Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'Langzame student moet betalen'

+17
luisa
TukTuk
Atelier Madame
Rovine
SuperGrover
Kabouter
sonly
Minx
Happydobby
Marie
Lavendel
Lotus
Antibes
Susan
Mint
Serena
girli
21 plaatsers

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

'Langzame student moet betalen' Empty 'Langzame student moet betalen'

Bericht  girli di 5 jul 2011 - 19:20

DEN HAAG - De Eerste Kamer heeft dinsdag met een nipte meerderheid ingestemd met de langstudeermaatregel. Iedere student die vanaf 2012 meer dan een jaar langer doet over zijn bachelor- of masterstudie moet 3000 euro extra collegegeld betalen.

VVD, CDA, PVV en SGP stemden, zoals vooraf de verwachting was, voor het voorstel waardoor er een meerderheid ontstond. De wet van staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) is op het allerlaatste moment aangenomen. Dinsdag was de laatste vergaderdag van de Eerste Kamer voor het zomerreces en de wet gaat 1 september in. Het eerste collegejaar hoeven langstudeerders overigens nog geen extra collegegeld te betalen.

Zijlstra moest dinsdag in de Senaat de nog openstaande vragen van de verschillende fracties over de wet verhoging collegegeld langstudeerders beantwoorden. Ook kreeg hij het verwijt nogal een haastklus te hebben afgeleverd. SP-Eerste Kamerlid Eric Smaling noemde het zelfs „een draak van een wet”.

De Eerste Kamerleden hadden ook de nodige vragen over deeltijdstudenten. Zijlstra bleef echter bij zijn eerdere standpunt dat de langstudeermaatregel ook voor hen geldt.

De studentenorganisaties zijn daar zeer teleurgesteld over. In een gezamenlijke verklaring lieten het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) weten met name verbolgen te zijn over het feit dat de wet met terugwerkende kracht in werking treedt. Ze gaan de eerder aangekondigde rechtszaak tegen de Staat per direct doorzetten omdat de wet volgens hen niet rechtsgeldig is.

De studenten hebben in de vereniging van universiteiten (VSNU) een medestander gevonden. VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda is ook bijzonder teleurgesteld dat de wet is aangenomen. „Deze wet gaat veel negatieve bijwerkingen veroorzaken. Er zijn veel betere methodes om studenten beter en sneller te laten studeren.”

Naar schatting van het ministerie van Onderwijs zijn er momenteel ongeveer 67.000 langstudeerders.

Mooi, kunnen ze beginnen bij alle idioten uit de eerste en tweede kamer met hun 7+ jaar studeren.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Langzame student moet betalen' Empty Re: 'Langzame student moet betalen'

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 19:24

Komen er wel uitzonderingen, bij ziekte bijvoorbeeld? Daar hoor je nooit iets over.

Gast
Gast

Bericht  girli di 5 jul 2011 - 19:27

Vast wel.

Website van DUO:

Studievertraging
Studenten die door medische omstandigheden, een functiebeperking of een handicap studievertraging oplopen, konden altijd al een verlenging van de prestatiebeurs aanvragen. Afhankelijk van de situatie geldt voor deze studenten dat zij maximaal één extra uitloopjaar krijgen (bovenop het reguliere extra jaar per fase) om te studeren tegen betaling van het wettelijk collegegeld (dus zonder de verhoging).

girli
girli
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 19:59

Ik ga er geen last van krijgen, maar ik ken genoeg mensen die wel in de problemen gaan komen. En zij doen ook hun best voor hun studie, maar niet alles is even makkelijk! Daarbij weten ze nu al dat ze over een jaar in de problemen zitten... dat vind ik vooral zo stom!

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 20:11

Ik vind het zoooo lullig he. Ik sluit dit jaar mijn bachelor af maar ik heb daar wegens omstandigheden wel vijf jaar over gedaan. Deze omstandigheden vallen niet onder dat kopje bij DUO dus dan was ik ook de lul geweest.

Maar de maatregel op zich vind ik niet zo erg, ik vind dat een bachelor binnen 4 jaar (WO) en een master binnen 2 jaar (duur+1 jaar) echt wel te doen moet zijn (bijzondere omstandigheden uitgezonderd). Als je dat weet kun je daar rekening mee houden in je planning. Maar de mensen die er nu mee te maken gaan krijgen wisten het niet en dat vind ik niet kunnen.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 20:18

Arden schreef:

Maar de maatregel op zich vind ik niet zo erg, ik vind dat een bachelor binnen 4 jaar (WO) en een master binnen 2 jaar (duur+1 jaar) echt wel te doen moet zijn (bijzondere omstandigheden uitgezonderd). Als je dat weet kun je daar rekening mee houden in je planning. Maar de mensen die er nu mee te maken gaan krijgen wisten het niet en dat vind ik niet kunnen.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Gast
Gast

Bericht  Serena di 5 jul 2011 - 20:28

Chipp schreef:
Arden schreef:

Daar ben ik het ook mee eens. En daarom gaan die studentenvakbonden dus ook een rechtzaak aanvragen (vechten?) Vooral dat dikgedrukte vind ik echt belachelijk, omdat die studenten gewoon worden beboet op iets waarvan ze niet wisten dat het kon. En probeer nu maar eens die tijd in te halen. dat lukt dan echt niet..
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  girli di 5 jul 2011 - 20:32

Serena schreef:Daar ben ik het ook mee eens. En daarom gaan die studentenvakbonden dus ook een rechtzaak aanvragen (vechten?) Vooral dat dikgedrukte vind ik echt belachelijk, omdat die studenten gewoon worden beboet op iets waarvan ze niet wisten dat het kon. En probeer nu maar eens die tijd in te halen. dat lukt dan echt niet..
Daarom ook de rechtszaak. Studentenvakbonden denken/hopen/hebben uitgezocht dat het mogelijk niet rechtsgeldig is, omdat studenten dit niet wisten.

Ik weet zelf niet of ik de boete krijg of niet. Ik heb 3 jaar gedaan over mijn P van de uni en ben toen overgestapt naar het HBO. Op het HBO heb ik geen vertraging, maar wel de extra jaren van de uni. Krijg ik dan wel/geen boete?

Het is er nu vlak voor de vakantie door gedrukt, ik vraag me af hoe goed doordacht alles is. Kunnen ze alle vragen qua situaties van studenten gelijk beantwoorden?
girli
girli
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 20:33

Serena schreef:
Chipp schreef:
Arden schreef:

Daar ben ik het ook mee eens. En daarom gaan die studentenvakbonden dus ook een rechtzaak aanvragen (vechten?) Vooral dat dikgedrukte vind ik echt belachelijk, omdat die studenten gewoon worden beboet op iets waarvan ze niet wisten dat het kon. En probeer nu maar eens die tijd in te halen. dat lukt dan echt niet..

Ook mee eens. En ik vind het ook jammer dat mensen dan geen bestuursjaar meer kunnen volgen.

Gast
Gast

Bericht  girli di 5 jul 2011 - 20:35

Ik vraag me trouwens wel af wat het belang van de SGP was. Zonder deze partij was het volgens mij niet gelukt namelijk.
girli
girli
Ratel
Ratel

Bericht  Mint di 5 jul 2011 - 20:36

Ik hoorde bij RTL ontbijtnieuws dat het alleen geldt voor 'nieuwe studenten'..
Mint
Mint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Susan di 5 jul 2011 - 20:38

Arden schreef:

Mag dat, 4 jaar over je bachelor en 2 jaar over je master doen? Het lijkt mij toch dat dat jaar studievertraging eenmalig is zeg maar.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 20:39

Ik ben trouwens nog maar eens ont-zet-tend blij dat ik al afgestudeerd ben.

Gast
Gast

Bericht  girli di 5 jul 2011 - 20:42

Mint schreef:Ik hoorde bij RTL ontbijtnieuws dat het alleen geldt voor 'nieuwe studenten'..
Ik vond dit op de site van rtl: Voor studenten die op dit moment studeren komt er geen overgangsregeling.
girli
girli
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 20:44

Susan schreef:
Arden schreef:

Mag dat, 4 jaar over je bachelor en 2 jaar over je master doen? Het lijkt mij toch dat dat jaar studievertraging eenmalig is zeg maar.

Yup, Bachelor en Master worden als losse opleidingen gezien. Ik vind het ook prima, een opleiding van 4 of 5 jaar in 6 of 7 jaar moeten afronden vind ik coulant genoeg. Als je goed je best doet en niet boven je niveau zit is dat prima te doen, zelfs nog ruimte voor buitenland/bestuur.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Lotus di 5 jul 2011 - 20:54

girli schreef:
Ik weet zelf niet of ik de boete krijg of niet. Ik heb 3 jaar gedaan over mijn P van de uni en ben toen overgestapt naar het HBO. Op het HBO heb ik geen vertraging, maar wel de extra jaren van de uni. Krijg ik dan wel/geen boete?

Mijn broertje had het erover dat hij de boete krijgt als hij na een HBO-P doorstroomt naar een bachelor op het WO zonder ergens vertraging op te lopen, dus ik vrees dat jij er ook mee te maken gaat krijgen.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 20:59

Lotus schreef:
girli schreef:

Mijn broertje had het erover dat hij de boete krijgt als hij na een HBO-P doorstroomt naar een bachelor op het WO zonder ergens vertraging op te lopen, dus ik vrees dat jij er ook mee te maken gaat krijgen.

Dat lijkt me stug, want dat is bachelor zonder uitloop + een uitloopjaar hbo p (als het al meetelt, aangezien hbo sowieso 4jr was geweest). Je mag dan niet op je wo opnieuw uitlopen waarschijnlijk, maar zonder uitloop zou dat geen problemen op moeten leveren.

Laatst aangepast door Antibes op di 5 jul 2011 - 21:01; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 21:00

girli schreef:Ik vraag me trouwens wel af wat het belang van de SGP was. Zonder deze partij was het volgens mij niet gelukt namelijk.
Misschien waren ze het er wel gewoon mee eens.Wink En anders kan het ook een dealtje zijn natuurlijk om iets te houden waar zij dan weer belang aan hechten (bv. de combinatiekorting).

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 21:00

Lotus schreef:
girli schreef:

Aan de andere kant start je met HBO (4+1) en ga je door met Universiteit (3+1). Het zou meer terecht zijn om dan rekening te houden met de opleiding waar je mee start!

Er zou ook sprake zijn om met je VWO het HBO in 3 jaar te doen...

Gast
Gast

Bericht  girli di 5 jul 2011 - 21:03

Ik waag binnenkort maar weer eens een mailtje aan DUO. De vorige keer konden ze me geen antwoord geven, omdat het nog niet definitief was.

Als het klopt wat jij zegt Lotus, ben ik dus wel mooi de l*l. Dan zou ik nu in mijn vijfde jaar zitten en kan ik gelijk 2012-2013 dokken. Ik ga maar vast starten met sparen grrrrrr. Wat ik overigens niet eerlijk vindt, omdat ik in 2009-2010 maar 4 maanden ingeschreven stond, waarvan 2 maanden vakantie. Maar goed, dat zegt iedereen natuurlijk die (mogelijk) de boete krijgt.
girli
girli
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 21:06

Weet iemand hoe het in mijn situatie zit.

Ik heb 2 jaar Communicatiemangement gedaan HBO (gestopt)
Daarna 4 jaar Interieurvormgeving HBO (Ik studeer als het goed is in Mei 2012 af).

Als het goed is hoef ik bij mijn huidige studie niets extra's te betalen (ben klaar voor het schooljaar 2012 en heb sowieso niet langer over mijn studie gedaan dan er voor staat. Heb alleen wel geswitched maar weet niet of die regeling ook geld voor studenten die switchen?)

Wat als ik na deze studie een HBO Master van 2 jaar wil gaan doen (deeltijd).. Moet ik dan extra betalen?

Gast
Gast

Bericht  Antibes di 5 jul 2011 - 21:07

girli schreef:Ik waag binnenkort maar weer eens een mailtje aan DUO. De vorige keer konden ze me geen antwoord geven, omdat het nog niet definitief was.

Als het klopt wat jij zegt Lotus, ben ik dus wel mooi de l*l. Dan zou ik nu in mijn vijfde jaar zitten en kan ik gelijk 2012-2013 dokken. Ik ga maar vast starten met sparen grrrrrr. Wat ik overigens niet eerlijk vindt, omdat ik in 2009-2010 maar 4 maanden ingeschreven stond, waarvan 2 maanden vakantie. Maar goed, dat zegt iedereen natuurlijk die (mogelijk) de boete krijgt.

Telt dat niet als een semester uitloop dan ipv echt een jaar? Waardoor doe je er eigenlijk zo lang over?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 21:07

Mocht je uitlopen met je huidige (HBO)studie, dan moet je het collegejaar erop dus 3000 euro extra betalen. Een foute studiekeuze kan je je niet meer veroorloven...

Een deeltijdmaster weet ik niet hoe het mee geregeld is...

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 21:08

Ik vind het een goede zaak. Ik snap dat er uitzonderingen zijn, maar ik ken helaas genoeg studenten die er langer over doen omdat ze aan het lanterfanten zijn. Daar betaal ik geen belasting voor! Als je echt wil studeren dan komen die 3000 euro er ook wel hoor.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 jul 2011 - 21:08

En hoe zit het met pre-mastertrajecten?

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud