Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Jouw kind met andere kinderen

5 plaatsers

Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 1:43


Ik ben benieuwd hoe jullie kinderen zijn in een omgeving met andere kindjes. Zijn ze assertief of juist verlegen? Vinden ze het leuk om met andere kinderen te spelen en hoe doen ze dat?

Onze oudste is ontzettend assertief. Aan de ene kant vind ik dat hartstikke fijn, want ik was vroeger precies het tegenovergestelde en liet me altijd de kaas van het brood eten. Aan de andere kant vind ik het soms wel lastig, als ze zo bazig is richting andere kinderen. Gisteren waren we bijvoorbeeld op een verjaardag en daar was een meisje dat drie maanden ouder is dan Fenne. Fenne wordt dan helemaal enthousiast en wil samen met haar spelen. Maar dan wel op een bazige manier; ze moet wel doen wat Fenne zegt en ze wil het liefst alle speeltjes in eigen beheer houden laughcry . Ik probeer haar altijd uit te leggen dat 'samen delen, samen spelen' veel leuker is, maar dat heeft tot op heden weinig effect.

Op het KDV schijnt ze dat trouwens niet te doen. Ik heb het daar wel eens gevraagd, maar ze herkenden haar niet in mijn omschrijving van het niet kunnen delen. Ik ben soms weleens bang dat kindjes bang voor haar kunnen worden door haar onbezonnenheid en bazigheid.

Hoe zijn jullie kindjes in samenspelen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 1:52

Ik was vroeger net zoals jouw dochter geloof ik. Wel lastig lijkt me dat, vooral op deze leeftijd kun je dat nog niet goed uitleggen.

Mijn zoontje speelde tot voor kort graag alleen maar begint nu wel vriendjes te krijgen, op het kdv ook. Daarvoor speelde hij wel met andere kinderen maar dan vooral achter elkaar aan rennen en niet echt spelen, nu heeft hij 1 vriendje waar hij helemaal fan van is en die twee spelen de hele dag overal mee samen. Maar hij is verder niet bazig, hij laat eerder over zich heen lopen, maar niet té veel vind ik. Een jaar geleden bijv deed hij dat veel meer, als er toen een kindje in de buurt kwam van hem liet hij al het speelgoed vallen waar hij mee bezig was omdat hij dacht dat die ander het ging afpakken. Dat heeft hij nu helemaal niet meer.

Mijn dochter is een ander verhaal, haha. Die is ruim 1,5 jaar en ze heeft twee 'vriendinnetjes' op het kdv van ong dezelfde leeftijd en die spelen samen maar zijn ook echt aan elkaar gewaagd, pakken elkaars speelgoed af etc. Dat gaat een hele tijd goed en mijn dochter gromde als baby vaak en toen heeft ze een keer ontdekt dat als ze gromt bij die meiden dat ze dan weggaan haha. Dus ze speelt met andere kinderen en als ze het zat is gromt ze. Maar zij is nog te klein om echt te spelen, ze spelen meer naast elkaar dan met elkaar. Maar ik zie haar ook nog wel een bazig typje worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 1:57

Tygo is ook gelijk met 'vreemde' kinderen aan het spelen. Vorig jaar toen we op vakantie gingen had hij al een vriendje gemaakt terwijl we de voortent nog aan het opzetten waren haha. Ook hij wil soms naar mijn mening iets teveel bepalen waarmee er gespeeld gaat worden. Hij vind het leuk om daar een beetje de baas over te spelen. Hij heeft het in mijn ogen bijvoorbeeld soms erg nodig om te spelen met iemand die niet naar zijn pijpen danst, die niet per definitie doet wat hij zegt. Gelukkig vind hij dat ook goed en maken ze dan niet al te veel ruzie. Tygo is ook echt een allemansvriendje, hij kan met iedereen goed opschieten en schijnt het lieverdje van de klas te zijn volgens de juf haha.

Onze Jens is eerst een beetje terughoudend en kijkt heel even de kat uit de boom. Dit duurt zo'n 5 tot 10 minuten. Hij gaat dan wel met het speelgoed spelen maar kijkt alleen nog maar naar de andere kindjes, meer niet. Hij lijkt dan bijna een beetje verlegen, maar dat is hij toch echt niet. Na een tijdje is ook hij heerlijk met de kinderen aan het spelen en dat gaat eigenlijk altijd goed. Jens is meer een volger en 'volgt' de anderen als het ware met het spelen. Máár áls hij iets niet wil dan krijgt ook niemand dat voor elkaar. Bij hem is nee duidelijk nee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 2:08

Mijn zoontje bijt ook enorm van zich af. Hij laat zich niet zomaar iets afpakken of ergens weg duwen (wat veel gebeurt op die leeftijd)
Maar daarin tegen pakt hij ook gewoon af, en mogen andere kindjes b.v. niet bij hem in hetzelfde huisje ofzo spelen.
Ik ben hem nu aan het leren om samen te spelen maar ik weet dat het op die leeftijd gewoon heel lastig is.
Verder kan hij wel ontzettend leuk samen spelen. Als er lol en plezier is dan gaat het super goed !

Ook gaat hij altijd meteen op onderzoek uit en speelt ook nog heel graag alleen.
Maar misschien is het niet te vergelijken met jullie kinderen omdat ze toch wat ouder zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Flemy zo 17 apr 2011 - 4:13

Mijn dochter is heel sociaal, maar het ligt wel aan de leeftijd van het andere kind hoe ze er mee om gaat.
Met een jonger kind is zíj namelijk altijd heel assertief, maar met een ouder kind dan laat ze zich meestal wel wat zeggen.
Op het KDV heeft ze 4 vaste vriendjes (wel alle 4 jongens toevallig) waar ze leuk mee speelt. Ze zijn wel allemaal ouder, maar dat zijn ze sowieso in haar groep.
Thuis hebben we naast ons en tegenover ons kinderen wonen, beide zijn ze een jaar jonger. Daar speelt ze veel mee, maar dan is zij duidelijk de baas aan het spelen en kan ze ook moeilijk delen. Die jongere kindjes mogen dan niet zoveel van haar.

Vandaag waren we in een grote openbare speeltuin (bedoel dus eentje waar je voor moet betalen) en daar speelde ze eigenlijk niet zoveel met andere kinderen. Ze zocht ze wel op en ze loopt gerust met andere kinderen mee naar bijvoorbeeld de schommel. Maar als ze dan klaar is met schommelen verlaat ze die kinderen zonder omkijken zeg maar en gaat dan wat anders doen.

Maar ze houdt wel echt van de gezelligheid van andere kinderen. Want als ze bijvoorbeeld hier in de speeltuin speelt dan vraagt ze vaak genoeg aan de andere kindjes of ze bij haar willen spelen.

Verlegen naar andere kinderen is ze echt nooit en nooit geweest ook. Tegenwoordig heel soms alleen bij volwassenen.
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 6:38

H. is ook behoorlijk assertief. Toen ze nog klein was eigenlijk al, als je daar dan al van kan spreken.
Zo klein als ze was friemelde ze zoch overal tussendoor en zwiepte dan met haar armen om alle speeltjes naast zich te krijgen...

Ze speelt op zich graag samen maar wel liever met kindjes die wat ouder zijn.
Ik denk ook haast omdat die wat tegengas geven. H. pakt veel af en de meeste kindjes laten het gewoon gebeuren en volgens mij vind ze daar geen bal aan laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Mikki zo 17 apr 2011 - 7:02

Mijn oudste was altijd heel verlegen. Ze liet zich alles afpakken. Ze moest altijd even de kat uit de boom kijken, en dan kwam ze los.
Nu ze op de peuterspeelzaal zit is dat helemaal veranderd. Ze spreekt nu overal wildvreemde kinderen aan, en speelt met iedereen. Ze laat zich nog steeds snel iets afpakken, maar ze begint wel assertiever te worden.
Zelfs hier thuis liet ze haar speelgoed afpakken, maar sinds ze een zusje heeft weet ze heeel goed aan te geven dat het van haar is!

Mikki
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 263
Punten : 264
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Printje zo 17 apr 2011 - 7:27

R.uben is een heel sociaal mannetje. Als we op straat kinderen tegenkomen roept hij meteen al HAI. Bij het kdv heeft hij twee vaste vriendinnetjes waar hij iedere keer weer mee speelt. Wel laat hij alles afpakken, hij kijkt een keertje en gaat ergens anders mee spelen.

Ook vertelden zijn leidsters dat hij jongere kindjes 'troost' als een baby huilt gaat hij erheen en gaat hij aaien.


Als we ergens op visite gaan speelt hij ook met alle kindjes mee. Wel moet hij eerst altijd even wennen, de eerste 10? min ongeveer wil hij alleen maar bij mij zitten en kijken naar wat er gebeurd daarna gaat hij spelen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  SparklingEyes zo 17 apr 2011 - 19:47

N. is redelijk rustig in zijn spelen naar anderen. Hij laat iets wel afpakken en soms kijkt hij dan heel beteuterd naar ons. Soms vindt hij het echt niet leuk en dan wordt hij boos / huilen.

Naar ons neefje toe is hij anders dan op het KDV.. Hij is altijd erg onder de indruk van zijn 8 maanden oudere neefje. Toch begint hij nu steeds meer terug te pakken en krijgt hij meer een 'kop er op' zeg maar ;0
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Purmereutel

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 0:13

D. is assertief en laat zich door niemand op de kop zitten, ook niet door kindjes van een paar jaar ouder. Dat vind ik wel leuk om te zien, ik was als kind verlegen en rustig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 0:15

N.ali is altijd heel vrolijk,vriendelijk en sociaal naar andere kinderen/mensen. Hij wil alles wel delen. Als een ander kind iets van hem afpakt dan loopt hij meestal weg. Behalve bij zijn nichtje. Dan pakt hij het gewoon terug en van de week gaf hij haar ook nog een duw en zei: Stoutert! Je mag het niet afpakken. nerd

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Dolphinne ma 18 apr 2011 - 1:02

Mijn zoontje is wel redelijk assertief.
Laatst hebben we een oudergesprek gehad op het kdv. Het viel de leidsters erg op dat ons zoontje graag de controle wil hebben over dingen.
Hij wil bijv. beslissen wie er naast hem komt zitten aan de tafel. En hij roept dan ook heel hard nee als hij vind dat een kindje niet naast hem mag (en duwt hem ook zo aan de kant). Het maakt hem dan niet uit dat een kind een jaar ouder is dan hem.
Dat heeft hij ook thuis vaak met wie waar op de bank zit bijv. Eerst gingen we daar ook vaak in mee en gaven we hem dus ook die controle, maar nu we er meer op letten gaan we er wel vaker tegenin en krijgt hij niet steeds zijn zin.

Hij vind het soms wel moeilijk om speelgoed te delen, maar dat gaat steeds beter.
Hij is wel heel erg van regeltjes en zegt er ook wat van als een ander (ook volwassenen) zich er niet aan houdt.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 3:45

Arden schreef:Ik was vroeger net zoals jouw dochter geloof ik. Wel lastig lijkt me dat, vooral op deze leeftijd kun je dat nog niet goed uitleggen.

Ben je nu nog steeds bazig Arden Laughing ? Het is inderdaad best lastig.

Eigenlijk moet ze gewoon een keer een kindje treffen dat nóg wat baziger en assertiever is dan zij is. Maar dat is nog best lastig, want ze probeert zelfs kinderen die twee keer zo groot zijn onder de duim te houden.. Wij hopen ook echt dat je jongste tegengas gaat bieden als hij wat ouder is, anders krijgt hij het nog zwaar.

Heeft er anders misschien iemand een draakje in de aanbieding om mijn dochter een keer op haar nummer te zetten Twisted Evil ?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 4:21

Je mag mijn dochter over een paar maanden wel lenen, ik denk dat zij haar wel aan zal kunnen Wink

Ik ben niet meer bazig, in elk geval niet bij vreemden, maar ik moest laatst voor een vak feedback vragen over mijn negatieve eigenschappen (onder andere) aan 3 mensen en ik kreeg van alledrie dat ik dominant ben, haha. Dus ik denk dat het er wel nog een beetje inzit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw kind met andere kinderen Empty Re: Jouw kind met andere kinderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum