Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

andere die je kind straffen,toespreken.

+15
Bolleke
Caramba
RYW
nisavi
Coccinelle
PapillonRose
maiadebij
xxjojootjexx
Mamsie
Bruintje Beer
Printje
moepie
ekjir@M
Liadan
mauwmauw
19 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  maiadebij vr 15 apr 2011 - 8:49

hihi ik lees even terug wat je net getypt heb en zie al wat antwoorden op mijn vragen angel

is de gordonmethode vergelijkbaar met AP?

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  maiadebij vr 15 apr 2011 - 8:52

en nog even OT:

Ik zou, als mij dit zou overkomen, ook boos worden. Als ik iets afgehandeld heb met N en hij heeft bijvoorbeeld op de trap gezeten en ik haal hem weer, dan gaan we positief weer verder. Ik zeg dus ook nooit "en nu niet meer.... he??" of "en je nu wel gedragen he?" als ik hem ophaal, maar meer iets als "zullen we nu lekker gaan kleuren?". Wat geweest is is geweest, en ZEKER een derde hoeft zich hier niet mee te bemoeien.

Ook mijn man of ik herhalen iets niet als de ander een conflict had met N. Dat is dan tussen N en mij of tussen N en mijn man. Als ik een voorval wil vertellen wat overdag is gebeurt aan mijn man doe ik dat ook pas als N op bed ligt.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Mamsie vr 15 apr 2011 - 8:55

Liadan schreef:
Printje schreef:Liadan wat versta jij dan onder straffen? In de hoek bijvoorbeeld?
Dat versta ik idd onder straffen en bv. speelgoed afpakken, ergens niet naartoe gaan omdat ze iets hebben gedaan wat jij niet wil, zeggen dat ze stout zijn, ze apart zetten.
Ik denk dat ik onder straffen versta: consequenties hangen aan het ongewenste gedrag van je kind.

Hoe ga je daar straks mee om als ze op school zit? Ik heb in het begin toen ze klein waren ook altijd alles uitgelegd etc ( ja nu nog hoor ) maar als een kind groter is (zeg 6 jaar) lijkt het mij heel erg moeilijk om geen consequenties te hangen aan ongwenst gedrag.

Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Printje vr 15 apr 2011 - 8:56

Even echt puur uit interesse Liadan hoe zie je je dat voor je als je kinderen naar school gaan? Daar krijgen kinderen ook weleens 'straf' als in even niet mee mogen doen, uit de situatie halen of wat dan ook.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 8:56

[quote="maiadebij"]hihi ik lees even terug wat je net getypt heb en zie al wat antwoorden op mijn vragen angel

is de gordonmethode vergelijkbaar met AP?[/quote

gordonmethode komt redelijk overeen met AP. AP is bij veel mensen nog onbekend, terwijl veel KDV's wel de gordon-methode gebruiken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Liadan vr 15 apr 2011 - 8:57

Maia, goede vraag wat ik zou doen in die situatie. Ik denk dat ik zou uitleggen dat J. van het gillen schrikt en dat hij best even mag gillen, maar dan even in een andere ruimte dan waar J. is. Maar ik denk dat ik ook de tv uit zou zetten als hij door zou gaan omdat je nou eenmaal nog een kindje hebt waar rekening mee gehouden moet worden. Ik zou voor N. dan een alternatief bedenken om te doen (misschien een kleurplaat maken van Buurman en Buurman, als die bestaan).
Maar ik denk dat ik het ook nog wel lastig ga krijgen als nummer 2 hier geboren is, met 1 is natuurlijk wel een stuk 'makkelijker'.
Ik wist van tevoren niet dat ik AP zou willen opvoeden maar doe het meeste wel automatisch en ik kwam snel op het dragen en voeden forum terecht en wist toen eigenlijk pas wat AP en UP is en het meeste sluit wel erg aan op hoe wij over omgaan met kinderen denken.
En ik ben ook erg blij met het mooie weer, want ik heb nog maar weinig energie en kan lichamelijk ook niet heel veel meer, dus de zandbak in onze tuin wordt nu heel veel gebruikt:-)

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 9:02

Ik moet zeggen dat ik heel lang geprobeerd heb (bijna) alles AP en volgens de Gordon-methode te doen. Maar nu we een tweede hebben zijn er gewoon vaker situaties waarin ik me niet red met uitleggen en afleiden.

Fenne is bijvoorbeeld vaak ontzettend jaloers op Thije en reageert zich dan (ook fysiek) op hem af. Gaat bijvoorbeeld bovenop hem zitten, trekt aan zijn handjes of wat dan ook. Op die momenten kies ik nu toch echt voor de veiligheid van de jongste en gaat ze na één keer waarschuwen de gang op. Ik vind dat wel heel lastig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Liadan vr 15 apr 2011 - 9:02

mamsie en printje, wij hebben een school op het oog waar zo min mogelijk met straffen en belonen wordt gewerkt (het is een jenaplanschool), maar ik weet wel dat daar niet aan te ontkomen is. Ik vind dat ook niet zo heel erg, ik vind het het belangrijkst dat wij het thuis niet zo doen. Ik vind het niet erg dat ze ziet dat het er niet altijd zo aan toe gaat als thuis. En als wij het ergens echt niet mee eens zijn, dan neem ik aan dat we daarover in gesprek kunnen met de leerkracht.
Maar bij het uitzoeken naar een school hebben wij hier wel heel erg naar gekeken en kijken we hier nog naar, want we hebben haar nog niet opgegeven voor een basisschool.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Printje vr 15 apr 2011 - 9:05

Liadan schreef:mamsie en printje, wij hebben een school op het oog waar zo min mogelijk met straffen en belonen wordt gewerkt (het is een jenaplanschool), maar ik weet wel dat daar niet aan te ontkomen is. Ik vind dat ook niet zo heel erg, ik vind het het belangrijkst dat wij het thuis niet zo doen. Ik vind het niet erg dat ze ziet dat het er niet altijd zo aan toe gaat als thuis. En als wij het ergens echt niet mee eens zijn, dan neem ik aan dat we daarover in gesprek kunnen met de leerkracht.
Maar bij het uitzoeken naar een school hebben wij hier wel heel erg naar gekeken en kijken we hier nog naar, want we hebben haar nog niet opgegeven voor een basisschool.

Ik werk zelf ook op een Jenaplanschool maar Jenaplan heeft niets te maken met wel/niet straffenIk weet niet of je weet wat Jenaplan wel inhoudt maar adners zijn er heel veel leuke en duidelijke sites die ik je zo kan geven.
Natuurlijk wil ik ook zo min mogelijk straffen of wat dan ook maar idd soms ontkom je er niet aan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Liadan vr 15 apr 2011 - 9:09

Ik ben trouwens wel van mening dat de gedachte achter Jenaplan onderwijs ervoor zorgt dat straffen en belonen niet nodig zou hoeven zijn. Dus in die zin heeft Jenaplan misschien niet direct iets te maken met straffen en belonen, maar als je de basisprincipes van Jenaplan volgt, dan vind ik straffen en belonen daar niet bij aansluiten.


Laatst aangepast door Liadan op vr 15 apr 2011 - 9:17; in totaal 1 keer bewerkt

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 9:12

Ik zou een jong kind van een ander alleen toespreken als ik oppas en de ouders er dus niet zijn, of in andere situaties als het kind vervelend tegen mij persoonlijk is en de ouder niet in de buurt is ,of niet ingrijpt. Ik heb wel eens de zoontjes van de neef van mijn vriend toegesproken, ik werd toegeschreeuwd "ik haat jou, stommerd" Ja, dan ga ik niet eerst de ouders erbij roepen. Dan krijgt zo'n kind gewoon een toespraak van me. Ik heb echt een hekel aan van die brutale kinderen.

Maar niet achteraf, ik zeg er meteen wat van. Ik ben een jaar gastouder geweest en ben behoorlijk streng merkte ik. Consequent, dat ook.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 9:13

Wij willen het ook op die manier doen (dus zonder straffen en belonen) en ik weet dat je daar niet onderuit komt in het dagelijkse leven als ze wat ouder zijn. Dat thuis die basis gelegd wordt voor ze naar de basisschool gaat is voor mij al heel veel waard.

Dit artikel was voor mij in ieder geval een behoorlijke eye-opener. Vond het erg interessant om het van deze kant te bekijken:
http://www.kiind.nl/articles/188/Het_breken_van_de_weerbarstige_kinderwil.html


Helaas zijn hier alleen reguliere scholen in de omgeving. Ik ben van mening dat mijn dochter moet leren om gaan met dat het in de omgeving anders kan lopen dan ze zelf gewend is, dat zal later ook gebeuren, maar als het ons té wordt, zullen we wel ingrijpen d.m.v. een gesprek op school bijvoorbeeld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Printje vr 15 apr 2011 - 9:14

Oke, ik reageerde meteen erop omdat mensen soms echt geen idee hebben wat Jenaplan inhoudt en het is in mijn ogen een erg goede onderwijsvorm maar das een ander verhaal Wink

Natuurlijk is ons streven op school om zo min mogelijk te straffen, dit klinkt ook wel zwaarder dan dat het is, maar als een kleuter een andere kleuter bijt dan zitten ze bij mij, na samen erover gesproken te hebben, toch echt even aan de zijkant.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Liadan vr 15 apr 2011 - 9:18

Hmmm nu heb ik mijn vorige bericht veranderd ipv een nieuw bericht te plaatsen...

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  PapillonRose vr 15 apr 2011 - 9:20

Ik zou het echt niet kunnen waarderen als ik straks zelf iets afgehandeld zou hebben met A. en iemand anders het dan dunnetjes over zou doen. Zoals ik het nu zie vind ik dat als je iets hebt afgehandeld, je dan met een schone lei verder gaat er er niet op terug moet komen. Als iemand anders dan ik zelf dat zomaar zou doen, zou ik daar best boos om kunnen worden denk ik. Kijk, ik vind het wat anders als ik er even niet bij ben en er gebeurt iets wat de veiligheid niet ten goede komt, dan mag iemand er best wat van zeggen.

Liadan: Zoals jij omgaat met straffen (of eigenlijk: niet straffen) vind ik echt super! Ik hoop het ook zo te kunnen doen, hoewel het me ook wel moeilijk kan lijken. Ik zou het echt fijn vinden als het me zou lukken om het ook zo te doen in elk geval!
Hoewel ik in belonen dan wel weer iets zie, omdat ik vanuit mijn opleiding meekrijg en ervaar wat de positieve effecten daarvan zijn. Maar straffen hoop ik zolang mogelijk te kunnen vermijden.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Printje vr 15 apr 2011 - 9:22

Liadan schreef:Ik ben trouwens wel van mening dat de gedachte achter Jenaplan onderwijs ervoor zorgt dat straffen en belonen niet nodig zou hoeven zijn. Dus in die zin heeft Jenaplan misschien niet direct iets te maken met straffen en belonen, maar als je de basisprincipes van Jenaplan volgt, dan vind ik straffen en belonen daar niet bij aansluiten.

Welk basisprincipe bedoel je dan? We gaan idd uit van het individuele kind en gaan daarvanuit verder MAAR kidneren moeten ook leren hoe een samenleving 'werkt'. Bepaalde dingen kun je dus niet maken tegenover een adner en daar spreken we de kinderen wel op aan.
Helaas zijn de kinderen van tegenwoordig toch echt niet allemaal even voorbeeldig en moet er soms toch wel gemopperd worden, straffen vind ik zo cru klinken.

Ik ben verder heel erg van het positief benaderen, het samen leren oplossen van een conflict etc etc maar nogmaals dat gaat niet altijd meteen even goed.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Liadan vr 15 apr 2011 - 9:28

Ik bedoel alle basisprincipes samen:-)
En het is wel logisch dat niet alles meteen goed en makkelijk gaat, maar ik ben van mening dat kinderen van in de hoek staan niet leren dat wat ze hebben gedaan niet wenselijk is. Ze leren dan dat ze beter iets niet kunnen doen omdat ze anders in de hoek moeten staan. Ze leren niets over de reden waarom ze iets niet moeten doen.
Maar ik sta zelf niet voor de klas dus heb daar ook geen ervaring mee. (ik werk zelf wel ook op een BSO en daar worden kinderen ook niet gestraft, maar wordt er veel gepraat).

(en nu ga ik naar bed, want ik zit bijna achter mijn laptop te slapen, dus morgen reageer ik verder).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Printje vr 15 apr 2011 - 9:31

Liadan schreef:Ik bedoel alle basisprincipes samen:-)
En het is wel logisch dat niet alles meteen goed en makkelijk gaat, maar ik ben van mening dat kinderen van in de hoek staan niet leren dat wat ze hebben gedaan niet wenselijk is. Ze leren dan dat ze beter iets niet kunnen doen omdat ze anders in de hoek moeten staan. Ze leren niets over de reden waarom ze iets niet moeten doen.
Maar ik sta zelf niet voor de klas dus heb daar ook geen ervaring mee. (ik werk zelf wel ook op een BSO en daar worden kinderen ook niet gestraft, maar wordt er veel gepraat).

(en nu ga ik naar bed, want ik zit bijna achter mijn laptop te slapen, dus morgen reageer ik verder).

ahaah weltrusten. Ze leren ( in ieder geval bij mij) wel zeker over de reden waarom, daar praat ik namelijk met de kinderen over maar sommige dingen zijn dan nog niet oke en zit het kindje toch even apart. Naderhand praat ik er nog kort over, vraag waarom hij/zij daar zit en hoe we het de volgende keer anders kunnen doen.

Maar ik weet niet waar je woont maar op onze school ben je altijd welkom om een kijkje te komen nemen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Coccinelle vr 15 apr 2011 - 9:33

Ik heb dat artikel van kiind ook gelezen, erg interessant en heel duidelijk met die voorbeeld situaties.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Printje vr 15 apr 2011 - 9:41

Met veel dingen ben ik het eens in het artikel maar bij veel dingen denk ik ook ja maar.... zo;n artikel is erg eenzijdig en er bestaan ook tal van artikelen die juist de andere kant juist helemaal verheerlijken/ als DE manier (om het maar even heel erg zwart wit te zeggen).

Begrijp me niet verkeerd maar zo kan je over ieder onderwerp wel iets bedenken wat er ow zo slecht aan zal zijn maar uit dit artikel zou je bij bepaalde dingen ook je vraagtekens kunnen zetten of het allemaal wel zo goed is.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 18:18

-


Laatst aangepast door Storm op vr 15 apr 2011 - 20:13; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  nisavi vr 15 apr 2011 - 18:31

Wanneer ik al "gestraft" heb of er iets van gezegd heb dan vind ik het niet nodig dat oma of opa dat nog eens doet. Maar zijn ze alleen met haar dan vind ik het prima.

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Liadan vr 15 apr 2011 - 18:57

Printje schreef:
Liadan schreef:


Maar ik weet niet waar je woont maar op onze school ben je altijd welkom om een kijkje te komen nemen.

smile Ik kom in ieder geval ook uit Brabant, ik woon dichtbij Den Bosch (zou wel toevallig zijn als je hier in het dorp werkt, haha).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  RYW vr 15 apr 2011 - 20:25

Als ik niet in de buurt ben mogen anderen (lees: oma, oom en tante, etc., niet elke willekeurige vreemdeling) het doen, anders doe ik het. Met uitzondering van mijn vriend (hij is niet de vader van de jongens), die heeft wel de 'status' van medeopvoeder hier in huis, dus die mag het ook. En ik ben er al helemaal niet van gediend dat andere mensen het nog eens dunnetjes over komen doen als ik de zaken al uitgesproken heb met de jongens. Dan is het voor hun afgesloten en dan wordt het ineens weer een issue, terwijl dat het allang niet meer was.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Gast vr 15 apr 2011 - 21:18

Als ik er niet bij ben, vind ik het vrij logisch dat degene die op dat moment bij ze is, hen toespreekt of straf geeft maar als ik dat al gedaan heb, moet een ander dat niet meer doen. dat vind ik zelfs van mijn man niet goed.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

andere die je kind straffen,toespreken. - Pagina 2 Empty Re: andere die je kind straffen,toespreken.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum