'Langzame student moet betalen'
+17
luisa
TukTuk
Atelier Madame
Rovine
SuperGrover
Kabouter
sonly
Minx
Happydobby
Marie
Lavendel
Lotus
Antibes
Susan
Mint
Serena
girli
21 plaatsers
Pagina 5 van 5
Pagina 5 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: 'Langzame student moet betalen'
Flink balen!!
Ik doe een opleiding in duale variant, dus mijn opleiding wordt betaald door mijn werkgever.
Ik ben als ik klaar ben (feb. 2012) 5,5 jaar bezig geweest... maar ben dus bang dat ik die 3000 euro zelf op mag hoesten. Daar zit mijn baas ook niet op te wachten!
Ik doe een opleiding in duale variant, dus mijn opleiding wordt betaald door mijn werkgever.
Ik ben als ik klaar ben (feb. 2012) 5,5 jaar bezig geweest... maar ben dus bang dat ik die 3000 euro zelf op mag hoesten. Daar zit mijn baas ook niet op te wachten!
Beachgirl- Kletskop
- Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10
Lachen. Zullen we dan ook andere maatregelen nemen met terugwerkende kracht? Wegen waar je nu 80 km per uur mag bijvoorbeeld terugdraaien naar 70. En dan iedereen een boete geven die er 80 heeft gereden. Oftewel: dit gaat nergens over..
Gast- Gast
Zit je dan niet op instellingsgeld ipv collegegeld? Ik denk niet dat je een boete krijgt, want je doet een nieuwe studie, geen langere tijd over de eerste studie.Zora schreef:Ik snap er geen fluit van met al die info en veranderingen ineens heb ik een probleem als ik een nieuwe opleiding (+master) wil gaan volgen als ik mijn vorige ba en ma gewoon zonder problemen heb afgerond?
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Zora schreef:Ik snap er geen fluit van met al die info en veranderingen ineens heb ik een probleem als ik een nieuwe opleiding (+master) wil gaan volgen als ik mijn vorige ba en ma gewoon zonder problemen heb afgerond?
Afgezien van het instellingscollegegeld?
Is sowieso afhankelijk van of je nieuwe opleiding volgens het Croho onder gezondheidszorg/onderwijs valt..
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Ik baal wel behoorlijk van deze maatregel. Ik ben het eens met Supergrover, natuurlijk zijn er mensen die 'zomaar iets kiezen', maar ik wist het bijvoorbeeld echt niet. Heb ontzettend veel open dagen van allerlei hogescholen en universiteiten bezocht, maar kwam er niet uit en ben eerst vwo gaan doen. Toen pabo, maar daar heb ik het advies gekregen om een andere opleiding te kiezen. Dat heb ik gedaan, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat dit ook niet mijn opleiding was. Nu heb ik uiteindelijk wel mijn opleiding gevonden en ik doe hard mijn best. Gelukkig hoef ik maar een jaar te betalen, want als de maatregel ingaat zit ik in het derde jaar van mijn bachelor, maar ik baal er toch van.
Terugwerkende kracht houdt toch in dat het ook voor 'al studerenden' geldt? Niet dat je alle jaren teveel moet terugbetalen ofzo, want dan heb ik een probleem
Terugwerkende kracht houdt toch in dat het ook voor 'al studerenden' geldt? Niet dat je alle jaren teveel moet terugbetalen ofzo, want dan heb ik een probleem
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Uhm en zo'n nieuwe master gaat sowieso 10.000 kosten hè. Ik mag hopen dat het instellingsgeld daar niet nog bovenop komt toch? Men, ik lijk wel een beetje dom zo
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Phileine schreef:
Nee, volgens mij niet hoor. Die boete krijg je ieder jaar dat je uitloopt, vanaf 2012.
Antibes- Ratel
Zora schreef:Uhm en zo'n nieuwe master gaat sowieso 10.000 kosten hè. Ik mag hopen dat het instellingsgeld daar niet nog bovenop komt toch? Men, ik lijk wel een beetje dom zo
Dat is je instellingsgeld..
Valt op zich nog mee, 10.000..
De master die ik wil gaan doen is 2x zo duur. Anders was ik ertussen nog een jaartje in het buitenland gaan masteren, maar ik kan met geen 80.000 veroorloven voor een master haha.. Dus dan maar geen buitenland: keuzes!
Laatst aangepast door Antibes op wo 6 jul 2011 - 7:28; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes- Ratel
Antibes schreef:Phileine schreef:
Nee, volgens mij niet hoor. Die boete krijg je ieder jaar dat je uitloopt, vanaf 2012.
Oh, dat is nog te doen. Liever 3000 euro betalen dan dat ik een hbo diploma op zak had en dan instellingsgeld aan de uni moest betalen. Want dat is onbetaalbaar
Phileine- Kletskop
Antibes schreef:Zora schreef:Uhm en zo'n nieuwe master gaat sowieso 10.000 kosten hè. Ik mag hopen dat het instellingsgeld daar niet nog bovenop komt toch? Men, ik lijk wel een beetje dom zo
Dat is je instellingsgeld..
Valt op zich nog mee, 10.000..
De master die ik wil gaan doen is 2x zo duur. Anders was ik ertussen nog een jaartje in het buitenland gaan masteren, maar ik kan met geen 80.000 veroorloven voor een master haha.. Dus dan maar geen buitenland: keuzes!
Ok, nou soort van 'phieuw' dan voor mij
Zora- Ratel
Zora schreef:Ik snap er geen fluit van met al die info en veranderingen ineens heb ik een probleem als ik een nieuwe opleiding (+master) wil gaan volgen als ik mijn vorige ba en ma gewoon zonder problemen heb afgerond?
Je moet wel de boete betalen, want ze tellen de jaren van nieuwe studies gewoon als uitloop bij de oude op. Dus je zult 3.000 per jaar moeten gaan betalen plus het instellingsgeld idd wat nu achterlijk hoog is. Dus reken maar uit voor een extra bachelor..
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
wat ik me wel afvraag, in hoeverre moet het wetvoorstel nog helemaal worden vormgegeven? Want wat als je bijvoorbeeld 1 jaar uitloopt + 2 maanden hebt, moet je dan gewoon (3000/12)*2 maanden betalen, of gelijk die 3000 euro boete en kan je het daarna weer terugvragen? Want ik zou het te gek vinden dat je voor 1 dag uitloop bij wijze van al 3000 euro moet betalen.
Daarbij vind ik ook dat universiteit verschrikkelijk inflexibel zijn. Bij mijn bachelor had je 24 vakken, elk jaar dus 8. Een herkansing kreeg je als je gemiddeld tussen een 5-5,4 haalde en soms 4-5,4. haalde je deze herkansing niet dan moest je gelijk het hele vak het jaar erna over doen. Het volgen van drie vakken naast elkaar in een periode is niet mogelijk. Oftewel één vak vertraging =1/8 jaar. Maar de masters starten alleen in september, oftewel dat ene vak kost je gelijk een studiejaar. Nou is dat niet het ergste, je kunt je immers gewoon uitschrijven en een tijdje gaan werken. Maar wat als je nog een studieinhoudelijke stage doet, ziek wordt, buitenland ervaring opdoet etc etc. Dan wordt het je dus verschrikkelijk moeilijk gemaakt met die inflexibele houding van de universiteit.
En dan kan je wel zeggen, ja dan moet je al je vakken maar in één keer halen. Maar geloof me, er zijn gewoon hele lastige vakken bij die soms maar 30% in één keer haalt. Ik vind het dan ook niet gek dat er op dit moment zoveel langstudeerders zijn.
Daarbij vind ik ook dat universiteit verschrikkelijk inflexibel zijn. Bij mijn bachelor had je 24 vakken, elk jaar dus 8. Een herkansing kreeg je als je gemiddeld tussen een 5-5,4 haalde en soms 4-5,4. haalde je deze herkansing niet dan moest je gelijk het hele vak het jaar erna over doen. Het volgen van drie vakken naast elkaar in een periode is niet mogelijk. Oftewel één vak vertraging =1/8 jaar. Maar de masters starten alleen in september, oftewel dat ene vak kost je gelijk een studiejaar. Nou is dat niet het ergste, je kunt je immers gewoon uitschrijven en een tijdje gaan werken. Maar wat als je nog een studieinhoudelijke stage doet, ziek wordt, buitenland ervaring opdoet etc etc. Dan wordt het je dus verschrikkelijk moeilijk gemaakt met die inflexibele houding van de universiteit.
En dan kan je wel zeggen, ja dan moet je al je vakken maar in één keer halen. Maar geloof me, er zijn gewoon hele lastige vakken bij die soms maar 30% in één keer haalt. Ik vind het dan ook niet gek dat er op dit moment zoveel langstudeerders zijn.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Dan moet er inderdaad gekeken worden naar de flexibiliteit van universiteiten. Ik vraag me trouwens af of dit ook voor de Open Universiteit geldt. Hoop het niet, omdat zij een ander systeem hanteren..
Gast- Gast
Waarom kon je geen drie vakken doen naast elkaar? I.v.m. collegetijden of werklast? Ik heb het een paar keer gedaan omdat ik teveel vakken leuk vond maar dat was eigenlijk nooit een probleem (Universiteit Utrecht, alpha).
Gast- Gast
Lavendel schreef:Zora schreef:Ik snap er geen fluit van met al die info en veranderingen ineens heb ik een probleem als ik een nieuwe opleiding (+master) wil gaan volgen als ik mijn vorige ba en ma gewoon zonder problemen heb afgerond?
Je moet wel de boete betalen, want ze tellen de jaren van nieuwe studies gewoon als uitloop bij de oude op. Dus je zult 3.000 per jaar moeten gaan betalen plus het instellingsgeld idd wat nu achterlijk hoog is. Dus reken maar uit voor een extra bachelor..
Nee toch??
Zora- Ratel
Zora schreef:Lavendel schreef:Zora schreef:Ik snap er geen fluit van met al die info en veranderingen ineens heb ik een probleem als ik een nieuwe opleiding (+master) wil gaan volgen als ik mijn vorige ba en ma gewoon zonder problemen heb afgerond?
Nee toch??
Als je het bedrag voor instellingcollegegeld moet betalen, dan vervalt de langstudeerdersboete.
Phileine- Kletskop
oh ok, soort van phieuw dan...
Zora- Ratel
Dit is waarschijnlijk een domme vraag, maar stel 'm toch maar: in januari behaal ik mijn diploma hier in Nederland, en in september 2012 wil ik weer een studie gaan doen in Belgie, zonder het ontvangen van studiefinanciering/lening. Ik neem aan dat ik dan niets van boetes ect krijg?
Oasis- Ratel
- Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
werklast op mijn studie werden te vaak in het derde jaar drie vakken naast elkaar gevolgd en werd de bachelorscriptie niet gehaald of uberhaupt de helft van de vakker niet. Daarom is het dus in principe onmogeijk gemaakt om die drie vakken naast elkaar te volgen. Ja je kan er wel allerlei trucjes op verzinnen zoals vakken op andere faculteiten te volgen bijv. Maar echt makkelijk is het niet (UU idem, geo)Fauve schreef:Waarom kon je geen drie vakken doen naast elkaar? I.v.m. collegetijden of werklast? Ik heb het een paar keer gedaan omdat ik teveel vakken leuk vond maar dat was eigenlijk nooit een probleem (Universiteit Utrecht, alpha).
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Wij deden altijd 12 vakken per jaar, 3 per periode. Ik heb ook omdat ik eerder een vak niet gehaald heb, wel eens 4 vakken naast elkaar gedaan, hoewel dit moeizamer ging qua roostering. Het zou niet gezond zijn als elk van een enorm hoog slagingspercentage heeft of na 2 tentamenskansen 100% het gehaald heeft. Het zou mooi zijn, maar niet reeel (in mijn ogen).
Over die 3000 euro boete, je kan een deel terugkrijgen als je in januari klaarbent. Hetzelfde idee als achter het collegegeld, vanaf juni krijg je niets meer terug. Dus het is elke maand vanaf september tot je afstudeerdatum 300 euro.
Over die 3000 euro boete, je kan een deel terugkrijgen als je in januari klaarbent. Hetzelfde idee als achter het collegegeld, vanaf juni krijg je niets meer terug. Dus het is elke maand vanaf september tot je afstudeerdatum 300 euro.
Gast- Gast
Pagina 5 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Zelfs voor Boulevard moet je betalen!
» Slechte student..
» Hoe word ik een goede student?
» wie zou dit 'moeten' betalen?
» betalen bij de ns
» Slechte student..
» Hoe word ik een goede student?
» wie zou dit 'moeten' betalen?
» betalen bij de ns