Hoeveel betalen jullie aan hypotheek?
+48
Weetjewel
Elliot
Snoes
Engelse Drop
Lady4
xxjojootjexx
ellibre
Lejow
Marcellah89
Vixen
Razz
Twellie
Printje
Pineco
Thunder
Moon
Pancake
TukTuk
Mamsie
Lonely Goatherd
Takkie
M@niek
rianne287
Atelier Madame
Maple
Sanne
Paper Crown
Destino
Luce
Zonnetje
Rush
Fortissimo
Sophiee
Lynn_
Annie24
Shisha
Aagje!
Ilovethe90s
Nyx
GreenGrass
Artemis
Aziraphale
Highway
Schaapke
Charles
Tania
Linda
Reeza
52 plaatsers
Pagina 5 van 8
Pagina 5 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Re: Hoeveel betalen jullie aan hypotheek?
Ow oke dat wist ik niet. Er is bij ons niets nagekeken, dat wij weten tenminste, maar toen was de tijd ook nog wel wat anders. Nu is het allemaal veel strenger heb ik gehoord.Lonely Goatherd schreef:Want hoe is een hogere hypotheekrente voordelig?Luce schreef:Nou, dan is het alleen maar nadelig dus als je eerlijk gaat toegeven dat je een studieschuld hebt.Lonely Goatherd schreef:Luce, zonder NHG heb je een hogere rente, dus dat maakt wel verschil.
En inderdaad Printje, wat Twellie zegt: ze gaan je een stuk uitgebreider doorlichten op het moment dat je ze concreet nodig hebt.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Volgens mij zijn de feiten zo:
Of je nou zegt dat je een studieschuld hebt of niet, je bent het niet verplicht.
Zonder NHG betaal je een hogere rente.
Dus.. Stel dat je het verzwijgt (en er is niet naar gevraagd), dan krijg je dus NHG mét lagere rente
Stel dat je je huis moet verkopen met verlies, je hebt dus een restschuld. Of je nou geen NHG hebt óf de NHG besluit dat ze niks gaan betalen omdat je een studieschuld hebt: dezelfde uitkomst: je mag de restschuld zelf betalen.
Als je dus wel NHG had gehad heb je wel jaren van de lagere rente kunnen profiteren. Als je had gezegd een studieschuld te hebben had je sowieso geen NHG gekregen.
Dan lijkt mij dus het voordeligst om je studieschuld niet aan te geven.
Of je nou zegt dat je een studieschuld hebt of niet, je bent het niet verplicht.
Dus.. Stel dat je het verzwijgt (en er is niet naar gevraagd), dan krijg je dus NHG mét lagere rente
Stel dat je je huis moet verkopen met verlies, je hebt dus een restschuld. Of je nou geen NHG hebt óf de NHG besluit dat ze niks gaan betalen omdat je een studieschuld hebt: dezelfde uitkomst: je mag de restschuld zelf betalen.
Als je dus wel NHG had gehad heb je wel jaren van de lagere rente kunnen profiteren. Als je had gezegd een studieschuld te hebben had je sowieso geen NHG gekregen.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Dat vind ik dubbel. Als je ziet wat je nu kunt lenen en dat vergelijkt met 2 jaar geleden is dat een heel verschil. De vraag lijkt mij dan: zijn de banken niet te streng en angstig geworden? Als ik zie wat mijn broer aan hypotheek heeft gekregen 5 jaar geleden, dat zou hij nu echt nooit meer krijgen. Het is niet voor niks dat zelfs de regering zegt dat banken te streng worden.Vixen schreef:Of niet.. als je het niet gaat verzwijgen weet je wel precies wat je verantwoord gaat lenen. Als je het wel verzwijgt leen je in feite meer dan je in theorie zou kunnen betalen toch?Luce schreef:Nou, dan is het alleen maar nadelig dus als je eerlijk gaat toegeven dat je een studieschuld hebt.Lonely Goatherd schreef:Luce, zonder NHG heb je een hogere rente, dus dat maakt wel verschil.
Daarnaast, een studieschuld is geen schuld die binnen een paar jaar afgelost moet worden. Zo wordt hij echter wel mee geteld. Ook daar zijn de meningen sterk over verdeeld.
Luce- Kletskop
Dit bedoel ik ook ja. Tenzij ze ook de rente terug willen?Luce schreef:Volgens mij zijn de feiten zo:
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Bij ons was het wel vervelend.
Had een oriënterend gesprek bij de R.abobank.
Daarin aangegeven dat we een kleine studieschuld hebben.
Iets lager aangegeven dat hij eigenlijk was maar wel aangegeven.
Het was een telefonisch gesprek want de R.abobank wilde het eerste gesprek niet face-to-face doen.
Dus officiële documenten hadden ze niet.
Zijn we later via een hypotheekadviseur verder gegaan maar toch bij de R.abobank uitgekomen met de hypotheek.
Adviseur was wel op de hoogte van studieschuld maar gaf aan dit niet mee te nemen. Het is ook echt een te overziene schuld.
Nu was het wel zo dat een schuld er echt enorm inhakt in wat je kunt lenen. Voor iedere 1000 euro schuld kun je zo 3000 euro minder lenen.
Hypotheek aangevraagd bij de R.abo zonder kennis te geven van studieschuld. Uiteindelijk geweigerd omdat ze hebben 'gehoord' dat er een studieschuld is.
Heel vervelend want hierdoor flink in de stress gezeten. Uiteindelijk alles wel rond kunnen krijgen met een salarisverhoging erbij maar toch. Heel vervelend.
Het was een telefonisch gesprek want de R.abobank wilde het eerste gesprek niet face-to-face doen.
Zijn we later via een hypotheekadviseur verder gegaan maar toch bij de R.abobank uitgekomen met de hypotheek.
Adviseur was wel op de hoogte van studieschuld maar gaf aan dit niet mee te nemen. Het is ook echt een te overziene schuld.
Nu was het wel zo dat een schuld er echt enorm inhakt in wat je kunt lenen. Voor iedere 1000 euro schuld kun je zo 3000 euro minder lenen.
Hypotheek aangevraagd bij de R.abo zonder kennis te geven van studieschuld. Uiteindelijk geweigerd omdat ze hebben 'gehoord' dat er een studieschuld is.
Heel vervelend want hierdoor flink in de stress gezeten. Uiteindelijk alles wel rond kunnen krijgen met een salarisverhoging erbij maar toch. Heel vervelend.
Marcellah89- Fluisteraar
- Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10
Dan nog. Dan ben je net zo slecht uit als de situatie dat je sowieso geen NHG krijgt.Aziraphale schreef:Dit bedoel ik ook ja. Tenzij ze ook de rente terug willen?Luce schreef:Volgens mij zijn de feiten zo:
Luce- Kletskop
Dude, serieus?Sanne schreef:Wij betalen netto maar *** euro. Goed, we hebben ook nog een eigen bijdrage VvE van 90 euro, maar dan zit je nog niet duur.
En waar woon je dan?
Laatst aangepast door Lejow op zo 11 aug 2013 - 19:44; in totaal 1 keer bewerkt
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Maar dan nog, ik zou toch liever eerlijk zijn over m'n studieschuld, een NHG afsluiten en daar gewoon recht op hebben als het nodig is.Luce schreef:Dan nog. Dan ben je net zo slecht uit als de situatie dat je sowieso geen NHG krijgt.Aziraphale schreef:Dit bedoel ik ook ja. Tenzij ze ook de rente terug willen?Luce schreef:Volgens mij zijn de feiten zo:
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Dat lijkt me echt heerlijk!Lejow schreef:Dude, serieus?Sanne schreef:Wij betalen netto maar *** euro. Goed, we hebben ook nog een eigen bijdrage VvE van 90 euro, maar dan zit je nog niet duur.
En waar woon je dan?
Linda- Ratel
Ja, dat is je eigen keuze.Linda schreef:Maar dan nog, ik zou toch liever eerlijk zijn over m'n studieschuld, een NHG afsluiten en daar gewoon recht op hebben als het nodig is.Luce schreef:Dan nog. Dan ben je net zo slecht uit als de situatie dat je sowieso geen NHG krijgt.Aziraphale schreef:Dit bedoel ik ook ja. Tenzij ze ook de rente terug willen?Luce schreef:Volgens mij zijn de feiten zo:
Luce- Kletskop
Wij betalen 1310 euro huur per maand inclusief 75 euro servicekosten en exclusief g/w/l. Wij kijken nu naar een koopwoning met een hypotheek van 360.000 waarbij de netto maandlast in de eerste maand 1279 euro zou zijn maar in 30 jaar oploopt tot 1877 euro, exclusief verzekeringen.
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Als ik zie wat wij nu kunnen lenen vind ik dat echt bizar veel. Die vaste lasten kunnen we echt niet betslen nu. Als daar dan ook nog een studieschuld bij zou zitten was het helemaal niet te doen geweest.Luce schreef:Dat vind ik dubbel. Als je ziet wat je nu kunt lenen en dat vergelijkt met 2 jaar geleden is dat een heel verschil. De vraag lijkt mij dan: zijn de banken niet te streng en angstig geworden? Als ik zie wat mijn broer aan hypotheek heeft gekregen 5 jaar geleden, dat zou hij nu echt nooit meer krijgen. Het is niet voor niks dat zelfs de regering zegt dat banken te streng worden.Vixen schreef:Of niet.. als je het niet gaat verzwijgen weet je wel precies wat je verantwoord gaat lenen. Als je het wel verzwijgt leen je in feite meer dan je in theorie zou kunnen betalen toch?Luce schreef:Nou, dan is het alleen maar nadelig dus als je eerlijk gaat toegeven dat je een studieschuld hebt.Lonely Goatherd schreef:Luce, zonder NHG heb je een hogere rente, dus dat maakt wel verschil.
Daarnaast, een studieschuld is geen schuld die binnen een paar jaar afgelost moet worden. Zo wordt hij echter wel mee geteld. Ook daar zijn de meningen sterk over verdeeld.
Vixen- Prater
- Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13
Studieschulden hebben wij overigens wel opgegeven om een realistische inschatting te krijgen van de maandlasten die wij zouden kunnen dragen.
ellibre- Prater
Luce, voor een "gewone" schuld wordt gerekend dat je 2% van het oorspronkelijke leenbedrag moet kunnen terugbetalen naast je hypotheek, voor een studieschuld 0,75%. Daar wordt dus wel rekening mee gehouden.
ellibre- Prater
Dat is waar.Luce schreef:Ja, dat is je eigen keuze.Linda schreef:
Maar dan nog, ik zou toch liever eerlijk zijn over m'n studieschuld, een NHG afsluiten en daar gewoon recht op hebben als het nodig is.
Komt ook omdat ik er zelf al eens gebruik van heb gemaakt. Anders had ik met 22000 euro schuld gezeten. M'n zus idem dito, alleen dan ruim 40000 euro.
Ik zou echt niet weten hoe ik zo'n schuld toentertijd had moeten betalen. Dus ik was erg blij dat zo iets er was.
Linda- Ratel
Maar jullie hebben samen toch ook wel een behoorlijk inkomen?Vixen schreef:Als ik zie wat wij nu kunnen lenen vind ik dat echt bizar veel. Die vaste lasten kunnen we echt niet betslen nu. Als daar dan ook nog een studieschuld bij zou zitten was het helemaal niet te doen geweest.Luce schreef:Dat vind ik dubbel. Als je ziet wat je nu kunt lenen en dat vergelijkt met 2 jaar geleden is dat een heel verschil. De vraag lijkt mij dan: zijn de banken niet te streng en angstig geworden? Als ik zie wat mijn broer aan hypotheek heeft gekregen 5 jaar geleden, dat zou hij nu echt nooit meer krijgen. Het is niet voor niks dat zelfs de regering zegt dat banken te streng worden.Vixen schreef:Of niet.. als je het niet gaat verzwijgen weet je wel precies wat je verantwoord gaat lenen. Als je het wel verzwijgt leen je in feite meer dan je in theorie zou kunnen betalen toch?Luce schreef:Nou, dan is het alleen maar nadelig dus als je eerlijk gaat toegeven dat je een studieschuld hebt.Lonely Goatherd schreef:Luce, zonder NHG heb je een hogere rente, dus dat maakt wel verschil.
Mijn voormalige buurman kon 3 jaar terug zijn huis kopen op 1 salaris. Dat huis kostte toen 170.000 euro. Hij was hier laatst en wilde zijn hypotheek overzetten. Dat kon niet, er moest eerst weer een nieuwe berekening gemaakt worden. Nu kon hij 50.000 euro minder lenen, dus no way dat hij dat huis nog zou kunnen kopen. Terwijl hij zijn maandelijkse kosten zát op kon brengen.
Voor mensen met een modaal inkomen wordt het steeds moeilijker om een huis te kopen. Waar je een paar jaar terug een huis kon kopen op 1 salaris, kan dat nu nog nét of niet meer op 2 salarissen. Je moet voor de lol eens een berekening doen via internet wat je kan krijgen op 1 december en vervolgens op 1 januari. Dat is echt een heel verschil, elk jaar weer. En is het dan echt ineens onverstandig geworden? Dat wat je op het voorgaande jaar op 1 december kon lenen was toen toch ook niet onverstandig?
In de tussentijd worden wel de huren omhoog gegooid om scheef wonen te voorkomen. Het doel is om scheefwoners eruit te werken. Maar die mensen kunnen dan geen huis kopen, omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen. Terwijl ze de lasten feitelijk gezien prima kunnen betalen. Nogal krom?
Laatst aangepast door Luce op zo 11 aug 2013 - 21:03; in totaal 1 keer bewerkt
Luce- Kletskop
Nee, maar dat had je dan toch ook gehad als je geen NHG had gehad?Linda schreef:Dat is waar.Luce schreef:Ja, dat is je eigen keuze.Linda schreef:
Maar dan nog, ik zou toch liever eerlijk zijn over m'n studieschuld, een NHG afsluiten en daar gewoon recht op hebben als het nodig is.
Komt ook omdat ik er zelf al eens gebruik van heb gemaakt. Anders had ik met 22000 euro schuld gezeten. M'n zus idem dito, alleen dan ruim 40000 euro.
Ik zou echt niet weten hoe ik zo'n schuld toentertijd had moeten betalen. Dus ik was erg blij dat zo iets er was.
Ik bedoel, als het vermelden van je studieschuld er nou voor zorgt dat je tienduizenden euro's minder kan lenen en dus het huis niet kan kopen terwijl je het maandelijks zat op kan brengen. Zonder NHG zou je het wel gewoon kunnen kopen. En je dus moet blijven huren (en die huur wordt steeds hoger). Tja, ik kan me wel voorstellen dat mensen het risico nemen hoor.
Luce- Kletskop
Waar kan ik dat vinden over de NHG en een studieschuld welke al dan niet opgegeven is?
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Hier staat wel iets: http://financieel.infonu.nl/hypotheek/80300-hypotheek-met-een-studieschuld.html
Luce- Kletskop
715 euro, waarvan we maandelijks 235 HRA terugkrijgen. We hebben 60% spaar en 49% aflossingsvrij. We hebben een jaren '30 twee onder een kap woning met een hypotheek van 147.000 euro.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Je bent absoluut niet verplicht je studieschuld te benoemen, dit staat ook in de voorwaarden die ik heb getekend toen ik aan de lening begon, dat er dus geen registratie zou komen. Ik zou wel gek zijn om de hoge meneren van de bank het uit eigen beweging te gaan vertellen. Natuurlijk nemen wij het gewoon wel mee in onze eigen berekeningen en zorgen we dat we geen tophypotheek aangaan, iets dat tegenwoordig sowieso al onmogelijk is trouwens. Ik vind dit ook zeker geen liegen, het is privé informatie waar de bank in feite geen ene moer mee te maken heeft. Ze mogen blij zijn dat wij überhaupt nog enig vertrouwen in hen hebben en dan zou ik alles op tafel moeten smijten, no way!
Engelse Drop- Prater
- Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13
Sorry, maar ik vind dit echt heel dom. Je moet nooit zeggen dat je een studieschuld hebt, echt niet. Je bent het aan niemand verplicht en het werkt echt alleen maar tegen je. Kan echt geen enkele reden bedenken waarom je zoiets zou vertellen. Je kan toch zelf wel nadenken en dan geen maximale hypotheek nemen?Marcellah89 schreef:Bij ons was het wel vervelend.
Engelse Drop- Prater
- Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13
Wij betalen € 1050,00 bruto.
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Even een vraagje hoor, voor mensen die een huis op 1,5 salaris hebben gekocht. Hoe hebben jullie 'de toekomst' berekend? Als wij op 1,5 salaris kopen en er komt een kindje en ik ga minder werken, dan wordt het toch allemaal heel krap. Of zie ik dat heel negatief?
Ik zie het sowieso niet zo heel positief omdat ik al snel bang ben dat we het niet kunnen betalen of niet genoeg over houden.
Dagobert Duck
Ik zie het sowieso niet zo heel positief omdat ik al snel bang ben dat we het niet kunnen betalen of niet genoeg over houden.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Wij hebben ons huis gekocht toen ik nog studeerde op twee volledige salarissen (of nou ja, volledig.. Ik werkte natuurlijk parttime toen maar mijn hele salaris werd meegerekend). Inmiddels haal ik maandelijks zo ongeveer het dubbele binnen, dus je zou kunnen zeggen dat wij op 1,5 salaris hebben gekocht. En ik kan je vertellen, toen ik de helft minder verdiende was m'n geld aan het einde van de maand op en nu ook. Haha! Je gaat ook leven naar wat je kunt uitgeven natuurlijk. En wij kunnen altijd alle grote dingen wel gewoon betalen en we sparen ook gewoon. Het geld is aan het einde van de maand op omdat ik overal leuke shirtjes en schoenen tegenkomRush schreef:Even een vraagje hoor, voor mensen die een huis op 1,5 salaris hebben gekocht. Hoe hebben jullie 'de toekomst' berekend? Als wij op 1,5 salaris kopen en er komt een kindje en ik ga minder werken, dan wordt het toch allemaal heel krap. Of zie ik dat heel negatief?
Ik zie het sowieso niet zo heel positief omdat ik al snel bang ben dat we het niet kunnen betalen of niet genoeg over houden.Dagobert Duck
Ik heb trouwens wel een beetje hetzelfde als jij hoor. Voordat wij aan kinderen kunnen beginnen moeten we verhuizen naar een grotere woning, en om een grotere woning te kunnen kopen moeten we een huis kopen op twee volledige salarissen. Anders is het bij ons in de buurt niet te betalen.. Ik kan me nu ook nog niet indenken hoe we dan ooit rond moeten komen, maar mensen die minder verdienen dan wij redden het ook dus het moet echt wel lukken!
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Pagina 5 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Soortgelijke onderwerpen
» hoeveel % rente betalen jullie aan de hypotheek
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel betalen jullie per maand aan telefoonkosten?
» Wat betalen jullie aan huur? (en hoeveel % van salaris)
» hoeveel contract uren (of jaarinkomen) nodig voor hypotheek?
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel betalen jullie per maand aan telefoonkosten?
» Wat betalen jullie aan huur? (en hoeveel % van salaris)
» hoeveel contract uren (of jaarinkomen) nodig voor hypotheek?
Pagina 5 van 8
Permissies van dit forum: