Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kitten wil niet echt eten :(.

+6
Inge
Aziraphale
TwistedAngel
Minx
TukTuk
CCC
10 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast do 2 jun 2011 - 23:24

Ik heb sinds woensdag een kitten van 8,5 week en het gaat hartstikke goed. Ze speelt lekker, gaat op onderzoek uit, krabt graag aan mijn broek smile en gaat keurig op de kattenbak. Alleen het eten en drinken gaat niet geweldig.

Wat drinken betreft wil ze alleen kattenmelk drinken en dat drinkt ze ook alleen als ik haar naar haar bakje breng. Maar als ze dan eenmaal drinkt, drinkt ze ook wel goed. Water wil ze echter totaal niet. (En water met melk vermengen om het zo af te bouwen trapt ze (nog?)niet in).

Wat eten betreft wil ze niks wat kattenvoeding betreft. Ik heb dezelfde brokjes als haar vorige baasje maar hier wil ze ze niet eten. Daar at ze ze wel gewoon.

Ik heb ook verschillende soorten blikvoer geprobeerd maar na er even aan te ruiken, loopt ze er weer van weg.

Omdat ze toch moet eten heb ik haar vervolgens stukjes brood en zalm gegeven. Dat eet ze wel op. Maar zo krijgt ze natuurlijk niet de juiste voedingsstoffen binnen dus ik wil gewoon dat ze de brokjes gaat eten.

Omdat ze verder wel lekker speels is heb ik niet het idee dat ze ziek is. En omdat ze wel de zalm en brood eet (en lekker kan bijten in mijn vingers smile )denk ik ook niet dat ze een ontsteking heeft aan d'r tanden ofzo.

Heeft iemand een tip hoe ik dit op kan lossen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast do 2 jun 2011 - 23:31

Staat der kattenbak vlak bij het eten in de buurt misschien?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast do 2 jun 2011 - 23:36

Oh vervelend dat ze nog steeds niet/moeilijk eet.

Zet het eens op een andere plek. Het moet inderdaad niet dicht bij de kattenbak staan. Maar misschien heeft ze het liever op een andere plek. Over het algemeen houden katten van een rustig plekje om te eten, dus in de woonkamer is misschien geen goed idee. Je zou 't in een hoekje in de keuken kunnen zetten (ik weet niet waar je 't nu hebt staan), of in de gang of badkamer (moet ze wel eerst de badkamer vinden).

Maar... Mijn gekke kat at een tijdje geleden ook heel slecht en toen kwam ik er achter dat ze juist beter at als ze wel bij mij was. Dus heb ik een tijdje het eten naast mijn salontafel gehad, dus midden in de woonkamer. Dan at ze ineens wel, als ze dicht bij mij was. Ook deed ik het af en toe op een schoteltje ipv een diep bakje. Dat kan je ook nog proberen. Het is nu trouwens weer prima met haar eetlust, maar het was ook even zoeken naar wat zij prettig vindt en wat ze lekker vindt.

Qua drinken is Mitzi ook een rare trouwens, want zij weigert ook te drinken uit haar bakje. Zij drinkt altijd uit een groot glas in de vensterbank. Kwam ik per toeval achter omdat ze altijd uit mijn glas gaat drinken. Daarom heb ik nu gewoon standaard een glas water in de vensterbank staan voor haar, en het prettige is dat ik ook kan zien dat ze drinkt, kan ik het beter in de gaten houden.

Dus misschien met verschillende soorten bakjes en plekken proberen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast do 2 jun 2011 - 23:40

Met mijn voorgangsters eens. Wel denk ik echt dat het gewoon stress kan zijn, ze is er pas twee dagen. Heeft ze een lange rit gemaakt voor ze bij jou kwam? Ik denk dat ik het een weekje zou aanzien, op een gegeven moment gaat ze echt wel eten (tenzij idd de bak te dichtbij staat of er andere problemen zijn). Eet ze na een week nog niet, zou ik de da even bellen voor advies (heb je de oude baas al gebeld?).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  CCC do 2 jun 2011 - 23:43

Onze kat kregen wij ook rond de 8/9 weken en zij was echt een drama wbt eten. Ik heb haar eten met een beetje gekookt water laten wellen, eerst een beetje afkoelen en en daarna at ze bij ons dan haar bakje leeg. Ik ben het voer toen ook gaan afwegen en gekeken of ze aankwam. Ze was nl. in het nest ook een moeilijke eter en is zelfs 2x bijna overleden omdat het zo slecht met haar ging. Nu 2 jaar later, eet ze werkelijk alles... Zelfs meloen... :shock:

Ik betrapte haar na een tijdje bij de voerbak van onze andere kat en daar at ze gewoon uit, toen ben ik gestopt met alles... Heeft uiteindelijk maar 3 weekjes geduurd ofzo...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  TukTuk do 2 jun 2011 - 23:43

Sowieso geen kattenmelk meer geven, dat is helemaal niet goed voor ze.

Verder inderdaad kattenbak en eten niet vlakbij elkaar zetten. Welke brokjes geef je? Je kan ze eventueel weken in water zodat ze wat zachter worden, en gewoon blijven aanbieden.
Ik heb op meerdere plekken water staan, dat werkt hier ook beter dan alleen bij het eten.

Je kan ook wat water op je vinger doen en laten aflikken? Het kan goed zijn dat ze gewoon nog even moet wennen aan haar nieuwe huisje hoor!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast do 2 jun 2011 - 23:57

Maar als ik haar geen kattenmelk meer geef drinkt ze helemaal niks! Ik weet dat het niet heel goed is daarom wil ik haar op het water krijgen, maar dat weigert ze gewoon. Ik doe het op me vinger, ze ruikt er aan en vervolgens probeert ze zich los te wurmen uit m'n handen. Doe ik hetzelfde met de melk, likt ze m'n vinger. Dan wijs ik naar het bakje en dan gaat ze het braaf opdrinken.

Ik heb de bakjes inmiddels 3x verplaatst ofzo. Eerst stonden ze in de keuken, maar ze snapt geloof ik niet helemaal dat er nog een andere ruimte is waar ze zelf kan komen. (ookal heb ik een open keuken alleen staat er een muur/barretje voor). Als ik in de slaapkamer ben denkt ze ook dat ik weg ben :-).

Toen heb ik ze vooraan de keuken gezet waar ze makkelijker langs komt. Maar nog steeds niks.

Nu heb ik het naast de krabpaal gezet zodat ze het wel tegenkomt (want ze gaat wel naar de krabpaal). En staat wel in de buurt van de kattenbak, maar niet ernaast ofzo. Het is van elkaar gescheiden door een gangpad en een krabpaal. En dit is de plek waar ze het sowieso tegenkomt omdat ze hier steeds het vaakst uit zichzelf is. En de zalm/brood en de melk eet/drinkt ze hier wel gewoon op. Als ik het weer ga verplaatsen komt ze het niet meer echt uit zichzelf tegen.

Maar ik zal het wellen van de brokjes eens proberen. Ik hoop dat het werkt! Volgende week moet ze sowieso naar de dierenarts, dus als het dan nog steeds problemen geeft heeft hij hopelijk nog een oplossing..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast vr 3 jun 2011 - 0:03

Oh ja en als ze speelt is ze aan het brommen, alsof er een motertje draait, een beetje 'rrrrrrrrrr' idee smile . Is dat dan ook spinnen? Want ik dacht dat ze dat alleen deden als ze gewoon rustig ergens lagen. Of knort haar maag dan?

*ja dit is mijn eerste kat smile *

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  TukTuk vr 3 jun 2011 - 0:04

Ze gaat vanzelf wel drinken, desnoods spuit je het met een pipetje in haar bekje. Als jij haar constant kattenmelk geeft, denk ze bij water "ja doeii dat weiger ik, ik wil melk!" Laughing

Je kan beter geen zalm en brood geven, je kan beter gewoon wat kipfilet koken en dat geven zodra het afgekoeld is, of witvis halen in de supermarkt (van die blokken) en dat koken.
En dat eventueel vermengen met de brokjes. Welke brokjes geef je? Zijn ze wel klein genoeg om te kunnen eten?

Overigs hoeft kipfilet niet persee gekookt te worden, rauw mogen ze het ook, maar aangezien ze nog zo jong is en slecht brokjes eet, kan je het misschien beter gekookt geven.


Laatst aangepast door AngelNyn op vr 3 jun 2011 - 0:05; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  TukTuk vr 3 jun 2011 - 0:05

Sproet schreef:Oh ja en als ze speelt is ze aan het brommen, alsof er een motertje draait, een beetje 'rrrrrrrrrr' idee smile . Is dat dan ook spinnen? Want ik dacht dat ze dat alleen deden als ze gewoon rustig ergens lagen. Of knort haar maag dan?

*ja dit is mijn eerste kat smile *

Die van mij bromt ook als hij aan het spelen is of als je hem aanhaalt, dus daar is niks geks aan hoor! Mijn andere kat spint veel zachter, dat hoor je dan weer bijna niet.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast vr 3 jun 2011 - 0:14

Ja ik had toevallig nog zalm liggen dus heb het toen maar daarmee geprobeerd toen ze niks wilde eten. Ik was allang blij dat ze tenminste iets wilde eten :-).
Ik heb het toen daarna inderdaad vermengd met de brokjes, maar toen wilde ze zelfs de zalm niet meer eten!

Ik geef Royal Canin brokjes tot 4 maanden. Die kreeg ze ook bij d'r oude baasje en dat ging goed.

Wat betreft melk/water. Ik heb ook eerst gewoon water gegeven. Maar nadat ze na 5 uur nog steeds niks had gedronken ben ik haar maar melk gaan geven want ik wil niet dat ze uitdroogt en doodgaat :-(.
Ik ga het blijven proberen door de melk aan te lengen met steeds meer water. En misschien inderdaad even een pipetje halen bij de dierenarts volgende week.

Nou ja, ik hoop dat het binnenkort beter gaat! Hopelijk is het gewoon een beetje de stress van alles.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  TukTuk vr 3 jun 2011 - 0:17

Sproet schreef:Ja ik had toevallig nog zalm liggen dus heb het toen maar daarmee geprobeerd toen ze niks wilde eten. Ik was allang blij dat ze tenminste iets wilde eten :-).
Ik heb het toen daarna inderdaad vermengd met de brokjes, maar toen wilde ze zelfs de zalm niet meer eten!

Ik geef Royal Canin brokjes tot 4 maanden. Die kreeg ze ook bij d'r oude baasje en dat ging goed.

Wat betreft melk/water. Ik heb ook eerst gewoon water gegeven. Maar nadat ze na 5 uur nog steeds niks had gedronken ben ik haar maar melk gaan geven want ik wil niet dat ze uitdroogt en doodgaat :-(.
Ik ga het blijven proberen door de melk aan te lengen met steeds meer water. En misschien inderdaad even een pipetje halen bij de dierenarts volgende week.

Nou ja, ik hoop dat het binnenkort beter gaat! Hopelijk is het gewoon een beetje de stress van alles.


Tot volgende week wachten is wel een beetje laat.. En kat kan niet een dag zonder water. Je kan ook even de dierenarts bellen voor advies over het niet willen drinken. Eten kunnen ze wel even zonder, maar drinken niet. Je kan zo'n pipetje gewoon ook bij een dierenwinkel halen, of bij een apotheek een spuitje halen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast vr 3 jun 2011 - 1:18

Zet anders de bak in de keuken en het voer bij het raam daar bij de bank, staat het wat verder uit elkaar...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast vr 3 jun 2011 - 1:19

En probeer met die gewelde brokjes eens uit je hand te eten, echt op je vingertoppen te leggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Minx vr 3 jun 2011 - 2:37

probeer anders eens carnisbest, aangezien ze rouw wel eet eet ze dit misschien ook wel. Kip hoef je niet perse te koken voor je het geeft. Verder inderdaad liever geen kattenmelk. Dat moet meer een traktatie zijn dan standaard drinken.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast vr 3 jun 2011 - 9:19

Of je laat haar gewoon even met rust? Behoorlijke ervaring voor zo'n beestje, en van 1 dagje niet drinken gaat ze écht niet dood hoor. De hele tijd dat gedoe om maar wat te moeten drinken en eten wordt ze ook niet rustiger van. Als ze honger heeft eet ze wel, als ze dorst heeft drinkt ze wel. Of je moet straks een kat willen die haar neus ophaalt voor brokjes en water en alleen nog maar melk en zalm wil... Wijs haar waar haar eten en drinken staat, ze vind het wel. Ik weet dat dit heel hard overkomt, maar straks durf je niet eens te gaan werken omdat ze dan misschien de hele dag niks eet.. Dat wil je toch ook niet? Katten zijn heel erg stressgevoelig, die kleine wordt van haar moeder en vertrouwde omgeving weggeplukt, in een vreemd huis neergezet, alles is vreemd. Dan eet ze ook niet zomaar, ze voelt zich niet in 1 dag op haar gemak.

Hoop dat je me nu niet een of andere bitch of dierenbeul vind ofzo, ik bedoel het goed. Ze red zich wel, vertrouw daar op. Oja, en dat ze speels is en levendig is ook een goed teken, zodra ze sloom wordt moet je aan de bel trekken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  TwistedAngel vr 3 jun 2011 - 9:47

is het heel slecht voor een kat om voer bij de kattenbak te hebben?? Onze eet namelijk alleen daar, en wil nergens anders... als het zijn gezondheid schaad dan moeten we een andere oplossing zoeken
TwistedAngel
TwistedAngel
Prater
Prater

Aantal berichten : 853
Punten : 1047
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Aziraphale vr 3 jun 2011 - 10:00

TwistedAngel schreef:is het heel slecht voor een kat om voer bij de kattenbak te hebben?? Onze eet namelijk alleen daar, en wil nergens anders... als het zijn gezondheid schaad dan moeten we een andere oplossing zoeken

Heeft niks met gezondheid te maken smile Meer met de kieskeurigheid van de kat. Als jouw kat daar lekker eet, prima toch Wink. Mijn katten eten ook best dichtbij de kattenbak.

On topic: ik zou stoppen met haar zo te verwennen en haar even met rust laten. Ze gast vanzelf wel eten/drinken, vooral als ze geen zieke indruk maakt. Ook zou ik een andere kitten erbij nemen, aangezien huiskatten groepsdieren zijn en ze zich vast erg eenzaam gaat voelen op den duur.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast vr 3 jun 2011 - 10:14

Met dat eerste ben ik het eens, Aziraphale. Geef haar morgen maar gewoon wat rust, en als ze echt honger heeft, zal ze echt wel moeten gaan eten.

Maar dat laatste ben ik het niet mee eens (en ach, is een eeuwige discussie). Katten kunnen prima alleen zijn. Ik heb absoluut geen medelijden met mijn kat die alleen is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Inge vr 3 jun 2011 - 10:27

Het zou ook niesziekte kunnen zijn?
Toen onze kat niks wilde eten en drinken bleek dat hij last had van de niesziekte (ondanks inenting)
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Aziraphale vr 3 jun 2011 - 10:29

Marin schreef:Met dat eerste ben ik het eens, Aziraphale. Geef haar morgen maar gewoon wat rust, en als ze echt honger heeft, zal ze echt wel moeten gaan eten.

Maar dat laatste ben ik het niet mee eens (en ach, is een eeuwige discussie). Katten kunnen prima alleen zijn. Ik heb absoluut geen medelijden met mijn kat die alleen is.
Jep, eeuwige discssie Wink Jouw kat zal na zoveel jaren alleen niet eens meer een maatje willen, hoogstwaarschijnlijk. Maar voor zo'n kleine kitten die net uit een warm nest komt en volop wil spelen, zich nog moet ontwikkelen, moet leren 'kats' te zijn is het echt een ander verhaal.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast vr 3 jun 2011 - 10:35

Inge, denk eerder dat het gewoon met wennen te maken heeft. Gipsy is 8 (of 9 intussen?) weken, en woont net twee dagen bij haar. Zo'n katje moet gewoon even wennen. Zal vast wel goedkomen, lijkt me.

Aziraphale, ik (en Sproet volgens mij ook) heb bewust gekozen voor maar 1 kat. Mijn (en Sproet's) huis is niet zo groot en kat kan niet naar buiten (althans, Mitz bij mij nu wel in mini tuintje maar dat telt amper). Dus tja, ik heb er geen medelijden mee, met een kat die alleen is in een appartement. Gipsy is nog klein dus misschien mist ze haar mama nog wel, maar ze zal al gauw niet meer beter weten. Komt vast wel goed smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Inge vr 3 jun 2011 - 10:42

Ja zou goed kunnen hoor Marin. Maar dacht stip het toch even aan, wij dachten ook dat ons katje moest wennen toendertijd... maar dat bleek niesziekte te zijn (hij nieste toen nog niet).. Kan ook heel goed dat Gipsy gewoon moet wennen ja.

Gipsy is wel echt een schatje om te zien (L)
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast vr 3 jun 2011 - 12:47

Katten drinken sowieso heel weinig en ik neem aan dat je niet 24/7 naast de voer- en drinkbak staat of met een pipetje afmeet hoeveel ze binnenkrijgt, dus het kan zomaar dat ze genoeg binnenkrijgt, maar dat het weinig lijkt. Vooral geen andere dingen als brood, zalm of kattenmelk gaan geven, dat mag een kitten van 8 weken nog helemaal niet hebben. Grote kans dat de maag en darmen daarvan van streek raken en dan wil ze misschien helemaal niet meer eten of drinken. Droge brokjes en water is prima. Voer je trouwens wel hetzelfde als wat ze kreeg voor ze bij jou kwam?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gast vr 3 jun 2011 - 20:15

Even een update. Inmiddels drinkt ze water! Very Happy

Gister heb ik eten achterin haar bekje gestopt en daar kauwt ze gewoon lekker op en wurmde ze zich pas echt los toen ze niet meer hoefde. Ze kan het dus wel gewoon eten en ook gewoon kauwen.

Vanochtend ging ze wel even snuffelen bij haar eten maar liep er weer van weg. Omdat ze nu wel goed drinkt ga ik haar tot aan morgenochtend niks geven. Kijken of ze dan wel gaat eten. (Tenzij ze ineens wat suffig gaat worden ofzo)

Verder is ze gelukkig nog steeds heel speels. Ze rent achter vanalles aan, is steeds aan het jagen op niks haha! Gaat ze eerst loeren naar niks, springt dan als een konijn omhoog en heeft het dan zogenaamd gevangen Very Happy .

@ Dijn: Ja ik geef wel hezelfde voer als wat ze eerst had.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kitten wil niet echt eten :(. Empty Re: Kitten wil niet echt eten :(.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum