Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

+15
Luce
Susan
Filoria
M-G
Twellie
Tania
Slakje
PapillonRose
SarahKey
MADDIE
Sterrin_
Middleme
studiebol
Liadan
Printje
19 plaatsers

Pagina 4 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4

Ga naar beneden

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige? - Pagina 4 Empty Re: Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

Bericht  Printje vr 7 jun 2013 - 8:00

Filoria schreef:Op Tomas' school hebben ze groep 1 en 2 gescheiden trouwens, vandaar dat verhaal over een jaartje extra kleuteren.
\

Vind je dat fijn? Gewoon uit nieuwsgierigheid?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige? - Pagina 4 Empty Re: Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

Bericht  Chelle vr 7 jun 2013 - 8:47

Mijn dochter zit op de opvang en toen ze 2 was en naar een nieuw groepje ging kregen wij ook een brief over het toetsen. Volgens mij wordt ze binnenkort een keer getoetst en als ze 3 is.
Voor de toets van binnenkort heb ik toestemming gegeven. Voor de toets met 3 jaar nog niet. Tegen die tijd ontvang ik daar weer een brief over.
Ik snap wel wat je bedoelt met prestatie-maatschappij maar zie er op dit moment eigenlijk geen probleem in. Ze doen het spelenderwijs en als de kind er zelf ook zin heeft. Als ze geen zin heeft of er op dat moment geen concentratie voor heeft doen ze de toets niet.
Een voorbeeld van zo'n toets hebben we ook gehad. Heb hem voor de gein gedaan met mijn dochter en ze deed het heel goed. En ze vond het zelf ook leuk. Zie er dan het probleem niet in.

Maar misschien zie ik dat wel heel anders zodra ze 3 is en laat ik die toets niet doen.

Voor nu vind ik het wel leuk om te weten of ze dingen aardig snapt.
Of ik aktie zou ondernemen als ze zeggen dat ze achterloopt denk ik alleen niet. Zo serieus zie ik zo'n test dus ook weer niet.
Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868

Bericht  Susan vr 7 jun 2013 - 8:53

Printje schreef:Minneke; ik moest toevallig vandaag aan je denken omdat ik een gesprek had met ouders van een meisje bij mij in de klas dat ook uit december is. We hebben de eventuele opties voor volgend jaar besproken en wat het zou inhouden om haar te laten in de kleutergroep en wat het zou inhouden om haar over te doen. maar dat is nu nog koffiedik kijken maar ik wil ouders graag laten weten welke eventuele mogelijkheden er zijn. Omdat dit ook een erg slim meisje betreft.

Overigens noem je doorstromen van decemberkinderen geen jaar overslaan. De inspectie gaat er vanuit dat kinderen in 8 jaar tijd de basisschool doorlopen en wanneer ik dus die kinderen houdt is dat kleuterverlenging en meer dan 8 jaar onderwijs. Het is absurd tegenwoordig hoe de inspectie kijkt naar kinderen.
.

Maar de dochter van Minneke is van september en is dit schooljaar pas begonnen op school, dat noem je dan toch wel een jaar overslaan?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Printje vr 7 jun 2013 - 8:54

Sorry, je hebt gelijk Susan. Dan idd wel.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Filoria vr 7 jun 2013 - 9:12

Printje schreef:
Filoria schreef:Op Tomas' school hebben ze groep 1 en 2 gescheiden trouwens, vandaar dat verhaal over een jaartje extra kleuteren.
Vind je dat fijn? Gewoon uit nieuwsgierigheid?
Ja, ik vind het wel goed. Op die manier kunnen ze in groep 1 echt nog lekker spelen en wennen aan het dagritme etc. en in groep 2 de kinderen wat meer voorbereiden op groep 3. Maar voor combigroepen valt ook veel te zeggen (weet dat dat bij Jenaplan altijd het geval is), dus dat had ik ook prima gevonden.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Gast vr 7 jun 2013 - 11:05

Printje schreef:Sorry, je hebt gelijk Susan. Dan idd wel.

Ze wordt 27 september 5 en zit dan in groep 3. Ze is dus vroege leerling en heeft dan ook nog een klas overgeslagen.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 7 jun 2013 - 20:00

Filoria schreef:Minneke, bedankt voor je reactie! Als zelfs jouw dochter een C scoort... dan weet ik ook wel genoeg inderdaad. Tomas is zeker slim, maar niet enorm bovengemiddeld volgens mij hoor. Ik ben vooral blij dat hij lekker meekomt in de klas. We hebben nog niet besproken naar welke groep hij gaat volgend jaar. Ik denk gewoon groep 2. Een jaartje extra kleuteren hoeft niet denk ik, maar groep 3 is nog veel te schools voor hem. Hij vindt letters leren wel leuk, maar na een kwartiertje letters oefenen wil hij toch weer even met de duplo spelen (wat verder prima is) Very Happy

Zo goed dat F wel de mogelijkheid krijgt om meteen door te stromen! Ik zag die foto van de sommetjes die ze had gemaakt... zo'n meisje hoort gewoon niet in een kleuterklas, dan mist ze aansluiting. Dus ik snap jullie keuze helemaal!

Snapt ze zelf ook al dat ze nu een klas gaat overslaan? Gaat ze haar klasgenootjes missen denk je? En ben je bang hoe het zal gaan met vriendjes maken in de nieuwe klas? Ze speelde in de buurt ook vaak met oudere kindjes toch?

(Ik ben weer een beetje offtopic trouwens, sorry)

Ze zit nu in groep 1/2, dus ze gaat met de halve klas mee. Ze speelt ook vooral met de groep 2 kinderen nu, dus ze gaat lekker met haar vriendjes naar groep 3. Voor haar voelt het dus hewoon natuurlijk denk ik. Ze weet wel dat ze een klas overslaat maar ik geloof niet dat ze het zelf zo bijzonder vindt. Maar ze heeft er wel heel veel zin in!

Die uitslagen van haar waren trouwens wel voor de groep 2 toetsen. Groep 1 toetsen heeft ze nooit gedaan.

Maar ik ben blij als het je helpt die toetsen in perspectief te zien, want ik denk wel dat hij echt slim is Wink. Als ik dingen lees van jou die hij zegt, en hoe hij bezig is met lego (dat was Tomas toch, die die lego auto's zo makkelijk in elkaar zet?).

Gast
Gast

Bericht  Printje vr 7 jun 2013 - 20:50

Minneke schreef:
Printje schreef:Sorry, je hebt gelijk Susan. Dan idd wel.

Ze wordt 27 september 5 en zit dan in groep 3. Ze is dus vroege leerling en heeft dan ook nog een klas overgeslagen.

Dus ze is zelfs nog even 4 in groep 3 dan. Ben wel benieuwd hoe ze het gaat vinden, zo'n jong kindje in groep drie heb ik zelf nog nooit meegemaakt dus ben wel benieuwd naar jullie ervaringen, als je dat tzt wilt delen tenminste Wink

Wat een onwijs slimme dochter heb jij, knap dat ze al zo ver is!
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Filoria za 8 jun 2013 - 1:02

Tomas maakt lego-auto's voor vanaf 8 jaar met een instructieboekje met 72 stappen of zo Laughing Maar daar ligt ook echt zijn interesse. Ik zie hem nog geen sommen maken, hij kan amper poppetjes tekenen en leren lezen zit er ook nog even niet in. Tijd zat denk ik. Is het voor jou nou leuk of juist moeilijk dat F al zo ver is? Het lijkt me zo dubbel.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Aoi za 8 jun 2013 - 1:42

Mijn zoon scoorde op de cito m2 ook "maar" een B (wat gecorrigeerd voor leeftijd een wel A+ was) terwijl ze meer hadden verwacht (ongecorrigeerd dus). Nu e2 heb ik uitslag nog niet van maar ze verwachten ongecorrigeerd een A of hoger gezien de sprongen die hij heeft gemaakt. Maar het zal mij niet verbazen als dat er niet uitkomt, en ik ben ook blij dat ze hier op school niet volledig vanuit gaan, maar gewoon echt kijken naar hemzelf. Het hoogbegaafdheidstraject waarin ze hem volgen zegt wat mij betreft ook veel meer dan die cito.

Aoi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 259
Punten : 231
Registratiedatum : 24-12-12

Bericht  Luce za 8 jun 2013 - 1:54

Ik heb laatst een onderzoek gelezen waaruit bleek dat 40% van de hoogbegaafden niet opgemerkt worden en later op een veel lager niveau terecht komen. Dat vond ik toch best schokkend..
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Filoria za 8 jun 2013 - 1:57

Soms scoren hoogebegaafde kinderen juist laag op multiple-choice-toetsen, omdat ze argumenten bedenken waardoor een fout antwoord toch goed is. Als ze bijvoorbeeld een vogel moeten omcirkelen, omcirkelen ze de dinosaurus 'want er zijn ook dino's die een vogel zijn'. Terwijl andere kinderen misschien de leeuw omcirkelen omdat ze echt niet weten hoe een vogel eruit ziet (oke, raar voorbeeld, maar jullie snappen me). Om te ontdekken hoe het zit met de cognitieve ontwikkeling van een kind kun je beter met hem praten dan hem zo'n toets laten maken.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Filoria za 8 jun 2013 - 2:01

Luce schreef:Ik heb laatst een onderzoek gelezen waaruit bleek dat 40% van de hoogbegaafden niet opgemerkt worden en later op een veel lager niveau terecht komen. Dat vond ik toch best schokkend..
Erg is dat he? Ik ken voorbeelden van mensen die expres werk onder hun niveau leverden om erbij te kunnen horen in de klas. Ze merken dat ze rare blikken krijgen als ze 'te slim doen'. Of ze gaan achterlopen op andere kinderen doordat het werk niet uitdagend genoeg is en ze daardoor geen motivatie meer hebben om iets te doen.

Laatst aangepast door Filoria op za 8 jun 2013 - 2:02; in totaal 1 keer bewerkt
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Aoi za 8 jun 2013 - 2:01

Filoria schreef:Soms scoren hoogebegaafde kinderen juist laag op multiple-choice-toetsen, omdat ze argumenten bedenken waardoor een fout antwoord toch goed is. Als ze bijvoorbeeld een vogel moeten omcirkelen, omcirkelen ze de dinosaurus 'want er zijn ook dino's die een vogel zijn'. Terwijl andere kinderen misschien de leeuw omcirkelen omdat ze echt niet weten hoe een vogel eruit ziet (oke, raar voorbeeld, maar jullie snappen me). Om te ontdekken hoe het zit met de cognitieve ontwikkeling van een kind kun je beter met hem praten dan hem zo'n toets laten maken.

Ja dat zei de RT hier toen ook, hebben ze nog met mijn zoon gepraat om te kijken hoe hij tot zijn cito antwoorden is gekomen (ik ben echt blij met onze school Yes ).

Luce, schokkend inderdaad. In mijn directe omgeving pas nog een meisje waarvan iedereen zei dat ze juist minder begaafd was, behalve de ouders. School, hulpverleners, niemand geloofde het en het kind liep vast. Uiteindelijk hebben de ouders het tegen advies van school in bij een onafhankelijk bureau laten testen en er kwam een iq uit van vér boven de 130. Bizar toch dat dat zo over het hoofd gezien kan worden. Zo sneu voor zo'n kind. Nu is zij nog relatief jong maar er zijn dus ook zo veel volwassenen die het niet weten en tegen zoveel dingen aanlopen.

Aoi
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Filoria za 8 jun 2013 - 2:04

Hoe oud is jouw zoon Aoi?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Aoi za 8 jun 2013 - 2:04

Filoria schreef:Hoe oud is jouw zoon Aoi?

5 geworden in maart (je kent me wel, ik was Arden)

Aoi
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Filoria za 8 jun 2013 - 2:08

*rinkelend belletje*
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 4 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: