De culturele fixatie op (over)gewicht/eten/diëten/afvallen
+14
Exogenesis
Steep
Arwyn
Minx
Susan
Marin
Bazinga
Punk'd
Toet
Isis
Sayuri
Mint
Sissi
M@niek
18 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: De culturele fixatie op (over)gewicht/eten/diëten/afvallen
Ik vind Gillian ouder ogen, maar ik weet onvoldoende van haar af om te zeggen dat het door haar wijze van eten komt. Er zit een laag make up overheen, net als bij Nigella.
Daarnaast vind ik wat er nu gaande is ontzettend tegenstrijdig. Gezond eten en lichaamsbeweging wordt aangemoedigd (wat ik een goede zaak vind), alleen wordt die gezondr levensstijl er niet goedkoper op. Als ik een bloemkool wil kopen buiten het seizoen dan betaal ik daar op zijn hoogst volgens mij bijna 2, 50 voor. En tuurlijk kan ik gewoon ook diepvries nemen I know, maar vers vind ik lekkerder en dat wordt dan niet aangemoedigd naar mijn idee. Ik snap wel dat groente buiten het seizoen duurder zijn, maar zoveel duurder vind ik apart. Maar ik weet dan ook niet het fijne van de groete en fruit wereld ;-) (qua financiën dan).
Daarnaast vind ik wat er nu gaande is ontzettend tegenstrijdig. Gezond eten en lichaamsbeweging wordt aangemoedigd (wat ik een goede zaak vind), alleen wordt die gezondr levensstijl er niet goedkoper op. Als ik een bloemkool wil kopen buiten het seizoen dan betaal ik daar op zijn hoogst volgens mij bijna 2, 50 voor. En tuurlijk kan ik gewoon ook diepvries nemen I know, maar vers vind ik lekkerder en dat wordt dan niet aangemoedigd naar mijn idee. Ik snap wel dat groente buiten het seizoen duurder zijn, maar zoveel duurder vind ik apart. Maar ik weet dan ook niet het fijne van de groete en fruit wereld ;-) (qua financiën dan).
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Ik vind het nog steeds een rare vergelijking, die Nigella ziet er gewoon beter uit, waarschijnlijk zou dat ook zo zijn als zij heel overdreven gezond at en die Gillian juist niet. Ik ben zelf ook geen health freak, maar om nou iemand die zich wel heel erg in gezond eten heeft verdiept en daar veel mee doet af te serveren op het feit dat ze niet zo knap is en iemand die erom bekend staat minder gezond te eten wel, dat vind ik heel flauw. En ik snap dat het grappig bedoeld is, maar dan nog.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Ik sluit mezelf er wel steeds meer vanaf. Zo lees ik eigenlijk geen vrouwentijdschriften meer, alleen af en toe kom je het tegen. Ik las de Viva, omdat ik een paar dagen weg was met een vriendin en die had 'm meegenomen. Ik sla de artikelen ook gewoon over hoor, die over diëten gaan enzo, maar dan blijft er ook weinig van zo'n blad over Ja, of je moet houden van allerlei dramatische verhalen, maar ook dat heeft niet mijn interesse. Blijkbaar hoor ik inderdaad niet bij de doelgroep, al ben ik wel een vrouw die valt binnen hun doelgroep (20-40 jaar ofzo?)
Verder moet ik toch eten op mijn werk, in een kantine en daar is het gespreksonderwerp echt zonder overdrijven altijd wel even op dieten/gezond eten/lijnen etc. Als ik een kroketje neem, dan zeggen ze: 'Oh, wat heerlijk, neem je een kroket! Ja dat kan ík niet doen!' Nouja, dat soort dingen en dan niet één keer, nee gewoon elke dag weer. Verder valt het me dus ook op dat mensen óf doorslaan naar het teveel eten en dus obesitas krijgen (zoals ik dus opmerkte in de sauna) óf heel erg doorslaan de andere kant op, extreem gezond eten, dus... Opzich merk ik zelf dat ik ook wel neig om door te slaan naar het gezonde eten, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: jemig, wat ontzettend overdreven allemaal!
Nouja, daar gaat dit topic dus over
Verder moet ik toch eten op mijn werk, in een kantine en daar is het gespreksonderwerp echt zonder overdrijven altijd wel even op dieten/gezond eten/lijnen etc. Als ik een kroketje neem, dan zeggen ze: 'Oh, wat heerlijk, neem je een kroket! Ja dat kan ík niet doen!' Nouja, dat soort dingen en dan niet één keer, nee gewoon elke dag weer. Verder valt het me dus ook op dat mensen óf doorslaan naar het teveel eten en dus obesitas krijgen (zoals ik dus opmerkte in de sauna) óf heel erg doorslaan de andere kant op, extreem gezond eten, dus... Opzich merk ik zelf dat ik ook wel neig om door te slaan naar het gezonde eten, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: jemig, wat ontzettend overdreven allemaal!
Nouja, daar gaat dit topic dus over
Gast- Gast
Ik vind de Viva ook niet zo leuk, maar niet om die reden.
Susan- Lady Post-a-lot
Leg eens uit? Ik heb geen probleem hoor, wat zeg ik dan over kinderen? Qua gewicht ben ik zelf eigenlijk gewoon stabiel, dus ook hier geen problemen mee, ik vind het gewoon interessant waarom 50% van de mensen er kennelijk wél een probleem mee heeft.Isis schreef:Sayuri, ik wil me al op voorhand excuseren omdat ik na jouw inhoudelijk sterke reactie graag eens een vraag wil stellen aan Kim die toch al een tijd bij mij leeft.
Kim, heb jij door dat jij schijnbaar een preoccupatie hebt met bepaalde onderwerpen? Waarom is het onderwerp 'kinderen' zo beladen? Of nu, 'gewicht'? Wat zit daar achter? Je projecteert je onzekerheden hier op het forum en volgens mij ben je je daar niet van bewust. Je kan sterke meningen hebben, prima, maar dit lijkt toch meer op een structureel probleem. Sorry voor de directheid maar het valt me nu al een tijd op. Plus, ga eens na of dit een patroon is dat je herkent in andere contexten? De uitkomst is alvast hier op het forum dat je niet serieus genomen wordt. Dat kan je toch niet leuk vinden?
Gast- Gast
Ik dacht trouwens dat jij ook van dat gezonde voedingspatroon was, Kim, dat jij daar ook heel erg gevoelig voor was om maar alles te eten wat gezond schijnt te zijn. Dat lijk ik uit eerdere berichten van jou op te maken over je eetgewoonten.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik herken die fixatie wel. Maar, wat hier al eerder genoemd is, het is maar net of je er zelf gevoelig voor bent.
Nog geen jaar geleden trok ik me opmerkingen als 'Ja, neem nog maar een gebakje, want je kunt het wel hebben' of 'Jeetje wat zie je er bleek uit en wat is je gezicht ingevallen. Ben je ziek?' heel erg aan. Ik hoorde ze voor mijn gevoel continue en paste er zelfs mijn kleding op aan, zodat ik minder smal leek. Tegenwoordig maakt het me niet meer uit, ik heb het van me af gezet. En terwijl ik de opmerkingen nog wel krijg, heb ik niet meer dat gevoel van 'Oh, ze beginnen weer'. Mijn focus ligt er niet meer op en de mensen om me heen krijgen die focus ook niet meer 'versterkt'.
Nog geen jaar geleden trok ik me opmerkingen als 'Ja, neem nog maar een gebakje, want je kunt het wel hebben' of 'Jeetje wat zie je er bleek uit en wat is je gezicht ingevallen. Ben je ziek?' heel erg aan. Ik hoorde ze voor mijn gevoel continue en paste er zelfs mijn kleding op aan, zodat ik minder smal leek. Tegenwoordig maakt het me niet meer uit, ik heb het van me af gezet. En terwijl ik de opmerkingen nog wel krijg, heb ik niet meer dat gevoel van 'Oh, ze beginnen weer'. Mijn focus ligt er niet meer op en de mensen om me heen krijgen die focus ook niet meer 'versterkt'.
Exogenesis- Kletskop
- Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12
Dit wordt weer een ouderwets avondje
Ik zet de popcorn met maple sirup vast klaar
Jip- Fluisteraar
- Aantal berichten : 66
Punten : 76
Registratiedatum : 23-05-13
Jip schreef:Dit wordt weer een ouderwets avondje
Kan je niet beter plakjes komkommer eten of zo?
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
Bazinga schreef:Jip schreef:Dit wordt weer een ouderwets avondje
Kan je niet beter plakjes komkommer eten of zo?
Ik zou voor wortels gaan.
Exogenesis- Kletskop
- Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12
Maple syrupJip schreef:Dit wordt weer een ouderwets avondje
Gast- Gast
zeg jullie nu dat ik dik ben?
Jip- Fluisteraar
Popcorn met maple syrup? Plakkerige boel!
Zo ontzettend zie ik het hier nog niet ontsporen overigens hoor.
Zo ontzettend zie ik het hier nog niet ontsporen overigens hoor.
Marin- Lady Post-a-lot
Jip schreef:zeg jullie nu dat ik dik ben?
Doe niet zo gefixeerd.. Ik zeg alleen iets over komkommers..
Bazinga- Ratel
Is Jip Kim onder een alias?
Marin- Lady Post-a-lot
Marin schreef:Is Jip Kim onder een alias?
ja dat denk ik wel! Er zou potdikkie maar een grapje worden gemaakt!
Jip- Fluisteraar
Als je erover verder wilt praten, Kim, stel ik voor dat je me pm't. Dit gaat geen topic worden waarin ik zoiets wil bespreken, ik voel het aan mijn water.
Isis- Fluisteraar
- Aantal berichten : 338
Punten : 363
Registratiedatum : 25-12-10
Jip schreef:Dit wordt weer een ouderwets avondje
Ik mis iets? Ik vind het een leuk topic om te lezen. Ik merk wel dat mensen altijd iets aan je uiterlijk op te merken lijken te hebben. Ik ben niet onzeker over mijn lijf en draag gewoon wat ik zelf leuk vind (dat was anders toen ik nog een puber was). Ik krijg op een gewone werkdag behoorlijk wat lekkers aangeboden en sla eigenlijk alles af. Mijn vader deed hetzelfde werk en woog op zijn zwaarst zo 120 kilo. Ik ben daar serieus wel bang voor en wil me daar dus gewoon niet in laten gaan. Dat lijkt me geen verkeerde keuze. Ik geniet daarnaast heus wel maar gewoon op een voor mij goede manier. Als klanten dan weer aankomen met 'jij kunt het makkelijk hebben' wuif ik dat tegenwoordig maar weg met de opmerking dat ik niet voor niets zo'n lijntje heb. Ik heb op alles eigenlijk wel een tegenopmerking klaar staan moet ik zeggen. Mensen hier hebben ook weleens aangegeven dat ik blijkbaar onzeker overkom als het hierom gaat maar zo is het dus niet. Ik vind het soms gewoon vervelend dat het weer daar over moet gaan. Daar zal vast niet iedereen last van hebben nee maar over het algemeen krijg je niet te horen 'zou je dat nou wel doen?' als je overgewicht hebt want mensen beseffen zich wel dat dat kan kwetsen. En als je gewoon mooi tussen in bent of gemiddeld dan hoor je daar ook niets over. Ik heb heel lang erg ondergewicht gehad, later overgewicht en ben nu weer erg slank. Blijkbaar valt dat op ofzo, ik weet het niet. Mensen vinden het dan nodig om te zeggen dat je te dun bent. Alsof ik mijn gewicht moet gaan aanpassen naar wat anderen het beste vinden...
Gast- Gast
Waarom moet er nou zo'n flauwe toon worden gezet?
Gast- Gast
Ik dacht dat er in dit topic juist wel een goeie discussie gaande was nu, dus misschien moet je je popcorn maar weer opbergen Jip?
Sissi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 220
Punten : 230
Registratiedatum : 17-09-12
Ik snap er ook echt niks meer van. Volgens mij was het gewoon een vrij normaal topic nog steeds.
Marin- Lady Post-a-lot
Ik haakte trouwens wel op de maple syrup in, maar ben vervolgens nog even terug gaan zoeken waar die sensatie was en popcorn en maple syrup op z'n plek is, maar dat valt me nou ook wel mee.
Gast- Gast
ik heb de popcorn ingeruild voor pistachenootjes
Jip- Fluisteraar
Ik ga een topic openen over fixatie op grappen.
Wat een gemierenneuk, lees dan lekker over de flauwe opmerkingen heen en discussieer lekker verder..
Wat een gemierenneuk, lees dan lekker over de flauwe opmerkingen heen en discussieer lekker verder..
Bazinga- Ratel
Misschien houdt Jip wel van goede discussies en eet ze daar graag popcorn bij.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Afvallen dmv minder koolhydraten eten
» Waarom is afvallen/gezond eten zo moeilijk...
» Geschat gewicht en daadwerkelijk gewicht
» En daar komt het moeilijke moment van het dieten weer...
» Eten en (netjes) leren eten 1-jarige
» Waarom is afvallen/gezond eten zo moeilijk...
» Geschat gewicht en daadwerkelijk gewicht
» En daar komt het moeilijke moment van het dieten weer...
» Eten en (netjes) leren eten 1-jarige
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: