Student met studieschuld ook een BKR registratie
+14
Nora
Antibes
Parisienne
Jeanette
Oasis
ellibre
TukTuk
Paper Crown
Siem
Sylvana
Caresses
Melis_je
Susan
Rose
18 plaatsers
Pagina 1 van 4
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Student met studieschuld ook een BKR registratie
http://www.studenten.net/studieleven/nieuws/19855/nibud_student_met_studieschuld_ook_registratie_bkr_?utm_source=Studenten&utm_medium=twitter
En dan willen ze studiefinanciering afschaffen om er een sociaal leenstelsel van te maken? Dat wordt nog leuk met de huizenmarkt..
Wat vinden jullie? Goed idee of niet?
En dan willen ze studiefinanciering afschaffen om er een sociaal leenstelsel van te maken? Dat wordt nog leuk met de huizenmarkt..
Wat vinden jullie? Goed idee of niet?
Gast- Gast
Re: Student met studieschuld ook een BKR registratie
Ik vind het op zich wel een goed iets.
Maar ik vind dat ze dan wel naar de situatie moeten gaan kijken, dus waarom hebben ze deze studieschuld.
Is het ook echt voor de opleiding dan moeten ze geen registratie krijgen.
Maar vrienden van ons hebben geleend omdat ze dan luxer konden leven dan vind ik dat ze wel een registratie moeten krijgen! Ze leenden omdat ze dan gewoon boodschappen konden doen bij de AH (alles A-merk) en de nieuwste TV konden kopen. En natuurlijk niet hun kledingbudget te vergeten van €200,- per maand. Dan nog klagen dat ze weinig geld hebben. (terwijl wij toentertijd met de helft rond kwamen met meer vaste lasten)
Wij hebben toen iedere cent om moeten draaien om geen studieschuld te hebben, eigen keuze maar zijn we achteraf heel blij mee.
Maar ik vind dat ze dan wel naar de situatie moeten gaan kijken, dus waarom hebben ze deze studieschuld.
Maar vrienden van ons hebben geleend omdat ze dan luxer konden leven dan vind ik dat ze wel een registratie moeten krijgen! Ze leenden omdat ze dan gewoon boodschappen konden doen bij de AH (alles A-merk) en de nieuwste TV konden kopen. En natuurlijk niet hun kledingbudget te vergeten van €200,- per maand. Dan nog klagen dat ze weinig geld hebben. (terwijl wij toentertijd met de helft rond kwamen met meer vaste lasten)
Wij hebben toen iedere cent om moeten draaien om geen studieschuld te hebben, eigen keuze maar zijn we achteraf heel blij mee.
Laatst aangepast door Rose op ma 12 maa 2012 - 23:33; in totaal 1 keer bewerkt
Rose- Kletskop
- Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12
Ik vind het belachelijk. Zo worden alle manieren om voor jezelf een kansrijke toekomst op te bouwen weer stukgemaakt en gehinderd door dit soort maatregelen. Bovendien ontgaat mij het echte nut ervan even. Of ik een iphone koop of niet kan ik zelf wel bepalen.
Gast- Gast
Charlie schreef:Ik vind het belachelijk. Zo worden alle manieren om voor jezelf een kansrijke toekomst op te bouwen weer stukgemaakt en gehinderd door dit soort maatregelen. Bovendien ontgaat mij het echte nut ervan even. Of ik een iphone koop of niet kan ik zelf wel bepalen.
Precies. Het is maar goed dat man en ik nu een huis kopen, want ik denk dat we (als deze maatregel wordt ingevoerd) geen huis meer konden kopen de komende jaren.
Gast- Gast
Ik doe mijn ogen dicht, stop mijn vingers en mijn oren en negeer alles.
Ze moeten echt stoppen met dit soort ideeën. Vier jaar geleden vertelde ik in Ecuador trots dat in Nederland iedereen de kans krijgt om te studeren. Tegenwoordig zijn daar je kansen om te studeren bijna beter (oké, niveau wel lager natuurlijk).
Ze moeten echt stoppen met dit soort ideeën. Vier jaar geleden vertelde ik in Ecuador trots dat in Nederland iedereen de kans krijgt om te studeren. Tegenwoordig zijn daar je kansen om te studeren bijna beter (oké, niveau wel lager natuurlijk).
Gast- Gast
Rose schreef:Ik vind het op zich wel een goed iets.
Hoe wil je dat nagaan dan? Moeten mensen die een studielening hebben dan maar hun bonnetjes laten zien om te bewijzen dat ze het echt voor hun studie gebruiken? Ik vind dat wel een erge inbreuk op je privacy. Daarbij gaat het erom of je, met de maandelijkse aflossing van je studieschuld, in staat bent om ook je hypotheek af te lossen. Of je destijds je studielening hebt gebruikt om te stappen of om te studeren lijkt me op dat moment niet heel relevant, ten eerste omdat het voor je aflossing niet uitmaakt en ten tweede omdat je iemand die als student te ruim heeft geleefd daar ook moeilijk jaren later nog op kunt afrekenen. Daarbij, het is gewoon privé, vind ik.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Belachelijk. Neem ook aan dat de mensen die al een schuld hebben daarbuiten vallen? Anders heb je met terugwerkende kracht opeens andere voorwaarden
Gast- Gast
Reva schreef:Belachelijk. Neem ook aan dat de mensen die al een schuld hebben daarbuiten vallen? Anders heb je met terugwerkende kracht opeens andere voorwaarden
Vast niet. Dat is nu toch ook met de langstudeerboetes? Ik wist nog van niets toen ik van studie wisselde, maar ik krijg die boete toch. Halbe Zijlstra verandert graag halverwege de spelregels. Oh en mensen met faalangst werken gewoon boven hun niveau anders hadden ze daar geen last van. Aldus meelevende Halbe Zijlstra.
Ik ga weer verder met mijn ogen dichtknijpen en mijn oren dichtdoen.
Gast- Gast
June schreef:
Vast niet. Dat is nu toch ook met de langstudeerboetes? Ik wist nog van niets toen ik van studie wisselde, maar ik krijg die boete toch. Halbe Zijlstra verandert graag halverwege de spelregels. Oh en mensen met faalangst werken gewoon boven hun niveau anders hadden ze daar geen last van. Aldus meelevende Halbe Zijlstra.
Ik ga weer verder met mijn ogen dichtknijpen en mijn oren dichtdoen.
Dit komt natuurlijk wel uit een heel andere hoek dan de langstudeerboete. Elke nieuwe studielening registreren bij het BKR is natuurlijk ook wel iets anders dan alle tigduizenden oude studieleningen van mensen die allang zijn afgestudeerd alsnog registreren bij het BKR. Ik denk niet dat DUO daar echt veel trek in heeft.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik zou niet weten waarom dit iets compleet anders is en dat meen ik serieus. Oké, misschien inderdaad niet de mensen die nu al aan het afbetalen zijn, maar ik denk dat ze vast de mensen die nu al een lening hebben weer meenemen.
Gast- Gast
June schreef:Ik zou niet weten waarom dit iets compleet anders is en dat meen ik serieus. Oké, misschien inderdaad niet de mensen die nu al aan het afbetalen zijn, maar ik denk dat ze vast de mensen die nu al een lening hebben weer meenemen.
Dit is geopperd door het NIBUD en heeft dus niks te maken met de langstudeerboete, de enige overeenkomst is dat het ook iets met studeren en geld te maken heeft.
Verder ga ik er ook niet over, dus dit is verder niet mijn persoonlijke mening, maar ik DENK dat het niet te vergelijken is, om bovengenoemde reden.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:June schreef:
Vast niet. Dat is nu toch ook met de langstudeerboetes? Ik wist nog van niets toen ik van studie wisselde, maar ik krijg die boete toch.
Dit komt natuurlijk wel uit een heel andere hoek dan de langstudeerboete.
Die 'nieuwe' studieleningen zijn, als je een master wil doen, onvermijdelijk geworden. Dus een bkr-registratie is dan niet meer te vermijden. Ik snap de vergelijking dus wel.
Laatst aangepast door Melis_je op di 13 maa 2012 - 0:11; in totaal 1 keer bewerkt
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Het NIBUD denkt vanuit het geld en wat dat betreft zou iedereen met een lening dan dus iemand met een lening zijn. Wat dat betreft zou het ook goed te verdedigen zijn als iedereen (inclusief afbetalers) zo'n registratie zou krijgen.
Maar goed: we weten het inderdaad niet!
Maar goed: we weten het inderdaad niet!
Gast- Gast
Langstudeerboetes worden overigens ook bij je lening geschreven.
Gast- Gast
Nou ik mag toch hopen dat dit niet ingevoerd gaat worden!
Ik heb een studielening omdat ik anders deze studie niet zou kunnen doen en niet omdat ik het uitgeef aan luxe dingen.
Ik kan heel goed met geld omgaan en zou het echt belachelijk vinden als ik straks geen telefoonabonnement kan afsluiten vanwege mijn studieschuld.
Met de hypotheek net zo, maar dan zou ik eerder zijn voor het niet mogen verzwijgen van de studieschuld in plaats van meteen een negatieve bkr registratie doen terwijl ik altijd alles op tijd betaal.
Ik heb een studielening omdat ik anders deze studie niet zou kunnen doen en niet omdat ik het uitgeef aan luxe dingen.
Ik kan heel goed met geld omgaan en zou het echt belachelijk vinden als ik straks geen telefoonabonnement kan afsluiten vanwege mijn studieschuld.
Met de hypotheek net zo, maar dan zou ik eerder zijn voor het niet mogen verzwijgen van de studieschuld in plaats van meteen een negatieve bkr registratie doen terwijl ik altijd alles op tijd betaal.
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
Ik wordt soms zó moe van NL.
Sylvana- Prater
- Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10
Caresses schreef:Nou ik mag toch hopen dat dit niet ingevoerd gaat worden!
+1 ik leef niet in luxe en heb mijn lening nodig doordat ik door ziekte niet in de daarvoor gestelde termijn heb kunnen afstuderen..
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
Jemig.. studeren kan dus straks alleen maar als je 1) de loterij wint, en 2) als je rijke ouders hebt.
Echt, belachelijk.
Echt, belachelijk.
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
+1!! ik leef ook echt niet ruim en moet toch echt lenen omdat ik het anders echt niet red... Ja ik heb een auto en ik heb zowel een studentenkamer en woon samen, maar dat kan grwoon niet anders omdat deze opleiding niet in NL zit, heen en weer rijden is stukke duurder dan mijn kamer en zonder auto kom ik niet in Belgie.. Openbaar vervoer is geen optie helaas..Caresses schreef:Nou ik mag toch hopen dat dit niet ingevoerd gaat worden!
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Ik heb een schuld van tienduizenden euro's omdat mijn ouders niet in staat waren om mij financieel te ondersteunen en ik mijn studie combineerde met onderzoek (onbetaald) t.b.v. promoveren. Ik heb nu een goed en stabiel inkomen dat normaal gesproken alleen maar groeit de komende jaren, hoef geen leningen af te sluiten of wat dan ook, koop niets op afbetaling. Dat een aflossing op een studieschuld meegenomen wordt in de berekening van de maximale maandlasten voor de verstrekking van een hypotheek lijkt mij zeer redelijk, maar dat ik als wanbetaler gezien wordt wanneer ik een huis zou willen kopen of een abonnement zou willen afsluiten lijkt me volstrekt belachelijk. Ik ben prima in staat om aan al mijn financiële verplichtingen te voldoen, en als iemand zich bewust is van de waarde van geld dan ben ik het wel, na 24 jaar bijna niets gehad te hebben.
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Sylvana schreef:Ik word soms zó moe van NL.
+1, emigreren wordt steeds aantrekkelijker zo (dachten wij al aan, maar dit helpt wel de keus makkelijker te maken).
Oasis- Ratel
- Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Sylvana schreef:Ik wordt soms zó moe van NL.
+1
Het wordt toch steeds verstikkender hierzo.. Ik vraag me af hoe erg het dan wel niet over 10 jaar moet zijn met NL.
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10
Oasis schreef:Sylvana schreef:Ik word soms zó moe van NL.
+1, emigreren wordt steeds aantrekkelijker zo (dachten wij al aan, maar dit helpt wel de keus makkelijker te maken).
+1! Wij zitten er ook aan te denken, moet eerst mijn opleiding afmaken en hoop mijn stage in het buitenland (Thailand) te kunnen gaan doen en daar misschien een contract te krijgen, zodat ik daar kan gaan werken ook na mijn studie.
En anders zijn er er genoeg andere landen waar ik heen kan met deze opleiding.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Ik hoop toch echt niet dat ze dit gaan doorvoeren zeg! Ik doe een HBO studie en leen hiervoor. Mijn (stief)ouders zijn niet in de positie om de studies van mij en mijn zusjes te betalen. Ik kan niet anders dan lenen. Mijn lening is momenteel erg hoog, omdat ik 2 jaar studievertraging heb opgelopen. Naast mijn studie hebben mijn vriend (die fulltime werkt) en ik nog een huishouden te runnen en de zorg voor ons kindje. Ik hoop toch ook echt dat we straks een hypotheek kunnen krijgen als ik eenmaal werk. Zelf zijn we wel zo slim genoeg om niet het maximale aan hypotheek af te sluiten maar te kijken naar wat we per maand kunnen missen (afbetalen van de lening erbij meegerekend). Het wordt steeds belachelijker hier in NL! Waarom studenten 'straffen'?! Want zo zie ik deze regeling een beetje..
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» uren registratie
» Weeën registratie
» Slechte student..
» Hoe word ik een goede student?
» 'Langzame student moet betalen'
» Weeën registratie