Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

+15
Luce
Susan
Filoria
M-G
Twellie
Tania
Slakje
PapillonRose
SarahKey
MADDIE
Sterrin_
Middleme
studiebol
Liadan
Printje
19 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige? Empty Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 8:38

Ik ben sowieso al anti toetsen, en die prestatiemaatschappij af en toe en vooral bij jonge kinderen maar wat ik vandaag hoorde slaat alles.

Ze willen als proef ook peuters van 3!! jaar gaan toetsen. Doel is vroegtijdig 'achterstanden' op zoeken etc. Ik vind dat op die leeftijd echt verre verre verre van nodig. Een kind ontwikkelt zich op een eigen manier, vooral op zo'n jonge leeftijd. Daar wil ik geen toets voor hebben, daarnaast vind ik het een zorgwekkende situatie dat de maatschappij steeds meer gebrand is op presteren presteren dat een driejarige al onderworpen wordt aan zulke dingen.

Deze toetsen schijnen dan bij de opvang te worden afgenomen, onze opvang doet het momenteel nog niet maar het zit er wel aan te komen zei de juf. Ik heb dus gezegd dat ik niet wil dat R daaraan meedoet. Ik vind het echt absurd en wil dus niet dat R met zulke dingen meedoet. ( juf gaf me overigens groot gelijk)

Wij moeten ook toetsen in groep 1-2, omdat het moet vd inspectie maar anders zou dat het eerste zijn wat ik zou schrappen. Kinderen scoren niet anders dan dat ik zelf al dacht en ik vind het weinig meerwaarde hebben.

Maar goed zou jij zo'n toets weigeren voor je 3-jarige? Waarom wel/niet?

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige? Empty Re: Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

Bericht  Liadan do 6 jun 2013 - 8:44

Ja, ik zou zo'n toets weigeren, ik vind het echt totaal onnodig om mijn kind op die leeftijd te laten toetsen. Cito in de kleuterklassen vind ik ook veel te vroeg om dezelfde redenen die jij geeft. Ik vind het heel fijn dat Y. dit schooljaar nog geen Cito heeft hoeven doen, maar volgend jaar pas (en dat vind ik dus eigenlijk ook echt te vroeg).
Daarbij vraag ik me af hoe ze dat gaan doen, laten ze pedagogisch medewerkers op een kinderdagverblijf zo'n toets afnemen? Dat zou ik zeker weigeren want zij hebben daar meestal geen opleiding voor en ik denk dat dat de uitslag kan beïnvloeden.
En wat gaan ze doen als een kind minder goed scoort bij zo'n toets?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige? Empty Re: Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 8:46

Liadan; ik heb nog niet om de ins en outs gevraagd want ik vind het idee op zich al stom.
Ik denk wel dat de juffen daar zelf de toets af zullen nemen, in die Cito toetsen staat letterlijk gezegd wat je moet zeggen ( bij kleuters dan)

Ik toets mijn instromers alleen mee wanneer ik denk dat ze het aan kunnen maar ik toets niet om maar te toetsen zeg maar. Het liefste zou ik de toets van groep 1 sowieso laten vallen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  studiebol do 6 jun 2013 - 8:48

Hoe nemen ze zo'n toets af? Heeft een kind daar last van?

Mijn eerste reactie is dat ik niet meteen zou weigeren als het gewoon spelende wijs wordt gedaan. Want ik denk niet dat mijn kind dan druk ervaart van een toets en de conclusie trekt dat daar een uitslag bij hoort.

Aan de andere kant denk ik ook wel dat als er een achterstand op een bepaald gebied is de juf/leidster dat ook wel opmerkt zonder een een toets.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 8:49

Wij observeren kinderen rond iedere verjaardag tot hun vierde jaar. Geen officiële Cito-toetsen natuurlijk, maar wel officiële observaties binnen onze organisatie. We kijken dan ook naar zeven verschillende ontwikkelingsgebieden. Niet zozeer om nou echt te kijken waar het kind nou áchter loopt, maar meer om voor onszelf en voor de ouders duidelijk te krijgen waar een kind nu staat in de ontwikkeling en waar wij als pedagogisch medewerkers een kind op speelse wijze nog meer kunnen begeleiden. Ik vind het altijd wel heel verhelderend werken.

Gast
Gast

Bericht  Liadan do 6 jun 2013 - 8:50

Maar moeten jullie groep 1 dan toetsen? Y. gaat komend schooljaar naar groep 2 en heeft geen toets hoeven doen dit jaar. Ik heb het gevraagd bij de intake en ze gaven aan pas te toetsen in groep 2.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Middleme do 6 jun 2013 - 8:51

Wij doen op school alleen de cito tvk / rvk M2 en desnoods E2.

Ik vind in de kleutergroep al serieus vroeg: laat kinderen lekker kinderen zijn! Wij hebben het vroeger toch ook niet gehad, zijn toch ook goed terecht gekomen?

Ik zou het op de opvang weigeren.
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 8:52

Ja wij toetsen in groep 1 ook al.. ik vind het geen meerwaarde hebben maar oke. De instromers officieel na drie maanden school maar 9 vd 10 keer zijn ze daar niet aan toe en hoeven ze niet mee te doen.

Lennox; ow maar dat vind ik juist heel goed maar om nu een echte cito af te gaan nemen?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Sterrin_ do 6 jun 2013 - 8:53

Liadan schreef:Maar moeten jullie groep 1 dan toetsen? Y. gaat komend schooljaar naar groep 2 en heeft geen toets hoeven doen dit jaar. Ik heb het gevraagd bij de intake en ze gaven aan pas te toetsen in groep 2.

Gaat ze naar groep 2 ja? Mijn zoontje is in maar gestart en gaat na de zomer vpnog een jaar groep 1 doen. Of is Y al in december begonnen?

Sterrin_
Prater
Prater

Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12

Bericht  Liadan do 6 jun 2013 - 8:54

Sterrin_ schreef:
Liadan schreef:Maar moeten jullie groep 1 dan toetsen? Y. gaat komend schooljaar naar groep 2 en heeft geen toets hoeven doen dit jaar. Ik heb het gevraagd bij de intake en ze gaven aan pas te toetsen in groep 2.

Gaat ze naar groep 2 ja? Mijn zoontje is in maar gestart en gaat na de zomer vpnog een jaar groep 1 doen. Of is Y al in december begonnen?
Nee, ze is meteen na de kerstvakantie begonnen maar ze is 27 december jarig en 'moet' daarom door naar groep 2.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 8:55

Printje schreef:
Lennox; ow maar dat vind ik juist heel goed maar om nu een echte cito af te gaan nemen?
Wat maakt voor jou dat datgene wat wij doen, anders is? Geen aanval hoor, daar ben ik gewoon benieuwd naar.

Gast
Gast

Bericht  MADDIE do 6 jun 2013 - 8:55

Ik werk in Amsterdam op een voorschool en ik werk met de piramide methode. Wij doen de Cito toets bij 3,3 jr. En 3,10 jaar. Ik werk bijna alleen maar met nt2 kids. Wij gebruiken de resultaten om opbrengst gericht te kunnen werken. Dus aansluiten bij de leerbehoefte van een kind. Ik snap jullie bezwaren wel hoor. Wij zeggen altijd dat ze een boekje gaan lezen met de juf. Maar een bezwaar is wel dat je kinderen deels in vakjes stopt zo jong. Plus dat wij er met elke nieuw ingevoerde regel weer voor moeten waken dat een kind gewoon lekker moet kunnen spelen. Het "moet" steeds schoolser :-(
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 8:57

Ik zou het zeker niet zomaar weigeren, dat hangt ook helemaal van de wijze van afname af. Ik kan me niet voorstellen dat ze peuters van drie aan een schoolbankje zetten en in een boekje laten werken. Dat zal vast speels gaan zoals op het consultatiebureau waar ze blokjes mogen bouwen. Hebben jullie dat dan ook geweigerd?

Bij ons op het KDV hebben ze een zelfde systeem als bij Lennox en ik vind dat erg leuk om te zien. Je ziet wat kinderen gemiddeld op die leeftijd kunnen en hoe jouw kind er voor staat, niks mis mee. Ik kan me ook voorstellen dat het nuttig is om taalachterstand vroeg aan te kunnen pakken. Als ik sommige kleuters in de klas van mijn oudste zie, dan vind ik dat best zorgelijk (vrijwel geen nederlands kunnen praten). Als peuters op een psz hiermee geholpen kunnen worden dan lijkt me dat heel goed.

Gast
Gast

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 8:57

Lennox schreef:
Printje schreef:
Wat maakt voor jou dat datgene wat wij doen, anders is? Geen aanval hoor, daar ben ik gewoon benieuwd naar.

Omdat ze bij die Cito dus schijnbaar ook echt op een centraal momentje getoetst worden via een soort boekje. Het is naast een momentopname ook gewoon een situatie die ik nog niet bij een peuter vind passen.

Liadan; hier is het ook zo dat okt-dec kinderen 'officieel' door moeten naar groep 2. Maar in de praktijk komt dit zeer zelden voor en blijven de kinderen gewoon nog in groep 1 na de zomervakantie.

Maddie; ik zeg bij mijn kleuters ook een boekje maken idd. Ik vind het ook veel en veel te schools worden allemaal. Bij NT2 kinderen snap ik het overigens nog meer dan bij de '' gewone' Nederlandse kindjes waar R tussen zit.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 8:59

Minneke schreef:Ik zou het zeker niet zomaar weigeren, dat hangt ook helemaal van de wijze van afname af. Ik kan me niet voorstellen dat ze peuters van drie aan een schoolbankje zetten en in een boekje laten werken. Dat zal vast speels gaan zoals op het consultatiebureau waar ze blokjes mogen bouwen. Hebben jullie dat dan ook geweigerd?

Bij ons op het KDV hebben ze een zelfde systeem als bij Lennox en ik vind dat erg leuk om te zien. Je ziet wat kinderen gemiddeld op die leeftijd kunnen en hoe jouw kind er voor staat, niks mis mee. Ik kan me ook voorstellen dat het nuttig is om taalachterstand vroeg aan te kunnen pakken. Als ik sommige kleuters in de klas van mijn oudste zie, dan vind ik dat best zorgelijk (vrijwel geen nederlands kunnen praten). Als peuters op een psz hiermee geholpen kunnen worden dan lijkt me dat heel goed.

Al die testjes bij het cb laat ik hem wel doen maar ik neem het allemaal met een grote korrel zout. Ik vind zulke dingen gewoon allemaal nog niet nodig. Ik heb ze overigens de laatste keer bij het cb wel gewezen op de diverse documentaires hierover die op tv geweest zijn..
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  SarahKey do 6 jun 2013 - 9:00

Lennox schreef:
Printje schreef:
Omdat wat er op een kdv word geobserveerd niet in de gegevens van school komen.
Wij kijken ook elk jaar naar ieder kind maar daar doet school niets mee.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:01

Ik doe er als juf overigens ook vrijwel nooit iets mee. De lijsten die ik krijg zeggen ook eigenlijk totaal niets over het kind, er staan wat bolletjes gekleurd maar het zegt niet veel.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 9:04

Printje schreef:
Lennox schreef:
Printje schreef:

Omdat ze bij die Cito dus schijnbaar ook echt op een centraal momentje getoetst worden via een soort boekje. Het is naast een momentopname ook gewoon een situatie die ik nog niet bij een peuter vind passen.
In principe is dat bij ons natuurlijk ook zo. Niet zozeer een centraal moment waarop alle kinderen tegelijk getoetst worden, dat is op deze leeftijd nog niet haalbaar, maar elk kind wordt wel rond z'n verjaardagen geobserveerd, aan de hand van officiële formulieren, en daar staan ook echt wel toetsvragen op. Bijvoorbeeld op het onservatieformulier rond het eerste jaar staan vragen of het kind de pincetgreep beheerst, namen van vertrouwde voorwerpen herkent, zoekt naar voorwerpen die verstopt worden, rond het tweede jaar of ze hun eigen naam kunnen vertellen, toren van drie blokjes kunnen bouwen, etc etc.
Is het niet het begrip 'Cito' wat je afschrikt?

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose do 6 jun 2013 - 9:04

Ik vind het idee maar niks. Maar als het spelenderwijs gebeurt, en de kinderen er geen druk van ondervinden dan zou ik niet direct weigeren. Wel zou ik er eerst meer over willen weten, hoe ze te werk gaan, wat het doel is, etc. En dan een keuze maken. Al staat het idee me tegen, zo jong al toetsen..
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 9:04

Natuurlijk neem je het met een korrel zout op het moment dat je kinderen zich 'normaal' ontwikkelen. Maar als er wel wat aan de hand is denk ik dat het goed is als het snel opgepikt wordt.

In de straat woont een buurjongetje waarbij de leidsters van 'ons' kdv al op 2jarige leeftijd bespreekbaar hebben gemaakt bij de ouders dat er iets niet klopte bij zijn ontwikkeling. Hij is inmiddels 7 en zijn ouders zijn erg blij dat ze al zo vroeg daarop gewezen zijn. Daardoor hebben ze tijdig kunnen handelen en doet hij het inmiddels prima op een normale basisschool.

Gast
Gast

Bericht  Slakje do 6 jun 2013 - 9:05

Wat toetsen ze dan? confused Bij een toets zie ik allemaal kinderen aan een tafel zitten met pen en papier...
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Liadan do 6 jun 2013 - 9:05

Printje, hier is het ook niet zo strak hoor. Ze zit sowieso in een groep 1/2 klas en krijgt na de zomervakantie groep 2 werkjes aangeboden, als ze daar niet aan toe blijkt te zijn dan is dat ook geen probleem.

De CB tests weiger ik niet, maar als mijn kinderen niet mee willen werken dan ga ik ze absoluut niet pushen om het wel te doen. Dan vertel ik zelf wel aan de CB-arts dat ze een toren kunnen bouwen.
In groep 2 worden de kinderen opgeroepen voor de schoolarts en dat is zonder ouders, ik ga wel aangeven dat ik niet wil dat mijn dochter daar zonder mij of mijn man heen gaat.

Observaties doe ik ook voor een aantal kinderen op het kdv waar ik werk. Maar die zijn niet bedoeld om te toetsen, zijn vooral bedoeld om ouders te laten zien hoe hun kinderen zijn bij ons op het kdv. En wat ze bij ons wel en niet doen.
Ik vond het ook altijd leuk om te lezen wat mijn dochter wel en niet deed op het kdv, kwam meestal erg overeen met thuis.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Sterrin_ do 6 jun 2013 - 9:05

Printje schreef:

Liadan; hier is het ook zo dat okt-dec kinderen 'officieel' door moeten naar groep 2. Maar in de praktijk komt dit zeer zelden voor en blijven de kinderen gewoon nog in groep 1 na de zomervakantie.

.

Hier moeten ze dan echt nog een vol jaar groep 1 doen. Kind van mijn vriendin is van oktober, de 4e, en moest alsnog groep 1 doen, en iemand van november ook. Nu is het kindje van oktober afgelopen kerstvakantie alsnog naar groep 2 gegaan omdar hij zich bleek te vervelen, maar dat was een uitzondering. Kind van november is echt heel slim maar mocht absoluut niet. Zijn wel 2 verschillende scholen maar wel van dezelfde vereniging zeg maar.
Dan lijkt me eind december helemaal vroeg, zou hier dus echt niet gebeuren.

Sterrin_
Prater
Prater

Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:06

Minneke, ik zie natuurlijk zelf ook wel of mijn kind zich goed ontwikkelt en zal daar ook niet blind voor zijn maar ik vind het voor de gemiddelde kinderen gewoon echt niet nodig. Ik heb ook kinderen in de klas gehad die met een jaar of 2 al in een traject zaten en dat is alleen maar positief natuurlijk maar een doorsnee kind ( die natuurlijk niet eens bestaat maar je snapt wat ik bedoel) heeft in mijn ogen niets aan dat getoets op zo'n jonge leeftijd.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:06

Slakje schreef:Wat toetsen ze dan? confused Bij een toets zie ik allemaal kinderen aan een tafel zitten met pen en papier...

Zet een streepje onder de kat/bal/ etc zo'n idee
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: