Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kat/kitten groeit niet...

+8
Rush
Ayla
Sorella
Verona
Suus
Rovine
Roxi3
Jerry
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Jerry zo 20 nov 2011 - 20:48

Ja, alweer een kattenvraag Rolling Eyes

Wij hebben een kat/kitten van precies een half jaar oud. Ik weeg haar één keer per week/2 weken om te kijken of ze goed groeit. Alleen de laatste 6 weken groeit ze niet meer (in gewicht). Ze heeft altijd brokjes en water staan en af en toe krijgt ze wat natvoer.
Ze ziet er verder goed uit, vacht glanst, kijkt helder uit de oogjes en is lekker actief.

Iemand een idee waarom ze nu niet groeit en of dit normaal is bij katten? Ik heb een Excel-bestandje met een groeicurve en ze zit nog wel binnen de 'gezonde gewicht voor leeftijd'-grens, maar eerder liep ze langs de bovengrens en nu komt ze steeds dichter tegen de ondergrens.
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Roxi3 zo 20 nov 2011 - 21:01

Ik heb precies hetzefde probleem gehad, mijn poes/kitten groeide ook niet verder. Ze is nu 1,5 jaar en nog steeds heel klein (iedereen denkt dat ze een paar maanden oud is) maar volgens de dierenarts kerngezond. De dierenarts weet niet waar het aan ligt maar gaf aan dat het wel vaker voorkomt.

Roxi3
Prater
Prater

Aantal berichten : 1099
Punten : 1130
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Rovine zo 20 nov 2011 - 21:32

Is ze al gesteriliseerd?
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Suus zo 20 nov 2011 - 21:45

Als je zeker wilt weten dat ze gezond is, zou ik even langs de dierenarts gaan. Maar mijn ouders hebben ook een poes van een jaar of 8 nu, en die is even klein als onze kittens van 4 maanden oud. Ze is kerngezond!
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Jerry zo 20 nov 2011 - 22:06

Nobucta schreef:Is ze al gesteriliseerd?

Nee, dat gebeurt over 2 weken. Omdat ze zich verder net zo gedraagt als vóórdat ze niet meer groeide, maak ik me niet heel erge zorgen (maar wel genoeg om 't hier te vragen of er meer meiden zijn die dit met hun kat hebben :P ) en denk 'dan hoor ik over 2 weken wel meer'.

Zou 't ook aan haar voer kunnen liggen? Ik ben een poosje geleden (6 weken?) overgestapt op ander voer. Maar dat voer dat ze nu krijgt, schijnt wel beter te zijn dan wat ze eerst kreeg (eerst c1000-brokjes, nu dierenwinkel-brokjes).
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Gast zo 20 nov 2011 - 22:08

Mijn kat is een zogeheten stoppelkat (geboren in de herfst) en echt een klein popje. Hij is nu 2 en ik zie hem nu iets dikker worden maar groot zal hij nooit worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Verona zo 20 nov 2011 - 22:25

Het kan zijn dat jullie kitten gewoon klein blijft, maar het kan ook FIP zijn. http://www.kattenplaza.nl/infofip
Ik zou toch even naar de DA gaan voor de zekerheid, al is het maar even om op FIP te controleren.
Het betere voer is trouwens Royal Canin of Orije, maar daar moet je ook het geld weer voor hebben natuurlijk Wink.
Verona
Verona
Prater
Prater

Aantal berichten : 581
Punten : 708
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Almere

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Jerry zo 20 nov 2011 - 22:36

Ons katje is van mei, dus 't is geen stoppelkat.
En qua voeding krijgt ze niet die hele dure dingen. Dan eet ze nog luxer dan dat wij zelf doen... Er zijn ook katten die 't moeten doen met wat ze zelf vinden. Nou vind ik dat wat overdreven, maar dat hele dure kattenvoer is weer 't andere uiterste, dus ik ga er lekker tussenin zitten :P

Ik heb even het verhaal van FIP gelezen... Denk niet dat dat 't is. En als dat 't wel is, dan kan er toch niks aan gedaan worden (dit klinkt wel heel grof en harteloos Neutral )... Ze heeft geen pijn, ziet er niet ziek uit en speelt als 'n malle...

Zouden ze er bij een dierenspeciaalzaak ook verstand van hebben? Moet ik straks toch naartoe, misschien dat ik het daar ook even kan vragen...
Wel fijn om te lezen dat het niet héél raar is smile
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Sorella zo 20 nov 2011 - 22:37

Geef je haar nog wel kittenvoer?
Sorella
Sorella
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Jerry zo 20 nov 2011 - 23:04

jup....

Maar daar hoor ik ook verschillende verhalen over. De één zegt dat dit 't eerste jaar moet, de ander zegt dat dit moet tot ze gesteriliseerd zijn... Neutral
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Ayla zo 20 nov 2011 - 23:07

Onze kat is ook van mei en ook zo'n klein ding. Je kan voor de zekerheid een wormenkuur geven, maar als ze gewoon speelt eet en drinkt is er niks aan de hand hoor!
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Jerry zo 20 nov 2011 - 23:08

wormenpasta krijgt ze iedere maand...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Rush zo 20 nov 2011 - 23:12

Onze kitten blijft ook een beetje klein. Ze is heel hard gegroeid in het begin en nu staat ze al een paar weken stil, maar het gaat hartstikke goed verder!
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Gast zo 20 nov 2011 - 23:17

ik zou persoonlijk nog wat natvoer gaan geven en dan bij voorkeur die van Royal Canin voor kittens. Het is duur ja, maar er zitten in dat voer zó ontzéttend veel eiwitten en voedingsstoffen, geen enkel ander merk haalt dat. Alle kattenfokkers gebruiken dit ook (en die stappen vrij snel daarna ook over op ander voer omdat het anders te duur wordt) en zelfs het asiel waar onze katten vandaan komen gaf Royal Canin kitten. Een zakje natvoer kost om en nabij de 1 euro, voor ongeveer 12 euro heb je een doosje van 12 stuks (ik koop altijd via zooplus.nl dat is iets goedkoper dan in de dierenwinkel).

Zelf zou ik me niet zo'n zorgen maken over de groei. Ze kunnen na de sterilisatie nog genoeg aankomen namelijk smile Onze poes is bijna anderhalf en die weegt inmiddels 5 kilo terwijl het voordat ze gesteriliseerd werd (december vorig jaar) ook nog zo'n klein ding was smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Verona zo 20 nov 2011 - 23:29

@Oreo, bij de Ranzijn (geen idee of jij er ook 1 in de buurt hebt) is het natvoer 9 euro. Stuk goedkoper dan zooplus. Ranzijn heeft ook een webshop maar die verkoopt het helaas niet. (misschien een vraag sturen naar de klantenservice?)
Verona
Verona
Prater
Prater

Aantal berichten : 581
Punten : 708
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Almere

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Gast zo 20 nov 2011 - 23:38

Verona, als je een Ranzijn in de buurt hebt is dat natuurlijk handig. Wij hebben die hier niet smile En zooplus is voor ons héél veel goedkoper dan de dierenwinkel. Een zak Hills is online iets van 55 euro ofzo, misschien iets meer. In de dierenwinkel is het gerust tien euro duurder. Gelukkig hoeven wij geen kittenvoer meer te geven, maar ik heb wel echt doelbewust RC kitten gegeven toen ze nog klein was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Jerry ma 21 nov 2011 - 0:10

ik zal dan wel een krenterige trut zijn, maar ik ga dat echt niet doen... Rolling Eyes

@ Oreo, je post vind ik een beetje dubbel. Aan de ene kant adviseer je duur natvoer, aan de andere kant zeg je dat ik me geen zorgen hoef te maken smile
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 0:37

Jerry, ik adviseer je dat voer alleen maar omdat er veel voedingsstoffen in zitten die voor een kitten geen kwaad kunnen en alleen maar goed zijn. Dus als je haar te mager/dun vindt, kan je dat geven (maar ik lees ook dat je dat niet wilt, dat is jouw keuze natuurlijk smile). Je hoeft je naar mijn idee geen zorgen te maken omdat ze mooi glanst, speels en actief is. Als ze dan ook regelmatig op de bak gaat, denk ik dat alles wel OK zal zijn. Persoonlijk zou ik me dan geen zorgen maken en er niet voor naar de DA gaan.

Ik snap heel goed dat je RC te duur vindt, want het ís ook duur. Maar je zou het kúnnen proberen te geven, vanwege het feit dat er dus veel eiwitten en andere voedingsstoffen in zitten. Meer niet!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Inge ma 21 nov 2011 - 1:38

Mijn ervaring is wel dat je met "duurder" voer langer doet dan met "goedkoper" voer. Katten eten er minder van omdat het meer vult. Maar het is een keuze die ieder voor zich moet maken natuurlijk.

Hier is de poes ook kleiner gebleven, verder is ze helemaal gezond en zal ze niet groter worden. Nu na 2,5 jaar wordt ze wel iets dikker.
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Jerry ma 21 nov 2011 - 2:58

't is geen dikke kat, maar ze is ook zeker niet mager.
Net bij de dierenspeciaalzaak geweest. De eigenaar wist me te vertellen dat 't heel normaal is dat kittens op 'n gegeven moment niet/bijna niet groeien en dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken.

Qua voer heb ik de 'tussenin'-variant. Véél gezonder (volgens diezelfde meneer) dan de vol-ongezonde-zouten-en-kleurstoffen-brokjes van de supermarkt (whiskas schijnt ook niet goed te zijn: die brokjes krijgen die verschillende kleurtjes door toevoeging van kleurstof), maar niet de allerduurste die er is.
Daarnaast zij hij wel dat niemand, geen dierenwinkel en geen supermarkt 'slecht' voer mag verkopen. Je hebt dus geen ongezond voer, enkel gezonder smile


Tot wanneer hebben jullie je kitten kittenbrokjes gegeven? En voor wiens kat gesteriliseerd is: geven jullie speciaal voor voor gesteriliseerde katten?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Inge ma 21 nov 2011 - 3:06

Wij geven ook vaak de tussenin variant hoor :-) Kijk wel of er geen troep in zit. Zo schijnt de variant van de lidl weer beter te zijn dan sommige duurdere uit de supermarkt.

Wij hebben ze tot een jaar kittenbrokjes gegeven geloof ik. Nou is het vrouwtje ook pas na 1 jaar gesteriliseerd. Het mannetje al eerder. Na het steriliseren hebben wij soms speciaal voor gegeven, de ene keer brokjes voor de gesteriliseerde kat en de andere keer brokjes voor de binnenkat
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 3:31

wij zijn na de sterilisatie overgestapt op gewoon voer, maar dat was meer omdat de andere kat de kittenbrokjes wel erg lekker vond smile
We hebben een hele tijd Royal Canin indoor gegeven, vanwege de stank. Fantastisch voer, we roken helemaal niks. We hebben toen ongeveer een jaar een ander merk gegeven, graanvrij voer, maar dat vonden we toch niet prettig. Nu zitten we op Hill's Light omdat die "kleine" echt moet afvallen.. alleen lukt dat niet. Ze wordt iig niet zwaarder smile Hier doen ze het vrij goed op, maar misschien dat we wel weer over gaan op Royal Canin indoor. Is net iets goedkoper.

Speciaal voer voor sterilisatie hebben we nooit gegeven, vonden we niet nodig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Raindrop ma 21 nov 2011 - 3:31

Jerry schreef:jup....

Maar daar hoor ik ook verschillende verhalen over. De één zegt dat dit 't eerste jaar moet, de ander zegt dat dit moet tot ze gesteriliseerd zijn... Neutral

Wij hebben onze kat ook eerst kittenvoer gegeven en op de zak stond inderdaad dat hij dat zijn eerste jaar mag.
Toen hij een half jaar was hebben we hem laten castreren en de dierenarts adviseerde toen om voer te geven speciaal voor gesteriliseerde/gecastreerde katten. Dat zou ik dus na een sterilisatie zeker doen!
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Raindrop ma 21 nov 2011 - 3:35

Oreo schreef:wij zijn na de sterilisatie overgestapt op gewoon voer, maar dat was meer omdat de andere kat de kittenbrokjes wel erg lekker vond smile
We hebben een hele tijd Royal Canin indoor gegeven, vanwege de stank. Fantastisch voer, we roken helemaal niks. We hebben toen ongeveer een jaar een ander merk gegeven, graanvrij voer, maar dat vonden we toch niet prettig. Nu zitten we op Hill's Light omdat die "kleine" echt moet afvallen.. alleen lukt dat niet. Ze wordt iig niet zwaarder smile Hier doen ze het vrij goed op, maar misschien dat we wel weer over gaan op Royal Canin indoor. Is net iets goedkoper.

Speciaal voer voor sterilisatie hebben we nooit gegeven, vonden we niet nodig.

Wij geven onze kat ook Royal Canin, het is prijzig ja maar hij eet het heel erg graag. Laatst was er bij een dierenwinkel in de buurt een actie, 2 zakken kopen en 3e gratis. Dat scheelt wel. Voorlopig hoeven we ook geen brokjes meer te kopen nu smile
En veel dierenwinkels bij ons in de buurt hebben geregeld ook een actie waarbij je een zakje RC van 400 gram gratis kan krijgen.
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 3:42

Raindrop, ja die acties zijn vaak leuk! Al kopen wij altijd 10kg zakken en dan zijn we alsnog goedkoper uit dan met die acties smile Toen die kleine nog kitten was, had ik online een bon aangevraagd voor kittenvoer. Dat was een zak van 500gr, gratis. Ik kreeg er een extra bon bij, ook voor gratis 500gr voer. Vervolgens kreeg ik nog een kittenpakket, met ook een zak van 500gr gratis.. en je raadt het al, ook dáár zat weer een bon bij smile Dus ik had 2 kilo voer voor niks smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kat/kitten groeit niet... Empty Re: Kat/kitten groeit niet...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum