doen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Happydobby di 5 jul 2011 - 22:10

SunnyScience schreef:
Wat ik me nu bedenk, dit is alleen toegepast op HBO/WO, zijn er geen problemen mbt studieduur in het MBO?

Nee want je doorloopt blokken op het MBO, als jij te weinig aanwezig bent of onvoldoendes haalt moet je stoppen. Je hoeft dan ook niks terug te betalen.
Dat is idd wel een verschil met hbo/wo
Je kan wel een jaar overdoen maar niet in je eigen tempo studeren.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 22:11

Happydobby schreef:
SunnyScience schreef:

Nee want je doorloopt blokken op het MBO, als jij te weinig aanwezig bent of onvoldoendes haalt moet je stoppen. Je hoeft dan ook niks terug te betalen.
Dat is idd wel een verschil met hbo/wo
Je kan wel een jaar overdoen maar niet in je eigen tempo studeren.

Maar je hebt toch sowieso leerplicht tot je 18e? Wat gebeurd er met een 17-jarige die het niet haalt?

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 22:13

Leerplicht is tot 16, toch?

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 22:16

Fauve schreef:Leerplicht is tot 16, toch?

Alle kinderen in Nederland moeten worden voorbereid op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Hiervoor heeft de rijksoverheid de leerplicht en kwalificatieplicht ingesteld. Door deze plichten moeten kinderen van 5 tot 18 jaar naar school totdat ze een startkwalificatie (havo-, vwo- of mbo-diploma niveau 2 of hoger) hebben gehaald. Daarna zijn zij verplicht om te werken, leren of beide te combineren. Dit is vastgelegd in de werkleerplicht. Verder is er een scholingsplicht voor alleenstaande ouders met een bijstandsuitkering.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht?ns_campaign=Thema-Onderwijs_en_wetenschap&ro_adgrp=Leerplicht&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bleerplicht&ns_fee=0.00

Gast
Gast

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 22:17

Fauve schreef:Leerplicht is tot 16, toch?

Yup, en daarna:

Kwalificatieplicht
Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht voor jongeren die nog geen startkwalificatie hebben gehaald. Door de kwalificatieplicht moeten meer jongeren een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo- diploma (niet niveau 1.) De overheid ziet dit niveau als minimumvereiste voor een goede participatie in de maatschappij.

Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de jongere een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat de jongere 18 jaar wordt.

Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  sonly di 5 jul 2011 - 22:19

"Een jaar inschrijving (iedere 30 september telt mee voor een jaar) aan een HBO of doctoraalopleiding (vanaf 1991) telt ook volledig mee.."

als dat zo is ben ik ook de l*l... Heb ooit (2004 ofzo) 5 weken hbo-v gedaan en was dus ingeschreven en heb nu bij m'n huidige hbo opleiding een half jaar studie vertraging.. Dat is bij elkaar dus 6 keer ingeschreven gestaan op 30 september... (terwijl ik alles bij elkaar opgeteld dan 4 jaar en 7,5 maand bezig ben geweest..)
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 22:20

Ja tot 16 dus. Mijn broertje is voortijdig schoolverlater (havo 4) en kreeg toen een certificaat oid.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 22:28

sonly schreef:"Een jaar inschrijving (iedere 30 september telt mee voor een jaar) aan een HBO of doctoraalopleiding (vanaf 1991) telt ook volledig mee.."

als dat zo is ben ik ook de l*l... Heb ooit (2004 ofzo) 5 weken hbo-v gedaan en was dus ingeschreven en heb nu bij m'n huidige hbo opleiding een half jaar studie vertraging.. Dat is bij elkaar dus 6 keer ingeschreven gestaan op 30 september... (terwijl ik alles bij elkaar opgeteld dan 4 jaar en 7,5 maand bezig ben geweest..)

Oeh dat is wel vervelend!

Gast
Gast

Bericht  Minx di 5 jul 2011 - 22:36

sonly schreef:"Een jaar inschrijving (iedere 30 september telt mee voor een jaar) aan een HBO of doctoraalopleiding (vanaf 1991) telt ook volledig mee.."

maar dat is een half jaar. Iemand hierboven zei al dat je wanneer je ergens halverwege klaar bent een deel van die 3000 euro terug krijgt.

Ik ben net klaar voor de regeling in gaat. Maar die 3000 euro zou ik er voor over gehad hebben het is veel geld inderdaad. Vond mijn eerste opleiding niet leuk. Ben daar toen gestopt. Vervolgens een andere opleiding gaan doen daar gestopt met mijn stage en daardoor een half jaar vertraging. Heb ik volledig zelf voor gekozen. Ik ben geen excellent student. Heb van de 9 theorie toetsen er 4 meerdere keren moeten doen. Maar toch ik had het er voor over gehad. Die 3000 euro is niet leuk maar in de meeste gevallen niet onoverkomelijk.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 22:39

Ik wil wel even toevoegen dat je niet altijd een geweldige student hoeft te zijn hoor om je toetsen te halen smile

Gast
Gast

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 22:41

Fauve schreef:Ik wil wel even toevoegen dat je niet altijd een geweldige student hoeft te zijn hoor om je toetsen te halen smile

Eens:

- je hoeft "maar" een 6 te halen (soms zelfs maar een 5,5) en je hebt meerdere kansen.
- excellente studenten halen het in één keer met minstens een 8 gemiddeld

Daar tussenin zit nog een heel scala aan "normale" studenten.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 22:42

Fauve schreef:Ik wil wel even toevoegen dat je niet altijd een geweldige student hoeft te zijn hoor om je toetsen te halen smile

smile
Ik heb ook een jaar een andere studie gedaan, voor ik besefte wat ik werkelijk wilde, wel heb ik daar mijn P nog gehaald.
Na dat jaar ben ik dus gestart met de nieuwe studie en haalde ik twee vakken niet. Uiteindelijk ben ik wel nominaal afgestudeerd op die nieuwe studie. Zoals het er nu uitziet, ga ik mijn master ook nominaal halen. Wel verveel ik me gruwelijk, want het niveau van mijn master lijkt niet echt hoog Sad Als ik dat wist had ik dus een andere keuze gemaakt!

Gast
Gast

Bericht  Kabouter di 5 jul 2011 - 22:46

Ik ben het wel eens met de regeling..vindt het alleen lullig voor de mensen die nu bezig zijn en dan "ineens" kunnen betalen. Gelukkig ben ik, als het goed is, op tijd klaar. Anders had het me ook heeeel veel geld gekost.
Kabouter
Kabouter
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2031
Punten : 2123

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 22:51

Kabouter schreef:Ik ben het wel eens met de regeling..vindt het alleen lullig voor de mensen die nu bezig zijn en dan "ineens" kunnen betalen. Gelukkig ben ik, als het goed is, op tijd klaar. Anders had het me ook heeeel veel geld gekost.

Ik ben heel benieuwd wat voor staartje dit nog gaat krijgen. Aangezien het in principe in strijd zou zijn met de grondwet en er ook stappen ondernomen gaan worden.

Anderzijds lijkt het me dat een kabinet ook wel genoeg informatie krijgt om niet aan iets te beginnen dat volgend de grondwet niet uit te voeren is. Dus ik neem aan dat ze daar rekening mee hebben gehouden.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 22:56

Weet iemand toevallig hoe het zit met een tweede graad in gezondheidszorg/onderwijs?

Want dat is wel raar, ze hebben een uitzonderingsregel qua dat je dan lager collegegeld betaalt als je andere diploma buiten die sectoren valt. Maar de langstudeerboete dan?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Kabouter di 5 jul 2011 - 22:58

Antibes schreef:
Kabouter schreef:Ik ben het wel eens met de regeling..vindt het alleen lullig voor de mensen die nu bezig zijn en dan "ineens" kunnen betalen. Gelukkig ben ik, als het goed is, op tijd klaar. Anders had het me ook heeeel veel geld gekost.

Ik ben heel benieuwd wat voor staartje dit nog gaat krijgen. Aangezien het in principe in strijd zou zijn met de grondwet en er ook stappen ondernomen gaan worden.

Anderzijds lijkt het me dat een kabinet ook wel genoeg informatie krijgt om niet aan iets te beginnen dat volgend de grondwet niet uit te voeren is. Dus ik neem aan dat ze daar rekening mee hebben gehouden.

Ik ben ook heel benieuwd wat voor vervolg dit gaat krijgen.
Studenten hebben ook niet echt meer een keus dan..stoppen kost nog meer dus eigenlijk ben je die 3000 euro sowieso kwijt. Natuurlijk had je eerder al andere keuzes kunnen/moeten maken, maar achteraf is dat makkelijk praten. Ik heb zelf nu natuurlijk ook makkelijk praten. Was anders ook veel geld kwijt geweest..en had mijn keuzes dan misschien ook wel aan moeten passen.
Kabouter
Kabouter
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2031
Punten : 2123

Bericht  SuperGrover di 5 jul 2011 - 23:12

Ik ben het niet eens met de maatregel, maar ik moet zeggen dat ik het een minder achterlijk plan vind, dan het instellingscollegegeld dat je moet betalen als je een tweede studie gaat doen. Minder achterlijk is denk ik ook het hoogst haalbare voor dit kabinet. Hoe denken ze met dit soort maatregelen en ideeën (instellingscollegegeld, langstudeerdersboete, afschaffen stufi voor masterstudenten) de kenniseconomie te stimuleren? Top 5 kenniseconomie? Een ieder die denkt dat met harde bezuinigingen onze kenniseconomie enorm kan opbloeien, is ofwel naïef, ofwel aan het liegen.

Wat hier gezegd wordt over studiekeuze, dat je er gewoon goed over na moet denken en desnoods een jaar moet gaan werken om na te denken, vind ik niet echt ergens op slaan. Ik heb buitengewoon goed nagedacht over mijn studiekeuze, maar pas als ik aan de studie begin, weet ik of het goed aansluit bij mijn verwachtingen en interesses. Meeloopdagen en informatieboekjes geven je echt geen goed beeld. Gelukkig heb ik voor een hele brede studie gekozen, zodat de kans op een foute keus zo klein mogelijk is.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Rovine di 5 jul 2011 - 23:13

Ben op zich wel benieuwd wat ze doen met studies die erg moeilijk zijn. Ik meen me bijvoorbeeld een studie in Delft te herinneren (dacht Elektrotechniek of Werktuigbouwkunde), waarbij maar een heel klein percentage die in de jaren haalt die ervoor staan. Dat zijn toch vrij degelijke studies en er is veel vraag naar zulke mensen, maar zo wordt niet gestimuleerd om die studie te kiezen.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 23:14

Maar dat werd volgens mij niet gezegd SuperGrover, dat het een kwestie is van puur studiekeuze, wel dat het onderdeel is van... Ik ken trouwens genoeg mensen "die maar wat kiezen".

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: