Eén dag per week geen vlees?
+11
Guus
Minx
Jeanette
Ugly Betty
TNMN
xxDila
Susan
Mizz_S
TukTuk
Gizmo
minoessepoes
15 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Eén dag per week geen vlees?
Break Of Day schreef:Lilium schreef:Break Of Day schreef:Lilium schreef:Break Of Day schreef:Ik eet vrijwel iedere dag vlees. Waarom? Omdat ik het lekker vind en ik beschouw het als het hoogtepunt van de maaltijd.
En daar heb je ook groot gelijk in. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen.
Maar neem je het ook niet in overweging om 1 dag geen vlees te eten als dat een flinke steen bij kan dragen aan een betere wereld voor de dieren? Of desnoods een stukje keurmerk-vis ofzo? Is geen aanval hoor, maar ik vraag me dat gewoon af...
Ja je hebt gelijk, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me tot op heden nooit bewust heb beziggehouden met het milieu en dieren.
De bekende slogan 'Een beter milieu begint bij jezelf' gaat hier 100 % op.
Okee, dan ben je je er dus gewoon niet bewust van. Wil je je er ook niet bewust van worden? In het geval van; als iedereen 1 dag in de week geen vlees zou eten, zou het er al een stuk beter uitzien. Maar inderdaad, dat doet niet iedereen
Lilium, het is niet dat ik me er niet bewust van wil worden.. Juist wel, het is een feit dat je al met 1x per week minder vlees eten, een verschil(letje) kunt maken. Maar ik denk dat ik tot nu toe gewoon voor de makkelijkste weg heb gekozen ofzo..
Dit topic zet me eigenlijk wel een beetje aan het denken..
Ik zal het eens met mijn vriend bespreken, ook zo'n onverbeterlijke carnivoor , ben benieuwd wat zijn visie op deze kwestie is.
Ik probeer je ook niet aan te vallen ofzo hoor! Wees gerust, ik ben niet zo'n type dat iedereen wil overtuigen van haar gelijk
Het is inderdaad ook heel eenvoudig om voor de makkelijke weg te kiezen...
Ik ben benieuwd of je er uit kan komen met je vriend! Misschien kun je hem wat lekkere recepten zonder vlees laten proberen? Of een keertje vis in plaats van vlees? En dan de volgende dag weer een lekkere biefstuk Wie weet
Gast- Gast
Ik vind het trouwens wel ''leuk'' om te lezen dat jullie jezelf hiermee egoïstisch vinden. Want veel mensen sluiten daar juist hun ogen voor en hebben als redenatie ''dat die dieren toch wel worden afgemaakt''. Dat jullie jezelf egoïstisch noemen hierin, laat in ieder geval zien dat jullie je er wel bewust van zijn. Pfff, ik ben nooit zo heel sterk in onder woorden brengen wat ik bedoel, maar jullie snappen het vast
Gast- Gast
Je verwoord het prima hoor.. Ik ben me er van bewust nu is het alleen nog de bedoeling dat ik er ook iets mee ga doen..Lilium schreef:Ik vind het trouwens wel ''leuk'' om te lezen dat jullie jezelf hiermee egoïstisch vinden. Want veel mensen sluiten daar juist hun ogen voor en hebben als redenatie ''dat die dieren toch wel worden afgemaakt''. Dat jullie jezelf egoïstisch noemen hierin, laat in ieder geval zien dat jullie je er wel bewust van zijn. Pfff, ik ben nooit zo heel sterk in onder woorden brengen wat ik bedoel, maar jullie snappen het vast
Maar hoe zit dat eigenlijk met vis wat je in de supermarkt koopt?
Gast- Gast
[quote="Lilium"][quote="Break Of Day"][quote="Lilium"][quote="Break Of Day"][quote="Lilium"]
Nee, ik voelde me ook niet aangevallen het is meer dat ik nu denk van 'jeetje dat ik hier nooit eerder bij stilgestaan heb'.
Break Of Day schreef:
Ik probeer je ook niet aan te vallen ofzo hoor! Wees gerust, ik ben niet zo'n type dat iedereen wil overtuigen van haar gelijk
Ik ben benieuwd of je er uit kan komen met je vriend! Misschien kun je hem wat lekkere recepten zonder vlees laten proberen? Of een keertje vis in plaats van vlees? En dan de volgende dag weer een lekkere biefstuk Wie weet
Nee, ik voelde me ook niet aangevallen het is meer dat ik nu denk van 'jeetje dat ik hier nooit eerder bij stilgestaan heb'.
Gast- Gast
Ik zou voor vis aanraden om naar een goede viskraam te gaan, daar zijn de visjes zóveel lekkerder! En als je naar een goede gaat dragen ze ook het keurmerk. Wat informatie hierover:
Het MSC-keurmerk garandeert dat een vis duurzaam gevangen is. Het keurmerk is vergelijkbaar met FSC (Forest Stewardship Council), dat duurzaam hout garandeert.
Marine Stewardship Council
MSC is een afkorting van Marine Stewardship Council. Dit is een onafhankelijke, internationale organisatie die zich inzet om het visaanbod in de zee voor de lange termijn te garanderen. Ook wil de organisatie de leefomgeving van de vissen gezond houden.
De MSC-organisatie is in 1997 opgericht door het Wereld Natuur Fonds en Unilever om duurzame visvangst te bevorderen. Sinds 1999 is de organisatie onafhankelijk en inmiddels uitgegroeid tot een organisatie met kantoren in Groot-Brittannië, Schotland, Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Japan, Zuid-Afrika en Australië.
Waarom MSC-keurmerk?
Nieuw logo MSC 2009
Duurzame visserij is een belangrijk antwoord op overbevissing en bijvangst. Om ook in de toekomst vis te kunnen blijven vangen, moet er voldoende volwassen vis in de zee achterblijven die kan zorgen voor nieuwe aanwas.
Duurzame visserij maakt gebruik van vistechnieken waarbij de kans op bijvangst sterk afneemt. De vissers respecteren de natuur onder water. Duurzame visserij is dus niet alleen noodzakelijk voor het behoud van de vis, maar ook voor het behoud van de vissector.
Duurzaam gevangen vis is te herkennen aan het MSC-keurmerk.
Het MSC-keurmerk garandeert dat een vis duurzaam gevangen is. Het keurmerk is vergelijkbaar met FSC (Forest Stewardship Council), dat duurzaam hout garandeert.
MSC is een afkorting van Marine Stewardship Council. Dit is een onafhankelijke, internationale organisatie die zich inzet om het visaanbod in de zee voor de lange termijn te garanderen. Ook wil de organisatie de leefomgeving van de vissen gezond houden.
De MSC-organisatie is in 1997 opgericht door het Wereld Natuur Fonds en Unilever om duurzame visvangst te bevorderen. Sinds 1999 is de organisatie onafhankelijk en inmiddels uitgegroeid tot een organisatie met kantoren in Groot-Brittannië, Schotland, Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Japan, Zuid-Afrika en Australië.
Waarom MSC-keurmerk?
Nieuw logo MSC 2009
Duurzame visserij is een belangrijk antwoord op overbevissing en bijvangst. Om ook in de toekomst vis te kunnen blijven vangen, moet er voldoende volwassen vis in de zee achterblijven die kan zorgen voor nieuwe aanwas.
Duurzame visserij maakt gebruik van vistechnieken waarbij de kans op bijvangst sterk afneemt. De vissers respecteren de natuur onder water. Duurzame visserij is dus niet alleen noodzakelijk voor het behoud van de vis, maar ook voor het behoud van de vissector.
Gast- Gast
_Donnaa schreef:Je verwoord het prima hoor.. Ik ben me er van bewust nu is het alleen nog de bedoeling dat ik er ook iets mee ga doen..Lilium schreef:Ik vind het trouwens wel ''leuk'' om te lezen dat jullie jezelf hiermee egoïstisch vinden. Want veel mensen sluiten daar juist hun ogen voor en hebben als redenatie ''dat die dieren toch wel worden afgemaakt''. Dat jullie jezelf egoïstisch noemen hierin, laat in ieder geval zien dat jullie je er wel bewust van zijn. Pfff, ik ben nooit zo heel sterk in onder woorden brengen wat ik bedoel, maar jullie snappen het vast
Maar hoe zit dat eigenlijk met vis wat je in de supermarkt koopt?
En dat is al een hele stap!
Bij vis die je in de supermarkt koopt, moet je altijd even opletten. Er zijn namelijk verschillende soorten.
Je hebt een MSC-keurmerk voor duurzaam gevangen vis, dus echt vis uit de zee/oceaan.
Dan is er een ASC keurmerk, dat staat voor duurzaam gekweekte vis.
En bij de AH kun je ook nog vis kopen met een ander soort keurmerk, ik weet alleen zo gauw even niet hoe deze heet.
En dan kun je nog naar de natuurvoedingswinkel, waar vis verkocht wordt die zonder drijfnetten gevangen is...
Sowieso is de meeste diepvriesvis en dergelijke niet biologisch of duurzaam gevangen. Dan krijg je dus het kilo-knaller effect. Hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg
Gast- Gast
Bedankt voor de uitleg.. Verse vis halen we altijd bij de visboer, want daar woon ik erg dichtbij..
Maar ik wil nog wel eens zalm plakken halen bij de supermarkt, gewoon voor op een hard bolletje.. Ik zal eens letten op die keurmerken..
Wat verstaan jullie eigenlijk onder diepvriesvis? Volgens mij ontbreekt er hier iets bij mij, want de enige diepvriesvis die ik ken zijn vissticks, whaha..
Maar ik wil nog wel eens zalm plakken halen bij de supermarkt, gewoon voor op een hard bolletje.. Ik zal eens letten op die keurmerken..
Wat verstaan jullie eigenlijk onder diepvriesvis? Volgens mij ontbreekt er hier iets bij mij, want de enige diepvriesvis die ik ken zijn vissticks, whaha..
Laatst aangepast door _Donnaa op vr 15 apr 2011 - 2:41; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Noa schreef:Ik zou voor vis aanraden om naar een goede viskraam te gaan, daar zijn de visjes zóveel lekkerder! En als je naar een goede gaat dragen ze ook het keurmerk. Wat informatie hierover:
Waarom MSC-keurmerk?
Nieuw logo MSC 2009
Kijk, dit bedoel ik dus
En duurzaam gekweekte vis houdt dus in dat de vissen voldoende ruimte krijgen en niet worden volgestouwd met chemicaliën en dergelijke.
Viskramen zijn uiteraard prima om naar toe te gaan, maar dan moet je inderdaad letten op het keurmerk... Dan weet je zeker dat je goede vis koopt
Gast- Gast
Ik moet zeggen dat ik me zelf ook pas sinds een paar jaar bewust ben geworden van dit allemaal hoor. Voor die tijd wist ik er gewoon niet zoveel van en kon het me minder schelen. Nu vind ik het wel belangrijk wat ik binnen krijg. Het is niet alleen belangrijk voor de dieren, maar ook voor jezelf. Om goedkoop vlees zou goedkoop te kunnen maken geven ze de dieren allerlei middelen die niet zozeer gezond zijn, als wel econcomisch voordelig... Dit soort praktijken wantrouw ik. Liever eet ik meer natuurlijk gegroeide groentes/vis en vlees.
Gast- Gast
[quote="Break Of Day"][quote="Lilium"][quote="Break Of Day"][quote="Lilium"][quote="Break Of Day"]
Dan heeft dit topic dus een mooi nut Als je er nog meer over wilt weten, er is zoveel te vinden op internet! Misschien kun je dan ook je vriend overtuigen
Lilium schreef:Break Of Day schreef:
Dan heeft dit topic dus een mooi nut Als je er nog meer over wilt weten, er is zoveel te vinden op internet! Misschien kun je dan ook je vriend overtuigen
Gast- Gast
Noa schreef:Ik moet zeggen dat ik me zelf ook pas sinds een paar jaar bewust ben geworden van dit allemaal hoor. Voor die tijd wist ik er gewoon niet zoveel van en kon het me minder schelen. Nu vind ik het wel belangrijk wat ik binnen krijg. Het is niet alleen belangrijk voor de dieren, maar ook voor jezelf. Om goedkoop vlees zou goedkoop te kunnen maken geven ze de dieren allerlei middelen die niet zozeer gezond zijn, als wel econcomisch voordelig... Dit soort praktijken wantrouw ik. Liever eet ik meer natuurlijk gegroeide groentes/vis en vlees.
Helemaal mee eens Noa!
Ik ben er nu wel iets langer mee bezig, mede omdat mijn neefje en nichtje me hebben aangestoken, die zijn al jaren vegetariërs.
En het is inderdaad voor je eigen lichaam ook zoveel beter om minder of in ieder geval ''goed'' vlees te eten!
Gast- Gast
Ja idd!
Ik ben zelf ook totaal geen heilig boontje ofzo hoor. Hou ontiegelijk veel van goed eten, maar ik denk dat dit juist een reden kan zijn om bewust om te gaan met wát je binnenkrijgt. En ik vind het ook belangrijk dat mensen weten dat je echt niet hoeft af te zien om iets te kunnen bijdragen. Het was voor mij echt een ontdekking hoeveel lekkere gerechten ik kon maken zonder dat daarbij vis of vlees werd toegevoegd! Een goed voorbeeld is een Indische curry vol met specerijen en verse kruiden en geschaafde noten, eerst deed ik hier altijd nog kip bij, maar ik merkte eigenlijk dat dit niet nodig was. De smaken zijn al zo rijk dat je vlees echt niet mist en je veel kunt doen met de juiste groenten en noten.
Ik ben zelf ook totaal geen heilig boontje ofzo hoor. Hou ontiegelijk veel van goed eten, maar ik denk dat dit juist een reden kan zijn om bewust om te gaan met wát je binnenkrijgt. En ik vind het ook belangrijk dat mensen weten dat je echt niet hoeft af te zien om iets te kunnen bijdragen. Het was voor mij echt een ontdekking hoeveel lekkere gerechten ik kon maken zonder dat daarbij vis of vlees werd toegevoegd! Een goed voorbeeld is een Indische curry vol met specerijen en verse kruiden en geschaafde noten, eerst deed ik hier altijd nog kip bij, maar ik merkte eigenlijk dat dit niet nodig was. De smaken zijn al zo rijk dat je vlees echt niet mist en je veel kunt doen met de juiste groenten en noten.
Gast- Gast
Noa schreef:Ja idd!
Inderdaad, ik verbaas me er nog steeds over hoe ontzettend veel lekkere gerechten er bestaan zonder dat daar vlees aan te pas komt... Heb je toevallig een recept van die Indische curry?
Gast- Gast
Ik maak vaak zoiets als dit, al is dit weer meer Thais: http://www.realthairecipes.com/recipes/panang-curry/Lilium schreef:Noa schreef:Ja idd!
Inderdaad, ik verbaas me er nog steeds over hoe ontzettend veel lekkere gerechten er bestaan zonder dat daar vlees aan te pas komt... Heb je toevallig een recept van die Indische curry?
Gast- Gast
Ik eet vaak curry met quinoa en veel groenten ipv vlees, zo lekker! Of tagine met pompoen en noten, soep, omelet of quiche/tortilla. Ik wil graag biologisch vlees of meer vis kopen, maar dat is te duur helaas Als ik 'later' werk en meer geld te besteden heb, wil ik wel al het vlees biologisch kopen en meer vis eten.
TNMN- Kletskop
- Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10
In NL eet ik wel heel erg vaak vlees, bijna elke dag wel. Nu hier in Costa Rica eet ik het echt bijna nooit, bijna altijd rijst met bonen Wel af en toe kip maar ook dat niet veel.. Ik zit me nu bij mezelf opeens echt af te vragen waar het aan ligt haha. Want zo duur is het vlees ook niet ofzo hier.
Vis eet ik wel, in de zin van blikje tonijn door mn pasta
Vis eet ik wel, in de zin van blikje tonijn door mn pasta
Gast- Gast
Als ik vlees koop voor mijn vriend, dan koop ik biologisch vlees. Als je niet elke dag vlees eet, is dat best betaalbaar.
Gast- Gast
Sinds een maand heb ik mijn voedingspatroon veranderd (n.a.v. Eet jezelf mooi, slank en gelukkig) en nu eet ik nog maar heel weinig vlees. 1 stukje kip per week ongeveer en verder wat meer vis. Ik koop meestal vis uit de supermarkt uit de vriezer.
Ik weet namelijk niet goed hoe ik een vis moet bereiden als ik die bij de visboer koop Heb 1x daar een vis gekocht en daar zaten de ogen nog in en het vel nog om enzo, dat vind ik maar niks.
Ik weet namelijk niet goed hoe ik een vis moet bereiden als ik die bij de visboer koop Heb 1x daar een vis gekocht en daar zaten de ogen nog in en het vel nog om enzo, dat vind ik maar niks.
Ugly Betty- Kletskop
- Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10
Maar dat hoeft helemaal niet! Je hebt ook visboeren waar ze het wel al helemaal voor je klaarmaken! En bijvoorbeeld gestoomde makreel kan je zo eten, of een zalmmoot kun je gewoon in de pan bakken of in de oven doen met wat kruiden, en zo is het met de meeste vis, stomen is helemaal goed volgens Amber, gewoon in zo'n stoommandje douwen en boven een pannetje met kokend water, echt super simpelUgly Betty schreef:Sinds een maand heb ik mijn voedingspatroon veranderd (n.a.v. Eet jezelf mooi, slank en gelukkig) en nu eet ik nog maar heel weinig vlees. 1 stukje kip per week ongeveer en verder wat meer vis. Ik koop meestal vis uit de supermarkt uit de vriezer.
En als je iets niet weet kun je het ook gewoon aan hen vragen, dat vinden ze alleen maar leuk om uit te leggen. Ik zeg altijd zoiets van: Dit zal wel uuuuberdom overkomen, maar hoe .... etc. hahaha, dan zeggen ze natuurlijk direct: nou nee hoor, meisje jij bent helemaal niet dom, ik zal het je wel eens goed uitleggen
Gast- Gast
_Donnaa schreef:No offence, maar het IS toch gewoon egoïstisch als je aan jezelf denkt in plaats van het dier op je bord? Daar kan je lang en breed over lullen, maar zo is het gewoon.. Ik ben het ook..xxDila schreef:
Ieder mag zijn idealen hebben, maar ik laat me niet egoïstisch en wat ook maar noemen om mijn eigen leefwijze, kom op zeg. Zeg toch ook niet dat jij gestoord bent dat je duur spul koopt? Leven en laten leven..
Maar dat is het nu juist. Ik denk er wel eens over na, maar het past niet in mijn levenswijze & dan vooral kijkend naar mijn budget. Mijn vriend wil graag elke dag vlees eten, ik zelf geniet er ook van. Maar het past momenteel niet in mijn budget om alles biologisch te kopen. Dus ik kies ervoor om 7 dagen per week te kunnen eten/leven ipv geen geld meer hebben aan het einde door biologische producten. ( in de zin van ik ben nog half student / half werkende , alleen vriend heeft een baan, eigen huis, rekeningen etc past dat gewoonweg niet. ál zou ik het willen. En dan komt daarnaast nog het stukje smaak etc.. )
@ Noa
Zelf niet. Een vriendin van me koopt wel al haar vlees bij een biologische slager(& ook de groentes etc..). En wanneer ik bij haar eet proef ik en dit meen ik geen verschil met mijn niet-biologische gerechten. Ik heb zelfs even net gekeken op internet en voor een biologische slager moet ik een half uur in de auto! Dan wordt het voor mij al helemaal onbetaalbaar!
xxDila- Prater
- Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10
Wij eten sowieso niet zoveel vlees. Vaak alleen maar (runder)gehakt, kipfilet, hamburger of kipburger (of iets uit de frietpan). Wij eten verder vaak Valess of de vleesvervangers in de groene bakjes.
Ik kan nu even niet op de naam komen, maar ze verkopen ze tegenwoordig ook bij de Lidl. Erg lekker!
Ik kan nu even niet op de naam komen, maar ze verkopen ze tegenwoordig ook bij de Lidl. Erg lekker!
Gast- Gast
Dan koopt die jongen toch lekker elke dag vlees voor zichzelf?xxDila schreef:_Donnaa schreef:No offence, maar het IS toch gewoon egoïstisch als je aan jezelf denkt in plaats van het dier op je bord? Daar kan je lang en breed over lullen, maar zo is het gewoon.. Ik ben het ook..xxDila schreef:
Ieder mag zijn idealen hebben, maar ik laat me niet egoïstisch en wat ook maar noemen om mijn eigen leefwijze, kom op zeg. Zeg toch ook niet dat jij gestoord bent dat je duur spul koopt? Leven en laten leven..
Maar dat is het nu juist. Ik denk er wel eens over na, maar het past niet in mijn levenswijze & dan vooral kijkend naar mijn budget. Mijn vriend wil graag elke dag vlees eten, ik zelf geniet er ook van. Maar het past momenteel niet in mijn budget om alles biologisch te kopen. Dus ik kies ervoor om 7 dagen per week te kunnen eten/leven ipv geen geld meer hebben aan het einde door biologische producten. ( in de zin van ik ben nog half student / half werkende , alleen vriend heeft een baan, eigen huis, rekeningen etc past dat gewoonweg niet. ál zou ik het willen. En dan komt daarnaast nog het stukje smaak etc.. )
@ Noa
Zelf niet. Een vriendin van me koopt wel al haar vlees bij een biologische slager(& ook de groentes etc..). En wanneer ik bij haar eet proef ik en dit meen ik geen verschil met mijn niet-biologische gerechten. Ik heb zelfs even net gekeken op internet en voor een biologische slager moet ik een half uur in de auto! Dan wordt het voor mij al helemaal onbetaalbaar!
Gast- Gast
Whooooops, beetje late reactie van mij! Nogal druk hier
In ieder geval, ik ga zeker van de week eens zo'n lekkere curry maken. Heb het met de feestdagen een beetje bont gemaakt qua BBQ en alcohol, dus het moet weer even erg streng. Dan eet ik bij die curry gewoon lekker veel groenten en dan moet het goed komen!
En inderdaad, gewoon een keer bij de visboer vragen hoe je een bepaald soort vis het beste schoon kunt maken, dat leggen ze je graag uit hoor! En kijk ook eens op internet, er staan zoveel recepten op het internet met verse vis en een duidelijke uitleg erbij...
In ieder geval, ik ga zeker van de week eens zo'n lekkere curry maken. Heb het met de feestdagen een beetje bont gemaakt qua BBQ en alcohol, dus het moet weer even erg streng. Dan eet ik bij die curry gewoon lekker veel groenten en dan moet het goed komen!
En inderdaad, gewoon een keer bij de visboer vragen hoe je een bepaald soort vis het beste schoon kunt maken, dat leggen ze je graag uit hoor! En kijk ook eens op internet, er staan zoveel recepten op het internet met verse vis en een duidelijke uitleg erbij...
Gast- Gast
Een goede curry is echt geen straf hoorLilium schreef:Whooooops, beetje late reactie van mij! Nogal druk hier
Gast- Gast
Hmm curry!
Ik heb de laatste weken echt de hele tijd zo veel zin in vlees. Dat ik echt zit te watertanden, en echt 'jaaaa vleeeeees' riep toen m'n moeder boodschappen ging doen. Nou ja, het is een fase, denk ik maar. Ik eet nog steeds niet dagelijks vlees, maar blijkbaar schreeuwt m'n lichaam er echt om nu.
Ik heb de laatste weken echt de hele tijd zo veel zin in vlees. Dat ik echt zit te watertanden, en echt 'jaaaa vleeeeees' riep toen m'n moeder boodschappen ging doen. Nou ja, het is een fase, denk ik maar. Ik eet nog steeds niet dagelijks vlees, maar blijkbaar schreeuwt m'n lichaam er echt om nu.
Gast- Gast
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: