Hoeveel betalen jullie aan hypotheek?
+48
Weetjewel
Elliot
Snoes
Engelse Drop
Lady4
xxjojootjexx
ellibre
Lejow
Marcellah89
Vixen
Razz
Twellie
Printje
Pineco
Thunder
Moon
Pancake
TukTuk
Mamsie
Lonely Goatherd
Takkie
M@niek
rianne287
Atelier Madame
Maple
Sanne
Paper Crown
Destino
Luce
Zonnetje
Rush
Fortissimo
Sophiee
Lynn_
Annie24
Shisha
Aagje!
Ilovethe90s
Nyx
GreenGrass
Artemis
Aziraphale
Highway
Schaapke
Charles
Tania
Linda
Reeza
52 plaatsers
Pagina 6 van 8
Pagina 6 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Re: Hoeveel betalen jullie aan hypotheek?
Ja, ik bedoel het is niet dat we aan het begin van flitsende carrières staan ofzo. Dus we gaan ook niet beduidend meer verdienen in de toekomst. En als ik (of beide) minder ga werken, wordt het inkomen ook weer (een stuk) lager. Ik vind het allemaal echt heel spannend.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Wij hebben ook een huis gekocht op 2 salarissen, maar kunnen ook nog rondkomen als het minder is hoor.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Rush, bedenk ook even dat de eisen bij de bank echt enorm streng zijn. En dat je waarschijnlijk 'vroeger' (5 jaar geleden) op hetzelfde salaris veel meer zou kunnen lenen dan nu. De bank houdt er ook al rekening mee dat het in de toekomst minder kan gaan worden.
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Ja, dat is waar. En Luce heeft ook gelijk in wat ze zegt. Je komt natuurlijk niet aan je max. en je hebt zelf ook nog je gezonde verstand.Elliot schreef:Rush, bedenk ook even dat de eisen bij de bank echt enorm streng zijn. En dat je waarschijnlijk 'vroeger' (5 jaar geleden) op hetzelfde salaris veel meer zou kunnen lenen dan nu. De bank houdt er ook al rekening mee dat het in de toekomst minder kan gaan worden.
En wij leven nu ook vrij ruim en dat is ook niet nodig. Alleen daar baseer ik mijn berekeningen wel op. En als ik dan bedenk dat we nog een x aantal honderden euro`s extra per maand kwijt zijn dan denk ik wel even van 'slik'.
Rush- Lady Post-a-lot
Precies. Je kunt veel minder lenen, maar je betaalt wel hetzelfde bedrag zeg maar.Elliot schreef:Rush, bedenk ook even dat de eisen bij de bank echt enorm streng zijn. En dat je waarschijnlijk 'vroeger' (5 jaar geleden) op hetzelfde salaris veel meer zou kunnen lenen dan nu. De bank houdt er ook al rekening mee dat het in de toekomst minder kan gaan worden.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Wij hebben onze salarissen op dat moment genomen inderdaad. Inmiddels verdienen mijn vriend en ik iets meer dan toen, al moet ik nu wel op zoek naar een nieuwe baan, dus dan is het weer even afwachten. Bovendien verdient mijn vriend ook nog aardig wat met zijn eigen bedrijf en dat hebben we helemaal niet mee geteld. Dus eigenlijk hebben we het op minder dan 1,5 salaris gekocht, als we het geld uit mijn vriends bedrijf mee rekenen.Rush schreef:Even een vraagje hoor, voor mensen die een huis op 1,5 salaris hebben gekocht. Hoe hebben jullie 'de toekomst' berekend? Als wij op 1,5 salaris kopen en er komt een kindje en ik ga minder werken, dan wordt het toch allemaal heel krap. Of zie ik dat heel negatief?
Ik zie het sowieso niet zo heel positief omdat ik al snel bang ben dat we het niet kunnen betalen of niet genoeg over houden.Dagobert Duck
Het is wel zo dat ik echt niet te hoog zou gaan zitten qua hypotheek. Ik zou goed bekijken wat je maximaal per maand aan woonlasten wilt betalen en daar je hypotheek op afstemmen. Het komt iedere maand terug en mijn ervaring is dat er regelmatig onverwachte kosten zijn aan je huis/auto/zorgkosten/abonnementen etc. Bovendien vind ik het ook fijn om genoeg te kunnen sparen. En met kinderen ga je niet alleen minder verdienen, maar heb je ook meer kosten aan kinderopvang/luiers/voeding etc. Of ik ben gewoon net zoals jij, dat ik snel bang ben dat ik het niet allemaal kan betalen.
Zonnetje- Kletskop
- Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb eigenlijk liever een wat kleiner huis, dan dat je iedere maand moet gaan opletten en nooit meer een leuk, spontaan reisje kunt maken. Eigenlijk vind ik die ruimte ook helemaal niet zo belangrijk, als het maar een knus huis is, gezellig, waar ik me thuis kan voelen.
Engelse Drop- Prater
- Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13
Op welke reactie doel je nu?Engelse Drop schreef:Ik heb eigenlijk liever een wat kleiner huis, dan dat je iedere maand moet gaan opletten en nooit meer een leuk, spontaan reisje kunt maken. Eigenlijk vind ik die ruimte ook helemaal niet zo belangrijk, als het maar een knus huis is, gezellig, waar ik me thuis kan voelen.
Rush- Lady Post-a-lot
Niet specifiek.
Engelse Drop- Prater
- Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13
Okay. Ik dacht al haha.
Ik vind het sowieso heel spannend allemaal. Maar dit topic is wel fijn!
*Dat heb ik al 2x eerder gezegd, i know haha*
Ik vind het sowieso heel spannend allemaal. Maar dit topic is wel fijn!
*Dat heb ik al 2x eerder gezegd, i know haha*
Rush- Lady Post-a-lot
Wij hadden onze hypotheek ook op 1,5 loon berekend. Daarna zijn we beiden ook nog eens minder gaan werken en zijn we gemiddeld in loon nagenoeg niets gestegen.Rush schreef:Even een vraagje hoor, voor mensen die een huis op 1,5 salaris hebben gekocht. Hoe hebben jullie 'de toekomst' berekend? Als wij op 1,5 salaris kopen en er komt een kindje en ik ga minder werken, dan wordt het toch allemaal heel krap. Of zie ik dat heel negatief?
Ik zie het sowieso niet zo heel positief omdat ik al snel bang ben dat we het niet kunnen betalen of niet genoeg over houden.Dagobert Duck
Het is soms bikkelen, we houden weinig over om te sparen. Maar we konden niet veel goedkoper een huis kopen. Tenzij we 2 hoog achter in een achterstandswijk zouden blijven. Daar had ik geen behoefte aan. Dus dan maar zo.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Wij betalen 938 euro hypotheek (bruto) en 190 euro levensverzekering. We lossen een heel groot deel af.
Weetjewel- Fluisteraar
- Aantal berichten : 134
Punten : 152
Registratiedatum : 25-07-13
Mijn vriend en ik willen in de toekomst ook kopen. Maar wat ik mij nu afvraag: Loont het om het huis gelijk met wat spaargeld af te kopen of maakt dat niet zo gek veel uit?
Het plan is om flink te gaan sparen samen zodra ik mijn studie heb behaald (en hopelijk nog wat te stijgen in salaris). Daar staat tegenover dat we dan nog een aantal jaar zuinig aan moeten doen. En dat ben ik nu ook wel een beetje zat.
Het plan is om flink te gaan sparen samen zodra ik mijn studie heb behaald (en hopelijk nog wat te stijgen in salaris). Daar staat tegenover dat we dan nog een aantal jaar zuinig aan moeten doen. En dat ben ik nu ook wel een beetje zat.
Moira- Fluisteraar
- Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13
Hoe meer je zelf inlegt, hoe lager je maandlasten.Moira schreef:Mijn vriend en ik willen in de toekomst ook kopen. Maar wat ik mij nu afvraag: Loont het om het huis gelijk met wat spaargeld af te kopen of maakt dat niet zo gek veel uit?
Als je een hypotheek met NHG van €200.000 hebt tegen 4,3% rente zijn je bruto maandlasten excl. verzekeringen zo'n €990. Over de hele looptijd betaal je na aftrek van 42% hypotheekrenteaftrek €90.660 rente.
Als je €20.000 zelf inlegt en dus €180.000 leent zijn je bruto maandlasten €891 en betaal je over te hele looptijd netto €81.600 rente. Je bespaart dus netto €9.000 aan rente over een periode van 30 jaar.
Als je diezelfde €20.000 op de bank zet tegen 2% rente gedurende 30 jaar krijg je daar €16.230 rente over. Dat bedrag groeit dus aan tot €36.230 en blijft daarmee onder de grens van het heffingvrij vermogen van 2x €21.139, dus je betaalt er ook geen vermogensrendementsheffing over, tenzij je nog ander spaargeld hebt.
Extra geld inleggen wordt dus pas interessant op het moment dat je daarvoor ook een korting op je hypotheekrente krijgt. Bij ING krijg je bijvoorbeeld 0,3% korting als je tot 80% van de koopsom financiert, maar dan zou je dus €40.000 eigen geld moeten inleggen in dit voorbeeld.
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Jij woont in een gebied waar het met 1 salaris te doen is. Hier konden we max 160.000 lenen op 1 salaris, en de huizenprijzen beginnen hier bij 180.000. Er zit dus weinig anders op dan op 1,5 salaris te kopen. Daarbij hebben we al kinderen en gaan we hoogstens meer ipv minder werken.Rush schreef:Even een vraagje hoor, voor mensen die een huis op 1,5 salaris hebben gekocht. Hoe hebben jullie 'de toekomst' berekend? Als wij op 1,5 salaris kopen en er komt een kindje en ik ga minder werken, dan wordt het toch allemaal heel krap. Of zie ik dat heel negatief?
Artemis- Prater
- Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13
En hoog hoog denk je dat de salarissen hier zijn dan? ;)Ik ken niemand hier die op 1 salaris kan kopen/heeft gekocht.Artemis schreef:Jij woont in een gebied waar het met 1 salaris te doen is. Hier konden we max 160.000 lenen op 1 salaris, en de huizenprijzen beginnen hier bij 180.000. Er zit dus weinig anders op dan op 1,5 salaris te kopen. Daarbij hebben we al kinderen en gaan we hoogstens meer ipv minder werken.Rush schreef:Even een vraagje hoor, voor mensen die een huis op 1,5 salaris hebben gekocht. Hoe hebben jullie 'de toekomst' berekend? Als wij op 1,5 salaris kopen en er komt een kindje en ik ga minder werken, dan wordt het toch allemaal heel krap. Of zie ik dat heel negatief?
Op 1 salaris kunnen we net 1 ton lenen. Dus wij moeten ook gewoon op 1,5 salaris kopen.
Laatst aangepast door Rush op do 15 aug 2013 - 21:32; in totaal 2 keer bewerkt
Rush- Lady Post-a-lot
Rush, dat zat ik me toevallig laatst af te krijgen. Liggen de lonen zoveel lager in gebieden waar de huizenprijzen ook laag zijn?
Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat het zo erg verschilt.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Bij de huidige rentes kun je volgens de Nibud-normen op 1 inkomen afgerond maximaal het volgende lenen:
25.000: 105.000
30.000: 130.000
35.000: 150.000
40.000: 175.000
Dit zijn ook de grenzen die banken meestal aanhouden.
25.000: 105.000
30.000: 130.000
35.000: 150.000
40.000: 175.000
Dit zijn ook de grenzen die banken meestal aanhouden.
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Salaris is niet hoger, de huizen goedkoper.Rush schreef:En hoog hoog denk je dat de salarissen hier zijn dan? ;)Ik ken niemand hier die op 1 salaris kan kopen/heeft gekocht.Artemis schreef:Jij woont in een gebied waar het met 1 salaris te doen is. Hier konden we max 160.000 lenen op 1 salaris, en de huizenprijzen beginnen hier bij 180.000. Er zit dus weinig anders op dan op 1,5 salaris te kopen. Daarbij hebben we al kinderen en gaan we hoogstens meer ipv minder werken.Rush schreef:Even een vraagje hoor, voor mensen die een huis op 1,5 salaris hebben gekocht. Hoe hebben jullie 'de toekomst' berekend? Als wij op 1,5 salaris kopen en er komt een kindje en ik ga minder werken, dan wordt het toch allemaal heel krap. Of zie ik dat heel negatief?
Op 1 salaris kunnen we net 1 ton lenen. Dus wij moeten ook gewoon op 1,5 salaris kopen.
Artemis- Prater
En de lonen lager, dat bedoel ik te zeggen. Dus uiteindelijk maakt het geen verschil.Artemis schreef:Salaris is niet hoger, de huizen goedkoper.Rush schreef:En hoog hoog denk je dat de salarissen hier zijn dan? ;)Ik ken niemand hier die op 1 salaris kan kopen/heeft gekocht.Artemis schreef:Jij woont in een gebied waar het met 1 salaris te doen is. Hier konden we max 160.000 lenen op 1 salaris, en de huizenprijzen beginnen hier bij 180.000. Er zit dus weinig anders op dan op 1,5 salaris te kopen. Daarbij hebben we al kinderen en gaan we hoogstens meer ipv minder werken.Rush schreef:Even een vraagje hoor, voor mensen die een huis op 1,5 salaris hebben gekocht. Hoe hebben jullie 'de toekomst' berekend? Als wij op 1,5 salaris kopen en er komt een kindje en ik ga minder werken, dan wordt het toch allemaal heel krap. Of zie ik dat heel negatief?
Rush- Lady Post-a-lot
Rush is nog jong, dan verdien je minder. En de baan die je hebt speelt ook mee.Linda schreef:Rush, dat zat ik me toevallig laatst af te krijgen. Liggen de lonen zoveel lager in gebieden waar de huizenprijzen ook laag zijn?
Artemis- Prater
Rush dat gesprek hebben wij ook wel vaker gehad, omdat ik het ook haast niet kan geloven dat de lonen écht zo veel lager daar zijn. Het is toch geen derde wereld land? Maakt het nou echt zo'n significant verschil? Je hebt toch wel zo'n grafiekje laten zien (volgens mij), maar ik bedoel: Ik ken zo veel mensen in die Randstad die ook gewoon een 'normaal' salaris hebben, is dat nou echt zoveel hoger? Daar kan ik echt met m'n kop niet bij. Waar ligt die grens dan? Is dat alleen Friesland & Groningen? En dat lijkt me voor specifieke beroepen dan bijvoorbeeld?
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Wat is voor jou een normaal bruto of netto salaris?Marin schreef:Rush dat gesprek hebben wij ook wel vaker gehad, omdat ik het ook haast niet kan geloven dat de lonen écht zo veel lager daar zijn. Het is toch geen derde wereld land? Maakt het nou echt zo'n significant verschil? Je hebt toch wel zo'n grafiekje laten zien (volgens mij), maar ik bedoel: Ik ken zo veel mensen in die Randstad die ook gewoon een 'normaal' salaris hebben, is dat nou echt zoveel hoger? Daar kan ik echt met m'n kop niet bij. Waar ligt die grens dan? Is dat alleen Friesland & Groningen? En dat lijkt me voor specifieke beroepen dan bijvoorbeeld?
En nee ik ben niet omringt door hoog opgeleide mensen + banen, dus ik kijk gewoon naar normale beroepen, zoals ICT-er, bouwvakker, monteur etc.
Rush- Lady Post-a-lot
Dat is volgens mij een gesprek dat terug blijft komen. Mijn moeder verdiende voor dezelfde baan veel meer in Brabant, dan in Groningen. Hier liggen de lonen gewoon echt lager. Groningen, Drenthe, Friesland.
Als wij hier grote boerderijen te koop hebben staan, dan worden deze niet door ons zelf gekocht, maar door westerlingen. Het huis van mijn vader staat al jaren te koop, is hier te duur, maar hij hoopt nog steeds op een westerling met een zak met geld. Want voor hen is het een koopje, ook als je de huizenprijzen met hier en daar vergelijkt.
Eerst dacht ik dat het bij de 'normale' banen alleen zo was, maar het schijnt ook bij banen op HBO/WO niveau zo te gaan. Het ligt hier gewoon lager.
Als wij hier grote boerderijen te koop hebben staan, dan worden deze niet door ons zelf gekocht, maar door westerlingen. Het huis van mijn vader staat al jaren te koop, is hier te duur, maar hij hoopt nog steeds op een westerling met een zak met geld. Want voor hen is het een koopje, ook als je de huizenprijzen met hier en daar vergelijkt.
Eerst dacht ik dat het bij de 'normale' banen alleen zo was, maar het schijnt ook bij banen op HBO/WO niveau zo te gaan. Het ligt hier gewoon lager.
Nyx- Kletskop
- Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13
Ik heb al geen idee wat normale salarissen van ICT-ers, bouwvakkers en monteurs zijn, dus dat kan ik je niet zeggen als je het mij vraagt.Rush schreef:Wat is voor jou een normaal bruto of netto salaris?Marin schreef:Rush dat gesprek hebben wij ook wel vaker gehad, omdat ik het ook haast niet kan geloven dat de lonen écht zo veel lager daar zijn. Het is toch geen derde wereld land? Maakt het nou echt zo'n significant verschil? Je hebt toch wel zo'n grafiekje laten zien (volgens mij), maar ik bedoel: Ik ken zo veel mensen in die Randstad die ook gewoon een 'normaal' salaris hebben, is dat nou echt zoveel hoger? Daar kan ik echt met m'n kop niet bij. Waar ligt die grens dan? Is dat alleen Friesland & Groningen? En dat lijkt me voor specifieke beroepen dan bijvoorbeeld?
En nee ik ben niet omringt door hoog opgeleide mensen + banen, dus ik kijk gewoon naar normale beroepen, zoals ICT-er, bouwvakker, monteur etc.
Maar een normaal HBO startsalaris is volgens mij tussen de 1200 en 1400 netto en dat verdien ik in de Randstad en m'n zus in Groningen.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Pagina 6 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Soortgelijke onderwerpen
» hoeveel % rente betalen jullie aan de hypotheek
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel betalen jullie per maand aan telefoonkosten?
» Wat betalen jullie aan huur? (en hoeveel % van salaris)
» hoeveel contract uren (of jaarinkomen) nodig voor hypotheek?
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel betalen jullie per maand aan telefoonkosten?
» Wat betalen jullie aan huur? (en hoeveel % van salaris)
» hoeveel contract uren (of jaarinkomen) nodig voor hypotheek?
Pagina 6 van 8
Permissies van dit forum: