Hoe word ik een goede student?
+9
Nora
Starla
Atelier Madame
girli
Susan
Serena
Sneeuwvlok
Vanilla Queen
Geluk
13 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hoe word ik een goede student?
Hallo allemaal,
Het is weer bijna zover: het nieuwe collegejaar gaat beginnen! Zijn jullie er al klaar voor?
Ik ben al jaren zo'n typische student-student: minstens drie keer in de week flink aangeschoten/ dronken, de helft van de tijd brak in de collegezaal (als ik al ga...) en soms interesseert het me niet eens hoe ik eruit zie bij college en ga ik er gewoon heen in mijn joggingbroek, terwijl ik eigenlijk wel serieus genomen wil worden - dat moet dus veranderen!
Zijn hier forummers aanwezig die ook zo'n levensstijl hebben gehad en nu wél als brave studenten functioneren? Hoe verander je zoiets in godsnaam? Mijn vriendinnen en dispuutsgenootjes dronken net iets minder en iets minder vaak dan ik, maar alsnog wel stevig, ik ben echt heel bang dat ik daar komend studiejaar weer te gemakkelijk in mee ga. Help!
Het is weer bijna zover: het nieuwe collegejaar gaat beginnen! Zijn jullie er al klaar voor?
Ik ben al jaren zo'n typische student-student: minstens drie keer in de week flink aangeschoten/ dronken, de helft van de tijd brak in de collegezaal (als ik al ga...) en soms interesseert het me niet eens hoe ik eruit zie bij college en ga ik er gewoon heen in mijn joggingbroek, terwijl ik eigenlijk wel serieus genomen wil worden - dat moet dus veranderen!
Zijn hier forummers aanwezig die ook zo'n levensstijl hebben gehad en nu wél als brave studenten functioneren? Hoe verander je zoiets in godsnaam? Mijn vriendinnen en dispuutsgenootjes dronken net iets minder en iets minder vaak dan ik, maar alsnog wel stevig, ik ben echt heel bang dat ik daar komend studiejaar weer te gemakkelijk in mee ga. Help!
Geluk- Fluisteraar
- Aantal berichten : 135
Punten : 174
Registratiedatum : 27-01-11
Re: Hoe word ik een goede student?
Ik ben van mening dat als je echt wil veranderen en je richten op je studie dat je dat zelf ook kan.
Doorzettingsvermogen dus en zelf je balans erin kunnen vinden.
Doorzettingsvermogen dus en zelf je balans erin kunnen vinden.
Vanilla Queen- Prater
- Aantal berichten : 502
Punten : 543
Registratiedatum : 17-11-10
Heel simpel: nee zeggen! Ik ben niet de typische student die jij beschrijft in je verhaal, ik heb wel vriendinnen die wel zo zijn en ik moet eerlijk zeggen dat ik me er ook schuldig aan maak om hun mee te slepen als ik zin heb om uit te gaan en zij zich hadden voorgenomen om juist niet te gaan.
Misschien kan je een keer serieus tegen je dispuut en vriendinnen zeggen dat je echt goed wil gaan studeren, dus dat je ze je niet alsnog meeslepen naar een feestje terwijl jij nee had gezegd. En dat als jij zegt dat je water wil, je ook écht water wil en het biertje wat voor je neus gehouden word niet opdrinkt. Maar je zal het toch echt zelf moeten doen
Een clubgenoot van me heeft dit ook een keer gezegd, en ik merk dat er wel rekening mee gehouden word
Misschien kan je een keer serieus tegen je dispuut en vriendinnen zeggen dat je echt goed wil gaan studeren, dus dat je ze je niet alsnog meeslepen naar een feestje terwijl jij nee had gezegd. En dat als jij zegt dat je water wil, je ook écht water wil en het biertje wat voor je neus gehouden word niet opdrinkt. Maar je zal het toch echt zelf moeten doen
Een clubgenoot van me heeft dit ook een keer gezegd, en ik merk dat er wel rekening mee gehouden word
Sneeuwvlok- Prater
- Aantal berichten : 591
Punten : 604
Registratiedatum : 18-11-10
Herkenbaar. Ik merk dat ik tegen alles moeilijk 'nee' zeg, behalve tegen studeren. Ik houd dit topic in de gaten (helaas geen tips vanuit hier, ik mis liever ook geen feesten..).
Gast- Gast
Ik denk de sneeuwvlok wel gelijk heeft. Het vergt gewoon zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. En vooral nee zeggen. Ik ben zelf ook niet zo'n student-student. Maar als jij aangeeft toch echt te moeten studeren en anders cola vraagt ipv bier, dan moet je al ergens komen denk ik... Verder kan je misschien vaker in de ub afspreken om samen te studeren? (met vriendinnen bv).
Ow en het vergt wat discipline, maar elke dag je wekker zetten, en dan jezelf te dwingen te douchen/ aankleden kan ook al wat helpen van hoe ik op colleges verschijnt..
Ow en het vergt wat discipline, maar elke dag je wekker zetten, en dan jezelf te dwingen te douchen/ aankleden kan ook al wat helpen van hoe ik op colleges verschijnt..
Serena- Kletskop
- Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Toen ik studeerde had ik ook periodes waarin ik moeite had om om 9 uur in de collegezaal te zitten, dan ging ik altijd naar het avondcollege. Dat was meestal nog prettiger ook, want het was veel kleinschaliger, dus je kon makkelijker vragen stellen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Misschien kun je om te beginnen een vaste dag/avond studieavond maken. Dat je bijvoorbeeld nooit op woensdag mee gaat stappen, maar die avond altijd aan je studie besteedt.
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Volwassen worden. Dat is gewoon het code woord. Deel zelf je tijd in en hou je daaraan.
Nog een tip: zoek een studiemaatje die ook dit probleem heeft, sleep elkaar naar de bieb toe en ga aan de slag!
Nog een tip: zoek een studiemaatje die ook dit probleem heeft, sleep elkaar naar de bieb toe en ga aan de slag!
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Als je maar gemotiveerd genoeg bent om je studie af te maken/ je best te doen dan lukt dat ook, en weet je ook wel waar je prioriteit ligt. Dit heeft niks te maken met nee kunnen zeggen, maar met nee willen zeggen.
Ik ging zelf niet uit als ik s'morgens vroeg les had waar ik heen wilde, of ik ging wel uit maar dronk geen alcohol als ik de dag erna wilde studeren.
Ik ging zelf niet uit als ik s'morgens vroeg les had waar ik heen wilde, of ik ging wel uit maar dronk geen alcohol als ik de dag erna wilde studeren.
Starla- Prater
- Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10
Alle dingen zijn denk ik al gezegd. Altijd naar college gaan is gewoon belangrijk.
Misschien een beetje zweverig maar zo heb ik het ooit op een cursus geleerd. Je tijd op een dag is als een vaas en alle activiteiten die je doet zijn golfballen. Die golfballen zijn allemaal van verschillende groottes aangezien de ene activiteit meer tijd kost dan de ander. Wat je dus doet op een dag bepaal je zelf, alleen op een gegeven moment zit de vaas vol. Het is een dus een kwestie van prioriteiten bepalen. Als je dus wil studeren dan moet de vaas vol zitten met studie, en daarnaast wat sociale activiteiten. En niet zoals het nu is, vol met feestjes, disputen en verenigingen en de hoekjes opgevuld met wat studie.
Een feestje kan dus prima, maar dan zal je de rest van de dag of de week er andere dingen voor moeten laten. Of dus minder naar feestjes gaan.
Keuze is echt aan jou.
Misschien een beetje zweverig maar zo heb ik het ooit op een cursus geleerd. Je tijd op een dag is als een vaas en alle activiteiten die je doet zijn golfballen. Die golfballen zijn allemaal van verschillende groottes aangezien de ene activiteit meer tijd kost dan de ander. Wat je dus doet op een dag bepaal je zelf, alleen op een gegeven moment zit de vaas vol. Het is een dus een kwestie van prioriteiten bepalen. Als je dus wil studeren dan moet de vaas vol zitten met studie, en daarnaast wat sociale activiteiten. En niet zoals het nu is, vol met feestjes, disputen en verenigingen en de hoekjes opgevuld met wat studie.
Een feestje kan dus prima, maar dan zal je de rest van de dag of de week er andere dingen voor moeten laten. Of dus minder naar feestjes gaan.
Keuze is echt aan jou.
Nora- Prater
- Aantal berichten : 752
Punten : 837
Nu ik werk merk ik dat regelmaat erg goed werkt en vind ik het jammer in mijn studententijd niet uitgeprobeerd heb. Dus proberen elke avond zelfde tijd naar bed te gaan. Ook kun je een paar avonden in de week vrijhouden om te relaxen of studeren. Liefst aan het begin van de week, als je dan goed slaapt kun je daar de hele week nog profijt van hebben.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Ik was ook altijd een slechte student. Pas tijdens het schrijven van mijn scriptie heb ik een beetje een ritme gekregen.
Wat voor mij goed werkt is mezelf opleggen van 9.00 tot 17.00 te studeren. In het weekend en 's avonds hoef ik dan niks. Dit werkte bij mij goed omdat ik natuurlijk geen papers of tentamens had en maar 1 deadline. Maar in mijn geval had dit ook wel gewerkt tijdens gewone studiejaren. Ik had maar een paar uur college per week en als ik altijd van 9 tot 17.00 had gestudeerd was dit over het algemeen ruim voldoende geweest om alles netjes op tijd af te krijgen.
En over de feestjes, aangezien ik gewoon van mezelf om 9u in de bieb moest zijn moest ik maar dealen met slaaptekort of een kater als ik niet optijd naar huis ging of teveel dronk. Ik probeerde echte feestjes ook wel vaak op vrijdag te plannen dan.
Wat voor mij goed werkt is mezelf opleggen van 9.00 tot 17.00 te studeren. In het weekend en 's avonds hoef ik dan niks. Dit werkte bij mij goed omdat ik natuurlijk geen papers of tentamens had en maar 1 deadline. Maar in mijn geval had dit ook wel gewerkt tijdens gewone studiejaren. Ik had maar een paar uur college per week en als ik altijd van 9 tot 17.00 had gestudeerd was dit over het algemeen ruim voldoende geweest om alles netjes op tijd af te krijgen.
En over de feestjes, aangezien ik gewoon van mezelf om 9u in de bieb moest zijn moest ik maar dealen met slaaptekort of een kater als ik niet optijd naar huis ging of teveel dronk. Ik probeerde echte feestjes ook wel vaak op vrijdag te plannen dan.
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Nora schreef:Alle dingen zijn denk ik al gezegd. Altijd naar college gaan is gewoon belangrijk.
Dit is zo waar! Ik merk dat als ik de colleges gevolgd heb, het leren ook veel makkelijker is (en in verhouding soms zelfs minder tijd kost) omdat je de stof gedeeltelijk al kent. Als je dus die colleges volgt, levert het je uiteindelijk ook weer wat minder leerfrustratie op!
sonly- Prater
- Aantal berichten : 823
Punten : 887
Om te beginnen denk ik dat je ritme ook afhangt van je studentenstad. Het aantal contacturen, colleges etc. hoe meer des te meer ritme je al hebt.
Maar TO hebben ze bij jullie geen cognitieve trainingen, bij ons heet het studieversnellinsgroep. En daar helpen ze je met je planning en heb je ook een controlemiddel. Ik ben er niet de perfecte student van geworden maar het heeft wel wat geholpen..
Maar TO hebben ze bij jullie geen cognitieve trainingen, bij ons heet het studieversnellinsgroep. En daar helpen ze je met je planning en heb je ook een controlemiddel. Ik ben er niet de perfecte student van geworden maar het heeft wel wat geholpen..
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
Even een upje voor dit topic
Geluk, hoe gaat het nu met studeren?
Geluk, hoe gaat het nu met studeren?
Nora- Prater
- Aantal berichten : 752
Punten : 837
Soortgelijke onderwerpen
» Slechte student..
» Student met studieschuld ook een BKR registratie
» 'Langzame student moet betalen'
» Word-document of Word 97-2003-document?
» Hoe word je als je...
» Student met studieschuld ook een BKR registratie
» 'Langzame student moet betalen'
» Word-document of Word 97-2003-document?
» Hoe word je als je...
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: